DERSİN GENEL BİLGİLERİ |
Ders Kodu | Ders Adı | Yıl | Yarıyıl | Teorik | Pratik | Kredi | AKTS |
60313METOZ-PSK0145 | Sinirbilime Giriş | 3 | Güz | 3 | 0 | 3 | 5 |
Dersin Türü: | Zorunlu |
Dersin Düzeyi: | Lisans TYYÇ:6. Düzey QF-EHEA:1. Düzey EQF-LLL:6. Düzey |
Dersin Öğretim Dili: | Türkçe |
Dersin Ön/Yan Koşulu: |
60313METOZ-PSK0032 - Fizyolojik Psikoloji |
Dersin Veriliş Şekli: | Yüz yüze |
Dersin Koordinatörü: | Dr. Öğr. Üyesi HANDAN NOYAN |
Dersin Öğretim Eleman(lar)ı: |
Dr. Öğr. Üyesi HANDAN NOYAN |
Dersin Kategorisi: | Mesleki Alan |
BÖLÜM II: DERSİN TANITIMI |
Dersin Amacı: | Bu dersin amacı, son yıllarda hızla popüler hale gelen sinirbilim alanını ve alt dallarını tanıtmaktır. Hücresel düzeyden başlayarak davranışsal düzeye doğru sinir sistemini, duyuları ve davranışları nörobilim ışığında incelemek hedeflenmiştir. Dersin ikinci yarısında günümüzde ağırlıklı olarak çalışılan sinirbilim konuları ve yaygın olarak kullanılan araştırma yöntemleri anlatılacaktır. |
Dersin İçeriği: | Beynin anatomisinden başlayarak, sinir sitemi, sinir hücrelerimiz ve yapısı, sinaptik iletim ve duyu organlarımızın fizyolojisi anlatılacaktır. Duysal ve motor sistemler, emosyonlar, uyku ve bozuklukları ve son olarak sinirbilim alanında kullanılan görüntüleme yöntemleri tartışılacaktır. |
Bilgi (Kuramsal ve/veya olgusal bilgi olarak tanımlanmıştır.) | ||
1) 2.1) Davranışsal Sinirbilimin kökenlerini bilir. |
||
2) 3.2) Sinir sistemi fizyolojisi ve beyin anatomisi hakkında temel düzeyde bilgi sahibidir. |
||
3) 4.3) İnsan sinir sisteminin yapısal ve işlevsel organizasyonunu açıklar. |
||
Beceriler (Bilişsel ve/veya uygulama becerileri olarak tanımlanmıştır.) | ||
1) 2.1) Güncel nörobilim ve fizyolojik psikoloji alanındaki çalışmaları takip eder ve eleştirisel bir bakış açısı ile değerlendirir. |
||
2) 3.2) Akademik ve klinik çalışmalarda nörobilim bakış açısını kazanır. |
||
Yetkinlikler ("Bağımsız Çalışabilme", "Sorumluluk Alabilme", "Öğrenme", "İletişim ve Sosyal" ve "Alana Özgü" yetkinlikler olarak tanımlanmıştır.) | ||
1) 2.1) Nörobilim alanında bir araştırmanın nasıl yürütüldüğü ve hangi yöntemlerin kullanıldığına dair bilgi sahibi olur. |
||
2) 3.2) Beyin hasarı sonucunda gelişen bozuklukları, duyu organlarının bilgiyi nasıl işlediği, hareket ve kontrolü, alanda kullanılan araştırma yöntemlerini açıklar. |
||
3) 4.3) İnsan davranışı ve sinir sistemi arasındaki bağlantıyı kurabilir. |
Hafta | Konu | ||
Ön Hazırlık | Pekiştirme | ||
1) | Sinirbilime Giriş: Tanım, İçerik ve Amaçlar | ||
2) | Geçmişten Günümüze Sinirbilim: Davranışsal Sinirbilimin Tarihçesi | ||
3) | Nörofizyolojik Araştırma ve Değerlendirme Yöntemleri | ||
4) | Sinir Sistemindeki Hücrelerin Yapısı ve İşlevleri | ||
