DERSİN GENEL BİLGİLERİ |
Ders Kodu | Ders Adı | Yıl | Yarıyıl | Teorik | Pratik | Kredi | AKTS |
60731METOZ-MIM0237 | Mimari Tasarım V | 4 | Güz | 2 | 6 | 5 | 8 |
Dersin Türü: | Zorunlu |
Dersin Düzeyi: | Lisans TYYÇ:6. Düzey QF-EHEA:1. Düzey EQF-LLL:6. Düzey |
Dersin Öğretim Dili: | Türkçe |
Dersin Ön/Yan Koşulu: | Yoktur |
Dersin Veriliş Şekli: | Yüz yüze |
Dersin Koordinatörü: | Profesör Dr. HİKMET TANSEL BİLGİN |
Dersin Öğretim Eleman(lar)ı: |
|
Dersin Kategorisi: | Mesleki Alan |
BÖLÜM II: DERSİN TANITIMI |
Dersin Amacı: | Bu ders mimarlık öğrencilerinin tasarım düşüncesi becerilerini geliştirmeyi ve onları bir tasarım stüdyosunda grup çalışması yapmaya teşvik etmeyi amaçlar. Öğrencilerin bir tasarım problemini insan/çevre ve yapı/çevre ilişkileri çerçevesinde tanımlamaları ve tasarımın biçimsel, yapısal ve sembolik unsurları üzerinde yoğunlaşmaları beklenmektedir. |
Dersin İçeriği: | Çok-fonksiyonlu kentsel bağlamlar ve karmaşık yapı organizasyonları unsurlarını dikkate alan ileri düzey mimari tasarım problemleri; ileri düzey sayısal tasarım yöntemlerinin kullanımı-tasarım ve sunuma dair yöntemler. |
Bilgi (Kuramsal ve/veya olgusal bilgi olarak tanımlanmıştır.) | ||
1) Orta derecede sayısal tasarım bilgisine sahip olur. |
||
Beceriler (Bilişsel ve/veya uygulama becerileri olarak tanımlanmıştır.) | ||
1) Çizimler, maketler, bilgisayar modelleri, sunum paftaları ve eskiz defterleri aracılığıyla ileri bir tasarım geliştirme becerisi edinir. |
||
2) Bina programıyla, tarihsel, sosyal ve kentsel bağlamlarla ilgili verileri tasarım süreciyle ilişkilendirerek kullanır. |
||
3) Önceki stüdyo derslerinde öğrenilen, mimari tasarıma dair çeşitli ve karmaşık yöntemsel araçları bütüncül bir proje geliştirmek üzere bir araya getirir. |
||
4) Program seçimi ve analizi aracılığıyla proje raporu yazar. |
||
5) Sayısal ve parametrik tasarım düşüncesi ve yöntemleriyle ilgili kuramsal tartışmalar çerçevesinde tasarım araştırması yapar. |
||
Yetkinlikler ("Bağımsız Çalışabilme", "Sorumluluk Alabilme", "Öğrenme", "İletişim ve Sosyal" ve "Alana Özgü" yetkinlikler olarak tanımlanmıştır.) | ||
1) Bağımsız olarak çalışarak kendi tasarım stilini ve yöntemlerini geliştirir. |
Hafta | Konu | ||
Ön Hazırlık | Pekiştirme | ||
1) | Proje konusu ve arazisi duyurusu; ön tartışmalar | Proje tanımı kâğıdı | |
2) | Proje arazisi gezisi ve yerinde gözlem; Bilgi toplama | Yazılı ve görsel bilgi toplama araçları | |
3) | Proje konusuyla ilgili bilgi toplama ve tartışma; İhtiyaç programının belirlenmesi | - | |
4) | Proje arazisi analiz ve değerlendirme çalışmalarının teslimi ve sunumu | Arazi analiz paftaları ve proje ön raporu | |
5) | Ön eskizler; kavramlar ve kavramların görselleştirilmesi üzerine tartışmalar | Tasarım eskizleri | |
6) | Tasarım alternatiflerinin üretilmesi; geliştirmek üzere bir alternatifin seçilmesi | Tasarım eskizleri ve model | |
7) | Belirlenen tasarım alternatifi üzerine çalışmalar | Tasarım eskizleri ve model | |
8) | Belirlenen tasarım alternatifine dair vaziyet planı teslimi ve birinci ara dönem jürisi | Tasarım eskizleri ve model | |
9) | Tasarım geliştirme çalışmaları ve kritikler | Tasarım eskizleri ve model | |
10) | Tasarım geliştirme çalışmaları ve kritikler | Tasarım eskizleri ve model | |
11) | Tasarım geliştirme çalışmaları ve kritikler | Tasarım eskizleri ve model | |
12) | Vaziyet planı, planlar, kesitler ve görünüşlerin teslimi | Tasarım eskizleri ve model | |
13) | Tasarım geliştirme çalışmaları ve kritikler | Tasarım eskizleri ve model | |
14) | Tasarım geliştirme çalışmaları ve kritikler | Proje paftaları | |
15) | Tasarım geliştirme çalışmaları ve kritikler; Final juri tarihi daha sonra duyurulacaktır. | Proje paftaları |
