ANASAYFAKURUMSAL BİLGİLEREĞİTİM VE ÖĞRETİM PROGRAMLARI Grafik TasarımıSERTİFİKA PROGRAMLARIÖĞRENCİLER İÇİN FAYDALI BİLGİLER, KAYNAKLAR VE SERVİSLERFAYDALI LİNKLER VE DÖKÜMANLARİLAVE VE DESTEKLEYİCİ BİLGİLER

DERSİN GENEL BİLGİLERİ

Ders Kodu Ders Adı Yıl Yarıyıl Teorik Pratik Kredi AKTS
60213TATOZ-GRT0083 Grafik Tasarım ve Üretim Teknikleri 2 Güz 2 0 2 4
Dersin Türü: Zorunlu
Dersin Düzeyi: Lisans      TYYÇ:6. Düzey      QF-EHEA:1. Düzey      EQF-LLL:6. Düzey
Dersin Öğretim Dili: Türkçe
Dersin Ön/Yan Koşulu: Yoktur
Dersin Veriliş Şekli: Yüz yüze
Dersin Koordinatörü: Dr. Öğr. Üyesi ALİ AŞUR DELEN
Dersin Öğretim Eleman(lar)ı: Dr. Öğr. Üyesi ALİ AŞUR DELEN
Dersin Kategorisi: Temel Alan

BÖLÜM II: DERSİN TANITIMI

Dersin Amacı ve İçeriği

Dersin Amacı: Baskı öncesi, baskı ve baskı sonrası üretim sürecini tanımlayabilme, tasarımlarını uygularken üretim olanakları doğrultusunda tasarımlarını gerçekleştirme, farklı malzemeler üzerine yapılan baskı tekniklerini ayırt edebilmesi, (kağıt, karton ambalaj, alüminyum kutu, plastik, cam, ahşap vb) tasarımı ve üretimi yapılacak işlerin maliyet hesaplayabilmesi amaçlanmıştır.
Dersin İçeriği: Basım teknolojileri temel kavramları, matbaacılığın tanımı ve tarihsel gelişimi, matbaacılık ile üretilen ürünler ve özellikleri, matbaacılıkta kullanılan cihaz, makine ve malzemeler, matbaacılıktaki üretim aşamaları, ana hatlarıyla baskı öncesi, baskı ve baskı sonrası işlemler, tasarım ve üretimi yapılacak işlerin maliyet hesaplamaları.

Dersin Öğrenme Çıktıları (DÖÇ)

Ders Öğrenme Çıktıları (DÖÇ), dersi başarı ile tamamlayan öğrencilerin kendilerinden sahip olmaları beklenen bilgi, beceri ve yetkinlikleri ifade eder. Bu bağlamda, bu ders için tanımlanmış olan Ders Öğrenme Çıktıları aşağıda verilmektedir.
Bilgi (Kuramsal ve/veya olgusal bilgi olarak tanımlanmıştır.)
  1) Matbaacılığın tanımını ve tarihsel gelişimini açıklar.
  2) Basım teknolojileri terminolojisini tanımlar.
  3) Basım yöntemlerinin baskı hazırlık aşamalarını sıralar.
  4) Baskı tekniklerini sıralar.
Beceriler (Bilişsel ve/veya uygulama becerileri olarak tanımlanmıştır.)
  1) Kağıtlarda gramaj ve basılacak işlere göre gerekli kağıt maliyetini hesaplar.
  2) Baskı sonrası işlemlerin neler olduğunu ve aşamalarını listeler.
  3) Baskı altı malzemelerini ve özelliklerini sıralar.
  4) Baskı altı malzemelerinin özelliklerini basılabilirlik açısından değerlendirir.
  5) Tram çeşitleri, tram sıklığı, tram açısı, tram ton değeri ve tram sıklığı seçimindeki kriterleri uygular.
Yetkinlikler ("Bağımsız Çalışabilme", "Sorumluluk Alabilme", "Öğrenme", "İletişim ve Sosyal" ve "Alana Özgü" yetkinlikler olarak tanımlanmıştır.)
  1) Matbaacılık alanında baskı süreçlerinin takibini yönetir ve tasarım ürünleri dizayn edebilir.
  2) Dijital tasarımlarını ve projelerini sunabilme becerisine sahiptir.
  3) Sektörel teknolojik gelişmeleri ve güncel basım teknolojilerini takip eder.
  4) Malzemeden kaynaklanan baskı problemlerini çözer.
  5) Sektörde kullanılan baskı sistemlerini birbirleriyle kıyaslayarak ayırt edici noktalarını bilir.
  6) Ofset baskıda basılacak işlerin güncel fiyatlarla baskı maliyetlerinin çıkarabilir.
  7) Mesleki bilgisayar programlarını profesyonel, etkin ve hızlı bir şekilde kullanabilme becerisine sahip olur.
  8) Reklam ajansları ve matbaacılık sektörü çalışma alanlarına ilişkin, mesleki sorumluluk, etik değerlerine göre çalışabilme yeterliliğine sahip olur.
  9) Üretim teknik ve yöntemlerini keşfederek, değerlendirir, eleştirir, yeniden dizayn eder.
  10) Bireysel ya da grup olarak sanatsal oluşum ve etkinliklere katılır.
  11) Süreçte ekip çalışmaları aracılığı ile iletişim becerisi gelişir.

