Dersin Amacı: |
Sağlık alanında gerçekleştirilen çalışmalar, ülkelerin sağlık harcamalarını arttırmalarına rağmen tıbbi hataların hala yüksek olduğunu öne sürmektedir. Tıbbi hata riskini ve maliyet artışını önemli ölçüde azaltacak olan sıfır hata ile çalışma prensibi sağlık alanında bir zorunluluktur. Bu sebeple, kalite çalışmalarının önemi daha da anlaşılır hale gelmektedir. Bu dersin amacı kalite kavramının içselleştirilmesi (sürekli iyileştirme, ekip çalışması, istatistiksel düşünme vb. kavramlarının öneminin anlaşılması), kalite odaklı yönetim modelleri, akreditasyon, standartlar ve dış değerlendirme süreçlerinin bilinmesi, kalite iyileştirme tekniklerinin bilinmesi, hasta ve çalışan güvenliği süreçlerinin bilinmesi ve afet yönetimi ile acil sağlık hizmetlerinin bilinmesi kapsamında sağlık profesyonellerini yetiştirmektir. |
Dersin İçeriği: |
Sağlık hizmetlerinde kalite kavramı, sağlık hizmetlerinde kalite ve gelişimi, sağlık kuruluşlarının organizasyonel yapısı, sağlıkta kalite standartları, sağlıkta kalite odaklı yönetim sistemleri/modelleri, sağlıkta kalite süreçlerinin iyileştirilmesinde kullanılan yöntemler/araçlar/teknikler, sağlık hizmetlerinde risk yönetimi, tıbbi hataların nedenleri ve önlenmesi, enfeksiyonların nedenleri ve önlenmesi, ilaç hatalarının nedenleri ve önlenmesi, hasta düşmelerinin nedenleri ve önlenmesi, iletişim hatalarının nedenleri ve önlenmesi, sağlıklı çalışma yaşamı (hasta ve çaışan güvenliği), afet yönetimi ve acil sağlık hizmeti, klinik kalite uygulamalarından oluşmaktadır. |
Ders Öğrenme Çıktıları (DÖÇ), dersi başarı ile tamamlayan öğrencilerin kendilerinden sahip olmaları beklenen bilgi, beceri ve yetkinlikleri ifade eder. Bu bağlamda, bu ders için tanımlanmış olan Ders Öğrenme Çıktıları aşağıda verilmektedir.
Hafta |
Konu |
Materyal Paylaşımı * |
|
Ön Hazırlık |
Pekiştirme |
1) |
Sağlık Hizmetlerinde Kalite Kavramı |
|
|
2) |
Sağlık Hizmetlerinde Kalite ve Gelişimi |
|
|
3) |
Sağlık Kuruluşlarının Organizasyonel Yapısı, Sağlıkta Kalite Standartları (SKS) |
|
|
4) |
Sağlıkta Kalite Yönetim Sistemleri/Modelleri |
|
|
5) |
Sağlıkta Kalite Süreçlerinin İyileştirilmesinde Kullanılan Yöntemler/Araçlar/Teknikler |
|
|
6) |
Sağlık Hizmetlerinde Risk Yönetimi |
|
|
7) |
Tıbbi Hataların Nedenleri ve Önlenmesi |
|
|
8) |
Enfeksiyonların Nedenleri ve Önlenmesi |
|
|
9) |
İlaç Hatalarının Nedenleri ve Önlenmesi |
|
|
10) |
Hasta Düşmelerinin Nedenleri ve Önlenmesi |
|
|
11) |
İletişim Hatalarının Nedenleri ve Önlenmesi |
|
|
12) |
Sağlıklı Çalışma Yaşamı; Hasta ve Çalışan Güvenliği |
|
|
13) |
Sağlık Hizmetlerinde Kriz Yönetimi |
|
|
14) |
Afet Yönetimi ve Acil Sağlık Hizmetleri |
|
|
Ders Notları / Kitaplar: |
Öğretim elamanı ders notları
|
Diğer Kaynaklar: |
Sağlıkta Kalite Yönetimi ve Akreditasyon, Editörler: Doç.Dr.Umut Beylik, Dr.Öğr. Üyesi Keziban Avcı. Gazi Kitabevi, Ankara, 2019.
Sağlık İşletmeleri Yönetimi, Prof. Dr. Dilaver Temgilimoğlu, Doç. Dr. Oğuz Işık, Doç. Dr. Mahmut Akbolat. Nobel Yayıncılık, 2017
Toplam Kalite Yönetimi Uygulamaları, Nilgün Sarp, Siyasal Kitabevi, 2014.
Sağlık Bakanlığı Sağlıkta Kalite Standartları (Hastane, diyaliz, evde, ADSH, 112), Versiyon 6, 2020.
Sağlık Bakanlığı Sağlıkta Akreditasyon Standartları (SAS), 2017.
Yurtseven F.M (2019) T.C. Sağlık Bakanlığı Tarafından Uygulanan Sağlıkta Kalite Standartları Hastane Versiyon 5’in EFQM Mükemmellik Modeli (EFQM MM) ile Karşılaştırılmasına Yönelik Durum Çalışması, Doktora Tezi, Beykent Üniversitesi.
