Dersin Amacı: |
Bu dersin amacı, öğrencilerin örgütsel davranışın temel ilkelerini, süreçlerini ve uygulamalarını anlamalarını ve bunları stratejik bir bakış açısıyla analiz etme yeteneklerini geliştirmelerini sağlamaktır. Bu bağlamda, birey(ler)in ve/veya grup(ların) örgütte nasıl davrandığına ilişkin temel ilkelerin incelenmesinin yanı sıra, bu temel ilkelerin bireysel performansı ve örgütsel etkinliği artırmaya yönelik birer araç olarak nasıl kullanılabileceğinin değerlendirilmesi de bu dersin tamamlayıcı amaçları arasında yer almaktadır. |
Dersin İçeriği: |
Ders, bireysel düzeyde örgütsel davranış bilimini tartışarak başlar ve bu tartışmayı gruplar ve örgütler gibi daha karmaşık düzeylerle ilişkilendirerek analiz etmeye devam eder. Bu bağlamda kişilik, algı, iş tatmini, motivasyon teorileri, iletişim, liderlik teorileri, güç ve politika, organizasyonel yapılar, organizasyonel gelişim ve değişim, stres yönetimi, girişimcilik, performans yönetimi, kurum kültürü, etik gibi konular, bu dersin içeriğini oluşturmaktadır. |
Ders Öğrenme Çıktıları (DÖÇ), dersi başarı ile tamamlayan öğrencilerin kendilerinden sahip olmaları beklenen bilgi, beceri ve yetkinlikleri ifade eder. Bu bağlamda, bu ders için tanımlanmış olan Ders Öğrenme Çıktıları aşağıda verilmektedir.
|
|
Bilgi
(Kuramsal ve/veya olgusal bilgi olarak tanımlanmıştır.)
|
1) Örgütsel Davranışın içeriğini anlamak
|
2) Duygular, tutumlar ve iş tatminini analiz etmek
|
3) Motivasyon sürecini anlamak
|
4) Örgütlerde gruplar ve grup dinamiklerini anlamak
|
5) Örgütlerde çalışma takımlarını anlamak
|
6) Örgütsel kültürün bileşenlerini anlamak
|
7) Örgütlerde liderliğin önemini kavramak
|
8) Çatışma yönetimi metotlarını öğrenmek
|
9) Örgütlerde güç ve politika mekanizmalarını kavramak
|
10) Stres yönetimi tekniklerini öğrenmek
|
Beceriler
(Bilişsel ve/veya uygulama becerileri olarak tanımlanmıştır.)
|
1) Kişilik ve değerleri anlamak
|
2) Algı ve karar alma süreçlerini analiz etmek
|
3) Örgütsel değişim yöntemlerini öğrenmek
|
Yetkinlikler
("Bağımsız Çalışabilme", "Sorumluluk Alabilme", "Öğrenme", "İletişim ve Sosyal" ve "Alana Özgü" yetkinlikler olarak tanımlanmıştır.)
|
1) İletişim yöntemlerini öğrenmek
|
Hafta |
Konu |
Materyal Paylaşımı * |
|
Ön Hazırlık |
Pekiştirme |
1) |
Giriş ve Temel Kavramlar |
Önerilen kaynakların okunması.
|
|
2) |
Gelişen Çalışma İlişkileri ve İşin Değişen Anlamı |
Önerilen kaynakların okunması.
|
|
3) |
Örgütsel Teoriler |
Önerilen kaynakların okunması.
|
|
4) |
Kuşak Farklılıkları ve Çalışma Değerleri |
Önerilen kaynakların okunması.
|
|
5) |
Motivasyon Teorileri |
Önerilen kaynakların okunması.
|
|
6) |
Çeşitlilik Yönetimi: Başarılı Bir Ekip Oluşturma ve Yönetme |
Önerilen kaynakların okunması.
