DERSİN GENEL BİLGİLERİ

Ders Kodu Ders Adı Yıl Yarıyıl Teorik Pratik Kredi AKTS
60222METOZ-GRT0353 İllüstrasyon I 2 Güz 2 2 3 5
Dersin Türü: Zorunlu
Dersin Düzeyi: Lisans      TYYÇ:6. Düzey      QF-EHEA:1. Düzey      EQF-LLL:6. Düzey
Dersin Öğretim Dili: Türkçe
Dersin Ön/Yan Koşulu: Yoktur
Dersin Veriliş Şekli: Yüz yüze
Dersin Koordinatörü: Dr. Öğr. Üyesi ALİ ÇAĞAN UZMAN
Dersin Öğretim Eleman(lar)ı:




Dersin Kategorisi: Mesleki Alan

BÖLÜM II: DERSİN TANITIMI

Dersin Amacı ve İçeriği

Dersin Amacı: Amaç illüstrasyonun temellerinin ve tarihsel gelişiminin kavratılması, geleneksel ve dijital yöntemler ile biçim, doku, örüntü arayışı ve biçemsel bütünlüğe sahip illüstrasyon oluşturabilme becerisinin kazandırılmasıdır.
Dersin İçeriği: İllüstrasyon materyallerini ve yazılımlarını tanıma ve çizim egzersizleri, araştırmalar, sınırlı form kullanarak illüstrasyon üretme, illüstrasyon ve renk ilişkisi, illüstrasyon ve karakter tasarımı ilişkisinin sorgulama, illüstrasyon ve tipografi ilişkisinin tartışılması.

Dersin Öğrenme Çıktıları (DÖÇ)

Ders Öğrenme Çıktıları (DÖÇ), dersi başarı ile tamamlayan öğrencilerin kendilerinden sahip olmaları beklenen bilgi, beceri ve yetkinlikleri ifade eder. Bu bağlamda, bu ders için tanımlanmış olan Ders Öğrenme Çıktıları aşağıda verilmektedir.
Bilgi (Kuramsal ve/veya olgusal bilgi olarak tanımlanmıştır.)
  1) • İllüstrasyonun temel prensiplerini kavrar.
  2) • İllüstrasyonun türlerine ve yapım tekniklerine göre kategorizasyonunu yapıp ayırt eder.
Beceriler (Bilişsel ve/veya uygulama becerileri olarak tanımlanmıştır.)
  1) • Geleneksel illüstrasyonun üretiminde kullanılabilecek malzemeleri tanır ve illüstrasyonun teknikleri uygular.
  2) • İllüstrasyon üretim sürecini deneyimler.
Yetkinlikler ("Bağımsız Çalışabilme", "Sorumluluk Alabilme", "Öğrenme", "İletişim ve Sosyal" ve "Alana Özgü" yetkinlikler olarak tanımlanmıştır.)
  1) • İllüstrasyon metotlarını sentezler ve tasarımsal problemleri çözmek için kendi özgün illüstratif yolunu geliştirir.

Haftalık Ders Planı

Hafta Konu
Materyal Paylaşımı *
Ön Hazırlık Pekiştirme
1) 1. İllüstrasyon tanımı, tarihi ve gelişimi. Güncel illüstrasyon sanatı hakkında görüş paylaşımı ve tanınmış sanatçıların portfolyolarının incelenmesi.
2) 2. İllüstrasyonun kullanım alanlarının tanıtımı ve illüstrasyonu meslek edinen birisinin kariyer alternatifleri. Türkiye’de illüstrasyon ve Türk İllustratörler.
3) 3. Kolaj tekniğiyle albüm kapağı çalışması. Konu hakkında breif verilmesi ve tasarım sürecinin aktarılması.
4) 4. Kolaj çalışmasının devamı. Eskizlerin incelenmesi.
5) 5. Kapak tasarımlarının öğrenciler ile değerlendirilmesi. Alternatif tasarımlar üzerine sohbet.
6) 6. Şiir illüstrasyonu çalışması. Sınıfın katılımı ile resmedilecek şiirlerin kararlaştırılması ve eskiz çalışmaları. (Kapak ve arka kapak dahil toplam 8 sflik kitapçık olacak şekilde)
7) 7. Şiir illüstrasyonunun devamı, kapak tasarımları, kitabın kendi içerisindeki biçemsel tutarlılığı, illüstrasyonların çizgisel değerleri, çizim-tipografi uyumu ve illüstrasyonların özgünlüğü üzerine tartışma
8) 8. Ara sınav
9) 9. 2. Ara sınav: Şiir tasarımlarının teslimi
10) 10. Evrensel değere sahip illüstratörlerin çalışmalarının incelenmesi ve her öğrenciye stilini araştırmak üzere bir sanatçı verilmesi.
11) 11. Farklı sanatçıların çizgisini bulma arayışları, eskizler ve teknikler üzerine tartışma. Öğrenciler ile kararlaştırılan bir hayvanın seçilen sanatçının stilinde tasviri hakkında çalışma. (Piccasso'nun boğası, Rembrant'ın aslanları, Henri de Toulouse-Lautrec'in köpekleri vb. örneklerin incelenmesi.)
12) 12. Projenin devamı
13) 13. Projenin devamı, ortak istişare ve revize talepleri
14) 14. Projenin devamı, ortak istişare ve revize talepleri
15) Dönem boyunca işlenilen konuların üzerinden geçilmesi, kavramların pekiştirilmesi
16) final sınavı
*Bu alan öğrencilerin ders öncesi hazırlık ve sonrası dersi pekiştirme için paylaşılan ders materyallerini içerir.

