DERSİN GENEL BİLGİLERİ |
Ders Kodu | Ders Adı | Yıl | Yarıyıl | Teorik | Pratik | Kredi | AKTS |
60612METOZ-YZM0116 | Bilgisayar Ağları | 3 | Bahar | 2 | 2 | 3 | 5 |
Dersin Türü: | Zorunlu |
Dersin Düzeyi: | Lisans TYYÇ:6. Düzey QF-EHEA:1. Düzey EQF-LLL:6. Düzey |
Dersin Öğretim Dili: | Türkçe |
Dersin Ön/Yan Koşulu: | Yoktur |
Dersin Veriliş Şekli: | Yüz yüze |
Dersin Koordinatörü: | Öğretim Görevlisi Dr. NEDİM MUZOĞLU |
Dersin Öğretim Eleman(lar)ı: |
Öğretim Görevlisi Dr. NEDİM MUZOĞLU |
Dersin Kategorisi: | Mesleki Alan |
BÖLÜM II: DERSİN TANITIMI |
Dersin Amacı: | Bu ders öğrencilere bilgisayar ağlarının çalışma prensiplerini ve protokollerini anlamaları için gerekli bilgi ve becerileri kazandırmayı amaçlamaktadır. Ayrıca öğrencilerin edindikleri bilgileri pratiğe indirgemeleri için GNS3 simülatörü üzerinde küçük ve büyük ölçekli ağların kurulumunu ve konfigürasyonunu gerçekleştirmeleri amaçlamaktadır. |
Dersin İçeriği: | Yerel Alan Ağları Temelleri OSI Modeli ile Ağları Anlama Fiziksel katman Kablolu/Kablosuz Ağları Anlama (Bakır ve fiber optik kablo standartları. Kablosuz Ağ Standartları) Veri Bağlantı Katmanı ve L2 Anahtarlama (Bağlantı katmanı, yerel alan ağları, MAC ve ARP protokolleri, ethernet veri yapısı, bağlantı katmanında anahtarlama, L2’de VLAN'lar.) İnternet Protokolünü Anlamak (Ipv4 adres sınıfları, DNS, DHCP, default gateway, NAT kavramları) İnternet Protokolünü Anlamak (Ipv4 adres sınıfları, DNS, DHCP, default gateway, NAT kavramları) İnternet Protokolünü Anlamak (Alt ağlara bölme, IPv6 prokolünün temelleri.) Komut Satırında TCP/IP Uygulamaları Ağ Katmanı (Yönlendirme temelleri, dinamik ve statik yönlendirmeler, RIP ve OSPF.) Sanal Yerel Alan Ağları (VLANs) ve L3 Anahtarlama (L3 arayüzlü VLAN’lar, L3 yönlendirme ve anahtarlama.) İletim ve Uygulama Katmanı (Temeller, UDP ve TCP protokolleri, soketler ve portlar, istemci-sunucu ve noktadan noktaya bağlantı mimarileri, uygulama katmanı protokolleri) Ağ Servisleri ve Uygulamaları (Yaygın ağ protokollerinin kurulumları, VPN, IPSec, DHCP ve DNS.) Geniş Alan Ağları (Paket ve devre anahtarlamalı ağ iletişimleri, tahsisli devreler) Ağ Altyapısı ve Güvenliğinin Gerçekleştirilmesi (Intranet ve extranet’ler, VPN tünelleri, güvenlik duvarları, erişim kontrolü ve DMZ kavramları) |
Her bir öğrenciye büyük ölçekli bir ağ mimarisi verilecektir. Öğrencilerin GNS3 simülatöründe bu ağı kurarak anahtarlama, yönlendirme ve güvenlik ayarlarını gerçekleştirmeleri istenecektir. Öğrenciler konfigürasyonları gerçekleştirmek için GNS3’ün desteklediği herhangi bir ağ ürününün gerçek işletim sistemini (IOS) kullanabilecektir. Yaygınlığı nedeni ile Cisco IOS kullanımı teşvik edilecektir. |
Bilgi (Kuramsal ve/veya olgusal bilgi olarak tanımlanmıştır.) | ||
1) 1. Bilgisayar ağları, ağ topolojileri, ağ mimarisi ve donanım bileşenlerinin temel esaslarını kavrar. |
||
2) TCP/IP modelindeki protokollerin bileşenleri ve ağ katmanlarını bilir. |
||
3) Farklı uygulamalar için, sunucu ve istemcilerin bilgisayar ağlarındaki rollerini bilir |
||
4) Veri iletişiminin temel esaslarını bilir |
||
5) Ağ güvenliği ve yönetimi; virüsler, truva atları, hizmet engelleme saldırısı gibi güvenlik tehditlerinden dolayı ağ güvenliğinde ve yönetiminde sıkça rastlanan problemler ve güvenlik önlemlerinin uygulanmasındaki önemli konuları bilir. |
