Dersin Amacı: |
Sağlık alanında gerçekleştirilen çalışmalar, ülkelerin sağlık harcamalarını arttırmalarına rağmen tıbbi hataların hala yüksek olduğunu öne sürmektedir. Tıbbi hata riskini ve maliyet artışını önemli ölçüde azaltacak olan sıfır hata ile çalışma prensibi sağlık alanında bir zorunluluktur. Bu sebeple, kalite çalışmalarının önemi daha da anlaşılır hale gelmektedir. Bu dersin amacı kalite kavramının içselleştirilmesi (sürekli iyileştirme, ekip çalışması, istatistiksel düşünme vb. kavramlarının öneminin anlaşılması), kalite odaklı yönetim modelleri, akreditasyon, standartlar ve dış değerlendirme süreçlerinin bilinmesi, kalite iyileştirme tekniklerinin bilinmesi, hasta ve çalışan güvenliği süreçlerinin bilinmesi ve afet yönetimi ile acil sağlık hizmetlerinin bilinmesi kapsamında sağlık profesyonellerini yetiştirmektir. |
Dersin İçeriği: |
Sağlık hizmetlerinde kalite kavramı, sağlık hizmetlerinde kalite ve gelişimi, sağlık kuruluşlarının organizasyonel yapısı, sağlıkta kalite standartları, sağlıkta kalite odaklı yönetim sistemleri/modelleri, sağlıkta kalite süreçlerinin iyileştirilmesinde kullanılan yöntemler/araçlar/teknikler, sağlık hizmetlerinde risk yönetimi, tıbbi hataların nedenleri ve önlenmesi, enfeksiyonların nedenleri ve önlenmesi, ilaç hatalarının nedenleri ve önlenmesi, hasta düşmelerinin nedenleri ve önlenmesi, iletişim hatalarının nedenleri ve önlenmesi, sağlıklı çalışma yaşamı (hasta ve çaışan güvenliği), afet yönetimi ve acil sağlık hizmeti, klinik kalite uygulamalarından oluşmaktadır. |
Ders Öğrenme Çıktıları (DÖÇ), dersi başarı ile tamamlayan öğrencilerin kendilerinden sahip olmaları beklenen bilgi, beceri ve yetkinlikleri ifade eder. Bu bağlamda, bu ders için tanımlanmış olan Ders Öğrenme Çıktıları aşağıda verilmektedir.
|
|
Bilgi
(Kuramsal ve/veya olgusal bilgi olarak tanımlanmıştır.)
|
1) Kalite kavramı ve sağlıkta kalitenin önemine dair temel kavramların öğrenilmesi
|
Beceriler
(Bilişsel ve/veya uygulama becerileri olarak tanımlanmıştır.)
|
1) Kalite standartlarını uygulayabilecek beceri ve yetkinliğe sahip olunması
|
2) Hasta ve çalışan güvenliğine yönelik bilgi ve becerilerin kazanılması
|
Yetkinlikler
("Bağımsız Çalışabilme", "Sorumluluk Alabilme", "Öğrenme", "İletişim ve Sosyal" ve "Alana Özgü" yetkinlikler olarak tanımlanmıştır.)