Ders İçin Zorunlu/Önerilen Kaynaklar

Ders Notları / Kitaplar: • Taylor, R. (2004). The Encyclopedia of Animation Techniques. Quarto Publishing, Boston
• Simon, M. (2000). Storyboards, Second Edition: Motion In Art. Focal Press, Burlington
• Laybourne, K. (1998), The Animation Book. Three Rivers Press, New York
Diğer Kaynaklar: • Furniss M. (1998). The Animation Bible. Abrams, California
• Williams R. (2001). Animator's Survival Kit. Faber and Faber Limited, London
• Martin Salisbury, Illustrating Children's Books: Creating Pictures for Publication, 2004
• Jill bossert, Children's Book Illustration: Step by Step Techniques, a Unique Guide from the Masters, 1998.
• Zegen, Lawrence, The Fundamentals of Illustration, 2005.
• Walton, Roger, The Big Book of Illustration Ideas, 2009.
• Loomis, Andrew, Creative illustration, 2012.
• Gregory, Danny, An Illustrated Life: Drawing Inspiration from the Private Sketchbooks of Artists, Illustrators and Designers, 2008.
• R,Clanton, Little Big Books: Illustrations for Children's Picture Books, 2012
• Bautista, Traci, Doodles Unleashed: Mixed-Media Techniques for Doodling, 2012
• Button B. (2002). Nonlinear Editing: Storytelling, Aesthetics, & Craft. CMP Books, Kansas
• Pearlman K. (2009). Cutting Rhythms: Shaping the Film Edit. Focal Press, Burlington

Dersin Program Öğrenme Çıktılarına Katkı Düzeyi

Etkisi Yok 1 En Düşük 2 Düşük 3 Orta 4 Yüksek 5 En Yüksek
           
Program Öğrenme Çıktıları Katkı Oranı (1-5)
1) Grafik tasarımın temel kavramlarını, tarihsel gelişimini ve kuramsal çerçevesini açıklayabilir.
2) Görsel iletişim tasarımında kullanılan tipografi, renk teorisi ve kompozisyon ilkelerini tanımlayabilir.
3) Grafik tasarımın toplumsal, kültürel ve etik boyutlarını değerlendirerek disiplinlerarası bir bakış açısı geliştirebilir.
4) Yaratıcı problem çözme yöntemlerini kullanarak özgün ve yenilikçi tasarım çözümleri geliştirebilir.
5) Görsel hiyerarşi, algı psikolojisi ve kullanıcı deneyimi (UX) ilkelerini kullanarak uluslararası pazara uygun tasarımlar yapabilir.
6) Dijital araçlar ve tasarım yazılımlarını etkin kullanarak profesyonel grafik tasarım çalışmaları gerçekleştirebilir.
7) Uluslararası grafik tasarım projelerinde bireysel veya ekip içinde sorumluluk alarak yaratıcı çözümler geliştirebilir.
8) Grafik tasarım projelerini yönetebilir ve süreçlerini planlayarak profesyonel çalışma disiplinini uygulayabilir.
9) Grafik tasarım alanındaki küresel yenilikleri, teknolojileri ve metodolojileri takip ederek kendini sürekli geliştirebilir.
10) Kültürlerarası tasarım ilkelerini benimseyerek küresel kitlelere hitap eden görsel çözümler üretebilir.
11) Kültürel çeşitliliğe duyarlı, etik değerlere uygun ve sürdürülebilir tasarım çözümleri geliştirebilir.
12) Grafik tasarım süreçlerinde bağımsız çalışma ve takım çalışmasına katılım sağlayabilir.

