ANASAYFAKURUMSAL BİLGİLEREĞİTİM VE ÖĞRETİM PROGRAMLARI İç Mimarlık ve Çevre TasarımıSERTİFİKA PROGRAMLARIÖĞRENCİLER İÇİN FAYDALI BİLGİLER, KAYNAKLAR VE SERVİSLERFAYDALI LİNKLER VE DÖKÜMANLARİLAVE VE DESTEKLEYİCİ BİLGİLER

DERSİN GENEL BİLGİLERİ

Ders Kodu Ders Adı Yıl Yarıyıl Teorik Pratik Kredi AKTS
60212METOZ-IMC0041 Serbest El Çizim Teknikleri 1 Güz 1 2 2 4
Dersin Türü: Zorunlu
Dersin Düzeyi: Lisans      TYYÇ:6. Düzey      QF-EHEA:1. Düzey      EQF-LLL:6. Düzey
Dersin Öğretim Dili: Türkçe
Dersin Ön/Yan Koşulu: Yoktur
Dersin Veriliş Şekli: Yüz yüze
Dersin Koordinatörü: Dr. Öğr. Üyesi BİHTER ERDEM OKUMUŞ
Dersin Öğretim Eleman(lar)ı: Öğretim Görevlisi İLKNUR GÜLÜMOĞLU
Öğretim Görevlisi LÜTFİ BÜYÜKTOPBAŞ
Dr. Öğr. Üyesi BİHTER ERDEM OKUMUŞ
Dersin Kategorisi: Mesleki Alan

BÖLÜM II: DERSİN TANITIMI

Dersin Amacı ve İçeriği

Dersin Amacı: Bu dersi alan öğrenci aklındaki tasarıyı ya da fikri kağıda aktarır. Bir yapıyı, bir iç mekanı ya da bir mobilyayı perspektif kurallarına uygun olarak çizime aktarır. Çizdiği bir iç mekana, renk malzeme ve doku ile görselleştirmek için gerekli materyalleri kullanabilir.
Dersin İçeriği: Bu dersin içeriğinde, çizim sanatının önemi ve gelişimi, mimarlıkta eskiz tekniğinin önemi ve kullanımı, çizgi, ölçü bilgisi ve oranlama, perspektif çizim bilgisi ve türleri, ışık, gölge, tonlama, renklendirme, doku ve malzeme konuları yer almaktadır.

Derse Özgü Kurallar

-Öncelikli olarak kurşun kalem tekniği ve kağıda doğru yerleşim yapabilme, nesnelerin ışık ev gölge değerlerine göre perspektif çizimleri, eskiz tekniğinin öğrenilmesi ve farklı türden çizim araç ve gereçlerini kullanabilme ve renklendirme tekniğinin öğrenilmesi.
-El çizim alışkanlığının geliştirilmesi için farklı konulardan ödevleri eskiz defterine çizmek.

Dersin Öğrenme Çıktıları (DÖÇ)

Ders Öğrenme Çıktıları (DÖÇ), dersi başarı ile tamamlayan öğrencilerin kendilerinden sahip olmaları beklenen bilgi, beceri ve yetkinlikleri ifade eder. Bu bağlamda, bu ders için tanımlanmış olan Ders Öğrenme Çıktıları aşağıda verilmektedir.
Bilgi (Kuramsal ve/veya olgusal bilgi olarak tanımlanmıştır.)
  1) Serbest El Çizim Tekniği alanında, tasarım teori ve tarihi, araştırma yöntemleri ve uygulama bilgilerini anlatabilir.
Beceriler (Bilişsel ve/veya uygulama becerileri olarak tanımlanmıştır.)
  1) Alanında edindiği ileri düzeydeki kuramsal ve uygulamalı bilgileri kullanabilir.
  2) Alanında edindiği ileri düzeydeki bilgi ve becerileri kullanarak verileri analiz edebilir, araştırmalara ve kanıtlara dayalı çözüm önerileri geliştirebilir.
  3) İç Mimarlık ve Çevre Tasarımı alanında, düşünsel, sanatsal, kültürel, bilimsel ve teknolojik bilgileri hatırlayabilir ve uygulayabilir.
Yetkinlikler ("Bağımsız Çalışabilme", "Sorumluluk Alabilme", "Öğrenme", "İletişim ve Sosyal" ve "Alana Özgü" yetkinlikler olarak tanımlanmıştır.)
  1) Sorumluluk bilinci geliştirir ve disiplinler arası ekip çalışması planlar.
  2) Alanı ile ilgili ileri düzeydeki bir çalışmayı bağımsız olarak yönetir.

