DERSİN GENEL BİLGİLERİ |
Ders Kodu | Ders Adı | Yıl | Yarıyıl | Teorik | Pratik | Kredi | AKTS |
50923METOZ-SHK3213 | Sağlık Hizmetlerinde Kalite | 2 | Güz | 2 | 0 | 2 | 3 |
Dersin Türü: | Zorunlu |
Dersin Düzeyi: | Önlisans TYYÇ:5. Düzey QF-EHEA:Kısa Düzey EQF-LLL:5. Düzey |
Dersin Öğretim Dili: | Türkçe |
Dersin Ön/Yan Koşulu: | Yoktur |
Dersin Veriliş Şekli: | Uzaktan Eğitim |
Dersin Koordinatörü: | Öğretim Görevlisi NEBİ ARAZ |
Dersin Öğretim Eleman(lar)ı: |
Öğretim Görevlisi NEBİ ARAZ |
Dersin Kategorisi: | Mesleki Alan |
BÖLÜM II: DERSİN TANITIMI |
Dersin Amacı: | Sağlık alanında gerçekleştirilen çalışmalar, ülkelerin sağlık harcamalarını arttırmalarına rağmen tıbbi hataların hala yüksek olduğunu öne sürmektedir. Tıbbi hata riskini ve maliyet artışını önemli ölçüde azaltacak olan sıfır hata ile çalışma prensibi sağlık alanında bir zorunluluktur. Bu sebeple, kalite çalışmalarının önemi daha da anlaşılır hale gelmektedir. Bu dersin amacı kalite kavramının içselleştirilmesi (sürekli iyileştirme, ekip çalışması, istatistiksel düşünme vb. kavramlarının öneminin anlaşılması), kalite odaklı yönetim modelleri, akreditasyon, standartlar ve dış değerlendirme süreçlerinin bilinmesi, kalite iyileştirme tekniklerinin bilinmesi, hasta ve çalışan güvenliği süreçlerinin bilinmesi ve afet yönetimi ile acil sağlık hizmetlerinin bilinmesi kapsamında sağlık profesyonellerini yetiştirmektir. |
Dersin İçeriği: | Sağlık hizmetlerinde kalite kavramı, sağlık hizmetlerinde kalite ve gelişimi, sağlık kuruluşlarının organizasyonel yapısı, sağlıkta kalite standartları, sağlıkta kalite odaklı yönetim sistemleri/modelleri, sağlıkta kalite süreçlerinin iyileştirilmesinde kullanılan yöntemler/araçlar/teknikler, sağlık hizmetlerinde risk yönetimi, tıbbi hataların nedenleri ve önlenmesi, enfeksiyonların nedenleri ve önlenmesi, ilaç hatalarının nedenleri ve önlenmesi, hasta düşmelerinin nedenleri ve önlenmesi, iletişim hatalarının nedenleri ve önlenmesi, sağlıklı çalışma yaşamı (hasta ve çaışan güvenliği), afet yönetimi ve acil sağlık hizmeti, klinik kalite uygulamalarından oluşmaktadır. |
Bilgi (Kuramsal ve/veya olgusal bilgi olarak tanımlanmıştır.) | ||
1) Kalite kavramı ve sağlıkta kalitenin önemine dair temel kavramların öğrenilmesi
|
||
Beceriler (Bilişsel ve/veya uygulama becerileri olarak tanımlanmıştır.) | ||
1) Kalite standartlarını uygulayabilecek beceri ve yetkinliğe sahip olunması |
||
2) Hasta ve çalışan güvenliğine yönelik bilgi ve becerilerin kazanılması |
||
Yetkinlikler ("Bağımsız Çalışabilme", "Sorumluluk Alabilme", "Öğrenme", "İletişim ve Sosyal" ve "Alana Özgü" yetkinlikler olarak tanımlanmıştır.) | ||
