ANASAYFAKURUMSAL BİLGİLEREĞİTİM VE ÖĞRETİM PROGRAMLARI Grafik TasarımıSERTİFİKA PROGRAMLARIÖĞRENCİLER İÇİN FAYDALI BİLGİLER, KAYNAKLAR VE SERVİSLERFAYDALI LİNKLER VE DÖKÜMANLARİLAVE VE DESTEKLEYİCİ BİLGİLER

DERSİN GENEL BİLGİLERİ

Ders Kodu Ders Adı Yıl Yarıyıl Teorik Pratik Kredi AKTS
60213METOZ-ILT0497 Görsel Öyküleme 4 Güz 1 2 2 4
Dersin Türü: Bölüm Seçmeli
Dersin Düzeyi: Lisans      TYYÇ:6. Düzey      QF-EHEA:1. Düzey      EQF-LLL:6. Düzey
Dersin Öğretim Dili: Türkçe
Dersin Ön/Yan Koşulu: Yoktur
Dersin Veriliş Şekli: Uzaktan Eğitim
Dersin Koordinatörü: Doçent Dr. ÇEYİZ MAKAL FAİRCLOUGH
Dersin Öğretim Eleman(lar)ı: Öğretim Görevlisi SELMAN AKIL
Doçent Dr. ÇEYİZ MAKAL FAİRCLOUGH
Dr. Öğr. Üyesi GÖKÇE SÖZEN
Dersin Kategorisi:

BÖLÜM II: DERSİN TANITIMI

Dersin Amacı ve İçeriği

Dersin Amacı: Bu derste öğrencinin; görsel anlatı kuramlarını tanımlayıp görsel sanatlar ve görsel kültürle ilgili kavramları kendi bakış açısıyla yorumlaması, görsel öykülemenin temel ilkelerine sadık kalarak, genel prosedürlerini ve uygulama alanındaki yöntemlerini kullanması ve bu alanda kavram geliştirebilmesi, tarihsel ve teknolojik gelişmelere bağlı olarak değişen sanatsal ve kültürel üretim ve algılama biçimlerini yorumlama becerisi kazanıp görsel anlatı uygulamalarını tartışabilmesi amaçlanır.
Dersin İçeriği: Dersin içeriği hafta hafta hem teorik bilgi hem de proje uygulaması ile gelişir. Öğrenciler dersin teorik kısmında görsel iletişim; metin ve imge ilişkisi, mitolojik görsel öyküleme örnekleri, görsel öykülemenin tasarım süreçleri (anlatı yapısının kurulması), çağdaş sanatta görsel öyküleme örnekleri ile bilgilenir. Uygulama kısmında ise fikri eskize dökme, yazma, konsept üretme, tasarlama yoluyla ilerler. Tüm bu bilgiler ışığında gerçekleştirdiği projesini değerlendirilmek üzere sunar.

Dersin Öğrenme Çıktıları (DÖÇ)

Ders Öğrenme Çıktıları (DÖÇ), dersi başarı ile tamamlayan öğrencilerin kendilerinden sahip olmaları beklenen bilgi, beceri ve yetkinlikleri ifade eder. Bu bağlamda, bu ders için tanımlanmış olan Ders Öğrenme Çıktıları aşağıda verilmektedir.
Bilgi (Kuramsal ve/veya olgusal bilgi olarak tanımlanmıştır.)
  1) Görsel öykülemenin uygulama sürecinde kullanacağı materyalleri listeler.
  2) Okuduğu metinleri görselleştirmenin metodunu anlatır.
  3) Görsel öyküleme alanında kullanılan terimleri tanımlar.
Beceriler (Bilişsel ve/veya uygulama becerileri olarak tanımlanmıştır.)
  1) Ele aldığı anlatıyı görselleştirmek üzere tasarlar, yorumlar ve özgün bir görsel öykü yaratır.
  2) Görsel öykülemeye özgü kuramsal ve pratik bilgiyi değerlendirir ve yazınsal alanlarla (edebiyat, sözlü tarih vs.) karşılaştırır
Yetkinlikler ("Bağımsız Çalışabilme", "Sorumluluk Alabilme", "Öğrenme", "İletişim ve Sosyal" ve "Alana Özgü" yetkinlikler olarak tanımlanmıştır.)
  1) Analitik ve eleştirel düşünme becerisini geliştirip yapıtlarını kendi cümleleriyle değerlendirir.
  2) Mesleki çalışmalarında, edindiği yöntembilimiyle ömür boyu öğrenme ve üretme disiplinini formüle eder.

