ANASAYFAKURUMSAL BİLGİLEREĞİTİM VE ÖĞRETİM PROGRAMLARI İşletme Uzaktan Eğitim TezsizSERTİFİKA PROGRAMLARIÖĞRENCİLER İÇİN FAYDALI BİLGİLER, KAYNAKLAR VE SERVİSLERFAYDALI LİNKLER VE DÖKÜMANLARİLAVE VE DESTEKLEYİCİ BİLGİLER

DERSİN GENEL BİLGİLERİ

Ders Kodu Ders Adı Yıl Yarıyıl Teorik Pratik Kredi AKTS
70311METUS-MTL0021 Uluslararası Ekonomi ve Dünya Ticareti 1 Güz 3 0 3 6
Dersin Türü: Bölüm Seçmeli
Dersin Düzeyi: Yüksek Lisans      TYYÇ:7. Düzey      QF-EHEA:2. Düzey      EQF-LLL:7. Düzey
Dersin Öğretim Dili: Türkçe
Dersin Ön/Yan Koşulu: Yoktur
Dersin Veriliş Şekli: Uzaktan Eğitim
Dersin Koordinatörü: Profesör Dr. KAAN EVREN BOLGÜN
Dersin Öğretim Eleman(lar)ı: Doçent Dr. MEHMET YEŞİLYAPRAK
Doçent Dr. NEVZAT EVRİM ÖNAL
Profesör Dr. KAAN EVREN BOLGÜN
Dersin Kategorisi:

BÖLÜM II: DERSİN TANITIMI

Dersin Amacı ve İçeriği

Dersin Amacı: Bu dersin amacı, öğrencilerde, bugün yürürlükte olan uluslararası iktisadi sistem ve dünya ticaretinin işleyiş mekanizmaları, kurumları ve çelişkilerine dair bir kavrayış yaratmaktır. Bu doğrultuda, "küresel ekonomi" olarak tanımlanan eşitsiz sistemin hangi tarihsel süreçler sonucunda oluştuğu, bu süreçlerin izlerini bugün nasıl taşıdığı ve hangi güncel meselelerin bu sistemde belirleyici ve şekillendirici nitelikte olduğu soruları incelenecektir.
Dersin İçeriği: Ders çerçevesinde; tarihöncesinden itibaren insanın üretim faaliyetinin nasıl ticari faaliyeti ortaya çıkarttığı; bu ticaretin ilkel, basit ve modern aşamalarının hangi tarihsel süreçler ile oluştuğu, uluslararası ticaretin ekonomi bilimi tarafından hangi teorilerle açıklandığı, uluslararası ekonomik alanın günümüzde hangi ulus-üstü kurum ve oluşumları kapsıyor ve nasıl işliyor olduğu; Türkiye ekonomisinin bu sistemdeki yeri ve bu yerin tarihselliği; "Küreselleşme" dönemi ve ardından gelen 2008 Dünya Krizi çerçevesinde bugün sistemin hangi sorunlarla uğraştığı ve nasıl bir dönüşüm sürecinde olduğu; Dünya Krizinin finansal zemini ve gösterdiği çelişkiler; ve bugün Dünya Ekonomisindeki temel gerilim hattı olan ABD-Çin rekabeti incelenecektir.

Derse Özgü Kurallar

Öğrencilerin dersin haftalara ayrılmış akışında önerilen kaynak okumaları ilgili hafta bitmeden yapmaları beklenecektir.

Dersin Öğrenme Çıktıları (DÖÇ)