Altı Sigma Yaklaşımı ve Sağlık Sektöründen Başarı Örnekleri, Dr. Serkan Deniz vd., Nobel Bilimsel Eserler, 2016.
|
(KPÖÇ: Kilit Program Öğrenme Çıktılarını; APÖÇ: KPÖÇ ile ilişkilendirilmiş Alt Öğrenme Çıktılarını tanımlar. )
|
Program Öğrenme Çıktıları |
Katkı Oranı (1-5) |
1) |
İnsanın vücudunun temel yapısı ve işleyişi hakkında bilgiye sahiptir. Sistemleri anatomik ve fizyolojik yapılarını tanımlar. |
|
|
1.1 kulağın anatomi ve fizyolojisini bilir |
|
|
1.2 Alanı ile alakalı terminoloji kullanır |
|
2) |
odyometri programına dair temel, kuramsal ve uygulamalı bilgileri açıklar, |
4 |
|
2.1 temel fizik bilgisi ile sesin fiziksel özelliklerini tanımlar |
|
|
2.2 işitme sistemindeki akustik prensipleri bilir |
|
|
2.3 işitme kayıplarının türlerinin ve nedenlerini bilir |
|
|
2.4 işitme kayıplarında ayırıcı tanı ve tedavi yöntemlerini bilir güncel gelişmeleri takip eder |
|
|
2.5 alanı ile alakalı objektif ve subjektif değerlendirmeleri yapar |
|
|
2.6 işitme tarama ve klinik testlerini gerçekleştirir |
|
|
2.7 kulak burun boğaz hastalıklarında tanı ve tedavi yöntemlerini bilir |
|
|
2.8 işitme cihazları ve çeşitlerini bilir. İşitme cihazları elemanlarını tanır |
|
|
2.9 işitme cihazlarının bakım, kontrol ve temizliğini yapar. Odyolojik tanı da kullanılan cihazların kalibrasyonunu yapar |
|
|
2.10 İş Sağlığı ve Güvenliği, Çevre Koruma, Afet ve Acil Durum hakkında bilgi sahibidir. |
4 |
3) |
alanıyla ilgili konularda ilgili kişi ve kurumlara, sorunlara yönelik çözüm önerilerini nicel ve nitel verilerle destekleyerek etkili iletişim sürecinde bulunur. |
5 |
|
3.1 diğer disiplinler ile iş birliği içerisinde çalışır |
5 |
|
3.2 sağlık kurum ve kuruluşları, işitme merkezleri ve rehabilitasyon merkezleri ile etkin iletişim kurar |
4 |
|
3.3 Alanı ile ilgili eğitim sürecinde ekip çalışmasında rol alır. |
4 |
|
3.4 Dış görünüm, tavır, tutum ve davranışları ile topluma örnek olur. |
4 |
|
3.5 meslek etiği ve iş sağlığı ve güvenliği konusunda gerekli donanıma sahiptir. |
3 |
|
|
|
4) |
gelişim ve rehabilitasyona dair temel, kuramsal ve uygulamalı bilgileri açıklar |
|
|
4.1 gelişim süreçlerini ve konuşma gelişimi evrelerini bilir. |
|
|
4.2 işitme kayıplı çocuklarda aile eğitimi ve danışmanlığı konularına hakimdir. |
|
|
4.3 işitme kayıplı çocuklarda bilgisayar destekli eğitim yaklaşımlarını takip eder. |
|
|
4.4 işitme kayıplı çocuklarda eğitsel değerlendirme test ve tedavi yöntemlerini bilir |
|
5) |
Bir yarı yıl boyunca iş hayatının içinde bulunarak öğrendiği teorik bilgilerini uygular |
|
|
5.1 İş hayatındaki tüm süreçleri deneyimler |
|
|
5.2 Alanında faaliyet gösteren bir işletmede eğitim alanı ile ilgili faaliyetlerde yer alır. |
|
|
5.3 Teorik bilgiler ile uygulamayı karşılaştırır. |
|
|
5.4 Alanında edindiği bilgi ve tecrübeleri derler. |
|
6) |
İş dünyasının ve toplumun beklentileri doğrultusunda gelişen ve üniversitemizin kurumsal çıktıları olarak tanımlamış olduğu yetkinlikleri temel düzeyde kazanır. |
4 |
|
6.1 Problemleri analiz edebilme ve çözebilme yetkinliği kazanır |
4 |
|
6.2 Etik ve sosyal sorumluluk bilincine sahiptir |
3 |
|
6.3 Alanı ile ilgili iş ve işlemlerde ekip üyesi olarak sorumluluk alır |
5 |
|
6.4 Yazılı, sözlü iletişim ve etkileşimin farkındadır. |
5 |
|
6.5 İleri teknolojileri ve dijital dönüşüm ile ilgili gelişmeleri takip eder. |
|
|
6.6 Yaşamboyu öğrenme bilinci kazanır. |
5 |
|
6.7 Yurttaşlık yeterliliği konusunda bilinç sahibidir |
|
|
6.8 Alanıyla ilgili gelişmeleri girişimci anlayışla değerlendirir. |
|
|
6.9 Avrupa Dil Portfolyosunun en az A2 düzeyinde tanımlanan Yabancı Dilde (İngilizce) iletişim kurma yetkinliği kazanır. (Öğretim dili İngilizce olan programlar için B1 düzeyinde). |
|
|
|
|