ANASAYFAKURUMSAL BİLGİLEREĞİTİM VE ÖĞRETİM PROGRAMLARI Grafik TasarımıSERTİFİKA PROGRAMLARIÖĞRENCİLER İÇİN FAYDALI BİLGİLER, KAYNAKLAR VE SERVİSLERFAYDALI LİNKLER VE DÖKÜMANLARİLAVE VE DESTEKLEYİCİ BİLGİLER

DERSİN GENEL BİLGİLERİ

Ders Kodu Ders Adı Yıl Yarıyıl Teorik Pratik Kredi AKTS
60612METOZ-GRT0332 Grafik Tasarım Tarihi 1 Bahar 2 0 2 3
Dersin Türü: Zorunlu
Dersin Düzeyi: Lisans      TYYÇ:6. Düzey      QF-EHEA:1. Düzey      EQF-LLL:6. Düzey
Dersin Öğretim Dili: Türkçe
Dersin Ön/Yan Koşulu: Yoktur
Dersin Veriliş Şekli: Yüz yüze
Dersin Koordinatörü: Dr. Öğr. Üyesi ALİ AŞUR DELEN
Dersin Öğretim Eleman(lar)ı: Dr. Öğr. Üyesi ALİ AŞUR DELEN
Dersin Kategorisi: Temel Alan

BÖLÜM II: DERSİN TANITIMI

Dersin Amacı ve İçeriği

Dersin Amacı: Öğrencilere Grafik Tasarım Tarihini tanıtmak ve örnekler üzerinden dönemleri kavramalarını sağlamak ve günümüz Çağdaş Grafik Tasarımına etkileri hakkında bilgiler vermek, incelemeler ve değerlendirmeler yaptırmaktır.
Dersin İçeriği: Bu derste öğrencilere, Grafik Tasarım Tarihinin çıkış noktasından günümüz Grafik Tasarımındaki gelişmeler işlenir. Grafik tasarımının gelişiminin, sanat ve kültür alanındaki hareketlere etkisi açıklanır. 20. YY endüstriyel devriminin Grafik tasarıma etkisi, The Arts and Crafts, Art Nouveau akımları; 20. YY ilk yarısı modernist dönem, Bauhaus ve Yeni Tipografi, Amerika’da modernist yaklaşımlar; Bilgi çağı ve globalleşme sürecinde tipografik yaklaşımlar, The New York School, kurum kimliği ve yeni görsel iletişim sistemleri; Postmodernizm ve grafik tasarım, Dijital Devrim ve Ötesi olarak 20 yy’dan günümüze kadar tasarım alanında yaşanmış önemli olaylar incelenerek güncel eğilimlere yön veren grafik tasarım tarihinin baslıca gelişmeleri öğretilir.

Dersin Öğrenme Çıktıları (DÖÇ)

Ders Öğrenme Çıktıları (DÖÇ), dersi başarı ile tamamlayan öğrencilerin kendilerinden sahip olmaları beklenen bilgi, beceri ve yetkinlikleri ifade eder. Bu bağlamda, bu ders için tanımlanmış olan Ders Öğrenme Çıktıları aşağıda verilmektedir.
Bilgi (Kuramsal ve/veya olgusal bilgi olarak tanımlanmıştır.)
  1) 1- Grafik tasarım tarihini ve dönemlerini örnekler üzerinden tanır ve kavrar. 2- Grafik tasarımı tarihi konusunda bilgi sahibi olur. Temel tasarım ilkeleri, öğeleri ve unsurlarını birbirleriyle kullanarak tasarımlarına katkı yapar.
Beceriler (Bilişsel ve/veya uygulama becerileri olarak tanımlanmıştır.)
  1) 1- Grafik tasarımı tarihine kavramsal açıdan bakar, Tasarımlarda da sanatsal kavramları etkin biçimde kullanabilme becerisine sahip olur 2- Tasarım ve sanatsal açıdan alanında araştırma, yöntem ve teknikler konusunda bilgi sahibi olur.
Yetkinlikler ("Bağımsız Çalışabilme", "Sorumluluk Alabilme", "Öğrenme", "İletişim ve Sosyal" ve "Alana Özgü" yetkinlikler olarak tanımlanmıştır.)
  1) 1- Yaratıcı ve özgün düşünme yeteneğine sahip olur. 2- Fikir, Sanat ve Tasarım eserleri hakkında mesleki ve etik sorumluluğa sahip olur. 3- Ekip çalışması yapar.
  2) 1- Yaratıcı ve özgün düşünme yeteneğine sahip olur. 2- Alana yönelik araştırma, analiz ve yorumlama yapar.
  3) 1- Sanat ve Tasarım alanındaki gelişmeleri izler ve yaşam boyu öğrenme yeteneği kazanır.
  4) 1- Sosyal ve kültürel değerlerin bilincinde olur ve durumu gözetler.

