ANASAYFAKURUMSAL BİLGİLEREĞİTİM VE ÖĞRETİM PROGRAMLARI Ameliyathane HizmetleriSERTİFİKA PROGRAMLARIÖĞRENCİLER İÇİN FAYDALI BİLGİLER, KAYNAKLAR VE SERVİSLERFAYDALI LİNKLER VE DÖKÜMANLARİLAVE VE DESTEKLEYİCİ BİLGİLER

DERSİN GENEL BİLGİLERİ

Ders Kodu Ders Adı Yıl Yarıyıl Teorik Pratik Kredi AKTS
50913METOZ-ATH0082 Temel Klinik İlke ve Uygulamaları 1 Bahar 2 4 4 4
Dersin Türü: Zorunlu
Dersin Düzeyi: Önlisans      TYYÇ:5. Düzey      QF-EHEA:Kısa Düzey      EQF-LLL:5. Düzey
Dersin Öğretim Dili: Türkçe
Dersin Ön/Yan Koşulu: Yoktur
Dersin Veriliş Şekli: Yüz yüze
Dersin Koordinatörü: Öğretim Görevlisi NURDAN GÜRKAN
Dersin Öğretim Eleman(lar)ı:
Dersin Kategorisi: Mesleki Alan

BÖLÜM II: DERSİN TANITIMI

Dersin Amacı ve İçeriği

Dersin Amacı: Bu dersin amacı, öğrenciye sağlık profesyoneli olarak temel sağlık kavramı, uygulamaları ve ameliyathane uygulamaları hakkında bilgi sahibi olmalarını sağlamaktır.
Dersin İçeriği: İnsana, topluma ve etik ilkelere duyarlı, kendisine ve çevresine saygılı, mesleğinde yeterlik kazanmış; kendisini mesleğini sürekli geliştirmeyi hedefleyen; bilimsel düşünme biçimini benimseyen; farklı düşünce ve kültürlere açık, sağlık sektöründe yer alan kamu kurum ve özel kuruluşlarda Ameliyathane Teknikeri olarak çalışabilen; tüm ameliyatlarda cerrahiye yardımcı olabilecek nitelikli, mesleki bilgi ve beceri ile donatılmış, ameliyathane teknikerleri yetiştirmektir.

Dersin Öğrenme Çıktıları (DÖÇ)

Ders Öğrenme Çıktıları (DÖÇ), dersi başarı ile tamamlayan öğrencilerin kendilerinden sahip olmaları beklenen bilgi, beceri ve yetkinlikleri ifade eder. Bu bağlamda, bu ders için tanımlanmış olan Ders Öğrenme Çıktıları aşağıda verilmektedir.
Bilgi (Kuramsal ve/veya olgusal bilgi olarak tanımlanmıştır.)
Beceriler (Bilişsel ve/veya uygulama becerileri olarak tanımlanmıştır.)
  1) Ameliyathane teknikeri tüm cerrahi bölümlerin ameliyathane hazırlama tekniklerini bilir. Ameliyathane ortamını hazırlar.Cerrahide kullanılacak cihazları kurar. Hasta ameliyathaneye alınmadan yapılacak ameliyata uygun malzemeleri alır. Hasta alınmasıyla birlikte gerekli tüm malzemelerini açar .Cerrahla beraber hastaya yapılacak ameliyata uygun pozisyonu verir.Steril alanın oluşturulmasına yardımcı olur.Bu alanda kullanılacak cihaz bağlantılarını kurar.Böylece ameliyatı başlatmış olur.
Yetkinlikler ("Bağımsız Çalışabilme", "Sorumluluk Alabilme", "Öğrenme", "İletişim ve Sosyal" ve "Alana Özgü" yetkinlikler olarak tanımlanmıştır.)

