ANASAYFAKURUMSAL BİLGİLEREĞİTİM VE ÖĞRETİM PROGRAMLARI Yazılım MühendisliğiSERTİFİKA PROGRAMLARIÖĞRENCİLER İÇİN FAYDALI BİLGİLER, KAYNAKLAR VE SERVİSLERFAYDALI LİNKLER VE DÖKÜMANLARİLAVE VE DESTEKLEYİCİ BİLGİLER

DERSİN GENEL BİLGİLERİ

Ders Kodu Ders Adı Yıl Yarıyıl Teorik Pratik Kredi AKTS
60612METOZ-YZM0116 Bilgisayar Ağları 3 Bahar 2 2 3 5
Dersin Türü: Zorunlu
Dersin Düzeyi: Lisans      TYYÇ:6. Düzey      QF-EHEA:1. Düzey      EQF-LLL:6. Düzey
Dersin Öğretim Dili: Türkçe
Dersin Ön/Yan Koşulu: Yoktur
Dersin Veriliş Şekli: Yüz yüze
Dersin Koordinatörü: Öğretim Görevlisi Dr. NEDİM MUZOĞLU
Dersin Öğretim Eleman(lar)ı: Öğretim Görevlisi Dr. NEDİM MUZOĞLU
Dersin Kategorisi: Mesleki Alan

BÖLÜM II: DERSİN TANITIMI

Dersin Amacı ve İçeriği

Dersin Amacı: Bu ders öğrencilere bilgisayar ağlarının çalışma prensiplerini ve protokollerini anlamaları için gerekli bilgi ve becerileri kazandırmayı amaçlamaktadır. Ayrıca öğrencilerin edindikleri bilgileri pratiğe indirgemeleri için GNS3 simülatörü üzerinde küçük ve büyük ölçekli ağların kurulumunu ve konfigürasyonunu gerçekleştirmeleri amaçlamaktadır.
Dersin İçeriği: Yerel Alan Ağları Temelleri

OSI Modeli ile Ağları Anlama

Fiziksel katman
Kablolu/Kablosuz Ağları Anlama
(Bakır ve fiber optik kablo standartları. Kablosuz Ağ Standartları)


Veri Bağlantı Katmanı ve L2 Anahtarlama
(Bağlantı katmanı, yerel alan ağları, MAC ve ARP protokolleri, ethernet veri yapısı, bağlantı katmanında anahtarlama, L2’de VLAN'lar.)

İnternet Protokolünü Anlamak
(Ipv4 adres sınıfları, DNS, DHCP, default gateway, NAT kavramları)

İnternet Protokolünü Anlamak
(Ipv4 adres sınıfları, DNS, DHCP, default gateway, NAT kavramları)

İnternet Protokolünü Anlamak
(Alt ağlara bölme, IPv6 prokolünün temelleri.)

Komut Satırında TCP/IP Uygulamaları

Ağ Katmanı
(Yönlendirme temelleri, dinamik ve statik yönlendirmeler, RIP ve OSPF.)

Sanal Yerel Alan Ağları (VLANs) ve L3 Anahtarlama (L3 arayüzlü VLAN’lar, L3 yönlendirme ve anahtarlama.)

İletim ve Uygulama Katmanı
(Temeller, UDP ve TCP protokolleri, soketler ve portlar, istemci-sunucu ve noktadan noktaya bağlantı mimarileri, uygulama katmanı protokolleri)

Ağ Servisleri ve Uygulamaları
(Yaygın ağ protokollerinin kurulumları, VPN, IPSec, DHCP ve DNS.)

Geniş Alan Ağları
(Paket ve devre anahtarlamalı ağ iletişimleri, tahsisli devreler)

Ağ Altyapısı ve Güvenliğinin Gerçekleştirilmesi
(Intranet ve extranet’ler, VPN tünelleri, güvenlik duvarları, erişim kontrolü ve DMZ kavramları)

Derse Özgü Kurallar

Her bir öğrenciye büyük ölçekli bir ağ mimarisi verilecektir. Öğrencilerin GNS3 simülatöründe bu ağı kurarak anahtarlama, yönlendirme ve güvenlik ayarlarını gerçekleştirmeleri istenecektir. Öğrenciler konfigürasyonları gerçekleştirmek için GNS3’ün desteklediği herhangi bir ağ ürününün gerçek işletim sistemini (IOS) kullanabilecektir. Yaygınlığı nedeni ile Cisco IOS kullanımı teşvik edilecektir.

