Ders Öğrenme Çıktıları (DÖÇ), dersi başarı ile tamamlayan öğrencilerin kendilerinden sahip olmaları beklenen bilgi, beceri ve yetkinlikleri ifade eder. Bu bağlamda, bu ders için tanımlanmış olan Ders Öğrenme Çıktıları aşağıda verilmektedir.
|
|
Bilgi
(Kuramsal ve/veya olgusal bilgi olarak tanımlanmıştır.)
|
1) Dersin katılımcıları "ekoloji," "Antroposen," "küresel kapitalizm," "iklim krizi," "yeni sosyal-ekolojik hareketler" gibi kavramlara aşina hale gelecektir.
|
2) Katılımcılar hem insan doğası hem insan ile doğa arasındaki ilişki hakkında perspektiflerini genişletir.
|
Beceriler
(Bilişsel ve/veya uygulama becerileri olarak tanımlanmıştır.)
|
1) Dersin katılımcılarının kendi alanlarında ya da gündelik hayatlarında insan-merkezciliğin eleştirisi, trans-hümanizm konusuyla ilgili uygulamalar geliştirilmesi beklenmektedir.
|
Yetkinlikler
("Bağımsız Çalışabilme", "Sorumluluk Alabilme", "Öğrenme", "İletişim ve Sosyal" ve "Alana Özgü" yetkinlikler olarak tanımlanmıştır.)
|
1) Teknolojilerin sağladığı potansiyeller ve açmazların doğa üzerindeki etkileri, yapay zeka ve robotik gibi yeni teknolojilerin olası sonuçları hakkında tartışma yetkinliği beklenmektedir.
|
2) Türler arası ilişkilerin tartışılmasıyla birlikte, gezegeni "korumak," diğer türlerin neslinin tükenmesini "önlemek," ve/veya insan varoluşunun devamlılığını "sağlamak" gibi konularda yeni stratejiler geliştirmek dersin öğrenme çıktıları arasındadır.
|
Hafta |
Konu |
Materyal Paylaşımı * |
|
Ön Hazırlık |
Pekiştirme |
1) |
Açılış dersinde dünyanın uzun tarihi jeolojik zaman çizelgesi aracılığıyla ele alınır. İnsanlar ve diğer türler arasındaki ilişkiden insan türünün tarihinden söz ederek bahsedilir. |
Bilim dalları, bilimsel devrim hakkında internette kısa bir araştırma yapılması beklenir, canlı derste bilim dalları arasındaki ilişki tartışılır.
|
Eon, era, period tanımları ekseninde içinde olduğumuz "epoch" üzerine düşünme. Antroposen'e hazırlık. |
2) |
İnsan çağı kavramına gezegen üzerindeki insan etkisini anlamak üzere değinilir. Bu ders, ilerleyen haftalarda vurgulanacak olan sosyal tarihe bir giriş niteliğindedir. |
Antroposen belgeseli izlenir.
|
Bir sonraki hafta için "Sapiens"ten ilgili bölümler okunur, homo sapiens'in ortaya çıkışı konusu pekiştirilir. |
3) |
Ekosistem nedir? Sosyal sistem nedir? İnsan davranışı diğer canlılarla aynı mıdır? Bu sorular ekolojinin temel kavramları ve insan ekolojisi çerçevesinde tartışmaya açılacaktır. |
“Human Ecology: Basic Concepts for Sustainable Development.”
|
|
4) |
Bu haftadan itibaren ekonomik, sosyal ve kültürel etkilere işaret edilmeye başlanır. İnsan popülasyonu ve nüfus artışı konularını ele almak, insan ile gezegen arasındaki ilişkinin anlaşılması için gereklidir. |
Geral G. Marten'in "Human Ecology: Basic Concepts for Sustainable Development" (İnsan Ekolojisi: Sürdürülebilir Gelişme için Temel Kavramlar) kitabı iki-üç hafta boyunca okunur.
|
|
5) |
İnsan çağı tarihsel gelişimlerle analize çalışılır. Modern insanın ilerlemeci ve devrimci perspektifi tarihteki olaylarla ele alınır. Tarımdan endüstriye tarihteki mihenk taşları üzerinde durulur. |
Sapiens'in ilgili bölümleri bu hafta için okunmalıdır.
