ANASAYFAKURUMSAL BİLGİLEREĞİTİM VE ÖĞRETİM PROGRAMLARI Radyo,Televizyon ve SinemaSERTİFİKA PROGRAMLARIÖĞRENCİLER İÇİN FAYDALI BİLGİLER, KAYNAKLAR VE SERVİSLERFAYDALI LİNKLER VE DÖKÜMANLARİLAVE VE DESTEKLEYİCİ BİLGİLER

DERSİN GENEL BİLGİLERİ

Ders Kodu Ders Adı Yıl Yarıyıl Teorik Pratik Kredi AKTS
60211METOZ-RTS0242 Kamera ve Aydınlatma Teknikleri 1 Bahar 1 2 2 5
Dersin Türü: Zorunlu
Dersin Düzeyi: Lisans      TYYÇ:6. Düzey      QF-EHEA:1. Düzey      EQF-LLL:6. Düzey
Dersin Öğretim Dili: Turkish
Dersin Ön/Yan Koşulu: Yoktur
Dersin Veriliş Şekli: Uzaktan Eğitim
Dersin Koordinatörü: Öğretim Görevlisi FARUK SOLMAZ
Dersin Öğretim Eleman(lar)ı: Öğretim Görevlisi FARUK SOLMAZ
Dersin Kategorisi: Mesleki Alan

BÖLÜM II: DERSİN TANITIMI

Dersin Amacı ve İçeriği

Dersin Amacı: Bu dersi başarıyla tamamlayan bir öğrenci, görüntü düzenlemesine dair teknik detayları profesyonel düzeyde açıklar ve organize eder. Sinema ve televizyon aydınlatmasına dair teorik ve pratik bilgileri tanır ve ışık ekipmanlarını görüntüyü destekleyecek ölçüde düzenler.
Dersin İçeriği: 4K ve Üst Çözünürlükler & Sıkıştırma ve Dijital Görüntü Cihazları, Objektifler ve Netlik, Görüntü Denetiminde Renk, Kontrast, Filtreler, Pozlama, Dalga Biçimi ve Vektörskop, Işıklandırmanın Temelleri, Işıklandırmanın İlkeleri, Işık Türleri, Aydınlatma İle Anlam Yaratma, Oyuncu ve Konuyu Aydınlatmak, Mekanda Işıklandırma, Chiaroscuro ve Temel Unsurlar, Rembrandt, Cameo ve Silüet Aydınlatmaları ve Sinemada Dramatik Aydınlatma başlıkları dersin içeriğini oluşturmaktadır.

Dersin Öğrenme Çıktıları (DÖÇ)

Ders Öğrenme Çıktıları (DÖÇ), dersi başarı ile tamamlayan öğrencilerin kendilerinden sahip olmaları beklenen bilgi, beceri ve yetkinlikleri ifade eder. Bu bağlamda, bu ders için tanımlanmış olan Ders Öğrenme Çıktıları aşağıda verilmektedir.
Bilgi (Kuramsal ve/veya olgusal bilgi olarak tanımlanmıştır.)
  1) Görüntü cihazlarının teknik ayarlarını profesyonel seviyede uygular.
  2) Görüntü için kullanılan lensler ve netlik mekanizmasını özetler.
  3) Işıklandırmaya dair temel bilgileri tanımlar.
  4) Işık türlerini tanır ve onları sıralar.
Beceriler (Bilişsel ve/veya uygulama becerileri olarak tanımlanmıştır.)
  1) Kamera üzerinde ayrıntılı ayarları denetler.
  2) Farklı ışık türlerini bir arada formüle eder.
  3) Chiaroscuro ve dramatik aydınlatmayı tasarlar.
Yetkinlikler ("Bağımsız Çalışabilme", "Sorumluluk Alabilme", "Öğrenme", "İletişim ve Sosyal" ve "Alana Özgü" yetkinlikler olarak tanımlanmıştır.)
  1) Sahnelerin dramatik etkisini ışıklandırmayla planlar.
  2) Kamera ve ışık üzerine ekipleri organize eder.
  3) Kamera üzerindeki teknik ayarları ışığa bağlı olarak yapılandırır.

