ANASAYFAKURUMSAL BİLGİLEREĞİTİM VE ÖĞRETİM PROGRAMLARI Grafik TasarımıSERTİFİKA PROGRAMLARIÖĞRENCİLER İÇİN FAYDALI BİLGİLER, KAYNAKLAR VE SERVİSLERFAYDALI LİNKLER VE DÖKÜMANLARİLAVE VE DESTEKLEYİCİ BİLGİLER

DERSİN GENEL BİLGİLERİ

Ders Kodu Ders Adı Yıl Yarıyıl Teorik Pratik Kredi AKTS
60213TATOZ-GRT0083 Grafik Tasarım ve Üretim Teknikleri 2 Güz 2 0 2 4
Dersin Türü: Zorunlu
Dersin Düzeyi: Lisans      TYYÇ:6. Düzey      QF-EHEA:1. Düzey      EQF-LLL:6. Düzey
Dersin Öğretim Dili: Türkçe
Dersin Ön/Yan Koşulu: Yoktur
Dersin Veriliş Şekli: Yüz yüze
Dersin Koordinatörü: Dr. Öğr. Üyesi ALİ AŞUR DELEN
Dersin Öğretim Eleman(lar)ı:

Dersin Kategorisi:

BÖLÜM II: DERSİN TANITIMI

Dersin Amacı ve İçeriği

Dersin Amacı: Baskı öncesi, baskı ve baskı sonrası üretim sürecini tanımlayabilme, tasarımlarını uygularken üretim olanakları doğrultusunda tasarımlarını gerçekleştirme, farklı malzemeler üzerine yapılan baskı tekniklerini ayırt edebilmesi, (kağıt, karton ambalaj, alüminyum kutu, plastik, cam, ahşap vb) tasarımı ve üretimi yapılacak işlerin maliyet hesaplayabilmesi amaçlanmıştır.
Dersin İçeriği: Basım teknolojileri temel kavramları, matbaacılığın tanımı ve tarihsel gelişimi, matbaacılık ile üretilen ürünler ve özellikleri, matbaacılıkta kullanılan cihaz, makine ve malzemeler, matbaacılıktaki üretim aşamaları, ana hatlarıyla baskı öncesi, baskı ve baskı sonrası işlemler, tasarım ve üretimi yapılacak işlerin maliyet hesaplamaları.

Dersin Öğrenme Çıktıları (DÖÇ)

Ders Öğrenme Çıktıları (DÖÇ), dersi başarı ile tamamlayan öğrencilerin kendilerinden sahip olmaları beklenen bilgi, beceri ve yetkinlikleri ifade eder. Bu bağlamda, bu ders için tanımlanmış olan Ders Öğrenme Çıktıları aşağıda verilmektedir.
Bilgi (Kuramsal ve/veya olgusal bilgi olarak tanımlanmıştır.)
  1) Matbaacılığın tanımını ve tarihsel gelişimini açıklar.
  2) Basım teknolojileri terminolojisini tanımlar.
  3) Basım yöntemlerinin baskı hazırlık aşamalarını sıralar.
  4) Baskı tekniklerini sıralar.
Beceriler (Bilişsel ve/veya uygulama becerileri olarak tanımlanmıştır.)
  1) Kağıtlarda gramaj ve basılacak işlere göre gerekli kağıt maliyetini hesaplar.
  2) Baskı sonrası işlemlerin neler olduğunu ve aşamalarını listeler.
  3) Baskı altı malzemelerini ve özelliklerini sıralar.
  4) Baskı altı malzemelerinin özelliklerini basılabilirlik açısından değerlendirir.
  5) Tram çeşitleri, tram sıklığı, tram açısı, tram ton değeri ve tram sıklığı seçimindeki kriterleri uygular.
Yetkinlikler ("Bağımsız Çalışabilme", "Sorumluluk Alabilme", "Öğrenme", "İletişim ve Sosyal" ve "Alana Özgü" yetkinlikler olarak tanımlanmıştır.)
  1) Matbaacılık alanında baskı süreçlerinin takibini yönetir ve tasarım ürünleri dizayn edebilir.
  2) Dijital tasarımlarını ve projelerini sunabilme becerisine sahiptir.
  3) Sektörel teknolojik gelişmeleri ve güncel basım teknolojilerini takip eder.
  4) Malzemeden kaynaklanan baskı problemlerini çözer.
  5) Sektörde kullanılan baskı sistemlerini birbirleriyle kıyaslayarak ayırt edici noktalarını bilir.
  6) Ofset baskıda basılacak işlerin güncel fiyatlarla baskı maliyetlerinin çıkarabilir.
  7) Mesleki bilgisayar programlarını profesyonel, etkin ve hızlı bir şekilde kullanabilme becerisine sahip olur.
  8) Reklam ajansları ve matbaacılık sektörü çalışma alanlarına ilişkin, mesleki sorumluluk, etik değerlerine göre çalışabilme yeterliliğine sahip olur.
  9) Üretim teknik ve yöntemlerini keşfederek, değerlendirir, eleştirir, yeniden dizayn eder.
  10) Bireysel ya da grup olarak sanatsal oluşum ve etkinliklere katılır.
  11) Süreçte ekip çalışmaları aracılığı ile iletişim becerisi gelişir.

