ANASAYFAKURUMSAL BİLGİLEREĞİTİM VE ÖĞRETİM PROGRAMLARI Siyaset Bilimi ve Uluslararası İlişkiler (İngilizce)SERTİFİKA PROGRAMLARIÖĞRENCİLER İÇİN FAYDALI BİLGİLER, KAYNAKLAR VE SERVİSLERFAYDALI LİNKLER VE DÖKÜMANLARİLAVE VE DESTEKLEYİCİ BİLGİLER

DERSİN GENEL BİLGİLERİ

Ders Kodu Ders Adı Yıl Yarıyıl Teorik Pratik Kredi AKTS
60312MEEOZ-POL0174 Theories of International Relations 2 Bahar 3 0 3 5
Dersin Türü: Zorunlu
Dersin Düzeyi: Lisans      TYYÇ:6. Düzey      QF-EHEA:1. Düzey      EQF-LLL:6. Düzey
Dersin Öğretim Dili: İngilizce
Dersin Ön/Yan Koşulu: Yoktur
Dersin Veriliş Şekli: Yüz yüze
Dersin Koordinatörü: Profesör Dr. AHMET KASIM HAN
Dersin Öğretim Eleman(lar)ı: Profesör Dr. AHMET KASIM HAN
Dersin Kategorisi: Mesleki Alan

BÖLÜM II: DERSİN TANITIMI

Dersin Amacı ve İçeriği

Dersin Amacı: Bu dersin amacı, öğrencilerin uluslararası ilişkilere kavramsal yaklaşımları anlamalarını sağlamaktır.
Dersin İçeriği: Bu ders kapsamında realizm, liberalizm ve onların farklı türleri gibi geleneksel yaklaşımların yanı sıra eleştirel kuramlar da işlenecektir.

Derse Özgü Kurallar

Öğrencilerin her derse gerekli okumaları yaparak gelmesi beklenmektedir. Öğrencilerin sınıf içi tartışmalara aktif katılımı gerekmektedir.

Dersin Öğrenme Çıktıları (DÖÇ)

Ders Öğrenme Çıktıları (DÖÇ), dersi başarı ile tamamlayan öğrencilerin kendilerinden sahip olmaları beklenen bilgi, beceri ve yetkinlikleri ifade eder. Bu bağlamda, bu ders için tanımlanmış olan Ders Öğrenme Çıktıları aşağıda verilmektedir.
Bilgi (Kuramsal ve/veya olgusal bilgi olarak tanımlanmıştır.)
  1) Anaakım ve eleştirel uluslararası ilişkiler kuramlarını anlar.
Beceriler (Bilişsel ve/veya uygulama becerileri olarak tanımlanmıştır.)
  1) Uluslararası ilişkiler kuramlarında güç ilişkilerinin rolünü sorgular.
Yetkinlikler ("Bağımsız Çalışabilme", "Sorumluluk Alabilme", "Öğrenme", "İletişim ve Sosyal" ve "Alana Özgü" yetkinlikler olarak tanımlanmıştır.)
  1) Dünyadaki tarihsel ve güncel siyasi olay ve gelişmeleri farklı kuramlar çerçevesinde analiz eder.

