DERSİN GENEL BİLGİLERİ |
Ders Kodu | Ders Adı | Yıl | Yarıyıl | Teorik | Pratik | Kredi | AKTS |
60411METOZ-ISL0261 | Finansal Muhasebe | 1 | Güz | 2 | 1 | 3 | 6 |
Dersin Türü: | Zorunlu |
Dersin Düzeyi: | Lisans TYYÇ:6. Düzey QF-EHEA:1. Düzey EQF-LLL:6. Düzey |
Dersin Öğretim Dili: | Turkish |
Dersin Ön/Yan Koşulu: | Yoktur |
Dersin Veriliş Şekli: | Yüz yüze |
Dersin Koordinatörü: | Dr. Öğr. Üyesi LEVENT POLAT |
Dersin Öğretim Eleman(lar)ı: |
|
Dersin Kategorisi: | Mesleki Alan |
BÖLÜM II: DERSİN TANITIMI |
Dersin Amacı: | Bu dersin amacı öğrencilerin ticari faaliyetlerin finansal yönlerini anlamalarını sağlamaktır. Ders ile finansal verilerle eleştirel analiz bakış açısı kazandırılması, muhasebe verilerinin yorumlanması ve işletmeler için karar verme sürecinin basitleştirilmesi amaçlanmaktadır. |
Dersin İçeriği: | Ders, her ölçekteki işletme için mali tabloların hazırlanmasında kullanılan muhasebe ilkelerini içerir. Finansal muhasebe dersi aynı zamanda temel muhasebe kavramlarının mantığını da vurgular. Derste, Tek Düzen Hesap Planına göre: Bilanço Hesapları, Gelir Tablosu Hesapları, Gider ve Maliyet Muhasebesi, Mizan, Gelir Tablosu ve Bilanço konuları işlenir. |
Derse en az %70 devam beklenmektedir. |
Bilgi (Kuramsal ve/veya olgusal bilgi olarak tanımlanmıştır.) | ||
1) Bir işletmenin finansal yönlerini açıklar. |
||
2) Bir şirkette finansal muhasebe verilerinin önemini açıklar. |
||
Beceriler (Bilişsel ve/veya uygulama becerileri olarak tanımlanmıştır.) | ||
Yetkinlikler ("Bağımsız Çalışabilme", "Sorumluluk Alabilme", "Öğrenme", "İletişim ve Sosyal" ve "Alana Özgü" yetkinlikler olarak tanımlanmıştır.) | ||
1) Mali bilgileri kaydetmeyi, sınıflandırmayı ve özetlemeyi öğrenir. |
||
2) Genel yevmiye defterinden bilançoya veya gelir tablosuna kayıt sürecini anlar. |
||
3) Kilit mali hesapları ve işletme ve mali faaliyetlerin kilit mali hesaplarla ne tür bir ilişkisi olduğunu anlar. |
||
4) Finansal muhasebe sorunlarını çözmek için derste öğrenilen temel kavramları uygular. |
Hafta | Konu | ||
Ön Hazırlık | Pekiştirme | ||
1) | Muhasebenin tanımı, fonksiyonları, muhasebe bilgisinin kullanıcıları, muhasebenin kapsamı ve muhasebenin temel kavramları | • Genel Muhasebe, Prof. Dr. Orhan SEVİLENGÜL, 2013, ISBN: 9757313182. • İlave Kaynak: Genel Muhasebe, A. Tugay YÜCEL, 2018, ISBN: 978-6059146517. • İlave Kaynak: SMMM Yeterlik Sınavları İçin Muhasebe, Doç. Dr. Volkan DEMİR, Yrd. Doç. Dr. Oğuzhan BAHADIR, 2014, ISBN: 978-6051337425. | |
