ANASAYFAKURUMSAL BİLGİLEREĞİTİM VE ÖĞRETİM PROGRAMLARI Siyaset Bilimi ve Uluslararası İlişkiler (İngilizce)SERTİFİKA PROGRAMLARIÖĞRENCİLER İÇİN FAYDALI BİLGİLER, KAYNAKLAR VE SERVİSLERFAYDALI LİNKLER VE DÖKÜMANLARİLAVE VE DESTEKLEYİCİ BİLGİLER

DERSİN GENEL BİLGİLERİ

Ders Kodu Ders Adı Yıl Yarıyıl Teorik Pratik Kredi AKTS
60011TAEOZ-POL0103 Qualitative Research Methods 2 Güz 3 0 3 3
Dersin Türü: Zorunlu
Dersin Düzeyi: Lisans      TYYÇ:6. Düzey      QF-EHEA:1. Düzey      EQF-LLL:6. Düzey
Dersin Öğretim Dili: İngilizce
Dersin Ön/Yan Koşulu: Yoktur
Dersin Veriliş Şekli: Yüz yüze
Dersin Koordinatörü: Dr. Öğr. Üyesi TUBA DEMİRCİ
Dersin Öğretim Eleman(lar)ı: Dr. Öğr. Üyesi TUBA DEMİRCİ
Dersin Kategorisi: Temel Alan

BÖLÜM II: DERSİN TANITIMI

Dersin Amacı ve İçeriği

Dersin Amacı: This course aims to introduce students to the basic concepts, topics, principles and tools used to design and conduct qualitative research in social sciences. It focuses on the use of various qualitative methods and techniques, and also addresses research design and the philosophy of social science more generally considering the fact that “qualitative methods” encompasses a range of approaches and epistemological viewpoints.
Dersin İçeriği: The course is organized around topics of how to formulate an interpretive research question, a wide range of methods of data collection, analysis and interpretation, how to present and document analyses and research ethics in collecting, analyzing and storing qualitative data. The course is composed of lectures and seminars where students will analytically examine published studies that employed qualitative methodology, and have hands-on experience with developing qualitative research projects.

Derse Özgü Kurallar

yok

Dersin Öğrenme Çıktıları (DÖÇ)

Ders Öğrenme Çıktıları (DÖÇ), dersi başarı ile tamamlayan öğrencilerin kendilerinden sahip olmaları beklenen bilgi, beceri ve yetkinlikleri ifade eder. Bu bağlamda, bu ders için tanımlanmış olan Ders Öğrenme Çıktıları aşağıda verilmektedir.
Bilgi (Kuramsal ve/veya olgusal bilgi olarak tanımlanmıştır.)
  1) Katılımcılar nitel araştırma metodları, nitel araştırmanın dayandığı ontolojik ve epistemolojik varsayımları ve bunların işlevsel oldukları araştırma alanları hakkında bilgi sahibi olacaktır.
  2) Katılımcıların araştırma sorularını formüle ederken ve araştırma projeleri tasarlarken mevcut teorik ve ampirik seçenekleri öğreneceklerdir.
Beceriler (Bilişsel ve/veya uygulama becerileri olarak tanımlanmıştır.)
  1) Katılımcılar nitel araştırmanın farklı stratejilerini ve yöntemlerini kavrayarak ve ayırt edecek ve farklı nitel veri toplama yöntemleri arasındaki etkileşim ve kombinasyonları takdir edeceklerdir.
  2) Katılımcılar nitel araştırma yöntemlerinin uygulanması sürecinde uyulması gereken etik deger ve uygulamaları tanıyacak, kisisel verilerin toplanması, saklanması, analiz ve raporlanmasi surecinde uyulması gereken kurallar hakkında bilgi kazanacaklardır.
Yetkinlikler ("Bağımsız Çalışabilme", "Sorumluluk Alabilme", "Öğrenme", "İletişim ve Sosyal" ve "Alana Özgü" yetkinlikler olarak tanımlanmıştır.)
  1) Katılımcıların, çeşitli nitel yöntemler kullanan saygın hakemli dergilerde yayınlanmış akademik araştırmaları okumak, değerlendirmek, anlamak, karşılaştırmak ve analiz etmek yoluyla nitel metodların kullanımıyla ilgili pratik yapacaklardır.
  2) Katılımcılar herhangi bir nitel araştırma sürecinin tasarlama, uygulama ve analiz aşamalarını yürütebilecek gerekli zihinsel donanımı kazanacaklardır.
  3) Katılımcılar nitel araştırma yöntemleri ile ilgili temel metodolojik meselelere hakim olacak ve alandaki yenilikleri kolaylıkla benimseyebileceklerdir.
  4) Katılımcılar orijinal bir araştırma sorusu formüle edip ve soruyla ilgili veri toplama ve analiz yöntemlerini ana hatlarıyla belirten bir araştırma projesi önerisi oluşturarak nitel araştırma yöntemlerini yaratıcı bir biçimde uygulama becerisini kazanacaklardır.
  5) Katılımcılar ekip çalışması, akademik yazma ve sunum becerilerini geliştireceklerdir.

