DERSİN GENEL BİLGİLERİ

Ders Kodu Ders Adı Yıl Yarıyıl Teorik Pratik Kredi AKTS
60541TATOZ-MAT3012 Mimarlık için Matematik 1 Bahar 2 2 3 5
Dersin Türü: Zorunlu
Dersin Düzeyi: Lisans      TYYÇ:6. Düzey      QF-EHEA:1. Düzey      EQF-LLL:6. Düzey
Dersin Öğretim Dili: Türkçe
Dersin Ön/Yan Koşulu: Yoktur
Dersin Veriliş Şekli: Yüz yüze
Dersin Koordinatörü: Arş.Gör. BURCU KISMET CONK
Dersin Öğretim Eleman(lar)ı:
Dersin Kategorisi: Temel Alan

BÖLÜM II: DERSİN TANITIMI

Dersin Amacı ve İçeriği

Dersin Amacı: Bu dersin amacı, Mimarlık öğrencilerinin bölüm derslerini takip edebilmesi ve ileride alacakları teknik dersler için gerekli matematik altyapısını oluşturmak ve matematik becerilerini geliştirip analitik ve kritik düşünme yeteneklerini artırmaktır.
Dersin İçeriği: Giriş: Kümeler ve Sayı Kümeleri
Fonksiyon ve Trigonometri
Tek Bilinmeyenli Lineer Eşitlikler ve Eşitsizlikler
Matrisler ve Matrislerde İşlemler
Matris ve Determinant
Doğrusal Denklem Sistemleri ve Çözüm Yöntemleri
Vektörler ve Temel Geometri
Düzlemde Koordinat Sistemi ve Öteleme Yöntemi
Düzlemler ve Noktanın Uzaklık Kavramı
Katı Cisimler
Alan Hesabı ve İntegral
İntegral

Dersin Öğrenme Çıktıları (DÖÇ)

Ders Öğrenme Çıktıları (DÖÇ), dersi başarı ile tamamlayan öğrencilerin kendilerinden sahip olmaları beklenen bilgi, beceri ve yetkinlikleri ifade eder. Bu bağlamda, bu ders için tanımlanmış olan Ders Öğrenme Çıktıları aşağıda verilmektedir.
Bilgi (Kuramsal ve/veya olgusal bilgi olarak tanımlanmıştır.)
  1) Birinci ve ikinci dereceden denklem ve eşitsizlikleri çözebilir.
  2) Doğrusal denklem sistemlerini bilir ve çözüm yöntemlerini öğrenir.
  3) Doğrusal olmayan denklem sistemlerini tanır ve çözüm yöntemlerini öğrenir.
  4) Temel geometri ve katı cisimler ile ilgili hesaplamaları yapabilir.
  5) Fonksiyon ve fonksiyon ile ilgili temel kavramları bilir.
  6) Trigonometrik ve ters trigonometrik fonksiyonlarla ilgili hesaplamaları yapabilir.
  7) İntegral kavramını bilir, çeşitli fonksiyonların integralini hesaplayabilir.
Beceriler (Bilişsel ve/veya uygulama becerileri olarak tanımlanmıştır.)
Yetkinlikler ("Bağımsız Çalışabilme", "Sorumluluk Alabilme", "Öğrenme", "İletişim ve Sosyal" ve "Alana Özgü" yetkinlikler olarak tanımlanmıştır.)

Haftalık Ders Planı

Hafta Konu
Materyal Paylaşımı *
Ön Hazırlık Pekiştirme
1) Vektörler ve Temel Geometri Ders notları
1) Giriş: Kümeler ve Sayı Kümeleri Ders notları
2) Fonksiyon ve Trigonometri Ders notları
3) Tek Bilinmeyenli Lineer Eşitlikler ve Eşitsizlikler Ders notları
4) Matrisler ve Matrislerde İşlemler Ders notları
5) Matris ve Determinant Ders notları
6) Doğrusal Denklem Sistemleri ve Çözüm Yöntemleri Ders notları
7) Doğrusal Denklem Sistemleri ve Çözüm Yöntemleri Ders notları
8) Ara Sınav
10) Düzlemde Koordinat Sistemi ve Öteleme Yöntemi Ders notları
11) Düzlemler ve Noktanın Uzaklık Kavramı Ders notları
12) Katı Cisimler Ders notları
13) Alan Hesabı ve İntegral Ders notları
14) Integral Ders notları
*Bu alan öğrencilerin ders öncesi hazırlık ve sonrası dersi pekiştirme için paylaşılan ders materyallerini içerir.