Haftalık Ders Planı

Hafta Konu
Materyal Paylaşımı *
Ön Hazırlık Pekiştirme
1) Ders konuları, dersin işlenişi, dersin değerlendirmesi, ders kaynaklarının açıklanması ve derse giriş
2) Temel insan gereksinimleri, günlük yaşam aktiviteleri modeli, sağlık ve hastalık kavramları
3) Vücut mekaniği ve vücut mekaniğini koruma- doğru kullanma
4) Hastaya tedavi edici ve acil durumlarda verilen pozisyonlar ve uygulama, hastanın durumuna göre uygun pozisyonu seçip, verebilme.
5) Hastanın anamnezinin alınması, anamnez ve ameliyat formunun doldurulması, genel fizik muayene ve sistem değerlendirmesi, hasta muayene yöntemlerinin sayılabilmesi.
6) Aseptik teknikler ve el yıkama çeşitleri
7) Hastanın hayati bulgularının değerlendirilmesi , ateş- nabız değerlendirilmesi, nabız almayı uygulamalı olarak değerlendirebilmeleri.
8) ara sınav
9) Hastanın hayati belirtilerinin değerlendirilmesi - solunum, tansiyon değerlendirilmesi , kayıt edilmesi ve uygulanması
10) ilaç uygulamalarında hasta ve çalışan güvenliği, ilaç hazırlama ilkeleri, ilaç uygulama yolları
11) Kan alma yolları, kapiller ve venöz kan alma teknikleri
12) İntravenöz sıvı tedavisi ve ilaç uygulama tekniği, intravenöz sıvı tedavisinin uygulandığı durumlar ve amacı
13) Damar yolu açma tekniği ve uygulama
14) Sıvı tedavisinin amacı ve uygulandığı durumlar, kullanılan solüsyon tipleri ve intravenöz sıvı tedavisi hazırlama ve uygulama
15) genel tekrar ve değerlendirme
16) final
*Bu alan öğrencilerin ders öncesi hazırlık ve sonrası dersi pekiştirme için paylaşılan ders materyallerini içerir.

Ders İçin Zorunlu/Önerilen Kaynaklar

Ders Notları / Kitaplar: Aştı Atabek T.,Karadağ A.(2011) Peryy-Potter Klinik Uygulama Becerileri ve Yöntemleri, Nobel Kitabevi,Adana.
Diğer Kaynaklar: Ay FA. (2012). Sağlık Uygulamalarında Temel Kavramlar ve Beceriler. 1. Baskı, Nobel Tıp Yayıncılık, İstanbul.

Ders sunumları

Dersin Program Öğrenme Çıktılarına Katkı Düzeyi

Etkisi Yok 1 En Düşük 2 Düşük 3 Orta 4 Yüksek 5 En Yüksek
           
Program Öğrenme Çıktıları Katkı Oranı (1-5)
1) Steril olarak cerrahi önlük, eldiven gibi kıyafetleri giyer. 1
1) İş hayatındaki tüm süreçleri deneyimler.
1) Problemleri analiz edebilme ve çözebilme yetkinliği kazanır. 1
1) Ameliyathane odasını tanır. 1
1) Ameliyathane hizmetlerine dair temel, kuramsal ve uygulamalı bilgileri açıklar
1) Ameliyat sırasında güvenliği için gerekli önlemleri alır.
2) Alanında faaliyet gösteren bir işletmede eğitim alanı ile ilgili faaliyetlerde yer alır.
2) Cerrahi aseptik teknikleri bilir. 1
2) Etik ve sosyal sorumluluk bilincine sahiptir. 1
2) Ameliyat malzemelerinin sayılma tekniklerini bilir.
2) Ameliyathane ortamında sterilizasyonun korunması ve sürdürülmesini sağlar.
2) Cerrahi ekipmanları bilir. 1
3) Alanı ile ilgili iş ve işlemlerde ekip üyesi olarak sorumluluk alır. 1
3) Hasta güvenliğinin önemini kavrar.
3) Teorik bilgiler ile uygulamayı karşılaştırır. 1
3) Steril bohça açma tekniklerini bilir. 1
3) Hastaya pozisyon verilirken gerekli önemleri alır. 1
3) Ameliyata özgü hastaya pozisyon verir. 1
4) Yazılı, sözlü iletişim ve etkileşimin farkındadır. 1
4) Ameliyathanede kullanılan cihazları tanır.
4) Alanında edindiği bilgi ve tecrübeleri derler.
4) Bir yarı yıl boyunca iş hayatının içinde bulunarak öğrendiği teorik bilgilerini uygular.
4) Ameliyat sonrası cerrahi aletlerin sterilizasyonunu sağlar. 1
5) İş dünyasının ve toplumun beklentileri doğrultusunda gelişen ve üniversitemizin kurumsal çıktıları olarak tanımlamış olduğu yetkinlikleri temel düzeyde kazanır.
5) Bir sonraki ameliyat için ameliyathanenin hazırlanması aşamalarını bilir. 1
5) İleri teknolojileri ve dijital dönüşüm ile ilgili gelişmeleri takip eder.
6) Hasta haklarını ve meslek etiğini bilir. 1
6) Yaşamboyu öğrenme bilinci kazanır.
7) İş Sağlığı ve Güvenliği, Çevre Koruma, Afet ve Acil Durum hakkında bilgi sahibidir.
7) Yurttaşlık yeterliliği konusunda bilinç sahibidir.
8) Alanıyla ilgili gelişmeleri girişimci anlayışla değerlendirir.
9) Avrupa Dil Portfolyosunun en az A2 düzeyinde tanımlanan Yabancı Dilde (İngilizce) iletişim kurma yetkinliği kazanır. (Öğretim dili İngilizce olan programlar için B1 düzeyinde).