BÖLÜM IV: DERSİN ÖĞRENME VE ÖĞRETME YÖNTEMLERİ İLE ÖLÇME VE DEĞERLENDİRME YÖNTEMLERİ

Dersin Öğrenme ve Öğretme Yöntemleri

(Üniversitemiz genelinde kullanılan tüm öğrenme ve öğretme yöntemleri sistematik olarak yönetilmektedir. Akademik birimlerden gelen talepler doğrultusunda bölüm/programların öğrenme ve öğretme yöntemleri ilgili kurullarımız tarafından değerlendirilmekte ve uygun bulunursa, üniversite havuzunda toplanmaktadır. Bölüm ve programlar, kendileri için program tasarımlarına uygun olan yöntemleri bu havuzdan seçebilmektedirler. Benzer şekilde, dersler için kullanılması uygun görülen yöntemler de programlar düzeyinde belirlenmiş olan yöntemler arasından seçilebilmektedir.)
Programa Genelinde Kullanılan Öğrenme ve Öğretme Yöntemleri
Ders İçin Kullanılan Öğrenme ve Öğretme Yöntemleri
Anlatım
Tartışma
Gösterip Yaptırma
Beyin Fırtınası

Dersin Ölçme ve Değerlendirme Yöntemleri

(Üniversitemiz genelinde kullanılan tüm ölçme ve değerlendirme yöntemleri sistematik olarak yönetilmektedir. Akademik birimlerden gelen talepler doğrultusunda bölüm/programların ölçme ve değerlendirme yöntemleri ilgili kurullarımız tarafından değerlendirilmekte ve uygun bulunursa, üniversite havuzunda toplanmaktadır. Bölüm ve programlar, kendileri için program tasarımlarına uygun olan yöntemleri bu havuzdan seçebilmektedirler. Benzer şekilde, dersler için kullanılması uygun görülen yöntemler de programlar düzeyinde belirlenmiş olan yöntemler arasından seçilebilmektedir.)
Programa Genelinde Kullanılan Ölçme ve Değerlendirme Yöntemleri
Ders İçin Kullanılan Ölçme ve Değerlendirme Yöntemleri
Ara Sınav
Yarıyıl Sonu Sınavı
Kısa Sınav
Ödev Değerlendirme

Dersin Ölçme ve Değerlendirme Yöntemlerinin Başarı Notuna Katkısı

Ölçme ve Değerlendirme Yöntemleri Uygulama Sayısı / Yarıyıl Katkı Oranı
Projeler 2 % 20.00
Ara Sınavlar 1 % 30.00
Yarıyıl Sonu Sınavı 1 % 50.00
Toplam % 100
YARIYIL İÇİ ÖLÇME VE DEĞERLENDİRME YÖNTEMLERİNİN BAŞARI NOTUNA KATKI ORANI % 50
YARIYIL SONU SINAVININ BAŞARI NOTUNA KATKI ORANI % 50
Toplam % 100

BÖLÜM V: DERSİN İŞ YÜKÜ VE AKTS KREDİSİ

ÖĞRENME VE ÖĞRETME ETKİNLİKLERİ İŞ YÜKÜ
Öğrenme ve Öğretme Etkinlikleri Etkinlik Sayısı/Yarıyıl Süresi (saat) Toplam İş Yükü
Ders 3 3 9
Laboratuvar 0 0 0
Uygulama 4 8 32
Derse Özgü Staj 0 0 0
Arazi Çalışması 0 0 0
Sınıf Dışı Ders Çalışması 6 3 18
Sunum / Seminer 0 0 0
Proje 0 0 0
Ödevler 1 4 4
Öğrenme ve Öğretme Etkinlikleri Toplam İş Yükü - - 63
ÖLÇME VE DEĞERLENDİRME ETKİNLİKLERİ İŞ YÜKÜ
Ölçme ve Değerlendirme Etkinlikleri Etkinlik Sayısı/Yarıyıl Süresi (saat) Toplam İş Yükü
Kısa Sınav 2 12 24
Ara Sınavlar 2 10 20
Yarıyıl Sonu Sınavı 2 10 20
Ölçme ve Değerlendirme Etkinlikleri Toplam İş Yükü - - 64
TOPLAM İŞ YÜKÜ (Öğrenme ve Öğretme + Ölçme ve Değerlendirme Etkinlikleri) 127
DERSİN AKTS KREDİSİ (Toplam İş Yükü/25.5 Saat) 5