DERSİN GENEL BİLGİLERİ |
Ders Kodu | Ders Adı | Yıl | Yarıyıl | Teorik | Pratik | Kredi | AKTS |
60211METOZ-ILT0425 | 3 Boyutlu Tasarım | 3 | Güz | 2 | 2 | 3 | 5 |
Dersin Türü: | Zorunlu |
Dersin Düzeyi: | Lisans TYYÇ:6. Düzey QF-EHEA:1. Düzey EQF-LLL:6. Düzey |
Dersin Öğretim Dili: | Türkçe |
Dersin Ön/Yan Koşulu: | Yoktur |
Dersin Veriliş Şekli: | Yüz yüze |
Dersin Koordinatörü: | Profesör Dr. PINAR SEDEN MERAL |
Dersin Öğretim Eleman(lar)ı: |
|
Dersin Kategorisi: | Mesleki Alan |
BÖLÜM II: DERSİN TANITIMI |
Dersin Amacı: | Bu dersi alan öğrencilerin iletişim tasarımı projelerinde kullanabilecekleri 3 boyutlu tasarım öğelerinin başlangıç seviyesinde oluşturabilmesi ve bilgiler doğrultusunda 3 boyutlu görseller üretilmesi amaçlanır. |
Dersin İçeriği: | Öğrenciler bu ders kapsamında, Blender yazılımlar vasıtasıyla 3 boyutlu evreninin terminolojini öğrenecek ve sonrasında uygulamalarla pekiştireceklerdir. Öğrendikleri terminoloji ve teknikleri iletişim projelerinde uygulamaya çalışacaklardır. |
Bilgi (Kuramsal ve/veya olgusal bilgi olarak tanımlanmıştır.) | ||
1) Kalıcı ve değişken yapıların alt yapısını tanımlar. |
||
2) Kavramsal, nesnel ve yazılımsal 3. Boyut kavramlarını bilir projelere katılımının değerini ifade edebilir. |
||
Beceriler (Bilişsel ve/veya uygulama becerileri olarak tanımlanmıştır.) | ||
1) Üç boyutlu dünyanın terminolojisini kavrar ve güncel gelişmeler ışığında terminoloji bilgisini geliştirir. |
||
2) Gerektiğinde farklı yazılımlara geçiş için gerekli ana alt yapıyı kullanır. |
||
Yetkinlikler ("Bağımsız Çalışabilme", "Sorumluluk Alabilme", "Öğrenme", "İletişim ve Sosyal" ve "Alana Özgü" yetkinlikler olarak tanımlanmıştır.) | ||
1) Temel kavramlara hakimiyeti sayesinde 3, boyutun sunduğu olasılıkların kaliteye katkısını test eder |
Hafta | Konu | ||
Ön Hazırlık | Pekiştirme | ||
1) | Ders oryantasyonu, ders içeriği tanıtımı ve tanışma. | ||
2) | 3 Boyut kavramı, koordinat sistemi, epür sistemi. | ||
3) | Yazılım arayüzü, temel nesneler kullanımı ve hareket ettirme | ||
4) | Ekran ayarları ve perspektif kullanım araçları, gelişmiş temel nesneler, iki boyutlu nesneler | ||
5) | iki boyutlu nesneleri üç boyutlu yapan değiştiriciler ve Loft Modelleme | ||
6) | Lathe ile silindirik obje ve Spline Modelleme | ||
7) | Polygon Modelleme | ||
8) | Ara sınav | ||
9) | Blender arayüzü, seçim ve hareket ettirme, viewport kullanımı, ağırlık merkezi | ||
10) | Düzenleme modu, loop cut | ||
11) | Değiştiriciler, Array, Bevel, Mirror vs. | ||
12) | 3d Logo yapımı | ||
13) | Yapılan logoyu dijital ortamda aydınlatma | ||
14) | Yapılan logoyu Render etme ve diğer yazılımlarda kullanma | ||
15) | Final sınavları |
Ders Notları / Kitaplar: | The Complete Guide to Blender Graphics: Computer Modeling & Animation 7th Edition, John M. Blain, A K Peters Ltd, 2022 Learning Blender 3rd Edition, Oliver Villar, Addison-Wesley Professional 3rd Edition, 2021 Beginner’s Guide to Creating Characters in Blender, 3dtotal Publishing, 3DTotal Publishing, 2021 Introduction to Blender 3.0: Learn Organic and Architectural Modeling, Lighting, Materials, Painting, Rendering, and Compositing with Blender, Gianpiero Moioli, Apress, 2022 Blender 2D Animation: The Complete Guide to the Grease Pencil, John M. Blain, A K Peters/CRC Press, 2021 Lighting for Animation: The Art of Visual Storytelling, Jasmine Katatikarn, Michael Tanzillo, Routledge, 2016 Light for Visual Artists Second Edition: Understanding and Using Light in Art & Design 2nd Edition, Richard Yot, Laurence King Publishing, 2019 Digital Lighting And Rendering 2nd Edition, Jeremy Birn, New Riders Pub, 2006 |
