ANASAYFAKURUMSAL BİLGİLEREĞİTİM VE ÖĞRETİM PROGRAMLARI OdyometriSERTİFİKA PROGRAMLARIÖĞRENCİLER İÇİN FAYDALI BİLGİLER, KAYNAKLAR VE SERVİSLERFAYDALI LİNKLER VE DÖKÜMANLARİLAVE VE DESTEKLEYİCİ BİLGİLER

DERSİN GENEL BİLGİLERİ

Ders Kodu Ders Adı Yıl Yarıyıl Teorik Pratik Kredi AKTS
50231METOZ-ODY0173 İşaret Dili 2 Güz 1 2 2 3
Dersin Türü: Zorunlu
Dersin Düzeyi: Önlisans      TYYÇ:5. Düzey      QF-EHEA:Kısa Düzey      EQF-LLL:5. Düzey
Dersin Öğretim Dili: Türkçe
Dersin Ön/Yan Koşulu: Yoktur
Dersin Veriliş Şekli: Yüz yüze
Dersin Koordinatörü: Öğretim Görevlisi ERTUĞRUL GENÇTÜRK
Dersin Öğretim Eleman(lar)ı:
Dersin Kategorisi: Mesleki Alan

BÖLÜM II: DERSİN TANITIMI

Dersin Amacı ve İçeriği

Dersin Amacı: Öğrenciler işitme engelli olmasalar bile kendilerini iş, aile ve sosyal yaşamda sağır toplumunun içinde bulabilirler.
-Bu sebeple sağır toplumunu anlamak , onlarla iletişime geçmenin toplumsal bir gereksinim olarak benimsetilmesi
-konuşma dilinin yapısal özellikleri dikkate alınarak İşaret diline özgü yapılar ve görünümler kullanılarak öğrencilerin temel düzeyde (A1-A2) iletişim kurabilmeleri amaçlanmaktadır.
Dersin İçeriği: Dersin içeriği Türk İşaret Dilinin kapsamlı bir yabancı bir dil olarak öğretilmesii doğrultusunda
-Türk İşaret dilinin Osmanlı döneminden Cumhuriyet dönemine kadar gelişimi ve kullanımına kısa bir giriş
- Sağır toplumun konuşan toplumdan kültürel farklılığı, bunun dilin kullanımında "biçim bilimsel" olarak özellikle sentaks alanındaki farklılığına temel olarak değinilmesi
- Öğrencilerin temel iletişim doğrultusunda
Kişilere has lakap işlevinde "İşaret" kavramı
Gündelik hayatta gereksinim duyacakları
Selamlaşma, "Merhaba, Nasılsın ? Sonra görüşürüz "
Türk İşaret Dili alfabesi
Sayılar
Türkiye'nin illeri ve "kendine özgü işaretleri"
Etrafta bulunan basit nesneleri "Masa, sandalye, kitap, ayna vb." ve
meyveler
Gündelik hayatta kullanılan temel düzeydeki kelimeler, fiiller, zaman bildiren
kelimeler
Meslekler, sporlar
Aile bireyleri
Renkler
Medya alanına ait kelimeler
Giysiler
Aylar, mevsimler
Ülkeler
Sağlık alanı ile ilgili kelimeler (Organlar, ecza dolabı malzemeleri vb.) ve fiiller


Dersin Öğrenme Çıktıları (DÖÇ)

Ders Öğrenme Çıktıları (DÖÇ), dersi başarı ile tamamlayan öğrencilerin kendilerinden sahip olmaları beklenen bilgi, beceri ve yetkinlikleri ifade eder. Bu bağlamda, bu ders için tanımlanmış olan Ders Öğrenme Çıktıları aşağıda verilmektedir.
Bilgi (Kuramsal ve/veya olgusal bilgi olarak tanımlanmıştır.)
Beceriler (Bilişsel ve/veya uygulama becerileri olarak tanımlanmıştır.)
Yetkinlikler ("Bağımsız Çalışabilme", "Sorumluluk Alabilme", "Öğrenme", "İletişim ve Sosyal" ve "Alana Özgü" yetkinlikler olarak tanımlanmıştır.)
  1) - "Türk İşaret Dili'ni" temel seviyede öğrenerek, kamusal ve özel alanlarda işitme engelliler ile iletişim kurmak ve onlara hizmet alımı konusunda yardımcı olabilmek - Engelli birey ile empati kurmak

