ANASAYFAKURUMSAL BİLGİLEREĞİTİM VE ÖĞRETİM PROGRAMLARI İşletmeSERTİFİKA PROGRAMLARIÖĞRENCİLER İÇİN FAYDALI BİLGİLER, KAYNAKLAR VE SERVİSLERFAYDALI LİNKLER VE DÖKÜMANLARİLAVE VE DESTEKLEYİCİ BİLGİLER

DERSİN GENEL BİLGİLERİ

Ders Kodu Ders Adı Yıl Yarıyıl Teorik Pratik Kredi AKTS
60411METOZ-ISL0154 Maliyet Muhasebesi 2 Bahar 3 0 3 4
Dersin Türü: Zorunlu
Dersin Düzeyi: Lisans      TYYÇ:6. Düzey      QF-EHEA:1. Düzey      EQF-LLL:6. Düzey
Dersin Öğretim Dili: Türkçe
Dersin Ön/Yan Koşulu: Yoktur
Dersin Veriliş Şekli: Yüz yüze
Dersin Koordinatörü: Dr. Öğr. Üyesi LEVENT POLAT
Dersin Öğretim Eleman(lar)ı: Dr. Öğr. Üyesi LEVENT POLAT
Dersin Kategorisi: Mesleki Alan

BÖLÜM II: DERSİN TANITIMI

Dersin Amacı ve İçeriği

Dersin Amacı: Muhasebe , yöneticilere planlama, kontrol ve karar alma fonksiyonlarını yerine getirken ihtiyaç duydukları biçim, kapsam, ve zamanda maliyet bilgilerini sunma işlevini yerine getirir.

Bu kapsamda dersin temel amacı, muhasebe bilgi sisteminin oluşturduğu bilgilerin yönetim kararlarında kullanış biçimi ve tekniklerini, şirketler ve yönetimsel organizasyonlar için anlaşılır mekanizmalar ile karar alıcı fonksiyonlar haline dönüştürmektir.
Dersin İçeriği: Maliyet Muhasebesi ile ilgili genel bilgiler ; Yönetim işlevi açısından önemi, diğer muhasebe dalları ile ilişkileri
Maliyet Muhasebesinin temel amacı, maliyet ve maliyet çeşitleri, gider- harcama kavramları
Stoklanan Üretim Girdilerinde Üretime Verilen Girdi Maliyetlerini Hesaplama Yöntemleri; LIFO – FIFO – Ortalama
İşletmenin faaliyet sonuçları açısından LIFO- FIFO ve Ortalama yöntemlerinin karşılaştırılması üstüne örnekler
Maliyetleme yöntemlerine genel bakış ve sınıflandırma kıstasları
Üretim ve ürün niteliğine göre maliyetleme ; Safha Maliyetleme- Sipariş Maliyetleme
Ürüne maliyetlerden pay verilip verilmemesine göre maliyetleme ; Tam : Maliyetleme- Kısmi Maliyetleme
Maliyetlerin Gerçekleşen veya önceden belirlenmiş olmasına Göre; Fiili Maliyetleme – Tahmini Maliyetleme
Kısmi Maliyetlemeye Bilimsel Yaklaşım; Değişken Maliyetleme Yöntemi
Tahmini Maliyetlemeye Bilimsel Yaklaşım; Standart Maliyetleme
Standart ve Değişken Maliyet yöntemlerinin birlikte kullanılması; Değişken Standart Maliyetleme
Çağdaş bütçelemenin temeli değişken standart maliyetleme ve birim maliyette sapma hesapları

Değişken Standart Maliyetleme ve Başabaş Analizi (Maliyet- Hacim-Kar İlişkileri Analizi)

Dersin Öğrenme Çıktıları (DÖÇ)

