ANASAYFAKURUMSAL BİLGİLEREĞİTİM VE ÖĞRETİM PROGRAMLARI PsikolojiSERTİFİKA PROGRAMLARIÖĞRENCİLER İÇİN FAYDALI BİLGİLER, KAYNAKLAR VE SERVİSLERFAYDALI LİNKLER VE DÖKÜMANLARİLAVE VE DESTEKLEYİCİ BİLGİLER

DERSİN GENEL BİLGİLERİ

Ders Kodu Ders Adı Yıl Yarıyıl Teorik Pratik Kredi AKTS
60313METOZ-PSK0145 Sinirbilime Giriş 3 Güz 3 0 3 5
Dersin Türü: Zorunlu
Dersin Düzeyi: Lisans      TYYÇ:6. Düzey      QF-EHEA:1. Düzey      EQF-LLL:6. Düzey
Dersin Öğretim Dili: Türkçe
Dersin Ön/Yan Koşulu: 60313METOZ-PSK0032 - Fizyolojik Psikoloji
Dersin Veriliş Şekli: Yüz yüze
Dersin Koordinatörü: Dr. Öğr. Üyesi HANDAN NOYAN
Dersin Öğretim Eleman(lar)ı: Dr. Öğr. Üyesi HANDAN NOYAN
Dersin Kategorisi: Mesleki Alan

BÖLÜM II: DERSİN TANITIMI

Dersin Amacı ve İçeriği

Dersin Amacı: Bu dersin amacı, son yıllarda hızla popüler hale gelen sinirbilim alanını ve alt dallarını tanıtmaktır. Hücresel düzeyden başlayarak davranışsal düzeye doğru sinir sistemini, duyuları ve davranışları nörobilim ışığında incelemek hedeflenmiştir. Dersin ikinci yarısında günümüzde ağırlıklı olarak çalışılan sinirbilim konuları ve yaygın olarak kullanılan araştırma yöntemleri anlatılacaktır.
Dersin İçeriği: Beynin anatomisinden başlayarak, sinir sitemi, sinir hücrelerimiz ve yapısı, sinaptik iletim ve duyu organlarımızın fizyolojisi anlatılacaktır. Duysal ve motor sistemler, emosyonlar, uyku ve bozuklukları ve son olarak sinirbilim alanında kullanılan görüntüleme yöntemleri tartışılacaktır.

Dersin Öğrenme Çıktıları (DÖÇ)

Ders Öğrenme Çıktıları (DÖÇ), dersi başarı ile tamamlayan öğrencilerin kendilerinden sahip olmaları beklenen bilgi, beceri ve yetkinlikleri ifade eder. Bu bağlamda, bu ders için tanımlanmış olan Ders Öğrenme Çıktıları aşağıda verilmektedir.
Bilgi (Kuramsal ve/veya olgusal bilgi olarak tanımlanmıştır.)
  1)
    2.1) Davranışsal Sinirbilimin kökenlerini bilir.
  2)
    3.2) Sinir sistemi fizyolojisi ve beyin anatomisi hakkında temel düzeyde bilgi sahibidir.
  3)
    4.3) İnsan sinir sisteminin yapısal ve işlevsel organizasyonunu açıklar.
Beceriler (Bilişsel ve/veya uygulama becerileri olarak tanımlanmıştır.)
  1)
    2.1) Güncel nörobilim ve fizyolojik psikoloji alanındaki çalışmaları takip eder ve eleştirisel bir bakış açısı ile değerlendirir.
  2)
    3.2) Akademik ve klinik çalışmalarda nörobilim bakış açısını kazanır.
Yetkinlikler ("Bağımsız Çalışabilme", "Sorumluluk Alabilme", "Öğrenme", "İletişim ve Sosyal" ve "Alana Özgü" yetkinlikler olarak tanımlanmıştır.)
  1)
    2.1) Nörobilim alanında bir araştırmanın nasıl yürütüldüğü ve hangi yöntemlerin kullanıldığına dair bilgi sahibi olur.
  2)
    3.2) Beyin hasarı sonucunda gelişen bozuklukları, duyu organlarının bilgiyi nasıl işlediği, hareket ve kontrolü, alanda kullanılan araştırma yöntemlerini açıklar.
  3)
    4.3) İnsan davranışı ve sinir sistemi arasındaki bağlantıyı kurabilir.