Haftalık Ders Planı

Hafta Konu
Materyal Paylaşımı *
Ön Hazırlık Pekiştirme
1) Matbaacılığın tanımı, matbaanın önemi
2) Matbaa Üretim Süreçleri
3) Kâğıdın tanımı, özellikleri, Kâğıt üretimi, Sonsuz elek sistemi, Yuvarlak elek sistemi.
4) Karton üretimi, mukavva üretimi, mukavvada olması gereken özellikler, kuşelenmiş kâğıt imali.
5) Standart kâğıt boyutları, kâğıt cinsleri, kâğıt grupları, kâğıt normları, kâğıdın su yönü, önemi ve açması, kâğıdın makinedeki yönü, kâğıdın PH’ı, kâğıt gramajı
6) Tramın tanımı, çeşitleri, tram açısı, tram sıklığı tanımı, tramın kapladığı alan, tram sıklığı seçimindeki kriterler, tram ton değeri, zemin ton değeri.
7) Film tanımı, özellikleri, çeşitleri, ideal filmin özellikleri.
8) Ara Sınav
9) Baskı Teknikleri Genel Özellikleri, Tipo Baskı Tekniği ve Özellikleri, Ofset Baskı Tekniği ve Özellikleri, Tifdruk Baskı Tekniği ve Özellikleri, Flekso Baskı Tekniği ve Özellikleri, Serigrafi Baskı Tekniği ve Özellikleri, Özel Baskı Sistemleri, Metal Yüzey (Teneke) Baskısı
10) Ofset Baskı Tekniği Ofset Baskı Sistemi ve Özellikleri Ofset Baskı Tekniğinde; baskı öncesi, baskı ve baskı sonrasında yapılması gereken işlemler. Flekso Baskı Tekniği Flekso Baskı Tekniğinin tanımı Flekso Baskı Tekniğinde; baskı öncesi, baskı ve baskı sonrasında yapılması gereken işlemler.
11) Tifdruk Baskı Tekniğinim tanımı Tifdruk Baskıda Tekniğinde, baskı öncesinde baskı sırasında ve baskı sonrasında yapılması gereken işlemler. Serigrafi Baskı Tekniği Serigrafi Baskı Tekniğinin tanımı Serigrafi Baskı Tekniğinde, baskı öncesi baskı sırasında ve baskı sonrasında yapılması gereken işlemler.
12) Baskı Sonrası İşlemler Lak , Selefon, Perforaj, Piliyaj, Kırma katlama harman, Dikiş ve dikiş çeşitleri, Kapak hazırlama kapak takma.
13) Üretimi yapılacak işlerin maliyet hesaplaması.
14) Üretimi yapılacak işlerin maliyet hesaplaması.
15) Final
*Bu alan öğrencilerin ders öncesi hazırlık ve sonrası dersi pekiştirme için paylaşılan ders materyallerini içerir.

Ders İçin Zorunlu/Önerilen Kaynaklar

Ders Notları / Kitaplar: Temel Matbaa Eğitimi Ders Notu
Yrd.Doç.Dr Muharrem Sözen
Diğer Kaynaklar: Basım Sektöründe Renk ve Renk Yönetimi, Doç. Dr. Türkün Şahinbaşkan,Prof. Dr. Efe N. Gençoğlu

Flekso Baskı Sistemi, Doç. Dr. Efe N. GENÇOĞLU, Yrd. Doç. Dr. Osman ŞİMŞEKER,
Arş. Gör. Lütfi ÖZDEMİR

Matbaacının Kağıt Hakkında Bilmesi Gerekenler, Prof. Dr. Mert ÜLGEN, Doç. Dr. Mehmet OKTAV, Doç. Dr. Efe N. GENÇOĞLU

Dersin Program Öğrenme Çıktılarına Katkı Düzeyi

Etkisi Yok 1 En Düşük 2 Düşük 3 Orta 4 Yüksek 5 En Yüksek
           
Program Öğrenme Çıktıları Katkı Oranı (1-5)
1) Grafik tasarımın temel kavramlarını, tarihsel gelişimini ve kuramsal çerçevesini açıklayabilir.
2) Görsel iletişim tasarımında kullanılan tipografi, renk teorisi ve kompozisyon ilkelerini tanımlayabilir.
3) Grafik tasarımın toplumsal, kültürel ve etik boyutlarını değerlendirerek disiplinlerarası bir bakış açısı geliştirebilir.
4) Yaratıcı problem çözme yöntemlerini kullanarak özgün ve yenilikçi tasarım çözümleri geliştirebilir.
5) Görsel hiyerarşi, algı psikolojisi ve kullanıcı deneyimi (UX) ilkelerini kullanarak uluslararası pazara uygun tasarımlar yapabilir.
6) Dijital araçlar ve tasarım yazılımlarını etkin kullanarak profesyonel grafik tasarım çalışmaları gerçekleştirebilir.
7) Uluslararası grafik tasarım projelerinde bireysel veya ekip içinde sorumluluk alarak yaratıcı çözümler geliştirebilir.
8) Grafik tasarım projelerini yönetebilir ve süreçlerini planlayarak profesyonel çalışma disiplinini uygulayabilir.
9) Grafik tasarım alanındaki küresel yenilikleri, teknolojileri ve metodolojileri takip ederek kendini sürekli geliştirebilir.
10) Kültürlerarası tasarım ilkelerini benimseyerek küresel kitlelere hitap eden görsel çözümler üretebilir.
11) Kültürel çeşitliliğe duyarlı, etik değerlere uygun ve sürdürülebilir tasarım çözümleri geliştirebilir.
12) Grafik tasarım süreçlerinde bağımsız çalışma ve takım çalışmasına katılım sağlayabilir.

