ANASAYFAKURUMSAL BİLGİLEREĞİTİM VE ÖĞRETİM PROGRAMLARI İşletme (İngilizce)SERTİFİKA PROGRAMLARIÖĞRENCİLER İÇİN FAYDALI BİLGİLER, KAYNAKLAR VE SERVİSLERFAYDALI LİNKLER VE DÖKÜMANLARİLAVE VE DESTEKLEYİCİ BİLGİLER

DERSİN GENEL BİLGİLERİ

Ders Kodu Ders Adı Yıl Yarıyıl Teorik Pratik Kredi AKTS
60413TAEOZ-BUS0282 Fundamentals of Management 1 Bahar 3 0 3 5
Dersin Türü: Zorunlu
Dersin Düzeyi: Lisans      TYYÇ:6. Düzey      QF-EHEA:1. Düzey      EQF-LLL:6. Düzey
Dersin Öğretim Dili: İngilizce
Dersin Ön/Yan Koşulu: Yoktur
Dersin Veriliş Şekli:
Dersin Koordinatörü: Dr. Öğr. Üyesi CİHAN TINAZTEPE ÇAĞLAR
Dersin Öğretim Eleman(lar)ı: Dr. Öğr. Üyesi CİHAN TINAZTEPE ÇAĞLAR
Dersin Kategorisi: Temel Alan

BÖLÜM II: DERSİN TANITIMI

Dersin Amacı ve İçeriği

Dersin Amacı: Dersin amacı, öğrencilerin yönetim kavramını toplumsal ve örgütsel açılardan öğrenmeleri, tarihsel süreç içerisinde değişimini ve bu süreçte etkili olan toplumsal, siyasal ve ekonomik değişimleri anlayarak yorumlayabilmeleri; örgüt içerisinde yöneticilerin oynadığı rolü ve fonksiyonları ayırt edebilmeleri ve günümüz işletmelerinde kullanılan çağdaş yönetim teknikleri hakkında bilgi sahibi olmalarıdır.
Dersin İçeriği: Öğrencilere ders süreci boyunca yönetimin karar verme, planlama, organize etme, yönetme ve kontrol etme fonksiyonları öğretilecektir. İlk olarak, yönetim düşüncesi ve uygulamalarının tarihsel gelişimi ve güncel koşulları anlatılacaktır. Ardından, günümüzün çok hızla değişen koşullarında yönetimin karar verme, inovasyon ve örgütsel tasarıma dönük konuları tartışılacaktır. Ara sınav sonrası, insan faktörüne ağırlık verilecek ve çeşitlilik yönetimi, takım çalışması, davranış bilimleri ve liderlik üzerine eğilinecektir. Son olarak örgütsel iletişim ve yönetimin kontrol fonksiyonu çalışılacaktır.

Dersin Öğrenme Çıktıları (DÖÇ)

Ders Öğrenme Çıktıları (DÖÇ), dersi başarı ile tamamlayan öğrencilerin kendilerinden sahip olmaları beklenen bilgi, beceri ve yetkinlikleri ifade eder. Bu bağlamda, bu ders için tanımlanmış olan Ders Öğrenme Çıktıları aşağıda verilmektedir.
Bilgi (Kuramsal ve/veya olgusal bilgi olarak tanımlanmıştır.)
  1) Yönetim kavramı ile toplumsal düzeydeki önemi ve sahip olduğu değerleri açıklar.
  2) Yönetim yaklaşımlarının işletme tarihi içerisindeki değişimini bilir ve günümüz yönetim uygulamalarındaki etkisini değerlendirir.
  3) Yönetici ile lider arasındaki farklılıkları ayırt eder.
Beceriler (Bilişsel ve/veya uygulama becerileri olarak tanımlanmıştır.)
Yetkinlikler ("Bağımsız Çalışabilme", "Sorumluluk Alabilme", "Öğrenme", "İletişim ve Sosyal" ve "Alana Özgü" yetkinlikler olarak tanımlanmıştır.)