Haftalık Ders Planı

Hafta Konu
Materyal Paylaşımı *
Ön Hazırlık Pekiştirme
1) Sinirbilime Giriş: Tanım, İçerik ve Amaçlar
2) Geçmişten Günümüze Sinirbilim: Davranışsal Sinirbilimin Tarihçesi
3) Nörofizyolojik Araştırma ve Değerlendirme Yöntemleri
4) Sinir Sistemindeki Hücrelerin Yapısı ve İşlevleri
5) Aksiyon ve Post-Sinaptik Potansiyeller
6) Nörotransmitterler ve İşlevleri Psikofarmakoloji
7) İnsan Beyninin Yapısal Özellikleri (Nöroanatomi)
8) Ara Sınav
9) Duyu ve Hareket Sistemleri/Dört Beyin Lobu ve İşlevleri
10) Çevresel Sinir Sistemi ve Somatik Duyular
11) İç Denge: Hipotalamus
12) Afektif Sinirbilim: Beyin duygusal tepkileri nasıl yaratır?
13) Hastalıkların Nörobiyolojisi: Şizofreni
14) Hastalıkların Nörobiyolojisi: Demans
15) Final
*Bu alan öğrencilerin ders öncesi hazırlık ve sonrası dersi pekiştirme için paylaşılan ders materyallerini içerir.

Ders İçin Zorunlu/Önerilen Kaynaklar

Ders Notları / Kitaplar: 1. Barnes, J. (2017). Temel Biyolojik Psikoloji. (A. Altındağ & S. Erdoğan, Çev.). Nobel Akademik Yayıncılık.
2. Öğretim elemanı tarafından verilecek makaleler ve ders notları
3. Eric R. Kandel- Belleğin Peşinde (2016, 2. baskı).
4. Tevfik Alıcı- Gerçek Bir Yanılsama: Bilinç



Diğer Kaynaklar: 2021-2022 GÜZ
1. Öget Öktem, Davranışsal Nörofizyolojiye Giriş, Nobel, 2006 (Temel
Ders Kitabı)
2. Neil R. Carlson (Çev. Edt.: Muzaffer Şahin) Fizyolojik Psikoloji, Nobel
Yayınları (Temel ders kitabı olarak yardımcı olur).
3. Eric R. Kandel- Belleğin Peşinde (2016, 2. baskı).
4. Tevfik Alıcı- Gerçek Bir Yanılsama: Bilinç (Yardımcı Ders Kaynakları)


1.Hall, J.E. (2017) Guyton ve Hall Tıbbi Fİzyoloji (B. Ç. Yeğen, I. Alican & Z. Solakoğlu, Çev.). Güneş Tıp Kitapevi.
2. Carter, R. (2013). Beyin (Kayacı-Sevinç, G, Çev.). Alfa Yayıncılık.
3. Gage, N. & Baars, B. (2018). Fundamentals of Cognitive Neuroscience. Academic Press.
4. Tanrıdağ, O. (2018). Temel Beyin Bilgisi: İnsan Beyninin Yapısı, İşlevleri ve İşlev Bozuklukları. Nobel Tıp Kitapevi.

BÖLÜM III: DERSİN PROGRAM ÖĞRENME ÇIKTILARI İLE İLİŞKİSİ

(Aşağıdaki matris, ders öğrenme çıktıları (DÖÇ) ile program öğrenme çıktıları (KPÖÇ ve APÖÇ) ile bağını ve (varsa) onlara hangi düzeyde katkı sağladığını sayısal olarak göstermektedir.

