DERSİN GENEL BİLGİLERİ |
Ders Kodu | Ders Adı | Yıl | Yarıyıl | Teorik | Pratik | Kredi | AKTS |
60732METOZ-MIM0185 | Yapı Statiği | 3 | Güz | 2 | 2 | 3 | 5 |
Dersin Türü: | Zorunlu |
Dersin Düzeyi: | Lisans TYYÇ:6. Düzey QF-EHEA:1. Düzey EQF-LLL:6. Düzey |
Dersin Öğretim Dili: | Turkish |
Dersin Ön/Yan Koşulu: | Yoktur |
Dersin Veriliş Şekli: | Yüz yüze |
Dersin Koordinatörü: | Doçent Dr. HALİL İBRAHİM POLAT |
Dersin Öğretim Eleman(lar)ı: |
|
Dersin Kategorisi: | Mesleki Alan |
BÖLÜM II: DERSİN TANITIMI |
Dersin Amacı: | Bu ders yapıların analizi için gerekli uygun yöntem ve yapısal modelleri kullanarak yapı davranışını etkileyen unsurları ölçme alışkanlığını geliştirmeyi amaçlamaktadır. İzostatik ve hiperstatik sistemlerde yer değiştirmelerin hesabını ve hiperstatik sistemlerde kuvvet ve yer değiştirme yöntemleri ile iç kuvvetlerin hesabını yapmayı amaçlamaktadır. |
Dersin İçeriği: | İzostatik Sistemler ve Hiperstatik Sistemler- Kolonlar, kirişler, kafesler, kemerler, eğri kirişler, düzlemler ve kabukların analizi. Çubuklarda şekil değiştirmeler, kesitlerin yer değiştirme ve dönmelerinin hesabı, hiperstatik sistemlerin hesap yöntemleri, kuvvet yöntemi, hiperstatik sistemlerde yer değiştirmelerin hesabı, yerdeğiştirme yöntemi, cross–moment dağıtma yöntemi, tesir Çizgileri ve elverişsiz yüklemeler. |
Bilgi (Kuramsal ve/veya olgusal bilgi olarak tanımlanmıştır.) | ||
1) Yapısal davranış dinamiklerini tanımlar ve analiz eder. |
||
2) Sürekli kirişler, kafesler, çerçeveler, kemerler, kavisli kirişler, sütunlar, plak ve kabuk özellikleri dâhil olmak üzere çeşitli yapı elemanlarını bilir. |
||
Beceriler (Bilişsel ve/veya uygulama becerileri olarak tanımlanmıştır.) | ||
1) Statik hesaplamalara dayalı bir mimari yapı uygulama projesinin yapısal detaylarını ölçer. |
||
Yetkinlikler ("Bağımsız Çalışabilme", "Sorumluluk Alabilme", "Öğrenme", "İletişim ve Sosyal" ve "Alana Özgü" yetkinlikler olarak tanımlanmıştır.) |
Hafta | Konu | ||
Ön Hazırlık | Pekiştirme | ||
1) | Yapı Statiğine Genel Giriş, Yapı Statiğinde Yapılan Kabuller,Yüklerin tanımlanması ve Taşıyıcı Sistemin Sınıflandırılması. | Ders tanıtım dokümanı | |
2) | İzostatik Sistemler- Kesit Zorlarının Hesabı | Haftalık okumalar ve ders notları | |
3) | İzostatik Sistemler- Kirişler, Gerber Kirişler, Çerçeveler | Haftalık okumalar ve ders notları | |
4) | İzostatik Sistemler- Kafes Sistemler | Haftalık okumalar ve ders notları | |
5) | İzostatik Sistemler Kısa Sınav - Genel Uygulamalar | - | |
6) | İzostatik Sistemler- Kablolar ve Kemerler | Haftalık okumalar ve ders notları | |
7) | İzostatik Sistemlerde Şekil Değiştirme ve Yer Değiştirme Hesabı | Haftalık okumalar ve ders notları | |
8) | Ara Sınav | Haftalık okumalar ve ders notları | |
9) | Hiperstatik Sistemler | Haftalık okumalar ve ders notları | |
10) | Hiperstatik Sistemler- Kuvvet Yöntemi | - | |
11) | Hiperstatik Sistemler- Kuvvet Yöntemi- Genel Uygulamalar | Haftalık okumalar ve ders notları | |
12) | Hiperstatik Sistemler- Cross Yöntemi | Haftalık okumalar ve ders notları | |
13) | Betonarme, Çelik ve Ahşap Sistemlerde Atalet Momenti, Rijitlik, Süneklik Kavramı, Yükler ve Yük Alıştırmaları, Yapı Elemanlarına Yük Etkimesi. | Haftalık okumalar ve ders notları | |
14) | Çerçeve Sistemler ve Kafes Sistemler ile İlgili Genel Uygulamalar | Haftalık okumalar ve ders notları | |
15) | Yarıyıl Sonu Sınavı +Proje Teslimi | - |
