Dersin Amacı: |
Bu ders, öğrencilerin kalite güvencesi yaklaşımları ve standartları konusundaki farkındalıklarını artırmak, öğrencilere, mal ve ürünlerin rekabet gücünü artırmaya yönelik entegre bir yaklaşım olarak dış ticarette standardizasyon, belgelendirme, akreditasyon ve kalitenin ilke ve gerekliliklerini derinlemesine anlamalarını sağlamak için tasarlanmıştır. Hizmetler, tüccarlar arasında adil rekabetin sağlanması ve yerli tüketicilerin korunması. Dış ticarette kalitenin önemi ve zorunluluğu; uluslararası kalite kurumları; temel bilgiler; standartlar; akreditasyon; piyasa kontrolü; Kalite Yönetim Sistemi Standartları (ISO 9001, 14001, 27001 ve diğerleri) |
Dersin İçeriği: |
Küreselleşme, Kalite ve Standartlar - Standartların ve Kalitenin Tanımlanması - Ulusal Kalite Sistemi Kalite ve Standartların Ekonomik Etkisi - Standartların İşlevleri - Standartların Olumlu ve Olumsuz Ekonomik Etkileri, Standartların Ekonomik Büyümeye Etkisi - Standartların Uluslararası Ticarete Etkisi - KOBİ'ler İçin Standartlar ve Kalite Özel ve Kamu Sektörünün Rolleri - Devletin Standardizasyona Katılımı - Uluslararası, Bölgesel ve Ulusal Standart Otoriteleri - Ticaretin Önündeki Teknik Engellere İlişkin DTÖ Anlaşması (TBT) ve Ticareti Kolaylaştırma Anlaşması (TFA) Standardizasyonda Uluslararası Koordinasyon, Ulusal Akreditasyon Sistemlerinin Uluslararası Tanınması İhtiyacı ve Ulusal Metroloji Enstitülerinin Uluslararası Tanınması. Marka, Patent, Faydalı Model ve Coğrafi İşaret, Standartlara Uygunluğun Değerlendirilmesi: Uygunluk Değerlendirme Çerçevesi - Belgelendirme - Test, Kalibrasyon, Muayene, Akreditasyon, CE İşareti, ISO nasıl çalışır?, ISO Yayın Türleri, ISO Standardı Geliştirmede Temel İlkeler, Birleşmiş Milletler Sürdürülebilir Kalkınma Hedefleri Nelerdir?, ISO Standartları SKH'lerin Karşılanmasına Nasıl Yardımcı Olur? Yönetim Sistemi Standartları (MSS) Nedir, MSS Türleri, 'Tip A' ve 'Tip B' MSS Arasındaki Fark Nedir?, ISO Standardında Üst Düzey Yapı (HLS) ISO Kalite Yönetim Standartları Prensipleri, ISO 9000 standart serisi Entegre Yönetim Sistemleri, ISO 45001 İş Sağlığı ve Güvenliği Yönetim Sistemleri |
Ders Öğrenme Çıktıları (DÖÇ), dersi başarı ile tamamlayan öğrencilerin kendilerinden sahip olmaları beklenen bilgi, beceri ve yetkinlikleri ifade eder. Bu bağlamda, bu ders için tanımlanmış olan Ders Öğrenme Çıktıları aşağıda verilmektedir.
|
|
Bilgi
(Kuramsal ve/veya olgusal bilgi olarak tanımlanmıştır.)
|
Beceriler
(Bilişsel ve/veya uygulama becerileri olarak tanımlanmıştır.)
|
Yetkinlikler
("Bağımsız Çalışabilme", "Sorumluluk Alabilme", "Öğrenme", "İletişim ve Sosyal" ve "Alana Özgü" yetkinlikler olarak tanımlanmıştır.)