Haftalık Ders Planı

Hafta Konu
Materyal Paylaşımı *
Ön Hazırlık Pekiştirme
1) Course Overview & Course Basics -
2) Introduction: Defining Qualitative Research Hammersley, 1-20; Lune & Berg, 11-21; Taylor et al., 1-28.
3) Methodological Philosophies & Research Design and Pre-Field Hammersley, 21-46; Lune & Berg, 22-42; Taylor et al.,29-53 *Recommended : Brooke Ackerly, “Feminist Methodological Reflection” in Qualitative Methods in International Relations: A Pluralist Guide, Audie Klotz and Deepa Prakash(eds), Palgrave Macmillan: London; 2008, 28-42.
4) Ethical Issues in Qualitative Research Lune & Berg, 43-64
5) Participant Observation & Interviewing Taylor et al., 54-134; Lune& Berg, 65-93
6) Focus Group Interviewing Lune & Berg, 94-106
7) Ethnographies Lune & Berg, 107-135 *Recommended: Hugh Gusterson, “Ethnographic Research”in Qualitative Methods in International Relations: A Pluralist Guide, Audie Klotz and Deepa Prakash(eds), Palgrave Macmillan: London; 2008, 93-113.
8) Week 8 MIDTERM- NO CLASS 7 week course content
9) Week 9 (November 24) Participatory Action Research Lune & Berg, 136-145
10) Archival and Human Traces Based Qualitative Research Lune & Berg, 146-155 *Recommended: Robert Bogdan, “Citizen Portraits: Photos of People With Disabilities as Personal Keepsakes” in Taylor et al.,, 289-311.
11) Social History and Oral History Research Lune & Berg, 158-168 *Recommended: Kevin C. Dunn, “Historical Representations” in Qualitative Methods in International Relations: A Pluralist Guide, Audie Klotz and Deepa Prakash(eds), Palgrave Macmillan: London; 2008,78-92
12) Case Studies Lune & Berg, 170-180
13) Analysis of Qualitative Research: Content Analysis Lune & Berg, 181-200; Hammersley, 47-66; *Recommended: Iver B. Neumann, “Discourse Analysis” and Margaret G. Hermann, “Content Analysis” in Qualitative Methods in International Relations: A Pluralist Guide, Audie Klotz and Deepa Prakash(eds), Palgrave Macmillan: London; 2008, 61-77; 151-167 respectively.
14) Writing Research: Making Data Meaningful Lune & Berg, 201-217; Taylor et al.,197-214; 312- 334 respectively
15) NO CLASS FINAL EXAM PERIOD STARTS 14 week course content
*Bu alan öğrencilerin ders öncesi hazırlık ve sonrası dersi pekiştirme için paylaşılan ders materyallerini içerir.

Ders İçin Zorunlu/Önerilen Kaynaklar

Ders Notları / Kitaplar: Howard Lune & Bruce L. Berg, Qualitative Research Methods for the Social Sciences, Pearson: London; New York, 2017 (from now on Lune & Berg )
Martyn Hammersley, What is Qualitative Research? Bloomsbury: London; New York, 2013 (from now on Hammersley)
Steven J. Taylor, Robert Bogdan, Marjorie L. DeVault, Introduction to Qualitative Research Methods: A GUIDEBOOK AND RESOURCE, Wiley: USA, 2016 ( from now on Taylor )
RECOMMENDED READINGS: Audie Klotz & Deepa Prakash (eds) Qualitative Methods in International Relations: A Pluralist Guide, , Palgrave Macmillan: London; 2008.
Diğer Kaynaklar:

BÖLÜM III: DERSİN PROGRAM ÖĞRENME ÇIKTILARI İLE İLİŞKİSİ

(Aşağıdaki matris, ders öğrenme çıktıları (DÖÇ) ile program öğrenme çıktıları (KPÖÇ ve APÖÇ) ile bağını ve (varsa) onlara hangi düzeyde katkı sağladığını sayısal olarak göstermektedir.

