Ders Öğrenme Çıktıları (DÖÇ), dersi başarı ile tamamlayan öğrencilerin kendilerinden sahip olmaları beklenen bilgi, beceri ve yetkinlikleri ifade eder. Bu bağlamda, bu ders için tanımlanmış olan Ders Öğrenme Çıktıları aşağıda verilmektedir.
|
|
Bilgi
(Kuramsal ve/veya olgusal bilgi olarak tanımlanmıştır.)
|
1) Katılımcılar sosyolojik kavramlarla düşünmeyi öğreneceklerdir.
|
2) Katılımcılar farklı sosyoloji teorileri ve yaklaşımların paradigmatik özgünlüklerini tanıyacaklardır.
|
3) Katılımcılar sosyolojik yaklaşım ve temel kavramları gündelik sorun alanlarına uygulayabileceklerdir.
|
Beceriler
(Bilişsel ve/veya uygulama becerileri olarak tanımlanmıştır.)
|
1) Katılımcılar sosyolojik tahayyülle gündelik deneyim ve toplumsal olgular arasında ilişki kurabileceklerdir.
|
2) Katılımcılar nicel ve nitel araştırma yöntemlerini kullanarak toplumsal olgular ve toplumsallıklar hakkında bilgi toplayabileceklerdir.
|
Yetkinlikler
("Bağımsız Çalışabilme", "Sorumluluk Alabilme", "Öğrenme", "İletişim ve Sosyal" ve "Alana Özgü" yetkinlikler olarak tanımlanmıştır.)
|
1) Katılımcılar birey ve toplum ilişkilerini sosyolojik düşünme ile kavrayacaklardır.
|
2) Katılımcılar sosyolojinin gelişim safhalarını ve bu süreçlerde rol oynamış temel sosyologların yaklaşımlarını öğreneceklerdir.
|
3) Katılımcılar sosyolojik araştırma yöntemleri ve bunların uygulama alanlarını öğreneceklerdir.
|
4) Katılımcılar sosyal kurumları tanıyacak ve kurumların işlevselliğini analiz edebileceklerdir.
|
5) Katılımcılar toplumsal ötekiyle etkileşim becerisi kazanacaklardır.
|
Hafta |
Konu |
Materyal Paylaşımı * |
|
Ön Hazırlık |
Pekiştirme |
1) |
Bilim Nedir? Sosyoloji Bir Bilim midir? |
Anthony Giddens-Sosyoloji Eleştirel Bir Yaklaşım-Birey Yayıncılık-1998.
C. Wright Mills-Sosyolojik Tahayyül-Hill-2016.
Zygmunt Bauman-Sosyolojik Düşünmek-Ayrıntı-2018.
Gulbenkian Komisyonu-Sosyal Bilimleri Açın Sosyal Bilimlerin Yeniden Yapılanması Üzerine Rapor-Metis-2014.
|
|
2) |
İbn-i Haldun’dan Auguste Comte’a Proto-Sosyoloji Mirası |
Tom Bottomore-Robert Nisbet-Sosyolojik Çözümlemenin Tarihi 1/2-Kırmızı-2006.
Imanuelle Kant-Aydınlanma Nedir?, Liberal Düşünce, 10, 38-39, 2005, 225-230.
Montesquieu-Kanunların Ruhu Üzerine, İş Bankası Kültür Yayınları, 2017.
İbn-i Haldun-Mukaddime, Dergâh-2018.
Jean-Jacques Rousseau-Toplumsal Sözleşme veya Siyasal Hukukun Prensipleri, İletişim Yayınları, 2014.
Niccolo Machiavelli-Prens, Can Yayınları, 2016.
Pitirim Aleksandroviç Sorokin-Bir Bunalım Çağında Toplum Felsefeleri-Göçebe Yayınları-1997.
|
|
3) |
Öncüler: Emile Durkheim’in Sosyolojiye Katkıları |
Anthony Giddens-Philip W. Sutton-Sosyoloji-Kırmızı Yayınevi-2016.
Emile Durkheim-İntihar-Pozitif Yayıncılık-2015.
|
|
4) |
Öncüler: Karl Marx’ın Sosyolojiye Katkıları |
Anthony Giddens-Philip W. Sutton-Sosyoloji-Kırmızı Yayınevi-2016.
Karl Marx-Friedrich Engels-Alman İdeolojisi-Evrensel Basım Yayın-2013.
Karl Marx-Grundrisse Ekonomik Politiğin Eleştirisi İçin Ön Çalışma-Birikim-2014
|
|
5) |
Öncüler: Max Weber’in Sosyolojiye Katkıları |
Anthony Giddens-Philip W. Sutton-Sosyoloji-Kırmızı Yayınevi-2016.
George Ritzer-Sosyoloji Kuramları-Deki-2011.
Max Weber-Georg Simmel-Ferdinand Tönnies-Don Martindale-Şehir ve Cemiyet-İz Yayıncılık-2000-
Max Weber-Protestan Ahlakı ve Kapitalizmin Ruhu-Tutku Yayınevi-2014.