Haftalık Ders Planı

Hafta Konu
Materyal Paylaşımı *
Ön Hazırlık Pekiştirme
1) Yönetim Kavramına Genel Bakış a. Yönetim nedir; Bilim? Sanat ? Felsefe? b. Yönetim ve Yönetici kavramlarına genel bakış c. Yöneten & Yönetilen İlişkisi d. Yönetim düşüncesinin inceleme alanları; çevre – örgüt – insan – yönetici dinamikleri
2) Yönetimin Tarihsel Gelişimi a. Tarım toplumundan sanayi toplumuna yönetim olgusunun değişimi b. Değişen paradigma ışığında bilgi toplumunda yönetim öncelikleri
3) Klasik ve Neo-Klasik Yönetim Düşüncelerinin Yöneticiye Bakışları a. Klasik Yönetim Anlayışına Genel Bakış; F. TAYLOR: Bilimsel Yönetim İlkeleri, H. FAYOL: Yönetsel Kuram, M. WEBER: Bürokrasi Kuramı b. E. MAYO ve Hawthorne Deneyleri – Psikoloji temelli yaklaşım c. Örgütsel yapıda bütünleşme – güç & otorite (L.R. Lowman), durum & uyum (M. P. Follett), birey & örgüt (K. Lewin)
4) Modern ve Post-Modern Yönetim Düşüncelerinin Yöneticiye Bakışları a. Sistem yaklaşımının ağırlık kazanması. İnsanın sisteme uyumu yanında katkısının önemi. b. Bilgi ve İletişim ağı temelli yönetim c. Sürdürülebilir yönetim ve iş birliklerinin önemi ile yöneticiden beklentideki değişim
5) Yöneticilik ve Liderlik; Kavramlar & Farklılıklar a. Yönetici tanımı, özellikleri ve rolleri b. Liderlik tanımı, özellikleri ve tipleri c. Yönetici ile lider arasındaki farkların örgüt açısından değerlendirilmesi
6) İşletmelerde Yönetim Kademeleri ve Yönetimin Planlama Fonksiyonu a. Yönetim Kademeleri ve yönetici özellikleri (Alt/orta/üst kademe yöneticiler ve becerileri) b. Plan ve Planlama süreçleri c. Planlamanın örgütler için önemi ve plan çeşitleri d. Yönetim kademelerine göre planlama süreçlerinin dağılımı
7) Yönetimin Örgütleme ve Yöneltme Fonksiyonları a. Örgütsel yapı içerisinde yöneticinin temel işlevleri b. Örgütlerde yetki ve yetki türleri c. Güç ve otorite kavramları d. Disiplin ve motivasyon kavramları
8) VİZE Sınavı (ARASINAV)
9) Yönetimin Koordinasyon ve Denetim Fonksiyonları a. “Koordinasyon ve eşgüdüm kavramları ışığında yönetimden beklentiler b. Örgüt kültürü ve iletişimin yönetimdeki yeri c. Denetim ve yönetim ilişkisi d. Kurumsal denetim ve kurumsal performans yönetimi kavramları
10) Çağdaş Yönetim Yaklaşımları I – Yenilik (Inovasyon) Yönetimi a. İcat, keşif ve yenilik kavramları b. Yenilik yaratma süreci c. Yenilik Türleri d. Yenilik yönetiminin yarattığı değer ve örgütler için önemi
11) Çağdaş Yönetim Yaklaşımları II – Kriz Yönetimi a. Kriz kavramı ve türleri b. Örgütlerde kriz nedenleri c. Kriz aşamaları ve sürecin yönetimi
12) Çağdaş Yönetim Yaklaşımları III – Farklılık Yönetimi ve Çatışma Yönetimi a. Farklılık tanımı ve türleri b. Bireysel ve örgütsel farklılıkların tanımlanması c. Farklılık yönetiminin amacı ve küresel farklılıkların yönetimi d. Çatışma kavramı ve türleri e. Çatışma yönetimi stratejileri
13) Çağdaş Yönetim Yaklaşımları IV – Değişim Yönetimi ve Risk Yönetimi a. Değişim kavramı ile planlı ve plansız değişim çeşitlerinin incelenmesi b. Değişim yönetimi süreci ve örgütsel değişim c. Risk kavramı, çeşitleri ve riskin değerlendirilmesi d. Risk yönetim süreci
14) Çağdaş Yönetim Yaklaşımları V – Bilgi Yönetimi a. Bilgi kavramı ve bilgi üretim sarmalı b. Bilginin elde edilmesi, kullanılması, saklanması ve yeniden bilgi üretilmesi süreçleri c. Bilgi yönetim süreci ve örgütler için öneminin değerlendirilmesi d. Örgütlerde bilgi yönetimi için yol planı
15) FİNAL Sınavı
*Bu alan öğrencilerin ders öncesi hazırlık ve sonrası dersi pekiştirme için paylaşılan ders materyallerini içerir.

Ders İçin Zorunlu/Önerilen Kaynaklar

Ders Notları / Kitaplar: Stephen P. Robbins, Mary A. Coulter and David A. De Cenzo, Fundamentals of Management (Essex: Pearson, 2019).
Diğer Kaynaklar: Stephen P. Robbins, Mary A. Coulter and David A. De Cenzo, Fundamentals of Management (Essex: Pearson, 2019).

