ANASAYFAKURUMSAL BİLGİLEREĞİTİM VE ÖĞRETİM PROGRAMLARI İletişim TasarımıSERTİFİKA PROGRAMLARIÖĞRENCİLER İÇİN FAYDALI BİLGİLER, KAYNAKLAR VE SERVİSLERFAYDALI LİNKLER VE DÖKÜMANLARİLAVE VE DESTEKLEYİCİ BİLGİLER

DERSİN GENEL BİLGİLERİ

Ders Kodu Ders Adı Yıl Yarıyıl Teorik Pratik Kredi AKTS
60211TATOZ-ILT0323 Fotoğraf Atölyesi 2 Güz 1 2 2 5
Dersin Türü: Zorunlu
Dersin Düzeyi: Lisans      TYYÇ:6. Düzey      QF-EHEA:1. Düzey      EQF-LLL:6. Düzey
Dersin Öğretim Dili: Türkçe
Dersin Ön/Yan Koşulu: Yoktur
Dersin Veriliş Şekli: Uzaktan Eğitim
Dersin Koordinatörü: Doçent Dr. ÇEYİZ MAKAL FAİRCLOUGH
Dersin Öğretim Eleman(lar)ı: Dr. Öğr. Üyesi EMRE AHMET SEÇMEN
Doçent Dr. ÇEYİZ MAKAL FAİRCLOUGH
Dersin Kategorisi: Temel Alan

BÖLÜM II: DERSİN TANITIMI

Dersin Amacı ve İçeriği

Dersin Amacı: Bu dersi başarıyla tamamlayan öğrenciler, fotoğraf aracını sanatsal bir ifade biçimi olarak yorumlayabilirler; yeni bir bakış açısı ve görme biçimi belirleyip fotoğrafın anlatı gücüyle tasarlayarak, belirlenen konu/konular ekseninde kurmaca ve deneysel uygulamalar yaparak tasarımlar geliştirebileceklerdir.
Dersin İçeriği: Fotoğrafın çağdaş bir sanat olarak tanımı, görsel algılama ve görme biçimleri, kadrajlama ve kompozisyon, gerçeklik ve biçimsellik, alan derinliğine bağlı fotoğrafın okunması, ışığın temel formlarının kullanımı, deneysel ve kurmaca fotoğrafın felsefesi, göstergebilim ve fotoğraf okuması, postmodernizm ve fotoğraf ilişkisi, teknoloji ve dijitalleşmenin fotoğraf üzerine etkileri öğrencinin verilen / seçilen konu ekseninde bir proje / projeler üretmesi ve sunması dersin içeriğini oluşturmaktadır.

Dersin Öğrenme Çıktıları (DÖÇ)

Ders Öğrenme Çıktıları (DÖÇ), dersi başarı ile tamamlayan öğrencilerin kendilerinden sahip olmaları beklenen bilgi, beceri ve yetkinlikleri ifade eder. Bu bağlamda, bu ders için tanımlanmış olan Ders Öğrenme Çıktıları aşağıda verilmektedir.
Bilgi (Kuramsal ve/veya olgusal bilgi olarak tanımlanmıştır.)
  1) Çağdaş sanat ve fotoğraf akımlarını tanımlar.
  2) Fotoğrafta anlam ve anlatı kurmayı açıklar.
  3) Görme biçimleri ve görsel algılamayı tanımlar.
  4) Fotoğrafta gerçekçi ve biçimsel unsurları tanımlar.
  5) Deneysel ve kurmaca fotoğrafı örnekler.
Beceriler (Bilişsel ve/veya uygulama becerileri olarak tanımlanmıştır.)
  1) Öğrenci fotoğrafı sanatsal olarak değerlendirir.
  2) Bir konu ekseninde fotoğraf projeleri tasarlar.
  3) Farklı çekim tekniklerini kendi geliştirdiği anlatısıyla yorumlar.
Yetkinlikler ("Bağımsız Çalışabilme", "Sorumluluk Alabilme", "Öğrenme", "İletişim ve Sosyal" ve "Alana Özgü" yetkinlikler olarak tanımlanmıştır.)
  1) Evrensel etik değerleri projelerinde uygular.
  2) Kişisel anlatı stilini oluşturup, kendi bağımsız projelerini tasarlar.
  3) Zamanını proje sorumlulukları çerçevesinde yönetir.