|
|
6) |
Küreselleşme toplum üzerindeki farklı etkileriyle ele alınmaktadır. Ekonomik değişimlerin yanı sıra küreselleşmenin kültürel etkileri, çevre üzerindeki etkiler ve aynı zamanda insanların çevre konusundaki farkındalığının artışı bu bağlamda tartışılmaktadır. İnsan doğası küreselleşmeyle değişmekte midir? "Küresel" kriz/ısınma/değişim kavramlarından önce küreselleşmenin ne olduğunun anlaşılması hedeflenmektedir. |
Ulrich Beck. 1992. “The Risk Society: Towards a New Modernity”
|
|
7) |
Küresel değişim konusuna değinilir. İklim, küresel ısınma, iklim değişikliği kavramları üzerinde durulur. İklim değişikliğinin temel sebepleri, sera etkisi, buzulların erimesi, deniz seviyesinin yükselmesi gibi görünür sonuçlara değinilir. |
Bharat Raj Singh and Onkar Singh'ın yazdığı "A Study About Realities of Climate Change: Glacier Melting and Growing Crises” başlıklı makaleden yola çıkılarak sözü edilen kavramlar aktarılır.
|
Climate of Doubt belgeseli izlenmesi tavsiye edilir. |
8) |
Endüstri devriminin yarattığı şehir yerleşiminin kentsel mekanlara dönüşmesi, endüstriyel alanın 20. yüzyıl başlarından itibaren kent-kır ayrımına yol açması. Hava kirliliği, plastik atıklar, kirlilik, doğal afetlerin sıklaşması ekseninde tartışılacak asıl soru: iklim değişimi mi yoksa içinde bulunduğumuz şimdiden bir kriz mi? |
Anthony Giddens - Politics of Climate Change-Polity (2009)
|
Training Modules-2: Global Climate Policies |
9) |
Küresel iklim politikaları. Kyoto Protokolü, Paris Anlaşması, BM İklim Değişikliği sözleşmesinin atılım ve politikaları çerçevesinde ana soru şudur: bireysel düzeyde ve hükümet politikaları bağlamında iklim krizine karşı ne yapılabilir? |
Training Modules-2: Global Climate Policies
Paris agreement
|
Project Drawdown - website & TED Speak https://www.drawdown.org/solutions
|
10) |
Martin Bush'un kitabındaki son bölümden hareketle bu derste olası stratejiler, çözümler önerilir, konuşulur. Ekolojik krizin kaynaklarını ortaya koyduktan sonra burada önemli olan iklim krizine karşı strateji geliştirme gayretidir. Böylece, üretim ve tüketim alışkanlıkları sosyolojik bir perspektifle tartışmaya açılır. Bireysel eylemden bütün topluma uzanan mevcut durumlar, geri dönüşümün önemi, her bir bireyin küçük ölçekli etkisi hatırlanır. |
Martin J. Bush, Climate Change and Renewable Energy- How to End the Climate Crisis
Herkes icin iklim; iklim adaleti (climate for everyone; climate justice)
|
https://www.wri.org/blog/2020/01/6-lessons-energy-decarbonization-countries-leading-way |
11) |
Türkiye ve diğer ülkelerin durumlar bağlamında hükümenlerin politikaları. Modern sonrası toplumda insanlık nereye gidiyor? İklim adaleti nedir ve toplumdaki adaletsizlikler ekolojik kriz arasında nasıl bir ilişki olabilir? |
Martin J. Bush - Climate Change and Renewable Energy: How to End the Climate Crisis-Palgrave Macmillan (2019)
|
J. Timmons Roberts, Bradley C. Parks, - A Climate of Injustice |
12) |
Sürdürülebilirlik ve sürdürülebilir kalkınma kavramlarının önemi. Ekonomik, sosyal ve çevresel sorunlar ortaya konur; türlerarası ilişkiler, bioçeşitlilik, mercan resifi ve diğer deniz canlılarının değeri gibi konular etrafında çözümler üretilir. Bir yandan farklı ülkelerin kalkınma düzeyleri bağlamında sosyal adalet, diğer yandan insan yaşamı için gerekli olan çevresel koşullar sürdürülebilirlik aracılığıyla ele alınır. |
The Sustainable Development Goals Report 2020
|
|
13) |
Sosyal ekolojik hareketler. Genç kuşaklar ve çocuk hareketleri. Konuyla ilgili güncel yazılar paylaşılır ve tartışılır.
