Dersin Amacı: |
Bu ders, size bir haber odasında çalışmanız için gerekli araçları sağlamak üzere tasarlanmıştır. Dönemin çoğunda, tıpkı gerçek bir haber odası, fotoğraf stüdyosu veya sinemada çalışıyormuşsunuz gibi, baştan sona hikayeler üzerinde çalışmanın nasıl bir şey olduğunu taklit edeceğiz. Ders, ödevleri olabildiğince gerçek kılmak için tasarlanmıştır. Ayrıca haber sektörü, medyayla ilgili keşifler, etik konular ve günümüzün zorlukları hakkında da bilgi edineceğiz.
Günümüzde insanlar başka herhangi bir kaynaktan ziyade haberlerini bir televizyon haber programından, ağdan veya yerelden almaya devam ediyor. Haber yayınları birçok farklı biçim, stil ve uzunlukta gelir ve İnternet'te ve mobil cihazlarda görüntülenebilir. Bu dersin amacı, öğrencilere bir haber bülteninin nasıl üretileceğini, onları haber editörlüğü ve operasyonel süreçleri yayınlamaya maruz bırakmanın yanı sıra ilgili, ilgi çekici ve ayırt edici bir program şekillendirmeyi öğretmektir. |
Dersin İçeriği: |
Öğrencilere canlı yayın muhabirleri, film yönetmenleri, fotoğrafçılar olarak pratik deneyim verilecek ve bu süreçte haber yazımı, ses kaydı ve video düzenleme, aydınlatma ve seste en iyi uygulamalar, canlı yayın röportajı ve dijital ve televizyon medyası için prodüksiyon uygulamaları yapacaklardır.
Dönem boyunca öğrenciler, önceden kaydedilmiş ortamları yayınlamak, basmak veya sergilemek üzere üretmeye çalışacaklardır.
Yazma, hikaye seçimi ve geliştirme, bir diziliş oluşturma, ilerleme hızı, akış ve sabitleme tekniklerine özel olarak odaklanılır.
Bu sektörün üretimlerinin planlanan hedeflere zamanında ulaşması gerektiğinden son teslim baskıları vurgulanmaktadır. |
Ders Öğrenme Çıktıları (DÖÇ), dersi başarı ile tamamlayan öğrencilerin kendilerinden sahip olmaları beklenen bilgi, beceri ve yetkinlikleri ifade eder. Bu bağlamda, bu ders için tanımlanmış olan Ders Öğrenme Çıktıları aşağıda verilmektedir.
|
|
Bilgi
(Kuramsal ve/veya olgusal bilgi olarak tanımlanmıştır.)
|
1) Gazeteciliğin temel etik değerlerinin farkındalığını göstermek
|
2) Gazeteci rolüne uygun eleştirel düşünme ve yaratıcılıkla meşgul olmak
|
Beceriler
(Bilişsel ve/veya uygulama becerileri olarak tanımlanmıştır.)
|
1) Kişilerle röportaj yapmak, araştırma yapmak ve bilgileri değerlendirmek
|
2) Videoda yayın hikayeleri kaydetmek, düzenlemek ve üretmek için teknolojik araçlarda ustalaşmak
|
Yetkinlikler
("Bağımsız Çalışabilme", "Sorumluluk Alabilme", "Öğrenme", "İletişim ve Sosyal" ve "Alana Özgü" yetkinlikler olarak tanımlanmıştır.)
|
1) Doğruluk, kesinlik, adalet peşinde etik olarak çalışmak
|
2) Yayın endüstrisindeki standartlara ve kaliteye eşdeğer gazetecilik hikaye anlatımı uygulamak
|
Hafta |
Konu |
Materyal Paylaşımı * |
|
Ön Hazırlık |
Pekiştirme |
1) |
Tanışma
● Gazetecilikte neler yaptınız?
● Sınıfa genel bakış
● Sesli sunum: radyo haberleri, yayıncılığın yapı taşları (medya)
● Televizyon sunumu: TV haberlerinin gücü (medya)
● Ne? Neresi? Ne zaman? Neden? Niye? Kim? Nasıl?
● Haber ajansı gönderilerine giriş
● Giriş cümlesi yazma
● Ev ödevi: Giriş cümlesi yazma |
|
|
2) |
● Weekly news presentation and weekly news quiz
● News gathering: where does it come from?
