DERSİN GENEL BİLGİLERİ

Ders Kodu Ders Adı Yıl Yarıyıl Teorik Pratik Kredi AKTS
60212METOZ-IMC0506 İç Mimarlıkta Isıtma-Soğutma Tesisat ve Akustik 3 Bahar 2 0 2 3
Dersin Türü: Zorunlu
Dersin Düzeyi: Lisans      TYYÇ:6. Düzey      QF-EHEA:1. Düzey      EQF-LLL:6. Düzey
Dersin Öğretim Dili: Turkish
Dersin Ön/Yan Koşulu: Yoktur
Dersin Veriliş Şekli: Yüz yüze
Dersin Koordinatörü: Dr. Öğr. Üyesi SELCEN NUR ERİKCİ ÇELİK
Dersin Öğretim Eleman(lar)ı:
Dersin Kategorisi: Mesleki Alan

BÖLÜM II: DERSİN TANITIMI

Dersin Amacı ve İçeriği

Dersin Amacı: Yapı ve çevre kontrol sistemleri Akustik ve yangın güvenliği ve tesisat sistemlerinin projelendirilmesi. İnsan sağlığının korunabilmesi için gerekli temiz içme-kullanma suyunun temini, kirli ve pis suların yapıdan uzaklaştırılması için gerekli boru tesisinin planlanması-kurulması aynı zamanda yapı için gerekli olan yapı ısıtma-soğutma-aydınlatma tesislerinin Türk Standartları ve Uluslararası standartlara göre projelendirme- tesisin kurulması yönünde bilgilerin aktarılması amaçlanmaktadır.
Dersin İçeriği: 1. Bina temiz - pis su tesisatı,
2. Bina ısıtma tesisatı ve sistemleri
3. Bina havalandırma sistemleri ve özellikleri
4. Bina aydınlatma sistemleri,
5. Malzeme analizleri,
6. Malzeme temini ve bedelleri

Dersin Öğrenme Çıktıları (DÖÇ)

Ders Öğrenme Çıktıları (DÖÇ), dersi başarı ile tamamlayan öğrencilerin kendilerinden sahip olmaları beklenen bilgi, beceri ve yetkinlikleri ifade eder. Bu bağlamda, bu ders için tanımlanmış olan Ders Öğrenme Çıktıları aşağıda verilmektedir.
Bilgi (Kuramsal ve/veya olgusal bilgi olarak tanımlanmıştır.)
  1) Isıtma tesisatı işleyişini öğrenir.
  2) Havalandırma tesisatı işleyişini öğrenir.
Beceriler (Bilişsel ve/veya uygulama becerileri olarak tanımlanmıştır.)
  1) Yapının akustik çözümlemesini yapabilir.
  2) Sıhhi tesisat ve sistemleri ile ilgili bilgi sahibi olur ve uygulama yapabilir.
Yetkinlikler ("Bağımsız Çalışabilme", "Sorumluluk Alabilme", "Öğrenme", "İletişim ve Sosyal" ve "Alana Özgü" yetkinlikler olarak tanımlanmıştır.)
  1) Tüm tesisat sitemlerine ait standart boyutlara hakim olur.

