Dersin Amacı: |
Bu dersi başarıyla tamamlayan öğrenciler, ameliyathanede bulunması gereken temel cihazların ana bileşenlerini ve çalışma prensiplerini bilir. Cihazlardan kaynaklanabilecek arızalar hakkında bilgi sahibi olur ve bu arızaların önlenmesi hususunda gerekli donanıma sahip olacaktır. Cihazların bakımı ve temizliği hakkında bilgi sahibidir. |
Dersin İçeriği: |
Temel ameliyathane cihaz ve ekipmanları, Ameliyathane Türleri, Ameliyathane türlerine göre ve yapılacak cerrahi işlem ve girişimlere göre farklılık gösteren cihaz ve ekipmanlar, Yaşam ve destek cihazları, Ameliyathanelerde Bulunan Cihazların tanınması, rutin bakımları, Sterilizasyon ve dezenfeksiyon işlemleri.
Cerrahi müdahaleler için ilgili ünitelerde bulundurulması zorunlu asgari cihaz ve malzemeler, Çocuk cerrahisi ameliyatları, Üroloji ameliyatları, Beyin cerrahi ameliyatları, Göğüs cerrahisi ameliyatları, Kadın hastalıkları ve doğuma ilişkin cerrahi ameliyatlar, KBB ameliyatları, Göz ameliyatları, Genel cerrahi ameliyatları, Ortopedi ameliyatları, Plastik ve rekonstrüktif cerrahi ve KVC ameliyatlarına ilişkin cerrahi setler ve diğer ekipmanlar.
|
Ders Öğrenme Çıktıları (DÖÇ), dersi başarı ile tamamlayan öğrencilerin kendilerinden sahip olmaları beklenen bilgi, beceri ve yetkinlikleri ifade eder. Bu bağlamda, bu ders için tanımlanmış olan Ders Öğrenme Çıktıları aşağıda verilmektedir.
|
|
Bilgi
(Kuramsal ve/veya olgusal bilgi olarak tanımlanmıştır.)
|
Beceriler
(Bilişsel ve/veya uygulama becerileri olarak tanımlanmıştır.)
|
Yetkinlikler
("Bağımsız Çalışabilme", "Sorumluluk Alabilme", "Öğrenme", "İletişim ve Sosyal" ve "Alana Özgü" yetkinlikler olarak tanımlanmıştır.)
|
1) Ameliyathanedeki fiziki koşulları tanır,en iyi şekilde değerlendirir.
|
2) Sterilizasyon ve dezenfeksiyonun temel kural ve işleyişini bilir,uygular.
|
3) Tıbbi cihazlarda güvenli çalışma ortamı kurma
|
4) Ameliyata göre cihaz, ekipman ve malzemeleri sağlar.
|
5) alanı ile ilgili terminolojiyi tanır ve mesleki uygulamalarda kullanır
|
6) Ameliyathane cihaz ve malzemelerinin temel özelliklerini bilir, beklenmedik durumlarda sorunun farkına varır ve çözüm üretir.
|
7) Depodaki eksik malzemeleri sınıflandırır,istek yapar.
|
8) Aseptik tekniklerin temel prensiplerini bilir ve uygular.
|
9) Hastadan alınan patolojik materyali korur ve kayıt tutarak ilgili birime ulaştırır.
|
10) Hastanın ameliyathaneye kabulünden odasına nakline kadar olan hazırliık aşamalarını yerine getirir.
|
Hafta |
Konu |
Materyal Paylaşımı * |
|
Ön Hazırlık |
Pekiştirme |
1) |
biyomedikal cihazlarda bakım, onarım ve kalibrasyonun önemi |
|
|
2) |
Monitörler
|
ders notu
|
|
3) |
mikroskop çeşitleri ve mikroskopların ana bileşenleri
AMELİYATHANELERDE RUTİN KULLANILAN CİHAZLAR |
|
|
4) |
AMELİYATHANE CİHAZLARININ STERİLİZASYONU BAKIM VE TEMİZLİĞİ
CERRAHİ ALETLERİN SINIFLANDIRILMASI |
|
|
5) |
ANESTEZİ CİHAZLARI VE BU CİHAZLARDA MEYDANA GELEN ARIZALAR |
|
|
6) |
YAŞAM DESTEK CİHAZLARI, BU CİHAZLARIN BAKIM, MONTAJ, ARIZALARI |
|
|
7) |
EEG VE EKG CİHAZI VE CİHAZIN ANA BİLEŞENLERİ |
|
|
8) |
vize |
|
|
9) |
GÖĞÜS, KBB VE KADIN HASTALIKLARINDA KULLANILAN CİHAZLAR |
|
|
10) |
ÇOCUK CERRAHİSİ, ÜROLOJİ VE BEYİN CERRAHİSİ AMELİYATLARINDA KULLANILAN CİHAZLAR |
|
|
11) |
PLASTİK VE REKONSTRÜKTİF CERRAHİ VE KVC AMELİYATLARINA İLİŞKİN CERRAHİ SETLER VE DİĞER EKİPMANLAR |
|
|
12) |
GÖZ- GENEL CERARHİ VE ORTOPEDİ AMELİYATLARINDA KULLANILAN CİHAZLAR |
|
|
13) |
TIBBİ CİHAZLARDA GÜVENLİ ÇALIŞMA |
|
|
14) |