Koronavirüs ve karantina etkisi, güncel dünyada değişen koşullar... ve potansiyel direnme stratejileri örnek olarak verilir ve beyinfırtınasına arkaplan amaçlanır. |
Climate Change Module Series: "Youth for climate action"
https://www.theccysc.com/post/children-in-the-age-of-uncertainty
Materyal
|
Youth and Satisfaction with Democracy |
14) |
Kapanış oturumunda katılımcıların önceki derslerde işlenenlerle ilgili değerlendirmelerini paylaşmaları beklenir, böylece toplum ve ekoloji arasındaki ilişkinin potansiyelleri ve açmazları hakkında olası yeni tartışmalara yönlenmemiz mümkün olacaktır.
Öğrenci ödevlerinden hareketle ortaya çıkan belgeseller izlenip üzerine konuşulur. |
♣ Our Planet
♣ Cowspiracy
♣ Earthlings
♣ 2040
♣ Before the Flood
♣ David Attenboroug: A Life On Our Planet
♣ Green Blood
♣ Disruption
♣ Six Degrees Could Change the World
|
Tanasescu - Environment, Political Representation, and the Challenge of Rights/ Speaking for Nature |
(KPÖÇ: Kilit Program Öğrenme Çıktılarını; APÖÇ: KPÖÇ ile ilişkilendirilmiş Alt Öğrenme Çıktılarını tanımlar. )
|
Program Öğrenme Çıktıları |
Katkı Oranı (1-5) |
1) |
Alanı ile ilgili temel bilim konularındaki kuramsal ve uygulamalı bilgileri bilgisayar mühendisliği problemlerinin çözümü için birlikte kullanır ve uygular. |
|
|
1.1 Matematik, fen bilimleri, bilgisayar bilimleri ve bilgisayar mühendisliği ile ilgili mühendislik konularında yeterli bilgi birikimine sahiptir; bu alanlardaki kuramsal ve uygulamalı bilgileri bilgisayar mühendisliği problemlerinin çözümü için birlikte kullanır ve uygular. |
|
|
|
|
2) |
Bilgisayar mühendisliği uygulamalarını analiz eder, modeller, gerçekçi kısıtlar ve koşullar altında belirli gereksinimleri karşılayacak şekilde tasarlar ve geliştirir; bu amaçla uygun yöntemleri, araçları ve teknolojileri seçer ve kullanır. |
|
|
2.1 Karmaşık bilgisayar mühendisliği problemlerini saptar, tanımlar, formüle eder ve çözer; bu amaçla uygun analitik yöntemler ile modelleme yöntemlerini seçer ve uygular. |
|
|
2.2 Bilgisayar ve yazılım tabanlı karmaşık bir sistemi, süreci, cihazı veya ürünü ekonomi, çevre sorunları, sürdürülebilirlik, üretilebilirlik, etik, sağlık, güvenlik, sosyal ve politik sorunlar gibi öğeler dahil gerçekçi kısıtlar ve koşullar altında, belirli gereksinimleri karşılayacak şekilde tasarlar; bu amaçla modern tasarım yöntemlerini uygular. |
|
|
2.3 Bilgisayar bilimleri ve bilgisayar mühendisliği uygulamaları için gerekli olan modern teknik ve araçları ve bilişim teknolojilerini seçer ve etkin bir şekilde kullanır. |
|
|
2.4 Bilgisayar mühendisliği problemlerinin ve araştırma konularının incelenmesi için deney tasarlar, deney yapar, veri toplar, sonuçları analiz eder ve yorumlar. |
|
3) |
Sürekli gelişen bilgisayar mühendisliği alanının ve küresel rekabet ortamının gerektirdiği yetkinliklere sahiptir. |
|
|
3.1 Bireysel olarak ve çok disiplinli takımlarda etkin çalışır, sorumluluk alır. |
