Dersin Amacı: |
Bu derste öğrencinin, temel desenin geleneksel öğrenim yollarına başvurarak, çeşitli formlardan seçtiği nesnelerle bir kompozisyon tasarlaması, bu kompozisyonu, rönesansta ortaya çıkan doğrusal perspektifi kullanarak 2 boyutlu bir düzlemde gerçekçi bir şekilde 3 boyut etkisi vererek yapılandırabilmesi amaçlanır. Yaşadığı çevreyi gözlem-analiz-sentez dizgeselinde yorumlayarak yeni bakış açıları kazanması, sanatsal kavramları irdeleyen tartışmalarla öğrencinin yaratıcı potansiyelinin ve kendine özgü duyarlılığının açığa çıkması ve bu tartışmalarla öğrencinin sanatsal bakış açısını sorgulayıp kendini kendi cümleleriyle ifade edebilmesi amaçlanır. |
Dersin İçeriği: |
Öğrenciler bu derste doğrusal perspektif, görsel matematik, doluluk-boşluk, oran-orantı, ışık-gölge, biçim (form), açık-koyu tonlama, anatomi ve sanat tarihi gibi konular hakkında bilgi sahibi olarak, bu konular hakkındaki kuramsal bilgilerini uygulamaya dökerler. |
Ders Öğrenme Çıktıları (DÖÇ), dersi başarı ile tamamlayan öğrencilerin kendilerinden sahip olmaları beklenen bilgi, beceri ve yetkinlikleri ifade eder. Bu bağlamda, bu ders için tanımlanmış olan Ders Öğrenme Çıktıları aşağıda verilmektedir.
|
|
Bilgi
(Kuramsal ve/veya olgusal bilgi olarak tanımlanmıştır.)
|
1) Karakalem desenin uygulama sürecinde kullanacağı materyalleri listeler.
|
2) Yaşadığı çevreyi ve nesneleri görselleştirmenin yöntemini açıklar.
|
3) Desen alanında kullanılan terimleri tanımlar.
|
Beceriler
(Bilişsel ve/veya uygulama becerileri olarak tanımlanmıştır.)
|
1) Resmetmeyi amaçladığı mekanı, nesneyi veya figürü görselleştirmek üzere kompoze ederek tasarlar ve özgün bir biçimde kağıt yüzey üzerine betimler.
|
2) Geleneksel sanat tarihindeki desen alanına dair kuramsal ve pratik bilgiyi değerlendirir ve kendi çalışmalarıyla karşılaştırır. Elde ettiği bilgiyi desen çalışmalarına uyarlar.
|
Yetkinlikler
("Bağımsız Çalışabilme", "Sorumluluk Alabilme", "Öğrenme", "İletişim ve Sosyal" ve "Alana Özgü" yetkinlikler olarak tanımlanmıştır.)
|
1) Görsel matematik ve eleştirel düşünme becerisini geliştirerek yapıtlarına kendi fikriyle değer biçer.
|
2) Edindiği kuramsal ve uygulamalı bilgi birikimi ile mesleki yaşamında karşılaşacağı problemlerde kişilik haklarına sahip çıkarak etik kurallar çerçevesinde toplumsal değerlere saygılı bir şekilde kararlar verir.