Haftalık Ders Planı

Hafta Konu
Materyal Paylaşımı *
Ön Hazırlık Pekiştirme
1) Anlatının (Öyküleme) Tanımı. Anlatı ve Anlatı Dışı Arasındaki Fark. Görsel Anlatı Okuma. Okuyucunun Rolü.
2) Kuramsal Metinler Üzerinden Görsel Öyküleme ve Analiz Yöntemleri.
3) Görsel Anlatı Teknikleri ve Araçları. / Öğrencilerin proje fikirlerinin sunumu ve ön değerlendirmesi.
4) Görsel Öykülemede Sembollerin Kullanımı.
5) Halk Anlatıları, Mitler ve Söylencelerin Morfolojisi. / İkinci proje teslimi ve değerlendirmesi.
6) Masallar ve Psikanalitik Okumaları.
7) Çizgi Romanda Öyküleme Strüktürü.
8) Vize haftası: Projenin 3. sunumu ve proje dosyasının teslimi.
9) Radyo Anlatıları; I. ve II. Dünya Savaşı Zamanında Radyo Senaryoları. / Vize projelerinin değerlendirilmesi ve geri bildirim.
10) Popüler Kültürde Anlatı Çeşitleri ve Formülleri.
11) Televizyon için Öyküleme; Yalnızca 1 Kere Yayınlanan ve Tarihin En İyi Reklamı Seçilen, Apple’ın Efsanevi Reklamı: Macintosh “1984”.
12) Film ve Öyküleme: Güncel bir film üzerine tartışma. / Projenin 4. sunumu ve proje dosyasının teslimi.
13) Görsel Öyküleme ve Gündelik Yaşam.
14) Görsel Anlatının Sosyal Medya ve Güncel Sanattaki Önemi ve Etkisi.
15) Final teslimi: Projenin 5. ve son dosyası ve tamamlanmış proje.
*Bu alan öğrencilerin ders öncesi hazırlık ve sonrası dersi pekiştirme için paylaşılan ders materyallerini içerir.

Ders İçin Zorunlu/Önerilen Kaynaklar

Ders Notları / Kitaplar: ● Berger, Arthur Asa Berger (1997) Narratives in Popular Culture, Media, and Everyday Life. Londra: Sage Publications
● Berger, John (2009) Görme Biçimleri (çev. Yurdanur Salman). İstanbul: Metis Yayınları
Diğer Kaynaklar: ● Berger, John (2015) Bir Fotoğrafı Anlamak (çev. Yurdanur Salman). İstanbul: Metis Yayınları
● Sontag, Susan (2004) Başkalarının Acısına Bakmak (çev. Osman Akınhay). İstanbul: Agora Kitaplığı

BÖLÜM III: DERSİN PROGRAM ÖĞRENME ÇIKTILARI İLE İLİŞKİSİ

(Aşağıdaki matris, ders öğrenme çıktıları (DÖÇ) ile program öğrenme çıktıları (KPÖÇ ve APÖÇ) ile bağını ve (varsa) onlara hangi düzeyde katkı sağladığını sayısal olarak göstermektedir.