|
1) Kalite yönetim süreçlerinin koordine edilebilmesi
|
Hafta |
Konu |
Materyal Paylaşımı * |
|
Ön Hazırlık |
Pekiştirme |
1) |
Sağlık Hizmetlerinde Kalite Kavramı |
|
|
2) |
Sağlık Hizmetlerinde Kalite ve Gelişimi |
|
|
3) |
Sağlık Kuruluşlarının Organizasyonel Yapısı, Sağlıkta Kalite Standartları (SKS) |
|
|
4) |
Sağlıkta Kalite Yönetim Sistemleri/Modelleri |
|
|
5) |
Sağlıkta Kalite Süreçlerinin İyileştirilmesinde Kullanılan Yöntemler/Araçlar/Teknikler |
|
|
6) |
Sağlık Hizmetlerinde Risk Yönetimi |
|
|
7) |
Tıbbi Hataların Nedenleri ve Önlenmesi |
|
|
8) |
Enfeksiyonların Nedenleri ve Önlenmesi |
|
|
9) |
İlaç Hatalarının Nedenleri ve Önlenmesi |
|
|
10) |
Hasta Düşmelerinin Nedenleri ve Önlenmesi |
|
|
11) |
İletişim Hatalarının Nedenleri ve Önlenmesi |
|
|
12) |
Sağlıklı Çalışma Yaşamı; Hasta ve Çalışan Güvenliği |
|
|
13) |
Sağlık Hizmetlerinde Kriz Yönetimi |
|
|
14) |
Afet Yönetimi ve Acil Sağlık Hizmetleri |
|
|
Ders Notları / Kitaplar: |
Öğretim elamanı ders notları
|
Diğer Kaynaklar: |
Sağlıkta Kalite Yönetimi ve Akreditasyon, Editörler: Doç.Dr.Umut Beylik, Dr.Öğr. Üyesi Keziban Avcı. Gazi Kitabevi, Ankara, 2019.
Sağlık İşletmeleri Yönetimi, Prof. Dr. Dilaver Temgilimoğlu, Doç. Dr. Oğuz Işık, Doç. Dr. Mahmut Akbolat. Nobel Yayıncılık, 2017
Toplam Kalite Yönetimi Uygulamaları, Nilgün Sarp, Siyasal Kitabevi, 2014.
Sağlık Bakanlığı Sağlıkta Kalite Standartları (Hastane, diyaliz, evde, ADSH, 112), Versiyon 6, 2020.
Sağlık Bakanlığı Sağlıkta Akreditasyon Standartları (SAS), 2017.
Yurtseven F.M (2019) T.C. Sağlık Bakanlığı Tarafından Uygulanan Sağlıkta Kalite Standartları Hastane Versiyon 5’in EFQM Mükemmellik Modeli (EFQM MM) ile Karşılaştırılmasına Yönelik Durum Çalışması, Doktora Tezi, Beykent Üniversitesi.
Altı Sigma Yaklaşımı ve Sağlık Sektöründen Başarı Örnekleri, Dr. Serkan Deniz vd., Nobel Bilimsel Eserler, 2016.
|
(KPÖÇ: Kilit Program Öğrenme Çıktılarını; APÖÇ: KPÖÇ ile ilişkilendirilmiş Alt Öğrenme Çıktılarını tanımlar. )
|
Program Öğrenme Çıktıları |
Katkı Oranı (1-5) |
1) |
Ameliyathane hizmetlerine dair temel, kuramsal ve uygulamalı bilgileri açıklar |
4 |
|
1.1 Ameliyathane odasını tanır. |
|
|
1.2 Cerrahi ekipmanları bilir. |
|
|
1.3 Ameliyata özgü hastaya pozisyon verir. |
|
|
1.4 Ameliyathanede kullanılan cihazları tanır. |
|
|
1.5 Bir sonraki ameliyat için ameliyathanenin hazırlanması aşamalarını bilir. |
|
|
1.6 Hasta haklarını ve meslek etiğini bilir. |
4 |
|
1.7 İş Sağlığı ve Güvenliği, Çevre Koruma, Afet ve Acil Durum hakkında bilgi sahibidir. |
4 |
|
|
|
2) |
Ameliyathane ortamında sterilizasyonun korunması ve sürdürülmesini sağlar. |
1 |
|