● Ethics in modern journalism and issues of privacy
● Newsroom responsibilities and newsroom positions
● Writing a lead and producing a full TV story
● Producing a TV rundown
● Principles of using, writing to and choosing sound
● Homework: a full TV newscast
|
|
|
3) |
● Haftalık haber sunumu ve haftalık haber testi
● Sesinizi kullanma
● Çok net olmadığında bir giriş cümlesi bulmak
● Haber bülteni zorlukları
● Son dakika haberleri
● Haber konferansları
● Ev ödevi: ilk raporlama göreviniz, gözlemlemek için ilginç bir şey bulmak ve
iyi notlar almak |
|
|
4) |
Haftalık haber sunumu ve haftalık haber testi
● Kaynak bulma, atıflar ve bir röportajdan en iyi şekilde yararlanma
● Birden çok kaynakla çalışma
● Başka bir tam TV haber yayını yazın
● Ödev: hepsini bir araya getirin... ve sınıfa şunu söylemek için hakkında okumadığınız, televizyonda görmediğiniz veya radyoda duymadığınız ilginç bir şey bulmak. |
|
|
5) |
● Haftalık haber sunumu ve haftalık haber testi
● TV haberleri için yazma
● Çekim, çerçeveleme ve düzenleme
● Bir hikaye nasıl anlatılır?
● Ödev: tam bir sunum (hafta ortasına kadar), video çekmek ve üzerine yazmak (hafta sonuna kadar) |
|
|
6) |
● Haftalık haber sunumu ve haftalık haber testi
● İş tarafı: derecelendirmeler, satışlar, herkesin nasıl para kazandığı
● Sponsorlu içerik
● Ekip çalışması: bir ekiple, yapımcılarla, ortak yapımcılarla, sunucularla nasıl çalışılır,
muhabirler, görev masası, fotoğrafçılar ve yönetim
● Çerçeveleme üzerinde çalışın
● Bir TV röportajının ilkeleri
● Para Dedektifi : Türk tarım sistemi nasıl düzelir millet ithalat yapmadan yeteri kadar gıda alır. Televizyon kanalında röportaj yapma üzerine bir ders |
|
|
7) |
● Weekly news presentation and weekly news quiz
● Review: radio and tv writing
● Homework: write a pitch for a full story including interviews
● Creating and writing to graphics
● More writing to video
● Creating a story with graphics and video
● Review pitches
● Homework: full report #1
|
|
|
8) |
Ara Sınav |
|
|
9) |
● Weekly news presentation and weekly news quiz
● Present full report #1
● Focus on shooting and editing
● Introduction to digital writing
● Homework: find a story, pitch it (midweek) and write a digital story (due the following week)
|
|
|
10) |
● Weekly news presentation and weekly news quiz
● Present pitches, discuss the progression of the story and present our digital story
● Taking and framing photos for digital stories
● Caption writing
● Working to set-up quotations
● Homework: Pitch (midweek) a digital story, full story due the following week
|
|
|
11) |
● Haftalık haber sunumu ve haftalık haber testi
● Farklı türde dijital hikayeler
● Özel dijital prodüksiyonlar: Dünya çapında akşam yemeği, Chinatown ve
● 11 Eylül sesli (medya)
● Son dakika haberlerinde "hızlı yazılar" alıştırması yapmak
● Farklı formatlarda yapacağınız bir hikaye için ayrıntılı bir adım yazmak |
|
|
12) |
● Haftalık haber sunumu ve haftalık haber testi
● Pitching Sunmak
● Radyo, TV ve dijital için yazma atölyesi
● Ödev: Her üç formatta da sunulan hikayeyi üretmek... radyo, televizyon vb. |
|
|
13) |
● Haftalık haber sunumu ve haftalık haber testi
● Radyodan televizyona, dijitalden dijitale yeniden tasarlanmış hikayenizi sunmak
● Spor ve iş haberleri yazmak
● Ödev: bir spor ve iş ödevi ve final için bir konu düşünmek
proje |
|
|
14) |
● Haftalık haber sunumu ve haftalık haber testi
● Spor ve iş ödevlerimizi sunmak
● Son ödev için sunumlarımızı gözden geçirmek
● Radyo, televizyon ve dijital yazıları incelemek