Haftalık Ders Planı

Hafta Konu
Materyal Paylaşımı *
Ön Hazırlık Pekiştirme
1) Grafik Tasarım Tarihine giriş
2) Türkiye de Grafik Tasarım Tarihi
3) Cumhuriyet Öncesi Grafik Tasarım
4) Cumhuriyet Dönemi Grafik Tasarım
5) Cumhuriyet dönemi Grafik Tasarım sanatçıları ve çalışmaları-1
6) Cumhuriyet dönemi Grafik Tasarım sanatçıları ve çalışmaları-2
7) Avrupa da Grafik Tasarım
8) Ara sınav
9) 20. yy başlarında Avrupa Sanatı ve tasarıma yön veren Modern Sanat Hareketleri
10) 20. yy başlarında Avrupa Sanatı ve tasarıma yön veren Modern Sanat Akımları
11) Tasarım Akımları (Art snd Crafts Hareketi, Art Nouveau, Art Deco, Bauhaus, De Stilj)
12) 20. yy ortalarında Çağdaş Sanat Hareketleri ve Grafik Tasarım
13) Grafik Tasarımda Uluslararası Dönem I
14) Grafik Tasarımda Uluslararası Dönem II
15) Final ilgili konuların kısa tekrarı ve hazırlık
16) Final sınavı
*Bu alan öğrencilerin ders öncesi hazırlık ve sonrası dersi pekiştirme için paylaşılan ders materyallerini içerir.

Ders İçin Zorunlu/Önerilen Kaynaklar

Ders Notları / Kitaplar:
Diğer Kaynaklar: İletişim ve Grafik Tasarım Emre BECER
Grafik Sanatlar Doç. Dr. Adnan TEPECİK
Graphic Design since 1950, AGI, Thames & Hudson Contemporary Graphic Design, Taschen The Visual Culture Reader, Routledge

BÖLÜM III: DERSİN PROGRAM ÖĞRENME ÇIKTILARI İLE İLİŞKİSİ

(Aşağıdaki matris, ders öğrenme çıktıları (DÖÇ) ile program öğrenme çıktıları (KPÖÇ ve APÖÇ) ile bağını ve (varsa) onlara hangi düzeyde katkı sağladığını sayısal olarak göstermektedir.

Ders Öğrenme Çıktıları ile Program Öğrenme Çıktıları İlişki Matrisi

(KPÖÇ: Kilit Program Öğrenme Çıktılarını; APÖÇ: KPÖÇ ile ilişkilendirilmiş Alt Öğrenme Çıktılarını tanımlar. )
DÖÇ/PÖÇ KPÖÇ 1 KPÖÇ 2 KPÖÇ 3 KPÖÇ 4 KPÖÇ 5
1 2 3 1 2 3 4 1 2 3 4 1 2 3 4 1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12
DÖÇ1
DÖÇ2
DÖÇ3
DÖÇ4
DÖÇ5
DÖÇ6