Haftalık Ders Planı

Hafta Konu
Materyal Paylaşımı *
Ön Hazırlık Pekiştirme
1) Türk İşaret Dili tarihi: -Osmanlı döneminde TİD'in kullanımı (2. Abdülhamit dönemi) -1925-2000 dönemi -2000'li yıllardan itibaren yapılan çalışmalar (TİD çalıştaylarında olan gelişmeler ) İşaret dilinin yapısal özellikleri hakkında kısa bir bilgilendirme: -Sözcük işaret yapısı, söz dizimi, soru yapıları, anlam yapıları, dil bilgisi kuralları -İşaret dili ile Konuşma dilinin arasındaki farklar Slaytlar
2) Basit tanışma sözcükleri: Merhaba, İyi-güzel, Lütfen, Tanıştığıma memnun oldum, Özür dilerim, Teşekkür ederim, Doğru, Yanlış, Günaydın, İyi günler, İyi akşamlar, Memleket, Nerelisin?
3) -Alfabe -Alfabe ile isimlerin işaret edilmesi Slaytlar
4) -İsim ve soy ismin işaret edilmesi 1'den 10 kadar sayıların işareti Telefon numarası ve sayısal bilgilerin sorulması ve cevaplanması Ders Slaytı
5) Bazı illerin işaretleri: Adana, Antalya, Ankara, Bursa, Çanakkale, Diyarbakır, Erzurum, Eskişehir, Gaziantep, İstanbul, İzmir, Kocaeli, Konya, Mersin, Sakarya, Samsun, Sivas, Trabzon, Şanlıurfa Ders Slayti
6) -Sıfatlar (iyi, güzel, kırık, bozuk, büyük, küçük, uzun, kısa,eski, yeni, yavaş, hızlı, temiz, kirli vb...) Ders Slaytı
7) -Günlük rutini anlatmak. Okumak, çalışmak,televizyon izlemek, radyo dinlemek ve yaşamak gibi temel fiiller Ders Slaytı
8) Ara Sınav
9) -günler -günün vakitleri -temel zaman kelimeleri (dün,bugün,yarın) Ders Slaytı
10) -Hava durumu -Haftanın günleri -Sıklık zarfları (bazen, hep, hiç, sonra) -Günün vakitleri (sabah, öğlen,akşam, gece) Ders Slaytı
11) -Var ve yok kavramları, alışverişte kullanılan ifadeler ve bazı sıfatlar (ucuz-pahalı-indirim vb. kelimeler, ev içi eşyalar, odaların tasviri. Ders Slaytı
12) -Var ve yok kavramları, alışverişte kullanılan ifadeler ve bazı sıfatlar I-II Ders Slaytı
13) Genel Tekrar
14) Sıfatlar Ders Slaytı
15) Genel Tekrar
*Bu alan öğrencilerin ders öncesi hazırlık ve sonrası dersi pekiştirme için paylaşılan ders materyallerini içerir.

Ders İçin Zorunlu/Önerilen Kaynaklar

Ders Notları / Kitaplar: Yabancı Dil olarak Türk İşaret Dili 1 Temel (A1-A2)
Ankara Üniversitesi yayınevi Materyal
Diğer Kaynaklar: iSEM TİD sözlüğü

BÖLÜM III: DERSİN PROGRAM ÖĞRENME ÇIKTILARI İLE İLİŞKİSİ

(Aşağıdaki matris, ders öğrenme çıktıları (DÖÇ) ile program öğrenme çıktıları (KPÖÇ ve APÖÇ) ile bağını ve (varsa) onlara hangi düzeyde katkı sağladığını sayısal olarak göstermektedir.

Ders Öğrenme Çıktıları ile Program Öğrenme Çıktıları İlişki Matrisi

(KPÖÇ: Kilit Program Öğrenme Çıktılarını; APÖÇ: KPÖÇ ile ilişkilendirilmiş Alt Öğrenme Çıktılarını tanımlar. )
DÖÇ/PÖÇ KPÖÇ 1 KPÖÇ 2 KPÖÇ 3 KPÖÇ 4 KPÖÇ 5 KPÖÇ 6
1 2 1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 1 2 3 4 5 1 2 3 4 1 2 3 4 1 2 3 4 5 6 7 8 9
DÖÇ1