5) | Aksiyon ve Post-Sinaptik Potansiyeller | ||
6) | Nörotransmitterler ve İşlevleri Psikofarmakoloji | ||
7) | İnsan Beyninin Yapısal Özellikleri (Nöroanatomi) | ||
8) | Ara Sınav | ||
9) | Duyu ve Hareket Sistemleri/Dört Beyin Lobu ve İşlevleri | ||
10) | Çevresel Sinir Sistemi ve Somatik Duyular | ||
11) | İç Denge: Hipotalamus | ||
12) | Afektif Sinirbilim: Beyin duygusal tepkileri nasıl yaratır? | ||
13) | Hastalıkların Nörobiyolojisi: Şizofreni | ||
14) | Hastalıkların Nörobiyolojisi: Demans | ||
15) | Final |
Ders Notları / Kitaplar: | 1. Barnes, J. (2017). Temel Biyolojik Psikoloji. (A. Altındağ & S. Erdoğan, Çev.). Nobel Akademik Yayıncılık. 2. Öğretim elemanı tarafından verilecek makaleler ve ders notları 3. Eric R. Kandel- Belleğin Peşinde (2016, 2. baskı). 4. Tevfik Alıcı- Gerçek Bir Yanılsama: Bilinç |
Diğer Kaynaklar: | 2021-2022 GÜZ 1. Öget Öktem, Davranışsal Nörofizyolojiye Giriş, Nobel, 2006 (Temel Ders Kitabı) 2. Neil R. Carlson (Çev. Edt.: Muzaffer Şahin) Fizyolojik Psikoloji, Nobel Yayınları (Temel ders kitabı olarak yardımcı olur). 3. Eric R. Kandel- Belleğin Peşinde (2016, 2. baskı). 4. Tevfik Alıcı- Gerçek Bir Yanılsama: Bilinç (Yardımcı Ders Kaynakları) 1.Hall, J.E. (2017) Guyton ve Hall Tıbbi Fİzyoloji (B. Ç. Yeğen, I. Alican & Z. Solakoğlu, Çev.). Güneş Tıp Kitapevi. 2. Carter, R. (2013). Beyin (Kayacı-Sevinç, G, Çev.). Alfa Yayıncılık. 3. Gage, N. & Baars, B. (2018). Fundamentals of Cognitive Neuroscience. Academic Press. 4. Tanrıdağ, O. (2018). Temel Beyin Bilgisi: İnsan Beyninin Yapısı, İşlevleri ve İşlev Bozuklukları. Nobel Tıp Kitapevi. |
BÖLÜM III: DERSİN PROGRAM ÖĞRENME ÇIKTILARI İLE İLİŞKİSİ |
DÖÇ/PÖÇ | KPÖÇ 1 | KPÖÇ 2 | KPÖÇ 3 | KPÖÇ 4 | KPÖÇ 5 | ||||||||||||||||||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
1 | 2 | 3 | 4 | 1 | 2 | 3 | 4 | 1 | 2 | 3 | 1 | 2 | 3 | 4 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | 6 | 7 | 8 | 9 | 10 | 11 | 12 | |
DÖÇ1 | |||||||||||||||||||||||||||
DÖÇ2 | |||||||||||||||||||||||||||
DÖÇ3 | |||||||||||||||||||||||||||
DÖÇ4 | |||||||||||||||||||||||||||
DÖÇ5 | |||||||||||||||||||||||||||
DÖÇ6 | |||||||||||||||||||||||||||
DÖÇ7 | |||||||||||||||||||||||||||
DÖÇ8 |
Etkisi Yok | 1 En Düşük | 2 Düşük | 3 Orta | 4 Yüksek | 5 En Yüksek |
BÖLÜM IV: DERSİN ÖĞRENME VE ÖĞRETME YÖNTEMLERİ İLE ÖLÇME VE DEĞERLENDİRME YÖNTEMLERİ |
Anlatım | |
Tartışma | |
Vaka Çalışması | |
Problem Çözme | |
Gösterip Yaptırma | |
Gösterim | |
Laboratuvar | |
Okuma | |
Ödev | |
Proje Hazırlama | |
Tez Hazırlama | |
Akran Eğitimi | |
Seminer | |
Teknik Gezi | |
Ders Konferansı | |
Beyin Fırtınası | |
Soru Cevap | |
Bireysel ve Grup Çalışması | |
Rol Oynama-Canlandırma-Doğaçlama | |
Stüdyo Uygulamaları | |
Derse Aktif Katılım |