Dersin Program Öğrenme Çıktılarına Katkı Düzeyi

Etkisi Yok 1 En Düşük 2 Düşük 3 Orta 4 Yüksek 5 En Yüksek
           
Program Öğrenme Çıktıları Katkı Oranı (1-5)
1) Görsel unsurları, anlaşılabilir, özgün ve işlevine uygun bir biçimde tasarlar. 5
2) Eleştirel olarak analiz edilen teorik bilgileri uygulama ile birleştirerek bilgi ve beceriyi, tasarım projesi çalışmasının işlenmesini ve sunumunu destekler. 5
3) Biçimsel ve kavramsal olarak yenilikçi yollarla bağlamlarına yanıt veren tasarımlar hazırlar. 3
4) Bir yarı yıl boyunca iş hayatının içinde bulunarak öğrendiği teorik bilgilerini uygular. 2
5) İş dünyasının ve toplumun beklentileri doğrultusunda gelişen ve üniversitemizin kurumsal çıktıları olarak tanımlamış olduğu yetkinlikleri ileri düzeyde kazanır. 4

BÖLÜM IV: DERSİN ÖĞRENME VE ÖĞRETME YÖNTEMLERİ İLE ÖLÇME VE DEĞERLENDİRME YÖNTEMLERİ

Dersin Öğrenme ve Öğretme Yöntemleri

(Üniversitemiz genelinde kullanılan tüm öğrenme ve öğretme yöntemleri sistematik olarak yönetilmektedir. Akademik birimlerden gelen talepler doğrultusunda bölüm/programların öğrenme ve öğretme yöntemleri ilgili kurullarımız tarafından değerlendirilmekte ve uygun bulunursa, üniversite havuzunda toplanmaktadır. Bölüm ve programlar, kendileri için program tasarımlarına uygun olan yöntemleri bu havuzdan seçebilmektedirler. Benzer şekilde, dersler için kullanılması uygun görülen yöntemler de programlar düzeyinde belirlenmiş olan yöntemler arasından seçilebilmektedir.)
Programa Genelinde Kullanılan Öğrenme ve Öğretme Yöntemleri
Ders İçin Kullanılan Öğrenme ve Öğretme Yöntemleri
Anlatım
Tartışma
Vaka Çalışması
Problem Çözme
Gösterip Yaptırma
Gösterim
Laboratuvar
Okuma
Ödev
Proje Hazırlama
Tez Hazırlama
Akran Eğitimi
Seminer
Teknik Gezi
Ders Konferansı
Beyin Fırtınası
Soru Cevap
Bireysel ve Grup Çalışması
Rol Oynama-Canlandırma-Doğaçlama
Stüdyo Uygulamaları
Derse Aktif Katılım

Dersin Ölçme ve Değerlendirme Yöntemleri

(Üniversitemiz genelinde kullanılan tüm ölçme ve değerlendirme yöntemleri sistematik olarak yönetilmektedir. Akademik birimlerden gelen talepler doğrultusunda bölüm/programların ölçme ve değerlendirme yöntemleri ilgili kurullarımız tarafından değerlendirilmekte ve uygun bulunursa, üniversite havuzunda toplanmaktadır. Bölüm ve programlar, kendileri için program tasarımlarına uygun olan yöntemleri bu havuzdan seçebilmektedirler. Benzer şekilde, dersler için kullanılması uygun görülen yöntemler de programlar düzeyinde belirlenmiş olan yöntemler arasından seçilebilmektedir.)
Programa Genelinde Kullanılan Ölçme ve Değerlendirme Yöntemleri
Ders İçin Kullanılan Ölçme ve Değerlendirme Yöntemleri
Ara Sınav
Sunum
Yarıyıl Sonu Sınavı
Kısa Sınav
Rapor Değerlendirme
Ödev Değerlendirme
Sözlü sınav
Tez Sunma
Jüri Değerlendirmesi
Uygulama Sınavı
İşyerinde Uygulama Eğitimi Değerlendirmesi
Derse Aktif Katılım
Tartışmalara Katılım