Ders İçin Zorunlu/Önerilen Kaynaklar

Ders Notları / Kitaplar: • Kalkülüs Eksiksiz Bir Ders Cilt I, Robert A. Adams, Christopher Essex (Çevirenler: Mehmet Terziler, Tahsin Öner), Palme Yayınevi, 2017.
• Kalkülüs Eksiksiz Bir Ders Cilt II, Robert A. Adams, Christopher Essex (Çevirenler: Mehmet Terziler, Tahsin Öner), Palme Yayınevi, 2017.
Diğer Kaynaklar: • Thomas Calculus, George B. Thomas, Maurice D. Weir, Joel R. Hass, (Çeviri Editörü: Mustafa Bayram), 11. Baskıdan Çeviri, Beta Basım Yayım Dağıtım A.Ş., Ağustos 2009.
• Temel Matematik Cilt I, Prof. Dr. Mahmut Kartal, Yrd. Doç. Dr. Yalçın Karagöz, Yrd. Doç. Dr. Zafer Kartal, Nobel Akademik Yayıncılık, 2009.
• Temel Matematik Cilt II, Prof. Dr. Mahmut Kartal, Yrd. Doç. Dr. Yalçın Karagöz, Yrd. Doç. Dr. Zafer Kartal, Nobel Akademik Yayıncılık, 2014.
• Prof. Dr. Ergün EROĞLU, İşletme, İktisat ve Sosyal Bilimler İçin Matematik, Dora Yayıncılık, Ağustos 2018, ISBN 9786059666909.

Dersin Program Öğrenme Çıktılarına Katkı Düzeyi

Etkisi Yok 1 En Düşük 2 Düşük 3 Orta 4 Yüksek 5 En Yüksek
           
Program Öğrenme Çıktıları Katkı Oranı (1-5)
1) Alanı ile ilgili kuramsal, olgusal ve uygulamalı bilgileri, tarih, sanat, kültür, çevre, insan ve teknoloji bağlamıyla mimarlık problemlerinin kullanıcı gereksinimleri doğrultusunda çözümü için kullanır ve uygular.
2) Mimari tasarım ve yapım uygulamalarını analiz eder, modeller, değerlendirir, gerçekçi kısıtlar ve koşullar altında belirli gereksinimleri karşılayacak şekilde tasarlar ve geliştirir; bu amaçla uygun yöntemleri, araçları ve teknolojileri seçer ve kullanır.
3) Mimari kültürel mirasın korunması, doğal çevrenin korunması ve sürdürülebilir mimarlık konularını bilir.
4) Yapı malzemeleri, yapı mühendisliği, yapısal sistemler, çevresel kontrol, servis sistemleri gibi teknik konuları ve bu konuların mimari tasarım ile ilişkisini bilir.
5) İş dünyasının ve toplumun beklentileri doğrultusunda gelişen ve üniversitemizin kurumsal çıktıları olarak tanımlamış olduğu yetkinlikleri ileri düzeyde kazanır.
6) Mimarlık meslek pratiğine ilişkin konuları bilir, stratejik, yenilikçi ve girişimci fikirler geliştirir.
7) Tasarım düşüncesini aktarabilecek farklı temsil ortamlarını ve araçlarını kullanabilir. 3
8) Mimari tasarım ve uygulamada toplumsal, ekolojik ve kültürel öğelere ilişkin mesleki yargıların oluşumu için gereken etik yaklaşımları bilir.
9) Kamu yararını gözetme, tarihsel/kültürel ve doğal kaynaklara karşı saygılı olma ve yaşam kalitesini yükseltme konusundaki sorumluluğunu bilir.