Haftalık Ders Planı

Hafta Konu
Materyal Paylaşımı *
Ön Hazırlık Pekiştirme
1) Matbaacılığın tanımı, matbaanın önemi
2) Matbaa Üretim Süreçleri
3) Kâğıdın tanımı, özellikleri, Kâğıt üretimi, Sonsuz elek sistemi, Yuvarlak elek sistemi.
4) Karton üretimi, mukavva üretimi, mukavvada olması gereken özellikler, kuşelenmiş kâğıt imali.
5) Standart kâğıt boyutları, kâğıt cinsleri, kâğıt grupları, kâğıt normları, kâğıdın su yönü, önemi ve açması, kâğıdın makinedeki yönü, kâğıdın PH’ı, kâğıt gramajı
6) Tramın tanımı, çeşitleri, tram açısı, tram sıklığı tanımı, tramın kapladığı alan, tram sıklığı seçimindeki kriterler, tram ton değeri, zemin ton değeri.
7) Film tanımı, özellikleri, çeşitleri, ideal filmin özellikleri.
8) Ara Sınav
9) Baskı Teknikleri Genel Özellikleri, Tipo Baskı Tekniği ve Özellikleri, Ofset Baskı Tekniği ve Özellikleri, Tifdruk Baskı Tekniği ve Özellikleri, Flekso Baskı Tekniği ve Özellikleri, Serigrafi Baskı Tekniği ve Özellikleri, Özel Baskı Sistemleri, Metal Yüzey (Teneke) Baskısı
10) Ofset Baskı Tekniği Ofset Baskı Sistemi ve Özellikleri Ofset Baskı Tekniğinde; baskı öncesi, baskı ve baskı sonrasında yapılması gereken işlemler. Flekso Baskı Tekniği Flekso Baskı Tekniğinin tanımı Flekso Baskı Tekniğinde; baskı öncesi, baskı ve baskı sonrasında yapılması gereken işlemler.
11) Tifdruk Baskı Tekniğinim tanımı Tifdruk Baskıda Tekniğinde, baskı öncesinde baskı sırasında ve baskı sonrasında yapılması gereken işlemler. Serigrafi Baskı Tekniği Serigrafi Baskı Tekniğinin tanımı Serigrafi Baskı Tekniğinde, baskı öncesi baskı sırasında ve baskı sonrasında yapılması gereken işlemler.
12) Baskı Sonrası İşlemler Lak , Selefon, Perforaj, Piliyaj, Kırma katlama harman, Dikiş ve dikiş çeşitleri, Kapak hazırlama kapak takma.
13) Üretimi yapılacak işlerin maliyet hesaplaması.
14) Üretimi yapılacak işlerin maliyet hesaplaması.
15) Üretimi yapılacak işlerin maliyet hesaplaması.
16) Final Sınavı
*Bu alan öğrencilerin ders öncesi hazırlık ve sonrası dersi pekiştirme için paylaşılan ders materyallerini içerir.

Ders İçin Zorunlu/Önerilen Kaynaklar

Ders Notları / Kitaplar: Temel Matbaa Eğitimi Ders Notu
Yrd.Doç.Dr Muharrem Sözen
Diğer Kaynaklar: Basım Sektöründe Renk ve Renk Yönetimi, Doç. Dr. Türkün Şahinbaşkan,Prof. Dr. Efe N. Gençoğlu

Flekso Baskı Sistemi, Doç. Dr. Efe N. GENÇOĞLU, Yrd. Doç. Dr. Osman ŞİMŞEKER,
Arş. Gör. Lütfi ÖZDEMİR

Matbaacının Kağıt Hakkında Bilmesi Gerekenler, Prof. Dr. Mert ÜLGEN, Doç. Dr. Mehmet OKTAV, Doç. Dr. Efe N. GENÇOĞLU

BÖLÜM III: DERSİN PROGRAM ÖĞRENME ÇIKTILARI İLE İLİŞKİSİ

(Aşağıdaki matris, ders öğrenme çıktıları (DÖÇ) ile program öğrenme çıktıları (KPÖÇ ve APÖÇ) ile bağını ve (varsa) onlara hangi düzeyde katkı sağladığını sayısal olarak göstermektedir.

