ANASAYFAKURUMSAL BİLGİLEREĞİTİM VE ÖĞRETİM PROGRAMLARI Radyo,Televizyon ve SinemaSERTİFİKA PROGRAMLARIÖĞRENCİLER İÇİN FAYDALI BİLGİLER, KAYNAKLAR VE SERVİSLERFAYDALI LİNKLER VE DÖKÜMANLARİLAVE VE DESTEKLEYİCİ BİLGİLER

DERSİN GENEL BİLGİLERİ

Ders Kodu Ders Adı Yıl Yarıyıl Teorik Pratik Kredi AKTS
60211METOZ-RTS0242 Kamera ve Aydınlatma Teknikleri 1 Bahar 1 2 2 5
Dersin Türü: Zorunlu
Dersin Düzeyi: Lisans      TYYÇ:6. Düzey      QF-EHEA:1. Düzey      EQF-LLL:6. Düzey
Dersin Öğretim Dili: Turkish
Dersin Ön/Yan Koşulu: Yoktur
Dersin Veriliş Şekli: Uzaktan Eğitim
Dersin Koordinatörü: Doçent Dr. EMRE AHMET SEÇMEN
Dersin Öğretim Eleman(lar)ı:



Dersin Kategorisi: Mesleki Alan

BÖLÜM II: DERSİN TANITIMI

Dersin Amacı ve İçeriği

Dersin Amacı: Bu dersi başarıyla tamamlayan bir öğrenci, görüntü düzenlemesine dair teknik detayları profesyonel düzeyde açıklar ve organize eder. Sinema ve televizyon aydınlatmasına dair teorik ve pratik bilgileri tanır ve ışık ekipmanlarını görüntüyü destekleyecek ölçüde düzenler.
Dersin İçeriği: 4K ve Üst Çözünürlükler & Sıkıştırma ve Dijital Görüntü Cihazları, Objektifler ve Netlik, Görüntü Denetiminde Renk, Kontrast, Filtreler, Pozlama, Dalga Biçimi ve Vektörskop, Işıklandırmanın Temelleri, Işıklandırmanın İlkeleri, Işık Türleri, Aydınlatma İle Anlam Yaratma, Oyuncu ve Konuyu Aydınlatmak, Mekanda Işıklandırma, Chiaroscuro ve Temel Unsurlar, Rembrandt, Cameo ve Silüet Aydınlatmaları ve Sinemada Dramatik Aydınlatma başlıkları dersin içeriğini oluşturmaktadır.

Dersin Öğrenme Çıktıları (DÖÇ)

Ders Öğrenme Çıktıları (DÖÇ), dersi başarı ile tamamlayan öğrencilerin kendilerinden sahip olmaları beklenen bilgi, beceri ve yetkinlikleri ifade eder. Bu bağlamda, bu ders için tanımlanmış olan Ders Öğrenme Çıktıları aşağıda verilmektedir.
Bilgi (Kuramsal ve/veya olgusal bilgi olarak tanımlanmıştır.)
  1) Görüntü cihazlarının teknik ayarlarını profesyonel seviyede uygular.
  2) Görüntü için kullanılan lensler ve netlik mekanizmasını özetler.
  3) Işıklandırmaya dair temel bilgileri tanımlar.
  4) Işık türlerini tanır ve onları sıralar.
Beceriler (Bilişsel ve/veya uygulama becerileri olarak tanımlanmıştır.)
  1) Kamera üzerinde ayrıntılı ayarları denetler.
  2) Farklı ışık türlerini bir arada formüle eder.
  3) Chiaroscuro ve dramatik aydınlatmayı tasarlar.
Yetkinlikler ("Bağımsız Çalışabilme", "Sorumluluk Alabilme", "Öğrenme", "İletişim ve Sosyal" ve "Alana Özgü" yetkinlikler olarak tanımlanmıştır.)
  1) Sahnelerin dramatik etkisini ışıklandırmayla planlar.
  2) Kamera ve ışık üzerine ekipleri organize eder.
  3) Kamera üzerindeki teknik ayarları ışığa bağlı olarak yapılandırır.

Haftalık Ders Planı

Hafta Konu
Materyal Paylaşımı *
Ön Hazırlık Pekiştirme
1) Giriş, Tanışma & Ders Kaynaklarının ve İçeriklerinin Aktarımı, 4K ve Üst Çözünürlükler & Sıkıştırma ve Dijital Görüntü Cihazları
2) Kamera ekipmanları, Objektifler ve Netlik
3) Görüntü Denetimi-I (Renk & Kontrast ve Filtreler)
4) Görüntü Denetimi-II (Pozlama & Dalga Biçimi ve Vektörskop)
5) Işıklandırmanın Temel Bilgileri-I
6) Işıklandırmanın Temel Bilgileri-II
7) Haber ve program çekim uygulamaları
8) Vize haftası
9) Televizyon kameramanlığı (Haber, program, spor kameramanlığı içerik üretimi)
10) Aydınlatma ile Anlam Yaratma
11) Oyuncuyu ve Konuyu Aydınlatmak
12) Haber-Program röportajı, Detay çekimi (Yapımın tüm çekim içeriği)
13) Chiaroscuro ve Temel Unsurlar: Rembrandt & Cameo & Silüet
14) Sinemada Dramatik Aydınlatma: Akımlar ve Görüşler
*Bu alan öğrencilerin ders öncesi hazırlık ve sonrası dersi pekiştirme için paylaşılan ders materyallerini içerir.