|
Hafta |
Konu |
Materyal Paylaşımı * |
|
Ön Hazırlık |
Pekiştirme |
1) |
Tanışma toplantısı. Dönem boyunca kullanılacak malzeme listesinin tanıtımı. |
|
|
2) |
Isınma hareketleri; El, bilek, kol, ve omuz hareketleri aracılığıyla araştırma çizgisi çalışmaları. |
Çizim malzemeleri
|
|
3) |
Uygulamalı temel perspektif ve desen eğitimi; 3 boyutlu nesnelerin 2 boyutlu kağıt üzerine tek kaçışlı ve çift kaçışlı perspektif algısı aracılığıyla aktarımı, uzamı kağıda aktarırken kalemi, eli ve kolu bir cetvel olarak kullanma, göz-el-nesne ilişkisi. |
Çizim malzemeleri
|
|
4) |
Tek kaçışlı ve çift kaçışlı perspektif aracılığıyla kübik ve silindirik obje desen çalışması. |
Çizim malzemeleri
|
|
5) |
Kompozisyon, doluluk-boşluk, oran-orantı çalışmaları. |
Çizim malzemeleri
|
|
6) |
Ton ve skala çalışması. |
Çizim malzemeleri
|
|
7) |
Küçük geometrik nesnelerin büyütülerek perspektif kurallarına uygun şekilde çizilmesi. |
Çizim malzemeleri
|
|
8) |
ARA SINAV : Oluşturulan tüm etüd ve çizimlerin değerlendirilmesi. |
Tüm çizimler
|
|
9) |
Natürmort; Nesnelerden oluşan bir kompozisyonun kurulumu ve uygulamalı desen çalışması. |
Çizim malzemeleri
|
|
10) |
Natürmort çalışmasına devam… |
Çizim malzemeleri
|
|
11) |
Rakursi çizimi; Gerçek bir insan elinin derinlik duygusu verecek biçimde çizilmesi. |
Çizim malzemeleri
|
|
12) |
Rönesans ustalarından el anatomisi kopya çalışması. |
Çizim malzemeleri
|
|
13) |
İç mekan hızlı taslak desen çalışmaları. |
Çizim malzemeleri
|
|
14) |
İç mekan çizimi; yaşam odası, mutfak, banyo vs. gibi seçilmiş bir iç mekan üzerine bir desen çalışması gerçekleştirme. |
Çizim malzemeleri
|
|
15) |
FİNAL SINAVI : Oluşturulan tüm etüd ve çizimlerin değerlendirilmesi. |
Tüm çizimler
|
|
(KPÖÇ: Kilit Program Öğrenme Çıktılarını; APÖÇ: KPÖÇ ile ilişkilendirilmiş Alt Öğrenme Çıktılarını tanımlar. )
|
Program Öğrenme Çıktıları |
Katkı Oranı (1-5) |
1) |
Görsel unsurları, anlaşılabilir, özgün ve işlevine uygun bir biçimde tasarlar. |
5 |
|
1.1 Görsel dilin tasarım yönünü güçlü bir iletişim aracı olarak görerek tanımlar. |
5 |
|
1.2 İletişim tasarımının tüm alanlarında güncel bilgiyi uygulamaya aktarır. |
4 |
|
1.3 Çağdaş sanat uygulamalarını eleştirel olarak inceler. |
5 |
|
|
|
2) |
Eleştirel olarak analiz edilen teorik bilgileri uygulama ile birleştirerek bilgi ve beceriyi,
tasarım projesi çalışmasının işlenmesini ve sunumunu destekler. |
5 |
|
2.1 Bilgi ve fikirleri ileten görsel mesajları teori ve uygulama ile deneyimleyerek
birleştirir. |
5 |
|
2.2 Tasarım uygulamasının sosyal, teknolojik ve ekolojik bağlamıyla ilgilenerek tasarımın gelişen doğasına hazırlar. |
4 |
|
2.3 Tasarım uygulamalarını ve sürecini ifade etme yetenekleri, gerçek dünyadaki problem çözme üzerindeki vurgusu sayesinde sektöre hazırlar. |
5 |
|
2.4 Tasarım stüdyolarında ve bilgisayar laboratuvarlarında kelime / metin işleme ve üretim için teknolojilerin kullanımı gösterilir ve pratik deneyim kazanılır. |
3 |
3) |
Biçimsel ve kavramsal olarak yenilikçi yollarla bağlamlarına yanıt veren tasarımlar
hazırlar. |
5 |
|