DÖÇ İle Öğrenme-Öğretme Yöntemleri ve Ölçme-Değerlendirme Yöntemleri İlişki Matrisi

(Aşağıdaki matris, dersin öğrenme çıktıları ile ilişkili olarak ders için belirlenmiş olan öğrenme ve öğretme yöntem(leri) ile ölçme ve değerlendirme yöntem(leri)ni göstermektedir.)
ÖĞRENME VE ÖĞRETME YÖNTEMLERİ
DERS ÖĞRENME ÇIKTILARI
ÖLÇME VE DEĞERLENDİRME YÖNTEMLERİ
DÖÇ1 DÖÇ2 DÖÇ3 DÖÇ4 DÖÇ5 DÖÇ6
-Anlatım -Ara Sınav
-Tartışma -Sunum
-Vaka Çalışması -Yarıyıl Sonu Sınavı
-Problem Çözme -Kısa Sınav
-Gösterip Yaptırma -Rapor Değerlendirme
-Gösterim -Ödev Değerlendirme
-Laboratuvar -Sözlü sınav
-Okuma -Tez Sunma
-Ödev -Jüri Değerlendirmesi
-Proje Hazırlama -Uygulama Sınavı
-Tez Hazırlama -İşyerinde Uygulama Eğitimi Değerlendirmesi
-Akran Eğitimi -Derse Aktif Katılım
-Seminer -Tartışmalara Katılım
-Teknik Gezi
-Ders Konferansı
-Beyin Fırtınası
-Soru Cevap
-Bireysel ve Grup Çalışması
-Rol Oynama-Canlandırma-Doğaçlama
-Stüdyo Uygulamaları
-Derse Aktif Katılım

Dersin Ölçme ve Değerlendirme Yöntemlerinin Başarı Notuna Katkısı

Ölçme ve Değerlendirme Yöntemleri Uygulama Sayısı / Yarıyıl Katkı Oranı
Kısa Sınavlar 1 % 10.00
Ödev 1 % 10.00
Ara Sınavlar 1 % 30.00
Yarıyıl Sonu Sınavı 1 % 50.00
Toplam % 100
YARIYIL İÇİ ÖLÇME VE DEĞERLENDİRME YÖNTEMLERİNİN BAŞARI NOTUNA KATKI ORANI % 50
YARIYIL SONU SINAVININ BAŞARI NOTUNA KATKI ORANI % 50
Toplam % 100

BÖLÜM V: DERSİN İŞ YÜKÜ VE AKTS KREDİSİ

ÖĞRENME VE ÖĞRETME ETKİNLİKLERİ İŞ YÜKÜ
Öğrenme ve Öğretme Etkinlikleri Etkinlik Sayısı/Yarıyıl Süresi (saat) Toplam İş Yükü
Ders 14 2 28
Laboratuvar 0 0 0
Uygulama 0 0 0
Derse Özgü Staj 0 0 0
Arazi Çalışması 0 0 0
Sınıf Dışı Ders Çalışması 14 1 14
Sunum / Seminer 1 2 2
Proje 0 0 0
Ödevler 1 4 4
Öğrenme ve Öğretme Etkinlikleri Toplam İş Yükü - - 48
ÖLÇME VE DEĞERLENDİRME ETKİNLİKLERİ İŞ YÜKÜ
Ölçme ve Değerlendirme Etkinlikleri Etkinlik Sayısı/Yarıyıl Süresi (saat) Toplam İş Yükü
Kısa Sınav 2 3 6
Ara Sınavlar 1 5 5
Yarıyıl Sonu Sınavı 1 8 8
Ölçme ve Değerlendirme Etkinlikleri Toplam İş Yükü - - 19
TOPLAM İŞ YÜKÜ (Öğrenme ve Öğretme + Ölçme ve Değerlendirme Etkinlikleri) 67
DERSİN AKTS KREDİSİ (Toplam İş Yükü/25.5 Saat) 3