DERSİN GENEL BİLGİLERİ |
Ders Kodu | Ders Adı | Yıl | Yarıyıl | Teorik | Pratik | Kredi | AKTS |
60211METOZ-RTS0272 | Görüntünün Temel İlkeleri | 1 | Bahar | 2 | 2 | 3 | 5 |
Dersin Türü: | Zorunlu |
Dersin Düzeyi: | Lisans TYYÇ:6. Düzey QF-EHEA:1. Düzey EQF-LLL:6. Düzey |
Dersin Öğretim Dili: | Turkish |
Dersin Ön/Yan Koşulu: | Yoktur |
Dersin Veriliş Şekli: | Uzaktan Eğitim |
Dersin Koordinatörü: | Dr. Öğr. Üyesi EMRE AHMET SEÇMEN |
Dersin Öğretim Eleman(lar)ı: |
Dr. Öğr. Üyesi EMRE AHMET SEÇMEN |
Dersin Kategorisi: | Mesleki Alan |
BÖLÜM II: DERSİN TANITIMI |
Dersin Amacı: | Bu dersi başarıyla tamamlayan bir öğrenci, görüntü ve görüntü üreten cihazların sistemi ve kullanımı ile ilgili temel kavramları teorik ve pratik olarak tanımlayabilecektir. |
Dersin İçeriği: | Hareketli görüntünün tarihi, pelikül görüntü formatları, çerçeve oranları, video kamera çeşitleri ve bant formatları, videonun tarihi, yüksek seçiklikli görüntü ve kameralar, görüntünün restore edilmesi, kamera destek araçları, çekim ölçekleri, açılar ve kompozisyon, görüntü ve ses, sosyal medya araçlarında sıkıştırma, bit derinliği ve çözünürlükler dersin içeriğini oluşturmaktadır. |
Bilgi (Kuramsal ve/veya olgusal bilgi olarak tanımlanmıştır.) | ||
1) Pelikül görüntü formatlarını tanımlar. |
||
2) Çerçeve oranları arasındaki farkı açıklar. |
||
3) Video kameralar ve bant formatlarını tanımlar. |
||
4) Standart ve yüksek seçiklikli görüntü arasındaki farklılıkları açıklar. |
||
5) Sosyal medya araçlarına görüntü ve ses içeriği üretiminde teknik sınırlılıkları karşılaştırır. |
||
Beceriler (Bilişsel ve/veya uygulama becerileri olarak tanımlanmıştır.) | ||
1) Kamera destek araçlarını kurar ve kullanır. |
||
2) Kamerada çekim ölçeklerini uygular. |
||
3) Temel ses kayıt ekipmanlarını denetler ve kamera ile arasındaki bağlantıyı oluşturur. |
||
Yetkinlikler ("Bağımsız Çalışabilme", "Sorumluluk Alabilme", "Öğrenme", "İletişim ve Sosyal" ve "Alana Özgü" yetkinlikler olarak tanımlanmıştır.) | ||
1) Bireysel ve grup üretimi olarak kamera ve ses ekipmanlarını organize eder. |
||
2) Analog ve dijital görüntü arasındaki ilişkiyi değerlendirir. |
||
3) Kamera ekibi ve ses ekibinde yer alan kişilerin görevlerini açıklar. |
Hafta | Konu | ||
Ön Hazırlık | Pekiştirme | ||
1) | Giriş, Tanışma & Ders Kaynaklarının ve İçeriklerinin Aktarımı, Hareketli Görüntünün Tarihi | ||
2) | Pelikül Görüntü Formatları | ||
3) | Çerçeve Oranları | ||
4) | Video Kamera Çeşitleri ve Bant Formatları | ||
5) | Videonun Ortaya Çıkışı ve Tarihi | ||
6) | SD, HD, 4K ve Üst Çözünürlükler ve Dijital Kameralar | ||
7) | Dijital Restorasyon, Web ve TV’ye Uyarlanan Hareketli Görüntü | ||
8) | Vize Haftası | ||
9) | Kamera Destek Araçları-I | ||
10) | Kamera Destek Araçları-II | ||
11) | Çekim Ölçekleri & Açılar ve Kompozisyon | ||
12) | Görüntü ve Ses - I | ||
13) | Görüntü ve Ses - II | ||
14) | Sosyal Medya Araçlarında Sıkıştırma & Bit Derinliği ve Çözünürlükler |
