DERSİN GENEL BİLGİLERİ

Ders Kodu Ders Adı Yıl Yarıyıl Teorik Pratik Kredi AKTS
60412MEEOZ-BUS0206 Financial Institutions 3 Bahar 3 0 3 5
Dersin Türü: Zorunlu
Dersin Düzeyi: Lisans      TYYÇ:6. Düzey      QF-EHEA:1. Düzey      EQF-LLL:6. Düzey
Dersin Öğretim Dili: İngilizce
Dersin Ön/Yan Koşulu: Yoktur
Dersin Veriliş Şekli: Uzaktan Eğitim
Dersin Koordinatörü: Profesör Dr. MUAMMER MUSTAFA ERDOĞDU
Dersin Öğretim Eleman(lar)ı:
Dersin Kategorisi: Mesleki Alan

BÖLÜM II: DERSİN TANITIMI

Dersin Amacı ve İçeriği

Dersin Amacı: Bu dersin amacı öğrencileri finansal kurumlar, finansal araçlar ve düzenleyici kuruluşlarla ilgili temel akademik bilgilerle donatmaktır.
Dersin İçeriği: Ders içeriğinde Finansal sistem, finansal kurumlar, piyasa yapısı ve yasal düzenlemeler, para piyasası kurumları, sermaye piyasası kurumları, finansal araçlar, borçlanmaya dayalı araçlar, özkaynak temininde dayalı araçlar, finansal sistemin denetleyicisi ve düzenleyicisi otoriteler incelenecektir.

Dersin Öğrenme Çıktıları (DÖÇ)

Ders Öğrenme Çıktıları (DÖÇ), dersi başarı ile tamamlayan öğrencilerin kendilerinden sahip olmaları beklenen bilgi, beceri ve yetkinlikleri ifade eder. Bu bağlamda, bu ders için tanımlanmış olan Ders Öğrenme Çıktıları aşağıda verilmektedir.
Bilgi (Kuramsal ve/veya olgusal bilgi olarak tanımlanmıştır.)
  1) Finansal piyasaların ve finansal sistemin işleyişi hakkında bilgi sahibi olur.
  2) Finansal kurumların fonksiyonlarını ve piyasadaki rollerini tanır
Beceriler (Bilişsel ve/veya uygulama becerileri olarak tanımlanmıştır.)
Yetkinlikler ("Bağımsız Çalışabilme", "Sorumluluk Alabilme", "Öğrenme", "İletişim ve Sosyal" ve "Alana Özgü" yetkinlikler olarak tanımlanmıştır.)
  1) Ulusal ve uluslar arası finansal piyasaların ve finansal sistemin işleyişini kavrar.
  2) Merkez bankalarının ve ticari bankaların finans piyasalarındaki rolünü analiz eder.

Haftalık Ders Planı

Hafta Konu
Materyal Paylaşımı *
Ön Hazırlık Pekiştirme
1) Neden finansal pazarlar ve finansal kurumlar çalışmalıyız? Borç ve özkaynak piyasaları, Merkez bankası ve finansal risk kavramları.
2) Finansal sisteme genel bir bakış, borç ve özkaynak piyasaları, finansal sistemin yapısı, temel finansal kurumlar.
3) Faizler ve paranın zaman değeri konusuna giriş, değerlemede faizin yeri, faizin hesaplanması, bugünkü değer, reel faiz, negatif faiz.
4) Faizler neden değişir?, varlık talebinin belirleyicileri nelerdir?, tahvil piyasasında arz ve talep, denge faiz oranındaki değişimler.
5) Finansal Piyasalar etkinmidir?, etkin pazar hipotezi, pazarda etkinlik formları, rassal yürüyüş kuramı.
6) Finansal piyasalara neden ihtiyaç duyulur?, finansal piyasalarda işlem maliyetleri, asimetrik bilgi, ters seçim, ahlaki risk, Akerlof limon problemi
7) Finansal krizler neden oluşur? Neden ekonomiye çok zarar verir? finansal kriz dinamikleri global finansal kriz (2008)
8) Merkez bankaları, merkez bancılığının temelleri, merkez bankalarının fonksiyonları ve yapısı, Türkiye Cumhuriyet Merkez Bankası (TCMB).
9) Para politikası yönetimi, açık piyasa işlemleri, konvansiyonel para politikası araçları, konvansiyonel olmayan para politikası araçları.
10) Para politikası hedefleri, fiyat istikrarı, merkes bankalarının diğer hedefleri, fiyat istikrarı merkez bankasının birincil amacı olmalı mı?
11) Para piyasaları, para piyasalarının amacı, para piyasası aktörleri, para piyasası varlıklarının karşılaştırılması.
12) Tahvil piyasaları, tahvil türleri, tahvil faizi, tahvil yatırımları.
13) Hisse senedi piyasaları, hisse senedi piyasalarına yatırım, hisse senedi türleri, hisse senedi fiyatı hesaplama, hisse senedi değerleme.
14) Tükiye deki denetleyici ve düzenleyici kuruluşlar, Sermaye Piyasası Kurulu (SPK), Bankacılık Denetleme ve DÜzenleme Kurumu.
*Bu alan öğrencilerin ders öncesi hazırlık ve sonrası dersi pekiştirme için paylaşılan ders materyallerini içerir.

