Ders Öğrenme Çıktıları (DÖÇ), dersi başarı ile tamamlayan öğrencilerin kendilerinden sahip olmaları beklenen bilgi, beceri ve yetkinlikleri ifade eder. Bu bağlamda, bu ders için tanımlanmış olan Ders Öğrenme Çıktıları aşağıda verilmektedir.
|
|
Bilgi
(Kuramsal ve/veya olgusal bilgi olarak tanımlanmıştır.)
|
1) Dünya ticaretinin serbestleşmesiyle küreselleşen dünya ekonomisinin ve ülkelerin ekonomik kümelenmelerinin ülke dış ticaretine etkilerini değerlendirebilir; dış ticarette makro ekonomik politikaların mikro ekonomileri/şirketleri nasıl etkilediğini, riskler ve fırsatlar bağlamında ilişkilendirir ve yorumlar
|
Beceriler
(Bilişsel ve/veya uygulama becerileri olarak tanımlanmıştır.)
|
1) Uluslararası ticaret ortamını doğru kavrayarak, şirket politikalarını ve pazar stratejilerini belirleyebilir, riskleri ve fırsatları tespit eder
|
2) Dış ticareti düzenleyen kurumları ve mevzuatı kavrayarak, uygulamalarda zaman kaybını engellemek amacıyla süreçlerde uzmanlaşır.
|
3) Denenmiş ve sonuç alınmış dış ticaret uygulamalarını etkin olarak faaliyetlerinde kullanabilir.
|
Yetkinlikler
("Bağımsız Çalışabilme", "Sorumluluk Alabilme", "Öğrenme", "İletişim ve Sosyal" ve "Alana Özgü" yetkinlikler olarak tanımlanmıştır.)
|
1) Bütünsel bakış açısı ile dış ticaret operasyonlarını yönetebilir, güncel uygulamalara kolayca uyum sağlar
|
Hafta |
Konu |
Materyal Paylaşımı * |
|
Ön Hazırlık |
Pekiştirme |
1) |
Uluslararası Ekonomi ve Dünya Ticaretine Giriş |
Bu hafta için bir ön hazırlık gerekmeyecektir.
|
|
2) |
Uluslararası Ticaret Teorisi Analizleri: Karşılaştırmalı Üstünlük Teorisi |
(1) Okuma: V. Gordon Childe, Tarihte Neler Oldu?, Kırmızı Yayınları
(2) İzleme: National Geographic, "Tüfek, Mikrop ve Çelik" belgeselinin ilk bölümü.
|
|
3) |
Uluslararası Ticaret Teorisi Analizleri: Arz ve Talep Modelleri |
|
|
4) |
Faktör Donatımı (Heckscher-Ohlin) Teorisi |
|
|
5) |
Dış Ticaret Teorisi ve Ekonomik Büyüme Analizleri |
|
|
6) |
Dış Ticaret Politikası, Dış Ticaret & Ekonomik Kalkınma İlişkisi |
|
|
7) |
Gümrük Tarifeleri ve Tarife Dışı Ticaret Politikası Araçları |
|
|
8) |
Dünya Ticaretinin Serbestleştirilmesi (Küreselleşme, DTÖ) |
|
|
9) |
Uluslararası Ekonomik Entegrasyonlar (Avrupa Birliği, NAFTA) |
|
|
10) |
Finansal Kriz Kuramları, Açıklayıcı Modelleri ve Sonuçları |
|
|
11) |
ABD 2008 İpotek Kredisi Krizi |
Okuma: Nouriel Roubini, Kriz Ekonomisi, İstanbul: Pegasus Yayınevi.
|
|
12) |
Döviz Kuru Sistemleri ve Kur Değişim Teorileri |
(1) İzleme: David Harvey, Kapitalizmin Krizleri (animasyon destekli kısa ders)
(2) İzleme: Charles Ferguson, İç İşler, ABD: Sony, 2010 (belgesel).
|
|
13) |
Küresel Ticaret Savaşları (ABD-Çin) |
Okuma: Minqi Li, Çin ve 21. Yüzyıl Krizi, İstanbul: Yazılama Yayınları.
|
|
14) |
Dış Ödemeler Bilançosu, Bilanço Denkleştirici Mekanizmalar |
Bu hafta için bir ön hazırlık gerekmeyecektir.
