ANASAYFAKURUMSAL BİLGİLEREĞİTİM VE ÖĞRETİM PROGRAMLARI Uluslararası Ticaret ve Lojistik TezsizSERTİFİKA PROGRAMLARIÖĞRENCİLER İÇİN FAYDALI BİLGİLER, KAYNAKLAR VE SERVİSLERFAYDALI LİNKLER VE DÖKÜMANLARİLAVE VE DESTEKLEYİCİ BİLGİLER

DERSİN GENEL BİLGİLERİ

Ders Kodu Ders Adı Yıl Yarıyıl Teorik Pratik Kredi AKTS
70311METXZ-MTL0011 Uluslararası Ekonomi ve Dünya Ticareti 1 Güz 3 0 3 7
Dersin Türü: Zorunlu
Dersin Düzeyi: Yüksek Lisans      TYYÇ:7. Düzey      QF-EHEA:2. Düzey      EQF-LLL:7. Düzey
Dersin Öğretim Dili: Türkçe
Dersin Ön/Yan Koşulu: Yoktur
Dersin Veriliş Şekli: Yüz yüze
Dersin Koordinatörü: Doçent Dr. NEVZAT EVRİM ÖNAL
Dersin Öğretim Eleman(lar)ı: Doçent Dr. NEVZAT EVRİM ÖNAL
Dersin Kategorisi:

BÖLÜM II: DERSİN TANITIMI

Dersin Amacı ve İçeriği

Dersin Amacı: Bu dersin amacı, öğrencilerde, bugün yürürlükte olan uluslararası iktisadi sistem ve dünya ticaretinin işleyiş mekanizmaları, kurumları ve çelişkilerine dair bir kavrayış yaratmaktır. Bu doğrultuda, "küresel ekonomi" olarak tanımlanan eşitsiz sistemin hangi tarihsel süreçler sonucunda oluştuğu, bu süreçlerin izlerini bugün nasıl taşıdığı ve hangi güncel meselelerin bu sistemde belirleyici ve şekillendirici nitelikte olduğu soruları incelenecektir.
Dersin İçeriği: Ders çerçevesinde; tarihöncesinden itibaren insanın üretim faaliyetinin nasıl ticari faaliyeti ortaya çıkarttığı; bu ticaretin ilkel, basit ve modern aşamalarının hangi tarihsel süreçler ile oluştuğu, uluslararası ticaretin ekonomi bilimi tarafından hangi teorilerle açıklandığı, uluslararası ekonomik alanın günümüzde hangi ulus-üstü kurum ve oluşumları kapsıyor ve nasıl işliyor olduğu; Türkiye ekonomisinin bu sistemdeki yeri ve bu yerin tarihselliği; "Küreselleşme" dönemi ve ardından gelen 2008 Dünya Krizi çerçevesinde bugün sistemin hangi sorunlarla uğraştığı ve nasıl bir dönüşüm sürecinde olduğu; Dünya Krizinin finansal zemini ve gösterdiği çelişkiler; ve bugün DÜnya Ekonomisindeki temel gerilim hattı olan ABD-Çin rekabeti incelenecektir.

Derse Özgü Kurallar

Öğrencilerin dersin haftalara ayrılmış akışında önerilen okumaları ilgili hafta bitmeden yapmaları beklenecektir.

Dersin Öğrenme Çıktıları (DÖÇ)

Ders Öğrenme Çıktıları (DÖÇ), dersi başarı ile tamamlayan öğrencilerin kendilerinden sahip olmaları beklenen bilgi, beceri ve yetkinlikleri ifade eder. Bu bağlamda, bu ders için tanımlanmış olan Ders Öğrenme Çıktıları aşağıda verilmektedir.
Bilgi (Kuramsal ve/veya olgusal bilgi olarak tanımlanmıştır.)
Beceriler (Bilişsel ve/veya uygulama becerileri olarak tanımlanmıştır.)
  1) Dünya ticaretinin serbestleşmesiyle küreselleşen ekonominin yanı sıra ülkelerin ekonomik kümelenmelerinin ülke dış ticaretine etkilerini değerlendirebilme ve dış ticarette makro ekonomik politikaların mikro ekonomileri/şirketleri nasıl etkilediği, riskler ve fırsatlar bağlamında ilişkilendirme ve yorumlama yetisi kazanmak,
  2) 1) Uluslar ticaret ortamını doğru kavrayarak, şirket politikalarını ve pazar stratejilerini doğru belirleme, riskleri ve fırsatları görme yetkinliği, 2) Dış ticareti düzenleyen kurumları ve mevzuatı doğru kavrayarak, uygulamalarda zaman kaybını engellemek amacıyla süreçlerde uzmanlaşma 3) Denenmiş ve sonuç alınmış dış ticaret uygulamalarını etkin olarak faaliyetlerinde kullanabilme, 4) bütünsel bakış açısı ile operasyonlarını yönetebilme, güncel uygulamalara kolay uyum sağlamak.
Yetkinlikler ("Bağımsız Çalışabilme", "Sorumluluk Alabilme", "Öğrenme", "İletişim ve Sosyal" ve "Alana Özgü" yetkinlikler olarak tanımlanmıştır.)
  1) Basit düzeyde de olsa tek başına durum değerlendirmesi yapabilecek ve karar verecek alt yapıya sahip olmak,
  2) Bilgiye ulaşma yöntemlerini öğrenmek.
  3) Dış ticaretin tüm birimlerinde kullanılabilecek temel bakış açısı
  4) Toplum önünde kendini ifade edebilme, doğru soruyu sorabilme ve öğrenmeye açık olmak.

