Dersin Amacı: |
Acil Sağlık Hizmetleri-I dersinin amacı; öğrenciye yönetmelikleri, mevzuatları, acil sevisin yapısı ve işleyişi hakkında bilgi vermektir. |
Dersin İçeriği: |
Sağlıkla İlgili Temel Kavramlar,Koruyucu Sağlık Hizmetleri, Tedavi Hizmetleri, Rehabilitasyon Hizmetlerinin Öğrenilmesi,Türkiye’de Sağlık Sisteminin Yapısı ve Sağlık Göstergeleri,Acil Sağlık Hizmetleri; Tarihsel Gelişim, Dünyada Sağlık Hizmetleri, Yönetim, Finansman,Türkiye’de Acil Sağlık Hizmetleri İle İlgili Mevzuatı Değerlendirmek,Türkiye’de Acil Sağlık Hizmetlerinin Teşkilat Yapısını Değerlendirmek,Ambulans ve Acil Bakım Teknikeri (Paramedik) Yetki ve Sorumluluklarının Öğrenilmesi Ambulans ve Acil Sağlık Araçlarını Değerlendirilmesi,Türkiye’de Ambulans ve Acil Sağlık Aracı İle İlgili Yasa ve Standartlar, Türkiye’de Acil Servis Yapısı ve İşleyişini Değerlendirmek, İstasyon Tipleri, Türkiye’de Acil Sağlık Hizmetlerinde Formları Kullanmak; Kayıt Tipleri, Acil Sağlık Hizmetlerinde Haberleşme, Telsiz kullanımı, Acil Sağlık Hizmetlerinin İşleyişi, Görev Organizasyonu Yapmak |
Ders Öğrenme Çıktıları (DÖÇ), dersi başarı ile tamamlayan öğrencilerin kendilerinden sahip olmaları beklenen bilgi, beceri ve yetkinlikleri ifade eder. Bu bağlamda, bu ders için tanımlanmış olan Ders Öğrenme Çıktıları aşağıda verilmektedir.
|
|
Bilgi
(Kuramsal ve/veya olgusal bilgi olarak tanımlanmıştır.)
|
1) Dünyada ve Türkiye’de acil sağlık hizmetlerinin durumu ve ilk ve acil yardım teknikerinin bu sistem içindeki görev ve sorumluluklarını bilir.
|
Beceriler
(Bilişsel ve/veya uygulama becerileri olarak tanımlanmıştır.)
|
Yetkinlikler
("Bağımsız Çalışabilme", "Sorumluluk Alabilme", "Öğrenme", "İletişim ve Sosyal" ve "Alana Özgü" yetkinlikler olarak tanımlanmıştır.)
|
1) Hastane öncesi acil bakımda kullanılan ilaç ve sıvıları bilir ve uygulama becerisine sahiptir
|
2) Ani hastalanma veya yaralanma durumlarında olay yerine hızla ulaşarak, varsa doktor ile birlikte durumu değerlendirir, gerekiyorsa ilk müdahaleyi yapar ve uygun hastane acil servisine doğru yöntemle naklini sağlar.
|
3) Hasta, hasta yakınları ve diğer sağlık profesyonelleri ile sözlü ve yazılı iletişim kurar.
|
4) Acil yardım durumunda hem hastayı hem de kendisini psikolojik ve sosyal açıdan korumak için gerekli bilgi ve beceriyi kullanır.
|
Hafta |
Konu |
Materyal Paylaşımı * |
|
Ön Hazırlık |
Pekiştirme |
1) |
Dersin Tanıtımı, Giriş, Amaç ve Öğrenim Hedefleri |
Ders notları, gazete haberleri, internet araştırmaları, powerpoint
|
|
2) |
Sağlıkla İlgili Temel Kavramlar,Koruyucu Sağlık Hizmetleri, Tedavi Hizmetleri, Rehabilitasyon Hizmetlerinin Öğrenilmesi |
Ders notları, gazete haberleri, internet araştırmaları, powerpoint
|
|
3) |
Türkiye’de Sağlık Sisteminin Yapısı ve Sağlık Göstergeleri |
Ders notları, gazete haberleri, internet araştırmaları, powerpoint
|
|
4) |
Acil Sağlık Hizmetleri; Tarihsel Gelişim, Dünyada Sağlık Hizmetleri, Yönetim, Finansman |
Ders notları, gazete haberleri, internet araştırmaları, powerpoint
|
|
5) |
Türkiye’de Acil Sağlık Hizmetleri İle İlgili Mevzuatı Değerlendirmek |
Ders notları, gazete haberleri, internet araştırmaları, powerpoint
|
|
6) |
Türkiye’de Acil Sağlık Hizmetlerinin Teşkilat Yapısını Değerlendirmek |
Ders notları, gazete haberleri, internet araştırmaları, powerpoint
|
|
7) |
Ambulans ve Acil Sağlık Araçlarını Değerlendirilmesi |
Ders notları, gazete haberleri, internet araştırmaları, powerpoint
|
|
8) |
Ara Sınav |
|
|
10) |
Ambulans ve Acil Bakım Teknikeri (Paramedik) Yetki ve Sorumluluklarının Öğrenilmesi
|
Ders notları, gazete haberleri, internet araştırmaları, powerpoint
|
|
11) |