|
|
7) |
Olumlu Çalışan Tutum ve Davranışları |
Önerilen kaynakların okunması.
|
|
8) |
Olumsuz Çalışan Tutum ve Davranışları |
Önerilen kaynakların okunması.
|
|
9) |
Ara Sınav |
|
|
10) |
Liderlik Davranışları |
Önerilen kaynakların okunması.
|
|
11) |
Örgütsel Kültür Oluşturma |
Önerilen kaynakların okunması.
|
|
12) |
İnsan Kaynakları Yönetimi Politikaları ve Uygulamaları |
Önerilen kaynakların okunması.
|
|
13) |
Değişim Yönetimi |
Önerilen kaynakların okunması.
|
|
14) |
Kurumsal Sürdürülebilirlik |
Önerilen kaynakların okunması.
|
|
15) |
Genel Tekrar |
Önerilen kaynakların okunması.
|
|
Ders Notları / Kitaplar: |
Lecture notes prepared by the lecturer, scientific publications about the course content and visual resources (ted talks, movie suggestions, etc.)
|
Diğer Kaynaklar: |
* Edmondson, A. C. (2018). The Fearless Organization: Creating Psychological Safety in the Workplace for Learning, Innovation, and Growth. John Wiley & Sons.
* McChrystal, S. A., Fussell, C., et al. (2015). Team of Teams: New Rules of Engagement for a Complex World. New York: Portfolio.
* Robbins, S and Judge, T. (2016 ). Essentials of Organizational Behavior. New York: Pearson Publishing.
|
(KPÖÇ: Kilit Program Öğrenme Çıktılarını; APÖÇ: KPÖÇ ile ilişkilendirilmiş Alt Öğrenme Çıktılarını tanımlar. )
|
Program Öğrenme Çıktıları |
Katkı Oranı (1-5) |
1) |
İşletme biliminin temel ve destekleyici alt alanlarına ilişkin bilgi, kavram ve teorileri kavrar ve kullanır. |
1 |
|
1.1 İşletmenin; yönetim- organizasyon muhasebe-finans, pazarlama ve insan kaynakları olmak üzere temel alt alanlarında edindiği bilgiyi uygulayacak donanımına sahiptir. |
1 |
|
1.2 İşletme biliminin matematik, istatistik, davranış bilimleri, hukuk, bilişim teknolojileri vb. tamamlayıcı/destekleyici alanlarında bilgi sahibidir. |
|
2) |
Uygun teori ve yöntemleri kullanarak işletmelerde ekonomik, teknolojik ve bilgi kaynak ve araçlarını etkin şekilde planlama ve kullanma becerisine sahiptir. |
|
|
2.1 İşletmecilik alanında ekonomik ve teknolojik kaynakları etkin ve verimli şekilde kullanır. |
|
|
2.2 İşletmecilik uygulamalarında bilgi ve iletişim teknolojilerini etkin şekilde kullanır. |
|
3) |
Çağdaş iş yaşamının beklentilerini karşılayacak şekilde sürekli öğrenmeye istekli, yenilik ve değişimlere kolay uyum sağlayabilen çalışan/yönetici profiline uygun yetkinliklere sahiptir. |
|
|
3.1 Belirlenen strateji ve hedefleri uygulamada öz disiplin ve zaman yönetimi yetkinliklerini kullanır. |
|
|
3.2 İletişim kanallarını ve süreçlerini etkin şekilde planlar ve yönetir. |
|
|
3.3 Etik değerler ve sosyal sorumluluklarının bilincinde olarak sorunları çözer ve karar verir. |