Haftalık Ders Planı

Hafta Konu
Materyal Paylaşımı *
Ön Hazırlık Pekiştirme
1) Giriş Walt, S. M. (2009). “IR Theory for Lovers: A Valentine’s Guide” in Foreign Policy. https://foreignpolicy.com/2009/02/13/ir-theory-for-lovers-a-valentines-guide/ Burchill, S. and Linklater, A. (2005). “Introduction” in Theories of International Relations. Burchill, S. et. all. New York: Palgrave Macmillan, 1-29.
2) Realizm Carr, E. H. (2016 [1939]). "Power in International Politics" in The Twenty Years' Crisis 1919-1939. London: Palgrave Macmillan, 97-134. Morgenthau, H. J. (1948). "Elements of National Power" in Politics among Nations: The Struggle for Power and Peace. New York: Alfred A. Knopf, 80-108.
3) Neo-Realizm Waltz, K. N. (1979). "Anarchic Orders and Balances of Power" in Theory of International Politics. Addison-Wesley Publishing, 102-129. Mearsheimer, J. J. (1990). "Back to the Future: Instability in Europe after the Cold War". International Security, 15(1), 5-56. Lord of the Flies (1963) Dir: Peter Brook
4) Liberalizm Kant, I. (1795). "Perpetual Peace: A Philosophical Essay", 106-143. Grotius, H. (2001 [1625])."Inquiry into the Lawfulness of War" in On the Laws of War and Peace. Batoche Books, 18-42.
5) Neo-Liberalizm Moravcsik, A. (1997). "Taking Preferences Seriously: A Liberal Theory of International Politics". International Organization, 51(4), 513–553. Keohane, R. O. (1982). "The Demand for International Regimes". International Organization, 36(2), 325–355.
6) İngiliz Okulu Bull, H. (2012 [1977]). "Does Order Exist in World Politics?" in The Anarchical Society: A Study of Order in World Politics. Palgrave Macmillan, 22-51. Bull, H. (2012 [1977]). "How is Order Maintained in World Politics?" in The Anarchical Society: A Study of Order in World Politics. Palgrave Macmillan, 51-74.
7) Marksizm ve Neo-Marksizm Lenin, V. (1917). Imperialism: The Highest Stage of Capitalism. 23-49. Schwatzmantel, J. (2015). The Routledge Guidebook to Gramsci's Notebooks. New York: Routledge, 150-189.
8) Arasınav
9) Eleştirel Teori Cox, R. W. (1981). "Social Forces, States and World Orders: Beyond International Relations Theory". Millennium - Journal of International Studies, 10(2), 126–155. Linklater, A. (1992). "The Question of the Next Stage in International Relations Theory: A Critical-Theoretical Point of View". Millennium - Journal of International Studies, 21(1), 77–98.
10) Sosyal İnşacılık Wendt, A. (1992). "Anarchy is what States Make of it: The Social Construction of Power Politics". International Organization, 46(2), 391–425. Buzan, B.,Waever, O., de Wilde, J. (1998). "Security Analysis: Conceptual Apparatus" in Security: A New Framework for Analysis. Lynne Rienner Publishers, 21-48.
11) Feminizm Enloe, C. (2014). "Gender Makes the World Go Round: Where are the Women?" in Bananas, Beaches and Bases: Making Feminist Sense of International Politics. Univeristy of California Press, 1-37. Tickner, A. J. (2001). "Troubled Encounters: Feminism Meets IR" in Gendering World Politics: Issues and Approaches in the Post-Cold War Era. New York: Colummbia University Press, 9-35.
12) Postyapısalcılık Der Derian, J. (1989). "Spy versus Spy: The Intertextual Power of International Intrigue" in International/Intertextual Relations: Postmodern Reading of World Politics (eds.) Der Derian, J. and Shapiro, M. Lexington Books: 165-188. Shapiro, M. (1989). "Textualizing Global Politics" in International/Intertextual Relations: Postmodern Reading of World Politics (eds.) Der Derian, J. and Shapiro, M. Lexington Books: 11-23.
13) Postkolonyalizm Said, E. (2003 [1978]). "Latent and Manifest Orientalism" in Orientalism. Penguin Books, 201-226. Fanon, F. (2004 [1961]). "On Violence" in The Wretched of the Earth. New York: Grove Press, 1-62.
14) Yeşil Teori Eckersley, R. (2004). The Green State: Rethinking Democracy and Sovereignty. London: MIT Press, 19-53. Dobson, A. (2007[1990]). Green Political Thought. Routledge, 10-53.
15) Final Sınavı
*Bu alan öğrencilerin ders öncesi hazırlık ve sonrası dersi pekiştirme için paylaşılan ders materyallerini içerir.

Ders İçin Zorunlu/Önerilen Kaynaklar

Ders Notları / Kitaplar: Dunne, T., Kurki, M. and Smith, S. (2016). International Relations Theories: Discipline and Diversity (eds.). Oxford: Oxford University Press (4th Edition).

Linklater, A. (2013). Theories of International Relations (eds.). London: Red Globe Press (5th Edition).
Diğer Kaynaklar: Gözen, R. (2017). Uluslararası İlişkiler Teorileri (der.) İstanbul: İletişim Yayınları (4. Baskı).

Additional readings will be provided every week for the class discussion.

Her hafta sınıf içi tartışma için ek okumalar verilecektir.