Dersin Program Öğrenme Çıktılarına Katkı Düzeyi

Etkisi Yok 1 En Düşük 2 Düşük 3 Orta 4 Yüksek 5 En Yüksek
           
Program Öğrenme Çıktıları Katkı Oranı (1-5)
1) İnsanın vücudunun temel yapısı ve işleyişi hakkında bilgiye sahiptir. Sistemleri anatomik ve fizyolojik yapılarını tanımlar.
2) odyometri programına dair temel, kuramsal ve uygulamalı bilgileri açıklar,
3) alanıyla ilgili konularda ilgili kişi ve kurumlara, sorunlara yönelik çözüm önerilerini nicel ve nitel verilerle destekleyerek etkili iletişim sürecinde bulunur.
4) gelişim ve rehabilitasyona dair temel, kuramsal ve uygulamalı bilgileri açıklar
5) Bir yarı yıl boyunca iş hayatının içinde bulunarak öğrendiği teorik bilgilerini uygular
6) İş dünyasının ve toplumun beklentileri doğrultusunda gelişen ve üniversitemizin kurumsal çıktıları olarak tanımlamış olduğu yetkinlikleri temel düzeyde kazanır.

BÖLÜM IV: DERSİN ÖĞRENME VE ÖĞRETME YÖNTEMLERİ İLE ÖLÇME VE DEĞERLENDİRME YÖNTEMLERİ

Dersin Öğrenme ve Öğretme Yöntemleri

(Üniversitemiz genelinde kullanılan tüm öğrenme ve öğretme yöntemleri sistematik olarak yönetilmektedir. Akademik birimlerden gelen talepler doğrultusunda bölüm/programların öğrenme ve öğretme yöntemleri ilgili kurullarımız tarafından değerlendirilmekte ve uygun bulunursa, üniversite havuzunda toplanmaktadır. Bölüm ve programlar, kendileri için program tasarımlarına uygun olan yöntemleri bu havuzdan seçebilmektedirler. Benzer şekilde, dersler için kullanılması uygun görülen yöntemler de programlar düzeyinde belirlenmiş olan yöntemler arasından seçilebilmektedir.)
Programa Genelinde Kullanılan Öğrenme ve Öğretme Yöntemleri
Ders İçin Kullanılan Öğrenme ve Öğretme Yöntemleri
Anlatım
Tartışma
Vaka Çalışması
Problem Çözme
Gösterip Yaptırma
Gösterim
Laboratuvar
Okuma
Ödev
Proje Hazırlama
Tez Hazırlama
Akran Eğitimi
Seminer
Teknik Gezi
Ders Konferansı
Beyin Fırtınası
Soru Cevap
Bireysel ve Grup Çalışması
Rol Oynama-Canlandırma-Doğaçlama
Stüdyo Uygulamaları
Derse Aktif Katılım

Dersin Ölçme ve Değerlendirme Yöntemleri

(Üniversitemiz genelinde kullanılan tüm ölçme ve değerlendirme yöntemleri sistematik olarak yönetilmektedir. Akademik birimlerden gelen talepler doğrultusunda bölüm/programların ölçme ve değerlendirme yöntemleri ilgili kurullarımız tarafından değerlendirilmekte ve uygun bulunursa, üniversite havuzunda toplanmaktadır. Bölüm ve programlar, kendileri için program tasarımlarına uygun olan yöntemleri bu havuzdan seçebilmektedirler. Benzer şekilde, dersler için kullanılması uygun görülen yöntemler de programlar düzeyinde belirlenmiş olan yöntemler arasından seçilebilmektedir.)
Programa Genelinde Kullanılan Ölçme ve Değerlendirme Yöntemleri
Ders İçin Kullanılan Ölçme ve Değerlendirme Yöntemleri
Ara Sınav
Sunum
Yarıyıl Sonu Sınavı
Kısa Sınav
Rapor Değerlendirme
Ödev Değerlendirme
Sözlü sınav
Tez Sunma
Jüri Değerlendirmesi
Uygulama Sınavı
İşyerinde Uygulama Eğitimi Değerlendirmesi
Derse Aktif Katılım
Tartışmalara Katılım

DÖÇ İle Öğrenme-Öğretme Yöntemleri ve Ölçme-Değerlendirme Yöntemleri İlişki Matrisi