BÖLÜM IV: DERSİN ÖĞRENME VE ÖĞRETME YÖNTEMLERİ İLE ÖLÇME VE DEĞERLENDİRME YÖNTEMLERİ

Dersin Öğrenme ve Öğretme Yöntemleri

(Üniversitemiz genelinde kullanılan tüm öğrenme ve öğretme yöntemleri sistematik olarak yönetilmektedir. Akademik birimlerden gelen talepler doğrultusunda bölüm/programların öğrenme ve öğretme yöntemleri ilgili kurullarımız tarafından değerlendirilmekte ve uygun bulunursa, üniversite havuzunda toplanmaktadır. Bölüm ve programlar, kendileri için program tasarımlarına uygun olan yöntemleri bu havuzdan seçebilmektedirler. Benzer şekilde, dersler için kullanılması uygun görülen yöntemler de programlar düzeyinde belirlenmiş olan yöntemler arasından seçilebilmektedir.)
Programa Genelinde Kullanılan Öğrenme ve Öğretme Yöntemleri
Ders İçin Kullanılan Öğrenme ve Öğretme Yöntemleri
Anlatım
Problem Çözme
Gösterip Yaptırma
Gösterim
Soru Cevap

Dersin Ölçme ve Değerlendirme Yöntemleri

(Üniversitemiz genelinde kullanılan tüm ölçme ve değerlendirme yöntemleri sistematik olarak yönetilmektedir. Akademik birimlerden gelen talepler doğrultusunda bölüm/programların ölçme ve değerlendirme yöntemleri ilgili kurullarımız tarafından değerlendirilmekte ve uygun bulunursa, üniversite havuzunda toplanmaktadır. Bölüm ve programlar, kendileri için program tasarımlarına uygun olan yöntemleri bu havuzdan seçebilmektedirler. Benzer şekilde, dersler için kullanılması uygun görülen yöntemler de programlar düzeyinde belirlenmiş olan yöntemler arasından seçilebilmektedir.)
Programa Genelinde Kullanılan Ölçme ve Değerlendirme Yöntemleri
Ders İçin Kullanılan Ölçme ve Değerlendirme Yöntemleri
Ara Sınav
Yarıyıl Sonu Sınavı
Kısa Sınav

Dersin Ölçme ve Değerlendirme Yöntemlerinin Başarı Notuna Katkısı

Ölçme ve Değerlendirme Yöntemleri Uygulama Sayısı / Yarıyıl Katkı Oranı
Ödev 4 % 15.00
Projeler 2 % 20.00
Ara Sınavlar 1 % 15.00
Yarıyıl Sonu Sınavı 1 % 50.00
Toplam % 100
YARIYIL İÇİ ÖLÇME VE DEĞERLENDİRME YÖNTEMLERİNİN BAŞARI NOTUNA KATKI ORANI % 50
YARIYIL SONU SINAVININ BAŞARI NOTUNA KATKI ORANI % 50
Toplam % 100

BÖLÜM V: DERSİN İŞ YÜKÜ VE AKTS KREDİSİ

ÖĞRENME VE ÖĞRETME ETKİNLİKLERİ İŞ YÜKÜ
Öğrenme ve Öğretme Etkinlikleri Etkinlik Sayısı/Yarıyıl Süresi (saat) Toplam İş Yükü
Ders 14 2 28
Laboratuvar 0 0 0
Uygulama 14 2 28
Derse Özgü Staj 0 0 0
Arazi Çalışması 0 0 0
Sınıf Dışı Ders Çalışması 14 2 28
Sunum / Seminer 0 0 0
Proje 1 12 12
Ödevler 1 4 4
Öğrenme ve Öğretme Etkinlikleri Toplam İş Yükü - - 100
ÖLÇME VE DEĞERLENDİRME ETKİNLİKLERİ İŞ YÜKÜ
Ölçme ve Değerlendirme Etkinlikleri Etkinlik Sayısı/Yarıyıl Süresi (saat) Toplam İş Yükü
Kısa Sınav 2 5 10
Ara Sınavlar 1 6 6
Yarıyıl Sonu Sınavı 1 12 12
Ölçme ve Değerlendirme Etkinlikleri Toplam İş Yükü - - 28
TOPLAM İŞ YÜKÜ (Öğrenme ve Öğretme + Ölçme ve Değerlendirme Etkinlikleri) 128
DERSİN AKTS KREDİSİ (Toplam İş Yükü/25.5 Saat) 5