|
|
3.2 Bilgiye erişir ve bu amaçla kaynak araştırması yapar, veri tabanları ve diğer bilgi kaynaklarını kullanır. |
|
|
3.3 Yaşam boyu öğrenmenin gerekliliği bilincindedir; bilim ve teknolojideki ve kendi alanındaki gelişmeleri izler ve kendini sürekli yeniler. |
|
|
3.4 Türkçe sözlü ve yazılı etkin iletişim kurar, etkin rapor yazar ve yazılı raporları anlar, tasarım ve üretim raporları hazırlar, etkin sunum yapar, açık ve anlaşılır talimat verir ve alır, Avrupa Dil Portföyü B1 genel düzeyinde en az bir yabancı dil bilgisine sahiptir. |
|
|
3.5 Proje yönetir, iş yeri uygulamaları, çalışanların sağlığı, çevre ve iş güvenliği konularında bilinç sahibidir; mühendislik uygulamalarının hukuksal sonuçlarının farkındadır. |
|
|
3.6 Mühendislik çözümlerinin ve uygulamalarının evrensel ve toplumsal boyutlardaki sağlık, çevre ve güvenlik üzerindeki etkilerinin bilincindedir; girişimcilik ve yenilikçilik konularının farkındadır ve çağın sorunları hakkında bilgi sahibidir. |
|
|
3.7 Mesleki ve etik sorumluluk bilincine sahiptir. |
|
|
3.8 Bilgisayar mühendisliği uygulamalarında kullanılan standartlar hakkında bilgiye sahiptir. |
|
|
3.9 Kalite bilincine sahiptir. |
|
|
3.10 Bilgisayar bilimleri ve bilgisayar mühendisliğinin önemli uygulama alanlarından en az birinde çalışabilme kapasitesine sahiptir. |
|
4) |
Öğrenimi sırasında kendi alanında en az bir yarıyıl boyunca iş yaşamının içinde bulunarak öğrendiği bilgileri uygular. |
|
|
4.1 İş hayatındaki tüm süreçleri deneyimler. |
|
|
4.2 Alanında faaliyet gösteren bir işletmede eğitim alanı ile ilgili faaliyetlerde yer alır. |
|
|
4.3 Teorik bilgiler ile uygulamayı karşılaştırır. |
|
|
4.4 Alanında edindiği bilgi ve tecrübeleri derler. |
|
5) |
İş dünyasının ve toplumun beklentileri doğrultusunda gelişen ve üniversitemizin kurumsal çıktıları olarak tanımlamış olduğu yetkinlikleri ileri düzeyde kazanır. |
|
|
5.1 Problemleri analiz edebilme, çözebilme ve çatışmaları yönetebilme yetkinliği kazanır. |
|
|
5.2 Sorunların çözümlenmesini gerektiren ortamlarda ekip üyesi olarak görev ve sorumluluk alır, gerektiğinde liderlik yapar. |
|
|
5.3 Etik ve sosyal sorumluluk bilincine sahiptir. |
|
|
5.4 Öğrendiklerini nicel ve nitel veriler ile destekleyerek; yazılı, sözlü ve görsel iletişim araçlarını kullanarak, sistemli ve etkileyici bir biçimde alanı ve alanı dışındaki gruplara aktarır. |
|
|
5.5 Sorumluluk aldığı çalışmalarda var olan normları ve standartları eleştirel bakış açısıyla değerlendir. |
|
|
5.6 Stratejik, yenilikçi ve girişimci fikirler geliştirir. |
|
|
5.7 Değişimi yönetebilme yetkinliği kazanır. |
|
|
5.8 Yaşamboyu öğrenme bilinciyle kişisel ve sosyal gelişim gösterir. |
|
|
5.9 İleri teknolojileri ve dijital dönüşüm ile ilgili gelişmeleri takip eder. |
|
|
5.10 Kültürel bilince sahiptir ve bunu alanı ve alanı dışındaki gruplara aktarır. |
|
|
5.11 Yurttaşlık yeterliliği konusunda bilinç sahibidir. |
|
|
