DERSİN GENEL BİLGİLERİ |
Ders Kodu | Ders Adı | Yıl | Yarıyıl | Teorik | Pratik | Kredi | AKTS |
60421TATOZ-GAS0617 | Gıda Mevzuatı ve Sürdürülebilirlik | 4 | Güz | 2 | 0 | 2 | 4 |
Dersin Türü: | Zorunlu |
Dersin Düzeyi: | Lisans TYYÇ:6. Düzey QF-EHEA:1. Düzey EQF-LLL:6. Düzey |
Dersin Öğretim Dili: | Turkish |
Dersin Ön/Yan Koşulu: | Yoktur |
Dersin Veriliş Şekli: | Yüz yüze |
Dersin Koordinatörü: | Dr. Öğr. Üyesi SERAP NAZIR |
Dersin Öğretim Eleman(lar)ı: |
|
Dersin Kategorisi: |
BÖLÜM II: DERSİN TANITIMI |
Dersin Amacı: | Yiyecek ve içeceklerin üretildiği, işlendiği, muhafaza edildiği, satışa sunulduğu ve tüketildiği ortamlarla ilgili yasal gereksinimleri, uygulamaları ve bu uygulamaların sürdürülebilirliğe etkilerini açıklamak amaçlanmaktadır. |
Dersin İçeriği: | Türk Gıda Kodeksi ve Ürün Tebliğleri, gıda işyerleri ile ilgili yönetmelikler, restoran ve mutfak işletmeciliği ile ilgili yönetmelikler, alet-ekipman ile ilgili yönetmelikler, hijyen ve gıda güvenliği ile ilgili yönetmelikler, sularla ilgili yönetmelikler, atıkların uzaklaştırılması ile ilgili yönetmelikleri içermektedir. |
Ders Gereklilikleri olarak öğrencilerin derslere katılımları, sınıf içindeki tartışma ve değerlendirmelere aktif bir şekilde katılım sağlamaları, ödevlerini verilen sürede tamamlamaları ve OİS üzerinden e-maillerini günlük olarak kontrol etmeleri beklenir. |
Bilgi (Kuramsal ve/veya olgusal bilgi olarak tanımlanmıştır.) | ||
1) Türk gıda mevzuatında yer alan yönetmelik, tüzük ve direktifleri tanımlar. |
||
2) Gıda kontrolü için gereklilik ve gıda kontrol sisteminin organizasyonu için gereklilik şartlarını ayırt eder. |
||
3) Gıda üretimi yapan işletmeleri ve satış yapanların sorumluluklarını değerlendirir. |
||
Beceriler (Bilişsel ve/veya uygulama becerileri olarak tanımlanmıştır.) | ||
1) Çalıştığı ortamda konusu ile ilgili tüm yasal düzenlemeleri uygulayabilir ve değerlendirebilir |
||
2) Alana özgü kuramsal ve uygulamaya yönelik bilgiyi değerlendirir |
||
Yetkinlikler ("Bağımsız Çalışabilme", "Sorumluluk Alabilme", "Öğrenme", "İletişim ve Sosyal" ve "Alana Özgü" yetkinlikler olarak tanımlanmıştır.) | ||
1) Mesleğinde sorumluluk alabilir ve etik değerleri uygular |
Hafta | Konu | ||
Ön Hazırlık | Pekiştirme | ||
1) | |||
1) | Sürdürülebilirlik Giriş | ||
2) | Gıda Sistemlerinde Sürdürülebilirlik | ||
3) | Gıda Kayıp ve Atıkları, Gıdalarda Bozulma Nedenleri | ||
4) | Gıda Mevzuatına Giriş | ||
5) | Gıda Mevzuatı ile ilgili Ulusal ve Ulusalarası Kurumlar | ||
6) | Küresel bir sorun; Gıda Kayıplarını Değerlendirme ve Döngüsel Ekonomi Uygulamaları | ||
7) | ARA SINAV | ||
8) | Türk Gıda Kodeksi Etiketleme Tebliği | ||