tıbbi atıkların kontrolü |
ders notu
|
|
15) |
GENEL TARTIŞMA |
|
|
16) |
FİNAL |
|
|
(KPÖÇ: Kilit Program Öğrenme Çıktılarını; APÖÇ: KPÖÇ ile ilişkilendirilmiş Alt Öğrenme Çıktılarını tanımlar. )
|
Program Öğrenme Çıktıları |
Katkı Oranı (1-5) |
1) |
Ameliyathane hizmetlerine dair temel, kuramsal ve uygulamalı bilgileri açıklar |
5 |
|
1.1 Ameliyathane odasını tanır. |
5 |
|
1.2 Cerrahi ekipmanları bilir. |
5 |
|
1.3 Ameliyata özgü hastaya pozisyon verir. |
4 |
|
1.4 Ameliyathanede kullanılan cihazları tanır. |
5 |
|
1.5 Bir sonraki ameliyat için ameliyathanenin hazırlanması aşamalarını bilir. |
5 |
|
1.6 Hasta haklarını ve meslek etiğini bilir. |
|
|
1.7 İş Sağlığı ve Güvenliği, Çevre Koruma, Afet ve Acil Durum hakkında bilgi sahibidir. |
|
|
|
|
2) |
Ameliyathane ortamında sterilizasyonun korunması ve sürdürülmesini sağlar. |
|
|
2.1 Steril olarak cerrahi önlük, eldiven gibi kıyafetleri giyer. |
|
|
2.2 Cerrahi aseptik teknikleri bilir. |
|
|
2.3 Steril bohça açma tekniklerini bilir. |
|
|
2.4 Ameliyat sonrası cerrahi aletlerin sterilizasyonunu sağlar. |
|
3) |
Hasta güvenliğinin önemini kavrar. |
5 |
|
3.1 Ameliyat sırasında güvenliği için gerekli önlemleri alır. |
|
|
3.2 Ameliyat malzemelerinin sayılma tekniklerini bilir. |
|
|
3.3 Hastaya pozisyon verilirken gerekli önemleri alır. |
5 |
|
|
|
4) |
Bir yarı yıl boyunca iş hayatının içinde bulunarak öğrendiği teorik bilgilerini uygular. |
5 |
|
4.1 İş hayatındaki tüm süreçleri deneyimler. |
5 |
|
4.2 Alanında faaliyet gösteren bir işletmede eğitim alanı ile ilgili faaliyetlerde yer alır. |
5 |
|
4.3 Teorik bilgiler ile uygulamayı karşılaştırır. |
5 |
|
4.4 Alanında edindiği bilgi ve tecrübeleri derler. |
5 |
5) |
İş dünyasının ve toplumun beklentileri doğrultusunda gelişen ve üniversitemizin kurumsal çıktıları olarak tanımlamış olduğu yetkinlikleri temel düzeyde kazanır. |
|
|
5.1 Problemleri analiz edebilme ve çözebilme yetkinliği kazanır. |
|
|
5.2 Etik ve sosyal sorumluluk bilincine sahiptir. |
|
|
5.3 Alanı ile ilgili iş ve işlemlerde ekip üyesi olarak sorumluluk alır. |
|
|
5.4 Yazılı, sözlü iletişim ve etkileşimin farkındadır. |
|
|
5.5 İleri teknolojileri ve dijital dönüşüm ile ilgili gelişmeleri takip eder. |
|
|
5.6 Yaşamboyu öğrenme bilinci kazanır. |
|
|
5.7 Yurttaşlık yeterliliği konusunda bilinç sahibidir. |
|
|
5.8 Alanıyla ilgili gelişmeleri girişimci anlayışla değerlendirir. |
|
|
5.9 Avrupa Dil Portfolyosunun en az A2 düzeyinde tanımlanan Yabancı Dilde (İngilizce) iletişim kurma yetkinliği kazanır. (Öğretim dili İngilizce olan programlar için B1 düzeyinde). |
|
|
|
|
ÖĞRENME VE ÖĞRETME ETKİNLİKLERİ İŞ YÜKÜ |
Öğrenme ve Öğretme Etkinlikleri |
Etkinlik Sayısı/Yarıyıl |
Süresi (saat) |
Toplam İş Yükü |
Ders |
14 |
2 |
28 |
Laboratuvar |
0 |
0 |
0 |
Uygulama |
0 |
0 |
0 |
Derse Özgü Staj |
0 |
0 |
0 |
Arazi Çalışması |
0 |
0 |
0 |
Sınıf Dışı Ders Çalışması |
0 |
0 |
0 |
Sunum / Seminer |
0 |
0 |
0 |
Proje |
0 |
0 |
0 |
Ödevler |
1 |
15 |
15 |
Öğrenme ve Öğretme Etkinlikleri Toplam İş Yükü |
- |
- |
43 |
ÖLÇME VE DEĞERLENDİRME ETKİNLİKLERİ İŞ YÜKÜ |
Ölçme ve Değerlendirme Etkinlikleri |
Etkinlik Sayısı/Yarıyıl |
Süresi (saat) |
Toplam İş Yükü |
Kısa Sınav |
2 |
18 |
36 |
Ara Sınavlar |
1 |
18 |
18 |
Yarıyıl Sonu Sınavı |
1 |
25 |
25 |
Ölçme ve Değerlendirme Etkinlikleri Toplam İş Yükü |
- |
- |
79 |
TOPLAM İŞ YÜKÜ (Öğrenme ve Öğretme + Ölçme ve Değerlendirme Etkinlikleri) |
122 |
DERSİN AKTS KREDİSİ (Toplam İş Yükü/25.5 Saat) |
3 |