5.12 Avrupa Dil Portfolyosunun en az B1 düzeyinde tanımlanan Yabancı Dilde (İngilizce) iletişim kurma yetkinliği kazanır. (Öğretim dili İngilizce olan programlar için B2/B2+ düzeyinde). |
|
ÖĞRENME VE ÖĞRETME YÖNTEMLERİ |
DERS ÖĞRENME ÇIKTILARI |
ÖLÇME VE DEĞERLENDİRME YÖNTEMLERİ |
DÖÇ1
|
DÖÇ2
|
DÖÇ3
|
DÖÇ4
|
DÖÇ5
|
|
-Anlatım |
|
ÖĞRENME VE ÖĞRETME YÖNTEMLERİ |
Anlatım |
" style="width: 14px">
|
ÖLÇME VE DEĞERLENDİRME YÖNTEMLERİ |
Ara Sınav |
">
|
|
|
|
|
ÖĞRENME VE ÖĞRETME YÖNTEMLERİ |
Anlatım |
" style="width: 14px">
|
ÖLÇME VE DEĞERLENDİRME YÖNTEMLERİ |
Ara Sınav |
">
|
|
-Ara Sınav |
-Tartışma |
|
ÖĞRENME VE ÖĞRETME YÖNTEMLERİ |
Tartışma |
" style="width: 14px">
|
|
|
|
|
|
ÖĞRENME VE ÖĞRETME YÖNTEMLERİ |
Tartışma |
" style="width: 14px">
|
|
|
-Sunum |
-Vaka Çalışması |
|
|
ÖLÇME VE DEĞERLENDİRME YÖNTEMLERİ |
Yarıyıl Sonu Sınavı |
">
|
|
|
|
|
|
ÖLÇME VE DEĞERLENDİRME YÖNTEMLERİ |
Yarıyıl Sonu Sınavı |
">
|
|
-Yarıyıl Sonu Sınavı |
-Problem Çözme |
|
|
ÖLÇME VE DEĞERLENDİRME YÖNTEMLERİ |
Kısa Sınav |
">
|
|
|
|
|
|
|
|
-Kısa Sınav |
-Gösterip Yaptırma |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
-Rapor Değerlendirme |
-Gösterim |
|
|
|
|
|
|
|
|
ÖLÇME VE DEĞERLENDİRME YÖNTEMLERİ |
Ödev Değerlendirme |
">
|
|
-Ödev Değerlendirme |
-Laboratuvar |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
-Sözlü sınav |
-Okuma |
|
ÖĞRENME VE ÖĞRETME YÖNTEMLERİ |
Okuma |
" style="width: 14px">
|
|
|
|
|
|
ÖĞRENME VE ÖĞRETME YÖNTEMLERİ |
Okuma |
" style="width: 14px">
|
|
|
-Tez Sunma |
-Ödev |
|
|
|
|
|
|
|
ÖĞRENME VE ÖĞRETME YÖNTEMLERİ |
Ödev |
" style="width: 14px">
|
|
|
-Jüri Değerlendirmesi |
-Proje Hazırlama |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
-Uygulama Sınavı |
-Tez Hazırlama |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
-İşyerinde Uygulama Eğitimi Değerlendirmesi |
-Akran Eğitimi |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
-Derse Aktif Katılım |
-Seminer |
|
ÖĞRENME VE ÖĞRETME YÖNTEMLERİ |
Seminer |
" style="width: 14px">
|
ÖLÇME VE DEĞERLENDİRME YÖNTEMLERİ |
Tartışmalara Katılım |
">
|
|
|
|
|
|
ÖLÇME VE DEĞERLENDİRME YÖNTEMLERİ |
Tartışmalara Katılım |
">
|
|
-Tartışmalara Katılım |
-Teknik Gezi |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
-Ders Konferansı |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
-Beyin Fırtınası |
|
|
|
|
|
|
|
ÖĞRENME VE ÖĞRETME YÖNTEMLERİ |
Beyin Fırtınası |
" style="width: 14px">
|
|
|
|
-Soru Cevap |
|
ÖĞRENME VE ÖĞRETME YÖNTEMLERİ |
Soru Cevap |
" style="width: 14px">
|
|
|
|
|
|
ÖĞRENME VE ÖĞRETME YÖNTEMLERİ |
Soru Cevap |
" style="width: 14px">
|
|
|
|
-Bireysel ve Grup Çalışması |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
-Rol Oynama-Canlandırma-Doğaçlama |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
-Stüdyo Uygulamaları |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
-Derse Aktif Katılım |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|