BÖLÜM IV: DERSİN ÖĞRENME VE ÖĞRETME YÖNTEMLERİ İLE ÖLÇME VE DEĞERLENDİRME YÖNTEMLERİ

Dersin Öğrenme ve Öğretme Yöntemleri

(Üniversitemiz genelinde kullanılan tüm öğrenme ve öğretme yöntemleri sistematik olarak yönetilmektedir. Akademik birimlerden gelen talepler doğrultusunda bölüm/programların öğrenme ve öğretme yöntemleri ilgili kurullarımız tarafından değerlendirilmekte ve uygun bulunursa, üniversite havuzunda toplanmaktadır. Bölüm ve programlar, kendileri için program tasarımlarına uygun olan yöntemleri bu havuzdan seçebilmektedirler. Benzer şekilde, dersler için kullanılması uygun görülen yöntemler de programlar düzeyinde belirlenmiş olan yöntemler arasından seçilebilmektedir.)
Programa Genelinde Kullanılan Öğrenme ve Öğretme Yöntemleri
Ders İçin Kullanılan Öğrenme ve Öğretme Yöntemleri
Anlatım
Vaka Çalışması
Gösterip Yaptırma
Laboratuvar
Ödev
Beyin Fırtınası
Soru Cevap

Dersin Ölçme ve Değerlendirme Yöntemleri

(Üniversitemiz genelinde kullanılan tüm ölçme ve değerlendirme yöntemleri sistematik olarak yönetilmektedir. Akademik birimlerden gelen talepler doğrultusunda bölüm/programların ölçme ve değerlendirme yöntemleri ilgili kurullarımız tarafından değerlendirilmekte ve uygun bulunursa, üniversite havuzunda toplanmaktadır. Bölüm ve programlar, kendileri için program tasarımlarına uygun olan yöntemleri bu havuzdan seçebilmektedirler. Benzer şekilde, dersler için kullanılması uygun görülen yöntemler de programlar düzeyinde belirlenmiş olan yöntemler arasından seçilebilmektedir.)
Programa Genelinde Kullanılan Ölçme ve Değerlendirme Yöntemleri
Ders İçin Kullanılan Ölçme ve Değerlendirme Yöntemleri
Ara Sınav
Yarıyıl Sonu Sınavı
Kısa Sınav
Ödev Değerlendirme

Dersin Ölçme ve Değerlendirme Yöntemlerinin Başarı Notuna Katkısı

Ölçme ve Değerlendirme Yöntemleri Uygulama Sayısı / Yarıyıl Katkı Oranı
Kısa Sınavlar 2 % 20.00
Ara Sınavlar 1 % 30.00
Yarıyıl Sonu Sınavı 1 % 50.00
Toplam % 100
YARIYIL İÇİ ÖLÇME VE DEĞERLENDİRME YÖNTEMLERİNİN BAŞARI NOTUNA KATKI ORANI % 50
YARIYIL SONU SINAVININ BAŞARI NOTUNA KATKI ORANI % 50
Toplam % 100

BÖLÜM V: DERSİN İŞ YÜKÜ VE AKTS KREDİSİ

ÖĞRENME VE ÖĞRETME ETKİNLİKLERİ İŞ YÜKÜ
Öğrenme ve Öğretme Etkinlikleri Etkinlik Sayısı/Yarıyıl Süresi (saat) Toplam İş Yükü
Ders 14 2 28
Laboratuvar 0 0 0
Uygulama 14 4 56
Derse Özgü Staj 0 0 0
Arazi Çalışması 0 0 0
Sınıf Dışı Ders Çalışması 0 0 0
Sunum / Seminer 1 1 1
Proje 0 0 0
Ödevler 1 1 1
Öğrenme ve Öğretme Etkinlikleri Toplam İş Yükü - - 86
ÖLÇME VE DEĞERLENDİRME ETKİNLİKLERİ İŞ YÜKÜ
Ölçme ve Değerlendirme Etkinlikleri Etkinlik Sayısı/Yarıyıl Süresi (saat) Toplam İş Yükü
Kısa Sınav 2 2 4
Ara Sınavlar 1 1 1
Yarıyıl Sonu Sınavı 1 1 1
Ölçme ve Değerlendirme Etkinlikleri Toplam İş Yükü - - 6
TOPLAM İŞ YÜKÜ (Öğrenme ve Öğretme + Ölçme ve Değerlendirme Etkinlikleri) 92
DERSİN AKTS KREDİSİ (Toplam İş Yükü/25.5 Saat) 4