Ders Öğrenme Çıktıları (DÖÇ), dersi başarı ile tamamlayan öğrencilerin kendilerinden sahip olmaları beklenen bilgi, beceri ve yetkinlikleri ifade eder. Bu bağlamda, bu ders için tanımlanmış olan Ders Öğrenme Çıktıları aşağıda verilmektedir.
Bilgi (Kuramsal ve/veya olgusal bilgi olarak tanımlanmıştır.)
  1) Dünya ticaretinin serbestleşmesiyle küreselleşen dünya ekonomisinin ve ülkelerin ekonomik kümelenmelerinin ülke dış ticaretine etkilerini değerlendirebilir; dış ticarette makro ekonomik politikaların mikro ekonomileri/şirketleri nasıl etkilediğini, riskler ve fırsatlar bağlamında ilişkilendirir ve yorumlar
Beceriler (Bilişsel ve/veya uygulama becerileri olarak tanımlanmıştır.)
  1) Uluslararası ticaret ortamını doğru kavrayarak, şirket politikalarını ve pazar stratejilerini belirleyebilir, riskleri ve fırsatları tespit eder
  2) Dış ticareti düzenleyen kurumları ve mevzuatı kavrayarak, uygulamalarda zaman kaybını engellemek amacıyla süreçlerde uzmanlaşır.
  3) Denenmiş ve sonuç alınmış dış ticaret uygulamalarını etkin olarak faaliyetlerinde kullanabilir.
Yetkinlikler ("Bağımsız Çalışabilme", "Sorumluluk Alabilme", "Öğrenme", "İletişim ve Sosyal" ve "Alana Özgü" yetkinlikler olarak tanımlanmıştır.)
  1) Bütünsel bakış açısı ile dış ticaret operasyonlarını yönetebilir, güncel uygulamalara kolayca uyum sağlar

Haftalık Ders Planı

Hafta Konu
Materyal Paylaşımı *
Ön Hazırlık Pekiştirme
1) Uluslararası Ekonomi ve Dünya Ticaretine Giriş Bu hafta için bir ön hazırlık gerekmeyecektir.
2) Uluslararası Ticaret Teorisi Analizleri: Karşılaştırmalı Üstünlük Teorisi (1) Okuma: V. Gordon Childe, Tarihte Neler Oldu?, Kırmızı Yayınları (2) İzleme: National Geographic, "Tüfek, Mikrop ve Çelik" belgeselinin ilk bölümü.
3) Uluslararası Ticaret Teorisi Analizleri: Arz ve Talep Modelleri
4) Faktör Donatımı (Heckscher-Ohlin) Teorisi
5) Dış Ticaret Teorisi ve Ekonomik Büyüme Analizleri
6) Dış Ticaret Politikası, Dış Ticaret & Ekonomik Kalkınma İlişkisi
7) Gümrük Tarifeleri ve Tarife Dışı Ticaret Politikası Araçları
8) Dünya Ticaretinin Serbestleştirilmesi (Küreselleşme, DTÖ)
9) Uluslararası Ekonomik Entegrasyonlar (Avrupa Birliği, NAFTA)
10) Finansal Kriz Kuramları, Açıklayıcı Modelleri ve Sonuçları
11) ABD 2008 İpotek Kredisi Krizi Okuma: Nouriel Roubini, Kriz Ekonomisi, İstanbul: Pegasus Yayınevi.
12) Döviz Kuru Sistemleri ve Kur Değişim Teorileri (1) İzleme: David Harvey, Kapitalizmin Krizleri (animasyon destekli kısa ders) (2) İzleme: Charles Ferguson, İç İşler, ABD: Sony, 2010 (belgesel).
13) Küresel Ticaret Savaşları (ABD-Çin) Okuma: Minqi Li, Çin ve 21. Yüzyıl Krizi, İstanbul: Yazılama Yayınları.
14) Dış Ödemeler Bilançosu, Bilanço Denkleştirici Mekanizmalar Bu hafta için bir ön hazırlık gerekmeyecektir.
*Bu alan öğrencilerin ders öncesi hazırlık ve sonrası dersi pekiştirme için paylaşılan ders materyallerini içerir.

Ders İçin Zorunlu/Önerilen Kaynaklar

Ders Notları / Kitaplar: Prof.Dr.Halil Seyitoğlu, (2007). Uluslararası İktisat, Teori, Politika ve Uygulama, 21.Baskı, Güzem Can Yayınları
James Gerber, (2017). Uluslararası İktisat, 6.Baskı, Nobel Akademik Yayıncılık
Korkut Boratav, Türkiye İktisat Tarihi 1908-2015, 23. Baskı, Ankara: İmge Yayınevi
Paul Hirst ve Graham Thompson, Küreselleşme Sorgulanıyor, 4. Baskı, Ankara: Dost Yayınevi
Nouriel Roubini, Kriz Ekonomisi, (2017). Pegasus Yayınevi, İstanbul
Ahmet Söylemezoğlu, (2020). Küresel Ekonomi Düzeni: Kurumlar ve Kurallar, Remzi Kitapevi
Diğer Kaynaklar:

BÖLÜM III: DERSİN PROGRAM ÖĞRENME ÇIKTILARI İLE İLİŞKİSİ

(Aşağıdaki matris, ders öğrenme çıktıları (DÖÇ) ile program öğrenme çıktıları (KPÖÇ ve APÖÇ) ile bağını ve (varsa) onlara hangi düzeyde katkı sağladığını sayısal olarak göstermektedir.

