Dersin Amacı: |
Bu dersin amacı, öğrencilerin işletme yönetiminin temel ilkelerini, süreçlerini ve uygulamalarını anlamalarını ve bunları stratejik bir bakış açısıyla analiz etme becerilerini geliştirmelerini sağlamaktır. Bu bağlamda işletmelerin toplumdaki temel rol, amaç ve sorumluluklarının incelenmesinin yanı sıra işletmelerin etkin bir şekilde mal ve hizmet üretebilmeleri için yapılması gereken faaliyetlerin kapsamı, bu dersin tamamlayıcı amaçları arasındadır. |
Dersin İçeriği: |
Bu ders, özel girişim sisteminin ve onun çerçevesinde faaliyet gösteren işletmelerin birçok yönüne bir giriş niteliğindedir. Serbest rekabet sistemi ve işletmeler üzerinde durularak işletmelerin toplumdaki rol, amaç ve sorumluluklarını inceleyerek başlamakta ve işletmelerin mal ve hizmet üretebilmeleri için yapılması gereken faaliyetler hakkında bilgi vermeye devam etmektedir. Bu bağlamda, yönetimin temelleri, pazarlama, finans, üretim ve hizmet gibi temel işletme fonksiyonları gibi konular bu dersin içeriğini oluşturmaktadır. |
Ders Öğrenme Çıktıları (DÖÇ), dersi başarı ile tamamlayan öğrencilerin kendilerinden sahip olmaları beklenen bilgi, beceri ve yetkinlikleri ifade eder. Bu bağlamda, bu ders için tanımlanmış olan Ders Öğrenme Çıktıları aşağıda verilmektedir.
|
|
Bilgi
(Kuramsal ve/veya olgusal bilgi olarak tanımlanmıştır.)
|
1) İşletme kavramı, özellik ve üretim faktörlerini açıklar.
|
2) İşletmelerin içinde yer aldığı çevrenin dış ve iç unsurlarını, bunların işletmeye olan etkilerini yorumlar, işletme çeşitlerini açıklar.
|
3) İşletmelerin kuruluş karar sürecini, fizibilite çalışmalarının nasıl yapılacağının ayırdına varır, kuruluş yerinin seçimini ve seçimi etkileyen faktörleri bilir.
|
4) İşletme büyüklüğünü etkileyen faktörleri ve kapasite kavram ve çeşitlerini tarif eder.
|
5) Yönetim kavramını, fonksiyonlarını, güncel yönetim yaklaşımlarını açıklar.
|
6) Pazarlama karmasını oluşturacak ve yönetecek birikime sahip olur.
|
7) İnsan kaynakları yönetimi sürecini ve fonksiyonlarını yerine getirecek bilgiye sahip olur.
|
8) Finans yönetimi sürecini ve temel kavramlarını tarif eder.
|
9) Üretim yönetimi sürecini ve temel kavramlarını açıklar.
|
Beceriler
(Bilişsel ve/veya uygulama becerileri olarak tanımlanmıştır.)
|
Yetkinlikler
("Bağımsız Çalışabilme", "Sorumluluk Alabilme", "Öğrenme", "İletişim ve Sosyal" ve "Alana Özgü" yetkinlikler olarak tanımlanmıştır.)
|
Hafta |
Konu |
Materyal Paylaşımı * |
|
Ön Hazırlık |
Pekiştirme |
1) |
Ders Tanıtımı ve Genel Bakış |
Önerilen kaynakların okunması.
|
|
2) |
Gelişen Çalışma İlişkileri ve İşin Değişen Anlamı |
Önerilen kaynakların okunması.
|
|
3) |
Bir İşletme Fikri Geliştirme |
Önerilen kaynakların okunması.
|
|
4) |
İşletme Türleri |
Önerilen kaynakların okunması.
|
|
5) |
Örgüt Kültürü Geliştirme |
Önerilen kaynakların okunması.
|
|
6) |
Strateji Geliştirme |
Önerilen kaynakların okunması.
|
|
7) |
Liderlik Davranışları |
Önerilen kaynakların okunması.
|
|
8) |
Çeşitlilik Yönetimi: Başarılı Bir Ekip Oluşturma ve Yönetme |
Önerilen kaynakların okunması.
|
|
9) |
Vize Sınavı |
|
|
10) |
Yönetimin Fonksiyonları: Planlama ve Organize Etme |
Önerilen kaynakların okunması.
|
|
11) |
Yönetimin Fonksiyonları: Kadrolama ve Koordinasyon |
Önerilen kaynakların okunması.
|
|
12) |
Yönetim Fonksiyonları: Kontrol Etme (Denetleme) |
Önerilen kaynakların okunması.
|
|
13) |
İş Etiği ve Kurumsal Sosyal Sorumluluk |
Önerilen kaynakların okunması.
|
|
14) |
Kurumsal Sürdürülebilirlik |
Önerilen kaynakların okunması.
|
|
15) |
Genel Tekrar |
Önerilen kaynakların okunması.