Dersin Öğrenme Çıktıları (DÖÇ)

Ders Öğrenme Çıktıları (DÖÇ), dersi başarı ile tamamlayan öğrencilerin kendilerinden sahip olmaları beklenen bilgi, beceri ve yetkinlikleri ifade eder. Bu bağlamda, bu ders için tanımlanmış olan Ders Öğrenme Çıktıları aşağıda verilmektedir.
Bilgi (Kuramsal ve/veya olgusal bilgi olarak tanımlanmıştır.)
  1) 1. Bilgisayar ağları, ağ topolojileri, ağ mimarisi ve donanım bileşenlerinin temel esaslarını kavrar.
  2) TCP/IP modelindeki protokollerin bileşenleri ve ağ katmanlarını bilir.
  3) Farklı uygulamalar için, sunucu ve istemcilerin bilgisayar ağlarındaki rollerini bilir
  4) Veri iletişiminin temel esaslarını bilir
  5) Ağ güvenliği ve yönetimi; virüsler, truva atları, hizmet engelleme saldırısı gibi güvenlik tehditlerinden dolayı ağ güvenliğinde ve yönetiminde sıkça rastlanan problemler ve güvenlik önlemlerinin uygulanmasındaki önemli konuları bilir.
Beceriler (Bilişsel ve/veya uygulama becerileri olarak tanımlanmıştır.)
  1) Yerel ağ ve kablosuz yerel ağ teknolojileri ve topolojileri bilir, – veri bağlantı katmanı ve daha alt katmanlarda ki hatayı belirler ve düzeltir, OSI modelinin fiziksel ve veri katmanlarında faaliyet gösteren basit bir ağ protokolu uygular.
  2) Protokol verilerinin izlenmesi ve çözülmesi için bilgisayar ağlarıyla ilgili çeşitli UNIX komutlarını ve araçlarını kullanır ve ağ trafiğini analiz eder.
Yetkinlikler ("Bağımsız Çalışabilme", "Sorumluluk Alabilme", "Öğrenme", "İletişim ve Sosyal" ve "Alana Özgü" yetkinlikler olarak tanımlanmıştır.)

Haftalık Ders Planı

Hafta Konu
Materyal Paylaşımı *
Ön Hazırlık Pekiştirme
1) Yerel Alan Ağları Temelleri
2) OSI Modeli ile Ağları Anlama (Her bir OSI katmanı ile ilgili temel bilgiler)
3) Fiziksel katman Kablolu/Kablosuz Ağları Anlama (Bakır ve fiber optik kablo standartları. Kablosuz Ağ Standartları)
4) Veri Bağlantı Katmanı ve L2 Anahtarlama (Bağlantı katmanı, yerel alan ağları, MAC ve ARP protokolleri, ethernet veri yapısı, bağlantı katmanında anahtarlama, L2’de VLAN'lar.)
5) İnternet Protokolünü Anlamak (Ipv4 adres sınıfları, DNS, DHCP, default gateway, NAT kavramları)
6) İnternet Protokolünü Anlamak (Alt ağlara bölme, IPv6 prokolünün temelleri.)
7) Komut Satırında TCP/IP Uygulamaları
8) Vize Sınavı
9) Ağ Katmanı (Yönlendirme temelleri, dinamik ve statik yönlendirmeler, RIP ve OSPF.)
10) Sanal Yerel Alan Ağları (VLANs) ve L3 Anahtarlama (L3 arayüzlü VLAN’lar, L3 yönlendirme ve anahtarlama.)
11) İletim ve Uygulama Katmanı (Temeller, UDP ve TCP protokolleri, soketler ve portlar, istemci-sunucu ve noktadan noktaya bağlantı mimarileri, uygulama katmanı protokolleri)
12) Ağ Servisleri ve Uygulamaları (Yaygın ağ protokollerinin kurulumları, VPN, IPSec, DHCP ve DNS.)
13) Geniş Alan Ağları (Paket ve devre anahtarlamalı ağ iletişimleri, tahsisli devreler)
14) Ağ Altyapısı ve Güvenliğinin Gerçekleştirilmesi (Intranet ve extranet’ler, VPN tünelleri, güvenlik duvarları, erişim kontrolü ve DMZ kavramları)
15) Final Sınavı
*Bu alan öğrencilerin ders öncesi hazırlık ve sonrası dersi pekiştirme için paylaşılan ders materyallerini içerir.

Ders İçin Zorunlu/Önerilen Kaynaklar

Ders Notları / Kitaplar: Networking Fundamentals, Crystal Panek, Published by John Wiley Inc.

Computer Networking A Top-Down Approach 8th Edition, James F. Kurose and Keith W. Ross, by Pearson.
Diğer Kaynaklar: Networking Fundamentals, Crystal Panek, Published by John Wiley Inc.