Haftalık Ders Planı

Hafta Konu
Materyal Paylaşımı *
Ön Hazırlık Pekiştirme
1) Tanışma, dersin önemi, amaç ve içeriği; derste kullanılan malzemelerin tanıtılması. Eskiz türleri ve kullanım amaçlarının gösterilmesi; basit çizim alıştırmaları ile öğrencilerin çizim bilgisinin saptanması. Görsel sunumlarla çizim örneklerinin incelenmesi.
2) -Kalem ve kağıt kullanımı ile kağıt yüzeyinin kullanımı; nesnelerin kağıt alanına göre yerleşimi, eksen çizgisi ve ölçü alma tekniği ile temel geometrik formaların çizim uygulamaları. Işık-gölge ve tonlama uygulamaları. Temel geometrik formlara göre objelerin biçimlendirilmesi ile ilgili örneklerin gösterilmesi. -Çizim alıştırmaları:
3) Görme, Perspektif bilgisi ve perspektifin türlerine giriş; Perspektif çiziminin temel elemanları, Ufuk çizgisi, kaçış Noktaları, Eksen çizgisi, Yer düzlemi; Temel geometrik formların çizim alıştırmaları. Tek ve çift kaçışlı perspektif türleri. Tek ve çift kaçışlı perspektif uygulamaları. -Örnek seçilen bir iç mekan, mimari yapı ve çevresinin fotografının şeffaf kağıt üzerine çizimi. -Örnek bir iç mekan fotografı (tek kaçışlı ve çift kaçışlı)
4) Aksonometrik perspektif ve türleri; kullanım alanları; Çeşitli nesnelerin görünüşlerinin aksonometrik perspektife dönüştürülmesi; Konu ile ilgili örnek çalışmaların incelenmesi ve uygulama çalışmaları. 2d boyutlu yüzeylerin 3 boyuta dönüştürülmesi ile ilgili uygulamalar.
5) Çift kaçışlı perspektif ve temel çizim kuralları; Çevre, mimari yapı ve iç mekan perspektif çizim uygulamaları. Perspektiflerde ışık ve gölge uygulamaları ve renklendirilmesi.
6) Çift kaçışlı perspektif tekniğine göre mimari yapı ve çevresinin, iç mekanların çizim uygulamasları ile renklendirme ve gölgelendirme. - Geometrik şekilleri dış ve iç yüzeylerin plan, kesit ve görünüş olarak çizilmesi. -Serbest el ölçü alma tekniği ile plan uygulamaları.
7) Çift kaçışlı perspektif tekniği ile iç mekanın çizim uygulamaları; İç mekan çizimlerinin ışık -gölgelendirme ve renklendirilmesi.
8) VİZE SINAVI
9) Tek kaçışlı perspektif tekniğine göre mimari yapı ve çevresininin çizimi. Çizilen resimlerin renklendirlmesi.
10) -Tek kaçışlı perspektif çizim tekniği ve iç mekan perspektiflerinin çizimi; Çizimlerin ışık - gölge ve renklendirilmesi. Ön çalışma: Mobilya yada iç mekan çizimi.
11) Patlatılmış perspektif türü ve uygulamaları.
12) Plan perspektif; İç mekan ve mobilya eskizleri. Renklendirme ve gölgelendirme tekniği ile eskiz uygulamaları.
13) İç mekan ve mobilya eskizleri. Renklendirme ve gölgelendirme tekniği ile eskiz uygulamaları.
14) Dosya teslimi ve Genel değerlendirme.
*Bu alan öğrencilerin ders öncesi hazırlık ve sonrası dersi pekiştirme için paylaşılan ders materyallerini içerir.

Ders İçin Zorunlu/Önerilen Kaynaklar

Ders Notları / Kitaplar: • Dersi veren öğretim elemanının kendi sunum ve dökümanları,
. Drawing, a Cretaive Process, Franz Ching,Yapı Endüstri Merkezi Yayınları, 1989

Diğer Kaynaklar: -Architects Draw, sue Gusgow, Princeton Architect Press, 2008
-Design Drawing, F.Ching, 2010.
• Drawing, A Contemporary Approach, Teel Sale and Claudia Betti, Fifth Edition.
. Perspektif, E.Onat, 1991.
• Free-hand Drawing, Light and Shade and Free-hand Perspective for the Use of Art Students and Teachers,Anson Kent Cross, J.S.Cushing, Boston, 1892
Design Drawing, F.Ching, 2010

BÖLÜM III: DERSİN PROGRAM ÖĞRENME ÇIKTILARI İLE İLİŞKİSİ

(Aşağıdaki matris, ders öğrenme çıktıları (DÖÇ) ile program öğrenme çıktıları (KPÖÇ ve APÖÇ) ile bağını ve (varsa) onlara hangi düzeyde katkı sağladığını sayısal olarak göstermektedir.