Ders Öğrenme Çıktıları ile Program Öğrenme Çıktıları İlişki Matrisi

(KPÖÇ: Kilit Program Öğrenme Çıktılarını; APÖÇ: KPÖÇ ile ilişkilendirilmiş Alt Öğrenme Çıktılarını tanımlar. )
DÖÇ/PÖÇ KPÖÇ 1 KPÖÇ 2 KPÖÇ 3 KPÖÇ 4 KPÖÇ 5
1 2 3 4 1 2 3 4 1 2 3 1 2 3 4 1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12
DÖÇ1
DÖÇ2
DÖÇ3
DÖÇ4
DÖÇ5
DÖÇ6
DÖÇ7
DÖÇ8

Dersin Program Öğrenme Çıktılarına Katkı Düzeyi

Etkisi Yok 1 En Düşük 2 Düşük 3 Orta 4 Yüksek 5 En Yüksek
           
Program Öğrenme Çıktıları Katkı Oranı (1-5)
1) İnsan davranışının bilişsel, psikolojik, sosyal nedenlerine ve sonuçlarına ilişkin değerlendirme yapar. 4
2) Mesleki yetkinliklerinin ve sınırlılıklarının bilincindedir. 2
3) Üniversite eğitiminde edindiği bilgisini, akademik ve klinik deneyimini mesleki uygulamalara etkili bir şekilde yansıtır. 5
4) Bir yarıyıl boyunca iş hayatının içinde bulunarak öğrendiği teorik bilgilerini uygular. 5
5) İş dünyasının ve toplumun beklentileri doğrultusunda gelişen ve üniversitemizin kurumsal çıktıları olarak tanımlamış olduğu yetkinlikleri ileri düzeyde kazanır. 3

BÖLÜM IV: DERSİN ÖĞRENME VE ÖĞRETME YÖNTEMLERİ İLE ÖLÇME VE DEĞERLENDİRME YÖNTEMLERİ

Dersin Öğrenme ve Öğretme Yöntemleri

(Üniversitemiz genelinde kullanılan tüm öğrenme ve öğretme yöntemleri sistematik olarak yönetilmektedir. Akademik birimlerden gelen talepler doğrultusunda bölüm/programların öğrenme ve öğretme yöntemleri ilgili kurullarımız tarafından değerlendirilmekte ve uygun bulunursa, üniversite havuzunda toplanmaktadır. Bölüm ve programlar, kendileri için program tasarımlarına uygun olan yöntemleri bu havuzdan seçebilmektedirler. Benzer şekilde, dersler için kullanılması uygun görülen yöntemler de programlar düzeyinde belirlenmiş olan yöntemler arasından seçilebilmektedir.)
Programa Genelinde Kullanılan Öğrenme ve Öğretme Yöntemleri
Ders İçin Kullanılan Öğrenme ve Öğretme Yöntemleri
Anlatım
Tartışma
Vaka Çalışması
Problem Çözme
Gösterip Yaptırma
Gösterim
Laboratuvar
Okuma
Ödev
Proje Hazırlama
Tez Hazırlama
Akran Eğitimi
Seminer
Teknik Gezi
Ders Konferansı
Beyin Fırtınası
Soru Cevap
Bireysel ve Grup Çalışması
Rol Oynama-Canlandırma-Doğaçlama
Stüdyo Uygulamaları
Derse Aktif Katılım

Dersin Ölçme ve Değerlendirme Yöntemleri

(Üniversitemiz genelinde kullanılan tüm ölçme ve değerlendirme yöntemleri sistematik olarak yönetilmektedir. Akademik birimlerden gelen talepler doğrultusunda bölüm/programların ölçme ve değerlendirme yöntemleri ilgili kurullarımız tarafından değerlendirilmekte ve uygun bulunursa, üniversite havuzunda toplanmaktadır. Bölüm ve programlar, kendileri için program tasarımlarına uygun olan yöntemleri bu havuzdan seçebilmektedirler. Benzer şekilde, dersler için kullanılması uygun görülen yöntemler de programlar düzeyinde belirlenmiş olan yöntemler arasından seçilebilmektedir.)
Programa Genelinde Kullanılan Ölçme ve Değerlendirme Yöntemleri
Ders İçin Kullanılan Ölçme ve Değerlendirme Yöntemleri
Ara Sınav
Sunum
Yarıyıl Sonu Sınavı
Kısa Sınav
Rapor Değerlendirme
Ödev Değerlendirme
Sözlü sınav
Tez Sunma
Jüri Değerlendirmesi
Uygulama Sınavı
İşyerinde Uygulama Eğitimi Değerlendirmesi
Derse Aktif Katılım
Tartışmalara Katılım