Ders Notları / Kitaplar: | Tunalı,İ., Estetik, Remzi Kitabevi Rasmussen, S.E., Yaşanan Mimari, Remzi Ching, F.D.K., Mimarlık: Biçim, Mekân ve Düzen, YEM Antoniades, A., Architecture and Allied Design: An Environmental Design Perspective, Kendal, Dubuque, lowa, 1986. Imrie, Rob and Hall, Peter. Inclusive Design: Designing and Developing Accessible Environments. London and New York: Spon Press, 2001. Lee, J.H., 2008. Architecture for Public, C3 Publishing. Lee, J.H., 2009. Public Space for Amusement & Achievement, C3 Publishing. Preiser, W. F. E. and Ostroff, Elaine. Ed. Universal Design Handbook, New York: McGraw Hill, 2001. Santamouris, M. (ed.). Urban Buildings: An Integrated Approach. Earthscan: 2006. |
Diğer Kaynaklar: | Ching, F.D.K., Mimarlık ve Sanatta Yaratıcı Bir Süreç, YEM Lynch, K., Kent İmgesi, İş Bankası Yayınları |
Etkisi Yok | 1 En Düşük | 2 Düşük | 3 Orta | 4 Yüksek | 5 En Yüksek |
Program Öğrenme Çıktıları | Katkı Oranı (1-5) | |
1) | Alanı ile ilgili kuramsal, olgusal ve uygulamalı bilgileri, tarih, sanat, kültür, çevre, insan ve teknoloji bağlamıyla mimarlık problemlerinin kullanıcı gereksinimleri doğrultusunda çözümü için kullanır ve uygular. | |
2) | Mimari tasarım ve yapım uygulamalarını analiz eder, modeller, değerlendirir, gerçekçi kısıtlar ve koşullar altında belirli gereksinimleri karşılayacak şekilde tasarlar ve geliştirir; bu amaçla uygun yöntemleri, araçları ve teknolojileri seçer ve kullanır. | |
3) | Mimari kültürel mirasın korunması, doğal çevrenin korunması ve sürdürülebilir mimarlık konularını bilir. | 2 |
4) | Yapı malzemeleri, yapı mühendisliği, yapısal sistemler, çevresel kontrol, servis sistemleri gibi teknik konuları ve bu konuların mimari tasarım ile ilişkisini bilir. | 2 |
5) | İş dünyasının ve toplumun beklentileri doğrultusunda gelişen ve üniversitemizin kurumsal çıktıları olarak tanımlamış olduğu yetkinlikleri ileri düzeyde kazanır. | |
6) | Mimarlık meslek pratiğine ilişkin konuları bilir, stratejik, yenilikçi ve girişimci fikirler geliştirir. | 3 |
7) | Tasarım düşüncesini aktarabilecek farklı temsil ortamlarını ve araçlarını kullanabilir. | 4 |
8) | Mimari tasarım ve uygulamada toplumsal, ekolojik ve kültürel öğelere ilişkin mesleki yargıların oluşumu için gereken etik yaklaşımları bilir. | 2 |
9) | Kamu yararını gözetme, tarihsel/kültürel ve doğal kaynaklara karşı saygılı olma ve yaşam kalitesini yükseltme konusundaki sorumluluğunu bilir. | 3 |
BÖLÜM IV: DERSİN ÖĞRENME VE ÖĞRETME YÖNTEMLERİ İLE ÖLÇME VE DEĞERLENDİRME YÖNTEMLERİ |
Anlatım | |
Tartışma | |
Problem Çözme | |
Ödev | |
Proje Hazırlama | |
Beyin Fırtınası | |
Soru Cevap | |
Bireysel ve Grup Çalışması | |
Stüdyo Uygulamaları |
Sunum | |
Ödev Değerlendirme | |
Jüri Değerlendirmesi |
Ölçme ve Değerlendirme Yöntemleri | Uygulama Sayısı / Yarıyıl | Katkı Oranı |
Sunum | 2 | % 20.00 |
Ara Sınavlar | 1 | % 20.00 |
Yarıyıl Sonu Sınavı | 1 | % 50.00 |
Derse Aktif Katılım | 1 | % 10.00 |
Toplam | % 100 | |
YARIYIL İÇİ ÖLÇME VE DEĞERLENDİRME YÖNTEMLERİNİN BAŞARI NOTUNA KATKI ORANI | % 50 | |
YARIYIL SONU SINAVININ BAŞARI NOTUNA KATKI ORANI | % 50 | |
Toplam | % 100 |
BÖLÜM V: DERSİN İŞ YÜKÜ VE AKTS KREDİSİ |
ÖĞRENME VE ÖĞRETME ETKİNLİKLERİ İŞ YÜKÜ | |||
Öğrenme ve Öğretme Etkinlikleri | Etkinlik Sayısı/Yarıyıl | Süresi (saat) | Toplam İş Yükü |
Ders | 14 | 2 | 28 |
Laboratuvar | 0 | 0 | 0 |
Uygulama | 14 | 6 | 84 |
Derse Özgü Staj | 0 | 0 | 0 |
Arazi Çalışması | 1 | 8 | 8 |
Sınıf Dışı Ders Çalışması | 14 | 4 | 56 |
Sunum / Seminer | 2 | 9 | 18 |
Proje | 0 | 0 | 0 |
Ödevler | 1 | 10 | 10 |
Öğrenme ve Öğretme Etkinlikleri Toplam İş Yükü | - | - | 204 |
ÖLÇME VE DEĞERLENDİRME ETKİNLİKLERİ İŞ YÜKÜ | |||
Ölçme ve Değerlendirme Etkinlikleri | Etkinlik Sayısı/Yarıyıl | Süresi (saat) | Toplam İş Yükü |
Kısa Sınav | 0 | 0 | 0 |
Ara Sınavlar | 0 | 0 | 0 |
Yarıyıl Sonu Sınavı | 0 | 0 | 0 |
Ölçme ve Değerlendirme Etkinlikleri Toplam İş Yükü | - | - | 0 |
TOPLAM İŞ YÜKÜ (Öğrenme ve Öğretme + Ölçme ve Değerlendirme Etkinlikleri) | 204 | ||
DERSİN AKTS KREDİSİ (Toplam İş Yükü/25.5 Saat) | 8 |