Ders Öğrenme Çıktıları (DÖÇ), dersi başarı ile tamamlayan öğrencilerin kendilerinden sahip olmaları beklenen bilgi, beceri ve yetkinlikleri ifade eder. Bu bağlamda, bu ders için tanımlanmış olan Ders Öğrenme Çıktıları aşağıda verilmektedir.
Bilgi (Kuramsal ve/veya olgusal bilgi olarak tanımlanmıştır.)
Beceriler (Bilişsel ve/veya uygulama becerileri olarak tanımlanmıştır.)
Yetkinlikler ("Bağımsız Çalışabilme", "Sorumluluk Alabilme", "Öğrenme", "İletişim ve Sosyal" ve "Alana Özgü" yetkinlikler olarak tanımlanmıştır.)
  1) Üretilen malın maliyetinin nasıl hesaplandığını açıklar
  2) Üretim maliyetlerini tanımlar ve üretim maliyetleri ile dönem maliyetlerini ayırır.
  3) Maliyet muhasebesinin amaçlarını ve özelliklerini açıklar.
  4) Genel üretim maliyetlerini tanımlar, ayırt eder ve ürenlere nasıl yüklendiğini açıklar.
  5) Maliyet sistemlerine göre (sipariş ve safha maliyet yöntemleri) maliyet akışlarını tarif eder.
  6) Hangi tür işletmelerin hangi maliyet sistemlerini kullanabileceğini anlar ve anlatır.

Haftalık Ders Planı

Hafta Konu
Materyal Paylaşımı *
Ön Hazırlık Pekiştirme
1) Maliyet Muhasebesinin Temel Kavramları Büyükmirza, K. (2021) Maliyet ve Yönetim Muhasebesi, 24.Baskı, Gazi Kitapevi, 2021
2) Maliyetlerin sınıflandırılması Büyükmirza, K. (2021) Maliyet ve Yönetim Muhasebesi, 24.Baskı, Gazi Kitapevi, 2021
3) Satışların Maliyeti Tablosu, DİMMM Büyükmirza, K. (2021) Maliyet ve Yönetim Muhasebesi, 24.Baskı, Gazi Kitapevi, 2021
4) DİMM, Direkt İşcilik Maliyetleri Büyükmirza, K. (2021) Maliyet ve Yönetim Muhasebesi, 24.Baskı, Gazi Kitapevi, 2021
5) Genel Üretim Maliyetleri (GÜM), GÜM Dağıtımları Büyükmirza, K. (2021) Maliyet ve Yönetim Muhasebesi, 24.Baskı, Gazi Kitapevi, 2021
6) GÜM dağıtımı Büyükmirza, K. (2021) Maliyet ve Yönetim Muhasebesi, 24.Baskı, Gazi Kitapevi, 2021
7) GÜM dağıtımları Büyükmirza, K. (2021) Maliyet ve Yönetim Muhasebesi, 24.Baskı, Gazi Kitapevi, 2021
8) Ara sınav
9) Maliyet Sistemleri Büyükmirza, K. (2021) Maliyet ve Yönetim Muhasebesi, 24.Baskı, Gazi Kitapevi, 2021
10) Maliyet sistemleri Büyükmirza, K. (2021) Maliyet ve Yönetim Muhasebesi, 24.Baskı, Gazi Kitapevi, 2021
11) Maliyet sistemleri Büyükmirza, K. (2021) Maliyet ve Yönetim Muhasebesi, 24.Baskı, Gazi Kitapevi, 2021
12) Maliyet sistemleri Büyükmirza, K. (2021) Maliyet ve Yönetim Muhasebesi, 24.Baskı, Gazi Kitapevi, 2021
13) Birleşik Maliyetler Büyükmirza, K. (2021) Maliyet ve Yönetim Muhasebesi, 24.Baskı, Gazi Kitapevi, 2021
14) Birleşik Maliyetler Büyükmirza, K. (2021) Maliyet ve Yönetim Muhasebesi, 24.Baskı, Gazi Kitapevi, 2021
*Bu alan öğrencilerin ders öncesi hazırlık ve sonrası dersi pekiştirme için paylaşılan ders materyallerini içerir.

Ders İçin Zorunlu/Önerilen Kaynaklar

Ders Notları / Kitaplar:
Diğer Kaynaklar: Managerial Accounting, Garrison, Noreen, Brewer, 13thEdition, McGraw-Hill Companies, 2010.

Büyükmirza, HK.,Maliyet ve Yönetim Muhasebesi İlkeler ve Uygulama, 2014.

Prof. Dr. Nazlı Kepçe, Yönetim Muhasebesi, İÜ
http://auzefkitap.istanbul.edu.tr/kitap/kok/yonetimmuhasebesi.pdf

BÖLÜM III: DERSİN PROGRAM ÖĞRENME ÇIKTILARI İLE İLİŞKİSİ

(Aşağıdaki matris, ders öğrenme çıktıları (DÖÇ) ile program öğrenme çıktıları (KPÖÇ ve APÖÇ) ile bağını ve (varsa) onlara hangi düzeyde katkı sağladığını sayısal olarak göstermektedir.

