ANASAYFAKURUMSAL BİLGİLEREĞİTİM VE ÖĞRETİM PROGRAMLARI İç Mimarlık ve Çevre TasarımıSERTİFİKA PROGRAMLARIÖĞRENCİLER İÇİN FAYDALI BİLGİLER, KAYNAKLAR VE SERVİSLERFAYDALI LİNKLER VE DÖKÜMANLARİLAVE VE DESTEKLEYİCİ BİLGİLER

DERSİN GENEL BİLGİLERİ

Ders Kodu Ders Adı Yıl Yarıyıl Teorik Pratik Kredi AKTS
60732TATOZ-IMC0133 İç Mimarlıkta Yapı ve Konstrüksiyon 2 Güz 2 2 3 4
Dersin Türü: Zorunlu
Dersin Düzeyi: Lisans      TYYÇ:6. Düzey      QF-EHEA:1. Düzey      EQF-LLL:6. Düzey
Dersin Öğretim Dili: Türkçe
Dersin Ön/Yan Koşulu: Yoktur
Dersin Veriliş Şekli: Yüz yüze
Dersin Koordinatörü: Dr. Öğr. Üyesi SELCEN NUR ERİKCİ ÇELİK
Dersin Öğretim Eleman(lar)ı: Öğretim Görevlisi Dr. BURAK UZUN
Dersin Kategorisi: Temel Alan

BÖLÜM II: DERSİN TANITIMI

Dersin Amacı ve İçeriği

Dersin Amacı: Bu dersi alan öğrenci, çelik, betonarme, yığma ve ahşap yapılar gibi çeşitli yapısal sistem ve malzemelerin performans ve kompozisyonlarını tanır, temel bilgilerle yapısal tasarım ilke ve sistemlerini sınıflandırır. Bunun yanında, yapıyı oluşturan alt sistemlerin (taşıyıcı strüktür, duvarlar, döşemeler, çatı,merdivenler) tanımlayarak ve iç mimari tasarım çalışmalarına yardımcı olacak yeterlilikte temel bilgilerin ifade edebilir.
Dersin İçeriği: Bu dersin içeriğinde, yapı ve bileşenleri; strüktür ve strüktürün amacı, yükler; sabit, hareketli, statik, dinamik ve sıcaklık farklarından ve oturmalardan ileri gelen yükler, taşıyıcı sistem ve malzemelerinin özellikleri; yükler altında malzemelerinin davranışlarından;
basınç, çekme, kayma, burulma, eğilme, gerilme ve gerinim ilişkisi, elastisite, plastisite, güvenlik katsayıları, ahşap; ahşabın yapısı, ahşap çerçeve sistemler, ahşap sistemlerde bitiş elemanları, lamine ahşap, çapraz lamine ahşap, ahşap kompozitler, yığma yapılar; tuğla yığma yapılar, taş ve beton yığma yapılar, yığma taşıyıcı duvarlar, çelik yapılar; çelik kolonlar, çelik kirişler, betonarme yapılar; betonarme kolonlar, betonarme kirişler, pencere ve kapılar, merdivenler, bitişler; tavan, döşeme sistemleri, duvar sistemleri, marangozluk işleri, sürdürülebilir mimari konuları yer almaktadır.

Dersin Öğrenme Çıktıları (DÖÇ)

Ders Öğrenme Çıktıları (DÖÇ), dersi başarı ile tamamlayan öğrencilerin kendilerinden sahip olmaları beklenen bilgi, beceri ve yetkinlikleri ifade eder. Bu bağlamda, bu ders için tanımlanmış olan Ders Öğrenme Çıktıları aşağıda verilmektedir.
Bilgi (Kuramsal ve/veya olgusal bilgi olarak tanımlanmıştır.)
  1) Yapının strüktürünü, malzeme özelliklerini tanır ve iç mekan ile ilişkilendirir.
Beceriler (Bilişsel ve/veya uygulama becerileri olarak tanımlanmıştır.)
  1) Uygulamalarda karşılaşılan ve öngörülemeyen karmaşık sorunları çözümler.
  2) Yapı ile ilgili konularda oluşan problemleri destekleyen veriler kullanarak açıklar.
  3) Sürdürülebilir tasarım bilinciyle projeler geliştirir.
Yetkinlikler ("Bağımsız Çalışabilme", "Sorumluluk Alabilme", "Öğrenme", "İletişim ve Sosyal" ve "Alana Özgü" yetkinlikler olarak tanımlanmıştır.)
  1) Yapı ile ilgili konularda oluşan problemleri ve çözümlerini veriler kullanarak açıklar.
  2) Yapı ile ilgili konularda oluşan problemleri ve çözümlerini veriler kullanarak açıklar.
  3) Yapı ile ilgili teknolojik gelişmeleri takip ederek yaşam boyu öğrenme bilinciyle kişisel ve sosyal gelişim gösterir.