Haftalık Ders Planı

Hafta Konu
Materyal Paylaşımı *
Ön Hazırlık Pekiştirme
1) Giriş, Tanışma & Ders Kaynaklarının ve İçeriklerinin Aktarımı, 4K ve Üst Çözünürlükler & Sıkıştırma ve Dijital Görüntü Cihazları
2) Kamera ekipmanları, Objektifler ve Netlik
3) Görüntü Denetimi-I (Renk & Kontrast ve Filtreler)
4) Görüntü Denetimi-II (Pozlama & Dalga Biçimi ve Vektörskop)
5) Işıklandırmanın Temel Bilgileri-I
6) Işıklandırmanın Temel Bilgileri-II
7) Haber ve program çekim uygulamaları
8) Vize haftası
9) Televizyon kameramanlığı (Haber, program, spor kameramanlığı içerik üretimi)
10) Aydınlatma ile Anlam Yaratma
11) Oyuncuyu ve Konuyu Aydınlatmak
12) Haber-Program röportajı, Detay çekimi (Yapımın tüm çekim içeriği)
13) Chiaroscuro ve Temel Unsurlar: Rembrandt & Cameo & Silüet
14) Sinemada Dramatik Aydınlatma: Akımlar ve Görüşler
*Bu alan öğrencilerin ders öncesi hazırlık ve sonrası dersi pekiştirme için paylaşılan ders materyallerini içerir.

Ders İçin Zorunlu/Önerilen Kaynaklar

Ders Notları / Kitaplar: ● Uygulamalı Sinematografi – Paul Wheeler – Es Yayınları
● Sinematografi: Kuram ve Uygulama – Blain Brown – Hil Yayınları
● Sinema ve Videoda Işıklandırma – Blain Brown – Hil Yayınları
● Sinema ve Televizyon İçin Aydınlatma Tekniği – Gerald Millerson – Es Yayınları
Diğer Kaynaklar: Önerilen kaynaklar:
(Aşağıdaki liste genel anlamda yardımcı kaynaklardır)

● Dijital Video ile Sinema – İlker Canikligil – Alfa Yayınları
● Film Sanatı – David Bordwell & Kristin Thompson – DeKi Yayınları

Web Kaynakları:

● Google Scholar (akademik)
Konu başlığı yazılarak ilgili tez, makale, kitap pdf vs. ulaşılabilir.
Makale Önerileri
Işık ve Aydınlatma: Işığın Televizyon ve Sinemada İşlevsel Kullanımı Üzerine Bir Değerlendirme – Fatih Bayram
Sinemada Işık Kullanımı ve Örnek Bir Çözümleme – Mustafa Sözen & Handan Dayı

● www.imdb.com
Internet Movie Database

● https://sinekutuphane.wordpress.com/pdf-arsivi/
Sinema Kütüphanesi – Kitap PDF dosyalarına erişim sağlanabilir.

● https://filmkafa.wordpress.com/pdf-kafasi/
Kitap PDF dosyalarına erişim sağlanabilir.

● YÖK tez arşivi (tez.yok.gov.tr)
Tez No: 434466 – Türk Sinematografisinin Dijital Sinema Teknolojisine Geçiş Sorunlarının İncelenmesi – FATİH ÇALIŞKAN
Tez No: 516460 – Dijital Kameraların Sinemaya Katkısı ve Yeri – GÖRKEM KATMER
Tez No: 569991 – Sinematografik Bir Unsur Olarak Aydınlatma Tekniğinin Türk Sineması Polisiye Filmlerinde Kullanımı – ONUR ERKAN
Tez No: 291369 – Sinema ve Televizyonda Aydınlatmanın Rolü – GÖZDE SUNAL
Tez No: 534552 – Resim Sanatında Kullanılan Chiaroscuro Işık Tekniğinin Sinemada Görsel Dile Katkısı – AYBARS BORA KAHYAOĞLU
Tez No: 354828 – Sinema Yapımlarında Görsel Eğretileme ve Anlatım Aracı Olarak Işık: Kara Film Örneği – MEHMET SEFA DOĞRU
Tez No: 341330 – Korku-Gerilim Sinemasında Aydınlatma Kullanımı ile Atmosfer-Duygu Yaratımı Siyah Kuğu Film Örneği – MERİÇ BİLEN

BÖLÜM III: DERSİN PROGRAM ÖĞRENME ÇIKTILARI İLE İLİŞKİSİ

(Aşağıdaki matris, ders öğrenme çıktıları (DÖÇ) ile program öğrenme çıktıları (KPÖÇ ve APÖÇ) ile bağını ve (varsa) onlara hangi düzeyde katkı sağladığını sayısal olarak göstermektedir.

