Dersin Amacı: |
Günümüzde ekonomik, teknolojik, hukuki ve sosyal alanlarda gerçekleşen hızlı değişimler, işletmeleri sahip oldukları insan kaynaklarını akılcı ve verimli kullanmalarını gerekli kılmaktadır. Bu nedenle işletmeler yüksek nitelikli elemanların araştırılması, bulunması, işe alınmaları, motive edilmeleri, ücretlendirilmeleri, eğitilmeleri, doğru yerde ve doğru zamanda çalıştırılmaları, performanslarının sürekli yüksek tutulması ve işletmeye bağlılıklarının sağlanması için çeşitli politikalar ,yöntemler ve teknikler geliştirmek ve bunları uygulamak zorundadırlar. Bu ders, öncelikle işletmelerin insan kaynakları departmanında çalışacaklara olduğu kadar, işletmelerde değişik düzeyde ve birimlerde görev alacak yönetici adaylarına insan kaynakları yönetiminin temel ilke ve uygulamaları ile ilgili bilgileri aktarmayı amaçlamaktadır. |
Dersin İçeriği: |
Bu dersde, İKY’nin kavramsal ve tarihsel gelişiminden hareketle, temel işlevler olarak iş analizleri ve iş tanımları, iş dizaynı(tasarımı), çalışma koşullarının düzenlenmesi, insan kaynakları planlaması ve seçimi, performans ve kariyer yönetimi, eğitim ve geliştirme, iş değerleme ve ücret yönetimi, iş güvenliği ve işgören sağlığı, çalışma ilişkileri ve mevzuatı ile ilgili temel ilke ve yöntemler uygulamadan örneklerle açıklanmaktadır. |
Ders Öğrenme Çıktıları (DÖÇ), dersi başarı ile tamamlayan öğrencilerin kendilerinden sahip olmaları beklenen bilgi, beceri ve yetkinlikleri ifade eder. Bu bağlamda, bu ders için tanımlanmış olan Ders Öğrenme Çıktıları aşağıda verilmektedir.
|
|
Bilgi
(Kuramsal ve/veya olgusal bilgi olarak tanımlanmıştır.)
|
1) Kuşaklar ve çalışma değerlerini açıklayabileceklerdir.
|
2) İnsan Kaynakları Yönetimi alanında kullanılan planlama, ölçme, değerlendirme teknik ve yöntemleri hakkında bilgi sahibidir.
|
3) İKY'nin, İK planlaması, seçimi, eğitimi, ücretlendirilmesi, iş değerlemesi, performans ve kariyer yönetimi, iş sağlığı ve güvenliği gibi temel işlevleri hakkında ayrıntılı bilgi sahibidir.
|
4) Çalışma ilişkilerinde yaşanan dönüşümü anlayabileceklerdir.
|
5) İnsan kaynakları yönetiminin stratejik bir yaklaşımla izleyebileceği uygulamaları ve bu uygulamaların hem çalışan refahı hem de örgütsel performans üzerindeki etkilerini anlayıp değerlendirebileceklerdir.
|
Beceriler
(Bilişsel ve/veya uygulama becerileri olarak tanımlanmıştır.)
|
1) insan kaynakları yönetimi ile ilgili verilerin toplanması, işlenmesi, analiz edilmesi ve denetlenmesi aşamalarındaki faaliyetlere aktif olarak katılır.
|
2) İnsan Kaynakları Yönetimi uygulamalarında kullanılacak değişik form ve dokümanları düzenleyebilir, iş analizlerini yapabilir, iş tanımlarını ve gereklerini hazırlayabilir
|
3) İş değerlemesi, ücretlendirme ve performans değerlendirme çalışmalarının,
eğitim ve geliştirme programlarının planlanması, organizasyonu ve yürütülmesinde görev alabilir.
|
Yetkinlikler
("Bağımsız Çalışabilme", "Sorumluluk Alabilme", "Öğrenme", "İletişim ve Sosyal" ve "Alana Özgü" yetkinlikler olarak tanımlanmıştır.)
