DERSİN GENEL BİLGİLERİ |
Ders Kodu | Ders Adı | Yıl | Yarıyıl | Teorik | Pratik | Kredi | AKTS |
60211METOZ-RTS0303 | Radyo Programı Yapımı | 2 | Güz | 1 | 2 | 2 | 4 |
Dersin Türü: | Zorunlu |
Dersin Düzeyi: | Lisans TYYÇ:6. Düzey QF-EHEA:1. Düzey EQF-LLL:6. Düzey |
Dersin Öğretim Dili: | Türkçe |
Dersin Ön/Yan Koşulu: | Yoktur |
Dersin Veriliş Şekli: | Yüz yüze |
Dersin Koordinatörü: | Arş.Gör. SETENAY GÜLTEKİN |
Dersin Öğretim Eleman(lar)ı: |
|
Dersin Kategorisi: |
BÖLÜM II: DERSİN TANITIMI |
Dersin Amacı: | Bu dersi alan öğrencilerin; temel düzeyde radyoculuğu yorumlayabilmesi, radyo programı içeriklerini tartışıp sorgulayabilmesi, sunacağı programı hazırlayabilmesi, stüdyodaki teknik cihazları kullanma alanında kendisini geliştirmesi amaçlanır. Radyo yayıncılığı ile ilgili kuramsal, tarihsel ve hukuksal bilgiyi tanımlamalarının yanı sıra radyo programcılığı süreçlerinin her aşamasını yönetme, tasarlama ve karar verme yetkinliğini geliştirmektir. |
Dersin İçeriği: | Bu derste; dünyada ve Türkiye’de radyo tarihi, program yapımcılığı ve sunuculuk ile radyo haberciliği alanındaki tartışmalar örnekleriyle incelenir. Dinleyici eğilimleri araştırması değerlendirilir, teknik yetkinlik geliştirilir, RTÜK kanunu üzerine tartışılır, dijital radyoculuğa hazırlık yapılır, tanıtım, reklam ve sponsorluk ilişkisi analiz edilir. |
Bilgi (Kuramsal ve/veya olgusal bilgi olarak tanımlanmıştır.) | ||
Beceriler (Bilişsel ve/veya uygulama becerileri olarak tanımlanmıştır.) | ||
1) Radyo programı yapımı dersinin öğrenme çıktıları; iletişim, içerik ve sunuculuk kavramlarının tanımlanması, radyo programı yapabilme yetkinliği ve mikser kullanımı yetkinliği ile radyo programı yapımının tüm aşamalarını planlama, program çıktılarıyla ilişkilidir. |
||
2) Bu dersi alan öğrencilerin, otomasyon, prodüksiyon ve teknik konuları analiz edebilmesi, bu bilgileri birleştirerek canlı yayın yapabileceği bir radyo programı yaratması, radyo yayınlarını eleştirel bakış açısıyla sorgulayabilmesi ve tartışması amaçlanmaktadır |
||
3) Reklam ve finans ilişkisini yorumlayabilmesi, radyo içinde mevcut her bölümü tanıması ve karşılaştırabilmesi amaçlanır. Öğrenci hazırlayacağı içeriğin; kanunlara, RTÜK yasasına ve telif haklarına uygunluğunu saptar, düzeltir. |
||
Yetkinlikler ("Bağımsız Çalışabilme", "Sorumluluk Alabilme", "Öğrenme", "İletişim ve Sosyal" ve "Alana Özgü" yetkinlikler olarak tanımlanmıştır.) |
Hafta | Konu | ||
Ön Hazırlık | Pekiştirme | ||
1) | Tanışma, ders tanıtımı, dünyada ve Türkiye’de radyonun tarihi | PPT | |
2) | Radyo Sınıflandırılmaları, kategorileri, radyonun bölümleri | PPT | |
3) | İçerik Oluşturma | PPT | |
4) | Haber toplama, doğrulama | PPT | |
5) | Spikerlik, sunum teknikleri | PPT | |
6) | Program Yapımcılığı, Sunuculuk, Mikser Kullanımı | PPT | |
7) | Otomasyon | PPT | |
8) | Ara sınav | ||
9) | Teknik | PPT | |
10) | Türkiye’de Radyo Dinleme Eğilimleri | PPT | |
11) | Radyoda hukuk | PPT | |
12) | Radyoda reklam | PPT | |
13) | Radyoda Finans | PPT | |
14) | Dijital Radyoculuk | PPT | |