||
Beceriler (Bilişsel ve/veya uygulama becerileri olarak tanımlanmıştır.) | ||
1) Yerel ağ ve kablosuz yerel ağ teknolojileri ve topolojileri bilir, – veri bağlantı katmanı ve daha alt katmanlarda ki hatayı belirler ve düzeltir, OSI modelinin fiziksel ve veri katmanlarında faaliyet gösteren basit bir ağ protokolu uygular. |
||
2) Protokol verilerinin izlenmesi ve çözülmesi için bilgisayar ağlarıyla ilgili çeşitli UNIX komutlarını ve araçlarını kullanır ve ağ trafiğini analiz eder. |
||
Yetkinlikler ("Bağımsız Çalışabilme", "Sorumluluk Alabilme", "Öğrenme", "İletişim ve Sosyal" ve "Alana Özgü" yetkinlikler olarak tanımlanmıştır.) |
Hafta | Konu | ||
Ön Hazırlık | Pekiştirme | ||
1) | Yerel Alan Ağları Temelleri | ||
2) | OSI Modeli ile Ağları Anlama (Her bir OSI katmanı ile ilgili temel bilgiler) | ||
3) | Fiziksel katman Kablolu/Kablosuz Ağları Anlama (Bakır ve fiber optik kablo standartları. Kablosuz Ağ Standartları) | ||
4) | Veri Bağlantı Katmanı ve L2 Anahtarlama (Bağlantı katmanı, yerel alan ağları, MAC ve ARP protokolleri, ethernet veri yapısı, bağlantı katmanında anahtarlama, L2’de VLAN'lar.) | ||
5) | İnternet Protokolünü Anlamak (Ipv4 adres sınıfları, DNS, DHCP, default gateway, NAT kavramları) | ||
6) | İnternet Protokolünü Anlamak (Alt ağlara bölme, IPv6 prokolünün temelleri.) | ||
7) | Komut Satırında TCP/IP Uygulamaları | ||
8) | Vize Sınavı | ||
9) | Ağ Katmanı (Yönlendirme temelleri, dinamik ve statik yönlendirmeler, RIP ve OSPF.) | ||
10) | Sanal Yerel Alan Ağları (VLANs) ve L3 Anahtarlama (L3 arayüzlü VLAN’lar, L3 yönlendirme ve anahtarlama.) | ||
11) | İletim ve Uygulama Katmanı (Temeller, UDP ve TCP protokolleri, soketler ve portlar, istemci-sunucu ve noktadan noktaya bağlantı mimarileri, uygulama katmanı protokolleri) | ||
12) | Ağ Servisleri ve Uygulamaları (Yaygın ağ protokollerinin kurulumları, VPN, IPSec, DHCP ve DNS.) | ||
13) | Geniş Alan Ağları (Paket ve devre anahtarlamalı ağ iletişimleri, tahsisli devreler) | ||
14) | Ağ Altyapısı ve Güvenliğinin Gerçekleştirilmesi (Intranet ve extranet’ler, VPN tünelleri, güvenlik duvarları, erişim kontrolü ve DMZ kavramları) | ||
15) | Final Sınavı |
Ders Notları / Kitaplar: | Networking Fundamentals, Crystal Panek, Published by John Wiley Inc. Computer Networking A Top-Down Approach 8th Edition, James F. Kurose and Keith W. Ross, by Pearson. |
Diğer Kaynaklar: | Networking Fundamentals, Crystal Panek, Published by John Wiley Inc. Computer Networking A Top-Down Approach 8th Edition, James F. Kurose and Keith W. Ross, by Pearson. |
BÖLÜM III: DERSİN PROGRAM ÖĞRENME ÇIKTILARI İLE İLİŞKİSİ |
DÖÇ/PÖÇ | KPÖÇ 1 | KPÖÇ 2 | KPÖÇ 3 | KPÖÇ 4 | KPÖÇ 5 | ||||||||||||||||||||||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
1 | 1 | 2 | 3 | 4 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | 6 | 7 | 8 | 9 | 10 | 1 | 2 | 3 | 4 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | 6 | 7 | 8 | 9 | 10 | 11 | 12 | |
DÖÇ1 | |||||||||||||||||||||||||||||||
DÖÇ2 | |||||||||||||||||||||||||||||||
DÖÇ3 | |||||||||||||||||||||||||||||||
DÖÇ4 | |||||||||||||||||||||||||||||||
DÖÇ5 | |||||||||||||||||||||||||||||||
DÖÇ6 | |||||||||||||||||||||||||||||||
DÖÇ7 |
Etkisi Yok | 1 En Düşük | 2 Düşük | 3 Orta | 4 Yüksek | 5 En Yüksek |