Haftalık Ders Planı

Hafta Konu
Materyal Paylaşımı *
Ön Hazırlık Pekiştirme
1) Uluslararası ekonomi ve dünya ticaretinin genel görünümünün incelenmesi ve ders boyunca kullanılacak kavram setinin sunulması. Bu hafta için bir ön hazırlık gerekmeyecektir.
2) Dünya ekonomisinin tarihsel gelişimi: İlk çağdan sömürgecilik dönemine kadar. (1) Okuma: V. Gordon Childe, Tarihte Neler Oldu?, Kırmızı Yayınları (2) İzleme: National Geographic, "Tüfek, Mikrop ve Çelik" belgeselinin ilk bölümü.
3) Sömürge imparatorluklarının mücadelesinden kapitalizmin doğuşu: Merkantilizm ve Fizyokrasi İzleme: National Geographic, "Tüfek, Mikrop ve Çelik" belgeselinin ikinci bölümü.
4) Klasik Politik İktisadın ticaret teorileri: Mutlak Üstünlük ve Karşılaştırmalı Üstünlük Okuma: Adam Smith, Ulusların Zenginliği ve David Ricardo, Ekonomi Politik ve Vergilendirmenin İlkeleri'nden seçili pasajlar.
5) Ülkelerin sermaye ve insan kaynağı stoklarının dış ticarete etkisi: Faktör Donatımı Teorisi Bu hafta için bir ön hazırlık gerekmeyecektir.
6) Bir ülkenin dünyanın geri kalanıyla ekonomik ilişkileri nasıl oluşur ve izlenir? Bu hafta için bir ön hazırlık gerekmeyecektir.
7) Döviz kuru makroekonomik açıdan nasıl oluşur ve bir makroekonomik değişken olarak diğer temel değişkenlerle (enflasyon, faiz oranı, ekonomi büyüme) ilişkisi nedir? Bu hafta için bir ön hazırlık gerekmeyecektir.
8) ARA SINAV
9) Türkiye’nin dünya ekonomisine eklemlenmesi. Okuma: Korkut Boratav, Türkiye İktisat Tarihi 1908-2015, 23. Baskı, Ankara: İmge Yayınları.
10) “Küreselleşme” kavramı ve sürecine eleştirel bakış. Okuma: Paul Hirst ve Graham Thompson, Küreselleşme Sorgulanıyor, 4. Baskı, Ankara: Dost Yayınları.
11) Son dünya krizi nasıl yaşandı? Finansal balonun şişmesi ve patlaması. Okuma: Nouriel Roubini, Kriz Ekonomisi, İstanbul: Pegasus Yayınevi.
12) Dünya krizine getirilen yaygın açıklamalar ve eleştirisi. (1) İzleme: David Harvey, Kapitalizmin Krizleri (animasyon destekli kısa ders) (2) İzleme: Charles Ferguson, İç İşler, ABD: Sony, 2010 (belgesel).
13) ABD Hegemonyasının sarsılması, Çin ve Rusya’nın yükselişi, “illiberal” ekonomiler kavramı ve Donald Trump’ın başkanlığıyla tetiklenen ticaret savaşı Okuma: Minqi Li, Çin ve 21. Yüzyıl Krizi, İstanbul: Yazılama Yayınları.
14) FİNAL SINAVI
*Bu alan öğrencilerin ders öncesi hazırlık ve sonrası dersi pekiştirme için paylaşılan ders materyallerini içerir.