Haftalık Ders Planı

Hafta Konu
Materyal Paylaşımı *
Ön Hazırlık Pekiştirme
1) Giriş, fonksiyon ve strüktür, strüktürün amacı, malzeme seçimi, standartlar.
2) Yükler, statik yükler, ölü yükler, hareketli yükler, ısı ve oturma yükleri, dinamik yükler, yük altında malzeme davranışı, çekme, basınç, gerilme ve gerinim, elastisite, plastisite.
3) Malzemeler, ahşap, ahşabın yapısı, ağır çerçeveli ahşap yapılar, hafif çerçeveli ahşap yapılar.
4) Lamine ahşap, çapraz lamine ahşap, lamine kaplama kereste, panel kompozitler.
5) Yığma yapı, tuğla yığma, taş, ve beton yığma, yığma taşıyıcı duvar konstrüksiyonları.
6) Çelik yapılar
7) Betonarme yapılar, sahada döküm ve prekast betonarme çerçeve sistemler.
8) Ara sınav
9) Pencereler ve kapılar.
10) Merdivenler. Ödev sunumları 1.
11) Bitişler; tavan, duvar sistemleri. Ödev sunumları 2.
12) Bitişler; halı bitişleri, döşeme bitişleri. Ödev sunumları 3.
13) Yapı malzemeleri ile bina örnekleri ve analizleri. Ödev sunumları 4.
14) Sürdürülebilir mimari için malzemenin önemi
*Bu alan öğrencilerin ders öncesi hazırlık ve sonrası dersi pekiştirme için paylaşılan ders materyallerini içerir.

Ders İçin Zorunlu/Önerilen Kaynaklar

Ders Notları / Kitaplar: 1- Allen, E. 1999. Fundamentals of Building Construction Materials and Methods, John Wiley&Sons Inc., U.S.A.
2- Erdoğan, S., T., Erdoğan, T., Y. 2014. Basic Materials of Construction, METU Press, Anklara.
3- Eriç, M. 1994. Yapı Fiziği ve Malzemesi, Literatür Yayınları, Istanbul.
4- Lancashire, R., Taylor, L. 2011. Timber Frame Construction;Designing for High Performance, Trada Technology, Cambridgeshire.
5- Mcmorrough, J. 2006. Materials, Structures, Standards: All the Details Architects Need to Know But Can Never Find, Beverly, Massachusetts.
Diğer Kaynaklar: 6- Rosen, H., J., Heineman, T. 2000. Architectural Materials for Construction, McGraw-Hill, Newyork.
7- Salvadori, M. 1990. Why Buildings Stand Up: The Strength of Architecture, W.W. Norton&Company, U.S.A.
8- Salvadori, M., Heller, R. 1963. Structure in Architecture, Prentice Hall International Series in Architecture, U.S.A.
9- Salvadori, M., Heller R. 1982. Mimarlıkta Taşıyıcı Sistem, I.T.U. Faculty of Architecture, Istanbul.
10- Toydemir, N., Gürdal, E., Tanaçan L. 2000. Yapı Elemanı Tasarımında Malzeme, Literatür Yayınevi, Istanbul.

BÖLÜM III: DERSİN PROGRAM ÖĞRENME ÇIKTILARI İLE İLİŞKİSİ

(Aşağıdaki matris, ders öğrenme çıktıları (DÖÇ) ile program öğrenme çıktıları (KPÖÇ ve APÖÇ) ile bağını ve (varsa) onlara hangi düzeyde katkı sağladığını sayısal olarak göstermektedir.