Computer Networking A Top-Down Approach 8th Edition, James F. Kurose and Keith W. Ross, by Pearson.

BÖLÜM III: DERSİN PROGRAM ÖĞRENME ÇIKTILARI İLE İLİŞKİSİ

(Aşağıdaki matris, ders öğrenme çıktıları (DÖÇ) ile program öğrenme çıktıları (KPÖÇ ve APÖÇ) ile bağını ve (varsa) onlara hangi düzeyde katkı sağladığını sayısal olarak göstermektedir.

Ders Öğrenme Çıktıları ile Program Öğrenme Çıktıları İlişki Matrisi

(KPÖÇ: Kilit Program Öğrenme Çıktılarını; APÖÇ: KPÖÇ ile ilişkilendirilmiş Alt Öğrenme Çıktılarını tanımlar. )
DÖÇ/PÖÇ KPÖÇ 1 KPÖÇ 2 KPÖÇ 3 KPÖÇ 4 KPÖÇ 5
1 1 2 3 4 1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 1 2 3 4 1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12
DÖÇ1
DÖÇ2
DÖÇ3
DÖÇ4
DÖÇ5
DÖÇ6
DÖÇ7

Dersin Program Öğrenme Çıktılarına Katkı Düzeyi

Etkisi Yok 1 En Düşük 2 Düşük 3 Orta 4 Yüksek 5 En Yüksek
           
Program Öğrenme Çıktıları Katkı Oranı (1-5)
1) Alanı ile ilgili temel bilim konularındaki kuramsal ve uygulamalı bilgileri yazılım mühendisliği problemlerinin çözümü için birlikte kullanır ve uygular. 5
2) Yazılım mühendisliği uygulamalarını analiz eder, modeller, gerçekçi kısıtlar ve koşullar altında belirli gereksinimleri karşılayacak şekilde tasarlar ve geliştirir; bu amaçla uygun yöntemleri, araçları ve teknolojileri seçer ve kullanır. 4
3) Sürekli gelişen yazılım mühendisliği alanının ve küresel rekabet ortamının gerektirdiği yetkinliklere sahiptir. 1
4) Öğrenimi sırasında kendi alanında en az bir yarıyıl boyunca iş yaşamının içinde bulunarak öğrendiği bilgileri uygular.
5) İş dünyasının ve toplumun beklentileri doğrultusunda gelişen ve üniversitemizin kurumsal çıktıları olarak tanımlamış olduğu yetkinlikleri ileri düzeyde kazanır. 2

BÖLÜM IV: DERSİN ÖĞRENME VE ÖĞRETME YÖNTEMLERİ İLE ÖLÇME VE DEĞERLENDİRME YÖNTEMLERİ

Dersin Öğrenme ve Öğretme Yöntemleri

(Üniversitemiz genelinde kullanılan tüm öğrenme ve öğretme yöntemleri sistematik olarak yönetilmektedir. Akademik birimlerden gelen talepler doğrultusunda bölüm/programların öğrenme ve öğretme yöntemleri ilgili kurullarımız tarafından değerlendirilmekte ve uygun bulunursa, üniversite havuzunda toplanmaktadır. Bölüm ve programlar, kendileri için program tasarımlarına uygun olan yöntemleri bu havuzdan seçebilmektedirler. Benzer şekilde, dersler için kullanılması uygun görülen yöntemler de programlar düzeyinde belirlenmiş olan yöntemler arasından seçilebilmektedir.)
Programa Genelinde Kullanılan Öğrenme ve Öğretme Yöntemleri
Ders İçin Kullanılan Öğrenme ve Öğretme Yöntemleri
Anlatım
Tartışma
Vaka Çalışması
Problem Çözme
Gösterip Yaptırma
Gösterim
Laboratuvar
Okuma
Ödev
Proje Hazırlama
Tez Hazırlama
Akran Eğitimi
Seminer
Teknik Gezi
Ders Konferansı
Beyin Fırtınası
Soru Cevap
Bireysel ve Grup Çalışması
Rol Oynama-Canlandırma-Doğaçlama
Stüdyo Uygulamaları
Derse Aktif Katılım