Ders Notları / Kitaplar: | Çakıroğlu, A., Çetmeli, E., Yapı Statiği Cilt 1 ve 2. Göğüş, İ.,Yapı Statiği. Odabaşı, Y. Ahşap ve Çelik Yapılar. Beta Yayınları, İstanbul: 2004. Özer, E. - İTÜ Yapı Statiği Ders Notları Ökten, S. (1989). Yapı Statiği Ders Notları. M.S.Ü. Yayını. Yorulmaz, M. & Özgen, K. (1996). Yapı Statiği. Birsen Yayınevi. Girgin, K., Aksoylu, M.G., Durgun, Y., Darılmaz, K. Yapı Statiği, İzostatik Sistemler, Çözümlü Problemler, Birsen Yayınevi, İstanbul, 2.Baskı, 2017. Girgin, K., Aksoylu, M.G., Y., Darılmaz, K. Yapı Statiği, Hiperstatik Sistemler, Konu Anlatımı ve Çözümlü Problemler, Birsen Yayınevi, İstanbul, 2.Baskı, 2015. Hibbeler, R. C. (2005). Structural Analysis. Prentice Hall, 6th Edition. |
Diğer Kaynaklar: | Nikolas Davies, Erkki Jokiniemi. Dictionary of Architecture and Building Construction. Elsevier: 2008. |
Etkisi Yok | 1 En Düşük | 2 Düşük | 3 Orta | 4 Yüksek | 5 En Yüksek |
Program Öğrenme Çıktıları | Katkı Oranı (1-5) | |
1) | Alanı ile ilgili kuramsal, olgusal ve uygulamalı bilgileri, tarih, sanat, kültür, çevre, insan ve teknoloji bağlamıyla mimarlık problemlerinin kullanıcı gereksinimleri doğrultusunda çözümü için kullanır ve uygular. | |
2) | Mimari tasarım ve yapım uygulamalarını analiz eder, modeller, değerlendirir, gerçekçi kısıtlar ve koşullar altında belirli gereksinimleri karşılayacak şekilde tasarlar ve geliştirir; bu amaçla uygun yöntemleri, araçları ve teknolojileri seçer ve kullanır. | |
3) | Mimari kültürel mirasın korunması, doğal çevrenin korunması ve sürdürülebilir mimarlık konularını bilir. | |
4) | Yapı malzemeleri, yapı mühendisliği, yapısal sistemler, çevresel kontrol, servis sistemleri gibi teknik konuları ve bu konuların mimari tasarım ile ilişkisini bilir. | 4 |
5) | İş dünyasının ve toplumun beklentileri doğrultusunda gelişen ve üniversitemizin kurumsal çıktıları olarak tanımlamış olduğu yetkinlikleri ileri düzeyde kazanır. | |
6) | Mimarlık meslek pratiğine ilişkin konuları bilir, stratejik, yenilikçi ve girişimci fikirler geliştirir. | 2 |
7) | Tasarım düşüncesini aktarabilecek farklı temsil ortamlarını ve araçlarını kullanabilir. | |
8) | Mimari tasarım ve uygulamada toplumsal, ekolojik ve kültürel öğelere ilişkin mesleki yargıların oluşumu için gereken etik yaklaşımları bilir. | |
9) | Kamu yararını gözetme, tarihsel/kültürel ve doğal kaynaklara karşı saygılı olma ve yaşam kalitesini yükseltme konusundaki sorumluluğunu bilir. |
BÖLÜM IV: DERSİN ÖĞRENME VE ÖĞRETME YÖNTEMLERİ İLE ÖLÇME VE DEĞERLENDİRME YÖNTEMLERİ |
Anlatım | |
Tartışma | |
Problem Çözme | |
Ödev | |
Proje Hazırlama | |
Teknik Gezi | |
Soru Cevap | |
Bireysel ve Grup Çalışması |
Ara Sınav | |
Yarıyıl Sonu Sınavı | |
Kısa Sınav | |
Ödev Değerlendirme |
Ölçme ve Değerlendirme Yöntemleri | Uygulama Sayısı / Yarıyıl | Katkı Oranı |
Kısa Sınavlar | 1 | % 10.00 |
Ödev | 1 | % 10.00 |
Ara Sınavlar | 1 | % 30.00 |
Yarıyıl Sonu Sınavı | 1 | % 50.00 |
Toplam | % 100 | |
YARIYIL İÇİ ÖLÇME VE DEĞERLENDİRME YÖNTEMLERİNİN BAŞARI NOTUNA KATKI ORANI | % 50 | |
YARIYIL SONU SINAVININ BAŞARI NOTUNA KATKI ORANI | % 50 | |
Toplam | % 100 |
BÖLÜM V: DERSİN İŞ YÜKÜ VE AKTS KREDİSİ |
ÖĞRENME VE ÖĞRETME ETKİNLİKLERİ İŞ YÜKÜ | |||
Öğrenme ve Öğretme Etkinlikleri | Etkinlik Sayısı/Yarıyıl | Süresi (saat) | Toplam İş Yükü |
Ders | 14 | 3 | 42 |
Laboratuvar | 0 | 0 | 0 |
Uygulama | 0 | 0 | 0 |
Derse Özgü Staj | 0 | 0 | 0 |
Arazi Çalışması | 0 | 0 | 0 |
Sınıf Dışı Ders Çalışması | 14 | 3 | 42 |
Sunum / Seminer | 0 | 0 | 0 |
Proje | 1 | 2 | 2 |
Ödevler | 4 | 6 | 24 |
Öğrenme ve Öğretme Etkinlikleri Toplam İş Yükü | - | - | 110 |
ÖLÇME VE DEĞERLENDİRME ETKİNLİKLERİ İŞ YÜKÜ | |||
Ölçme ve Değerlendirme Etkinlikleri | Etkinlik Sayısı/Yarıyıl | Süresi (saat) | Toplam İş Yükü |
Kısa Sınav | 2 | 2 | 4 |
Ara Sınavlar | 1 | 3 | 3 |
Yarıyıl Sonu Sınavı | 1 | 12 | 12 |
Ölçme ve Değerlendirme Etkinlikleri Toplam İş Yükü | - | - | 19 |
TOPLAM İŞ YÜKÜ (Öğrenme ve Öğretme + Ölçme ve Değerlendirme Etkinlikleri) | 129 | ||
DERSİN AKTS KREDİSİ (Toplam İş Yükü/25.5 Saat) | 5 |