9) | Gıda Katkı Maddeleri Yönetmeliği | OİS sistemine yüklenen sunu ve önerilen basılı yayınlar. | |
10) | Mikrobiyolojik Kriterler Yönetmeliği | OİS sistemine yüklenen sunu ve önerilen basılı yayınlar. | |
11) | Gıda Bulaşanları, Pestisit ve GDO ile ilgili Yönetmelikler | OİS sistemine yüklenen sunu ve önerilen basılı yayınlar. | |
12) | Süt ürünleri ve Fermente Ürünler ile ilgili Tebliğler | OİS sistemine yüklenen sunu ve önerilen basılı yayınlar. | |
13) | Gıda Hijyeni Yönetmeliği | OİS sistemine yüklenen sunu ve önerilen basılı yayınlar. | |
14) | Gıda Mevzuatı ve Türk Gıda Kodeksi Genel Değerlendirme | OİS sistemine yüklenen sunu ve önerilen basılı yayınlar. |
Ders Notları / Kitaplar: | Tüm dönemi içeren sunular verilecektir/Presentations covering the whole period will be given. |
Diğer Kaynaklar: | İlgili kanun, yönetmelik ve tebliğler Gıda Mevzuatı ve Kalite Yönetimi, Anadolu Üniversitesi Yayınları, Eskişehir, 2009 Gıda Güvenliği ve Gıda Mevzuatı, Nevzat Artık , Nevin Şanlıer , Aybuke Ceyhun Sezgin, Detay Yayıncılık Bağdatlıoğlu, N.,(2022), Sürdürülebilir Gıda Sistemleri Üzerine Araştırmalar , Sidas Yayınları, Yayın No: 114 , ISBN No: 978-605-5267-96-4 Sevinç, M.,Y.; Aktuğ, S. S.,(2023) Nüfus Artışının Yol Açtığı Sorunlara Küresel Bakış, AUSBD, 6(11): 13-30 e-ISSN: 2651-3064 Araştırma Makalesi FoodTR, Sürdürülebilir Gıda Sistemi Rehberi Yetişkinlerin Gıda Okuryazarlığı Yetkinliklerinin Artırılması, 2020-1-TR01-KA204-092828 O8_SÜRDÜRÜLEBİLİR GIDA SİSTEMİ REHBERİ.pdf Tekiner, İ.H., Mercan, N.N., Kahraman, A., Özel, M. (2021) Dünya ve Türkiye’de Gıda İsrafı ve Kaybına Genel Bir Bakış, İstanbul Sabahattin Zaim Üniversitesi Fen Bilimleri Enstitüsü Dergisi, Cilt:3 Sayı:2 Yıldırım, H. , Capone, R., Karanlık, A. , Bottalıco, F., Debs, P. , Bılalı, H.E (2016) Food Wastage in Turkey: An Exploratory Survey on Household Food Waste, Journal of Food and Nutrition Research, Vol. 4, No. 8, 483-489 Aydın, U., Sütken, E. (Editörler) (2012). Hukukun Temel Kavramları. Anadolu Üniversitesi Açık öğretim Fakültesi Yayınları. Eskişehir Gıda muhafaza ilkeleri 1, TC. Milli Eğitim Bakanlığı. Ankara. 2011 Başoğlu, F., (2016); Gıda Kalite Kontrolünün Esasları ve Gıda Güvenliği Yönetim Sistemleri, Dora Yayınları |
Etkisi Yok | 1 En Düşük | 2 Düşük | 3 Orta | 4 Yüksek | 5 En Yüksek |
Program Öğrenme Çıktıları | Katkı Oranı (1-5) | |
1) | Gastronomi ve Mutfak Sanatları alanındaki kavramları ve temel ilkeleri kavrayabilme | |
2) | Konaklama ve ağırlama endüstrisinin alanındaki kavramları ve kuralları bilebilme ve gereğini yerine getirebilme | 5 |
3) | Ulusal ve uluslararası gıda güvenliği, hijyen, sanitasyon kuralları ile bu alanlardaki mevzuat ve standartları öğrenerek uygulayabilme | 5 |