|
1) 1. Standartların uyumlaştırılması yoluyla ticareti kolaylaştırmak için uluslararası standartlar hakkında bilgi sahibi olmak
2. Ticaret sorunlarına yönelik sağlık önlemleri ve teknik engellerle başa çıkmak için bölgesel yaklaşımın DTÖ normlarıyla nasıl uyumlu hale getirileceğini tanımlamak
3. Kalite güvencesi yaklaşımlarının başarılı bir şekilde uygulanmasına yönelik farkındalık sağlamak
4. Kalite Sistemi Belgelendirme Kuruluşu, Ürünler Belgelendirme Kuruluşu, Kalite Testleri Laboratuvarı, Personel Belgelendirme Kuruluşu ve Teknik Muayene Belgelendirme Kuruluşu gibi akredite belgelendirme kuruluşlarını tanımak ve dış ticaretteki rollerini anlamak
5. Kalite, güvenlik ve uygunluk değerlendirmesi için uluslararası uygulamalara dayalı olarak tüketicileri korumaya yönelik düzenlemelerin kullanıldığını göstermek
6. Sektörün rekabet gücünü kolaylaştırmak için bir bölgede kaliteli malların üretimi için ilgili standartların kullanıldığını göstermek
|
Hafta |
Konu |
Materyal Paylaşımı * |
|
Ön Hazırlık |
Pekiştirme |
1) |
Küreselleşme, Kalite ve Standartlar - Standartların ve Kalitenin Tanımlanması - Ulusal Kalite Sistemi |
|
|
2) |
Kalite ve Standartların Ekonomik Etkisi - Standartların İşlevleri - Standartların Olumlu ve Olumsuz Ekonomik Etkileri, Standartların Ekonomik Büyümeye Etkisi - Standartların Uluslararası Ticarete Etkisi - KOBİ'ler İçin Standartların önemi |
|
|
3) |
Özel ve Kamu Sektörünün Rolleri - Teknoloji uyumu ve Koordinasyon Mekanizmaları - Devletin Standardizasyona Katılımı - Uluslararası, Bölgesel ve Ulusal Standartlar Otoriteleri- Ticaretin Önündeki Teknik Engellere İlişkin DTÖ Anlaşması (TBT) ve Ticareti Kolaylaştırma Anlaşması (TFA) |
|
|
4) |
Standardizasyonda Uluslararası Koordinasyon, Ulusal Akreditasyon Sistemlerinin Uluslararası Tanınması İhtiyacı ve Ulusal Metroloji Enstitülerinin Uluslararası Tanınması. |
|
|
5) |
Marka, Patent, Faydalı Model ve Coğrafi İşaret, Standartlara Uygunluğun Değerlendirilmesi: Uygunluk Değerlendirme Çerçevesi - Belgelendirme - Test, Kalibrasyon, Muayene, Akreditasyon |
|
|
6) |
CE İşareti, ISO nasıl çalışır?, ISO Yayınlarının Türleri, ISO Standardı Geliştirmede Temel İlkeler, Birleşmiş Milletler Sürdürülebilir Kalkınma Hedefleri Nelerdir?, ISO Standartları SKH'lerin Karşılanmasına Nasıl Yardımcı Olur? |
|
|
7) |
Yönetim Sistemi Standartları (MSS) Nedir, MSS Türleri, 'Tip A' ve 'Tip B' MSS Arasındaki Fark Nedir?, ISO Standardında Üst Düzey Yapı (HLS) |
|
|
8) |
Ara Sınav |
|
|
9) |
ISO Kalite Yönetim Standartları Prensipleri, ISO 9000 standart serisi |
|
|
10) |
Entegre Yönetim Sistemleri |
|
|
11) |
ISO 9001:2015 Kalite Yönetim Sistemi |
|
|
12) |
ISO/IEC 27001 Bilgi Güvenliği Yönetimi |
|
|
13) |
ISO 14001:2015 Çevre yönetim sistemleri |
|
|
14) |
ISO 45001 İş Sağlığı ve Güvenliği Yönetim Sistemleri |
|
|
(KPÖÇ: Kilit Program Öğrenme Çıktılarını; APÖÇ: KPÖÇ ile ilişkilendirilmiş Alt Öğrenme Çıktılarını tanımlar. )
|
Program Öğrenme Çıktıları |
Katkı Oranı (1-5) |
1) |