Ders İçin Zorunlu/Önerilen Kaynaklar

Ders Notları / Kitaplar: Financial Markets and Institutions (Frederic S. MISKIN, Stanley EAKINS)
Financial Markets and Institutions (Jeff MADURA)
Financial markets and institutions (Peter HOWELLS, KeithBAIN)
Financial Institutions Management a Risk Management Approach (Anthony SAUNDERS, Marcia Millon CORNETT)
Finansal Piyasalar ve Kurumlar (Editör: Prof. Dr. Ramazan AKTAŞ, Prof. Dr. Mete DOĞANAY)
Diğer Kaynaklar: Dersin öğretim üyesince her hafta sağlanacak makale, sunum ve videolar.

Dersin Program Öğrenme Çıktılarına Katkı Düzeyi

Etkisi Yok 1 En Düşük 2 Düşük 3 Orta 4 Yüksek 5 En Yüksek
           
Program Öğrenme Çıktıları Katkı Oranı (1-5)
1) İşletmenin; yönetim- organizasyon muhasebe-finans, pazarlama ve insan kaynakları olmak üzere temel alt alanlarında edindiği bilgiyi uygulayacak donanımına sahip olabilme.
2) İşletme biliminin matematik, istatistik, davranış bilimleri, hukuk, bilişim teknolojileri gibi tamamlayıcı/destekleyici alanlarında bilgi sahibi olabilme.
3) Uygun teori ve yöntemleri kullanarak işletmelerde ekonomik, teknolojik ve bilgi kaynak ve araçlarını etkin şekilde planlama ve kullanma becerisine sahip olabilme.
4) Bölgesel ve küresel konulara/sorunlara, bilimsel araştırmalara dayalı çözüm önerileri geliştirebilme.
5) Bir yarıyıl boyunca iş hayatının içinde bulunarak öğrendiği teorik bilgilerini uygulayabilme.
6) Öğrendiklerini nicel ve nitel veriler ile destekleyerek; yazılı, sözlü ve görsel iletişim araçlarını kullanarak, sistemli ve etkileyici bir biçimde alanı ve alanı dışındaki gruplara aktarabilme.
7) Sorumluluk aldığı çalışmalarda var olan normları ve standartları eleştirel bakış açısıyla değerlendirebilme.
8) Problemleri analiz edebilme, çözümlenmesini gerektiren ortamlarda ekip üyesi olarak görev ve sorumluluk alma, gerektiğinde liderlik yapabilme, çatışmaları ve değişimi yönetebilme yetkinliği kazanabilme.
9) İşletme alanındaki uygulamalarda etik değerlere ve sosyal sorumluluk bilincine sahip olabilme.
10) Alanı ile ilgili dünyadaki değişen yönelimleri yorumlayabilme, yeniliği ve yenilikçi çalışma prensiplerini uygulamaya koyabilme.
11) Avrupa Dil Portfolyosunun en az B1 düzeyinde tanımlanan Yabancı Dilde (İngilizce) iletişim kurma yetkinliği kazanabilme. (Öğretim dili İngilizce olan programlar için B2/B2+ düzeyinde).