Ders Öğrenme Çıktıları ile Program Öğrenme Çıktıları İlişki Matrisi

(KPÖÇ: Kilit Program Öğrenme Çıktılarını; APÖÇ: KPÖÇ ile ilişkilendirilmiş Alt Öğrenme Çıktılarını tanımlar. )
DÖÇ/PÖÇ KPÖÇ 1 KPÖÇ 2 KPÖÇ 3 KPÖÇ 4 KPÖÇ 5
1 2 3 4 5 6 1 2 1 2 3 4 1 2 3 4 1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12
DÖÇ1
DÖÇ2
DÖÇ3
DÖÇ4
DÖÇ5
DÖÇ6
DÖÇ7
DÖÇ8
DÖÇ9

Dersin Program Öğrenme Çıktılarına Katkı Düzeyi

Etkisi Yok 1 En Düşük 2 Düşük 3 Orta 4 Yüksek 5 En Yüksek
           
Program Öğrenme Çıktıları Katkı Oranı (1-5)
1) Sosyal bilimler alanındaki farklı paradigmalar, temel kuramsal yaklaşımlar ve metodolojileri tanır, 3
2) Kişisel, toplumsal ve akademik etik normları tanır. Uzmanlık bilgisini kamusal yarar bilinciyle kullanır, 1
3) Akademide ve çalışma hayatında olayları düşünümsel bir bakış açısıyla değerlendirir. Biyografik olanı tarihsel olanla ilişkilendirerek sosyolojik olarak yorumlar, 5
4) Bir yarı yıl boyunca iş hayatının içinde bulunarak öğrendiği teorik bilgilerini uygular. 5
5) İş dünyasının ve toplumun beklentileri doğrultusunda gelişen ve üniversitemizin kurumsal çıktıları olarak tanımlamış olduğu yetkinlikleri ileri düzeyde kazanır.

BÖLÜM IV: DERSİN ÖĞRENME VE ÖĞRETME YÖNTEMLERİ İLE ÖLÇME VE DEĞERLENDİRME YÖNTEMLERİ

Dersin Öğrenme ve Öğretme Yöntemleri

(Üniversitemiz genelinde kullanılan tüm öğrenme ve öğretme yöntemleri sistematik olarak yönetilmektedir. Akademik birimlerden gelen talepler doğrultusunda bölüm/programların öğrenme ve öğretme yöntemleri ilgili kurullarımız tarafından değerlendirilmekte ve uygun bulunursa, üniversite havuzunda toplanmaktadır. Bölüm ve programlar, kendileri için program tasarımlarına uygun olan yöntemleri bu havuzdan seçebilmektedirler. Benzer şekilde, dersler için kullanılması uygun görülen yöntemler de programlar düzeyinde belirlenmiş olan yöntemler arasından seçilebilmektedir.)
Programa Genelinde Kullanılan Öğrenme ve Öğretme Yöntemleri
Ders İçin Kullanılan Öğrenme ve Öğretme Yöntemleri
Anlatım
Tartışma
Vaka Çalışması
Problem Çözme
Gösterip Yaptırma
Gösterim
Laboratuvar
Okuma
Ödev
Proje Hazırlama
Tez Hazırlama
Akran Eğitimi
Seminer
Teknik Gezi
Ders Konferansı
Beyin Fırtınası
Soru Cevap
Bireysel ve Grup Çalışması
Rol Oynama-Canlandırma-Doğaçlama
Stüdyo Uygulamaları
Derse Aktif Katılım

Dersin Ölçme ve Değerlendirme Yöntemleri

(Üniversitemiz genelinde kullanılan tüm ölçme ve değerlendirme yöntemleri sistematik olarak yönetilmektedir. Akademik birimlerden gelen talepler doğrultusunda bölüm/programların ölçme ve değerlendirme yöntemleri ilgili kurullarımız tarafından değerlendirilmekte ve uygun bulunursa, üniversite havuzunda toplanmaktadır. Bölüm ve programlar, kendileri için program tasarımlarına uygun olan yöntemleri bu havuzdan seçebilmektedirler. Benzer şekilde, dersler için kullanılması uygun görülen yöntemler de programlar düzeyinde belirlenmiş olan yöntemler arasından seçilebilmektedir.)
Programa Genelinde Kullanılan Ölçme ve Değerlendirme Yöntemleri
Ders İçin Kullanılan Ölçme ve Değerlendirme Yöntemleri
Ara Sınav
Sunum
Yarıyıl Sonu Sınavı
Kısa Sınav
Rapor Değerlendirme
Ödev Değerlendirme
Sözlü sınav
Tez Sunma
Jüri Değerlendirmesi
Uygulama Sınavı
İşyerinde Uygulama Eğitimi Değerlendirmesi
Derse Aktif Katılım
Tartışmalara Katılım