BÖLÜM III: DERSİN PROGRAM ÖĞRENME ÇIKTILARI İLE İLİŞKİSİ

(Aşağıdaki matris, ders öğrenme çıktıları (DÖÇ) ile program öğrenme çıktıları (KPÖÇ ve APÖÇ) ile bağını ve (varsa) onlara hangi düzeyde katkı sağladığını sayısal olarak göstermektedir.

Ders Öğrenme Çıktıları ile Program Öğrenme Çıktıları İlişki Matrisi

(KPÖÇ: Kilit Program Öğrenme Çıktılarını; APÖÇ: KPÖÇ ile ilişkilendirilmiş Alt Öğrenme Çıktılarını tanımlar. )
DÖÇ/PÖÇ KPÖÇ 1 KPÖÇ 2 KPÖÇ 3 KPÖÇ 4 KPÖÇ 5
1 2 1 2 1 2 3 1 2 3 4 1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12
DÖÇ1
DÖÇ2
DÖÇ3

Dersin Program Öğrenme Çıktılarına Katkı Düzeyi

Etkisi Yok 1 En Düşük 2 Düşük 3 Orta 4 Yüksek 5 En Yüksek
           
Program Öğrenme Çıktıları Katkı Oranı (1-5)
1) İşletme biliminin temel ve destekleyici alt alanlarına ilişkin bilgi, kavram ve teorileri kavrar ve kullanır.
2) Uygun teori ve yöntemleri kullanarak işletmelerde ekonomik, teknolojik ve bilgi kaynak ve araçlarını etkin şekilde planlama ve kullanma becerisine sahiptir.
3) Çağdaş iş yaşamının beklentilerini karşılayacak şekilde sürekli öğrenmeye istekli, yenilik ve değişimlere kolay uyum sağlayabilen çalışan/yönetici profiline uygun yetkinliklere sahiptir.
4) Bir yarı yıl boyunca iş hayatının içinde bulunarak öğrendiği teorik bilgilerini uygular.
5) İş dünyasının ve toplumun beklentileri doğrultusunda gelişen ve üniversitemizin kurumsal çıktıları olarak tanımlamış olduğu yetkinlikleri ileri düzeyde kazanır.

BÖLÜM IV: DERSİN ÖĞRENME VE ÖĞRETME YÖNTEMLERİ İLE ÖLÇME VE DEĞERLENDİRME YÖNTEMLERİ

Dersin Öğrenme ve Öğretme Yöntemleri

(Üniversitemiz genelinde kullanılan tüm öğrenme ve öğretme yöntemleri sistematik olarak yönetilmektedir. Akademik birimlerden gelen talepler doğrultusunda bölüm/programların öğrenme ve öğretme yöntemleri ilgili kurullarımız tarafından değerlendirilmekte ve uygun bulunursa, üniversite havuzunda toplanmaktadır. Bölüm ve programlar, kendileri için program tasarımlarına uygun olan yöntemleri bu havuzdan seçebilmektedirler. Benzer şekilde, dersler için kullanılması uygun görülen yöntemler de programlar düzeyinde belirlenmiş olan yöntemler arasından seçilebilmektedir.)
Programa Genelinde Kullanılan Öğrenme ve Öğretme Yöntemleri
Ders İçin Kullanılan Öğrenme ve Öğretme Yöntemleri
Anlatım
Tartışma
Vaka Çalışması
Problem Çözme
Gösterip Yaptırma
Gösterim
Laboratuvar
Okuma
Ödev
Proje Hazırlama
Tez Hazırlama
Akran Eğitimi
Seminer
Teknik Gezi
Ders Konferansı
Beyin Fırtınası
Soru Cevap
Bireysel ve Grup Çalışması
Rol Oynama-Canlandırma-Doğaçlama
Stüdyo Uygulamaları
Derse Aktif Katılım