BÖLÜM IV: DERSİN ÖĞRENME VE ÖĞRETME YÖNTEMLERİ İLE ÖLÇME VE DEĞERLENDİRME YÖNTEMLERİ

Dersin Öğrenme ve Öğretme Yöntemleri

(Üniversitemiz genelinde kullanılan tüm öğrenme ve öğretme yöntemleri sistematik olarak yönetilmektedir. Akademik birimlerden gelen talepler doğrultusunda bölüm/programların öğrenme ve öğretme yöntemleri ilgili kurullarımız tarafından değerlendirilmekte ve uygun bulunursa, üniversite havuzunda toplanmaktadır. Bölüm ve programlar, kendileri için program tasarımlarına uygun olan yöntemleri bu havuzdan seçebilmektedirler. Benzer şekilde, dersler için kullanılması uygun görülen yöntemler de programlar düzeyinde belirlenmiş olan yöntemler arasından seçilebilmektedir.)
Programa Genelinde Kullanılan Öğrenme ve Öğretme Yöntemleri
Ders İçin Kullanılan Öğrenme ve Öğretme Yöntemleri
Anlatım
Tartışma
Problem Çözme
Gösterip Yaptırma
Ödev

Dersin Ölçme ve Değerlendirme Yöntemleri

(Üniversitemiz genelinde kullanılan tüm ölçme ve değerlendirme yöntemleri sistematik olarak yönetilmektedir. Akademik birimlerden gelen talepler doğrultusunda bölüm/programların ölçme ve değerlendirme yöntemleri ilgili kurullarımız tarafından değerlendirilmekte ve uygun bulunursa, üniversite havuzunda toplanmaktadır. Bölüm ve programlar, kendileri için program tasarımlarına uygun olan yöntemleri bu havuzdan seçebilmektedirler. Benzer şekilde, dersler için kullanılması uygun görülen yöntemler de programlar düzeyinde belirlenmiş olan yöntemler arasından seçilebilmektedir.)
Programa Genelinde Kullanılan Ölçme ve Değerlendirme Yöntemleri
Ders İçin Kullanılan Ölçme ve Değerlendirme Yöntemleri
Ara Sınav
Yarıyıl Sonu Sınavı
Kısa Sınav

Dersin Ölçme ve Değerlendirme Yöntemlerinin Başarı Notuna Katkısı

Ölçme ve Değerlendirme Yöntemleri Uygulama Sayısı / Yarıyıl Katkı Oranı
Kısa Sınavlar 2 % 20.00
Ara Sınavlar 1 % 30.00
Yarıyıl Sonu Sınavı 1 % 50.00
Toplam % 100
YARIYIL İÇİ ÖLÇME VE DEĞERLENDİRME YÖNTEMLERİNİN BAŞARI NOTUNA KATKI ORANI % 50
YARIYIL SONU SINAVININ BAŞARI NOTUNA KATKI ORANI % 50
Toplam % 100

BÖLÜM V: DERSİN İŞ YÜKÜ VE AKTS KREDİSİ

ÖĞRENME VE ÖĞRETME ETKİNLİKLERİ İŞ YÜKÜ
Öğrenme ve Öğretme Etkinlikleri Etkinlik Sayısı/Yarıyıl Süresi (saat) Toplam İş Yükü
Ders 14 2 28
Laboratuvar 0 0 0
Uygulama 0 0 0
Derse Özgü Staj 0 0 0
Arazi Çalışması 0 0 0
Sınıf Dışı Ders Çalışması 10 2 20
Sunum / Seminer 0 0 0
Proje 0 0 0
Ödevler 1 4 4
Öğrenme ve Öğretme Etkinlikleri Toplam İş Yükü - - 52
ÖLÇME VE DEĞERLENDİRME ETKİNLİKLERİ İŞ YÜKÜ
Ölçme ve Değerlendirme Etkinlikleri Etkinlik Sayısı/Yarıyıl Süresi (saat) Toplam İş Yükü
Kısa Sınav 2 6 12
Ara Sınavlar 1 12 12
Yarıyıl Sonu Sınavı 1 16 16
Ölçme ve Değerlendirme Etkinlikleri Toplam İş Yükü - - 40
TOPLAM İŞ YÜKÜ (Öğrenme ve Öğretme + Ölçme ve Değerlendirme Etkinlikleri) 92
DERSİN AKTS KREDİSİ (Toplam İş Yükü/25.5 Saat) 4