1) Kalite yönetim süreçlerinin koordine edilebilmesi |
Hafta | Konu | ||
Ön Hazırlık | Pekiştirme | ||
1) | Sağlık Hizmetlerinde Kalite Kavramı | ||
2) | Sağlık Hizmetlerinde Kalite ve Gelişimi | ||
3) | Sağlık Kuruluşlarının Organizasyonel Yapısı, Sağlıkta Kalite Standartları (SKS) | ||
4) | Sağlıkta Kalite Yönetim Sistemleri/Modelleri | ||
5) | Sağlıkta Kalite Süreçlerinin İyileştirilmesinde Kullanılan Yöntemler/Araçlar/Teknikler | ||
6) | Sağlık Hizmetlerinde Risk Yönetimi | ||
7) | Tıbbi Hataların Nedenleri ve Önlenmesi | ||
8) | Enfeksiyonların Nedenleri ve Önlenmesi | ||
9) | İlaç Hatalarının Nedenleri ve Önlenmesi | ||
10) | Hasta Düşmelerinin Nedenleri ve Önlenmesi | ||
11) | İletişim Hatalarının Nedenleri ve Önlenmesi | ||
12) | Sağlıklı Çalışma Yaşamı; Hasta ve Çalışan Güvenliği | ||
13) | Sağlık Hizmetlerinde Kriz Yönetimi | ||
14) | Afet Yönetimi ve Acil Sağlık Hizmetleri |
Ders Notları / Kitaplar: | Öğretim elamanı ders notları |
Diğer Kaynaklar: | Sağlıkta Kalite Yönetimi ve Akreditasyon, Editörler: Doç.Dr.Umut Beylik, Dr.Öğr. Üyesi Keziban Avcı. Gazi Kitabevi, Ankara, 2019. Sağlık İşletmeleri Yönetimi, Prof. Dr. Dilaver Temgilimoğlu, Doç. Dr. Oğuz Işık, Doç. Dr. Mahmut Akbolat. Nobel Yayıncılık, 2017 Toplam Kalite Yönetimi Uygulamaları, Nilgün Sarp, Siyasal Kitabevi, 2014. Sağlık Bakanlığı Sağlıkta Kalite Standartları (Hastane, diyaliz, evde, ADSH, 112), Versiyon 6, 2020. Sağlık Bakanlığı Sağlıkta Akreditasyon Standartları (SAS), 2017. Yurtseven F.M (2019) T.C. Sağlık Bakanlığı Tarafından Uygulanan Sağlıkta Kalite Standartları Hastane Versiyon 5’in EFQM Mükemmellik Modeli (EFQM MM) ile Karşılaştırılmasına Yönelik Durum Çalışması, Doktora Tezi, Beykent Üniversitesi. Altı Sigma Yaklaşımı ve Sağlık Sektöründen Başarı Örnekleri, Dr. Serkan Deniz vd., Nobel Bilimsel Eserler, 2016. |
BÖLÜM III: DERSİN PROGRAM ÖĞRENME ÇIKTILARI İLE İLİŞKİSİ |
DÖÇ/PÖÇ |
---|
DÖÇ1 |
DÖÇ2 |
DÖÇ3 |
DÖÇ4 |
Etkisi Yok | 1 En Düşük | 2 Düşük | 3 Orta | 4 Yüksek | 5 En Yüksek |
BÖLÜM IV: DERSİN ÖĞRENME VE ÖĞRETME YÖNTEMLERİ İLE ÖLÇME VE DEĞERLENDİRME YÖNTEMLERİ |
Anlatım | |
Tartışma | |
Vaka Çalışması | |
Problem Çözme | |
Gösterip Yaptırma | |
Gösterim | |
Laboratuvar | |
Okuma | |
Ödev | |
Proje Hazırlama | |
Tez Hazırlama | |
Akran Eğitimi | |
Seminer | |
Teknik Gezi | |
Ders Konferansı | |
Beyin Fırtınası | |
Soru Cevap | |
Bireysel ve Grup Çalışması | |
Rol Oynama-Canlandırma-Doğaçlama | |
Stüdyo Uygulamaları | |
Derse Aktif Katılım |
Ara Sınav | |
Sunum | |
Yarıyıl Sonu Sınavı | |
Kısa Sınav | |
Rapor Değerlendirme | |
Ödev Değerlendirme | |
Sözlü sınav | |
Tez Sunma | |
Jüri Değerlendirmesi | |
