DERSİN GENEL BİLGİLERİ

Ders Kodu Ders Adı Yıl Yarıyıl Teorik Pratik Kredi AKTS
60731METOZ-IMC0382 Mimari Proje Çizim Teknikleri II 1 Bahar 1 3 3 5
Dersin Türü: Zorunlu
Dersin Düzeyi: Lisans      TYYÇ:6. Düzey      QF-EHEA:1. Düzey      EQF-LLL:6. Düzey
Dersin Öğretim Dili: Türkçe
Dersin Ön/Yan Koşulu: Yoktur
Dersin Veriliş Şekli: Yüz yüze
Dersin Koordinatörü: Dr. Öğr. Üyesi BİHTER ERDEM OKUMUŞ
Dersin Öğretim Eleman(lar)ı:

Dersin Kategorisi: Mesleki Alan

BÖLÜM II: DERSİN TANITIMI

Dersin Amacı ve İçeriği

Dersin Amacı: Mimari teknik çizim ilkelerinin yanı sıra, projelendirme tekniğinin kazandırılması; Proje pafta düzeni ve sunum bilgisi, proje süreci ve türleri; ölçeklere göre çizim kuralları ve ölçülendirme ilkelerinin ve tarama tekniğinin projelerle öğretilmesi amaç edinilmektedir.
Dersin İçeriği: Çizim alet ve gereçlerini doğru kullanma,
1.1.iki boyutlu düşüme yetisini kazanma, mimari yazı, mimari yazım kuralları; plan, kesit gibi mimari izdüşüm çizim tekniklerini öğrenme;
1.2. Kot, Dış ve İç ölçülendirme tekniğinin kurallarını öğrenme,
1.3. Projelendirme türleri: Ön, Kesin ve Uygulama Projelerinin
1.3. Vaziyet planı 1/500, 1/200, 1/100, 1/50 ölçekli çizim kuralları; plan, kesit , görünüş, kapı ve pencerelerin çizimi.
1.4.1/20, 1/10, 1/2, 1/5, 1/1 ölçekli çizim kuralları; plan, kesit , görünüş, kapı ve pencerelerin çizimi.
1.5. Merdiven ve Asansör çizimleri
1.6. Kemer Çizimleri
1.7. Sistem detaylarının çizimleri
1.8. Sunum tekniğinin geliştirilmesi.
Sunum becerisini kazanma

Derse Özgü Kurallar

-Derste devam zorunludur.
-Mimari Teknik teknik çizim malzemeleri ile katılım zorunludur.

Dersin Öğrenme Çıktıları (DÖÇ)

Ders Öğrenme Çıktıları (DÖÇ), dersi başarı ile tamamlayan öğrencilerin kendilerinden sahip olmaları beklenen bilgi, beceri ve yetkinlikleri ifade eder. Bu bağlamda, bu ders için tanımlanmış olan Ders Öğrenme Çıktıları aşağıda verilmektedir.
Bilgi (Kuramsal ve/veya olgusal bilgi olarak tanımlanmıştır.)
  1) İki boyutlu düşüme yetisini kazanma, mimari yazı, mimari yazım kurallarını açıklayabilir. Plan, kesit gibi mimari izdüşüm çizim tekniklerini hatırlayabilir.
Beceriler (Bilişsel ve/veya uygulama becerileri olarak tanımlanmıştır.)
  1) Mimari çizim teknikleri kurallarını ve gereçlerini doğru kullanabilir.
  2) Ölçülendirme kurallarını hatırlar ve 1/100, 1/50, 1/20 ölçekli çizim teknikleri prajelerinde uygular.
Yetkinlikler ("Bağımsız Çalışabilme", "Sorumluluk Alabilme", "Öğrenme", "İletişim ve Sosyal" ve "Alana Özgü" yetkinlikler olarak tanımlanmıştır.)
  1) Projelerde yer alan teknik detayları çözümleyebilir.
  2) Sunum teniklerini kendi alanına uyarlayarak kullanabilir.