İşletme biliminin temel ve destekleyici alt alanlarına ilişkin bilgi, kavram ve teorileri kavrar ve kullanır. |
|
|
1.1 İşletmenin; yönetim- organizasyon muhasebe-finans, pazarlama ve insan kaynakları olmak üzere temel alt alanlarında edindiği bilgiyi uygulayacak donanımına sahiptir. |
|
|
1.2 İşletme biliminin matematik, istatistik, davranış bilimleri, hukuk, bilişim teknolojileri vb. tamamlayıcı/destekleyici alanlarında bilgi sahibidir. |
|
2) |
Uygun teori ve yöntemleri kullanarak işletmelerde ekonomik, teknolojik ve bilgi kaynak ve araçlarını etkin şekilde planlama ve kullanma becerisine sahiptir. |
|
|
2.1 İşletmecilik alanında ekonomik ve teknolojik kaynakları etkin ve verimli şekilde kullanır. |
|
|
2.2 İşletmecilik uygulamalarında bilgi ve iletişim teknolojilerini etkin şekilde kullanır. |
|
3) |
Çağdaş iş yaşamının beklentilerini karşılayacak şekilde sürekli öğrenmeye istekli, yenilik ve değişimlere kolay uyum sağlayabilen çalışan/yönetici profiline uygun yetkinliklere sahiptir. |
|
|
3.1 Belirlenen strateji ve hedefleri uygulamada öz disiplin ve zaman yönetimi yetkinliklerini kullanır. |
|
|
3.2 İletişim kanallarını ve süreçlerini etkin şekilde planlar ve yönetir. |
|
|
3.3 Etik değerler ve sosyal sorumluluklarının bilincinde olarak sorunları çözer ve karar verir. |
|
|
|
|
4) |
Bir yarı yıl boyunca iş hayatının içinde bulunarak öğrendiği teorik bilgilerini uygular. |
|
|
4.1 İş hayatındaki tüm süreçleri deneyimler. |
|
|
4.2 Alanında faaliyet gösteren bir işletmede eğitim alanı ile ilgili faaliyetlerde yer alır. |
|
|
4.3 Teorik bilgiler ile uygulamayı karşılaştırır. |
|
|
4.4 Alanında edindiği bilgi ve tecrübeleri derler. |
|
5) |
İş dünyasının ve toplumun beklentileri doğrultusunda gelişen ve üniversitemizin kurumsal çıktıları olarak tanımlamış olduğu yetkinlikleri ileri düzeyde kazanır. |
|
|
5.1 Problemleri analiz edebilme, çözebilme ve çatışmaları yönetebilme yetkinliği kazanır. |
|
|
5.2 Sorunların çözümlenmesini gerektiren ortamlarda ekip üyesi olarak görev ve sorumluluk alır, gerektiğinde liderlik yapar. |
|
|
5.3 Etik ve sosyal sorumluluk bilincine sahiptir. |
|
|
5.4 Öğrendiklerini nicel ve nitel veriler ile destekleyerek; yazılı, sözlü ve görsel iletişim araçlarını kullanarak, sistemli ve etkileyici bir biçimde alanı ve alanı dışındaki gruplara aktarır. |
|
|
5.5 Sorumluluk aldığı çalışmalarda var olan normları ve standartları eleştirel bakış açısıyla değerlendir. |
|
|
5.6 Stratejik, yenilikçi ve girişimci fikirler geliştirir. |
|
|
5.7 Değişimi yönetebilme yetkinliği kazanır. |
|
|
5.8 Yaşamboyu öğrenme bilinciyle kişisel ve sosyal gelişim gösterir. |
|
|
5.9 İleri teknolojileri ve dijital dönüşüm ile ilgili gelişmeleri takip eder |
|
|
5.10 Kültürel bilince sahiptir ve bunu alanı ve alanı dışındaki gruplara aktarır. |
|
|
5.11 Yurttaşlık yeterliliği konusunda bilinç sahibidir. |
|
|
5.12 Avrupa Dil Portfolyosunun en az B1 düzeyinde tanımlanan Yabancı Dilde (İngilizce) iletişim kurma yetkinliği kazanır. (Öğretim dili İngilizce olan programlar için B2/B2+ düzeyinde) |
|