4) | İşletme, pazarlama ve iktisat alanlarındaki temel kavramları öğrenebilme ve bu kavramları alanında kullanma becerisi geliştirirebilme. | |
5) | Yiyecek-içecekleri tedarik etme, depolama, hazırlama, pişirme ve sunma yöntemlerini teorik ve uygulamalı olarak bilebilme ve uygulayabilime | |
6) | Menü yönetimi, menü planlaması, yiyecek-içecek maliyeti, fiyatlandırma gibi konularda bilgi sahibi olur ve alanında uygulayabilme | |
7) | Gastronomi alanındaki teknikleri ve güncel gelişmeleri öğrebilme ve araştırma yapma becerisi kazanabilme. | |
8) | Alanıyla ilgili teknolojik gelişmelerden kazanım sağlayabilme ve Teknolojiyi ve teknolojik gelişmeleri alanında uygulayabilme. | |
9) | Problemleri analiz edebilme, çözebilme ve çatışmaları yönetebilme yetkinliği kazabilme | |
10) | Sorumluluk aldığı çalışmalarda var olan normları ve standartları eleştirel bakış açısıyla değerlendirebilme | |
11) | Grupla beraber çalışmayı öğrenir, yazılı ve sözlü olarak etkileşim kurma ve sunum becerilerini geliştirebilme. | |
12) | Yiyecek içecek işletmeciliği, gastronomi ve mutfak sanatları alanına katkı sağlayacak proje geliştirme becerisi kazanabilme. |
BÖLÜM IV: DERSİN ÖĞRENME VE ÖĞRETME YÖNTEMLERİ İLE ÖLÇME VE DEĞERLENDİRME YÖNTEMLERİ |
Ara Sınav | |
Yarıyıl Sonu Sınavı | |
Kısa Sınav |
Ölçme ve Değerlendirme Yöntemleri | Uygulama Sayısı / Yarıyıl | Katkı Oranı |
Kısa Sınavlar | 1 | % 10.00 |
Ödev | 1 | % 15.00 |
Ara Sınavlar | 1 | % 25.00 |
Yarıyıl Sonu Sınavı | 1 | % 50.00 |
Toplam | % 100 | |
YARIYIL İÇİ ÖLÇME VE DEĞERLENDİRME YÖNTEMLERİNİN BAŞARI NOTUNA KATKI ORANI | % 50 | |
YARIYIL SONU SINAVININ BAŞARI NOTUNA KATKI ORANI | % 50 | |
Toplam | % 100 |
BÖLÜM V: DERSİN İŞ YÜKÜ VE AKTS KREDİSİ |
ÖĞRENME VE ÖĞRETME ETKİNLİKLERİ İŞ YÜKÜ | |||
Öğrenme ve Öğretme Etkinlikleri | Etkinlik Sayısı/Yarıyıl | Süresi (saat) | Toplam İş Yükü |
Ders | 14 | 2 | 28 |
Laboratuvar | 0 | 0 | 0 |
Uygulama | 0 | 0 | 0 |
Derse Özgü Staj | 0 | 0 | 0 |
Arazi Çalışması | 0 | 0 | 0 |
Sınıf Dışı Ders Çalışması | 0 | 0 | 0 |
Sunum / Seminer | 1 | 5 | 5 |
Proje | 0 | 0 | 0 |
Ödevler | 1 | 10 | 10 |
Öğrenme ve Öğretme Etkinlikleri Toplam İş Yükü | - | - | 43 |
ÖLÇME VE DEĞERLENDİRME ETKİNLİKLERİ İŞ YÜKÜ | |||
Ölçme ve Değerlendirme Etkinlikleri | Etkinlik Sayısı/Yarıyıl | Süresi (saat) | Toplam İş Yükü |
Kısa Sınav | 0 | 0 | 0 |
Ara Sınavlar | 1 | 20 | 20 |
Yarıyıl Sonu Sınavı | 1 | 40 | 40 |
Ölçme ve Değerlendirme Etkinlikleri Toplam İş Yükü | - | - | 60 |
TOPLAM İŞ YÜKÜ (Öğrenme ve Öğretme + Ölçme ve Değerlendirme Etkinlikleri) | 103 | ||
DERSİN AKTS KREDİSİ (Toplam İş Yükü/25.5 Saat) | 4 |