Ders Öğrenme Çıktıları ile Program Öğrenme Çıktıları İlişki Matrisi

(KPÖÇ: Kilit Program Öğrenme Çıktılarını; APÖÇ: KPÖÇ ile ilişkilendirilmiş Alt Öğrenme Çıktılarını tanımlar. )
DÖÇ/PÖÇ KPÖÇ 1 KPÖÇ 2 KPÖÇ 3 KPÖÇ 4
1 2 1 2 3 4 5 1 2 1 2 3 4 5 6
DÖÇ1
DÖÇ2
DÖÇ3
DÖÇ4
DÖÇ5

Dersin Program Öğrenme Çıktılarına Katkı Düzeyi

Etkisi Yok 1 En Düşük 2 Düşük 3 Orta 4 Yüksek 5 En Yüksek
           
Program Öğrenme Çıktıları Katkı Oranı (1-5)
1) İşletme yönetimi için gerekli olan temel ve kuramsal bilgilere sahip olabilme.
2) İşletme yönetimi alanındaki çeşitli konularda, vaka yöntemi de kullanarak, sorunlara yaklaşım vizyonunu geliştirebilme.
3) Bilimsel araştırma ve karar verme çalışmalarında, edinmiş olduğu metodolojik bilgileri etkin bir biçimde kullanabilme ve çıktıları analitik bir yaklaşımla raporlayabilme.
4) Sahip olduğu lisans düzeyi yetkinliklerinin üzerinde, iş dünyasının ve toplumun beklentileri doğrultusunda gelişen ve üniversitemizin kurumsal çıktıları olarak tanımlamış olduğu yetkinlikleri iş ve/veya akademik yaşamda profesyonel düzeyde geliştir.

BÖLÜM IV: DERSİN ÖĞRENME VE ÖĞRETME YÖNTEMLERİ İLE ÖLÇME VE DEĞERLENDİRME YÖNTEMLERİ

Dersin Öğrenme ve Öğretme Yöntemleri

(Üniversitemiz genelinde kullanılan tüm öğrenme ve öğretme yöntemleri sistematik olarak yönetilmektedir. Akademik birimlerden gelen talepler doğrultusunda bölüm/programların öğrenme ve öğretme yöntemleri ilgili kurullarımız tarafından değerlendirilmekte ve uygun bulunursa, üniversite havuzunda toplanmaktadır. Bölüm ve programlar, kendileri için program tasarımlarına uygun olan yöntemleri bu havuzdan seçebilmektedirler. Benzer şekilde, dersler için kullanılması uygun görülen yöntemler de programlar düzeyinde belirlenmiş olan yöntemler arasından seçilebilmektedir.)
Programa Genelinde Kullanılan Öğrenme ve Öğretme Yöntemleri
Ders İçin Kullanılan Öğrenme ve Öğretme Yöntemleri
Anlatım
Tartışma
Vaka Çalışması
Problem Çözme
Gösterip Yaptırma
Gösterim
Laboratuvar
Okuma
Ödev
Proje Hazırlama
Tez Hazırlama
Akran Eğitimi
Seminer
Teknik Gezi
Ders Konferansı
Beyin Fırtınası
Soru Cevap
Bireysel ve Grup Çalışması
Rol Oynama-Canlandırma-Doğaçlama
Stüdyo Uygulamaları
Derse Aktif Katılım

Dersin Ölçme ve Değerlendirme Yöntemleri

(Üniversitemiz genelinde kullanılan tüm ölçme ve değerlendirme yöntemleri sistematik olarak yönetilmektedir. Akademik birimlerden gelen talepler doğrultusunda bölüm/programların ölçme ve değerlendirme yöntemleri ilgili kurullarımız tarafından değerlendirilmekte ve uygun bulunursa, üniversite havuzunda toplanmaktadır. Bölüm ve programlar, kendileri için program tasarımlarına uygun olan yöntemleri bu havuzdan seçebilmektedirler. Benzer şekilde, dersler için kullanılması uygun görülen yöntemler de programlar düzeyinde belirlenmiş olan yöntemler arasından seçilebilmektedir.)
Programa Genelinde Kullanılan Ölçme ve Değerlendirme Yöntemleri
Ders İçin Kullanılan Ölçme ve Değerlendirme Yöntemleri
Ara Sınav
Sunum
Yarıyıl Sonu Sınavı
Kısa Sınav
Rapor Değerlendirme
Ödev Değerlendirme
Sözlü sınav
Tez Sunma
Jüri Değerlendirmesi
Uygulama Sınavı
İşyerinde Uygulama Eğitimi Değerlendirmesi
Derse Aktif Katılım
Tartışmalara Katılım