Ders İçin Zorunlu/Önerilen Kaynaklar

Ders Notları / Kitaplar:
Diğer Kaynaklar:

BÖLÜM III: DERSİN PROGRAM ÖĞRENME ÇIKTILARI İLE İLİŞKİSİ

(Aşağıdaki matris, ders öğrenme çıktıları (DÖÇ) ile program öğrenme çıktıları (KPÖÇ ve APÖÇ) ile bağını ve (varsa) onlara hangi düzeyde katkı sağladığını sayısal olarak göstermektedir.

Ders Öğrenme Çıktıları ile Program Öğrenme Çıktıları İlişki Matrisi

(KPÖÇ: Kilit Program Öğrenme Çıktılarını; APÖÇ: KPÖÇ ile ilişkilendirilmiş Alt Öğrenme Çıktılarını tanımlar. )
DÖÇ/PÖÇ KPÖÇ 1 KPÖÇ 2 KPÖÇ 3 KPÖÇ 4
1 2 1 2 3 4 5 1 2 1 2 3 4 5 6
DÖÇ1
DÖÇ2
DÖÇ3
DÖÇ4
DÖÇ5
DÖÇ6

Dersin Program Öğrenme Çıktılarına Katkı Düzeyi

Etkisi Yok 1 En Düşük 2 Düşük 3 Orta 4 Yüksek 5 En Yüksek
           
Program Öğrenme Çıktıları Katkı Oranı (1-5)
1) Uluslararası ticaret ve lojistik konularında gerekli olan temel ve kuramsal bilgileri açıklar 5
2) Uluslararası ticaret ve lojistik alanlarındaki farklı konularda vaka yönteminden de yararlanarak sorun çözme vizyonunu geliştirir 5
3) Bilimsel araştırma ve karar vermede sahip olduğu teorik bilgileri etkinlik ile kullanabilir ve çıktıları analitik bir yaklaşımla raporlar 5
4) Sahip olduğu lisans düzeyi yetkinliklerinin üzerinde, iş dünyasının ve toplumun beklentileri doğrultusunda gelişen ve üniversitemizin kurumsal çıktıları olarak tanımlamış olduğu yetkinlikleri iş ve/veya akademik yaşamda profesyonel düzeyde geliştir. 5

BÖLÜM IV: DERSİN ÖĞRENME VE ÖĞRETME YÖNTEMLERİ İLE ÖLÇME VE DEĞERLENDİRME YÖNTEMLERİ

Dersin Öğrenme ve Öğretme Yöntemleri

(Üniversitemiz genelinde kullanılan tüm öğrenme ve öğretme yöntemleri sistematik olarak yönetilmektedir. Akademik birimlerden gelen talepler doğrultusunda bölüm/programların öğrenme ve öğretme yöntemleri ilgili kurullarımız tarafından değerlendirilmekte ve uygun bulunursa, üniversite havuzunda toplanmaktadır. Bölüm ve programlar, kendileri için program tasarımlarına uygun olan yöntemleri bu havuzdan seçebilmektedirler. Benzer şekilde, dersler için kullanılması uygun görülen yöntemler de programlar düzeyinde belirlenmiş olan yöntemler arasından seçilebilmektedir.)
Programa Genelinde Kullanılan Öğrenme ve Öğretme Yöntemleri
Ders İçin Kullanılan Öğrenme ve Öğretme Yöntemleri
Anlatım
Tartışma
Vaka Çalışması
Problem Çözme
Gösterip Yaptırma
Gösterim
Laboratuvar
Okuma
Ödev
Proje Hazırlama
Tez Hazırlama
Akran Eğitimi
Seminer
Teknik Gezi
Ders Konferansı
Beyin Fırtınası
Soru Cevap
Bireysel ve Grup Çalışması
Rol Oynama-Canlandırma-Doğaçlama
Stüdyo Uygulamaları
Derse Aktif Katılım