Ders Öğrenme Çıktıları ile Program Öğrenme Çıktıları İlişki Matrisi

(KPÖÇ: Kilit Program Öğrenme Çıktılarını; APÖÇ: KPÖÇ ile ilişkilendirilmiş Alt Öğrenme Çıktılarını tanımlar. )
DÖÇ/PÖÇ KPÖÇ 1 KPÖÇ 2 KPÖÇ 3 KPÖÇ 4 KPÖÇ 5
1 2 3 4 5 1 2 3 4 5 6 1 2 3 1 2 3 4 5 1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12
DÖÇ1
DÖÇ2
DÖÇ3
DÖÇ4
DÖÇ5
DÖÇ6
DÖÇ7

Dersin Program Öğrenme Çıktılarına Katkı Düzeyi

Etkisi Yok 1 En Düşük 2 Düşük 3 Orta 4 Yüksek 5 En Yüksek
           
Program Öğrenme Çıktıları Katkı Oranı (1-5)
1) İç Mimarlık ve Çevre Tasarımına dair temel, kuramsal ve uygulamalı bilgileri açıklar. 5
2) Özgün ve yenilikçi tasarımlar ortaya çıkarır. 4
3) Mesleğin gerektirdiği çizim programlarını kullanır. 4
4) Bir yarıyıl boyunca iş hayatının içinde bulunarak öğrendiği teorik bilgilerini uygular.
5) İş dünyasının ve toplumun beklentileri doğrultusunda gelişen ve üniversitemizin kurumsal çıktıları olarak tanımlamış olduğu yetkinlikleri ileri düzeyde kazanır

BÖLÜM IV: DERSİN ÖĞRENME VE ÖĞRETME YÖNTEMLERİ İLE ÖLÇME VE DEĞERLENDİRME YÖNTEMLERİ

Dersin Öğrenme ve Öğretme Yöntemleri

(Üniversitemiz genelinde kullanılan tüm öğrenme ve öğretme yöntemleri sistematik olarak yönetilmektedir. Akademik birimlerden gelen talepler doğrultusunda bölüm/programların öğrenme ve öğretme yöntemleri ilgili kurullarımız tarafından değerlendirilmekte ve uygun bulunursa, üniversite havuzunda toplanmaktadır. Bölüm ve programlar, kendileri için program tasarımlarına uygun olan yöntemleri bu havuzdan seçebilmektedirler. Benzer şekilde, dersler için kullanılması uygun görülen yöntemler de programlar düzeyinde belirlenmiş olan yöntemler arasından seçilebilmektedir.)
Programa Genelinde Kullanılan Öğrenme ve Öğretme Yöntemleri
Ders İçin Kullanılan Öğrenme ve Öğretme Yöntemleri
Anlatım
Tartışma
Vaka Çalışması
Problem Çözme
Gösterip Yaptırma
Gösterim
Laboratuvar
Okuma
Ödev
Proje Hazırlama
Tez Hazırlama
Akran Eğitimi
Seminer
Teknik Gezi
Ders Konferansı
Beyin Fırtınası
Soru Cevap
Bireysel ve Grup Çalışması
Rol Oynama-Canlandırma-Doğaçlama
Stüdyo Uygulamaları
Derse Aktif Katılım

Dersin Ölçme ve Değerlendirme Yöntemleri

(Üniversitemiz genelinde kullanılan tüm ölçme ve değerlendirme yöntemleri sistematik olarak yönetilmektedir. Akademik birimlerden gelen talepler doğrultusunda bölüm/programların ölçme ve değerlendirme yöntemleri ilgili kurullarımız tarafından değerlendirilmekte ve uygun bulunursa, üniversite havuzunda toplanmaktadır. Bölüm ve programlar, kendileri için program tasarımlarına uygun olan yöntemleri bu havuzdan seçebilmektedirler. Benzer şekilde, dersler için kullanılması uygun görülen yöntemler de programlar düzeyinde belirlenmiş olan yöntemler arasından seçilebilmektedir.)
Programa Genelinde Kullanılan Ölçme ve Değerlendirme Yöntemleri
Ders İçin Kullanılan Ölçme ve Değerlendirme Yöntemleri
Ara Sınav
Sunum
Yarıyıl Sonu Sınavı
Kısa Sınav
Rapor Değerlendirme
Ödev Değerlendirme
Sözlü sınav
Tez Sunma
Jüri Değerlendirmesi
Uygulama Sınavı
İşyerinde Uygulama Eğitimi Değerlendirmesi
Derse Aktif Katılım
Tartışmalara Katılım