Diğer Kaynaklar: | 3D Photorealistic Rendering: Interiors & Exteriors with V-Ray and 3ds Max, Jamie Cardoso, A K Peters/CRC Press, 2016 Deconstructing the Elements with 3ds Max: Create Natural Fire, Earth, Air and Water without Plug-ins 3rd Edition, Pete Draper, Routledge, 2008 Game Engine Architecture 3rd Edition, Jason Gregory, A K Peters/CRC Press, 2018 3D Graphics Rendering Cookbook: A comprehensive guide to exploring rendering algorithms in modern OpenGL and Vulkan, Sergey Kosarevsky, Packt Publishing, 2021 Real Time Visual Effects for the Technical Artist, Chris Roda, CRC Press, 2022 Real-Time Rendering 4th Edition, Tomas Akenine-Möller, Eric Haines, Naty Hoffman, A K Peters/CRC Press, 2018 Fundamentals of Computer Graphics 5th Edition, Steve Marschner, Peter Shirley, A K Peters/CRC Press, 2021 Production Pipeline Fundamentals for Film and Games, Renee Dunlop, Routledge, 2014 The Complete Guide to Photorealism for Visual Effects, Visualization and Games, Eran Dinur, Routledge, 2021 |
Etkisi Yok | 1 En Düşük | 2 Düşük | 3 Orta | 4 Yüksek | 5 En Yüksek |
Program Öğrenme Çıktıları | Katkı Oranı (1-5) | |
1) | İletişim ve Tasarımı’nın temel olgularını, kuramlarını, ilkelerini, süreçlerini ve uygulama alanındaki yöntemlerini tanımlama | 5 |
2) | Sanat ve tasarım kuramlarını açıklayarak görsel iletişimdeki yerini kavrama. | |
3) | Grafik tasarım, tipografi, renk teorisi gibi alan bilgilerini tanımlama. | |
4) | Sanat tarihi ve görsel kültür alanındaki temel kavramları sıralama. | |
5) | Tasarım sürecinde kullanılan görsel ögeleri yorumlama. | |
6) | Estetik değerlere sahip özgün tasarımlar yapılandırma. | |
7) | Görsel tasarımları kültürel, toplumsal ve etik bağlamda değerlendirme. | |
8) | Tasarım projelerini bireysel ya da ekip içinde yapılandırma. | |
9) | Görsel iletişim alanındaki yenilikleri kullanma. | |
10) | Belirli bir hedef kitle için uygun görsel dil ve tasarım stratejileri gerçekleştirme. | |
11) | Multidisipliner takımlarla etkin iletişim ve yaratıcı iş birliği organize etme. | |
12) | Tasarım problemlerine yönelik yaratıcı fikirler geliştirme. | |
13) | Görsel iletişim tasarımının estetik, teknik ve fonksiyonel yönlerini değerlendirme. | |
14) | Yeni tasarım yazılımlarını ve dijital teknolojileri kullanma. |
BÖLÜM IV: DERSİN ÖĞRENME VE ÖĞRETME YÖNTEMLERİ İLE ÖLÇME VE DEĞERLENDİRME YÖNTEMLERİ |
Anlatım | |
Problem Çözme | |
Gösterip Yaptırma | |
Ödev | |
Proje Hazırlama | |
Soru Cevap | |
Bireysel ve Grup Çalışması |
Ara Sınav | |
Yarıyıl Sonu Sınavı | |
Kısa Sınav | |
Ödev Değerlendirme |
Ölçme ve Değerlendirme Yöntemleri | Uygulama Sayısı / Yarıyıl | Katkı Oranı |
Ödev | 2 | % 20.00 |
Ara Sınavlar | 1 | % 30.00 |
Yarıyıl Sonu Sınavı | 1 | % 50.00 |
Toplam | % 100 | |
YARIYIL İÇİ ÖLÇME VE DEĞERLENDİRME YÖNTEMLERİNİN BAŞARI NOTUNA KATKI ORANI | % 50 | |
YARIYIL SONU SINAVININ BAŞARI NOTUNA KATKI ORANI | % 50 | |
Toplam | % 100 |
BÖLÜM V: DERSİN İŞ YÜKÜ VE AKTS KREDİSİ |
ÖĞRENME VE ÖĞRETME ETKİNLİKLERİ İŞ YÜKÜ | |||
Öğrenme ve Öğretme Etkinlikleri | Etkinlik Sayısı/Yarıyıl | Süresi (saat) | Toplam İş Yükü |
Ders | 14 | 2 | 28 |
Laboratuvar | 0 | 0 | 0 |
Uygulama | 14 | 2 | 28 |
Derse Özgü Staj | 0 | 0 | 0 |
Arazi Çalışması | 0 | 0 | 0 |
Sınıf Dışı Ders Çalışması | 0 | 0 | 0 |
Sunum / Seminer | 0 | 0 | 0 |
Proje | 0 | 0 | 0 |
Ödevler | 1 | 10 | 10 |
Öğrenme ve Öğretme Etkinlikleri Toplam İş Yükü | - | - | 66 |
ÖLÇME VE DEĞERLENDİRME ETKİNLİKLERİ İŞ YÜKÜ | |||
Ölçme ve Değerlendirme Etkinlikleri | Etkinlik Sayısı/Yarıyıl | Süresi (saat) | Toplam İş Yükü |
Kısa Sınav | 1 | 10 | 10 |
Ara Sınavlar | 1 | 10 | 10 |
Yarıyıl Sonu Sınavı | 1 | 10 | 10 |
Ölçme ve Değerlendirme Etkinlikleri Toplam İş Yükü | - | - | 30 |
TOPLAM İŞ YÜKÜ (Öğrenme ve Öğretme + Ölçme ve Değerlendirme Etkinlikleri) | 96 | ||
DERSİN AKTS KREDİSİ (Toplam İş Yükü/25.5 Saat) | 5 |