ANASAYFAKURUMSAL BİLGİLEREĞİTİM VE ÖĞRETİM PROGRAMLARI Siyaset Bilimi ve Uluslararası İlişkiler (İngilizce)SERTİFİKA PROGRAMLARIÖĞRENCİLER İÇİN FAYDALI BİLGİLER, KAYNAKLAR VE SERVİSLERFAYDALI LİNKLER VE DÖKÜMANLARİLAVE VE DESTEKLEYİCİ BİLGİLER

DERSİN GENEL BİLGİLERİ

Ders Kodu Ders Adı Yıl Yarıyıl Teorik Pratik Kredi AKTS
60314TAEOZ-POL0031 Introduction to Sociology 1 Güz 3 0 3 4
Dersin Türü:
Dersin Düzeyi: Lisans      TYYÇ:6. Düzey      QF-EHEA:1. Düzey      EQF-LLL:6. Düzey
Dersin Öğretim Dili: İngilizce
Dersin Ön/Yan Koşulu: Yoktur
Dersin Veriliş Şekli: Yüz yüze
Dersin Koordinatörü: Dr. Öğr. Üyesi TUBA DEMİRCİ
Dersin Öğretim Eleman(lar)ı: Doçent Dr. ÖZLEM DENLİ
Dr. Öğr. Üyesi TUBA DEMİRCİ
Dersin Kategorisi:

BÖLÜM II: DERSİN TANITIMI

Dersin Amacı ve İçeriği

Dersin Amacı: Sosyolojinin temel kavramlarının, belli başlı sosyolojik tartışmaların ortaya konulması, katılımcılara sosyolojik bakış açısı ile toplumsallıkları irdelemenin biçim, koşul ve avantajlarının kavratılması dersin temel amacıdır.
Dersin İçeriği: Temel sosyoloji teorileri, sosyolojik araştırma yöntemleri, sosyolojik düşünmek, sosyolojik tahayyül, temel sosyolojik tartışmalar bağlamında sosyolojinin kavram araçları ile analitik yaklaşımların geliştirilmesi.

Dersin Öğrenme Çıktıları (DÖÇ)

Ders Öğrenme Çıktıları (DÖÇ), dersi başarı ile tamamlayan öğrencilerin kendilerinden sahip olmaları beklenen bilgi, beceri ve yetkinlikleri ifade eder. Bu bağlamda, bu ders için tanımlanmış olan Ders Öğrenme Çıktıları aşağıda verilmektedir.
Bilgi (Kuramsal ve/veya olgusal bilgi olarak tanımlanmıştır.)
  1) Katılımcılar sosyolojik kavramlarla düşünmeyi öğreneceklerdir.
  2) Katılımcılar farklı sosyoloji teorileri ve yaklaşımların paradigmatik özgünlüklerini tanıyacaklardır.
  3) Katılımcılar sosyolojik yaklaşım ve temel kavramları gündelik sorun alanlarına uygulayabileceklerdir.
Beceriler (Bilişsel ve/veya uygulama becerileri olarak tanımlanmıştır.)
  1) Katılımcılar sosyolojik tahayyülle gündelik deneyim ve toplumsal olgular arasında ilişki kurabileceklerdir.
  2) Katılımcılar nicel ve nitel araştırma yöntemlerini kullanarak toplumsal olgular ve toplumsallıklar hakkında bilgi toplayabileceklerdir.
Yetkinlikler ("Bağımsız Çalışabilme", "Sorumluluk Alabilme", "Öğrenme", "İletişim ve Sosyal" ve "Alana Özgü" yetkinlikler olarak tanımlanmıştır.)
  1) Katılımcılar birey ve toplum ilişkilerini sosyolojik düşünme ile kavrayacaklardır.
  2) Katılımcılar sosyolojinin gelişim safhalarını ve bu süreçlerde rol oynamış temel sosyologların yaklaşımlarını öğreneceklerdir.
  3) Katılımcılar sosyolojik araştırma yöntemleri ve bunların uygulama alanlarını öğreneceklerdir.
  4) Katılımcılar sosyal kurumları tanıyacak ve kurumların işlevselliğini analiz edebileceklerdir.
  5) Katılımcılar toplumsal ötekiyle etkileşim becerisi kazanacaklardır.