|
|
Ders Notları / Kitaplar: |
Prof.Dr.Halil Seyitoğlu, (2007). Uluslararası İktisat, Teori, Politika ve Uygulama, 21.Baskı, Güzem Can Yayınları
James Gerber, (2017). Uluslararası İktisat, 6.Baskı, Nobel Akademik Yayıncılık
Korkut Boratav, Türkiye İktisat Tarihi 1908-2015, 23. Baskı, Ankara: İmge Yayınevi
Paul Hirst ve Graham Thompson, Küreselleşme Sorgulanıyor, 4. Baskı, Ankara: Dost Yayınevi
Nouriel Roubini, Kriz Ekonomisi, (2017). Pegasus Yayınevi, İstanbul
Ahmet Söylemezoğlu, (2020). Küresel Ekonomi Düzeni: Kurumlar ve Kurallar, Remzi Kitapevi
|
Diğer Kaynaklar: |
|
(KPÖÇ: Kilit Program Öğrenme Çıktılarını; APÖÇ: KPÖÇ ile ilişkilendirilmiş Alt Öğrenme Çıktılarını tanımlar. )
|
Program Öğrenme Çıktıları |
Katkı Oranı (1-5) |
1) |
İşletme yönetimi için gerekli olan temel ve kuramsal bilgilere sahip olabilme. |
|
|
1.1 İşletmenin temel fonksiyonlarını hatırlayabilme. |
|
|
1.2 İşletme yönetiminde çeşitli süreçleri sistematik bir bakış açısıyla değerlendirebilme. |
|
2) |
İşletme yönetimi alanındaki çeşitli konularda, vaka yöntemi de kullanarak, sorunlara yaklaşım vizyonunu geliştirebilme. |
|
|
2.1 İşletme yönetimi alanında edindiği bilgi ve becerileri eleştirel bir yaklaşımla değerlendirebilme. |
|
|
2.2 Bireysel ve takım çalışmalarıyla problem çözme ve karar verme yeteneklerini geliştirebilme. |
|
|
2.3 Değişen koşullarda, paydaşların yararlarını da gözeterek, uygun işletme stratejileri geliştirebilme. |
|
|
2.4 Teknolojik ve iş ortamındaki değişimlere uyum sağlayabilmenin önem ve gereğini kavrayabilme. |
|
|
2.5 Dinamik iş dünyasında, çalışanları ve süreçleri yönetebilme becerisini gösterebilme. |
|
|
|
|
3) |
Bilimsel araştırma ve karar verme çalışmalarında, edinmiş olduğu metodolojik bilgileri etkin bir biçimde kullanabilme ve çıktıları analitik bir yaklaşımla raporlayabilme. |
|
|
3.1 İşletmecilik alanında karşılaşılan problemleri analitik bir düşünce tarzıyla ele alarak çözümler üretebilme. |
|
|
3.2 İşletme yönetiminin değişik alanlarında yeni fırsatlar yaratabilecek projeler üretebilme. |
|
4) |
Sahip olduğu lisans düzeyi yetkinliklerinin üzerinde, iş dünyasının ve toplumun beklentileri doğrultusunda gelişen ve üniversitemizin kurumsal çıktıları olarak tanımlamış olduğu yetkinlikleri iş ve/veya akademik yaşamda profesyonel düzeyde geliştir. |
|
|
4.1 Problemleri analiz edebilme, çözebilme ve çatışmaları yönetebilme yetkinliğini uzmanlık düzeyinde geliştir. |
|
|
4.2 Sorunların çözümlenmesini gerektiren ortamlarda ekip üyesi olarak görev alır ve gerektiğinde liderlik yapar. |
|
|
4.3 Sorumluluk aldığı çalışmalarda var olan normları ve standartları eleştirel bakış açısıyla değerlendir, yenilikçi ve girişimci fikirler geliştir. |
|
|
4.4 Çalışmalarında ileri teknoloji ve dijital dönüşüm olanaklarının farkındadır. |
|
|
4.5 Öğrendiklerini nicel ve nitel veriler ile destekleyerek; yazılı, sözlü ve görsel iletişim araçlarını kullanarak, sistemli ve etkileyici bir biçimde alanı ve alanı dışındaki gruplara aktarır. |
|
|
4.6 Kültürel bilince sahiptir ve bunu alanı ve alanı dışındaki gruplara aktarır. |
|
ÖĞRENME VE ÖĞRETME ETKİNLİKLERİ İŞ YÜKÜ |
Öğrenme ve Öğretme Etkinlikleri |
Etkinlik Sayısı/Yarıyıl |
Süresi (saat) |
Toplam İş Yükü |
Ders |
14 |
3 |
42 |
Laboratuvar |
0 |
0 |
0 |
Uygulama |
10 |
2 |
20 |
Derse Özgü Staj |
0 |
0 |
0 |
Arazi Çalışması |
0 |
0 |
0 |
Sınıf Dışı Ders Çalışması |
10 |
8 |
80 |
Sunum / Seminer |
1 |
2 |
2 |
Proje |
0 |
0 |
0 |
Ödevler |
1 |
2 |
2 |
Öğrenme ve Öğretme Etkinlikleri Toplam İş Yükü |
- |
- |
146 |
ÖLÇME VE DEĞERLENDİRME ETKİNLİKLERİ İŞ YÜKÜ |
Ölçme ve Değerlendirme Etkinlikleri |
Etkinlik Sayısı/Yarıyıl |
Süresi (saat) |
Toplam İş Yükü |
Kısa Sınav |
0 |
0 |
0 |
Ara Sınavlar |
1 |
2 |
2 |
Yarıyıl Sonu Sınavı |
1 |
2 |
2 |
Ölçme ve Değerlendirme Etkinlikleri Toplam İş Yükü |
- |
- |
4 |
TOPLAM İŞ YÜKÜ (Öğrenme ve Öğretme + Ölçme ve Değerlendirme Etkinlikleri) |
150 |
DERSİN AKTS KREDİSİ (Toplam İş Yükü/25.5 Saat) |
6 |