DÖÇ İle Öğrenme-Öğretme Yöntemleri ve Ölçme-Değerlendirme Yöntemleri İlişki Matrisi

(Aşağıdaki matris, dersin öğrenme çıktıları ile ilişkili olarak ders için belirlenmiş olan öğrenme ve öğretme yöntem(leri) ile ölçme ve değerlendirme yöntem(leri)ni göstermektedir.)
ÖĞRENME VE ÖĞRETME YÖNTEMLERİ
DERS ÖĞRENME ÇIKTILARI
ÖLÇME VE DEĞERLENDİRME YÖNTEMLERİ
DÖÇ1 DÖÇ2 DÖÇ3 DÖÇ4 DÖÇ5 DÖÇ6 DÖÇ7 DÖÇ8
-Anlatım -Ara Sınav
-Tartışma -Sunum
-Vaka Çalışması -Yarıyıl Sonu Sınavı
-Problem Çözme -Kısa Sınav
-Gösterip Yaptırma -Rapor Değerlendirme
-Gösterim -Ödev Değerlendirme
-Laboratuvar -Sözlü sınav
-Okuma -Tez Sunma
-Ödev -Jüri Değerlendirmesi
-Proje Hazırlama -Uygulama Sınavı
-Tez Hazırlama -İşyerinde Uygulama Eğitimi Değerlendirmesi
-Akran Eğitimi -Derse Aktif Katılım
-Seminer -Tartışmalara Katılım
-Teknik Gezi
-Ders Konferansı
-Beyin Fırtınası
-Soru Cevap
-Bireysel ve Grup Çalışması
-Rol Oynama-Canlandırma-Doğaçlama
-Stüdyo Uygulamaları
-Derse Aktif Katılım

Dersin Ölçme ve Değerlendirme Yöntemlerinin Başarı Notuna Katkısı

Ölçme ve Değerlendirme Yöntemleri Uygulama Sayısı / Yarıyıl Katkı Oranı
Kısa Sınavlar 2 % 10.00
Ara Sınavlar 1 % 40.00
Yarıyıl Sonu Sınavı 1 % 50.00
Toplam % 100
YARIYIL İÇİ ÖLÇME VE DEĞERLENDİRME YÖNTEMLERİNİN BAŞARI NOTUNA KATKI ORANI % 50
YARIYIL SONU SINAVININ BAŞARI NOTUNA KATKI ORANI % 50
Toplam % 100

BÖLÜM V: DERSİN İŞ YÜKÜ VE AKTS KREDİSİ

ÖĞRENME VE ÖĞRETME ETKİNLİKLERİ İŞ YÜKÜ
Öğrenme ve Öğretme Etkinlikleri Etkinlik Sayısı/Yarıyıl Toplam İş Yükü
Ders 14 42
Laboratuvar
Uygulama
Derse Özgü Staj
Arazi Çalışması
Sınıf Dışı Ders Çalışması 14 28
Sunum / Seminer
Proje
Ödevler
Öğrenme ve Öğretme Etkinlikleri Toplam İş Yükü - 70
ÖLÇME VE DEĞERLENDİRME ETKİNLİKLERİ İŞ YÜKÜ
Ölçme ve Değerlendirme Etkinlikleri Etkinlik Sayısı/Yarıyıl Toplam İş Yükü
Kısa Sınav 2 16
Ara Sınavlar 1 12
Yarıyıl Sonu Sınavı 1 30
Ölçme ve Değerlendirme Etkinlikleri Toplam İş Yükü - 58
TOPLAM İŞ YÜKÜ (Öğrenme ve Öğretme + Ölçme ve Değerlendirme Etkinlikleri) 128
DERSİN AKTS KREDİSİ (Toplam İş Yükü/25.5 Saat) 5