Haftalık Ders Planı

Hafta Konu
Materyal Paylaşımı *
Ön Hazırlık Pekiştirme
1) Giriş, Tanışma & Ders Kaynaklarının ve İçeriklerinin Aktarımı, Fotoğraf Tarihine Giriş
2) Çağdaş Sanat ve Fotoğrafta Akımlar
3) Fotoğraf, Anlam ve Anlatı
4) Görme Biçimleri ve Görsel Algılama
5) Fotoğrafta Kompozisyon ve Kadrajlama
6) Fotoğrafta Gerçeklik ve Biçimsel Unsurlar
7) Alan Derinliği ve Fotoğraf Tekniği Okumaları
8) Ara Sınav Haftası
9) Mobil Fotoğraf Uygulamaları
10) Deneysel ve Kurmaca Fotoğraf
11) Göstergebilim ve Fotoğraf Okuması (Saussure & Barthes)
12) Postmodernizm ve Fotoğraf
13) Teknoloji, Dijitalleşme ve Fotoğraf Sanatı
14) Proje Sunumları ve Değerlendirme
*Bu alan öğrencilerin ders öncesi hazırlık ve sonrası dersi pekiştirme için paylaşılan ders materyallerini içerir.

Ders İçin Zorunlu/Önerilen Kaynaklar

Ders Notları / Kitaplar: ● Yaratıcı Fotoğrafçılıkta Bağlam ve Anlatı – Maria Short – Literatür Yayınları
Diğer Kaynaklar: ● Camera Lucida – Roland Barthes – 6,45 Yayınları
● Fotoğraf Üzerine – Susan Sontag – Agora Yayınları
● A’dan Z’ye Fotoğraf – Özer Kanburoğlu – Say Yayınları
● Fotoğrafçılar İçin Eleştirel Kuram – Ashley La Grange – Plato MYO Yayınları
● Fotoğrafta Pratik Kompozisyon – Faruk Akbaş – Say Yayınları
● Fotoğrafta Kompozisyon – David Prakel – Homer Kitabevi
● Fotoğrafta Işık – David Prakel – Homer Kitabevi
● Fotoğrafın Büyüsü: Işık – Özer Kanburoğlu – Say Yayınları
● Görme Biçimleri – John Berger – Metis Yayınları
● Fotoğrafta Anlam ve Anlamlandırma – Çerkes Karadağ – Öteki Yayınları
● Bir Fotoğrafı Anlamak – John Berger – Metis Yayınları
● Fotoğraf Tarihine Giriş – Alberto Modiano – Art Studio Yayıncılık
● 20. Yüzyıl Batı Sanatında Akımlar – Ahu Antmen – Sel Yayıncılık

● Fotoğraf Dergisi
https://www.fotografdergisi.com/

● İFSAK
http://www.ifsak.org.tr/

● fotografium.com (Ekipman Alım ve Bilgi Sitesi)
Youtube Kanalı: https://www.youtube.com/user/fotografium

● Google Scholar
Fotoğraf ve Çağdaş Sanat, Anlatı gibi arama terimleriyle makale ve yazılara erişim sağlanabilir.

● YÖK tez arşivi (tez.yok.gov.tr)
Tez No: 345757 – Çağdaş Fotoğraf Sanatında Anlatımcı Yaklaşım – TUNA UYSAL
Tez No: 425531 – XXI. Yüzyıl Çağdaş Fotoğrafta Yaratım Sürecine Bakış – MURAT HAN ER
Tez No: 293297 – Postmodernizm ve Fotoğraf İlişkisi – NÜKHET KINLI
Tez No: 577751 – Çağdaş Sanatta Metaforik Nesneler – HATİCE VERMEZ
Tez No: 190627 – Fotoğraf Okuma ve Eleştiri – MEHTAP US TERZİ
Tez No: 624714 – Fotoğraf Sanatında Soyutlamalar – İMRAN UZUN
Tez No: 574906 – Avangard Fotoğraf Teknikleri ve Çağdaş Sanata Etkileri – ARZU ÇETİN
Tez No: 582151 – Çağdaş Fotoğraf Sanatında Metafor Olarak Beden – YASEMİN ÇINAR
Tez No: 607515 – Fotoğraf Sanatında Perspektifin Görsel Algıya Etkileri Üzerine Bir İnceleme – VOLKAN ATAR
Tez No: 51392 – Resimde Görsel Algılama – HATİCE NEVİN GÜVEN
Tez No: 563070 – Görsel Algının Sanatsal Yaratıcılık ve Tasarım Duyarlılığı İle İlişkisinin İncelenmesi – BÜRDE YEĞNİDEMİR

BÖLÜM III: DERSİN PROGRAM ÖĞRENME ÇIKTILARI İLE İLİŞKİSİ

(Aşağıdaki matris, ders öğrenme çıktıları (DÖÇ) ile program öğrenme çıktıları (KPÖÇ ve APÖÇ) ile bağını ve (varsa) onlara hangi düzeyde katkı sağladığını sayısal olarak göstermektedir.