2.1 Steril olarak cerrahi önlük, eldiven gibi kıyafetleri giyer. |
1 |
|
2.2 Cerrahi aseptik teknikleri bilir. |
1 |
|
2.3 Steril bohça açma tekniklerini bilir. |
1 |
|
2.4 Ameliyat sonrası cerrahi aletlerin sterilizasyonunu sağlar. |
1 |
3) |
Hasta güvenliğinin önemini kavrar. |
1 |
|
3.1 Ameliyat sırasında güvenliği için gerekli önlemleri alır. |
1 |
|
3.2 Ameliyat malzemelerinin sayılma tekniklerini bilir. |
1 |
|
3.3 Hastaya pozisyon verilirken gerekli önemleri alır. |
1 |
|
|
|
4) |
Bir yarı yıl boyunca iş hayatının içinde bulunarak öğrendiği teorik bilgilerini uygular. |
|
|
4.1 İş hayatındaki tüm süreçleri deneyimler. |
|
|
4.2 Alanında faaliyet gösteren bir işletmede eğitim alanı ile ilgili faaliyetlerde yer alır. |
|
|
4.3 Teorik bilgiler ile uygulamayı karşılaştırır. |
|
|
4.4 Alanında edindiği bilgi ve tecrübeleri derler. |
|
5) |
İş dünyasının ve toplumun beklentileri doğrultusunda gelişen ve üniversitemizin kurumsal çıktıları olarak tanımlamış olduğu yetkinlikleri temel düzeyde kazanır. |
4 |
|
5.1 Problemleri analiz edebilme ve çözebilme yetkinliği kazanır. |
4 |
|
5.2 Etik ve sosyal sorumluluk bilincine sahiptir. |
3 |
|
5.3 Alanı ile ilgili iş ve işlemlerde ekip üyesi olarak sorumluluk alır. |
5 |
|
5.4 Yazılı, sözlü iletişim ve etkileşimin farkındadır. |
5 |
|
5.5 İleri teknolojileri ve dijital dönüşüm ile ilgili gelişmeleri takip eder. |
|
|
5.6 Yaşamboyu öğrenme bilinci kazanır. |
5 |
|
5.7 Yurttaşlık yeterliliği konusunda bilinç sahibidir. |
|
|
5.8 Alanıyla ilgili gelişmeleri girişimci anlayışla değerlendirir. |
|
|
5.9 Avrupa Dil Portfolyosunun en az A2 düzeyinde tanımlanan Yabancı Dilde (İngilizce) iletişim kurma yetkinliği kazanır. (Öğretim dili İngilizce olan programlar için B1 düzeyinde). |
|
|
|
|
ÖĞRENME VE ÖĞRETME ETKİNLİKLERİ İŞ YÜKÜ |
Öğrenme ve Öğretme Etkinlikleri |
Etkinlik Sayısı/Yarıyıl |
Süresi (saat) |
Toplam İş Yükü |
Ders |
14 |
2 |
28 |
Laboratuvar |
0 |
0 |
0 |
Uygulama |
0 |
0 |
0 |
Derse Özgü Staj |
0 |
0 |
0 |
Arazi Çalışması |
0 |
0 |
0 |
Sınıf Dışı Ders Çalışması |
0 |
0 |
0 |
Sunum / Seminer |
0 |
0 |
0 |
Proje |
0 |
0 |
0 |
Ödevler |
1 |
10 |
10 |
Öğrenme ve Öğretme Etkinlikleri Toplam İş Yükü |
- |
- |
38 |
ÖLÇME VE DEĞERLENDİRME ETKİNLİKLERİ İŞ YÜKÜ |
Ölçme ve Değerlendirme Etkinlikleri |
Etkinlik Sayısı/Yarıyıl |
Süresi (saat) |
Toplam İş Yükü |
Kısa Sınav |
1 |
10 |
10 |
Ara Sınavlar |
1 |
20 |
20 |
Yarıyıl Sonu Sınavı |
1 |
20 |
20 |
Ölçme ve Değerlendirme Etkinlikleri Toplam İş Yükü |
- |
- |
50 |
TOPLAM İŞ YÜKÜ (Öğrenme ve Öğretme + Ölçme ve Değerlendirme Etkinlikleri) |
88 |
DERSİN AKTS KREDİSİ (Toplam İş Yükü/25.5 Saat) |
3 |