2) | Bilançonun tanımı, Bilanço temel eşitliği, mali işlemlerin bilançoya etkisi | Ders Kitabı • Genel Muhasebe, Prof. Dr. Orhan SEVİLENGÜL, 2013, ISBN: 9757313182. • İlave Kaynak: Genel Muhasebe, A. Tugay YÜCEL, 2018, ISBN: 978-6059146517. • İlave Kaynak: SMMM Yeterlik Sınavları İçin Muhasebe, Doç. Dr. Volkan DEMİR, Yrd. Doç. Dr. Oğuzhan BAHADIR, 2014, ISBN: 978-6051337425. | |
3) | Hesap kavramı, muhasebe hesaplarının işleyiş, kuralları, muhasebe işlemlerinin sırası | • Genel Muhasebe, Prof. Dr. Orhan SEVİLENGÜL, 2013, ISBN: 9757313182. • İlave Kaynak: Genel Muhasebe, A. Tugay YÜCEL, 2018, ISBN: 978-6059146517. • İlave Kaynak: SMMM Yeterlik Sınavları İçin Muhasebe, Doç. Dr. Volkan DEMİR, Yrd. Doç. Dr. Oğuzhan BAHADIR, 2014, ISBN: 978-6051337425. | |
4) | İşe başlama bilançosu, bilgi ve belgelerin derlenmesi, yevmiye defterine kayıt, defterikebire kayıt | • Genel Muhasebe, Prof. Dr. Orhan SEVİLENGÜL, 2013, ISBN: 9757313182. • İlave Kaynak: Genel Muhasebe, A. Tugay YÜCEL, 2018, ISBN: 978-6059146517. • İlave Kaynak: SMMM Yeterlik Sınavları İçin Muhasebe, Doç. Dr. Volkan DEMİR, Yrd. Doç. Dr. Oğuzhan BAHADIR, 2014, ISBN: 978-6051337425. | |
5) | Aylık mizanlar, genel geçici mizan, envanter kavramı, kesin mizan, dönem sonu bilanço ve gelir tablosu | • Genel Muhasebe, Prof. Dr. Orhan SEVİLENGÜL, 2013, ISBN: 9757313182. • İlave Kaynak: Genel Muhasebe, A. Tugay YÜCEL, 2018, ISBN: 978-6059146517. • İlave Kaynak: SMMM Yeterlik Sınavları İçin Muhasebe, Doç. Dr. Volkan DEMİR, Yrd. Doç. Dr. Oğuzhan BAHADIR, 2014, ISBN: 978-6051337425. | |
6) | Aylık mizanlar, genel geçici mizan, envanter kavramı, kesin mizan, dönem sonu bilanço ve gelir tablosu | • Genel Muhasebe, Prof. Dr. Orhan SEVİLENGÜL, 2013, ISBN: 9757313182. • İlave Kaynak: Genel Muhasebe, A. Tugay YÜCEL, 2018, ISBN: 978-6059146517. • İlave Kaynak: SMMM Yeterlik Sınavları İçin Muhasebe, Doç. Dr. Volkan DEMİR, Yrd. Doç. Dr. Oğuzhan BAHADIR, 2014, ISBN: 978-6051337425. | |
7) | Hazır değerler, Menkul Kıymetler, Stoklar | • Genel Muhasebe, Prof. Dr. Orhan SEVİLENGÜL, 2013, ISBN: 9757313182. • İlave Kaynak: Genel Muhasebe, A. Tugay YÜCEL, 2018, ISBN: 978-6059146517. • İlave Kaynak: SMMM Yeterlik Sınavları İçin Muhasebe, Doç. Dr. Volkan DEMİR, Yrd. Doç. Dr. Oğuzhan BAHADIR, 2014, ISBN: 978-6051337425. | |
8) | Vize Sınavı | ||
9) | Borçlar, Özkaynaklar, Gelir-Gider Hesapları | ||
10) | Örnek Uygulamalar | ||
11) | Örnek Uygulamalar | ||
11) | Örnek Uygulamalar | ||
12) | Örnek Uygulamalar | ||
13) | Örnek Uygulamalar | ||
14) | Örnek Uygulamalar |