Haftalık Ders Planı

Hafta Konu
Materyal Paylaşımı *
Ön Hazırlık Pekiştirme
1) Temiz su temini. İçme suyunda aranan özellikler. Yapıda su gereksinimi ve su ihtiyacı. Suyun temizlenmesi. Şehir su dağıtımı.
2) Bina temiz su tesisatı. Temiz su tesisatı boruların döşenmesinde dikkat edilecek noktalar. Suyun depolanması. Basınçlama depoları(Hidrofor).
3) Boru Çaplarının hesaplanması. Tesisat gereçleri.
4) Temiz su tesisat kolon şeması. Kaçıntı denemesi.
5) Pis ve Kirli su tesisatı. Kolon şeması bölümleri ve tanımları. İç pis su tesisatının tasarımdaki özellikleri. Kat borusu bağlantı şekilleri. Kod seviyesinin altındaki boru bağlantıları.
6) Tesisat kaçak denemesi. Kirli ve pis su tesisatında kolon şeması ve boru çaplarının gösterilmesi. Sifonlar ve çeşitleri. Sifonlarda işleyiş kusurları. Pis su tesisatının havalandırılması. Dizi halindeki tesisatın havalandırılması.
7) Su akıtma yerleri ve standart montaj ölçüleri Islak hacimlerin düzenlenmesi ve kolon şemaları.
8) Ara Sınav
9) Yapı ısıtması ve tesisatı. Yapı ısı iletilme şekilleri.
10) Yapıya yeterli ısıları verme sistemleri. Isı sistemini meydana getiren bölüm ve elemanlar. Isıtıcı çeşitleri ve özellikleri.
11) Radyatörlerde ısı verimleri ve yerleştirilme şekilleri. Isıtıcıların kolona bağlantı şekilleri ve özellikleri.
12) Yapıda havalandırma ve iklimlendirme. Konfor şartları ve özellikleri.
13) Yapı aydınlatma tesisatı kolon şeması , semboller ve planda gösterimi, standartlar.
14) Akustik malzemeler ve uygulama yöntemleri
15) Yarıyıl Sonu Sınavı
16) Yarıyıl Sonu Sınavı
*Bu alan öğrencilerin ders öncesi hazırlık ve sonrası dersi pekiştirme için paylaşılan ders materyallerini içerir.

Ders İçin Zorunlu/Önerilen Kaynaklar

Ders Notları / Kitaplar: - Yapıda Sıhhi Tesisat (Cavit Sıdal-Etem Said Öz) Birsen Yayınevi
- Sıhhi Tesisat Meslek Teknolojisi (Kenan Yıldırım) MEB Yayını
- Yapıda Sıhhi Tesisat (Ahmet Arpat)
- Architectural Graphic Standarts (John Ray Hoke,Jr.,Faia)
- Technischer Ausbau Beispiele Für Die Praxis (HEA)

Diğer Kaynaklar: - Klima El Kitabı (Termo Klima)
- Understanding Buildings (Esmond Reid)
- Klima ve Havalandırma (Şadi Tamer)

Dersin Program Öğrenme Çıktılarına Katkı Düzeyi

Etkisi Yok 1 En Düşük 2 Düşük 3 Orta 4 Yüksek 5 En Yüksek
           
Program Öğrenme Çıktıları Katkı Oranı (1-5)
1) İç mimarlık ve çevre tasarımı alanındaki temel kuramsal ve uygulamalı bilgileri tanımlayabilme ve açıklayabilme.
2) İç mimarlık ve çevre tasarımı alanında kuramsal ve uygulamalı bilgileri kullanarak mekân tasarımı yapabilme. 5
3) Tarihsel ve çağdaş mimari akımları değerlendirebilme ve iç mimarlık üzerindeki etkilerini analiz edebilme.
4) Yapı sistemleri ve fiziksel çevre kontrolü konularını değerlendirerek tasarım süreçlerine entegre edebilme.
5) Estetik, işlevsellik ve sürdürülebilirlik ilkeleri doğrultusunda yaratıcı tasarım çözümleri geliştirebilme. 5
6) Kültürel ve mekânsal bağlamı analiz ederek tasarım kararlarını buna göre şekillendirebilme. 4
7) Dijital tasarım araçlarını ve teknik çizim programlarını etkin bir şekilde kullanarak proje sunumu yapabilme.
8) İç mimarlık projelerinde malzeme, üretim teknikleri ve teknolojik yenilikleri takip ederek uygun çözümler üretebilme.
9) Karşılaşılan tasarım ve uygulama problemlerini analiz ederek yenilikçi çözümler üretebilme.
10) İç mimarlık projelerinde bireysel veya ekip içinde sorumluluk alabilme, bağımsız karar verebilme ve süreci yönetebilme.
11) Güncel tasarım trendlerini, yeni teknolojileri ve bilimsel gelişmeleri takip edebilme ve iç mimarlık pratiğine entegre edebilme.
12) Disiplinler arası ekip çalışmalarında yer alabilme ve tasarım süreçlerinde etkin iletişim kurabilme.
13) Kullanıcı gereksinimlerini ve ergonomik prensipleri göz önünde bulundurarak iç mekân tasarımlarını şekillendirebilme.