Ders Öğrenme Çıktıları ile Program Öğrenme Çıktıları İlişki Matrisi

(KPÖÇ: Kilit Program Öğrenme Çıktılarını; APÖÇ: KPÖÇ ile ilişkilendirilmiş Alt Öğrenme Çıktılarını tanımlar. )
DÖÇ/PÖÇ KPÖÇ 1 KPÖÇ 2 KPÖÇ 3 KPÖÇ 4 KPÖÇ 5
1 2 3 1 2 3 4 1 2 3 4 1 2 3 4 1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12
DÖÇ1
DÖÇ2
DÖÇ3
DÖÇ4
DÖÇ5
DÖÇ6
DÖÇ7

Dersin Program Öğrenme Çıktılarına Katkı Düzeyi

Etkisi Yok 1 En Düşük 2 Düşük 3 Orta 4 Yüksek 5 En Yüksek
           
Program Öğrenme Çıktıları Katkı Oranı (1-5)
1) Görsel unsurları, anlaşılabilir, özgün ve işlevine uygun bir biçimde tasarlar.
2) Eleştirel olarak analiz edilen teorik bilgileri uygulama ile birleştirerek bilgi ve beceriyi, tasarım projesi çalışmasının işlenmesini ve sunumunu destekler.
3) Biçimsel ve kavramsal olarak yenilikçi yollarla bağlamlarına yanıt veren tasarımlar hazırlar.
4) Bir yarı yıl boyunca iş hayatının içinde bulunarak öğrendiği teorik bilgilerini uygular.
5) İş dünyasının ve toplumun beklentileri doğrultusunda gelişen ve üniversitemizin kurumsal çıktıları olarak tanımlamış olduğu yetkinlikleri ileri düzeyde kazanır.

BÖLÜM IV: DERSİN ÖĞRENME VE ÖĞRETME YÖNTEMLERİ İLE ÖLÇME VE DEĞERLENDİRME YÖNTEMLERİ

Dersin Öğrenme ve Öğretme Yöntemleri

(Üniversitemiz genelinde kullanılan tüm öğrenme ve öğretme yöntemleri sistematik olarak yönetilmektedir. Akademik birimlerden gelen talepler doğrultusunda bölüm/programların öğrenme ve öğretme yöntemleri ilgili kurullarımız tarafından değerlendirilmekte ve uygun bulunursa, üniversite havuzunda toplanmaktadır. Bölüm ve programlar, kendileri için program tasarımlarına uygun olan yöntemleri bu havuzdan seçebilmektedirler. Benzer şekilde, dersler için kullanılması uygun görülen yöntemler de programlar düzeyinde belirlenmiş olan yöntemler arasından seçilebilmektedir.)
Programa Genelinde Kullanılan Öğrenme ve Öğretme Yöntemleri
Ders İçin Kullanılan Öğrenme ve Öğretme Yöntemleri
Anlatım
Tartışma
Vaka Çalışması
Problem Çözme
Gösterip Yaptırma
Gösterim
Laboratuvar
Okuma
Ödev
Proje Hazırlama
Tez Hazırlama
Akran Eğitimi
Seminer
Teknik Gezi
Ders Konferansı
Beyin Fırtınası
Soru Cevap
Bireysel ve Grup Çalışması
Rol Oynama-Canlandırma-Doğaçlama
Stüdyo Uygulamaları
Derse Aktif Katılım

Dersin Ölçme ve Değerlendirme Yöntemleri

(Üniversitemiz genelinde kullanılan tüm ölçme ve değerlendirme yöntemleri sistematik olarak yönetilmektedir. Akademik birimlerden gelen talepler doğrultusunda bölüm/programların ölçme ve değerlendirme yöntemleri ilgili kurullarımız tarafından değerlendirilmekte ve uygun bulunursa, üniversite havuzunda toplanmaktadır. Bölüm ve programlar, kendileri için program tasarımlarına uygun olan yöntemleri bu havuzdan seçebilmektedirler. Benzer şekilde, dersler için kullanılması uygun görülen yöntemler de programlar düzeyinde belirlenmiş olan yöntemler arasından seçilebilmektedir.)
Programa Genelinde Kullanılan Ölçme ve Değerlendirme Yöntemleri
Ders İçin Kullanılan Ölçme ve Değerlendirme Yöntemleri
Ara Sınav
Sunum
Yarıyıl Sonu Sınavı
Kısa Sınav
Rapor Değerlendirme
Ödev Değerlendirme
Sözlü sınav
Tez Sunma
Jüri Değerlendirmesi
Uygulama Sınavı
İşyerinde Uygulama Eğitimi Değerlendirmesi
Derse Aktif Katılım
Tartışmalara Katılım