Dersin Ölçme ve Değerlendirme Yöntemleri

(Üniversitemiz genelinde kullanılan tüm ölçme ve değerlendirme yöntemleri sistematik olarak yönetilmektedir. Akademik birimlerden gelen talepler doğrultusunda bölüm/programların ölçme ve değerlendirme yöntemleri ilgili kurullarımız tarafından değerlendirilmekte ve uygun bulunursa, üniversite havuzunda toplanmaktadır. Bölüm ve programlar, kendileri için program tasarımlarına uygun olan yöntemleri bu havuzdan seçebilmektedirler. Benzer şekilde, dersler için kullanılması uygun görülen yöntemler de programlar düzeyinde belirlenmiş olan yöntemler arasından seçilebilmektedir.)
Programa Genelinde Kullanılan Ölçme ve Değerlendirme Yöntemleri
Ders İçin Kullanılan Ölçme ve Değerlendirme Yöntemleri
Ara Sınav
Sunum
Yarıyıl Sonu Sınavı
Kısa Sınav
Rapor Değerlendirme
Ödev Değerlendirme
Sözlü sınav
Tez Sunma
Jüri Değerlendirmesi
Uygulama Sınavı
İşyerinde Uygulama Eğitimi Değerlendirmesi
Derse Aktif Katılım
Tartışmalara Katılım

DÖÇ İle Öğrenme-Öğretme Yöntemleri ve Ölçme-Değerlendirme Yöntemleri İlişki Matrisi

(Aşağıdaki matris, dersin öğrenme çıktıları ile ilişkili olarak ders için belirlenmiş olan öğrenme ve öğretme yöntem(leri) ile ölçme ve değerlendirme yöntem(leri)ni göstermektedir.)
ÖĞRENME VE ÖĞRETME YÖNTEMLERİ
DERS ÖĞRENME ÇIKTILARI
ÖLÇME VE DEĞERLENDİRME YÖNTEMLERİ
DÖÇ1 DÖÇ2 DÖÇ3 DÖÇ4 DÖÇ5 DÖÇ6
-Anlatım -Ara Sınav
-Tartışma -Sunum
-Vaka Çalışması -Yarıyıl Sonu Sınavı
-Problem Çözme -Kısa Sınav
-Gösterip Yaptırma -Rapor Değerlendirme
-Gösterim -Ödev Değerlendirme
-Laboratuvar -Sözlü sınav
-Okuma -Tez Sunma
-Ödev -Jüri Değerlendirmesi
-Proje Hazırlama -Uygulama Sınavı
-Tez Hazırlama -İşyerinde Uygulama Eğitimi Değerlendirmesi
-Akran Eğitimi -Derse Aktif Katılım
-Seminer -Tartışmalara Katılım
-Teknik Gezi
-Ders Konferansı
-Beyin Fırtınası
-Soru Cevap
-Bireysel ve Grup Çalışması
-Rol Oynama-Canlandırma-Doğaçlama
-Stüdyo Uygulamaları
-Derse Aktif Katılım

Dersin Ölçme ve Değerlendirme Yöntemlerinin Başarı Notuna Katkısı

Ölçme ve Değerlendirme Yöntemleri Uygulama Sayısı / Yarıyıl Katkı Oranı
Toplam %
YARIYIL İÇİ ÖLÇME VE DEĞERLENDİRME YÖNTEMLERİNİN BAŞARI NOTUNA KATKI ORANI % 0
YARIYIL SONU SINAVININ BAŞARI NOTUNA KATKI ORANI %
Toplam %

BÖLÜM V: DERSİN İŞ YÜKÜ VE AKTS KREDİSİ

ÖĞRENME VE ÖĞRETME ETKİNLİKLERİ İŞ YÜKÜ
Öğrenme ve Öğretme Etkinlikleri Etkinlik Sayısı/Yarıyıl Süresi (saat) Toplam İş Yükü
Ders 12 3 36
Laboratuvar 0 0 0
Uygulama 0 0 0
Derse Özgü Staj 0 0 0
Arazi Çalışması 0 0 0
Sınıf Dışı Ders Çalışması 12 3 36
Sunum / Seminer 14 3 42
Proje 0 0 0
Ödevler 1 10 10
Öğrenme ve Öğretme Etkinlikleri Toplam İş Yükü - - 124
ÖLÇME VE DEĞERLENDİRME ETKİNLİKLERİ İŞ YÜKÜ
Ölçme ve Değerlendirme Etkinlikleri Etkinlik Sayısı/Yarıyıl Süresi (saat) Toplam İş Yükü
Kısa Sınav 2 10 20
Ara Sınavlar 1 2 2
Yarıyıl Sonu Sınavı 1 2 2
Ölçme ve Değerlendirme Etkinlikleri Toplam İş Yükü - - 24
TOPLAM İŞ YÜKÜ (Öğrenme ve Öğretme + Ölçme ve Değerlendirme Etkinlikleri) 148
DERSİN AKTS KREDİSİ (Toplam İş Yükü/25.5 Saat) 7