Ders İçin Zorunlu/Önerilen Kaynaklar

Ders Notları / Kitaplar: ● Uygulamalı Sinematografi – Paul Wheeler – Es Yayınları
● Sinematografi: Kuram ve Uygulama – Blain Brown – Hil Yayınları
● Sinema ve Videoda Işıklandırma – Blain Brown – Hil Yayınları
● Sinema ve Televizyon İçin Aydınlatma Tekniği – Gerald Millerson – Es Yayınları
Diğer Kaynaklar: Önerilen kaynaklar:
(Aşağıdaki liste genel anlamda yardımcı kaynaklardır)

● Dijital Video ile Sinema – İlker Canikligil – Alfa Yayınları
● Film Sanatı – David Bordwell & Kristin Thompson – DeKi Yayınları

Web Kaynakları:

● Google Scholar (akademik)
Konu başlığı yazılarak ilgili tez, makale, kitap pdf vs. ulaşılabilir.
Makale Önerileri
Işık ve Aydınlatma: Işığın Televizyon ve Sinemada İşlevsel Kullanımı Üzerine Bir Değerlendirme – Fatih Bayram
Sinemada Işık Kullanımı ve Örnek Bir Çözümleme – Mustafa Sözen & Handan Dayı

● www.imdb.com
Internet Movie Database

● https://sinekutuphane.wordpress.com/pdf-arsivi/
Sinema Kütüphanesi – Kitap PDF dosyalarına erişim sağlanabilir.

● https://filmkafa.wordpress.com/pdf-kafasi/
Kitap PDF dosyalarına erişim sağlanabilir.

● YÖK tez arşivi (tez.yok.gov.tr)
Tez No: 434466 – Türk Sinematografisinin Dijital Sinema Teknolojisine Geçiş Sorunlarının İncelenmesi – FATİH ÇALIŞKAN
Tez No: 516460 – Dijital Kameraların Sinemaya Katkısı ve Yeri – GÖRKEM KATMER
Tez No: 569991 – Sinematografik Bir Unsur Olarak Aydınlatma Tekniğinin Türk Sineması Polisiye Filmlerinde Kullanımı – ONUR ERKAN
Tez No: 291369 – Sinema ve Televizyonda Aydınlatmanın Rolü – GÖZDE SUNAL
Tez No: 534552 – Resim Sanatında Kullanılan Chiaroscuro Işık Tekniğinin Sinemada Görsel Dile Katkısı – AYBARS BORA KAHYAOĞLU
Tez No: 354828 – Sinema Yapımlarında Görsel Eğretileme ve Anlatım Aracı Olarak Işık: Kara Film Örneği – MEHMET SEFA DOĞRU
Tez No: 341330 – Korku-Gerilim Sinemasında Aydınlatma Kullanımı ile Atmosfer-Duygu Yaratımı Siyah Kuğu Film Örneği – MERİÇ BİLEN

Dersin Program Öğrenme Çıktılarına Katkı Düzeyi

Etkisi Yok 1 En Düşük 2 Düşük 3 Orta 4 Yüksek 5 En Yüksek
           
Program Öğrenme Çıktıları Katkı Oranı (1-5)
1) Radyo, televizyon ve sinema alanlarında kuramsal bilgileri tanımlayabilme, bu alanların tarihi gelişimini değerlendirebilme
2) Güncel toplumsal olaylar, tarih ve kültür-sanat dünyasına ilişkin gelişmeleri yorumlayabilme
3) Kitle iletişimi ve dijital iletişimin toplum üzerindeki etkisini değerlendirebilme
4) Radyo, televizyon ve sinema alanında güncel medya teknolojileri ve araçlarını değerlendirebilme ve kullanabilme 4
5) Bir filmi, radyo ya da televizyon programını yorumlayabilme
6) Haber, kurmaca, belgesel, video sanatı gibi medyanın farklı alanlarını tanımlayabilme; bu alanlarda uluslararası gelişmeleri takip edip değerlendirebilme 1
7) Uygun kuram ve yöntemleri kullanarak medya yapım ve yönetim süreçlerini koordine edebilme
8) Dijital Medya teknolojileri dönüşümü ile ilgili gelişmeleri değerlendirebilme
9) Bir yarı yıl boyunca iş hayatının içinde bulunarak öğrendiği teorik bilgileri uygulayabilme
10) Radyo, televizyon ve sinema alanında yaratıcı içerik üretebilme 2
11) Değişimi değerlendirebilme ve yönetebilme yetkinliği kazanır
12) Yaşamboyu öğrenme bilinciyle kişisel ve sosyal gelişim gösterebilme
13) Avrupa Dil Portfolyosunun en az B1 düzeyinde tanımlanan Yabancı Dilde (İngilizce) iletişim kurabilme (Öğretim dili İngilizce olan programlar için B2/B2+ düzeyinde).