Ders Notları / Kitaplar: | Öğretim Üyesinin hazırladığı ders notları, ders içeriği ile ilgili paylaşılan bilimsel yayınlar ile görsel kaynaklar (ted talks, film önerileri vb.) ● Needles, Powers & Crosson, (2014). Muhasebenin Prensipleri. 12th Edition, Cengage Yayınevi. ● Libby & Hodge (2019). Finansal Muhasebe. 10th Edition, McGrawHill Yayınevi. ● Sevilengül, O. (2020). Finansal Muhasebe. Ankara: Gazi Yayınevi. ● Saban, G., Gürkan, S. & Vargün, H. (2021). Finansal Muhasebe. Ankara: Beta Yayınevi ● Arslan, S. (2019). Finansal Muhasebe. Ankara: Gazi Yayınevi. Lecture notes prepared by the lecturer, scientific publications about the course content and visual resources (ted talks, movie suggestions, etc.) ● Needles, Powers & Crosson, (2014). Principles of Accounting. 12th Edition, Cengage Publishing. ● Libby & Hodge (2019). Financial Accounting. 10th Edition, McGrawHill Publishing. ● Sevilengül, O. (2020). Financial Accounting. Ankara: Gazi Publishing. ● Saban, G., Gürkan, S. & Vargün, H. (2021). Financial Accounting. Ankara: Beta Publishing House. ● Arslan, S. (2019). Financial Accounting. Ankara: Gazi Publishing House. |
Diğer Kaynaklar: | Kullanılan Kaynaklar ● Needles, Powers & Crosson, (2014). Muhasebenin Prensipleri. 12th Edition, Cengage Yayınevi. ● Libby & Hodge (2019). Finansal Muhasebe. 10th Edition, McGrawHill Yayınevi. ● Sevilengül, O. (2020). Finansal Muhasebe. Ankara: Gazi Yayınevi. ● Saban, G., Gürkan, S. & Vargün, H. (2021). Finansal Muhasebe. Ankara: Beta Yayınevi ● Arslan, S. (2019). Finansal Muhasebe. Ankara: Gazi Yayınevi. References ● Needles, Powers & Crosson, (2014). Principles of Accounting. 12th Edition, Cengage Publishing. ● Libby & Hodge (2019). Financial Accounting. 10th Edition, McGrawHill Publishing. ● Sevilengül, O. (2020). Financial Accounting. Ankara: Gazi Publishing. ● Saban, G., Gürkan, S. & Vargün, H. (2021). Financial Accounting. Ankara: Beta Publishing House. ● Arslan, S. (2019). Financial Accounting. Ankara: Gazi Publishing House. |
Etkisi Yok | 1 En Düşük | 2 Düşük | 3 Orta | 4 Yüksek | 5 En Yüksek |
Program Öğrenme Çıktıları | Katkı Oranı (1-5) | |
1) | İşletmenin; yönetim- organizasyon muhasebe-finans, pazarlama ve insan kaynakları olmak üzere temel alt alanlarında edindiği bilgiyi uygulayacak donanımına sahip olabilme. | 4 |
2) | İşletme biliminin matematik, istatistik, davranış bilimleri, hukuk, bilişim teknolojileri gibi tamamlayıcı/destekleyici alanlarında bilgi sahibi olabilme. | |
3) | Uygun teori ve yöntemleri kullanarak işletmelerde ekonomik, teknolojik ve bilgi kaynak ve araçlarını etkin şekilde planlama ve kullanma becerisine sahip olabilme. | 4 |
4) | Bölgesel ve küresel konulara/sorunlara, bilimsel araştırmalara dayalı çözüm önerileri geliştirebilme. | 4 |