Ders Notları / Kitaplar: | ● Sinematografi: Kuram ve Uygulama – Blain Brown – Hil Yayınları ● Sinemacının Gözü – Gustavo Mercado – Hil Yayınları ● Uygulamalı Sinematografi – Paul Wheeler – Es Yayınları ● Sinema ve Televizyon Görüntüsünün Temel Öğeleri – Bülent Vardar – Beta Yayınları |
Diğer Kaynaklar: | Önerilen kaynaklar: (Aşağıdaki liste genel anlamda yardımcı kaynaklardır) ● Dijital Video ile Sinema – İlker Canikligil – Alfa Yayınları ● Dijitalin Sineması – Emre Ahmet Seçmen – Doruk Yayınları ● Film Sanatı – David Bordwell & Kristin Thompson – DeKi Yayınları ● Sinemada Görüntü Düzenleme – Nazım Ankaralıgil – Literatürk Yayınları Web Kaynakları: ● Google Scholar (akademik) Konu başlığı yazılarak ilgili tez, makale, kitap pdf vs. ulaşılabilir ● www.imdb.com Internet Movie Database ● https://sinekutuphane.wordpress.com/pdf-arsivi/ Sinema Kütüphanesi – Kitap PDF dosyalarına erişim sağlanabilir. ● https://filmkafa.wordpress.com/pdf-kafasi/ Kitap PDF dosyalarına erişim sağlanabilir. ● YÖK tez arşivi (tez.yok.gov.tr) Tez No: 051424 – Görüntü Yönetmenliği ve Görüntü Yönetmenine Özgü Biçemin Sinematografik Yapıta Yansıması – ERTUĞRUL ALGAN Tez No: 207309 – Fotografi ve Sinematografinin Görsellik İlişkisi – TUNA UYSAL Tez No: 461378 – HD Video Teknolojisinin Türk Belgesel Sinemasına Etkisi Dijital Sinematografinin Keşfi – HÜSEYİN KURTULUŞ ÖZGEN Tez No: 462286 – Sinematografik Mirasın Korunması ve Film Restorasyonu – BEYZA ALTUNÇ Tez No: 331905 – Sinemada Sesin İşlenişi ve Ses Estetiğinin 1920’lerden Günümüze Kadar Olan Etkileri – KEREM KABAN Tez No: 340424 – Sesin Sinemadaki Evrimi ve Türk Filmlerinde Kullanımı – YELDA ÖZKOÇAK Tez No: 435343 – Ses Tasarımının Tarihçesi ve Güncel Yaklaşımlar – İDİL SOMALI Tez No: 451580 – Türkiye’de Stereo Televizyon Yayın Döneminde Yayınlanan Yerli Yapım Dönem Dizilerinde Ses Kurgusu ve Tasarım Problemleri – SEDAT KÖKAT Tez No: 467549 – Dolby Atmos Ses Teknolojisinin Türkiye Sinemasında Ses Tasarımına Etkisi – ELİ HALİGUA |
BÖLÜM III: DERSİN PROGRAM ÖĞRENME ÇIKTILARI İLE İLİŞKİSİ |
DÖÇ/PÖÇ | KPÖÇ 1 | KPÖÇ 2 | KPÖÇ 3 | KPÖÇ 4 | KPÖÇ 5 | |||||||||||||||||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
1 | 2 | 3 | 4 | 1 | 2 | 3 | 4 | 1 | 2 | 1 | 2 | 3 | 4 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | 6 | 7 | 8 | 9 | 10 | 11 | 12 | |
DÖÇ1 | ||||||||||||||||||||||||||
DÖÇ2 | ||||||||||||||||||||||||||
DÖÇ3 | ||||||||||||||||||||||||||
DÖÇ4 | ||||||||||||||||||||||||||
DÖÇ5 | ||||||||||||||||||||||||||
DÖÇ6 | ||||||||||||||||||||||||||
DÖÇ7 | ||||||||||||||||||||||||||
DÖÇ8 | ||||||||||||||||||||||||||
DÖÇ9 | ||||||||||||||||||||||||||
DÖÇ10 | ||||||||||||||||||||||||||
DÖÇ11 |
Etkisi Yok | 1 En Düşük | 2 Düşük | 3 Orta | 4 Yüksek | 5 En Yüksek |
BÖLÜM IV: DERSİN ÖĞRENME VE ÖĞRETME YÖNTEMLERİ İLE ÖLÇME VE DEĞERLENDİRME YÖNTEMLERİ |
Anlatım | |
Tartışma | |
Vaka Çalışması | |
Problem Çözme | |
Gösterip Yaptırma | |
Gösterim | |
Laboratuvar | |
Okuma | |
Ödev | |
Proje Hazırlama | |
Tez Hazırlama | |
Akran Eğitimi | |
Seminer | |
Teknik Gezi | |
Ders Konferansı | |