BÖLÜM IV: DERSİN ÖĞRENME VE ÖĞRETME YÖNTEMLERİ İLE ÖLÇME VE DEĞERLENDİRME YÖNTEMLERİ

Dersin Öğrenme ve Öğretme Yöntemleri

(Üniversitemiz genelinde kullanılan tüm öğrenme ve öğretme yöntemleri sistematik olarak yönetilmektedir. Akademik birimlerden gelen talepler doğrultusunda bölüm/programların öğrenme ve öğretme yöntemleri ilgili kurullarımız tarafından değerlendirilmekte ve uygun bulunursa, üniversite havuzunda toplanmaktadır. Bölüm ve programlar, kendileri için program tasarımlarına uygun olan yöntemleri bu havuzdan seçebilmektedirler. Benzer şekilde, dersler için kullanılması uygun görülen yöntemler de programlar düzeyinde belirlenmiş olan yöntemler arasından seçilebilmektedir.)
Programa Genelinde Kullanılan Öğrenme ve Öğretme Yöntemleri
Ders İçin Kullanılan Öğrenme ve Öğretme Yöntemleri
Anlatım
Problem Çözme
Gösterip Yaptırma
Gösterim
Ödev
Proje Hazırlama
Soru Cevap
Bireysel ve Grup Çalışması

Dersin Ölçme ve Değerlendirme Yöntemleri

(Üniversitemiz genelinde kullanılan tüm ölçme ve değerlendirme yöntemleri sistematik olarak yönetilmektedir. Akademik birimlerden gelen talepler doğrultusunda bölüm/programların ölçme ve değerlendirme yöntemleri ilgili kurullarımız tarafından değerlendirilmekte ve uygun bulunursa, üniversite havuzunda toplanmaktadır. Bölüm ve programlar, kendileri için program tasarımlarına uygun olan yöntemleri bu havuzdan seçebilmektedirler. Benzer şekilde, dersler için kullanılması uygun görülen yöntemler de programlar düzeyinde belirlenmiş olan yöntemler arasından seçilebilmektedir.)
Programa Genelinde Kullanılan Ölçme ve Değerlendirme Yöntemleri
Ders İçin Kullanılan Ölçme ve Değerlendirme Yöntemleri
Ara Sınav
Yarıyıl Sonu Sınavı
Kısa Sınav
Ödev Değerlendirme

Dersin Ölçme ve Değerlendirme Yöntemlerinin Başarı Notuna Katkısı

Ölçme ve Değerlendirme Yöntemleri Uygulama Sayısı / Yarıyıl Katkı Oranı
Kısa Sınavlar 1 % 10.00
Ödev 1 % 10.00
Ara Sınavlar 1 % 30.00
Yarıyıl Sonu Sınavı 1 % 50.00
Toplam % 100
YARIYIL İÇİ ÖLÇME VE DEĞERLENDİRME YÖNTEMLERİNİN BAŞARI NOTUNA KATKI ORANI % 50
YARIYIL SONU SINAVININ BAŞARI NOTUNA KATKI ORANI % 50
Toplam % 100

BÖLÜM V: DERSİN İŞ YÜKÜ VE AKTS KREDİSİ

ÖĞRENME VE ÖĞRETME ETKİNLİKLERİ İŞ YÜKÜ
Öğrenme ve Öğretme Etkinlikleri Etkinlik Sayısı/Yarıyıl Süresi (saat) Toplam İş Yükü
Ders 14 3 42
Laboratuvar 0 0 0
Uygulama 0 0 0
Derse Özgü Staj 0 0 0
Arazi Çalışması 0 0 0
Sınıf Dışı Ders Çalışması 0 0 0
Sunum / Seminer 0 0 0
Proje 0 0 0
Ödevler 2 5 10
Öğrenme ve Öğretme Etkinlikleri Toplam İş Yükü - - 52
ÖLÇME VE DEĞERLENDİRME ETKİNLİKLERİ İŞ YÜKÜ
Ölçme ve Değerlendirme Etkinlikleri Etkinlik Sayısı/Yarıyıl Süresi (saat) Toplam İş Yükü
Kısa Sınav 2 10 20
Ara Sınavlar 1 20 20
Yarıyıl Sonu Sınavı 1 30 30
Ölçme ve Değerlendirme Etkinlikleri Toplam İş Yükü - - 70
TOPLAM İŞ YÜKÜ (Öğrenme ve Öğretme + Ölçme ve Değerlendirme Etkinlikleri) 122
DERSİN AKTS KREDİSİ (Toplam İş Yükü/25.5 Saat) 5