(Aşağıdaki matris, dersin öğrenme çıktıları ile ilişkili olarak ders için belirlenmiş olan öğrenme ve öğretme yöntem(leri) ile ölçme ve değerlendirme yöntem(leri)ni göstermektedir.)
ÖĞRENME VE ÖĞRETME YÖNTEMLERİ
DERS ÖĞRENME ÇIKTILARI
ÖLÇME VE DEĞERLENDİRME YÖNTEMLERİ
DÖÇ1
-Anlatım
ÖĞRENME VE ÖĞRETME YÖNTEMLERİ Anlatım
" style="width: 14px"> ÖLÇME VE DEĞERLENDİRME YÖNTEMLERİ Ara Sınav "> -Ara Sınav -Tartışma -Sunum -Vaka Çalışması ÖLÇME VE DEĞERLENDİRME YÖNTEMLERİ Yarıyıl Sonu Sınavı "> -Yarıyıl Sonu Sınavı -Problem Çözme ÖĞRENME VE ÖĞRETME YÖNTEMLERİ Problem Çözme " style="width: 14px"> ÖLÇME VE DEĞERLENDİRME YÖNTEMLERİ Kısa Sınav "> -Kısa Sınav -Gösterip Yaptırma ÖĞRENME VE ÖĞRETME YÖNTEMLERİ Gösterip Yaptırma " style="width: 14px"> -Rapor Değerlendirme -Gösterim ÖĞRENME VE ÖĞRETME YÖNTEMLERİ Gösterim " style="width: 14px"> -Ödev Değerlendirme -Laboratuvar -Sözlü sınav -Okuma -Tez Sunma -Ödev -Jüri Değerlendirmesi -Proje Hazırlama ÖLÇME VE DEĞERLENDİRME YÖNTEMLERİ Uygulama Sınavı "> -Uygulama Sınavı -Tez Hazırlama -İşyerinde Uygulama Eğitimi Değerlendirmesi -Akran Eğitimi ÖĞRENME VE ÖĞRETME YÖNTEMLERİ Akran Eğitimi " style="width: 14px"> -Derse Aktif Katılım -Seminer ÖĞRENME VE ÖĞRETME YÖNTEMLERİ Seminer " style="width: 14px"> -Tartışmalara Katılım -Teknik Gezi -Ders Konferansı ÖĞRENME VE ÖĞRETME YÖNTEMLERİ Ders Konferansı " style="width: 14px"> -Beyin Fırtınası -Soru Cevap -Bireysel ve Grup Çalışması -Rol Oynama-Canlandırma-Doğaçlama ÖĞRENME VE ÖĞRETME YÖNTEMLERİ Rol Oynama-Canlandırma-Doğaçlama " style="width: 14px"> -Stüdyo Uygulamaları -Derse Aktif Katılım

Dersin Ölçme ve Değerlendirme Yöntemlerinin Başarı Notuna Katkısı

Ölçme ve Değerlendirme Yöntemleri Uygulama Sayısı / Yarıyıl Katkı Oranı
Kısa Sınavlar 2 % 20.00
Ara Sınavlar 1 % 30.00
Yarıyıl Sonu Sınavı 1 % 50.00
Toplam % 100
YARIYIL İÇİ ÖLÇME VE DEĞERLENDİRME YÖNTEMLERİNİN BAŞARI NOTUNA KATKI ORANI % 50
YARIYIL SONU SINAVININ BAŞARI NOTUNA KATKI ORANI % 50
Toplam % 100

BÖLÜM V: DERSİN İŞ YÜKÜ VE AKTS KREDİSİ

ÖĞRENME VE ÖĞRETME ETKİNLİKLERİ İŞ YÜKÜ
Öğrenme ve Öğretme Etkinlikleri Etkinlik Sayısı/Yarıyıl Süresi (saat) Toplam İş Yükü
Ders 14 1 14
Laboratuvar 0 0 0
Uygulama 14 2 28
Derse Özgü Staj 0 0 0
Arazi Çalışması 0 0 0
Sınıf Dışı Ders Çalışması 14 2 28
Sunum / Seminer 1 0 0
Proje 1 1 1
Ödevler 0 0 0
Öğrenme ve Öğretme Etkinlikleri Toplam İş Yükü - - 71
ÖLÇME VE DEĞERLENDİRME ETKİNLİKLERİ İŞ YÜKÜ
Ölçme ve Değerlendirme Etkinlikleri Etkinlik Sayısı/Yarıyıl Süresi (saat) Toplam İş Yükü
Kısa Sınav 0 0 0
Ara Sınavlar 1 1 1
Yarıyıl Sonu Sınavı 1 1 1
Ölçme ve Değerlendirme Etkinlikleri Toplam İş Yükü - - 2
TOPLAM İŞ YÜKÜ (Öğrenme ve Öğretme + Ölçme ve Değerlendirme Etkinlikleri) 73
DERSİN AKTS KREDİSİ (Toplam İş Yükü/25.5 Saat) 3