DERSİN GENEL BİLGİLERİ

Ders Kodu Ders Adı Yıl Yarıyıl Teorik Pratik Kredi AKTS
60211METOZ-RTS0303 Radyo Programı Yapımı 2 Güz 1 2 2 4
Dersin Türü: Zorunlu
Dersin Düzeyi: Lisans      TYYÇ:6. Düzey      QF-EHEA:1. Düzey      EQF-LLL:6. Düzey
Dersin Öğretim Dili: Türkçe
Dersin Ön/Yan Koşulu: Yoktur
Dersin Veriliş Şekli: Yüz yüze
Dersin Koordinatörü: Arş.Gör. SETENAY GÜLTEKİN
Dersin Öğretim Eleman(lar)ı:
Dersin Kategorisi:

BÖLÜM II: DERSİN TANITIMI

Dersin Amacı ve İçeriği

Dersin Amacı: Bu dersi alan öğrencilerin; temel düzeyde radyoculuğu yorumlayabilmesi, radyo programı içeriklerini tartışıp sorgulayabilmesi, sunacağı programı hazırlayabilmesi, stüdyodaki teknik cihazları kullanma alanında kendisini geliştirmesi amaçlanır. Radyo yayıncılığı ile ilgili kuramsal, tarihsel ve hukuksal bilgiyi tanımlamalarının yanı sıra radyo programcılığı süreçlerinin her aşamasını yönetme, tasarlama ve karar verme yetkinliğini geliştirmektir.
Dersin İçeriği: Bu derste; dünyada ve Türkiye’de radyo tarihi, program yapımcılığı ve sunuculuk ile radyo haberciliği alanındaki tartışmalar örnekleriyle incelenir. Dinleyici eğilimleri araştırması değerlendirilir, teknik yetkinlik geliştirilir, RTÜK kanunu üzerine tartışılır, dijital radyoculuğa hazırlık yapılır, tanıtım, reklam ve sponsorluk ilişkisi analiz edilir.

Dersin Öğrenme Çıktıları (DÖÇ)

Ders Öğrenme Çıktıları (DÖÇ), dersi başarı ile tamamlayan öğrencilerin kendilerinden sahip olmaları beklenen bilgi, beceri ve yetkinlikleri ifade eder. Bu bağlamda, bu ders için tanımlanmış olan Ders Öğrenme Çıktıları aşağıda verilmektedir.
Bilgi (Kuramsal ve/veya olgusal bilgi olarak tanımlanmıştır.)
Beceriler (Bilişsel ve/veya uygulama becerileri olarak tanımlanmıştır.)
  1) Radyo programı yapımı dersinin öğrenme çıktıları; iletişim, içerik ve sunuculuk kavramlarının tanımlanması, radyo programı yapabilme yetkinliği ve mikser kullanımı yetkinliği ile radyo programı yapımının tüm aşamalarını planlama, program çıktılarıyla ilişkilidir.
  2) Bu dersi alan öğrencilerin, otomasyon, prodüksiyon ve teknik konuları analiz edebilmesi, bu bilgileri birleştirerek canlı yayın yapabileceği bir radyo programı yaratması, radyo yayınlarını eleştirel bakış açısıyla sorgulayabilmesi ve tartışması amaçlanmaktadır
  3) Reklam ve finans ilişkisini yorumlayabilmesi, radyo içinde mevcut her bölümü tanıması ve karşılaştırabilmesi amaçlanır. Öğrenci hazırlayacağı içeriğin; kanunlara, RTÜK yasasına ve telif haklarına uygunluğunu saptar, düzeltir.
Yetkinlikler ("Bağımsız Çalışabilme", "Sorumluluk Alabilme", "Öğrenme", "İletişim ve Sosyal" ve "Alana Özgü" yetkinlikler olarak tanımlanmıştır.)