Ara Sınav | |
Sunum | |
Yarıyıl Sonu Sınavı | |
Kısa Sınav | |
Rapor Değerlendirme | |
Ödev Değerlendirme | |
Sözlü sınav | |
Tez Sunma | |
Jüri Değerlendirmesi | |
Uygulama Sınavı | |
İşyerinde Uygulama Eğitimi Değerlendirmesi | |
Derse Aktif Katılım | |
Tartışmalara Katılım |
ÖĞRENME VE ÖĞRETME YÖNTEMLERİ | ÖLÇME VE DEĞERLENDİRME YÖNTEMLERİ | |||||||||||||||||||||
DÖÇ1 | DÖÇ2 | DÖÇ3 | DÖÇ4 | DÖÇ5 | DÖÇ6 | DÖÇ7 | DÖÇ8 | |||||||||||||||
-Anlatım | -Ara Sınav | |||||||||||||||||||||
-Tartışma | -Sunum | |||||||||||||||||||||
-Vaka Çalışması | -Yarıyıl Sonu Sınavı | |||||||||||||||||||||
-Problem Çözme | -Kısa Sınav | |||||||||||||||||||||
-Gösterip Yaptırma | -Rapor Değerlendirme | |||||||||||||||||||||
-Gösterim | -Ödev Değerlendirme | |||||||||||||||||||||
-Laboratuvar | -Sözlü sınav | |||||||||||||||||||||
-Okuma | -Tez Sunma | |||||||||||||||||||||
-Ödev | -Jüri Değerlendirmesi | |||||||||||||||||||||
-Proje Hazırlama | -Uygulama Sınavı | |||||||||||||||||||||
-Tez Hazırlama | -İşyerinde Uygulama Eğitimi Değerlendirmesi | |||||||||||||||||||||
-Akran Eğitimi | -Derse Aktif Katılım | |||||||||||||||||||||
-Seminer | -Tartışmalara Katılım | |||||||||||||||||||||
-Teknik Gezi | ||||||||||||||||||||||
-Ders Konferansı | ||||||||||||||||||||||
-Beyin Fırtınası | ||||||||||||||||||||||
-Soru Cevap | ||||||||||||||||||||||
-Bireysel ve Grup Çalışması | ||||||||||||||||||||||
-Rol Oynama-Canlandırma-Doğaçlama | ||||||||||||||||||||||
-Stüdyo Uygulamaları | ||||||||||||||||||||||
-Derse Aktif Katılım |
Ölçme ve Değerlendirme Yöntemleri | Uygulama Sayısı / Yarıyıl | Katkı Oranı |
Kısa Sınavlar | 2 | % 10.00 |
Ara Sınavlar | 1 | % 40.00 |
Yarıyıl Sonu Sınavı | 1 | % 50.00 |
Toplam | % 100 | |
YARIYIL İÇİ ÖLÇME VE DEĞERLENDİRME YÖNTEMLERİNİN BAŞARI NOTUNA KATKI ORANI | % 50 | |
YARIYIL SONU SINAVININ BAŞARI NOTUNA KATKI ORANI | % 50 | |
Toplam | % 100 |
BÖLÜM V: DERSİN İŞ YÜKÜ VE AKTS KREDİSİ |
ÖĞRENME VE ÖĞRETME ETKİNLİKLERİ İŞ YÜKÜ | |||
Öğrenme ve Öğretme Etkinlikleri | Etkinlik Sayısı/Yarıyıl | Toplam İş Yükü | |
Ders | 14 | 42 | |
Laboratuvar | |||
Uygulama | |||
Derse Özgü Staj | |||
Arazi Çalışması | |||
Sınıf Dışı Ders Çalışması | 14 | 28 | |
Sunum / Seminer | |||
Proje | |||
Ödevler | |||
Öğrenme ve Öğretme Etkinlikleri Toplam İş Yükü | - | 70 | |
ÖLÇME VE DEĞERLENDİRME ETKİNLİKLERİ İŞ YÜKÜ | |||
Ölçme ve Değerlendirme Etkinlikleri | Etkinlik Sayısı/Yarıyıl | Toplam İş Yükü | |
Kısa Sınav | 2 | 16 | |
Ara Sınavlar | 1 | 12 | |
Yarıyıl Sonu Sınavı | 1 | 30 | |
Ölçme ve Değerlendirme Etkinlikleri Toplam İş Yükü | - | 58 | |
TOPLAM İŞ YÜKÜ (Öğrenme ve Öğretme + Ölçme ve Değerlendirme Etkinlikleri) | 128 | ||
DERSİN AKTS KREDİSİ (Toplam İş Yükü/25.5 Saat) | 5 |