DÖÇ İle Öğrenme-Öğretme Yöntemleri ve Ölçme-Değerlendirme Yöntemleri İlişki Matrisi

(Aşağıdaki matris, dersin öğrenme çıktıları ile ilişkili olarak ders için belirlenmiş olan öğrenme ve öğretme yöntem(leri) ile ölçme ve değerlendirme yöntem(leri)ni göstermektedir.)
ÖĞRENME VE ÖĞRETME YÖNTEMLERİ
DERS ÖĞRENME ÇIKTILARI
ÖLÇME VE DEĞERLENDİRME YÖNTEMLERİ
DÖÇ1 DÖÇ2 DÖÇ3 DÖÇ4 DÖÇ5 DÖÇ6 DÖÇ7
-Anlatım -Ara Sınav
-Tartışma -Sunum
-Vaka Çalışması -Yarıyıl Sonu Sınavı
-Problem Çözme -Kısa Sınav
-Gösterip Yaptırma -Rapor Değerlendirme
-Gösterim -Ödev Değerlendirme
-Laboratuvar -Sözlü sınav
-Okuma -Tez Sunma
-Ödev -Jüri Değerlendirmesi
-Proje Hazırlama -Uygulama Sınavı
-Tez Hazırlama -İşyerinde Uygulama Eğitimi Değerlendirmesi
-Akran Eğitimi -Derse Aktif Katılım
-Seminer -Tartışmalara Katılım
-Teknik Gezi
-Ders Konferansı
-Beyin Fırtınası
-Soru Cevap
-Bireysel ve Grup Çalışması
-Rol Oynama-Canlandırma-Doğaçlama
-Stüdyo Uygulamaları
-Derse Aktif Katılım

Dersin Ölçme ve Değerlendirme Yöntemlerinin Başarı Notuna Katkısı

Ölçme ve Değerlendirme Yöntemleri Uygulama Sayısı / Yarıyıl Katkı Oranı
Devam 1 % 5.00
Kısa Sınavlar 1 % 10.00
Ödev 1 % 5.00
Ara Sınavlar 1 % 30.00
Yarıyıl Sonu Sınavı 1 % 50.00
Toplam % 100
YARIYIL İÇİ ÖLÇME VE DEĞERLENDİRME YÖNTEMLERİNİN BAŞARI NOTUNA KATKI ORANI % 50
YARIYIL SONU SINAVININ BAŞARI NOTUNA KATKI ORANI % 50
Toplam % 100

BÖLÜM V: DERSİN İŞ YÜKÜ VE AKTS KREDİSİ

ÖĞRENME VE ÖĞRETME ETKİNLİKLERİ İŞ YÜKÜ
Öğrenme ve Öğretme Etkinlikleri Etkinlik Sayısı/Yarıyıl Süresi (saat) Toplam İş Yükü
Ders 14 4 56
Laboratuvar 0 0 0
Uygulama 0 0 0
Derse Özgü Staj 0 0 0
Arazi Çalışması 0 0 0
Sınıf Dışı Ders Çalışması 0 0 0
Sunum / Seminer 0 0 0
Proje 0 0 0
Ödevler 1 10 10
Öğrenme ve Öğretme Etkinlikleri Toplam İş Yükü - - 66
ÖLÇME VE DEĞERLENDİRME ETKİNLİKLERİ İŞ YÜKÜ
Ölçme ve Değerlendirme Etkinlikleri Etkinlik Sayısı/Yarıyıl Süresi (saat) Toplam İş Yükü
Kısa Sınav 0 0 0
Ara Sınavlar 1 10 10
Yarıyıl Sonu Sınavı 1 20 20
Ölçme ve Değerlendirme Etkinlikleri Toplam İş Yükü - - 30
TOPLAM İŞ YÜKÜ (Öğrenme ve Öğretme + Ölçme ve Değerlendirme Etkinlikleri) 96
DERSİN AKTS KREDİSİ (Toplam İş Yükü/25.5 Saat) 4