Ders Öğrenme Çıktıları ile Program Öğrenme Çıktıları İlişki Matrisi

(KPÖÇ: Kilit Program Öğrenme Çıktılarını; APÖÇ: KPÖÇ ile ilişkilendirilmiş Alt Öğrenme Çıktılarını tanımlar. )
DÖÇ/PÖÇ KPÖÇ 1 KPÖÇ 2 KPÖÇ 3 KPÖÇ 4 KPÖÇ 5
1 2 3 4 5 1 2 3 4 5 6 1 2 3 1 2 3 4 5 1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12
DÖÇ1
DÖÇ2
DÖÇ3
DÖÇ4
DÖÇ5
DÖÇ6

Dersin Program Öğrenme Çıktılarına Katkı Düzeyi

Etkisi Yok 1 En Düşük 2 Düşük 3 Orta 4 Yüksek 5 En Yüksek
           
Program Öğrenme Çıktıları Katkı Oranı (1-5)
1) İç Mimarlık ve Çevre Tasarımına dair temel, kuramsal ve uygulamalı bilgileri açıklar. 3
2) Özgün ve yenilikçi tasarımlar ortaya çıkarır. 3
3) Mesleğin gerektirdiği çizim programlarını kullanır. 4
4) Bir yarıyıl boyunca iş hayatının içinde bulunarak öğrendiği teorik bilgilerini uygular. 5
5) İş dünyasının ve toplumun beklentileri doğrultusunda gelişen ve üniversitemizin kurumsal çıktıları olarak tanımlamış olduğu yetkinlikleri ileri düzeyde kazanır 4

BÖLÜM IV: DERSİN ÖĞRENME VE ÖĞRETME YÖNTEMLERİ İLE ÖLÇME VE DEĞERLENDİRME YÖNTEMLERİ

Dersin Öğrenme ve Öğretme Yöntemleri

(Üniversitemiz genelinde kullanılan tüm öğrenme ve öğretme yöntemleri sistematik olarak yönetilmektedir. Akademik birimlerden gelen talepler doğrultusunda bölüm/programların öğrenme ve öğretme yöntemleri ilgili kurullarımız tarafından değerlendirilmekte ve uygun bulunursa, üniversite havuzunda toplanmaktadır. Bölüm ve programlar, kendileri için program tasarımlarına uygun olan yöntemleri bu havuzdan seçebilmektedirler. Benzer şekilde, dersler için kullanılması uygun görülen yöntemler de programlar düzeyinde belirlenmiş olan yöntemler arasından seçilebilmektedir.)
Programa Genelinde Kullanılan Öğrenme ve Öğretme Yöntemleri
Ders İçin Kullanılan Öğrenme ve Öğretme Yöntemleri
Anlatım
Tartışma
Vaka Çalışması
Problem Çözme
Gösterip Yaptırma
Gösterim
Laboratuvar
Okuma
Ödev
Proje Hazırlama
Tez Hazırlama
Akran Eğitimi
Seminer
Teknik Gezi
Ders Konferansı
Beyin Fırtınası
Soru Cevap
Bireysel ve Grup Çalışması
Rol Oynama-Canlandırma-Doğaçlama
Stüdyo Uygulamaları
Derse Aktif Katılım