Haftalık Ders Planı

Hafta Konu
Materyal Paylaşımı *
Ön Hazırlık Pekiştirme
1) Bilim Nedir? Sosyoloji Bir Bilim midir? Anthony Giddens-Sosyoloji Eleştirel Bir Yaklaşım-Birey Yayıncılık-1998. C. Wright Mills-Sosyolojik Tahayyül-Hill-2016. Zygmunt Bauman-Sosyolojik Düşünmek-Ayrıntı-2018. Gulbenkian Komisyonu-Sosyal Bilimleri Açın Sosyal Bilimlerin Yeniden Yapılanması Üzerine Rapor-Metis-2014.
2) İbn-i Haldun’dan Auguste Comte’a Proto-Sosyoloji Mirası Tom Bottomore-Robert Nisbet-Sosyolojik Çözümlemenin Tarihi 1/2-Kırmızı-2006. Imanuelle Kant-Aydınlanma Nedir?, Liberal Düşünce, 10, 38-39, 2005, 225-230. Montesquieu-Kanunların Ruhu Üzerine, İş Bankası Kültür Yayınları, 2017. İbn-i Haldun-Mukaddime, Dergâh-2018. Jean-Jacques Rousseau-Toplumsal Sözleşme veya Siyasal Hukukun Prensipleri, İletişim Yayınları, 2014. Niccolo Machiavelli-Prens, Can Yayınları, 2016. Pitirim Aleksandroviç Sorokin-Bir Bunalım Çağında Toplum Felsefeleri-Göçebe Yayınları-1997.
3) Öncüler: Emile Durkheim’in Sosyolojiye Katkıları Anthony Giddens-Philip W. Sutton-Sosyoloji-Kırmızı Yayınevi-2016. Emile Durkheim-İntihar-Pozitif Yayıncılık-2015.
4) Öncüler: Karl Marx’ın Sosyolojiye Katkıları Anthony Giddens-Philip W. Sutton-Sosyoloji-Kırmızı Yayınevi-2016. Karl Marx-Friedrich Engels-Alman İdeolojisi-Evrensel Basım Yayın-2013. Karl Marx-Grundrisse Ekonomik Politiğin Eleştirisi İçin Ön Çalışma-Birikim-2014
5) Öncüler: Max Weber’in Sosyolojiye Katkıları Anthony Giddens-Philip W. Sutton-Sosyoloji-Kırmızı Yayınevi-2016. George Ritzer-Sosyoloji Kuramları-Deki-2011. Max Weber-Georg Simmel-Ferdinand Tönnies-Don Martindale-Şehir ve Cemiyet-İz Yayıncılık-2000- Max Weber-Protestan Ahlakı ve Kapitalizmin Ruhu-Tutku Yayınevi-2014. Raymond Aron-Çağdaş Alman Sosyolojisi-Doğubatı-2017.
6) Öncüler: Georg Simmel’in Sosyolojiye Katkıları Anthony Giddens-Philip W. Sutton-Sosyoloji-Kırmızı Yayınevi-2016. Tom Bottomore-Robert Nisbet-Sosyolojik Çözümlemenin Tarihi 1/2-Kırmızı-2006. George Ritzer-Sosyoloji Kuramları-Deki-2011. Max Weber-Georg Simmel-Ferdinand Tönnies-Don Martindale-Şehir ve Cemiyet-İz Yayıncılık-2000- Georg Simmel-Bireysellik ve Kültür-Metis-2009. Zygmunt Bauman-Hermenötik ve Sosyal Bilimler Anlamaya Dair Yaklaşımlar-Ayrıntı-2017. Raymond Aron-Çağdaş Alman Sosyolojisi-Doğubatı-2017.