BÖLÜM IV: DERSİN ÖĞRENME VE ÖĞRETME YÖNTEMLERİ İLE ÖLÇME VE DEĞERLENDİRME YÖNTEMLERİ

Dersin Öğrenme ve Öğretme Yöntemleri

(Üniversitemiz genelinde kullanılan tüm öğrenme ve öğretme yöntemleri sistematik olarak yönetilmektedir. Akademik birimlerden gelen talepler doğrultusunda bölüm/programların öğrenme ve öğretme yöntemleri ilgili kurullarımız tarafından değerlendirilmekte ve uygun bulunursa, üniversite havuzunda toplanmaktadır. Bölüm ve programlar, kendileri için program tasarımlarına uygun olan yöntemleri bu havuzdan seçebilmektedirler. Benzer şekilde, dersler için kullanılması uygun görülen yöntemler de programlar düzeyinde belirlenmiş olan yöntemler arasından seçilebilmektedir.)
Programa Genelinde Kullanılan Öğrenme ve Öğretme Yöntemleri
Ders İçin Kullanılan Öğrenme ve Öğretme Yöntemleri
Anlatım
Tartışma
Okuma
Ödev
Soru Cevap

Dersin Ölçme ve Değerlendirme Yöntemleri

(Üniversitemiz genelinde kullanılan tüm ölçme ve değerlendirme yöntemleri sistematik olarak yönetilmektedir. Akademik birimlerden gelen talepler doğrultusunda bölüm/programların ölçme ve değerlendirme yöntemleri ilgili kurullarımız tarafından değerlendirilmekte ve uygun bulunursa, üniversite havuzunda toplanmaktadır. Bölüm ve programlar, kendileri için program tasarımlarına uygun olan yöntemleri bu havuzdan seçebilmektedirler. Benzer şekilde, dersler için kullanılması uygun görülen yöntemler de programlar düzeyinde belirlenmiş olan yöntemler arasından seçilebilmektedir.)
Programa Genelinde Kullanılan Ölçme ve Değerlendirme Yöntemleri
Ders İçin Kullanılan Ölçme ve Değerlendirme Yöntemleri
Ara Sınav
Yarıyıl Sonu Sınavı
Kısa Sınav
Ödev Değerlendirme

Dersin Ölçme ve Değerlendirme Yöntemlerinin Başarı Notuna Katkısı

Ölçme ve Değerlendirme Yöntemleri Uygulama Sayısı / Yarıyıl Katkı Oranı
Kısa Sınavlar 2 % 20.00
Ara Sınavlar 1 % 30.00
Yarıyıl Sonu Sınavı 1 % 50.00
Toplam % 100
YARIYIL İÇİ ÖLÇME VE DEĞERLENDİRME YÖNTEMLERİNİN BAŞARI NOTUNA KATKI ORANI % 50
YARIYIL SONU SINAVININ BAŞARI NOTUNA KATKI ORANI % 50
Toplam % 100

BÖLÜM V: DERSİN İŞ YÜKÜ VE AKTS KREDİSİ

ÖĞRENME VE ÖĞRETME ETKİNLİKLERİ İŞ YÜKÜ
Öğrenme ve Öğretme Etkinlikleri Etkinlik Sayısı/Yarıyıl Süresi (saat) Toplam İş Yükü
Ders 14 3 42
Laboratuvar 0 0 0
Uygulama 0 0 0
Derse Özgü Staj 0 0 0
Arazi Çalışması 0 0 0
Sınıf Dışı Ders Çalışması 14 5 70
Sunum / Seminer 0 0 0
Proje 0 0 0
Ödevler 1 4 4
Öğrenme ve Öğretme Etkinlikleri Toplam İş Yükü - - 116
ÖLÇME VE DEĞERLENDİRME ETKİNLİKLERİ İŞ YÜKÜ
Ölçme ve Değerlendirme Etkinlikleri Etkinlik Sayısı/Yarıyıl Süresi (saat) Toplam İş Yükü
Kısa Sınav 2 2 4
Ara Sınavlar 1 1 1
Yarıyıl Sonu Sınavı 1 1 1
Ölçme ve Değerlendirme Etkinlikleri Toplam İş Yükü - - 6
TOPLAM İŞ YÜKÜ (Öğrenme ve Öğretme + Ölçme ve Değerlendirme Etkinlikleri) 122
DERSİN AKTS KREDİSİ (Toplam İş Yükü/25.5 Saat) 5