3.1 Keşifsel ve yinelemeli bir tasarım süreciyle ilgili olarak fikir geliştirir. |
5 |
|
3.2 Tasarım yaparken işlevsellik ve özgünlük ilkesini bilir ve dikkat eder. |
5 |
|
3.3 Görsel dili güçlü bir iletişim aracı olarak görmeyi, anlamayı ve değiştirmeyi uygulama ile bütünleştirerek çözer. |
5 |
|
3.4 Eleştirel düşünerek tasarıma kendi yorumlarını aktaran görsel bir dil oluşturarak
başkalarının çalışmayı nasıl anlayacağı konusunda analiz yapar. |
5 |
4) |
Bir yarı yıl boyunca iş hayatının içinde bulunarak öğrendiği teorik bilgilerini uygular. |
4 |
|
4.1 İş hayatındaki tüm süreçleri deneyimler. |
4 |
|
4.2 Alanında faaliyet gösteren bir işletmede eğitim alanı ile ilgili faaliyetlerde yer alır. |
5 |
|
4.3 Teorik bilgiler ile uygulamayı karşılaştırır. |
5 |
|
4.4 Alanında edindiği bilgi ve tecrübeleri derler. |
5 |
5) |
İş dünyasının ve toplumun beklentileri doğrultusunda gelişen ve üniversitemizin kurumsal çıktıları olarak tanımlamış olduğu yetkinlikleri ileri düzeyde kazanır. |
5 |
|
5.1 Problemleri analiz edebilme, çözebilme ve çatışmaları yönetebilme yetkinliği kazanır. |
5 |
|
5.2 Sorunların çözümlenmesini gerektiren ortamlarda ekip üyesi olarak görev ve sorumluluk alır, gerektiğinde liderlik yapar. |
5 |
|
5.3 Etik ve sosyal sorumluluk bilincine sahiptir. |
5 |
|
5.4 Öğrendiklerini nicel ve nitel veriler ile destekleyerek; yazılı, sözlü ve görsel iletişim araçlarını kullanarak, sistemli ve etkileyici bir biçimde alanı ve alanı dışındaki gruplara aktarır. |
5 |
|
5.5 Sorumluluk aldığı çalışmalarda var olan normları ve standartları eleştirel bakış açısıyla değerlendir. |
5 |
|
5.6 Stratejik, yenilikçi ve girişimci fikirler geliştirir. |
5 |
|
5.7 Değişimi yönetebilme yetkinliği kazanır. |
5 |
|
5.8 Yaşamboyu öğrenme bilinciyle kişisel ve sosyal gelişim gösterir. |
5 |
|
5.9 İleri teknolojileri ve dijital dönüşüm ile ilgili gelişmeleri takip eder |
5 |
|
5.10 Kültürel bilince sahiptir ve bunu alanı ve alanı dışındaki gruplara aktarır. |
5 |
|
5.11 Yurttaşlık yeterliliği konusunda bilinç sahibidir. |
5 |
|
5.12 Avrupa Dil Portfolyosunun en az B1 düzeyinde tanımlanan Yabancı Dilde (İngilizce) iletişim kurma yetkinliği kazanır. (Öğretim dili İngilizce olan programlar için B2/B2+ düzeyinde) |
|
ÖĞRENME VE ÖĞRETME ETKİNLİKLERİ İŞ YÜKÜ |
Öğrenme ve Öğretme Etkinlikleri |
Etkinlik Sayısı/Yarıyıl |
Süresi (saat) |
Toplam İş Yükü |
Ders |
0 |
0 |
0 |
Laboratuvar |
0 |
0 |
0 |
Uygulama |
0 |
0 |
0 |
Derse Özgü Staj |
0 |
0 |
0 |
Arazi Çalışması |
0 |
0 |
0 |
Sınıf Dışı Ders Çalışması |
0 |
0 |
0 |
Sunum / Seminer |
1 |
4 |
4 |
Proje |
1 |
4 |
4 |
Ödevler |
1 |
4 |
4 |
Öğrenme ve Öğretme Etkinlikleri Toplam İş Yükü |
- |
- |
12 |
ÖLÇME VE DEĞERLENDİRME ETKİNLİKLERİ İŞ YÜKÜ |
Ölçme ve Değerlendirme Etkinlikleri |
Etkinlik Sayısı/Yarıyıl |
Süresi (saat) |
Toplam İş Yükü |
Kısa Sınav |
0 |
0 |
0 |
Ara Sınavlar |
1 |
4 |
4 |
Yarıyıl Sonu Sınavı |
1 |
4 |
4 |
Ölçme ve Değerlendirme Etkinlikleri Toplam İş Yükü |
- |
- |
8 |
TOPLAM İŞ YÜKÜ (Öğrenme ve Öğretme + Ölçme ve Değerlendirme Etkinlikleri) |
20 |
DERSİN AKTS KREDİSİ (Toplam İş Yükü/25.5 Saat) |
6 |