|
|
|
|
4) |
Bir yarı yıl boyunca iş hayatının içinde bulunarak öğrendiği teorik bilgilerini uygular. |
|
|
4.1 İş hayatındaki tüm süreçleri deneyimler. |
|
|
4.2 Alanında faaliyet gösteren bir işletmede eğitim alanı ile ilgili faaliyetlerde yer alır. |
|
|
4.3 Teorik bilgiler ile uygulamayı karşılaştırır. |
|
|
4.4 Alanında edindiği bilgi ve tecrübeleri derler. |
|
5) |
İş dünyasının ve toplumun beklentileri doğrultusunda gelişen ve üniversitemizin kurumsal çıktıları olarak tanımlamış olduğu yetkinlikleri ileri düzeyde kazanır. |
4 |
|
5.1 Problemleri analiz edebilme, çözebilme ve çatışmaları yönetebilme yetkinliği kazanır. |
4 |
|
5.2 Sorunların çözümlenmesini gerektiren ortamlarda ekip üyesi olarak görev ve sorumluluk alır, gerektiğinde liderlik yapar. |
4 |
|
5.3 Etik ve sosyal sorumluluk bilincine sahiptir. |
3 |
|
5.4 Öğrendiklerini nicel ve nitel veriler ile destekleyerek; yazılı, sözlü ve görsel iletişim araçlarını kullanarak, sistemli ve etkileyici bir biçimde alanı ve alanı dışındaki gruplara aktarır. |
|
|
5.5 Sorumluluk aldığı çalışmalarda var olan normları ve standartları eleştirel bakış açısıyla değerlendir. |
|
|
5.6 Stratejik, yenilikçi ve girişimci fikirler geliştirir. |
|
|
5.7 Değişimi yönetebilme yetkinliği kazanır. |
5 |
|
5.8 Yaşamboyu öğrenme bilinciyle kişisel ve sosyal gelişim gösterir. |
|
|
5.9 İleri teknolojileri ve dijital dönüşüm ile ilgili gelişmeleri takip eder |
|
|
5.10 Kültürel bilince sahiptir ve bunu alanı ve alanı dışındaki gruplara aktarır. |
|
|
5.11 Yurttaşlık yeterliliği konusunda bilinç sahibidir. |
|
|
5.12 Avrupa Dil Portfolyosunun en az B1 düzeyinde tanımlanan Yabancı Dilde (İngilizce) iletişim kurma yetkinliği kazanır. (Öğretim dili İngilizce olan programlar için B2/B2+ düzeyinde) |
|
ÖĞRENME VE ÖĞRETME ETKİNLİKLERİ İŞ YÜKÜ |
Öğrenme ve Öğretme Etkinlikleri |
Etkinlik Sayısı/Yarıyıl |
Süresi (saat) |
Toplam İş Yükü |
Ders |
15 |
3 |
45 |
Laboratuvar |
0 |
0 |
0 |
Uygulama |
0 |
0 |
0 |
Derse Özgü Staj |
0 |
0 |
0 |
Arazi Çalışması |
0 |
0 |
0 |
Sınıf Dışı Ders Çalışması |
0 |
0 |
0 |
Sunum / Seminer |
0 |
0 |
0 |
Proje |
0 |
0 |
0 |
Ödevler |
1 |
10 |
10 |
Öğrenme ve Öğretme Etkinlikleri Toplam İş Yükü |
- |
- |
55 |
ÖLÇME VE DEĞERLENDİRME ETKİNLİKLERİ İŞ YÜKÜ |
Ölçme ve Değerlendirme Etkinlikleri |
Etkinlik Sayısı/Yarıyıl |
Süresi (saat) |
Toplam İş Yükü |
Kısa Sınav |
2 |
1 |
2 |
Ara Sınavlar |
1 |
1 |
1 |
Yarıyıl Sonu Sınavı |
1 |
1 |
1 |
Ölçme ve Değerlendirme Etkinlikleri Toplam İş Yükü |
- |
- |
4 |
TOPLAM İŞ YÜKÜ (Öğrenme ve Öğretme + Ölçme ve Değerlendirme Etkinlikleri) |
59 |
DERSİN AKTS KREDİSİ (Toplam İş Yükü/25.5 Saat) |
5 |