DERSİN GENEL BİLGİLERİ |
Ders Kodu | Ders Adı | Yıl | Yarıyıl | Teorik | Pratik | Kredi | AKTS |
60211METOZ-RTS0242 | Kamera ve Aydınlatma Teknikleri | 1 | Bahar | 1 | 2 | 2 | 5 |
Dersin Türü: | Zorunlu |
Dersin Düzeyi: | Lisans TYYÇ:6. Düzey QF-EHEA:1. Düzey EQF-LLL:6. Düzey |
Dersin Öğretim Dili: | Turkish |
Dersin Ön/Yan Koşulu: | Yoktur |
Dersin Veriliş Şekli: | Uzaktan Eğitim |
Dersin Koordinatörü: | Doçent Dr. EMRE AHMET SEÇMEN |
Dersin Öğretim Eleman(lar)ı: |
|
Dersin Kategorisi: | Mesleki Alan |
BÖLÜM II: DERSİN TANITIMI |
Dersin Amacı: | Bu dersi başarıyla tamamlayan bir öğrenci, görüntü düzenlemesine dair teknik detayları profesyonel düzeyde açıklar ve organize eder. Sinema ve televizyon aydınlatmasına dair teorik ve pratik bilgileri tanır ve ışık ekipmanlarını görüntüyü destekleyecek ölçüde düzenler. |
Dersin İçeriği: | 4K ve Üst Çözünürlükler & Sıkıştırma ve Dijital Görüntü Cihazları, Objektifler ve Netlik, Görüntü Denetiminde Renk, Kontrast, Filtreler, Pozlama, Dalga Biçimi ve Vektörskop, Işıklandırmanın Temelleri, Işıklandırmanın İlkeleri, Işık Türleri, Aydınlatma İle Anlam Yaratma, Oyuncu ve Konuyu Aydınlatmak, Mekanda Işıklandırma, Chiaroscuro ve Temel Unsurlar, Rembrandt, Cameo ve Silüet Aydınlatmaları ve Sinemada Dramatik Aydınlatma başlıkları dersin içeriğini oluşturmaktadır. |
Bilgi (Kuramsal ve/veya olgusal bilgi olarak tanımlanmıştır.) | ||
1) Görüntü cihazlarının teknik ayarlarını profesyonel seviyede uygular. |
||
2) Görüntü için kullanılan lensler ve netlik mekanizmasını özetler. |
||
3) Işıklandırmaya dair temel bilgileri tanımlar. |
||
4) Işık türlerini tanır ve onları sıralar. |
||
Beceriler (Bilişsel ve/veya uygulama becerileri olarak tanımlanmıştır.) | ||
1) Kamera üzerinde ayrıntılı ayarları denetler. |
||
2) Farklı ışık türlerini bir arada formüle eder. |
||
3) Chiaroscuro ve dramatik aydınlatmayı tasarlar. |
||
Yetkinlikler ("Bağımsız Çalışabilme", "Sorumluluk Alabilme", "Öğrenme", "İletişim ve Sosyal" ve "Alana Özgü" yetkinlikler olarak tanımlanmıştır.) | ||
1) Sahnelerin dramatik etkisini ışıklandırmayla planlar. |
||
2) Kamera ve ışık üzerine ekipleri organize eder. |
||
3) Kamera üzerindeki teknik ayarları ışığa bağlı olarak yapılandırır. |
Hafta | Konu | ||
Ön Hazırlık | Pekiştirme | ||
1) | Giriş, Tanışma & Ders Kaynaklarının ve İçeriklerinin Aktarımı, 4K ve Üst Çözünürlükler & Sıkıştırma ve Dijital Görüntü Cihazları | ||
2) | Kamera ekipmanları, Objektifler ve Netlik | ||
3) | Görüntü Denetimi-I (Renk & Kontrast ve Filtreler) | ||
4) | Görüntü Denetimi-II (Pozlama & Dalga Biçimi ve Vektörskop) | ||
5) | Işıklandırmanın Temel Bilgileri-I | ||
6) | Işıklandırmanın Temel Bilgileri-II | ||
7) | Haber ve program çekim uygulamaları | ||
