Ders Öğrenme Çıktıları (DÖÇ), dersi başarı ile tamamlayan öğrencilerin kendilerinden sahip olmaları beklenen bilgi, beceri ve yetkinlikleri ifade eder. Bu bağlamda, bu ders için tanımlanmış olan Ders Öğrenme Çıktıları aşağıda verilmektedir.
|
|
Bilgi
(Kuramsal ve/veya olgusal bilgi olarak tanımlanmıştır.)
|
Beceriler
(Bilişsel ve/veya uygulama becerileri olarak tanımlanmıştır.)
|
1) Dünya ticaretinin serbestleşmesiyle küreselleşen ekonominin yanı sıra ülkelerin ekonomik kümelenmelerinin ülke dış ticaretine etkilerini değerlendirebilme
ve dış ticarette makro ekonomik politikaların mikro ekonomileri/şirketleri nasıl etkilediği, riskler ve fırsatlar bağlamında ilişkilendirme ve yorumlama yetisi kazanmak,
|
2) 1) Uluslar ticaret ortamını doğru kavrayarak, şirket politikalarını ve pazar stratejilerini doğru belirleme, riskleri ve fırsatları görme yetkinliği,
2) Dış ticareti düzenleyen kurumları ve mevzuatı doğru kavrayarak, uygulamalarda zaman kaybını engellemek amacıyla süreçlerde uzmanlaşma
3) Denenmiş ve sonuç alınmış dış ticaret uygulamalarını etkin olarak faaliyetlerinde kullanabilme,
4) bütünsel bakış açısı ile operasyonlarını yönetebilme, güncel uygulamalara kolay uyum sağlamak.
|
Yetkinlikler
("Bağımsız Çalışabilme", "Sorumluluk Alabilme", "Öğrenme", "İletişim ve Sosyal" ve "Alana Özgü" yetkinlikler olarak tanımlanmıştır.)
|
1) Basit düzeyde de olsa tek başına durum değerlendirmesi yapabilecek ve karar verecek alt yapıya sahip olmak,
|
2) Bilgiye ulaşma yöntemlerini öğrenmek.
|
3) Dış ticaretin tüm birimlerinde kullanılabilecek temel bakış açısı
|
4) Toplum önünde kendini ifade edebilme, doğru soruyu sorabilme ve öğrenmeye açık olmak.
|
Hafta |
Konu |
Materyal Paylaşımı * |
|
Ön Hazırlık |
Pekiştirme |
1) |
Uluslararası ekonomi ve dünya ticaretinin genel görünümünün incelenmesi ve ders boyunca kullanılacak kavram setinin sunulması. |
Bu hafta için bir ön hazırlık gerekmeyecektir.
|
|
2) |
Dünya ekonomisinin tarihsel gelişimi: İlk çağdan sömürgecilik dönemine kadar. |
(1) Okuma: V. Gordon Childe, Tarihte Neler Oldu?, Kırmızı Yayınları
(2) İzleme: National Geographic, "Tüfek, Mikrop ve Çelik" belgeselinin ilk bölümü.
|
|
3) |
Sömürge imparatorluklarının mücadelesinden kapitalizmin doğuşu: Merkantilizm ve Fizyokrasi |
İzleme: National Geographic, "Tüfek, Mikrop ve Çelik" belgeselinin ikinci bölümü.
|
|
4) |
Klasik Politik İktisadın ticaret teorileri: Mutlak Üstünlük ve Karşılaştırmalı Üstünlük |
Okuma: Adam Smith, Ulusların Zenginliği ve David Ricardo, Ekonomi Politik ve Vergilendirmenin İlkeleri'nden seçili pasajlar.
|
|
5) |
Ülkelerin sermaye ve insan kaynağı stoklarının dış ticarete etkisi: Faktör Donatımı Teorisi |
Bu hafta için bir ön hazırlık gerekmeyecektir.
|
|
6) |
Bir ülkenin dünyanın geri kalanıyla ekonomik ilişkileri nasıl oluşur ve izlenir? |
Bu hafta için bir ön hazırlık gerekmeyecektir.
|
|
7) |
Döviz kuru makroekonomik açıdan nasıl oluşur ve bir makroekonomik değişken olarak diğer temel değişkenlerle (enflasyon, faiz oranı, ekonomi büyüme) ilişkisi nedir? |
Bu hafta için bir ön hazırlık gerekmeyecektir.
|
|
8) |
ARA SINAV |
|
|
9) |
Türkiye’nin dünya ekonomisine eklemlenmesi. |
Okuma: Korkut Boratav, Türkiye İktisat Tarihi 1908-2015, 23. Baskı, Ankara: İmge Yayınları.
|
|
10) |
“Küreselleşme” kavramı ve sürecine eleştirel bakış. |
Okuma: Paul Hirst ve Graham Thompson, Küreselleşme Sorgulanıyor, 4. Baskı, Ankara: Dost Yayınları.
|
|
11) |
Son dünya krizi nasıl yaşandı? Finansal balonun şişmesi ve patlaması. |
Okuma: Nouriel Roubini, Kriz Ekonomisi, İstanbul: Pegasus Yayınevi.
|
|
12) |
Dünya krizine getirilen yaygın açıklamalar ve eleştirisi. |
(1) İzleme: David Harvey, Kapitalizmin Krizleri (animasyon destekli kısa ders)
(2) İzleme: Charles Ferguson, İç İşler, ABD: Sony, 2010 (belgesel).