|
1) Çalışanlarla ve Kurumla ilgili kişisel ve kurumsal bilgi ve verilerin gizliliği konusunda üst düzeyde sorumluluk alabilir
|
Hafta |
Konu |
Materyal Paylaşımı * |
|
Ön Hazırlık |
Pekiştirme |
1) |
İnsan Kaynakları Yönetimine Giriş: Temel kavramlar ve işlevler |
Temel Ders kitabı ve ders slaytları
|
|
2) |
İnsan Kaynakları Yönetiminin Gelişimi; İKY departmanının organizasyon içindeki yeri ve stratejik rolü |
Temel ders kitabı ve slaytları
|
|
3) |
İş analizi ve iş tasarımı (dizaynı) |
Temel ders kitabı ve slaytları
|
|
4) |
İnsan Kaynakları Planlaması |
Temel ders kitabı ve slaytları
|
|
5) |
İnsan Kaynakları Araştırması ve Seçimi |
Temel ders kitabı ve slaytları
|
|
6) |
Mülakatlar ve İşe Alma Süreci |
Temel ders kitabı ve slaytları
|
|
7) |
İnsan Kaynakları Eğitimi ve Geliştirmesi |
Temel ders kitabı ve slaytları
|
|
8) |
Kariyer Yönetimi |
Temel ders kitabı ve slaytları
|
|
9) |
Performans Yönetimi |
Temel ders kitabı ve slaytları
|
|
10) |
İş Değerlemesi |
Temel ders kitabı ve slaytları
|
|
11) |
Ücret ve maaş yönetimi |
Temel ders kitabı ve slaytları
|
|
12) |
İş sağlığı ve Güvenliği |
Temel ders kitabı ve slaytları
|
|
13) |
İnsan Kaynakları Yönetiminin Hukuki Boyutu |
Temel ders kitabı ve slaytları
|
|
14) |
Stratejik İnsan Kaynakları Yönetimi |
Temel ders kitabı ve slaytları
|
|
Ders Notları / Kitaplar: |
Temel Ders Kitabı:
1-İ. Ü. İşletme Fakültesi İnsan Kaynakları Anabilim Dalı, İnsan Kaynakları Yönetimi (İKY), Yenilenmiş 8. baskı, Beta Yayınları 2018
2-Zeki Adal, Ders slaytları
|
Diğer Kaynaklar: |
Yardımcı Kitaplar:
1- Bingöl,Dursun; İnsan Kaynakları Yönetimi, Güncellenmiş 10. baskı, Beta Yayınları, 2016
2- Çetin,Canan, Özcan, Esra Dinç, Arslan, Mehmet Lütfi; İnsan Kaynakları Yönetimi, Beta Yayınları, 2017
3- Dessler, Gary; Human Resource Management, 15th ed. Pearson, US, 2017
|
(KPÖÇ: Kilit Program Öğrenme Çıktılarını; APÖÇ: KPÖÇ ile ilişkilendirilmiş Alt Öğrenme Çıktılarını tanımlar. )
|
Program Öğrenme Çıktıları |
Katkı Oranı (1-5) |
1) |
İşletme biliminin temel ve destekleyici alt alanlarına ilişkin bilgi, kavram ve teorileri kavrar ve kullanır. |
5 |
|
1.1 İşletmenin; yönetim- organizasyon muhasebe-finans, pazarlama ve insan kaynakları olmak üzere temel alt alanlarında edindiği bilgiyi uygulayacak donanımına sahiptir. |
5 |
|
1.2 İşletme biliminin matematik, istatistik, davranış bilimleri, hukuk, bilişim teknolojileri gibi tamamlayıcı/destekleyici alanlarında bilgi sahibidir. |
5 |
2) |
Uygun teori ve yöntemleri kullanarak işletmelerde ekonomik, teknolojik ve bilgi kaynak ve araçlarını etkin şekilde planlama ve kullanma becerisine sahiptir. |
4 |
|
2.1 İşletmecilik alanında ekonomik ve teknolojik kaynakları etkin ve verimli şekilde kullanır. |
4 |
|
2.2 İşletmecilik uygulamalarında bilgi ve iletişim teknolojilerini etkin şekilde kullanır. |
|
3) |
Çağdaş iş yaşamının beklentilerini karşılayacak şekilde sürekli öğrenmeye istekli, yenilik ve değişimlere kolay uyum sağlayabilen çalışan/yönetici profiline uygun yetkinliklere sahiptir. |
5 |
|