Türkiye’de Acil Servis Yapısı ve İşleyişini Değerlendirmek, İstasyon Tipleri |
Ders notları, gazete haberleri, internet araştırmaları, powerpoint
|
|
12) |
Türkiye’de Acil Sağlık Hizmetlerinde Formları Kullanmak; Kayıt Tipleri |
Ders notları, gazete haberleri, internet araştırmaları, powerpoint
|
|
13) |
Acil Sağlık Hizmetlerinde Haberleşme, Telsiz kullanımı |
Ders notları, gazete haberleri, internet araştırmaları, powerpoint
|
|
14) |
Acil Sağlık Hizmetlerinin İşleyişi, Görev Organizasyonu Yapmak |
Ders notları, gazete haberleri, internet araştırmaları, powerpoint
|
|
15) |
Türkiye’de Ambulans ve Acil Sağlık Aracı İle İlgili Yasa ve Standartlar |
Ders notları, gazete haberleri, internet araştırmaları, powerpoint
|
|
(KPÖÇ: Kilit Program Öğrenme Çıktılarını; APÖÇ: KPÖÇ ile ilişkilendirilmiş Alt Öğrenme Çıktılarını tanımlar. )
|
Program Öğrenme Çıktıları |
Katkı Oranı (1-5) |
1) |
Acil bakıma yönelik temel bilgi ve birikime sahip olur. |
4 |
|
1.1 Hastane öncesi acil bakımda sorumluluk alır. |
4 |
|
1.2 Acil durumda hasta değerlendirme kapasitesine sahiptir. |
2 |
|
1.3 Acil sağlık hizmetlerinin kalitesinin geliştirilmesi ve kalite standartları konusunda bilgi sahibi olur. |
3 |
|
1.4 İş Sağlığı ve Güvenliği, Çevre Koruma, Afet ve Acil Durum hakkında bilgi sahibidir. |
|
2) |
Acil yardım müdahalesinde bulunulan kişilerin fiziksel ve ruhsal değerlendirmelerini birinci ve ikinci tıbbi değerlendirme prensiplerine göre uygulayabilir |
2 |
|
2.1 Olay anında hızlı, seri, soğukkanlı ve doğru karar verir. |
2 |
|
2.2 Travmalı hastalara genel yaklaşımını ve travma ekipmanlarını etkin kullanımını bilmek, travmalı kişiye acil bakım becerisine sahip olur |
|
|
2.3 Ambulans sürücüsü olarak görev alır |
2 |
|
|
|
3) |
Acil yardım durumunda yaralıya yönelik yapılacak ilk ve acil yardım tekniklerini uygun şekilde planlar, yönetir ve uygular. |
3 |
|
3.1 Acil yardım durumlarında olay yerine en kısa sürede ulaşarak, durumu değerlendirir, gerekli durumlarda ilk müdahaleyi yapar ve uygun şekilde hastanın acil servise naklini sağlar. |
3 |
|
3.2 Felaket durumlarında ve Acil Serviste bakım önceliğini belirlemek için triyaj uygular. |
3 |
|
3.3 Alanı ile ilgili uygulamalarda karşılaşılan ve öngörülemeyen karmaşık faaliyetlerin yürütülmesinde bireysel veya ekip üyesi olarak sorumluluk alır. |
1 |
|
|
|
4) |
Bir yarı yıl boyunca iş hayatının içinde bulunarak öğrendiği teorik bilgilerini uygular. |
4 |
|
4.1 İş hayatındaki tüm süreçleri deneyimler. |
|
|
4.2 Alanında faaliyet gösteren bir işletmede eğitim alanı ile ilgili faaliyetlerde yer alır. |
4 |
|
4.3 Teorik bilgiler ile uygulamayı karşılaştırır. |
5 |
|
4.4 Alanında edindiği bilgi ve tecrübeleri derler. |
2 |
5) |
İş dünyasının ve toplumun beklentileri doğrultusunda gelişen ve üniversitemizin kurumsal çıktıları olarak tanımlamış olduğu yetkinlikleri alanı ile ilişkili olarak temel düzeyde kazanır. |
1 |
|
5.1 Problemleri analiz edebilme ve çözebilme yetkinliği kazanır. |
1 |
|
5.2 Etik ve sosyal sorumluluk bilincine sahiptir |
|
|
5.3 Alanı ile ilgili iş ve işlemlerde ekip üyesi olarak sorumluluk alır. |
|
|
5.4 Yazılı, sözlü iletişim ve etkileşimin farkındadır. |
3 |
|
5.5 İleri teknolojileri ve dijital dönüşüm ile ilgili gelişmeleri takip eder. |
|
|
5.6 Yaşamboyu öğrenme bilinci kazanır. |
|
|
5.7 Yurttaşlık yeterliliği konusunda bilinç sahibidir. |
|
|
5.8 Alanıyla ilgili gelişmeleri girişimci anlayışla değerlendirir. |
|
|
5.9 Avrupa Dil Portfolyosunun en az A2 düzeyinde tanımlanan Yabancı Dilde (İngilizce) iletişim kurma yetkinliği kazanır. (Öğretim dili İngilizce olan programlar için B1 düzeyinde). |
|
|
|
|