Beyin Fırtınası | |
Soru Cevap | |
Bireysel ve Grup Çalışması | |
Rol Oynama-Canlandırma-Doğaçlama | |
Stüdyo Uygulamaları | |
Derse Aktif Katılım |
Ara Sınav | |
Sunum | |
Yarıyıl Sonu Sınavı | |
Kısa Sınav | |
Rapor Değerlendirme | |
Ödev Değerlendirme | |
Sözlü sınav | |
Tez Sunma | |
Jüri Değerlendirmesi | |
Uygulama Sınavı | |
İşyerinde Uygulama Eğitimi Değerlendirmesi | |
Derse Aktif Katılım | |
Tartışmalara Katılım |
ÖĞRENME VE ÖĞRETME YÖNTEMLERİ | ÖLÇME VE DEĞERLENDİRME YÖNTEMLERİ | ||||||||||||||||||||||
DÖÇ1 | DÖÇ2 | DÖÇ3 | DÖÇ4 | DÖÇ5 | DÖÇ6 | DÖÇ7 | DÖÇ8 | DÖÇ9 | DÖÇ10 | DÖÇ11 | |||||||||||||
-Anlatım | -Ara Sınav | ||||||||||||||||||||||
-Tartışma | -Sunum | ||||||||||||||||||||||
-Vaka Çalışması | -Yarıyıl Sonu Sınavı | ||||||||||||||||||||||
-Problem Çözme | -Kısa Sınav | ||||||||||||||||||||||
-Gösterip Yaptırma | -Rapor Değerlendirme | ||||||||||||||||||||||
-Gösterim | -Ödev Değerlendirme | ||||||||||||||||||||||
-Laboratuvar | -Sözlü sınav | ||||||||||||||||||||||
-Okuma | -Tez Sunma | ||||||||||||||||||||||
-Ödev | -Jüri Değerlendirmesi | ||||||||||||||||||||||
-Proje Hazırlama | -Uygulama Sınavı | ||||||||||||||||||||||
-Tez Hazırlama | -İşyerinde Uygulama Eğitimi Değerlendirmesi | ||||||||||||||||||||||
-Akran Eğitimi | -Derse Aktif Katılım | ||||||||||||||||||||||
-Seminer | -Tartışmalara Katılım | ||||||||||||||||||||||
-Teknik Gezi | |||||||||||||||||||||||
-Ders Konferansı | |||||||||||||||||||||||
-Beyin Fırtınası | |||||||||||||||||||||||
-Soru Cevap | |||||||||||||||||||||||
-Bireysel ve Grup Çalışması | |||||||||||||||||||||||
-Rol Oynama-Canlandırma-Doğaçlama | |||||||||||||||||||||||
-Stüdyo Uygulamaları | |||||||||||||||||||||||
-Derse Aktif Katılım |
Ölçme ve Değerlendirme Yöntemleri | Uygulama Sayısı / Yarıyıl | Katkı Oranı |
Kısa Sınavlar | 1 | % 10.00 |
Ödev | 1 | % 10.00 |
Ara Sınavlar | 1 | % 30.00 |
Yarıyıl Sonu Sınavı | 1 | % 50.00 |
Toplam | % 100 | |
YARIYIL İÇİ ÖLÇME VE DEĞERLENDİRME YÖNTEMLERİNİN BAŞARI NOTUNA KATKI ORANI | % 50 | |
YARIYIL SONU SINAVININ BAŞARI NOTUNA KATKI ORANI | % 50 | |
Toplam | % 100 |
BÖLÜM V: DERSİN İŞ YÜKÜ VE AKTS KREDİSİ |
ÖĞRENME VE ÖĞRETME ETKİNLİKLERİ İŞ YÜKÜ | |||
Öğrenme ve Öğretme Etkinlikleri | Etkinlik Sayısı/Yarıyıl | Süresi (saat) | Toplam İş Yükü |
Ders | 14 | 4 | 56 |
Laboratuvar | 0 | 0 | 0 |
Uygulama | 0 | 0 | 0 |
Derse Özgü Staj | 0 | 0 | 0 |
Arazi Çalışması | 0 | 0 | 0 |
Sınıf Dışı Ders Çalışması | 0 | 0 | 0 |
Sunum / Seminer | 0 | 0 | 0 |
Proje | 2 | 12 | 24 |
Ödevler | 1 | 10 | 10 |
Öğrenme ve Öğretme Etkinlikleri Toplam İş Yükü | - | - | 90 |
ÖLÇME VE DEĞERLENDİRME ETKİNLİKLERİ İŞ YÜKÜ | |||
Ölçme ve Değerlendirme Etkinlikleri | Etkinlik Sayısı/Yarıyıl | Süresi (saat) | Toplam İş Yükü |
Kısa Sınav | 0 | 0 | 0 |
Ara Sınavlar | 1 | 4 | 4 |
Yarıyıl Sonu Sınavı | 1 | 4 | 4 |
Ölçme ve Değerlendirme Etkinlikleri Toplam İş Yükü | - | - | 8 |
TOPLAM İŞ YÜKÜ (Öğrenme ve Öğretme + Ölçme ve Değerlendirme Etkinlikleri) | 98 | ||
DERSİN AKTS KREDİSİ (Toplam İş Yükü/25.5 Saat) | 5 |