|
|
(KPÖÇ: Kilit Program Öğrenme Çıktılarını; APÖÇ: KPÖÇ ile ilişkilendirilmiş Alt Öğrenme Çıktılarını tanımlar. )
|
Program Öğrenme Çıktıları |
Katkı Oranı (1-5) |
1) |
İşletme biliminin temel ve destekleyici alt alanlarına ilişkin bilgi, kavram ve teorileri kavrar ve kullanır. |
5 |
|
1.1 İşletmenin; yönetim- organizasyon muhasebe-finans, pazarlama ve insan kaynakları olmak üzere temel alt alanlarında edindiği bilgiyi uygulayacak donanımına sahiptir. |
5 |
|
1.2 İşletme biliminin matematik, istatistik, davranış bilimleri, hukuk, bilişim teknolojileri vb. tamamlayıcı/destekleyici alanlarında bilgi sahibidir. |
5 |
2) |
Uygun teori ve yöntemleri kullanarak işletmelerde ekonomik, teknolojik ve bilgi kaynak ve araçlarını etkin şekilde planlama ve kullanma becerisine sahiptir. |
|
|
2.1 İşletmecilik alanında ekonomik ve teknolojik kaynakları etkin ve verimli şekilde kullanır. |
|
|
2.2 İşletmecilik uygulamalarında bilgi ve iletişim teknolojilerini etkin şekilde kullanır. |
|
3) |
Çağdaş iş yaşamının beklentilerini karşılayacak şekilde sürekli öğrenmeye istekli, yenilik ve değişimlere kolay uyum sağlayabilen çalışan/yönetici profiline uygun yetkinliklere sahiptir. |
5 |
|
3.1 Belirlenen strateji ve hedefleri uygulamada öz disiplin ve zaman yönetimi yetkinliklerini kullanır. |
5 |
|
3.2 İletişim kanallarını ve süreçlerini etkin şekilde planlar ve yönetir. |
5 |
|
3.3 Etik değerler ve sosyal sorumluluklarının bilincinde olarak sorunları çözer ve karar verir. |
4 |
|
|
|
4) |
Bir yarı yıl boyunca iş hayatının içinde bulunarak öğrendiği teorik bilgilerini uygular. |
5 |
|
4.1 İş hayatındaki tüm süreçleri deneyimler. |
5 |
|
4.2 Alanında faaliyet gösteren bir işletmede eğitim alanı ile ilgili faaliyetlerde yer alır. |
5 |
|
4.3 Teorik bilgiler ile uygulamayı karşılaştırır. |
5 |
|
4.4 Alanında edindiği bilgi ve tecrübeleri derler. |
5 |
5) |
İş dünyasının ve toplumun beklentileri doğrultusunda gelişen ve üniversitemizin kurumsal çıktıları olarak tanımlamış olduğu yetkinlikleri ileri düzeyde kazanır. |
4 |
|
5.1 Problemleri analiz edebilme, çözebilme ve çatışmaları yönetebilme yetkinliği kazanır. |
4 |
|
5.2 Sorunların çözümlenmesini gerektiren ortamlarda ekip üyesi olarak görev ve sorumluluk alır, gerektiğinde liderlik yapar. |
5 |
|
5.3 Etik ve sosyal sorumluluk bilincine sahiptir. |
4 |
|
5.4 Öğrendiklerini nicel ve nitel veriler ile destekleyerek; yazılı, sözlü ve görsel iletişim araçlarını kullanarak, sistemli ve etkileyici bir biçimde alanı ve alanı dışındaki gruplara aktarır. |
4 |
|
5.5 Sorumluluk aldığı çalışmalarda var olan normları ve standartları eleştirel bakış açısıyla değerlendir. |
4 |
|
5.6 Stratejik, yenilikçi ve girişimci fikirler geliştirir. |
4 |
|
5.7 Değişimi yönetebilme yetkinliği kazanır. |
5 |
|
5.8 Yaşamboyu öğrenme bilinciyle kişisel ve sosyal gelişim gösterir. |
5 |
|
5.9 İleri teknolojileri ve dijital dönüşüm ile ilgili gelişmeleri takip eder |
4 |
|
5.10 Kültürel bilince sahiptir ve bunu alanı ve alanı dışındaki gruplara aktarır. |
4 |
|
5.11 Yurttaşlık yeterliliği konusunda bilinç sahibidir. |
4 |
|
5.12 Avrupa Dil Portfolyosunun en az B1 düzeyinde tanımlanan Yabancı Dilde (İngilizce) iletişim kurma yetkinliği kazanır. (Öğretim dili İngilizce olan programlar için B2/B2+ düzeyinde) |
4 |
ÖĞRENME VE ÖĞRETME ETKİNLİKLERİ İŞ YÜKÜ |
Öğrenme ve Öğretme Etkinlikleri |
Etkinlik Sayısı/Yarıyıl |
Süresi (saat) |
Toplam İş Yükü |
Ders |
15 |
2 |
30 |
Laboratuvar |
0 |
0 |
0 |
Uygulama |
0 |
0 |
0 |
Derse Özgü Staj |
0 |
0 |
0 |
Arazi Çalışması |
0 |
0 |
0 |
Sınıf Dışı Ders Çalışması |
2 |
15 |
30 |
Sunum / Seminer |
0 |
0 |
0 |
Proje |
0 |
0 |
0 |
Ödevler |
1 |
6 |
6 |
Öğrenme ve Öğretme Etkinlikleri Toplam İş Yükü |
- |
- |
66 |
ÖLÇME VE DEĞERLENDİRME ETKİNLİKLERİ İŞ YÜKÜ |
Ölçme ve Değerlendirme Etkinlikleri |
Etkinlik Sayısı/Yarıyıl |
Süresi (saat) |
Toplam İş Yükü |
Kısa Sınav |
2 |
2 |
4 |
Ara Sınavlar |
1 |
1 |
1 |
Yarıyıl Sonu Sınavı |
1 |
1 |
1 |
Ölçme ve Değerlendirme Etkinlikleri Toplam İş Yükü |
- |
- |
6 |
TOPLAM İŞ YÜKÜ (Öğrenme ve Öğretme + Ölçme ve Değerlendirme Etkinlikleri) |
72 |
DERSİN AKTS KREDİSİ (Toplam İş Yükü/25.5 Saat) |
5 |