Raymond Aron-Çağdaş Alman Sosyolojisi-Doğubatı-2017.
|
|
6) |
Öncüler: Georg Simmel’in Sosyolojiye Katkıları |
Anthony Giddens-Philip W. Sutton-Sosyoloji-Kırmızı Yayınevi-2016.
Tom Bottomore-Robert Nisbet-Sosyolojik Çözümlemenin Tarihi 1/2-Kırmızı-2006.
George Ritzer-Sosyoloji Kuramları-Deki-2011.
Max Weber-Georg Simmel-Ferdinand Tönnies-Don Martindale-Şehir ve Cemiyet-İz Yayıncılık-2000-
Georg Simmel-Bireysellik ve Kültür-Metis-2009.
Zygmunt Bauman-Hermenötik ve Sosyal Bilimler Anlamaya Dair Yaklaşımlar-Ayrıntı-2017.
Raymond Aron-Çağdaş Alman Sosyolojisi-Doğubatı-2017.
|
|
7) |
Sosyolojik Araştırma ve Sosyolojik Araştırma Yöntemleri |
Anthony Giddens-Philip W. Sutton-Sosyoloji-Kırmızı Yayınevi-2016.
Roy Bhaskar-İnsan Bilimlerinin Felsefi Eleştirisi Natüralizmin Olanaklılığı-Nika-2017.
Russel Keat-John Urry-Bilim Olarak Sosyal Teori-İmge-2001.
|
|
8) |
Kültür, Toplum, Toplumsallaşma ve Ötekilik Halleri |
Anthony Giddens-Philip W. Sutton-Sosyoloji-Kırmızı Yayınevi-2016.
Zygmunt Bauman-Sosyolojik Düşünmek-Ayrıntı-2018.
Benedict Anderson-Hayali Cemaatler Milliyetçiliğin Kökenleri ve Yayılması-Metis-2015.
Zygmunt Bauman-Kimlik-Heretik-2017.
|
|
9) |
Siyaset, Devlet ve Toplumsal Hareketler
|
Anthony Giddens-Philip W. Sutton-Sosyoloji-Kırmızı Yayınevi-2016.
Michel Foucault-Biyopolitikanın Doğuşu-İstanbul Bilgi Üniversitesi Yayınları-2015
Karl Marx-Friedrich Engels-Alman İdeolojisi-Evrensel Basım Yayın-2013.
Giorgio Agamben-Kutsal İnsan Egemen İktidar ve Çıplak Hayat-Ayrıntı-2001.
Judith Butler-Kırılgan Hayat Yasın ve Şiddetin Gücü-Metis-2016.
|
|
10) |
Aile
|
Anthony Giddens-Philip W. Sutton-Sosyoloji-Kırmızı Yayınevi-2016.
Margaret Poloma-Çağdaş Sosyoloji Kuramları-Gündoğan Yayınları-1993.
George Ritzer-Sosyoloji Kuramları-Deki-2011.
|
|
11) |
Sosyal Yapı ve Tabakalaşma |
Anthony Giddens-Philip W. Sutton-Sosyoloji-Kırmızı Yayınevi-2016.
George Ritzer-Sosyoloji Kuramları-Deki-2011.
Tom Bottomore-Robert Nisbet-Sosyolojik Çözümlemenin Tarihi 1/2-Kırmızı-2006.
|
|
12) |
Postmodern Meydan Okuma: Mutlak Gerçeklikten Çoğul Hakikat Rejimlerine |
Gilles Deleuze-Felix Guattari-Kapitalizm ve Şizofreni 1 Göçebebilimi İncelemesi: Savaş Makinası, Bağlam, 1990.
Judith Butler-Kırılgan Hayat Yasın ve Şiddetin Gücü-Metis-2016.
Michel Foucault-Biyopolitikanın Doğuşu-İstanbul Bilgi Üniversitesi Yayınları-2015
Michel Foucault-Büyük Kapatılma-Ayrıntı-1994.
Michel Foucault-Cinselliğin Tarihi-Ayrıntı-2015.
Michel Foucault-Deliliğin Tarihi-İmge Yayınları-2013.
Michel Foucault-Öznellik ve Hakikat-İstanbul Bilgi Üniversitesi Yayınları-2017
|
|
13) |
Yapı-Özne İkiliği Karşısında Bourdieu Geleneği |
Pierre Bourdieu-Ayrım-Heretik-2015.
Pierre Bourdieu-Düşünümsel Bir Antropoloji İçin Cevaplar-İletişim Yayıncılık-2003.
|
|
14) |
Türkiye Sosyoloji Geleneği ve Yerel Tartışmalar |
Kurtuluş Kayalı-Bir Asırlık Sosyoloji Birikimi-Türkiye Araştırmaları Literatür Dergisi-2008-6(11)-33-40.