Ders Öğrenme Çıktıları ile Program Öğrenme Çıktıları İlişki Matrisi

(KPÖÇ: Kilit Program Öğrenme Çıktılarını; APÖÇ: KPÖÇ ile ilişkilendirilmiş Alt Öğrenme Çıktılarını tanımlar. )
DÖÇ/PÖÇ KPÖÇ 1 KPÖÇ 2 KPÖÇ 3 KPÖÇ 4 KPÖÇ 5
1 2 3 1 2 3 4 1 2 3 4 1 2 3 4 1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12
DÖÇ1
DÖÇ1
DÖÇ2
DÖÇ2
DÖÇ3
DÖÇ3
DÖÇ4
DÖÇ4
DÖÇ5
DÖÇ5
DÖÇ6
DÖÇ6
DÖÇ7
DÖÇ8
DÖÇ9
DÖÇ10
DÖÇ11
DÖÇ12
DÖÇ13
DÖÇ14

Dersin Program Öğrenme Çıktılarına Katkı Düzeyi

Etkisi Yok 1 En Düşük 2 Düşük 3 Orta 4 Yüksek 5 En Yüksek
           
Program Öğrenme Çıktıları Katkı Oranı (1-5)
1) Görsel unsurları, anlaşılabilir, özgün ve işlevine uygun bir biçimde tasarlar. 3
2) Eleştirel olarak analiz edilen teorik bilgileri uygulama ile birleştirerek bilgi ve beceriyi, tasarım projesi çalışmasının işlenmesini ve sunumunu destekler. 1
3) Biçimsel ve kavramsal olarak yenilikçi yollarla bağlamlarına yanıt veren tasarımlar hazırlar. 4
4) Bir yarı yıl boyunca iş hayatının içinde bulunarak öğrendiği teorik bilgilerini uygular. 4
5) İş dünyasının ve toplumun beklentileri doğrultusunda gelişen ve üniversitemizin kurumsal çıktıları olarak tanımlamış olduğu yetkinlikleri ileri düzeyde kazanır. 5

BÖLÜM IV: DERSİN ÖĞRENME VE ÖĞRETME YÖNTEMLERİ İLE ÖLÇME VE DEĞERLENDİRME YÖNTEMLERİ

Dersin Öğrenme ve Öğretme Yöntemleri

(Üniversitemiz genelinde kullanılan tüm öğrenme ve öğretme yöntemleri sistematik olarak yönetilmektedir. Akademik birimlerden gelen talepler doğrultusunda bölüm/programların öğrenme ve öğretme yöntemleri ilgili kurullarımız tarafından değerlendirilmekte ve uygun bulunursa, üniversite havuzunda toplanmaktadır. Bölüm ve programlar, kendileri için program tasarımlarına uygun olan yöntemleri bu havuzdan seçebilmektedirler. Benzer şekilde, dersler için kullanılması uygun görülen yöntemler de programlar düzeyinde belirlenmiş olan yöntemler arasından seçilebilmektedir.)
Programa Genelinde Kullanılan Öğrenme ve Öğretme Yöntemleri
Ders İçin Kullanılan Öğrenme ve Öğretme Yöntemleri
Anlatım
Tartışma
Vaka Çalışması
Problem Çözme
Gösterip Yaptırma
Gösterim
Laboratuvar
Okuma
Ödev
Proje Hazırlama
Tez Hazırlama
Akran Eğitimi
Seminer
Teknik Gezi
Ders Konferansı
Beyin Fırtınası
Soru Cevap
Bireysel ve Grup Çalışması
Rol Oynama-Canlandırma-Doğaçlama
Stüdyo Uygulamaları
Derse Aktif Katılım

Dersin Ölçme ve Değerlendirme Yöntemleri

(Üniversitemiz genelinde kullanılan tüm ölçme ve değerlendirme yöntemleri sistematik olarak yönetilmektedir. Akademik birimlerden gelen talepler doğrultusunda bölüm/programların ölçme ve değerlendirme yöntemleri ilgili kurullarımız tarafından değerlendirilmekte ve uygun bulunursa, üniversite havuzunda toplanmaktadır. Bölüm ve programlar, kendileri için program tasarımlarına uygun olan yöntemleri bu havuzdan seçebilmektedirler. Benzer şekilde, dersler için kullanılması uygun görülen yöntemler de programlar düzeyinde belirlenmiş olan yöntemler arasından seçilebilmektedir.)
Programa Genelinde Kullanılan Ölçme ve Değerlendirme Yöntemleri
Ders İçin Kullanılan Ölçme ve Değerlendirme Yöntemleri
Ara Sınav
Sunum
Yarıyıl Sonu Sınavı
Kısa Sınav
Rapor Değerlendirme
Ödev Değerlendirme
Sözlü sınav
Tez Sunma
Jüri Değerlendirmesi
Uygulama Sınavı
İşyerinde Uygulama Eğitimi Değerlendirmesi
Derse Aktif Katılım
Tartışmalara Katılım