Haftalık Ders Planı

Hafta Konu
Materyal Paylaşımı *
Ön Hazırlık Pekiştirme
1) Örnek mimari projelerin çizimleri ile ölçek kavramının pekiştirilmesi ve ölçülendirme kurallarına göre uygulamaların yapılması. T- Cetveli 30 ve 60 derecelik gönye Cetvel Pergel Yuvarlak şablonu 7H, 6H, 5H, 4H, 3H, 2H, H, HB, B, 2B, 3B, 4B kalem Silgi Silgi temizleme fırçası
2) Örnek mimari projelerin çizimleri ile ölçek kavramının pekiştirilmesi ve ölçülendirme kurallarına göre uygulamaların yapılması T- Cetveli 30 ve 60 derecelik gönye Cetvel Pergel Yuvarlak şablonu 7H, 6H, 5H, 4H, 3H, 2H, H, HB, B, 2B, 3B, 4B kalem Silgi Silgi temizleme fırçası
3) Örnek mimari projenin 1/50 ölçekli plan çizimleri ve ölçülendirme kurallarının uygulamalarının yapılması. T- Cetveli 30 ve 60 derecelik gönye Cetvel Pergel Yuvarlak şablonu 7H, 6H, 5H, 4H, 3H, 2H, H, HB, B, 2B, 3B, 4B kalem Silgi Silgi temizleme fırçası
4) Örnek mimari projenin 1/50 ölçekli plan çizimleri ve ölçülendirme kurallarının uygulamalarının yapılması. T- Cetveli 30 ve 60 derecelik gönye Cetvel Pergel Yuvarlak şablonu 7H, 6H, 5H, 4H, 3H, 2H, H, HB, B, 2B, 3B, 4B kalem Silgi Silgi temizleme fırçası
5) Örnek mimari projenin kesit görünüşlerinin hazırlanması ve standart malzeme sembolleri ile tamamlanması
6) Quiz
7) Örnek mimari projenin merdiven basamaklarının dengelenmesinin yapılması. Plan üzerinde gösterilmesi ve ölçülendirme kurallarına tamamlanması.
8) Ara Sınav
9) Örnek mimari projenin merdiven basamaklarının dengelenmesinin yapılması. Plan üzerinde gösterilmesi ve ölçülendirme kurallarına tamamlanması.
10) Örnek mimari projenin 1/20 ölçekli mekan çizimlerinin yapılması.
11) Örnek mimari projenin 1/20 ölçekli mekan çizimlerinin ölçülendirme ve malzeme sembollerine uygulamaları ile sistem kesitlerinin yapılmasıdır.
12) Quiz
13) Örnek mimari projenin perspektiflerinin tamamlanıp renklendirilmesi.
15) Örnek mimari projenin perspektiflerinin tamamlanıp renklendirilmesi.
15) Final
16) Final
*Bu alan öğrencilerin ders öncesi hazırlık ve sonrası dersi pekiştirme için paylaşılan ders materyallerini içerir.

Ders İçin Zorunlu/Önerilen Kaynaklar

Ders Notları / Kitaplar: 1- Drew Plunkett ( 2014) Interior Drawing Techniques, Laurence King, Londra.
2- Frederick Giesecke, Alta Michael and Henry Specer (2015 ), Technical Drawing ,
3-Prof.Dr. Fehmi Kızıl ve Prof.Dr. Orhan Şahinler (2015), Mimarlıkta Teknik Çizim, YEM Yayınları, İstanbul.
4- Prof.Dr. Tahsin Canbulat (2016) İç Mimarlıkta Teknik Çizim, YEM, İstanbul.
5- Mustafa Akgün (1987) Mimari Çizim Tekniği, Birsen Yayınevi, İstanbul.
Diğer Kaynaklar: 1- Ali Pancarcı ( ) Teknik Çizim I ve II, İstanbul.
2- David Dernie ( ) Architectural Drawing , Laurence King,
3- Bert Bielefeld, Isabella Skiba ( ) Basics Technical Drawing.
4- Interior Graphic Design Standartds (S.C. Reznikoff)

Dersin Program Öğrenme Çıktılarına Katkı Düzeyi

Etkisi Yok 1 En Düşük 2 Düşük 3 Orta 4 Yüksek 5 En Yüksek
           
Program Öğrenme Çıktıları Katkı Oranı (1-5)
1) İç mimarlık ve çevre tasarımı alanındaki temel kuramsal ve uygulamalı bilgileri tanımlayabilme ve açıklayabilme.
2) İç mimarlık ve çevre tasarımı alanında kuramsal ve uygulamalı bilgileri kullanarak mekân tasarımı yapabilme. 3
3) Tarihsel ve çağdaş mimari akımları değerlendirebilme ve iç mimarlık üzerindeki etkilerini analiz edebilme.
4) Yapı sistemleri ve fiziksel çevre kontrolü konularını değerlendirerek tasarım süreçlerine entegre edebilme.
5) Estetik, işlevsellik ve sürdürülebilirlik ilkeleri doğrultusunda yaratıcı tasarım çözümleri geliştirebilme. 3
6) Kültürel ve mekânsal bağlamı analiz ederek tasarım kararlarını buna göre şekillendirebilme. 5
7) Dijital tasarım araçlarını ve teknik çizim programlarını etkin bir şekilde kullanarak proje sunumu yapabilme.
8) İç mimarlık projelerinde malzeme, üretim teknikleri ve teknolojik yenilikleri takip ederek uygun çözümler üretebilme.
9) Karşılaşılan tasarım ve uygulama problemlerini analiz ederek yenilikçi çözümler üretebilme.
10) İç mimarlık projelerinde bireysel veya ekip içinde sorumluluk alabilme, bağımsız karar verebilme ve süreci yönetebilme.
11) Güncel tasarım trendlerini, yeni teknolojileri ve bilimsel gelişmeleri takip edebilme ve iç mimarlık pratiğine entegre edebilme.
12) Disiplinler arası ekip çalışmalarında yer alabilme ve tasarım süreçlerinde etkin iletişim kurabilme.
13) Kullanıcı gereksinimlerini ve ergonomik prensipleri göz önünde bulundurarak iç mekân tasarımlarını şekillendirebilme.