3.1 Belirlenen strateji ve hedefleri uygulamada öz disiplin ve zaman yönetimi yetkinliklerini kullanır. |
5 |
|
3.2 İletişim kanallarını ve süreçlerini etkin şekilde planlar ve yönetir. |
5 |
|
3.3 Liderlik ve takım çalışması, girişimcilik ve değişim yönetimi becerilerini kazanır. |
|
|
3.4 Etik değerler ve sosyal sorumluluklarının bilincinde olarak sorunları çözer ve karar verir. |
|
4) |
Bir yarıyıl boyunca iş hayatının içinde bulunarak öğrendiği teorik bilgilerini uygular. |
4 |
|
4.1 İş hayatındaki tüm süreçleri deneyimler. |
4 |
|
4.2 Alanında faaliyet gösteren bir işletmede eğitim alanı ile ilgili faaliyetlerde yer alır. |
4 |
|
4.3 Teorik bilgiler ile uygulamayı karşılaştırır. |
5 |
|
4.4 Alanında edindiği bilgi ve tecrübeleri derler. |
4 |
5) |
İş dünyasının ve toplumun beklentileri doğrultusunda gelişen ve üniversitemizin kurumsal çıktıları olarak tanımlamış olduğu yetkinlikleri ileri düzeyde kazanır. |
5 |
|
5.1 Problemleri analiz edebilme, çözebilme ve çatışmaları yönetebilme yetkinliği kazanır. |
5 |
|
5.2 Sorunların çözümlenmesini gerektiren ortamlarda ekip üyesi olarak görev ve sorumluluk alır, gerektiğinde liderlik yapar. |
3 |
|
5.3 Etik ve sosyal sorumluluk bilincine sahiptir. |
4 |
|
5.4 Öğrendiklerini nicel ve nitel veriler ile destekleyerek; yazılı, sözlü ve görsel iletişim araçlarını kullanarak, sistemli ve etkileyici bir biçimde alanı ve alanı dışındaki gruplara aktarır. |
2 |
|
5.5 Sorumluluk aldığı çalışmalarda var olan normları ve standartları eleştirel bakış açısıyla değerlendir. |
2 |
|
5.6 Stratejik, yenilikçi ve girişimci fikirler geliştirir. |
3 |
|
5.7 Değişimi yönetebilme yetkinliği kazanır. |
3 |
|
5.8 Yaşamboyu öğrenme bilinciyle kişisel ve sosyal gelişim gösterir. |
4 |
|
5.9 İleri teknolojileri ve dijital dönüşüm ile ilgili gelişmeleri takip eder |
2 |
|
5.10 Kültürel bilince sahiptir ve bunu alanı ve alanı dışındaki gruplara aktarır. |
|
|
5.11 Yurttaşlık yeterliliği konusunda bilinç sahibidir. |
|
|
5.12 Avrupa Dil Portfolyosunun en az B1 düzeyinde tanımlanan Yabancı Dilde (İngilizce) iletişim kurma yetkinliği kazanır. (Öğretim dili İngilizce olan programlar için B2/B2+ düzeyinde) |
|
ÖĞRENME VE ÖĞRETME ETKİNLİKLERİ İŞ YÜKÜ |
Öğrenme ve Öğretme Etkinlikleri |
Etkinlik Sayısı/Yarıyıl |
Süresi (saat) |
Toplam İş Yükü |
Ders |
14 |
3 |
42 |
Laboratuvar |
0 |
0 |
0 |
Uygulama |
0 |
0 |
0 |
Derse Özgü Staj |
0 |
0 |
0 |
Arazi Çalışması |
0 |
0 |
0 |
Sınıf Dışı Ders Çalışması |
0 |
0 |
0 |
Sunum / Seminer |
0 |
0 |
0 |
Proje |
0 |
0 |
0 |
Ödevler |
1 |
10 |
10 |
Öğrenme ve Öğretme Etkinlikleri Toplam İş Yükü |
- |
- |
52 |
ÖLÇME VE DEĞERLENDİRME ETKİNLİKLERİ İŞ YÜKÜ |
Ölçme ve Değerlendirme Etkinlikleri |
Etkinlik Sayısı/Yarıyıl |
Süresi (saat) |
Toplam İş Yükü |
Kısa Sınav |
2 |
10 |
20 |
Ara Sınavlar |
1 |
15 |
15 |
Yarıyıl Sonu Sınavı |
1 |
40 |
40 |
Ölçme ve Değerlendirme Etkinlikleri Toplam İş Yükü |
- |
- |
75 |
TOPLAM İŞ YÜKÜ (Öğrenme ve Öğretme + Ölçme ve Değerlendirme Etkinlikleri) |
127 |
DERSİN AKTS KREDİSİ (Toplam İş Yükü/25.5 Saat) |
4 |