DÖÇ İle Öğrenme-Öğretme Yöntemleri ve Ölçme-Değerlendirme Yöntemleri İlişki Matrisi

(Aşağıdaki matris, dersin öğrenme çıktıları ile ilişkili olarak ders için belirlenmiş olan öğrenme ve öğretme yöntem(leri) ile ölçme ve değerlendirme yöntem(leri)ni göstermektedir.)
ÖĞRENME VE ÖĞRETME YÖNTEMLERİ
DERS ÖĞRENME ÇIKTILARI
ÖLÇME VE DEĞERLENDİRME YÖNTEMLERİ
DÖÇ1 DÖÇ2 DÖÇ3 DÖÇ4 DÖÇ5
-Anlatım -Ara Sınav
-Tartışma -Sunum
-Vaka Çalışması -Yarıyıl Sonu Sınavı
-Problem Çözme -Kısa Sınav
-Gösterip Yaptırma -Rapor Değerlendirme
-Gösterim -Ödev Değerlendirme
-Laboratuvar -Sözlü sınav
-Okuma -Tez Sunma
-Ödev -Jüri Değerlendirmesi
-Proje Hazırlama -Uygulama Sınavı
-Tez Hazırlama -İşyerinde Uygulama Eğitimi Değerlendirmesi
-Akran Eğitimi -Derse Aktif Katılım
-Seminer -Tartışmalara Katılım
-Teknik Gezi
-Ders Konferansı
-Beyin Fırtınası
-Soru Cevap
-Bireysel ve Grup Çalışması
-Rol Oynama-Canlandırma-Doğaçlama
-Stüdyo Uygulamaları
-Derse Aktif Katılım

Dersin Ölçme ve Değerlendirme Yöntemlerinin Başarı Notuna Katkısı

Ölçme ve Değerlendirme Yöntemleri Uygulama Sayısı / Yarıyıl Katkı Oranı
Kısa Sınavlar 2 % 30.00
Ara Sınavlar 1 % 20.00
Yarıyıl Sonu Sınavı 1 % 50.00
Toplam % 100
YARIYIL İÇİ ÖLÇME VE DEĞERLENDİRME YÖNTEMLERİNİN BAŞARI NOTUNA KATKI ORANI % 50
YARIYIL SONU SINAVININ BAŞARI NOTUNA KATKI ORANI % 50
Toplam % 100

BÖLÜM V: DERSİN İŞ YÜKÜ VE AKTS KREDİSİ

ÖĞRENME VE ÖĞRETME ETKİNLİKLERİ İŞ YÜKÜ
Öğrenme ve Öğretme Etkinlikleri Etkinlik Sayısı/Yarıyıl Süresi (saat) Toplam İş Yükü
Ders 14 3 42
Laboratuvar 0 0 0
Uygulama 10 2 20
Derse Özgü Staj 0 0 0
Arazi Çalışması 0 0 0
Sınıf Dışı Ders Çalışması 10 8 80
Sunum / Seminer 1 2 2
Proje 0 0 0
Ödevler 1 2 2
Öğrenme ve Öğretme Etkinlikleri Toplam İş Yükü - - 146
ÖLÇME VE DEĞERLENDİRME ETKİNLİKLERİ İŞ YÜKÜ
Ölçme ve Değerlendirme Etkinlikleri Etkinlik Sayısı/Yarıyıl Süresi (saat) Toplam İş Yükü
Kısa Sınav 0 0 0
Ara Sınavlar 1 2 2
Yarıyıl Sonu Sınavı 1 2 2
Ölçme ve Değerlendirme Etkinlikleri Toplam İş Yükü - - 4
TOPLAM İŞ YÜKÜ (Öğrenme ve Öğretme + Ölçme ve Değerlendirme Etkinlikleri) 150
DERSİN AKTS KREDİSİ (Toplam İş Yükü/25.5 Saat) 6