Dersin Ölçme ve Değerlendirme Yöntemleri

(Üniversitemiz genelinde kullanılan tüm ölçme ve değerlendirme yöntemleri sistematik olarak yönetilmektedir. Akademik birimlerden gelen talepler doğrultusunda bölüm/programların ölçme ve değerlendirme yöntemleri ilgili kurullarımız tarafından değerlendirilmekte ve uygun bulunursa, üniversite havuzunda toplanmaktadır. Bölüm ve programlar, kendileri için program tasarımlarına uygun olan yöntemleri bu havuzdan seçebilmektedirler. Benzer şekilde, dersler için kullanılması uygun görülen yöntemler de programlar düzeyinde belirlenmiş olan yöntemler arasından seçilebilmektedir.)
Programa Genelinde Kullanılan Ölçme ve Değerlendirme Yöntemleri
Ders İçin Kullanılan Ölçme ve Değerlendirme Yöntemleri
Ara Sınav
Sunum
Yarıyıl Sonu Sınavı
Kısa Sınav
Rapor Değerlendirme
Ödev Değerlendirme
Sözlü sınav
Tez Sunma
Jüri Değerlendirmesi
Uygulama Sınavı
İşyerinde Uygulama Eğitimi Değerlendirmesi
Derse Aktif Katılım
Tartışmalara Katılım

DÖÇ İle Öğrenme-Öğretme Yöntemleri ve Ölçme-Değerlendirme Yöntemleri İlişki Matrisi

(Aşağıdaki matris, dersin öğrenme çıktıları ile ilişkili olarak ders için belirlenmiş olan öğrenme ve öğretme yöntem(leri) ile ölçme ve değerlendirme yöntem(leri)ni göstermektedir.)
ÖĞRENME VE ÖĞRETME YÖNTEMLERİ
DERS ÖĞRENME ÇIKTILARI
ÖLÇME VE DEĞERLENDİRME YÖNTEMLERİ
DÖÇ1 DÖÇ2 DÖÇ3
-Anlatım -Ara Sınav
-Tartışma -Sunum
-Vaka Çalışması -Yarıyıl Sonu Sınavı
-Problem Çözme -Kısa Sınav
-Gösterip Yaptırma -Rapor Değerlendirme
-Gösterim -Ödev Değerlendirme
-Laboratuvar -Sözlü sınav
-Okuma -Tez Sunma
-Ödev -Jüri Değerlendirmesi
-Proje Hazırlama -Uygulama Sınavı
-Tez Hazırlama -İşyerinde Uygulama Eğitimi Değerlendirmesi
-Akran Eğitimi -Derse Aktif Katılım
-Seminer -Tartışmalara Katılım
-Teknik Gezi
-Ders Konferansı
-Beyin Fırtınası
-Soru Cevap
-Bireysel ve Grup Çalışması
-Rol Oynama-Canlandırma-Doğaçlama
-Stüdyo Uygulamaları
-Derse Aktif Katılım

Dersin Ölçme ve Değerlendirme Yöntemlerinin Başarı Notuna Katkısı

Ölçme ve Değerlendirme Yöntemleri Uygulama Sayısı / Yarıyıl Katkı Oranı
Kısa Sınavlar 2 % 20.00
Ara Sınavlar 1 % 30.00
Yarıyıl Sonu Sınavı 1 % 50.00
Toplam % 100
YARIYIL İÇİ ÖLÇME VE DEĞERLENDİRME YÖNTEMLERİNİN BAŞARI NOTUNA KATKI ORANI % 50
YARIYIL SONU SINAVININ BAŞARI NOTUNA KATKI ORANI % 50
Toplam % 100

BÖLÜM V: DERSİN İŞ YÜKÜ VE AKTS KREDİSİ

ÖĞRENME VE ÖĞRETME ETKİNLİKLERİ İŞ YÜKÜ
Öğrenme ve Öğretme Etkinlikleri Etkinlik Sayısı/Yarıyıl Süresi (saat) Toplam İş Yükü
Ders 14 3 42
Laboratuvar 0 0 0
Uygulama 0 0 0
Derse Özgü Staj 0 0 0
Arazi Çalışması 0 0 0
Sınıf Dışı Ders Çalışması 0 0 0
Sunum / Seminer 0 0 0
Proje 0 0 0
Ödevler 0 0 0
Öğrenme ve Öğretme Etkinlikleri Toplam İş Yükü - - 42
ÖLÇME VE DEĞERLENDİRME ETKİNLİKLERİ İŞ YÜKÜ
Ölçme ve Değerlendirme Etkinlikleri Etkinlik Sayısı/Yarıyıl Süresi (saat) Toplam İş Yükü
Kısa Sınav 2 2 4
Ara Sınavlar 1 1 1
Yarıyıl Sonu Sınavı 1 1 1
Ölçme ve Değerlendirme Etkinlikleri Toplam İş Yükü - - 6
TOPLAM İŞ YÜKÜ (Öğrenme ve Öğretme + Ölçme ve Değerlendirme Etkinlikleri) 48
DERSİN AKTS KREDİSİ (Toplam İş Yükü/25.5 Saat) 5