DÖÇ İle Öğrenme-Öğretme Yöntemleri ve Ölçme-Değerlendirme Yöntemleri İlişki Matrisi

(Aşağıdaki matris, dersin öğrenme çıktıları ile ilişkili olarak ders için belirlenmiş olan öğrenme ve öğretme yöntem(leri) ile ölçme ve değerlendirme yöntem(leri)ni göstermektedir.)
ÖĞRENME VE ÖĞRETME YÖNTEMLERİ
DERS ÖĞRENME ÇIKTILARI
ÖLÇME VE DEĞERLENDİRME YÖNTEMLERİ
DÖÇ1 DÖÇ2 DÖÇ3 DÖÇ4 DÖÇ5 DÖÇ6 DÖÇ7
-Anlatım -Ara Sınav
-Tartışma -Sunum
-Vaka Çalışması -Yarıyıl Sonu Sınavı
-Problem Çözme -Kısa Sınav
-Gösterip Yaptırma -Rapor Değerlendirme
-Gösterim -Ödev Değerlendirme
-Laboratuvar -Sözlü sınav
-Okuma -Tez Sunma
-Ödev -Jüri Değerlendirmesi
-Proje Hazırlama -Uygulama Sınavı
-Tez Hazırlama -İşyerinde Uygulama Eğitimi Değerlendirmesi
-Akran Eğitimi -Derse Aktif Katılım
-Seminer -Tartışmalara Katılım
-Teknik Gezi
-Ders Konferansı
-Beyin Fırtınası
-Soru Cevap
-Bireysel ve Grup Çalışması
-Rol Oynama-Canlandırma-Doğaçlama
-Stüdyo Uygulamaları
-Derse Aktif Katılım

Dersin Ölçme ve Değerlendirme Yöntemlerinin Başarı Notuna Katkısı

Ölçme ve Değerlendirme Yöntemleri Uygulama Sayısı / Yarıyıl Katkı Oranı
Kısa Sınavlar 2 % 20.00
Ara Sınavlar 1 % 30.00
Yarıyıl Sonu Sınavı 1 % 50.00
Toplam % 100
YARIYIL İÇİ ÖLÇME VE DEĞERLENDİRME YÖNTEMLERİNİN BAŞARI NOTUNA KATKI ORANI % 50
YARIYIL SONU SINAVININ BAŞARI NOTUNA KATKI ORANI % 50
Toplam % 100

BÖLÜM V: DERSİN İŞ YÜKÜ VE AKTS KREDİSİ

ÖĞRENME VE ÖĞRETME ETKİNLİKLERİ İŞ YÜKÜ
Öğrenme ve Öğretme Etkinlikleri Etkinlik Sayısı/Yarıyıl Süresi (saat) Toplam İş Yükü
Ders 0 0 0
Laboratuvar 0 0 0
Uygulama 0 0 0
Derse Özgü Staj 0 0 0
Arazi Çalışması 0 0 0
Sınıf Dışı Ders Çalışması 0 0 0
Sunum / Seminer 1 3 3
Proje 1 3 3
Ödevler 1 3 3
Öğrenme ve Öğretme Etkinlikleri Toplam İş Yükü - - 9
ÖLÇME VE DEĞERLENDİRME ETKİNLİKLERİ İŞ YÜKÜ
Ölçme ve Değerlendirme Etkinlikleri Etkinlik Sayısı/Yarıyıl Süresi (saat) Toplam İş Yükü
Kısa Sınav 0 0 0
Ara Sınavlar 1 3 3
Yarıyıl Sonu Sınavı 1 3 3
Ölçme ve Değerlendirme Etkinlikleri Toplam İş Yükü - - 6
TOPLAM İŞ YÜKÜ (Öğrenme ve Öğretme + Ölçme ve Değerlendirme Etkinlikleri) 15
DERSİN AKTS KREDİSİ (Toplam İş Yükü/25.5 Saat) 4