DÖÇ İle Öğrenme-Öğretme Yöntemleri ve Ölçme-Değerlendirme Yöntemleri İlişki Matrisi

(Aşağıdaki matris, dersin öğrenme çıktıları ile ilişkili olarak ders için belirlenmiş olan öğrenme ve öğretme yöntem(leri) ile ölçme ve değerlendirme yöntem(leri)ni göstermektedir.)
ÖĞRENME VE ÖĞRETME YÖNTEMLERİ
DERS ÖĞRENME ÇIKTILARI
ÖLÇME VE DEĞERLENDİRME YÖNTEMLERİ
DÖÇ1 DÖÇ2 DÖÇ3 DÖÇ4 DÖÇ5 DÖÇ6 DÖÇ7 DÖÇ8 DÖÇ9
-Anlatım -Ara Sınav
-Tartışma -Sunum
-Vaka Çalışması -Yarıyıl Sonu Sınavı
-Problem Çözme -Kısa Sınav
-Gösterip Yaptırma -Rapor Değerlendirme
-Gösterim -Ödev Değerlendirme
-Laboratuvar -Sözlü sınav
-Okuma -Tez Sunma
-Ödev -Jüri Değerlendirmesi
-Proje Hazırlama -Uygulama Sınavı
-Tez Hazırlama -İşyerinde Uygulama Eğitimi Değerlendirmesi
-Akran Eğitimi -Derse Aktif Katılım
-Seminer -Tartışmalara Katılım
-Teknik Gezi
-Ders Konferansı
-Beyin Fırtınası
-Soru Cevap
-Bireysel ve Grup Çalışması
-Rol Oynama-Canlandırma-Doğaçlama
-Stüdyo Uygulamaları
-Derse Aktif Katılım

Dersin Ölçme ve Değerlendirme Yöntemlerinin Başarı Notuna Katkısı

Ölçme ve Değerlendirme Yöntemleri Uygulama Sayısı / Yarıyıl Katkı Oranı
Kısa Sınavlar 2 % 20.00
Ara Sınavlar 1 % 30.00
Yarıyıl Sonu Sınavı 1 % 50.00
Toplam % 100
YARIYIL İÇİ ÖLÇME VE DEĞERLENDİRME YÖNTEMLERİNİN BAŞARI NOTUNA KATKI ORANI % 50
YARIYIL SONU SINAVININ BAŞARI NOTUNA KATKI ORANI % 50
Toplam % 100

BÖLÜM V: DERSİN İŞ YÜKÜ VE AKTS KREDİSİ

ÖĞRENME VE ÖĞRETME ETKİNLİKLERİ İŞ YÜKÜ
Öğrenme ve Öğretme Etkinlikleri Etkinlik Sayısı/Yarıyıl Toplam İş Yükü
Ders 15 33
Laboratuvar
Uygulama
Derse Özgü Staj
Arazi Çalışması 1 2
Sınıf Dışı Ders Çalışması 15 30
Sunum / Seminer 8 14
Proje
Ödevler 2 6
Öğrenme ve Öğretme Etkinlikleri Toplam İş Yükü - 85
ÖLÇME VE DEĞERLENDİRME ETKİNLİKLERİ İŞ YÜKÜ
Ölçme ve Değerlendirme Etkinlikleri Etkinlik Sayısı/Yarıyıl Toplam İş Yükü
Kısa Sınav
Ara Sınavlar 2 2
Yarıyıl Sonu Sınavı 1 1
Ölçme ve Değerlendirme Etkinlikleri Toplam İş Yükü - 3
TOPLAM İŞ YÜKÜ (Öğrenme ve Öğretme + Ölçme ve Değerlendirme Etkinlikleri) 88
DERSİN AKTS KREDİSİ (Toplam İş Yükü/25.5 Saat) 3