|
|
13) |
ABD Hegemonyasının sarsılması, Çin ve Rusya’nın yükselişi, “illiberal” ekonomiler kavramı ve Donald Trump’ın başkanlığıyla tetiklenen ticaret savaşı |
Okuma: Minqi Li, Çin ve 21. Yüzyıl Krizi, İstanbul: Yazılama Yayınları.
|
|
14) |
FİNAL SINAVI |
|
|
(KPÖÇ: Kilit Program Öğrenme Çıktılarını; APÖÇ: KPÖÇ ile ilişkilendirilmiş Alt Öğrenme Çıktılarını tanımlar. )
|
Program Öğrenme Çıktıları |
Katkı Oranı (1-5) |
1) |
Uluslararası ticaret ve lojistik konularında gerekli olan temel ve kuramsal bilgileri açıklar |
5 |
|
1.1 Bu alandaki temel fonksiyonları ve yaklaşımları açıklar |
5 |
|
1.2 Bu alandaki farklı süreçleri sistematik bir bakış açısı ile değerlendirir |
5 |
2) |
Uluslararası ticaret ve lojistik alanlarındaki farklı konularda vaka yönteminden de yararlanarak sorun çözme vizyonunu geliştirir |
5 |
|
2.1 Uluslararası ticaret ve lojistik alanlarında sahip olduğu bilgi ve becerileri vizyoner bir yaklaşımla değerlendirir |
5 |
|
2.2 Bireysel ve takım çalışmalarında problem çözme ve bilimsel karar verme yeteneklerini geliştirir |
5 |
|
2.3 Farklı koşullar için uygun olabilecek iş stratejileri geliştirir |
3 |
|
2.4 İş ve teknoloji dünyasındaki gelişmelere uyum sağlayabilmenin gerekliliğini kavrar |
5 |
|
2.5 Bulunduğu iş ortamında çalışanları ve süreçleri yönetebilme becerisini gösterir |
4 |
|
|
|
3) |
Bilimsel araştırma ve karar vermede sahip olduğu teorik bilgileri etkinlik ile kullanabilir ve çıktıları analitik bir yaklaşımla raporlar |
5 |
|
3.1 Alanında karşılaştığı problemleri, analitik bir yaklaşımla, ele alarak çözümler |
5 |
|
3.2 Konusundaki farklı alanlarda yeni fırsatlar yaratabilecek projeler üretebilme yetkinliği kazanır |
4 |
4) |
Sahip olduğu lisans düzeyi yetkinliklerinin üzerinde, iş dünyasının ve toplumun beklentileri doğrultusunda gelişen ve üniversitemizin kurumsal çıktıları olarak tanımlamış olduğu yetkinlikleri iş ve/veya akademik yaşamda profesyonel düzeyde geliştir. |
5 |
|
4.1 Problemleri analiz edebilme, çözebilme ve çatışmaları yönetebilme yetkinliğini uzmanlık düzeyinde geliştir. |
5 |
|
4.2 Sorunların çözümlenmesini gerektiren ortamlarda ekip üyesi olarak görev alır ve gerektiğinde liderlik yapar. |
5 |
|
4.3 Sorumluluk aldığı çalışmalarda var olan normları ve standartları eleştirel bakış açısıyla değerlendir, yenilikçi ve girişimci fikirler geliştirir. |
5 |
|
4.4 Çalışmalarında ileri teknoloji ve dijital dönüşüm olanaklarının farkındadır. |
|
|
4.5 Öğrendiklerini nicel ve nitel veriler ile destekleyerek; yazılı, sözlü ve görsel iletişim araçlarını kullanarak, sistemli ve etkileyici bir biçimde alanı ve alanı dışındaki gruplara aktarır. |
|
|
4.6 Kültürel bilince sahiptir ve bunu alanı ve alanı dışındaki gruplara aktarır. |
|
ÖĞRENME VE ÖĞRETME ETKİNLİKLERİ İŞ YÜKÜ |
Öğrenme ve Öğretme Etkinlikleri |
Etkinlik Sayısı/Yarıyıl |
Süresi (saat) |
Toplam İş Yükü |
Ders |
12 |
3 |
36 |
Laboratuvar |
0 |
0 |
0 |
Uygulama |
0 |
0 |
0 |
Derse Özgü Staj |
0 |
0 |
0 |
Arazi Çalışması |
0 |
0 |
0 |
Sınıf Dışı Ders Çalışması |
12 |
3 |
36 |
Sunum / Seminer |
14 |
3 |
42 |
Proje |
0 |
0 |
0 |
Ödevler |
1 |
10 |
10 |
Öğrenme ve Öğretme Etkinlikleri Toplam İş Yükü |
- |
- |
124 |
ÖLÇME VE DEĞERLENDİRME ETKİNLİKLERİ İŞ YÜKÜ |
Ölçme ve Değerlendirme Etkinlikleri |
Etkinlik Sayısı/Yarıyıl |
Süresi (saat) |
Toplam İş Yükü |
Kısa Sınav |
2 |
10 |
20 |
Ara Sınavlar |
1 |
2 |
2 |
Yarıyıl Sonu Sınavı |
1 |
2 |
2 |
Ölçme ve Değerlendirme Etkinlikleri Toplam İş Yükü |
- |
- |
24 |
TOPLAM İŞ YÜKÜ (Öğrenme ve Öğretme + Ölçme ve Değerlendirme Etkinlikleri) |
148 |
DERSİN AKTS KREDİSİ (Toplam İş Yükü/25.5 Saat) |
7 |