7) Sosyolojik Araştırma ve Sosyolojik Araştırma Yöntemleri Anthony Giddens-Philip W. Sutton-Sosyoloji-Kırmızı Yayınevi-2016. Roy Bhaskar-İnsan Bilimlerinin Felsefi Eleştirisi Natüralizmin Olanaklılığı-Nika-2017. Russel Keat-John Urry-Bilim Olarak Sosyal Teori-İmge-2001.
8) Kültür, Toplum, Toplumsallaşma ve Ötekilik Halleri Anthony Giddens-Philip W. Sutton-Sosyoloji-Kırmızı Yayınevi-2016. Zygmunt Bauman-Sosyolojik Düşünmek-Ayrıntı-2018. Benedict Anderson-Hayali Cemaatler Milliyetçiliğin Kökenleri ve Yayılması-Metis-2015. Zygmunt Bauman-Kimlik-Heretik-2017.
9) Siyaset, Devlet ve Toplumsal Hareketler Anthony Giddens-Philip W. Sutton-Sosyoloji-Kırmızı Yayınevi-2016. Michel Foucault-Biyopolitikanın Doğuşu-İstanbul Bilgi Üniversitesi Yayınları-2015 Karl Marx-Friedrich Engels-Alman İdeolojisi-Evrensel Basım Yayın-2013. Giorgio Agamben-Kutsal İnsan Egemen İktidar ve Çıplak Hayat-Ayrıntı-2001. Judith Butler-Kırılgan Hayat Yasın ve Şiddetin Gücü-Metis-2016.
10) Aile Anthony Giddens-Philip W. Sutton-Sosyoloji-Kırmızı Yayınevi-2016. Margaret Poloma-Çağdaş Sosyoloji Kuramları-Gündoğan Yayınları-1993. George Ritzer-Sosyoloji Kuramları-Deki-2011.
11) Sosyal Yapı ve Tabakalaşma Anthony Giddens-Philip W. Sutton-Sosyoloji-Kırmızı Yayınevi-2016. George Ritzer-Sosyoloji Kuramları-Deki-2011. Tom Bottomore-Robert Nisbet-Sosyolojik Çözümlemenin Tarihi 1/2-Kırmızı-2006.
12) Postmodern Meydan Okuma: Mutlak Gerçeklikten Çoğul Hakikat Rejimlerine Gilles Deleuze-Felix Guattari-Kapitalizm ve Şizofreni 1 Göçebebilimi İncelemesi: Savaş Makinası, Bağlam, 1990. Judith Butler-Kırılgan Hayat Yasın ve Şiddetin Gücü-Metis-2016. Michel Foucault-Biyopolitikanın Doğuşu-İstanbul Bilgi Üniversitesi Yayınları-2015 Michel Foucault-Büyük Kapatılma-Ayrıntı-1994. Michel Foucault-Cinselliğin Tarihi-Ayrıntı-2015. Michel Foucault-Deliliğin Tarihi-İmge Yayınları-2013. Michel Foucault-Öznellik ve Hakikat-İstanbul Bilgi Üniversitesi Yayınları-2017
13) Yapı-Özne İkiliği Karşısında Bourdieu Geleneği Pierre Bourdieu-Ayrım-Heretik-2015. Pierre Bourdieu-Düşünümsel Bir Antropoloji İçin Cevaplar-İletişim Yayıncılık-2003.
14) Türkiye Sosyoloji Geleneği ve Yerel Tartışmalar Kurtuluş Kayalı-Bir Asırlık Sosyoloji Birikimi-Türkiye Araştırmaları Literatür Dergisi-2008-6(11)-33-40.
*Bu alan öğrencilerin ders öncesi hazırlık ve sonrası dersi pekiştirme için paylaşılan ders materyallerini içerir.