● Ödev: final projesi için video, ses ve bilgileri toplamak |
|
|
(KPÖÇ: Kilit Program Öğrenme Çıktılarını; APÖÇ: KPÖÇ ile ilişkilendirilmiş Alt Öğrenme Çıktılarını tanımlar. )
|
Program Öğrenme Çıktıları |
Katkı Oranı (1-5) |
1) |
Radyo, Televizyon ve Sinema alanlarına ilişkin disiplinlerarası tarihsel ve kuramsal bilgiyi değerlendirir. |
5 |
|
1.1 Güncel toplumsal olaylar, tarih ve kültür-sanat dünyasına ilişkin gelişmeleri analiz eder, yorumlar. |
5 |
|
1.2 Radyo, televizyon ve sinema alanlarında kuramsal bilgileri tanımlar, bu alanların tarihi gelişimini değerlendirir. |
5 |
|
1.3 Kitle iletişimi ve dijital iletişimin toplum üzerindeki etkisini değerlendirebilir, |
5 |
|
1.4 Bir filmi, radyo ya da televizyon programını çözümleyebilir. |
5 |
2) |
Radyo, Televizyon ve Sinema alanında teknik ve sanatsal birikimini üretim süreçlerinde sentezleyerek kullanır. |
5 |
|
2.1 Radyo, televizyon ve sinema alanında yapım süreçlerini planlayabilir, yaratıcı projeler geliştirir. |
5 |
|
2.2 Radyo, televizyon ve sinema alanında güncel medya teknolojileri ve araçlarını kullanır, değişime uyum sağlayabilir. |
5 |
|
2.3 Radyo, televizyon ve sinema alanında yaratıcı içerik üretebilir, senaryo ve metin yazabilir. |
5 |
|
2.4 Haber, kurmaca, belgesel, video sanatı gibi medyanın farklı alanlarını tanımlar, bu alanlarda uluslararası gelişmeleri takip edip değerlendirebilir. |
5 |
3) |
Uygun kuram ve yöntemleri kullanarak medya yapım ve yönetim süreçlerini planlayabilir, koordine edebilir, yürütebilir ve gereken kontrolleri yapabilir. |
5 |
|
3.1 Analitik düşünebilme, yapım süreçlerine ilişkin sorun çözebilme, zaman yönetimi, öz-disiplin ve iletişim becerilerini geliştirir. |
5 |
|
3.2 Medyaya ilişkin etik ve yasa bilgisini kullanır. |
5 |
4) |
Bir yarı yıl boyunca iş hayatının içinde bulunarak öğrendiği teorik bilgileri yaşama geçirir. |
5 |
|
4.1 İş hayatındaki tüm süreçleri deneyimler. |
5 |
|
4.2 Alanında faaliyet gösteren bir işletmede eğitim alanı ile ilgili faaliyetlerde yer alır. |
|
|
4.3 Teorik bilgiler ile uygulamayı karşılaştırır. |
5 |
|
4.4 Alanında edindiği bilgi ve tecrübeleri derler. |
5 |
5) |
İş dünyasının ve toplumun beklentileri doğrultusunda gelişen ve üniversitemizin kurumsal çıktıları olarak tanımlamış olduğu yetkinlikleri ileri düzeyde kazanır. |
5 |
|
5.1 Problemleri analiz edebilme, çözebilme ve çatışmaları yönetebilme yetkinliği kazanır. |
5 |
|
5.2 Sorunların çözümlenmesini gerektiren ortamlarda ekip üyesi olarak görev ve sorumluluk alır, gerektiğinde liderlik yapar. |
5 |
|
5.3 Etik ve Sosyal Sorumluluk bilincine sahiptir. |
5 |
|
5.4 Öğrendiklerini nicel ve nitel veriler ile destekleyerek; yazılı, sözlü ve görsel iletişim araçlarını kullanarak, sistemli ve etkileyici bir biçimde alanı ve alanı dışındaki gruplara aktarır. |
5 |
|
5.5 Sorumluluk aldığı çalışmalarda var olan normları ve standartları eleştirel bakış açısıyla değerlendir. |
|
|
5.6 Stratejik, yenilikçi ve girişimci fikirler geliştirir. |
|
|
5.7 Değişimi yönetebilme yetkinliği kazanır |
|
|
5.8 Yaşamboyu öğrenme bilinciyle kişisel ve sosyal gelişim gösterir. |
|
|
5.9 İleri teknolojileri ve dijital dönüşüm ile ilgili gelişmeleri takip eder |
|
|
5.10 Kültürel bilince sahiptir ve bunu alanı ve alanı dışındaki gruplara aktarır. |
|
|
5.11 Yurttaşlık yeterliliği konusunda bilinç sahibidir. |
5 |
|
5.12 Avrupa Dil Portfolyosunun en az B1 düzeyinde tanımlanan Yabancı Dilde (İngilizce) iletişim kurma yetkinliği kazanır (Öğretim dili İngilizce olan programlar için B2/B2+ düzeyinde). |
|