Dersin Ölçme ve Değerlendirme Yöntemleri

(Üniversitemiz genelinde kullanılan tüm ölçme ve değerlendirme yöntemleri sistematik olarak yönetilmektedir. Akademik birimlerden gelen talepler doğrultusunda bölüm/programların ölçme ve değerlendirme yöntemleri ilgili kurullarımız tarafından değerlendirilmekte ve uygun bulunursa, üniversite havuzunda toplanmaktadır. Bölüm ve programlar, kendileri için program tasarımlarına uygun olan yöntemleri bu havuzdan seçebilmektedirler. Benzer şekilde, dersler için kullanılması uygun görülen yöntemler de programlar düzeyinde belirlenmiş olan yöntemler arasından seçilebilmektedir.)
Programa Genelinde Kullanılan Ölçme ve Değerlendirme Yöntemleri
Ders İçin Kullanılan Ölçme ve Değerlendirme Yöntemleri
Ara Sınav
Sunum
Yarıyıl Sonu Sınavı
Kısa Sınav
Rapor Değerlendirme
Ödev Değerlendirme
Sözlü sınav
Tez Sunma
Jüri Değerlendirmesi
Uygulama Sınavı
İşyerinde Uygulama Eğitimi Değerlendirmesi
Derse Aktif Katılım
Tartışmalara Katılım

DÖÇ İle Öğrenme-Öğretme Yöntemleri ve Ölçme-Değerlendirme Yöntemleri İlişki Matrisi

(Aşağıdaki matris, dersin öğrenme çıktıları ile ilişkili olarak ders için belirlenmiş olan öğrenme ve öğretme yöntem(leri) ile ölçme ve değerlendirme yöntem(leri)ni göstermektedir.)
ÖĞRENME VE ÖĞRETME YÖNTEMLERİ
DERS ÖĞRENME ÇIKTILARI
ÖLÇME VE DEĞERLENDİRME YÖNTEMLERİ
DÖÇ1 DÖÇ2 DÖÇ3 DÖÇ4 DÖÇ5 DÖÇ6 DÖÇ7
-Anlatım -Ara Sınav
-Tartışma -Sunum
-Vaka Çalışması -Yarıyıl Sonu Sınavı
-Problem Çözme -Kısa Sınav
-Gösterip Yaptırma -Rapor Değerlendirme
-Gösterim -Ödev Değerlendirme
-Laboratuvar -Sözlü sınav
-Okuma -Tez Sunma
-Ödev -Jüri Değerlendirmesi
-Proje Hazırlama -Uygulama Sınavı
-Tez Hazırlama -İşyerinde Uygulama Eğitimi Değerlendirmesi
-Akran Eğitimi -Derse Aktif Katılım
-Seminer -Tartışmalara Katılım
-Teknik Gezi
-Ders Konferansı
-Beyin Fırtınası
-Soru Cevap
-Bireysel ve Grup Çalışması
-Rol Oynama-Canlandırma-Doğaçlama
-Stüdyo Uygulamaları
-Derse Aktif Katılım

Dersin Ölçme ve Değerlendirme Yöntemlerinin Başarı Notuna Katkısı

Ölçme ve Değerlendirme Yöntemleri Uygulama Sayısı / Yarıyıl Katkı Oranı
Projeler 2 % 20.00
Ara Sınavlar 1 % 30.00
Yarıyıl Sonu Sınavı 1 % 50.00
Toplam % 100
YARIYIL İÇİ ÖLÇME VE DEĞERLENDİRME YÖNTEMLERİNİN BAŞARI NOTUNA KATKI ORANI % 50
YARIYIL SONU SINAVININ BAŞARI NOTUNA KATKI ORANI % 50
Toplam % 100

BÖLÜM V: DERSİN İŞ YÜKÜ VE AKTS KREDİSİ

ÖĞRENME VE ÖĞRETME ETKİNLİKLERİ İŞ YÜKÜ
Öğrenme ve Öğretme Etkinlikleri Etkinlik Sayısı/Yarıyıl Süresi (saat) Toplam İş Yükü
Ders 14 2 28
Laboratuvar 0 0 0
Uygulama 14 2 28
Derse Özgü Staj 0 0 0
Arazi Çalışması 0 0 0
Sınıf Dışı Ders Çalışması 0 0 0
Sunum / Seminer 1 0 0
Proje 2 0 0
Ödevler 0 0 0
Öğrenme ve Öğretme Etkinlikleri Toplam İş Yükü - - 56
ÖLÇME VE DEĞERLENDİRME ETKİNLİKLERİ İŞ YÜKÜ
Ölçme ve Değerlendirme Etkinlikleri Etkinlik Sayısı/Yarıyıl Süresi (saat) Toplam İş Yükü
Kısa Sınav 0 0 0
Ara Sınavlar 1 2 2
Yarıyıl Sonu Sınavı 1 2 2
Ölçme ve Değerlendirme Etkinlikleri Toplam İş Yükü - - 4
TOPLAM İŞ YÜKÜ (Öğrenme ve Öğretme + Ölçme ve Değerlendirme Etkinlikleri) 60
DERSİN AKTS KREDİSİ (Toplam İş Yükü/25.5 Saat) 5