Uygulama Sınavı | |
İşyerinde Uygulama Eğitimi Değerlendirmesi | |
Derse Aktif Katılım | |
Tartışmalara Katılım |
ÖĞRENME VE ÖĞRETME YÖNTEMLERİ | ÖLÇME VE DEĞERLENDİRME YÖNTEMLERİ | |||||||||||||||||||||
DÖÇ1 | DÖÇ2 | DÖÇ3 | DÖÇ4 | |||||||||||||||||||
-Anlatım | -Ara Sınav | |||||||||||||||||||||
-Tartışma | -Sunum | |||||||||||||||||||||
-Vaka Çalışması | -Yarıyıl Sonu Sınavı | |||||||||||||||||||||
-Problem Çözme | -Kısa Sınav | |||||||||||||||||||||
-Gösterip Yaptırma | -Rapor Değerlendirme | |||||||||||||||||||||
-Gösterim | -Ödev Değerlendirme | |||||||||||||||||||||
-Laboratuvar | -Sözlü sınav | |||||||||||||||||||||
-Okuma | -Tez Sunma | |||||||||||||||||||||
-Ödev | -Jüri Değerlendirmesi | |||||||||||||||||||||
-Proje Hazırlama | -Uygulama Sınavı | |||||||||||||||||||||
-Tez Hazırlama | -İşyerinde Uygulama Eğitimi Değerlendirmesi | |||||||||||||||||||||
-Akran Eğitimi | -Derse Aktif Katılım | |||||||||||||||||||||
-Seminer | -Tartışmalara Katılım | |||||||||||||||||||||
-Teknik Gezi | ||||||||||||||||||||||
-Ders Konferansı | ||||||||||||||||||||||
-Beyin Fırtınası | ||||||||||||||||||||||
-Soru Cevap | ||||||||||||||||||||||
-Bireysel ve Grup Çalışması | ||||||||||||||||||||||
-Rol Oynama-Canlandırma-Doğaçlama | ||||||||||||||||||||||
-Stüdyo Uygulamaları | ||||||||||||||||||||||
-Derse Aktif Katılım |
Ölçme ve Değerlendirme Yöntemleri | Uygulama Sayısı / Yarıyıl | Katkı Oranı |
Kısa Sınavlar | 2 | % 10.00 |
Ödev | 1 | % 5.00 |
Ara Sınavlar | 1 | % 35.00 |
Yarıyıl Sonu Sınavı | 1 | % 50.00 |
Toplam | % 100 | |
YARIYIL İÇİ ÖLÇME VE DEĞERLENDİRME YÖNTEMLERİNİN BAŞARI NOTUNA KATKI ORANI | % 50 | |
YARIYIL SONU SINAVININ BAŞARI NOTUNA KATKI ORANI | % 50 | |
Toplam | % 100 |
BÖLÜM V: DERSİN İŞ YÜKÜ VE AKTS KREDİSİ |
ÖĞRENME VE ÖĞRETME ETKİNLİKLERİ İŞ YÜKÜ | |||
Öğrenme ve Öğretme Etkinlikleri | Etkinlik Sayısı/Yarıyıl | Süresi (saat) | Toplam İş Yükü |
Ders | 14 | 2 | 28 |
Laboratuvar | 0 | 0 | 0 |
Uygulama | 0 | 0 | 0 |
Derse Özgü Staj | 0 | 0 | 0 |
Arazi Çalışması | 0 | 0 | 0 |
Sınıf Dışı Ders Çalışması | 0 | 0 | 0 |
Sunum / Seminer | 0 | 0 | 0 |
Proje | 0 | 0 | 0 |
Ödevler | 1 | 10 | 10 |
Öğrenme ve Öğretme Etkinlikleri Toplam İş Yükü | - | - | 38 |
ÖLÇME VE DEĞERLENDİRME ETKİNLİKLERİ İŞ YÜKÜ | |||
Ölçme ve Değerlendirme Etkinlikleri | Etkinlik Sayısı/Yarıyıl | Süresi (saat) | Toplam İş Yükü |
Kısa Sınav | 1 | 10 | 10 |
Ara Sınavlar | 1 | 20 | 20 |
Yarıyıl Sonu Sınavı | 1 | 20 | 20 |
Ölçme ve Değerlendirme Etkinlikleri Toplam İş Yükü | - | - | 50 |
TOPLAM İŞ YÜKÜ (Öğrenme ve Öğretme + Ölçme ve Değerlendirme Etkinlikleri) | 88 | ||
DERSİN AKTS KREDİSİ (Toplam İş Yükü/25.5 Saat) | 3 |