BÖLÜM III: DERSİN PROGRAM ÖĞRENME ÇIKTILARI İLE İLİŞKİSİ

(Aşağıdaki matris, ders öğrenme çıktıları (DÖÇ) ile program öğrenme çıktıları (KPÖÇ ve APÖÇ) ile bağını ve (varsa) onlara hangi düzeyde katkı sağladığını sayısal olarak göstermektedir.

Ders Öğrenme Çıktıları ile Program Öğrenme Çıktıları İlişki Matrisi

(KPÖÇ: Kilit Program Öğrenme Çıktılarını; APÖÇ: KPÖÇ ile ilişkilendirilmiş Alt Öğrenme Çıktılarını tanımlar. )
DÖÇ/PÖÇ KPÖÇ 1 KPÖÇ 2 KPÖÇ 3 KPÖÇ 4 KPÖÇ 5
1 2 3 4 5 6 1 2 1 2 3 4 1 2 3 4 1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12
DÖÇ1
DÖÇ2
DÖÇ3

Dersin Program Öğrenme Çıktılarına Katkı Düzeyi

Etkisi Yok 1 En Düşük 2 Düşük 3 Orta 4 Yüksek 5 En Yüksek
           
Program Öğrenme Çıktıları Katkı Oranı (1-5)
1) Sosyal bilimler alanındaki farklı paradigmalar, temel kuramsal yaklaşımlar ve metodolojileri tanır, 4
2) Kişisel, toplumsal ve akademik etik normları tanır. Uzmanlık bilgisini kamusal yarar bilinciyle kullanır, 3
3) Akademide ve çalışma hayatında olayları düşünümsel bir bakış açısıyla değerlendirir. Biyografik olanı tarihsel olanla ilişkilendirerek sosyolojik olarak yorumlar, 3
4) Bir yarı yıl boyunca iş hayatının içinde bulunarak öğrendiği teorik bilgilerini uygular. 1
5) İş dünyasının ve toplumun beklentileri doğrultusunda gelişen ve üniversitemizin kurumsal çıktıları olarak tanımlamış olduğu yetkinlikleri ileri düzeyde kazanır.

BÖLÜM IV: DERSİN ÖĞRENME VE ÖĞRETME YÖNTEMLERİ İLE ÖLÇME VE DEĞERLENDİRME YÖNTEMLERİ

Dersin Öğrenme ve Öğretme Yöntemleri

(Üniversitemiz genelinde kullanılan tüm öğrenme ve öğretme yöntemleri sistematik olarak yönetilmektedir. Akademik birimlerden gelen talepler doğrultusunda bölüm/programların öğrenme ve öğretme yöntemleri ilgili kurullarımız tarafından değerlendirilmekte ve uygun bulunursa, üniversite havuzunda toplanmaktadır. Bölüm ve programlar, kendileri için program tasarımlarına uygun olan yöntemleri bu havuzdan seçebilmektedirler. Benzer şekilde, dersler için kullanılması uygun görülen yöntemler de programlar düzeyinde belirlenmiş olan yöntemler arasından seçilebilmektedir.)
Programa Genelinde Kullanılan Öğrenme ve Öğretme Yöntemleri
Ders İçin Kullanılan Öğrenme ve Öğretme Yöntemleri
Anlatım
Tartışma
Vaka Çalışması
Problem Çözme
Gösterip Yaptırma
Gösterim
Laboratuvar
Okuma
Ödev
Proje Hazırlama
Tez Hazırlama
Akran Eğitimi
Seminer
Teknik Gezi
Ders Konferansı
Beyin Fırtınası
Soru Cevap
Bireysel ve Grup Çalışması
Rol Oynama-Canlandırma-Doğaçlama
Stüdyo Uygulamaları
Derse Aktif Katılım

Dersin Ölçme ve Değerlendirme Yöntemleri

(Üniversitemiz genelinde kullanılan tüm ölçme ve değerlendirme yöntemleri sistematik olarak yönetilmektedir. Akademik birimlerden gelen talepler doğrultusunda bölüm/programların ölçme ve değerlendirme yöntemleri ilgili kurullarımız tarafından değerlendirilmekte ve uygun bulunursa, üniversite havuzunda toplanmaktadır. Bölüm ve programlar, kendileri için program tasarımlarına uygun olan yöntemleri bu havuzdan seçebilmektedirler. Benzer şekilde, dersler için kullanılması uygun görülen yöntemler de programlar düzeyinde belirlenmiş olan yöntemler arasından seçilebilmektedir.)
Programa Genelinde Kullanılan Ölçme ve Değerlendirme Yöntemleri
Ders İçin Kullanılan Ölçme ve Değerlendirme Yöntemleri
Ara Sınav
Sunum
Yarıyıl Sonu Sınavı
Kısa Sınav
Rapor Değerlendirme
Ödev Değerlendirme
Sözlü sınav
Tez Sunma
Jüri Değerlendirmesi
Uygulama Sınavı
İşyerinde Uygulama Eğitimi Değerlendirmesi
Derse Aktif Katılım
Tartışmalara Katılım