Ders Öğrenme Çıktıları ile Program Öğrenme Çıktıları İlişki Matrisi

(KPÖÇ: Kilit Program Öğrenme Çıktılarını; APÖÇ: KPÖÇ ile ilişkilendirilmiş Alt Öğrenme Çıktılarını tanımlar. )
DÖÇ/PÖÇ KPÖÇ 1 KPÖÇ 2 KPÖÇ 3 KPÖÇ 4 KPÖÇ 5
1 2 1 2 1 2 3 4 1 2 3 4 1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12
DÖÇ1
DÖÇ2
DÖÇ3
DÖÇ4
DÖÇ5
DÖÇ6

Dersin Program Öğrenme Çıktılarına Katkı Düzeyi

Etkisi Yok 1 En Düşük 2 Düşük 3 Orta 4 Yüksek 5 En Yüksek
           
Program Öğrenme Çıktıları Katkı Oranı (1-5)
1) İşletme biliminin temel ve destekleyici alt alanlarına ilişkin bilgi, kavram ve teorileri kavrar ve kullanır. 4
2) Uygun teori ve yöntemleri kullanarak işletmelerde ekonomik, teknolojik ve bilgi kaynak ve araçlarını etkin şekilde planlama ve kullanma becerisine sahiptir. 4
3) Çağdaş iş yaşamının beklentilerini karşılayacak şekilde sürekli öğrenmeye istekli, yenilik ve değişimlere kolay uyum sağlayabilen çalışan/yönetici profiline uygun yetkinliklere sahiptir. 4
4) Bir yarıyıl boyunca iş hayatının içinde bulunarak öğrendiği teorik bilgilerini uygular. 4
5) İş dünyasının ve toplumun beklentileri doğrultusunda gelişen ve üniversitemizin kurumsal çıktıları olarak tanımlamış olduğu yetkinlikleri ileri düzeyde kazanır. 4

BÖLÜM IV: DERSİN ÖĞRENME VE ÖĞRETME YÖNTEMLERİ İLE ÖLÇME VE DEĞERLENDİRME YÖNTEMLERİ

Dersin Öğrenme ve Öğretme Yöntemleri

(Üniversitemiz genelinde kullanılan tüm öğrenme ve öğretme yöntemleri sistematik olarak yönetilmektedir. Akademik birimlerden gelen talepler doğrultusunda bölüm/programların öğrenme ve öğretme yöntemleri ilgili kurullarımız tarafından değerlendirilmekte ve uygun bulunursa, üniversite havuzunda toplanmaktadır. Bölüm ve programlar, kendileri için program tasarımlarına uygun olan yöntemleri bu havuzdan seçebilmektedirler. Benzer şekilde, dersler için kullanılması uygun görülen yöntemler de programlar düzeyinde belirlenmiş olan yöntemler arasından seçilebilmektedir.)
Programa Genelinde Kullanılan Öğrenme ve Öğretme Yöntemleri
Ders İçin Kullanılan Öğrenme ve Öğretme Yöntemleri
Anlatım
Tartışma
Vaka Çalışması
Problem Çözme
Gösterip Yaptırma
Gösterim
Laboratuvar
Okuma
Ödev
Proje Hazırlama
Tez Hazırlama
Akran Eğitimi
Seminer
Teknik Gezi
Ders Konferansı
Beyin Fırtınası
Soru Cevap
Bireysel ve Grup Çalışması
Rol Oynama-Canlandırma-Doğaçlama
Stüdyo Uygulamaları
Derse Aktif Katılım

Dersin Ölçme ve Değerlendirme Yöntemleri

(Üniversitemiz genelinde kullanılan tüm ölçme ve değerlendirme yöntemleri sistematik olarak yönetilmektedir. Akademik birimlerden gelen talepler doğrultusunda bölüm/programların ölçme ve değerlendirme yöntemleri ilgili kurullarımız tarafından değerlendirilmekte ve uygun bulunursa, üniversite havuzunda toplanmaktadır. Bölüm ve programlar, kendileri için program tasarımlarına uygun olan yöntemleri bu havuzdan seçebilmektedirler. Benzer şekilde, dersler için kullanılması uygun görülen yöntemler de programlar düzeyinde belirlenmiş olan yöntemler arasından seçilebilmektedir.)
Programa Genelinde Kullanılan Ölçme ve Değerlendirme Yöntemleri
Ders İçin Kullanılan Ölçme ve Değerlendirme Yöntemleri
Ara Sınav
Sunum
Yarıyıl Sonu Sınavı
Kısa Sınav
Rapor Değerlendirme
Ödev Değerlendirme
Sözlü sınav
Tez Sunma
Jüri Değerlendirmesi
Uygulama Sınavı
İşyerinde Uygulama Eğitimi Değerlendirmesi
Derse Aktif Katılım
Tartışmalara Katılım