Ders Öğrenme Çıktıları ile Program Öğrenme Çıktıları İlişki Matrisi

(KPÖÇ: Kilit Program Öğrenme Çıktılarını; APÖÇ: KPÖÇ ile ilişkilendirilmiş Alt Öğrenme Çıktılarını tanımlar. )
DÖÇ/PÖÇ KPÖÇ 1 KPÖÇ 2 KPÖÇ 3 KPÖÇ 4 KPÖÇ 5
1 2 3 4 5 1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 1 2 3 4 1 2 3 4 5 6 7 8 10 11 12 13 14 1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12
DÖÇ1
DÖÇ2
DÖÇ3
DÖÇ4
DÖÇ5
DÖÇ6
DÖÇ7
DÖÇ8
DÖÇ9
DÖÇ10
DÖÇ11

Dersin Program Öğrenme Çıktılarına Katkı Düzeyi

Etkisi Yok 1 En Düşük 2 Düşük 3 Orta 4 Yüksek 5 En Yüksek
           
Program Öğrenme Çıktıları Katkı Oranı (1-5)
1) iletişim bilimleri, İletişim tasarımı ve iletişim tasarımının ilintili olduğu diğer sosyal bilimler alanlarındaki kuramsal ve uygulamalı bilgileri birlikte ve eşgüdümlü olarak kullanabilir.
2) Geleneksel ve yeni medya ortamlarında görsel ve içerik çalışmaları yürütebilir, geliştirebilir ve yönetebilir.
3) Bir yarıyıl boyunca iş hayatının içinde bulunarak öğrendiği teorik bilgileri uygular.
4) İş dünyasının ve toplumun beklentileri doğrultusunda gelişen ve üniversitemizin kurumsal çıktıları olarak tanımlamış olduğu yetkinlikleri temel düzeyde kazanır.
5) İş dünyasının ve toplumun beklentileri doğrultusunda gelişen ve üniversitemizin kurumsal çıktıları olarak tanımlamış olduğu yetkinlikleri ileri düzeyde kazanır

BÖLÜM IV: DERSİN ÖĞRENME VE ÖĞRETME YÖNTEMLERİ İLE ÖLÇME VE DEĞERLENDİRME YÖNTEMLERİ

Dersin Öğrenme ve Öğretme Yöntemleri

(Üniversitemiz genelinde kullanılan tüm öğrenme ve öğretme yöntemleri sistematik olarak yönetilmektedir. Akademik birimlerden gelen talepler doğrultusunda bölüm/programların öğrenme ve öğretme yöntemleri ilgili kurullarımız tarafından değerlendirilmekte ve uygun bulunursa, üniversite havuzunda toplanmaktadır. Bölüm ve programlar, kendileri için program tasarımlarına uygun olan yöntemleri bu havuzdan seçebilmektedirler. Benzer şekilde, dersler için kullanılması uygun görülen yöntemler de programlar düzeyinde belirlenmiş olan yöntemler arasından seçilebilmektedir.)
Programa Genelinde Kullanılan Öğrenme ve Öğretme Yöntemleri
Ders İçin Kullanılan Öğrenme ve Öğretme Yöntemleri
Anlatım
Tartışma
Vaka Çalışması
Problem Çözme
Gösterip Yaptırma
Gösterim
Laboratuvar
Okuma
Ödev
Proje Hazırlama
Tez Hazırlama
Akran Eğitimi
Seminer
Teknik Gezi
Ders Konferansı
Beyin Fırtınası
Soru Cevap
Bireysel ve Grup Çalışması
Rol Oynama-Canlandırma-Doğaçlama
Stüdyo Uygulamaları
Derse Aktif Katılım

Dersin Ölçme ve Değerlendirme Yöntemleri

(Üniversitemiz genelinde kullanılan tüm ölçme ve değerlendirme yöntemleri sistematik olarak yönetilmektedir. Akademik birimlerden gelen talepler doğrultusunda bölüm/programların ölçme ve değerlendirme yöntemleri ilgili kurullarımız tarafından değerlendirilmekte ve uygun bulunursa, üniversite havuzunda toplanmaktadır. Bölüm ve programlar, kendileri için program tasarımlarına uygun olan yöntemleri bu havuzdan seçebilmektedirler. Benzer şekilde, dersler için kullanılması uygun görülen yöntemler de programlar düzeyinde belirlenmiş olan yöntemler arasından seçilebilmektedir.)
Programa Genelinde Kullanılan Ölçme ve Değerlendirme Yöntemleri
Ders İçin Kullanılan Ölçme ve Değerlendirme Yöntemleri
Ara Sınav
Sunum
Yarıyıl Sonu Sınavı
Kısa Sınav
Rapor Değerlendirme
Ödev Değerlendirme
Sözlü sınav
Tez Sunma
Jüri Değerlendirmesi
Uygulama Sınavı
İşyerinde Uygulama Eğitimi Değerlendirmesi
Derse Aktif Katılım
Tartışmalara Katılım