BÖLÜM IV: DERSİN ÖĞRENME VE ÖĞRETME YÖNTEMLERİ İLE ÖLÇME VE DEĞERLENDİRME YÖNTEMLERİ

Dersin Öğrenme ve Öğretme Yöntemleri

(Üniversitemiz genelinde kullanılan tüm öğrenme ve öğretme yöntemleri sistematik olarak yönetilmektedir. Akademik birimlerden gelen talepler doğrultusunda bölüm/programların öğrenme ve öğretme yöntemleri ilgili kurullarımız tarafından değerlendirilmekte ve uygun bulunursa, üniversite havuzunda toplanmaktadır. Bölüm ve programlar, kendileri için program tasarımlarına uygun olan yöntemleri bu havuzdan seçebilmektedirler. Benzer şekilde, dersler için kullanılması uygun görülen yöntemler de programlar düzeyinde belirlenmiş olan yöntemler arasından seçilebilmektedir.)
Programa Genelinde Kullanılan Öğrenme ve Öğretme Yöntemleri
Ders İçin Kullanılan Öğrenme ve Öğretme Yöntemleri
Anlatım
Gösterip Yaptırma
Ödev
Proje Hazırlama

Dersin Ölçme ve Değerlendirme Yöntemleri

(Üniversitemiz genelinde kullanılan tüm ölçme ve değerlendirme yöntemleri sistematik olarak yönetilmektedir. Akademik birimlerden gelen talepler doğrultusunda bölüm/programların ölçme ve değerlendirme yöntemleri ilgili kurullarımız tarafından değerlendirilmekte ve uygun bulunursa, üniversite havuzunda toplanmaktadır. Bölüm ve programlar, kendileri için program tasarımlarına uygun olan yöntemleri bu havuzdan seçebilmektedirler. Benzer şekilde, dersler için kullanılması uygun görülen yöntemler de programlar düzeyinde belirlenmiş olan yöntemler arasından seçilebilmektedir.)
Programa Genelinde Kullanılan Ölçme ve Değerlendirme Yöntemleri
Ders İçin Kullanılan Ölçme ve Değerlendirme Yöntemleri
Ara Sınav
Yarıyıl Sonu Sınavı
Kısa Sınav
Rapor Değerlendirme
Ödev Değerlendirme
Uygulama Sınavı

Dersin Ölçme ve Değerlendirme Yöntemlerinin Başarı Notuna Katkısı

Ölçme ve Değerlendirme Yöntemleri Uygulama Sayısı / Yarıyıl Katkı Oranı
Uygulama 1 % 10.00
Ödev 1 % 10.00
Ara Sınavlar 1 % 30.00
Yarıyıl Sonu Sınavı 1 % 50.00
Toplam % 100
YARIYIL İÇİ ÖLÇME VE DEĞERLENDİRME YÖNTEMLERİNİN BAŞARI NOTUNA KATKI ORANI % 50
YARIYIL SONU SINAVININ BAŞARI NOTUNA KATKI ORANI % 50
Toplam % 100

BÖLÜM V: DERSİN İŞ YÜKÜ VE AKTS KREDİSİ

ÖĞRENME VE ÖĞRETME ETKİNLİKLERİ İŞ YÜKÜ
Öğrenme ve Öğretme Etkinlikleri Etkinlik Sayısı/Yarıyıl Toplam İş Yükü
Ders 14 84
Laboratuvar
Uygulama 4 4
Derse Özgü Staj
Arazi Çalışması
Sınıf Dışı Ders Çalışması
Sunum / Seminer
Proje 2 2
Ödevler 4 4
Öğrenme ve Öğretme Etkinlikleri Toplam İş Yükü - 94
ÖLÇME VE DEĞERLENDİRME ETKİNLİKLERİ İŞ YÜKÜ
Ölçme ve Değerlendirme Etkinlikleri Etkinlik Sayısı/Yarıyıl Toplam İş Yükü
Kısa Sınav 2 2
Ara Sınavlar 1 1
Yarıyıl Sonu Sınavı 1 1
Ölçme ve Değerlendirme Etkinlikleri Toplam İş Yükü - 4
TOPLAM İŞ YÜKÜ (Öğrenme ve Öğretme + Ölçme ve Değerlendirme Etkinlikleri) 98
DERSİN AKTS KREDİSİ (Toplam İş Yükü/25.5 Saat) 5