Ders İçin Zorunlu/Önerilen Kaynaklar

Ders Notları / Kitaplar: Anthony Giddens, Mitchell Duneier, Richard P. Appelbaum,
and Deborah Carr, Introduction to Sociology, W. W. Norton & Company, New York, London.

Diğer Kaynaklar: Max Weber, The Protestant Ethic and the Spirit of Capitalism, Oxford University Press.
C. Wright Mills, The Sociological Imagination, Oxford University Press.
Émile Durkheim, Suicide: A Study in Sociology, Routledge.

BÖLÜM III: DERSİN PROGRAM ÖĞRENME ÇIKTILARI İLE İLİŞKİSİ

(Aşağıdaki matris, ders öğrenme çıktıları (DÖÇ) ile program öğrenme çıktıları (KPÖÇ ve APÖÇ) ile bağını ve (varsa) onlara hangi düzeyde katkı sağladığını sayısal olarak göstermektedir.

Ders Öğrenme Çıktıları ile Program Öğrenme Çıktıları İlişki Matrisi

(KPÖÇ: Kilit Program Öğrenme Çıktılarını; APÖÇ: KPÖÇ ile ilişkilendirilmiş Alt Öğrenme Çıktılarını tanımlar. )
DÖÇ/PÖÇ KPÖÇ 1 KPÖÇ 2 KPÖÇ 3 KPÖÇ 4 KPÖÇ 5
1 2 3 4 5 6 1 2 1 2 3 4 1 2 3 4 1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12
DÖÇ1
DÖÇ2
DÖÇ3
DÖÇ4
DÖÇ5
DÖÇ6
DÖÇ7
DÖÇ8
DÖÇ9
DÖÇ10

Dersin Program Öğrenme Çıktılarına Katkı Düzeyi

Etkisi Yok 1 En Düşük 2 Düşük 3 Orta 4 Yüksek 5 En Yüksek
           
Program Öğrenme Çıktıları Katkı Oranı (1-5)
1) Sosyal bilimler alanındaki farklı paradigmalar, temel kuramsal yaklaşımlar ve metodolojileri tanır, 3
2) Kişisel, toplumsal ve akademik etik normları tanır. Uzmanlık bilgisini kamusal yarar bilinciyle kullanır, 3
3) Akademide ve çalışma hayatında olayları düşünümsel bir bakış açısıyla değerlendirir. Biyografik olanı tarihsel olanla ilişkilendirerek sosyolojik olarak yorumlar, 4
4) Bir yarı yıl boyunca iş hayatının içinde bulunarak öğrendiği teorik bilgilerini uygular. 5
5) İş dünyasının ve toplumun beklentileri doğrultusunda gelişen ve üniversitemizin kurumsal çıktıları olarak tanımlamış olduğu yetkinlikleri ileri düzeyde kazanır.

BÖLÜM IV: DERSİN ÖĞRENME VE ÖĞRETME YÖNTEMLERİ İLE ÖLÇME VE DEĞERLENDİRME YÖNTEMLERİ

Dersin Öğrenme ve Öğretme Yöntemleri

(Üniversitemiz genelinde kullanılan tüm öğrenme ve öğretme yöntemleri sistematik olarak yönetilmektedir. Akademik birimlerden gelen talepler doğrultusunda bölüm/programların öğrenme ve öğretme yöntemleri ilgili kurullarımız tarafından değerlendirilmekte ve uygun bulunursa, üniversite havuzunda toplanmaktadır. Bölüm ve programlar, kendileri için program tasarımlarına uygun olan yöntemleri bu havuzdan seçebilmektedirler. Benzer şekilde, dersler için kullanılması uygun görülen yöntemler de programlar düzeyinde belirlenmiş olan yöntemler arasından seçilebilmektedir.)
Programa Genelinde Kullanılan Öğrenme ve Öğretme Yöntemleri
Ders İçin Kullanılan Öğrenme ve Öğretme Yöntemleri
Anlatım
Tartışma
Vaka Çalışması
Problem Çözme
Gösterip Yaptırma
Gösterim
Laboratuvar
Okuma
Ödev
Proje Hazırlama
Tez Hazırlama
Akran Eğitimi
Seminer
Teknik Gezi
Ders Konferansı
Beyin Fırtınası
Soru Cevap
Bireysel ve Grup Çalışması
Rol Oynama-Canlandırma-Doğaçlama
Stüdyo Uygulamaları
Derse Aktif Katılım

Dersin Ölçme ve Değerlendirme Yöntemleri

(Üniversitemiz genelinde kullanılan tüm ölçme ve değerlendirme yöntemleri sistematik olarak yönetilmektedir. Akademik birimlerden gelen talepler doğrultusunda bölüm/programların ölçme ve değerlendirme yöntemleri ilgili kurullarımız tarafından değerlendirilmekte ve uygun bulunursa, üniversite havuzunda toplanmaktadır. Bölüm ve programlar, kendileri için program tasarımlarına uygun olan yöntemleri bu havuzdan seçebilmektedirler. Benzer şekilde, dersler için kullanılması uygun görülen yöntemler de programlar düzeyinde belirlenmiş olan yöntemler arasından seçilebilmektedir.)
Programa Genelinde Kullanılan Ölçme ve Değerlendirme Yöntemleri
Ders İçin Kullanılan Ölçme ve Değerlendirme Yöntemleri
Ara Sınav
Sunum
Yarıyıl Sonu Sınavı
Kısa Sınav
Rapor Değerlendirme
Ödev Değerlendirme
Sözlü sınav
Tez Sunma
Jüri Değerlendirmesi
Uygulama Sınavı
İşyerinde Uygulama Eğitimi Değerlendirmesi
Derse Aktif Katılım
Tartışmalara Katılım