DÖÇ İle Öğrenme-Öğretme Yöntemleri ve Ölçme-Değerlendirme Yöntemleri İlişki Matrisi

(Aşağıdaki matris, dersin öğrenme çıktıları ile ilişkili olarak ders için belirlenmiş olan öğrenme ve öğretme yöntem(leri) ile ölçme ve değerlendirme yöntem(leri)ni göstermektedir.)
ÖĞRENME VE ÖĞRETME YÖNTEMLERİ
DERS ÖĞRENME ÇIKTILARI
ÖLÇME VE DEĞERLENDİRME YÖNTEMLERİ
DÖÇ1 DÖÇ1 DÖÇ2 DÖÇ2 DÖÇ3 DÖÇ3 DÖÇ4 DÖÇ4 DÖÇ5 DÖÇ5 DÖÇ6 DÖÇ6 DÖÇ7 DÖÇ8 DÖÇ9 DÖÇ10 DÖÇ11 DÖÇ12 DÖÇ13 DÖÇ14
-Anlatım -Ara Sınav
-Tartışma -Sunum
-Vaka Çalışması -Yarıyıl Sonu Sınavı
-Problem Çözme -Kısa Sınav
-Gösterip Yaptırma -Rapor Değerlendirme
-Gösterim -Ödev Değerlendirme
-Laboratuvar -Sözlü sınav
-Okuma -Tez Sunma
-Ödev -Jüri Değerlendirmesi
-Proje Hazırlama -Uygulama Sınavı
-Tez Hazırlama -İşyerinde Uygulama Eğitimi Değerlendirmesi
-Akran Eğitimi -Derse Aktif Katılım
-Seminer -Tartışmalara Katılım
-Teknik Gezi
-Ders Konferansı
-Beyin Fırtınası
-Soru Cevap
-Bireysel ve Grup Çalışması
-Rol Oynama-Canlandırma-Doğaçlama
-Stüdyo Uygulamaları
-Derse Aktif Katılım

Dersin Ölçme ve Değerlendirme Yöntemlerinin Başarı Notuna Katkısı

Ölçme ve Değerlendirme Yöntemleri Uygulama Sayısı / Yarıyıl Katkı Oranı
Kısa Sınavlar 2 % 20.00
Ara Sınavlar 1 % 30.00
Yarıyıl Sonu Sınavı 1 % 50.00
Toplam % 100
YARIYIL İÇİ ÖLÇME VE DEĞERLENDİRME YÖNTEMLERİNİN BAŞARI NOTUNA KATKI ORANI % 50
YARIYIL SONU SINAVININ BAŞARI NOTUNA KATKI ORANI % 50
Toplam % 100

BÖLÜM V: DERSİN İŞ YÜKÜ VE AKTS KREDİSİ

ÖĞRENME VE ÖĞRETME ETKİNLİKLERİ İŞ YÜKÜ
Öğrenme ve Öğretme Etkinlikleri Etkinlik Sayısı/Yarıyıl Süresi (saat) Toplam İş Yükü
Ders 14 2 28
Laboratuvar 0 0 0
Uygulama 0 0 0
Derse Özgü Staj 0 0 0
Arazi Çalışması 0 0 0
Sınıf Dışı Ders Çalışması 10 2 20
Sunum / Seminer 0 0 0
Proje 0 0 0
Ödevler 1 4 4
Öğrenme ve Öğretme Etkinlikleri Toplam İş Yükü - - 52
ÖLÇME VE DEĞERLENDİRME ETKİNLİKLERİ İŞ YÜKÜ
Ölçme ve Değerlendirme Etkinlikleri Etkinlik Sayısı/Yarıyıl Süresi (saat) Toplam İş Yükü
Kısa Sınav 2 6 12
Ara Sınavlar 1 12 12
Yarıyıl Sonu Sınavı 1 16 16
Ölçme ve Değerlendirme Etkinlikleri Toplam İş Yükü - - 40
TOPLAM İŞ YÜKÜ (Öğrenme ve Öğretme + Ölçme ve Değerlendirme Etkinlikleri) 92
DERSİN AKTS KREDİSİ (Toplam İş Yükü/25.5 Saat) 4