Dersin Ölçme ve Değerlendirme Yöntemleri

(Üniversitemiz genelinde kullanılan tüm ölçme ve değerlendirme yöntemleri sistematik olarak yönetilmektedir. Akademik birimlerden gelen talepler doğrultusunda bölüm/programların ölçme ve değerlendirme yöntemleri ilgili kurullarımız tarafından değerlendirilmekte ve uygun bulunursa, üniversite havuzunda toplanmaktadır. Bölüm ve programlar, kendileri için program tasarımlarına uygun olan yöntemleri bu havuzdan seçebilmektedirler. Benzer şekilde, dersler için kullanılması uygun görülen yöntemler de programlar düzeyinde belirlenmiş olan yöntemler arasından seçilebilmektedir.)
Programa Genelinde Kullanılan Ölçme ve Değerlendirme Yöntemleri
Ders İçin Kullanılan Ölçme ve Değerlendirme Yöntemleri
Ara Sınav
Sunum
Yarıyıl Sonu Sınavı
Kısa Sınav
Rapor Değerlendirme
Ödev Değerlendirme
Sözlü sınav
Tez Sunma
Jüri Değerlendirmesi
Uygulama Sınavı
İşyerinde Uygulama Eğitimi Değerlendirmesi
Derse Aktif Katılım
Tartışmalara Katılım

DÖÇ İle Öğrenme-Öğretme Yöntemleri ve Ölçme-Değerlendirme Yöntemleri İlişki Matrisi

(Aşağıdaki matris, dersin öğrenme çıktıları ile ilişkili olarak ders için belirlenmiş olan öğrenme ve öğretme yöntem(leri) ile ölçme ve değerlendirme yöntem(leri)ni göstermektedir.)
ÖĞRENME VE ÖĞRETME YÖNTEMLERİ
DERS ÖĞRENME ÇIKTILARI
ÖLÇME VE DEĞERLENDİRME YÖNTEMLERİ
DÖÇ1 DÖÇ2 DÖÇ3 DÖÇ4 DÖÇ5 DÖÇ6
-Anlatım -Ara Sınav
-Tartışma -Sunum
-Vaka Çalışması -Yarıyıl Sonu Sınavı
-Problem Çözme -Kısa Sınav
-Gösterip Yaptırma -Rapor Değerlendirme
-Gösterim -Ödev Değerlendirme
-Laboratuvar -Sözlü sınav
-Okuma -Tez Sunma
-Ödev -Jüri Değerlendirmesi
-Proje Hazırlama -Uygulama Sınavı
-Tez Hazırlama -İşyerinde Uygulama Eğitimi Değerlendirmesi
-Akran Eğitimi -Derse Aktif Katılım
-Seminer -Tartışmalara Katılım
-Teknik Gezi
-Ders Konferansı
-Beyin Fırtınası
-Soru Cevap
-Bireysel ve Grup Çalışması
-Rol Oynama-Canlandırma-Doğaçlama
-Stüdyo Uygulamaları
-Derse Aktif Katılım

Dersin Ölçme ve Değerlendirme Yöntemlerinin Başarı Notuna Katkısı

Ölçme ve Değerlendirme Yöntemleri Uygulama Sayısı / Yarıyıl Katkı Oranı
Ödev 2 % 20.00
Ara Sınavlar 1 % 30.00
Yarıyıl Sonu Sınavı 1 % 50.00
Toplam % 100
YARIYIL İÇİ ÖLÇME VE DEĞERLENDİRME YÖNTEMLERİNİN BAŞARI NOTUNA KATKI ORANI % 50
YARIYIL SONU SINAVININ BAŞARI NOTUNA KATKI ORANI % 50
Toplam % 100

BÖLÜM V: DERSİN İŞ YÜKÜ VE AKTS KREDİSİ

ÖĞRENME VE ÖĞRETME ETKİNLİKLERİ İŞ YÜKÜ
Öğrenme ve Öğretme Etkinlikleri Etkinlik Sayısı/Yarıyıl Toplam İş Yükü
Ders 14 16
Laboratuvar
Uygulama 16 38
Derse Özgü Staj
Arazi Çalışması
Sınıf Dışı Ders Çalışması 2 2
Sunum / Seminer 15 15
Proje
Ödevler 15 15
Öğrenme ve Öğretme Etkinlikleri Toplam İş Yükü - 86
ÖLÇME VE DEĞERLENDİRME ETKİNLİKLERİ İŞ YÜKÜ
Ölçme ve Değerlendirme Etkinlikleri Etkinlik Sayısı/Yarıyıl Toplam İş Yükü
Kısa Sınav 2 2
Ara Sınavlar 1 1
Yarıyıl Sonu Sınavı 1 1
Ölçme ve Değerlendirme Etkinlikleri Toplam İş Yükü - 4
TOPLAM İŞ YÜKÜ (Öğrenme ve Öğretme + Ölçme ve Değerlendirme Etkinlikleri) 90
DERSİN AKTS KREDİSİ (Toplam İş Yükü/25.5 Saat) 4