5) | Bir yarıyıl boyunca iş hayatının içinde bulunarak öğrendiği teorik bilgilerini uygulayabilme. | |
6) | Öğrendiklerini nicel ve nitel veriler ile destekleyerek; yazılı, sözlü ve görsel iletişim araçlarını kullanarak, sistemli ve etkileyici bir biçimde alanı ve alanı dışındaki gruplara aktarabilme. | 4 |
7) | Sorumluluk aldığı çalışmalarda var olan normları ve standartları eleştirel bakış açısıyla değerlendirebilme. | 4 |
8) | Problemleri analiz edebilme, çözümlenmesini gerektiren ortamlarda ekip üyesi olarak görev ve sorumluluk alma, gerektiğinde liderlik yapabilme, çatışmaları ve değişimi yönetebilme yetkinliği kazanabilme. | 4 |
9) | İşletme alanındaki uygulamalarda etik değerlere ve sosyal sorumluluk bilincine sahip olabilme. | 4 |
10) | Alanı ile ilgili dünyadaki değişen yönelimleri yorumlayabilme, yeniliği ve yenilikçi çalışma prensiplerini uygulamaya koyabilme. | |
11) | Avrupa Dil Portfolyosunun en az B1 düzeyinde tanımlanan Yabancı Dilde (İngilizce) iletişim kurma yetkinliği kazanabilme. (Öğretim dili İngilizce olan programlar için B2/B2+ düzeyinde). |
BÖLÜM IV: DERSİN ÖĞRENME VE ÖĞRETME YÖNTEMLERİ İLE ÖLÇME VE DEĞERLENDİRME YÖNTEMLERİ |
Anlatım | |
Tartışma | |
Vaka Çalışması | |
Problem Çözme | |
Soru Cevap | |
Derse Aktif Katılım |
Ara Sınav | |
Yarıyıl Sonu Sınavı | |
Kısa Sınav |
Ölçme ve Değerlendirme Yöntemleri | Uygulama Sayısı / Yarıyıl | Katkı Oranı |
Kısa Sınavlar | 2 | % 20.00 |
Ara Sınavlar | 1 | % 30.00 |
Yarıyıl Sonu Sınavı | 1 | % 50.00 |
Toplam | % 100 | |
YARIYIL İÇİ ÖLÇME VE DEĞERLENDİRME YÖNTEMLERİNİN BAŞARI NOTUNA KATKI ORANI | % 50 | |
YARIYIL SONU SINAVININ BAŞARI NOTUNA KATKI ORANI | % 50 | |
Toplam | % 100 |
BÖLÜM V: DERSİN İŞ YÜKÜ VE AKTS KREDİSİ |
ÖĞRENME VE ÖĞRETME ETKİNLİKLERİ İŞ YÜKÜ | |||
Öğrenme ve Öğretme Etkinlikleri | Etkinlik Sayısı/Yarıyıl | Süresi (saat) | Toplam İş Yükü |
Ders | 14 | 3 | 42 |
Laboratuvar | 0 | 0 | 0 |
Uygulama | 5 | 20 | 100 |
Derse Özgü Staj | 0 | 0 | 0 |
Arazi Çalışması | 0 | 0 | 0 |
Sınıf Dışı Ders Çalışması | 0 | 0 | 0 |
Sunum / Seminer | 0 | 0 | 0 |
Proje | 0 | 0 | 0 |
Ödevler | 0 | 0 | 0 |
Öğrenme ve Öğretme Etkinlikleri Toplam İş Yükü | - | - | 142 |
ÖLÇME VE DEĞERLENDİRME ETKİNLİKLERİ İŞ YÜKÜ | |||
Ölçme ve Değerlendirme Etkinlikleri | Etkinlik Sayısı/Yarıyıl | Süresi (saat) | Toplam İş Yükü |
Kısa Sınav | 2 | 2 | 4 |
Ara Sınavlar | 1 | 1 | 1 |
Yarıyıl Sonu Sınavı | 1 | 1 | 1 |
Ölçme ve Değerlendirme Etkinlikleri Toplam İş Yükü | - | - | 6 |
TOPLAM İŞ YÜKÜ (Öğrenme ve Öğretme + Ölçme ve Değerlendirme Etkinlikleri) | 148 | ||
DERSİN AKTS KREDİSİ (Toplam İş Yükü/25.5 Saat) | 6 |