8) | Vize haftası | ||
9) | Televizyon kameramanlığı (Haber, program, spor kameramanlığı içerik üretimi) | ||
10) | Aydınlatma ile Anlam Yaratma | ||
11) | Oyuncuyu ve Konuyu Aydınlatmak | ||
12) | Haber-Program röportajı, Detay çekimi (Yapımın tüm çekim içeriği) | ||
13) | Chiaroscuro ve Temel Unsurlar: Rembrandt & Cameo & Silüet | ||
14) | Sinemada Dramatik Aydınlatma: Akımlar ve Görüşler |
Ders Notları / Kitaplar: | ● Uygulamalı Sinematografi – Paul Wheeler – Es Yayınları ● Sinematografi: Kuram ve Uygulama – Blain Brown – Hil Yayınları ● Sinema ve Videoda Işıklandırma – Blain Brown – Hil Yayınları ● Sinema ve Televizyon İçin Aydınlatma Tekniği – Gerald Millerson – Es Yayınları |
Diğer Kaynaklar: | Önerilen kaynaklar: (Aşağıdaki liste genel anlamda yardımcı kaynaklardır) ● Dijital Video ile Sinema – İlker Canikligil – Alfa Yayınları ● Film Sanatı – David Bordwell & Kristin Thompson – DeKi Yayınları Web Kaynakları: ● Google Scholar (akademik) Konu başlığı yazılarak ilgili tez, makale, kitap pdf vs. ulaşılabilir. Makale Önerileri Işık ve Aydınlatma: Işığın Televizyon ve Sinemada İşlevsel Kullanımı Üzerine Bir Değerlendirme – Fatih Bayram Sinemada Işık Kullanımı ve Örnek Bir Çözümleme – Mustafa Sözen & Handan Dayı ● www.imdb.com Internet Movie Database ● https://sinekutuphane.wordpress.com/pdf-arsivi/ Sinema Kütüphanesi – Kitap PDF dosyalarına erişim sağlanabilir. ● https://filmkafa.wordpress.com/pdf-kafasi/ Kitap PDF dosyalarına erişim sağlanabilir. ● YÖK tez arşivi (tez.yok.gov.tr) Tez No: 434466 – Türk Sinematografisinin Dijital Sinema Teknolojisine Geçiş Sorunlarının İncelenmesi – FATİH ÇALIŞKAN Tez No: 516460 – Dijital Kameraların Sinemaya Katkısı ve Yeri – GÖRKEM KATMER Tez No: 569991 – Sinematografik Bir Unsur Olarak Aydınlatma Tekniğinin Türk Sineması Polisiye Filmlerinde Kullanımı – ONUR ERKAN Tez No: 291369 – Sinema ve Televizyonda Aydınlatmanın Rolü – GÖZDE SUNAL Tez No: 534552 – Resim Sanatında Kullanılan Chiaroscuro Işık Tekniğinin Sinemada Görsel Dile Katkısı – AYBARS BORA KAHYAOĞLU Tez No: 354828 – Sinema Yapımlarında Görsel Eğretileme ve Anlatım Aracı Olarak Işık: Kara Film Örneği – MEHMET SEFA DOĞRU Tez No: 341330 – Korku-Gerilim Sinemasında Aydınlatma Kullanımı ile Atmosfer-Duygu Yaratımı Siyah Kuğu Film Örneği – MERİÇ BİLEN |
Etkisi Yok | 1 En Düşük | 2 Düşük | 3 Orta | 4 Yüksek | 5 En Yüksek |
Program Öğrenme Çıktıları | Katkı Oranı (1-5) | |
1) | Radyo, televizyon ve sinema alanlarında kuramsal bilgileri tanımlayabilme, bu alanların tarihi gelişimini değerlendirebilme | |
2) | Güncel toplumsal olaylar, tarih ve kültür-sanat dünyasına ilişkin gelişmeleri yorumlayabilme | |