Ders Öğrenme Çıktıları ile Program Öğrenme Çıktıları İlişki Matrisi

(KPÖÇ: Kilit Program Öğrenme Çıktılarını; APÖÇ: KPÖÇ ile ilişkilendirilmiş Alt Öğrenme Çıktılarını tanımlar. )
DÖÇ/PÖÇ KPÖÇ 1 KPÖÇ 2 KPÖÇ 3 KPÖÇ 4 KPÖÇ 5
1 2 3 4 1 2 3 4 1 2 1 2 3 4 1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12
DÖÇ1
DÖÇ2
DÖÇ3
DÖÇ4
DÖÇ5
DÖÇ6
DÖÇ7
DÖÇ8
DÖÇ9
DÖÇ10

Dersin Program Öğrenme Çıktılarına Katkı Düzeyi

Etkisi Yok 1 En Düşük 2 Düşük 3 Orta 4 Yüksek 5 En Yüksek
           
Program Öğrenme Çıktıları Katkı Oranı (1-5)
1) Radyo, Televizyon ve Sinema alanlarına ilişkin disiplinlerarası tarihsel ve kuramsal bilgiyi değerlendirir.
2) Radyo, Televizyon ve Sinema alanında teknik ve sanatsal birikimini üretim süreçlerinde sentezleyerek kullanır. 3
3) Uygun kuram ve yöntemleri kullanarak medya yapım ve yönetim süreçlerini planlayabilir, koordine edebilir, yürütebilir ve gereken kontrolleri yapabilir. 4
4) Bir yarı yıl boyunca iş hayatının içinde bulunarak öğrendiği teorik bilgileri yaşama geçirir.
5) İş dünyasının ve toplumun beklentileri doğrultusunda gelişen ve üniversitemizin kurumsal çıktıları olarak tanımlamış olduğu yetkinlikleri ileri düzeyde kazanır.

BÖLÜM IV: DERSİN ÖĞRENME VE ÖĞRETME YÖNTEMLERİ İLE ÖLÇME VE DEĞERLENDİRME YÖNTEMLERİ

Dersin Öğrenme ve Öğretme Yöntemleri

(Üniversitemiz genelinde kullanılan tüm öğrenme ve öğretme yöntemleri sistematik olarak yönetilmektedir. Akademik birimlerden gelen talepler doğrultusunda bölüm/programların öğrenme ve öğretme yöntemleri ilgili kurullarımız tarafından değerlendirilmekte ve uygun bulunursa, üniversite havuzunda toplanmaktadır. Bölüm ve programlar, kendileri için program tasarımlarına uygun olan yöntemleri bu havuzdan seçebilmektedirler. Benzer şekilde, dersler için kullanılması uygun görülen yöntemler de programlar düzeyinde belirlenmiş olan yöntemler arasından seçilebilmektedir.)
Programa Genelinde Kullanılan Öğrenme ve Öğretme Yöntemleri
Ders İçin Kullanılan Öğrenme ve Öğretme Yöntemleri
Anlatım
Tartışma
Vaka Çalışması
Problem Çözme
Gösterip Yaptırma
Gösterim
Laboratuvar
Okuma
Ödev
Proje Hazırlama
Tez Hazırlama
Akran Eğitimi
Seminer
Teknik Gezi
Ders Konferansı
Beyin Fırtınası
Soru Cevap
Bireysel ve Grup Çalışması
Rol Oynama-Canlandırma-Doğaçlama
Stüdyo Uygulamaları
Derse Aktif Katılım

Dersin Ölçme ve Değerlendirme Yöntemleri

(Üniversitemiz genelinde kullanılan tüm ölçme ve değerlendirme yöntemleri sistematik olarak yönetilmektedir. Akademik birimlerden gelen talepler doğrultusunda bölüm/programların ölçme ve değerlendirme yöntemleri ilgili kurullarımız tarafından değerlendirilmekte ve uygun bulunursa, üniversite havuzunda toplanmaktadır. Bölüm ve programlar, kendileri için program tasarımlarına uygun olan yöntemleri bu havuzdan seçebilmektedirler. Benzer şekilde, dersler için kullanılması uygun görülen yöntemler de programlar düzeyinde belirlenmiş olan yöntemler arasından seçilebilmektedir.)
Programa Genelinde Kullanılan Ölçme ve Değerlendirme Yöntemleri
Ders İçin Kullanılan Ölçme ve Değerlendirme Yöntemleri
Ara Sınav
Sunum
Yarıyıl Sonu Sınavı
Kısa Sınav
Rapor Değerlendirme
Ödev Değerlendirme
Sözlü sınav
Tez Sunma
Jüri Değerlendirmesi
Uygulama Sınavı
İşyerinde Uygulama Eğitimi Değerlendirmesi
Derse Aktif Katılım
Tartışmalara Katılım