DÖÇ İle Öğrenme-Öğretme Yöntemleri ve Ölçme-Değerlendirme Yöntemleri İlişki Matrisi

(Aşağıdaki matris, dersin öğrenme çıktıları ile ilişkili olarak ders için belirlenmiş olan öğrenme ve öğretme yöntem(leri) ile ölçme ve değerlendirme yöntem(leri)ni göstermektedir.)
ÖĞRENME VE ÖĞRETME YÖNTEMLERİ
DERS ÖĞRENME ÇIKTILARI
ÖLÇME VE DEĞERLENDİRME YÖNTEMLERİ
DÖÇ1 DÖÇ2 DÖÇ3 DÖÇ4 DÖÇ5 DÖÇ6
-Anlatım -Ara Sınav
-Tartışma -Sunum
-Vaka Çalışması -Yarıyıl Sonu Sınavı
-Problem Çözme -Kısa Sınav
-Gösterip Yaptırma -Rapor Değerlendirme
-Gösterim -Ödev Değerlendirme
-Laboratuvar -Sözlü sınav
-Okuma -Tez Sunma
-Ödev -Jüri Değerlendirmesi
-Proje Hazırlama -Uygulama Sınavı
-Tez Hazırlama -İşyerinde Uygulama Eğitimi Değerlendirmesi
-Akran Eğitimi -Derse Aktif Katılım
-Seminer -Tartışmalara Katılım
-Teknik Gezi
-Ders Konferansı
-Beyin Fırtınası
-Soru Cevap
-Bireysel ve Grup Çalışması
-Rol Oynama-Canlandırma-Doğaçlama
-Stüdyo Uygulamaları
-Derse Aktif Katılım

Dersin Ölçme ve Değerlendirme Yöntemlerinin Başarı Notuna Katkısı

Ölçme ve Değerlendirme Yöntemleri Uygulama Sayısı / Yarıyıl Katkı Oranı
Kısa Sınavlar 2 % 20.00
Ara Sınavlar 1 % 30.00
Yarıyıl Sonu Sınavı 1 % 50.00
Toplam % 100
YARIYIL İÇİ ÖLÇME VE DEĞERLENDİRME YÖNTEMLERİNİN BAŞARI NOTUNA KATKI ORANI % 50
YARIYIL SONU SINAVININ BAŞARI NOTUNA KATKI ORANI % 50
Toplam % 100

BÖLÜM V: DERSİN İŞ YÜKÜ VE AKTS KREDİSİ

ÖĞRENME VE ÖĞRETME ETKİNLİKLERİ İŞ YÜKÜ
Öğrenme ve Öğretme Etkinlikleri Etkinlik Sayısı/Yarıyıl Süresi (saat) Toplam İş Yükü
Ders 14 3 42
Laboratuvar 0 0 0
Uygulama 4 12 48
Derse Özgü Staj 0 0 0
Arazi Çalışması 0 0 0
Sınıf Dışı Ders Çalışması 0 0 0
Sunum / Seminer 0 0 0
Proje 0 0 0
Ödevler 0 0 0
Öğrenme ve Öğretme Etkinlikleri Toplam İş Yükü - - 90
ÖLÇME VE DEĞERLENDİRME ETKİNLİKLERİ İŞ YÜKÜ
Ölçme ve Değerlendirme Etkinlikleri Etkinlik Sayısı/Yarıyıl Süresi (saat) Toplam İş Yükü
Kısa Sınav 2 2 4
Ara Sınavlar 1 1 1
Yarıyıl Sonu Sınavı 1 1 1
Ölçme ve Değerlendirme Etkinlikleri Toplam İş Yükü - - 6
TOPLAM İŞ YÜKÜ (Öğrenme ve Öğretme + Ölçme ve Değerlendirme Etkinlikleri) 96
DERSİN AKTS KREDİSİ (Toplam İş Yükü/25.5 Saat) 4