3) | Kitle iletişimi ve dijital iletişimin toplum üzerindeki etkisini değerlendirebilme | |
4) | Radyo, televizyon ve sinema alanında güncel medya teknolojileri ve araçlarını değerlendirebilme ve kullanabilme | 4 |
5) | Bir filmi, radyo ya da televizyon programını yorumlayabilme | |
6) | Haber, kurmaca, belgesel, video sanatı gibi medyanın farklı alanlarını tanımlayabilme; bu alanlarda uluslararası gelişmeleri takip edip değerlendirebilme | 1 |
7) | Uygun kuram ve yöntemleri kullanarak medya yapım ve yönetim süreçlerini koordine edebilme | |
8) | Dijital Medya teknolojileri dönüşümü ile ilgili gelişmeleri değerlendirebilme | |
9) | Bir yarı yıl boyunca iş hayatının içinde bulunarak öğrendiği teorik bilgileri uygulayabilme | |
10) | Radyo, televizyon ve sinema alanında yaratıcı içerik üretebilme | 2 |
11) | Değişimi değerlendirebilme ve yönetebilme yetkinliği kazanır | |
12) | Yaşamboyu öğrenme bilinciyle kişisel ve sosyal gelişim gösterebilme | |
13) | Avrupa Dil Portfolyosunun en az B1 düzeyinde tanımlanan Yabancı Dilde (İngilizce) iletişim kurabilme (Öğretim dili İngilizce olan programlar için B2/B2+ düzeyinde). |
BÖLÜM IV: DERSİN ÖĞRENME VE ÖĞRETME YÖNTEMLERİ İLE ÖLÇME VE DEĞERLENDİRME YÖNTEMLERİ |
Anlatım | |
Problem Çözme | |
Gösterip Yaptırma | |
Gösterim | |
Ödev | |
Proje Hazırlama | |
Soru Cevap | |
Bireysel ve Grup Çalışması |
Ara Sınav | |
Yarıyıl Sonu Sınavı | |
Kısa Sınav | |
Ödev Değerlendirme |
Ölçme ve Değerlendirme Yöntemleri | Uygulama Sayısı / Yarıyıl | Katkı Oranı |
Kısa Sınavlar | 1 | % 10.00 |
Ödev | 1 | % 10.00 |
Ara Sınavlar | 1 | % 30.00 |
Yarıyıl Sonu Sınavı | 1 | % 50.00 |
Toplam | % 100 | |
YARIYIL İÇİ ÖLÇME VE DEĞERLENDİRME YÖNTEMLERİNİN BAŞARI NOTUNA KATKI ORANI | % 50 | |
YARIYIL SONU SINAVININ BAŞARI NOTUNA KATKI ORANI | % 50 | |
Toplam | % 100 |
BÖLÜM V: DERSİN İŞ YÜKÜ VE AKTS KREDİSİ |
ÖĞRENME VE ÖĞRETME ETKİNLİKLERİ İŞ YÜKÜ | |||
Öğrenme ve Öğretme Etkinlikleri | Etkinlik Sayısı/Yarıyıl | Süresi (saat) | Toplam İş Yükü |
Ders | 14 | 3 | 42 |
Laboratuvar | 0 | 0 | 0 |
Uygulama | 0 | 0 | 0 |
Derse Özgü Staj | 0 | 0 | 0 |
Arazi Çalışması | 0 | 0 | 0 |
Sınıf Dışı Ders Çalışması | 0 | 0 | 0 |
Sunum / Seminer | 0 | 0 | 0 |
Proje | 0 | 0 | 0 |
Ödevler | 2 | 5 | 10 |
Öğrenme ve Öğretme Etkinlikleri Toplam İş Yükü | - | - | 52 |
ÖLÇME VE DEĞERLENDİRME ETKİNLİKLERİ İŞ YÜKÜ | |||
Ölçme ve Değerlendirme Etkinlikleri | Etkinlik Sayısı/Yarıyıl | Süresi (saat) | Toplam İş Yükü |
Kısa Sınav | 2 | 10 | 20 |
Ara Sınavlar | 1 | 20 | 20 |
Yarıyıl Sonu Sınavı | 1 | 30 | 30 |
Ölçme ve Değerlendirme Etkinlikleri Toplam İş Yükü | - | - | 70 |
TOPLAM İŞ YÜKÜ (Öğrenme ve Öğretme + Ölçme ve Değerlendirme Etkinlikleri) | 122 | ||
DERSİN AKTS KREDİSİ (Toplam İş Yükü/25.5 Saat) | 5 |