DÖÇ İle Öğrenme-Öğretme Yöntemleri ve Ölçme-Değerlendirme Yöntemleri İlişki Matrisi

(Aşağıdaki matris, dersin öğrenme çıktıları ile ilişkili olarak ders için belirlenmiş olan öğrenme ve öğretme yöntem(leri) ile ölçme ve değerlendirme yöntem(leri)ni göstermektedir.)
ÖĞRENME VE ÖĞRETME YÖNTEMLERİ
DERS ÖĞRENME ÇIKTILARI
ÖLÇME VE DEĞERLENDİRME YÖNTEMLERİ
DÖÇ1 DÖÇ2 DÖÇ3 DÖÇ4 DÖÇ5 DÖÇ6 DÖÇ7 DÖÇ8 DÖÇ9 DÖÇ10 DÖÇ11
-Anlatım -Ara Sınav
-Tartışma -Sunum
-Vaka Çalışması -Yarıyıl Sonu Sınavı
-Problem Çözme -Kısa Sınav
-Gösterip Yaptırma -Rapor Değerlendirme
-Gösterim -Ödev Değerlendirme
-Laboratuvar -Sözlü sınav
-Okuma -Tez Sunma
-Ödev -Jüri Değerlendirmesi
-Proje Hazırlama -Uygulama Sınavı
-Tez Hazırlama -İşyerinde Uygulama Eğitimi Değerlendirmesi
-Akran Eğitimi -Derse Aktif Katılım
-Seminer -Tartışmalara Katılım
-Teknik Gezi
-Ders Konferansı
-Beyin Fırtınası
-Soru Cevap
-Bireysel ve Grup Çalışması
-Rol Oynama-Canlandırma-Doğaçlama
-Stüdyo Uygulamaları
-Derse Aktif Katılım

Dersin Ölçme ve Değerlendirme Yöntemlerinin Başarı Notuna Katkısı

Ölçme ve Değerlendirme Yöntemleri Uygulama Sayısı / Yarıyıl Katkı Oranı
Kısa Sınavlar 2 % 20.00
Ara Sınavlar 1 % 30.00
Yarıyıl Sonu Sınavı 1 % 50.00
Toplam % 100
YARIYIL İÇİ ÖLÇME VE DEĞERLENDİRME YÖNTEMLERİNİN BAŞARI NOTUNA KATKI ORANI % 50
YARIYIL SONU SINAVININ BAŞARI NOTUNA KATKI ORANI % 50
Toplam % 100

BÖLÜM V: DERSİN İŞ YÜKÜ VE AKTS KREDİSİ

ÖĞRENME VE ÖĞRETME ETKİNLİKLERİ İŞ YÜKÜ
Öğrenme ve Öğretme Etkinlikleri Etkinlik Sayısı/Yarıyıl Süresi (saat) Toplam İş Yükü
Ders 14 3 42
Laboratuvar 0 0 0
Uygulama 0 0 0
Derse Özgü Staj 0 0 0
Arazi Çalışması 0 0 0
Sınıf Dışı Ders Çalışması 0 0 0
Sunum / Seminer 0 0 0
Proje 1 12 12
Ödevler 1 4 4
Öğrenme ve Öğretme Etkinlikleri Toplam İş Yükü - - 58
ÖLÇME VE DEĞERLENDİRME ETKİNLİKLERİ İŞ YÜKÜ
Ölçme ve Değerlendirme Etkinlikleri Etkinlik Sayısı/Yarıyıl Süresi (saat) Toplam İş Yükü
Kısa Sınav 2 3 6
Ara Sınavlar 1 3 3
Yarıyıl Sonu Sınavı 1 3 3
Ölçme ve Değerlendirme Etkinlikleri Toplam İş Yükü - - 12
TOPLAM İŞ YÜKÜ (Öğrenme ve Öğretme + Ölçme ve Değerlendirme Etkinlikleri) 70
DERSİN AKTS KREDİSİ (Toplam İş Yükü/25.5 Saat) 5