BÖLÜM IV: DERSİN ÖĞRENME VE ÖĞRETME YÖNTEMLERİ İLE ÖLÇME VE DEĞERLENDİRME YÖNTEMLERİ |
Anlatım | |
Tartışma | |
Vaka Çalışması | |
Problem Çözme | |
Gösterip Yaptırma | |
Gösterim | |
Laboratuvar | |
Okuma | |
Ödev | |
Proje Hazırlama | |
Tez Hazırlama | |
Akran Eğitimi | |
Seminer | |
Teknik Gezi | |
Ders Konferansı | |
Beyin Fırtınası | |
Soru Cevap | |
Bireysel ve Grup Çalışması | |
Rol Oynama-Canlandırma-Doğaçlama | |
Stüdyo Uygulamaları | |
Derse Aktif Katılım |
Ara Sınav | |
Sunum | |
Yarıyıl Sonu Sınavı | |
Kısa Sınav | |
Rapor Değerlendirme | |
Ödev Değerlendirme | |
Sözlü sınav | |
Tez Sunma | |
Jüri Değerlendirmesi | |
Uygulama Sınavı | |
İşyerinde Uygulama Eğitimi Değerlendirmesi | |
Derse Aktif Katılım | |
Tartışmalara Katılım |
ÖĞRENME VE ÖĞRETME YÖNTEMLERİ | ÖLÇME VE DEĞERLENDİRME YÖNTEMLERİ | |||||||||||||||||||||
DÖÇ1 | DÖÇ2 | DÖÇ3 | DÖÇ4 | DÖÇ5 | DÖÇ6 | DÖÇ7 | ||||||||||||||||
-Anlatım | -Ara Sınav | |||||||||||||||||||||
-Tartışma | -Sunum | |||||||||||||||||||||
-Vaka Çalışması | -Yarıyıl Sonu Sınavı | |||||||||||||||||||||
-Problem Çözme | -Kısa Sınav | |||||||||||||||||||||
-Gösterip Yaptırma | -Rapor Değerlendirme | |||||||||||||||||||||
-Gösterim | -Ödev Değerlendirme | |||||||||||||||||||||
-Laboratuvar | -Sözlü sınav | |||||||||||||||||||||
-Okuma | -Tez Sunma | |||||||||||||||||||||
-Ödev | -Jüri Değerlendirmesi | |||||||||||||||||||||
-Proje Hazırlama | -Uygulama Sınavı | |||||||||||||||||||||
-Tez Hazırlama | -İşyerinde Uygulama Eğitimi Değerlendirmesi | |||||||||||||||||||||
-Akran Eğitimi | -Derse Aktif Katılım | |||||||||||||||||||||
-Seminer | -Tartışmalara Katılım | |||||||||||||||||||||
-Teknik Gezi | ||||||||||||||||||||||
-Ders Konferansı | ||||||||||||||||||||||
-Beyin Fırtınası | ||||||||||||||||||||||
-Soru Cevap | ||||||||||||||||||||||
-Bireysel ve Grup Çalışması | ||||||||||||||||||||||
-Rol Oynama-Canlandırma-Doğaçlama | ||||||||||||||||||||||
-Stüdyo Uygulamaları | ||||||||||||||||||||||
-Derse Aktif Katılım |
Ölçme ve Değerlendirme Yöntemleri | Uygulama Sayısı / Yarıyıl | Katkı Oranı |
Projeler | 2 | % 20.00 |
Ara Sınavlar | 1 | % 30.00 |
Yarıyıl Sonu Sınavı | 1 | % 50.00 |
Toplam | % 100 | |
YARIYIL İÇİ ÖLÇME VE DEĞERLENDİRME YÖNTEMLERİNİN BAŞARI NOTUNA KATKI ORANI | % 50 | |
YARIYIL SONU SINAVININ BAŞARI NOTUNA KATKI ORANI | % 50 | |
Toplam | % 100 |
BÖLÜM V: DERSİN İŞ YÜKÜ VE AKTS KREDİSİ |
ÖĞRENME VE ÖĞRETME ETKİNLİKLERİ İŞ YÜKÜ | |||
Öğrenme ve Öğretme Etkinlikleri | Etkinlik Sayısı/Yarıyıl | Süresi (saat) | Toplam İş Yükü |
Ders | 14 | 2 | 28 |
Laboratuvar | 0 | 0 | 0 |
Uygulama | 14 | 2 | 28 |
Derse Özgü Staj | 0 | 0 | 0 |
Arazi Çalışması | 0 | 0 | 0 |
Sınıf Dışı Ders Çalışması | 0 | 0 | 0 |
Sunum / Seminer | 1 | 0 | 0 |
Proje | 2 | 0 | 0 |
Ödevler | 0 | 0 | 0 |
Öğrenme ve Öğretme Etkinlikleri Toplam İş Yükü | - | - | 56 |
ÖLÇME VE DEĞERLENDİRME ETKİNLİKLERİ İŞ YÜKÜ | |||
Ölçme ve Değerlendirme Etkinlikleri | Etkinlik Sayısı/Yarıyıl | Süresi (saat) | Toplam İş Yükü |
Kısa Sınav | 0 | 0 | 0 |
Ara Sınavlar | 1 | 2 | 2 |
Yarıyıl Sonu Sınavı | 1 | 2 | 2 |
Ölçme ve Değerlendirme Etkinlikleri Toplam İş Yükü | - | - | 4 |
TOPLAM İŞ YÜKÜ (Öğrenme ve Öğretme + Ölçme ve Değerlendirme Etkinlikleri) | 60 | ||
DERSİN AKTS KREDİSİ (Toplam İş Yükü/25.5 Saat) | 5 |