|
|
(KPÖÇ: Kilit Program Öğrenme Çıktılarını; APÖÇ: KPÖÇ ile ilişkilendirilmiş Alt Öğrenme Çıktılarını tanımlar. )
|
Program Öğrenme Çıktıları |
Katkı Oranı (1-5) |
1) |
Sosyal bilimler alanındaki farklı paradigmalar, temel kuramsal yaklaşımlar ve metodolojileri tanır,
|
3 |
|
1.1 Klasik ve çağdaş siyasal kuramları eleştirel ve karşılaştırmalı olarak yorumlar,
|
3 |
|
1.2 Siyaset, ekonomi politik ve kültür ilişkisi doğrultusunda günümüz olay ve olgularını analiz eder,
|
4 |
|
1.3 Siyasal alanın yapılarını, aktörlerini ve iktidar ilişkilerini tanır,
|
5 |
|
1.4 Uluslararası ilişkiler kuramları aracılığıyla uluslararası alanın toplumsal dinamiklerini ve işleyiş mekanizmalarını yorumlar,
|
2 |
|
1.5 Ulusal ve uluslararası hukukun toplumsal temellerini, uluslararası ve ulusüstü örgütlerin işleyişlerini ve birbirleriyle ilişkilerini kavrar,
|
3 |
|
1.6 Türkiye’nin toplumsal yapısını ve siyasal yaşamını kuramsal, tarihsel, kültürel ve güncel yönleriyle analiz eder,
|
4 |
2) |
Kişisel, toplumsal ve akademik etik normları tanır. Uzmanlık bilgisini kamusal yarar bilinciyle kullanır,
|
3 |
|
2.1 Farklı bakış açılarına karşı açık fikirlilik gösterir. Kişisel ve toplumsal ötekiye karşı empati ve saygı temelli ilişki geliştirir,
|
3 |
|
2.2 Kamu yararı uyarınca ayrımcılığa karşı kamusal aklı öne çıkararak iletişim kurar ve yurttaşlık bilinci kazanır,
|
3 |
3) |
Akademide ve çalışma hayatında olayları düşünümsel bir bakış açısıyla değerlendirir. Biyografik olanı tarihsel olanla ilişkilendirerek sosyolojik olarak yorumlar,
|
4 |
|
3.1 Ulusal ve uluslararası toplumsal gelişmeleri, sosyal adalet ve insan hakları çerçevesinde değerlendirir,
|
4 |
|
3.2 Toplumsal olanı, sınıf, tabakalaşma ve toplumsal cinsiyet ilişkileri çerçevesinde bir mücadele süreci olarak kavrar,
|
5 |
|
3.3 Demokratik düşünce, müzakere ve katılıma yatkın hale gelerek yurttaş bilinç ve sorumluluğu geliştirir, |
3 |
|
3.4 Analitik ve karşılaştırmalı düşünerek disiplinlerarası ve eleştirel bir bakış açısı geliştirir, mesleki hayatın gerektirdiği nitelikleri kazanır,
|
3 |
4) |
Bir yarı yıl boyunca iş hayatının içinde bulunarak öğrendiği teorik bilgilerini uygular. |
5 |
|
4.1 İş hayatındaki tüm süreçleri deneyimler.
|
5 |
|
4.2 Alanında faaliyet gösteren bir işletmede eğitim alanı ile ilgili faaliyetlerde yer alır.
|
3 |
|
4.3 Teorik bilgiler ile uygulamayı karşılaştırır.
|
4 |
|
4.4 Alanında edindiği bilgi ve tecrübeleri derler.
|
3 |
5) |
İş dünyasının ve toplumun beklentileri doğrultusunda gelişen ve üniversitemizin kurumsal çıktıları olarak tanımlamış olduğu yetkinlikleri ileri düzeyde kazanır. |
|
|
5.1 Problemleri analiz edebilme, çözebilme ve çatışmaları yönetebilme yetkinliği kazanır. |
|
|
5.2 Sorunların çözümlenmesini gerektiren ortamlarda ekip üyesi olarak görev ve sorumluluk alır, gerektiğinde liderlik yapar. |
|
|
5.3 Etik ve sosyal sorumluluk bilincine sahiptir. |
|
|
5.4 Öğrendiklerini nicel ve nitel veriler ile destekleyerek; yazılı, sözlü ve görsel iletişim araçlarını kullanarak, sistemli ve etkileyici bir biçimde alanı ve alanı dışındaki gruplara aktarır. |
|
|
5.5 Sorumluluk aldığı çalışmalarda var olan normları ve standartları eleştirel bakış açısıyla değerlendir. |
|
|
5.6 Stratejik, yenilikçi ve girişimci fikirler geliştirir. |
|
|
5.7 Değişimi yönetebilme yetkinliği kazanır. |
|
|
5.8 Yaşamboyu öğrenme bilinciyle kişisel ve sosyal gelişim gösterir. |
|
|
5.9 İleri teknolojileri ve dijital dönüşüm ile ilgili gelişmeleri takip eder. |
|
|
5.10 Kültürel bilince sahiptir ve bunu alanı ve alanı dışındaki gruplara aktarır. |
|
|
5.11 Yurttaşlık yeterliliği konusunda bilinç sahibidir. |
|
|
5.12 Avrupa Dil Portfolyosunun en az B1 düzeyinde tanımlanan Yabancı Dilde (İngilizce) iletişim kurma yetkinliği kazanır. (Öğretim dili İngilizce olan programlar için B2/B2+ düzeyinde) |
|