15) | Final sınavı |
Ders Notları / Kitaplar: | ● Radyo Yayıncılığı – Aysel Aziz – Nobel Yayınları ● Sayısal Televizyon Tekniği – Avni Morgül – Papatya Yayınları ● Yeni Medya Çağında Televizyon – Sedat Özel – Derin Yayınları |
Diğer Kaynaklar: | ● Dijital Radyo ve E-Dinleyici – Bahar Öztürk – Akademisyen Kitabevi ● Radyonun İçindeki Adam – Mansur El Sabah – Şimdi Yayınları ● Dijital Çağda Televizyon ve Medya – Ceyhan Kandemir – Der Yayınları ● Türkiye’nin Dijital Dönüşümünde Radyonun Rolü – Tülay Arsal – Duvar Yayınları ● Televizyon ve Radyo Yayıncılığı – Aysel Aziz – Hiperlink Yayınları ● Alternatif Radyo Yayıncılığı – Fırat Tufan – Gece Akademi Yayınları Web Kaynakları: ● Google Scholar (akademik) Konu başlığı yazılarak ilgili tez, makale, kitap pdf vs. ulaşılabilir ● RİAK – Radyo Dinleme Hizmetleri Organizasyon Tanıtım ve Yayıncılık Anonim Şirketi www.riak.com.tr ● URYAD – Ulusal Radyo Yayıncıları Derneği www.uryad.org.tr ● TİAK – Televizyon İzleme Araştırmaları A.Ş. www.tiak.com.tr ● RTÜK – Radyo ve Televizyon Üst Kurulu Kamuoyu Araştırmaları https://www.rtuk.gov.tr/rtuk-kamuoyu-arastirmalari-3890 ● YÖK tez arşivi (tez.yok.gov.tr) Tez No: 262498 – Radyo Dinleme Ölçümleri ve Program Planlamasındaki Rolü – FIRAT TUFAN Tez No: 492945 – Radyo Yayıncılığının Dijitalleşmesi ve Radyo Dinleyicisinin Dönüşümü – BAHAR ÖZTÜRK Tez No: 585349 – Türkiye’de Yaşanan Dijital Dönüşümün Radyo Yayıncılığına Etkisi: Değişen Dinleyici Profili – TÜLAY ARSAL |
Etkisi Yok | 1 En Düşük | 2 Düşük | 3 Orta | 4 Yüksek | 5 En Yüksek |
Program Öğrenme Çıktıları | Katkı Oranı (1-5) |
BÖLÜM IV: DERSİN ÖĞRENME VE ÖĞRETME YÖNTEMLERİ İLE ÖLÇME VE DEĞERLENDİRME YÖNTEMLERİ |
Anlatım | |
Okuma | |
Ödev | |
Proje Hazırlama | |
Bireysel ve Grup Çalışması | |
Stüdyo Uygulamaları |
Ölçme ve Değerlendirme Yöntemleri | Uygulama Sayısı / Yarıyıl | Katkı Oranı |
Ödev | 2 | % 20.00 |
Ara Sınavlar | 1 | % 30.00 |
Yarıyıl Sonu Sınavı | 1 | % 50.00 |
Toplam | % 100 | |
YARIYIL İÇİ ÖLÇME VE DEĞERLENDİRME YÖNTEMLERİNİN BAŞARI NOTUNA KATKI ORANI | % 50 | |
YARIYIL SONU SINAVININ BAŞARI NOTUNA KATKI ORANI | % 50 | |
Toplam | % 100 |
BÖLÜM V: DERSİN İŞ YÜKÜ VE AKTS KREDİSİ |
ÖĞRENME VE ÖĞRETME ETKİNLİKLERİ İŞ YÜKÜ | |||
Öğrenme ve Öğretme Etkinlikleri | Etkinlik Sayısı/Yarıyıl | Süresi (saat) | Toplam İş Yükü |
Ders | 14 | 3 | 42 |
Laboratuvar | 0 | 0 | 0 |
Uygulama | 0 | 0 | 0 |
Derse Özgü Staj | 0 | 0 | 0 |
Arazi Çalışması | 0 | 0 | 0 |
Sınıf Dışı Ders Çalışması | 0 | 0 | 0 |
Sunum / Seminer | 0 | 0 | 0 |
Proje | 0 | 0 | 0 |
Ödevler | 3 | 5 | 15 |
Öğrenme ve Öğretme Etkinlikleri Toplam İş Yükü | - | - | 57 |
ÖLÇME VE DEĞERLENDİRME ETKİNLİKLERİ İŞ YÜKÜ | |||
Ölçme ve Değerlendirme Etkinlikleri | Etkinlik Sayısı/Yarıyıl | Süresi (saat) | Toplam İş Yükü |
Kısa Sınav | 0 | 0 | 0 |
Ara Sınavlar | 1 | 20 | 20 |
Yarıyıl Sonu Sınavı | 1 | 30 | 30 |
Ölçme ve Değerlendirme Etkinlikleri Toplam İş Yükü | - | - | 50 |
TOPLAM İŞ YÜKÜ (Öğrenme ve Öğretme + Ölçme ve Değerlendirme Etkinlikleri) | 107 | ||
DERSİN AKTS KREDİSİ (Toplam İş Yükü/25.5 Saat) | 4 |