DÖÇ İle Öğrenme-Öğretme Yöntemleri ve Ölçme-Değerlendirme Yöntemleri İlişki Matrisi

(Aşağıdaki matris, dersin öğrenme çıktıları ile ilişkili olarak ders için belirlenmiş olan öğrenme ve öğretme yöntem(leri) ile ölçme ve değerlendirme yöntem(leri)ni göstermektedir.)
ÖĞRENME VE ÖĞRETME YÖNTEMLERİ
DERS ÖĞRENME ÇIKTILARI
ÖLÇME VE DEĞERLENDİRME YÖNTEMLERİ
DÖÇ1 DÖÇ2 DÖÇ3
-Anlatım -Ara Sınav
-Tartışma -Sunum
-Vaka Çalışması -Yarıyıl Sonu Sınavı
-Problem Çözme -Kısa Sınav
-Gösterip Yaptırma -Rapor Değerlendirme
-Gösterim -Ödev Değerlendirme
-Laboratuvar -Sözlü sınav
-Okuma -Tez Sunma
-Ödev -Jüri Değerlendirmesi
-Proje Hazırlama -Uygulama Sınavı
-Tez Hazırlama -İşyerinde Uygulama Eğitimi Değerlendirmesi
-Akran Eğitimi -Derse Aktif Katılım
-Seminer -Tartışmalara Katılım
-Teknik Gezi
-Ders Konferansı
-Beyin Fırtınası
-Soru Cevap
-Bireysel ve Grup Çalışması
-Rol Oynama-Canlandırma-Doğaçlama
-Stüdyo Uygulamaları
-Derse Aktif Katılım

Dersin Ölçme ve Değerlendirme Yöntemlerinin Başarı Notuna Katkısı

Ölçme ve Değerlendirme Yöntemleri Uygulama Sayısı / Yarıyıl Katkı Oranı
Sunum 2 % 20.00
Ara Sınavlar 1 % 30.00
Yarıyıl Sonu Sınavı 1 % 50.00
Toplam % 100
YARIYIL İÇİ ÖLÇME VE DEĞERLENDİRME YÖNTEMLERİNİN BAŞARI NOTUNA KATKI ORANI % 50
YARIYIL SONU SINAVININ BAŞARI NOTUNA KATKI ORANI % 50
Toplam % 100

BÖLÜM V: DERSİN İŞ YÜKÜ VE AKTS KREDİSİ

ÖĞRENME VE ÖĞRETME ETKİNLİKLERİ İŞ YÜKÜ
Öğrenme ve Öğretme Etkinlikleri Etkinlik Sayısı/Yarıyıl Süresi (saat) Toplam İş Yükü
Ders 13 3 39
Laboratuvar 0 0 0
Uygulama 0 0 0
Derse Özgü Staj 0 0 0
Arazi Çalışması 0 0 0
Sınıf Dışı Ders Çalışması 14 2 28
Sunum / Seminer 2 5 10
Proje 0 0 0
Ödevler 1 5 5
Öğrenme ve Öğretme Etkinlikleri Toplam İş Yükü - - 82
ÖLÇME VE DEĞERLENDİRME ETKİNLİKLERİ İŞ YÜKÜ
Ölçme ve Değerlendirme Etkinlikleri Etkinlik Sayısı/Yarıyıl Süresi (saat) Toplam İş Yükü
Kısa Sınav 0 0 0
Ara Sınavlar 1 14 14
Yarıyıl Sonu Sınavı 1 28 28
Ölçme ve Değerlendirme Etkinlikleri Toplam İş Yükü - - 42
TOPLAM İŞ YÜKÜ (Öğrenme ve Öğretme + Ölçme ve Değerlendirme Etkinlikleri) 124
DERSİN AKTS KREDİSİ (Toplam İş Yükü/25.5 Saat) 5