BÖLÜM IV: DERSİN ÖĞRENME VE ÖĞRETME YÖNTEMLERİ İLE ÖLÇME VE DEĞERLENDİRME YÖNTEMLERİ

Dersin Öğrenme ve Öğretme Yöntemleri

(Üniversitemiz genelinde kullanılan tüm öğrenme ve öğretme yöntemleri sistematik olarak yönetilmektedir. Akademik birimlerden gelen talepler doğrultusunda bölüm/programların öğrenme ve öğretme yöntemleri ilgili kurullarımız tarafından değerlendirilmekte ve uygun bulunursa, üniversite havuzunda toplanmaktadır. Bölüm ve programlar, kendileri için program tasarımlarına uygun olan yöntemleri bu havuzdan seçebilmektedirler. Benzer şekilde, dersler için kullanılması uygun görülen yöntemler de programlar düzeyinde belirlenmiş olan yöntemler arasından seçilebilmektedir.)
Programa Genelinde Kullanılan Öğrenme ve Öğretme Yöntemleri
Ders İçin Kullanılan Öğrenme ve Öğretme Yöntemleri
Anlatım
Tartışma
Problem Çözme
Gösterip Yaptırma
Okuma
Ödev
Ders Konferansı
Soru Cevap
Bireysel ve Grup Çalışması

Dersin Ölçme ve Değerlendirme Yöntemleri

(Üniversitemiz genelinde kullanılan tüm ölçme ve değerlendirme yöntemleri sistematik olarak yönetilmektedir. Akademik birimlerden gelen talepler doğrultusunda bölüm/programların ölçme ve değerlendirme yöntemleri ilgili kurullarımız tarafından değerlendirilmekte ve uygun bulunursa, üniversite havuzunda toplanmaktadır. Bölüm ve programlar, kendileri için program tasarımlarına uygun olan yöntemleri bu havuzdan seçebilmektedirler. Benzer şekilde, dersler için kullanılması uygun görülen yöntemler de programlar düzeyinde belirlenmiş olan yöntemler arasından seçilebilmektedir.)
Programa Genelinde Kullanılan Ölçme ve Değerlendirme Yöntemleri
Ders İçin Kullanılan Ölçme ve Değerlendirme Yöntemleri
Ara Sınav
Yarıyıl Sonu Sınavı
Kısa Sınav

Dersin Ölçme ve Değerlendirme Yöntemlerinin Başarı Notuna Katkısı

Ölçme ve Değerlendirme Yöntemleri Uygulama Sayısı / Yarıyıl Katkı Oranı
Projeler 1 % 20.00
Ara Sınavlar 1 % 20.00
Yarıyıl Sonu Sınavı 1 % 50.00
Derse Aktif Katılım 1 % 10.00
Toplam % 100
YARIYIL İÇİ ÖLÇME VE DEĞERLENDİRME YÖNTEMLERİNİN BAŞARI NOTUNA KATKI ORANI % 50
YARIYIL SONU SINAVININ BAŞARI NOTUNA KATKI ORANI % 50
Toplam % 100

BÖLÜM V: DERSİN İŞ YÜKÜ VE AKTS KREDİSİ

ÖĞRENME VE ÖĞRETME ETKİNLİKLERİ İŞ YÜKÜ
Öğrenme ve Öğretme Etkinlikleri Etkinlik Sayısı/Yarıyıl Süresi (saat) Toplam İş Yükü
Ders 14 3 42
Laboratuvar 0 0 0
Uygulama 0 0 0
Derse Özgü Staj 0 0 0
Arazi Çalışması 0 0 0
Sınıf Dışı Ders Çalışması 0 0 0
Sunum / Seminer 0 0 0
Proje 0 0 0
Ödevler 1 5 5
Öğrenme ve Öğretme Etkinlikleri Toplam İş Yükü - - 47
ÖLÇME VE DEĞERLENDİRME ETKİNLİKLERİ İŞ YÜKÜ
Ölçme ve Değerlendirme Etkinlikleri Etkinlik Sayısı/Yarıyıl Süresi (saat) Toplam İş Yükü
Kısa Sınav 1 5 5
Ara Sınavlar 1 10 10
Yarıyıl Sonu Sınavı 1 10 10
Ölçme ve Değerlendirme Etkinlikleri Toplam İş Yükü - - 25
TOPLAM İŞ YÜKÜ (Öğrenme ve Öğretme + Ölçme ve Değerlendirme Etkinlikleri) 72
DERSİN AKTS KREDİSİ (Toplam İş Yükü/25.5 Saat) 3