DÖÇ İle Öğrenme-Öğretme Yöntemleri ve Ölçme-Değerlendirme Yöntemleri İlişki Matrisi

(Aşağıdaki matris, dersin öğrenme çıktıları ile ilişkili olarak ders için belirlenmiş olan öğrenme ve öğretme yöntem(leri) ile ölçme ve değerlendirme yöntem(leri)ni göstermektedir.)
ÖĞRENME VE ÖĞRETME YÖNTEMLERİ
DERS ÖĞRENME ÇIKTILARI
ÖLÇME VE DEĞERLENDİRME YÖNTEMLERİ
DÖÇ1 DÖÇ2 DÖÇ3 DÖÇ4 DÖÇ5 DÖÇ6 DÖÇ7 DÖÇ8 DÖÇ9 DÖÇ10
-Anlatım -Ara Sınav
-Tartışma -Sunum
-Vaka Çalışması -Yarıyıl Sonu Sınavı
-Problem Çözme -Kısa Sınav
-Gösterip Yaptırma -Rapor Değerlendirme
-Gösterim -Ödev Değerlendirme
-Laboratuvar -Sözlü sınav
-Okuma -Tez Sunma
-Ödev -Jüri Değerlendirmesi
-Proje Hazırlama -Uygulama Sınavı
-Tez Hazırlama -İşyerinde Uygulama Eğitimi Değerlendirmesi
-Akran Eğitimi -Derse Aktif Katılım
-Seminer -Tartışmalara Katılım
-Teknik Gezi
-Ders Konferansı
-Beyin Fırtınası
-Soru Cevap
-Bireysel ve Grup Çalışması
-Rol Oynama-Canlandırma-Doğaçlama
-Stüdyo Uygulamaları
-Derse Aktif Katılım

Dersin Ölçme ve Değerlendirme Yöntemlerinin Başarı Notuna Katkısı

Ölçme ve Değerlendirme Yöntemleri Uygulama Sayısı / Yarıyıl Katkı Oranı
Kısa Sınavlar 2 % 20.00
Ara Sınavlar 1 % 30.00
Yarıyıl Sonu Sınavı 1 % 50.00
Toplam % 100
YARIYIL İÇİ ÖLÇME VE DEĞERLENDİRME YÖNTEMLERİNİN BAŞARI NOTUNA KATKI ORANI % 50
YARIYIL SONU SINAVININ BAŞARI NOTUNA KATKI ORANI % 50
Toplam % 100

BÖLÜM V: DERSİN İŞ YÜKÜ VE AKTS KREDİSİ

ÖĞRENME VE ÖĞRETME ETKİNLİKLERİ İŞ YÜKÜ
Öğrenme ve Öğretme Etkinlikleri Etkinlik Sayısı/Yarıyıl Toplam İş Yükü
Ders 14 42
Laboratuvar
Uygulama
Derse Özgü Staj
Arazi Çalışması
Sınıf Dışı Ders Çalışması 14 28
Sunum / Seminer 3 30
Proje
Ödevler
Öğrenme ve Öğretme Etkinlikleri Toplam İş Yükü - 100
ÖLÇME VE DEĞERLENDİRME ETKİNLİKLERİ İŞ YÜKÜ
Ölçme ve Değerlendirme Etkinlikleri Etkinlik Sayısı/Yarıyıl Toplam İş Yükü
Kısa Sınav
Ara Sınavlar 1 1
Yarıyıl Sonu Sınavı 1 1
Ölçme ve Değerlendirme Etkinlikleri Toplam İş Yükü - 2
TOPLAM İŞ YÜKÜ (Öğrenme ve Öğretme + Ölçme ve Değerlendirme Etkinlikleri) 102
DERSİN AKTS KREDİSİ (Toplam İş Yükü/25.5 Saat) 4