DÖÇ İle Öğrenme-Öğretme Yöntemleri ve Ölçme-Değerlendirme Yöntemleri İlişki Matrisi

(Aşağıdaki matris, dersin öğrenme çıktıları ile ilişkili olarak ders için belirlenmiş olan öğrenme ve öğretme yöntem(leri) ile ölçme ve değerlendirme yöntem(leri)ni göstermektedir.)
ÖĞRENME VE ÖĞRETME YÖNTEMLERİ
DERS ÖĞRENME ÇIKTILARI
ÖLÇME VE DEĞERLENDİRME YÖNTEMLERİ
DÖÇ1 DÖÇ2 DÖÇ3 DÖÇ4 DÖÇ5 DÖÇ6 DÖÇ7 DÖÇ8 DÖÇ9 DÖÇ10
-Anlatım -Ara Sınav
-Tartışma -Sunum
-Vaka Çalışması -Yarıyıl Sonu Sınavı
-Problem Çözme -Kısa Sınav
-Gösterip Yaptırma -Rapor Değerlendirme
-Gösterim -Ödev Değerlendirme
-Laboratuvar -Sözlü sınav
-Okuma -Tez Sunma
-Ödev -Jüri Değerlendirmesi
-Proje Hazırlama -Uygulama Sınavı
-Tez Hazırlama -İşyerinde Uygulama Eğitimi Değerlendirmesi
-Akran Eğitimi -Derse Aktif Katılım
-Seminer -Tartışmalara Katılım
-Teknik Gezi
-Ders Konferansı
-Beyin Fırtınası
-Soru Cevap
-Bireysel ve Grup Çalışması
-Rol Oynama-Canlandırma-Doğaçlama
-Stüdyo Uygulamaları
-Derse Aktif Katılım

Dersin Ölçme ve Değerlendirme Yöntemlerinin Başarı Notuna Katkısı

Ölçme ve Değerlendirme Yöntemleri Uygulama Sayısı / Yarıyıl Katkı Oranı
Kısa Sınavlar 1 % 10.00
Ödev 1 % 10.00
Ara Sınavlar 1 % 30.00
Yarıyıl Sonu Sınavı 1 % 50.00
Toplam % 100
YARIYIL İÇİ ÖLÇME VE DEĞERLENDİRME YÖNTEMLERİNİN BAŞARI NOTUNA KATKI ORANI % 50
YARIYIL SONU SINAVININ BAŞARI NOTUNA KATKI ORANI % 50
Toplam % 100

BÖLÜM V: DERSİN İŞ YÜKÜ VE AKTS KREDİSİ

ÖĞRENME VE ÖĞRETME ETKİNLİKLERİ İŞ YÜKÜ
Öğrenme ve Öğretme Etkinlikleri Etkinlik Sayısı/Yarıyıl Süresi (saat) Toplam İş Yükü
Ders 14 3 42
Laboratuvar 0 0 0
Uygulama 0 0 0
Derse Özgü Staj 0 0 0
Arazi Çalışması 0 0 0
Sınıf Dışı Ders Çalışması 0 0 0
Sunum / Seminer 0 0 0
Proje 0 0 0
Ödevler 2 5 10
Öğrenme ve Öğretme Etkinlikleri Toplam İş Yükü - - 52
ÖLÇME VE DEĞERLENDİRME ETKİNLİKLERİ İŞ YÜKÜ
Ölçme ve Değerlendirme Etkinlikleri Etkinlik Sayısı/Yarıyıl Süresi (saat) Toplam İş Yükü
Kısa Sınav 2 10 20
Ara Sınavlar 1 20 20
Yarıyıl Sonu Sınavı 1 30 30
Ölçme ve Değerlendirme Etkinlikleri Toplam İş Yükü - - 70
TOPLAM İŞ YÜKÜ (Öğrenme ve Öğretme + Ölçme ve Değerlendirme Etkinlikleri) 122
DERSİN AKTS KREDİSİ (Toplam İş Yükü/25.5 Saat) 5