Haftalık Ders Planı

Hafta Konu
Materyal Paylaşımı *
Ön Hazırlık Pekiştirme
1) Tanışma, ders tanıtımı, dünyada ve Türkiye’de radyonun tarihi PPT
2) Radyo Sınıflandırılmaları, kategorileri, radyonun bölümleri PPT
3) İçerik Oluşturma PPT
4) Haber toplama, doğrulama PPT
5) Spikerlik, sunum teknikleri PPT
6) Program Yapımcılığı, Sunuculuk, Mikser Kullanımı PPT
7) Otomasyon PPT
8) Ara sınav
9) Teknik PPT
10) Türkiye’de Radyo Dinleme Eğilimleri PPT
11) Radyoda hukuk PPT
12) Radyoda reklam PPT
13) Radyoda Finans PPT
14) Dijital Radyoculuk PPT
15) Final sınavı
*Bu alan öğrencilerin ders öncesi hazırlık ve sonrası dersi pekiştirme için paylaşılan ders materyallerini içerir.

Ders İçin Zorunlu/Önerilen Kaynaklar

Ders Notları / Kitaplar: ● Radyo Yayıncılığı – Aysel Aziz – Nobel Yayınları
● Sayısal Televizyon Tekniği – Avni Morgül – Papatya Yayınları
● Yeni Medya Çağında Televizyon – Sedat Özel – Derin Yayınları
Diğer Kaynaklar: ● Dijital Radyo ve E-Dinleyici – Bahar Öztürk – Akademisyen Kitabevi
● Radyonun İçindeki Adam – Mansur El Sabah – Şimdi Yayınları
● Dijital Çağda Televizyon ve Medya – Ceyhan Kandemir – Der Yayınları
● Türkiye’nin Dijital Dönüşümünde Radyonun Rolü – Tülay Arsal – Duvar Yayınları
● Televizyon ve Radyo Yayıncılığı – Aysel Aziz – Hiperlink Yayınları
● Alternatif Radyo Yayıncılığı – Fırat Tufan – Gece Akademi Yayınları

Web Kaynakları:

● Google Scholar (akademik)
Konu başlığı yazılarak ilgili tez, makale, kitap pdf vs. ulaşılabilir

● RİAK – Radyo Dinleme Hizmetleri Organizasyon Tanıtım ve Yayıncılık Anonim Şirketi
www.riak.com.tr

● URYAD – Ulusal Radyo Yayıncıları Derneği
www.uryad.org.tr

● TİAK – Televizyon İzleme Araştırmaları A.Ş.
www.tiak.com.tr

● RTÜK – Radyo ve Televizyon Üst Kurulu Kamuoyu Araştırmaları
https://www.rtuk.gov.tr/rtuk-kamuoyu-arastirmalari-3890

● YÖK tez arşivi (tez.yok.gov.tr)
Tez No: 262498 – Radyo Dinleme Ölçümleri ve Program Planlamasındaki Rolü – FIRAT TUFAN
Tez No: 492945 – Radyo Yayıncılığının Dijitalleşmesi ve Radyo Dinleyicisinin Dönüşümü – BAHAR ÖZTÜRK
Tez No: 585349 – Türkiye’de Yaşanan Dijital Dönüşümün Radyo Yayıncılığına Etkisi: Değişen Dinleyici Profili – TÜLAY ARSAL

Dersin Program Öğrenme Çıktılarına Katkı Düzeyi

Etkisi Yok 1 En Düşük 2 Düşük 3 Orta 4 Yüksek 5 En Yüksek
           
Program Öğrenme Çıktıları Katkı Oranı (1-5)

BÖLÜM IV: DERSİN ÖĞRENME VE ÖĞRETME YÖNTEMLERİ İLE ÖLÇME VE DEĞERLENDİRME YÖNTEMLERİ

Dersin Öğrenme ve Öğretme Yöntemleri

(Üniversitemiz genelinde kullanılan tüm öğrenme ve öğretme yöntemleri sistematik olarak yönetilmektedir. Akademik birimlerden gelen talepler doğrultusunda bölüm/programların öğrenme ve öğretme yöntemleri ilgili kurullarımız tarafından değerlendirilmekte ve uygun bulunursa, üniversite havuzunda toplanmaktadır. Bölüm ve programlar, kendileri için program tasarımlarına uygun olan yöntemleri bu havuzdan seçebilmektedirler. Benzer şekilde, dersler için kullanılması uygun görülen yöntemler de programlar düzeyinde belirlenmiş olan yöntemler arasından seçilebilmektedir.)
Programa Genelinde Kullanılan Öğrenme ve Öğretme Yöntemleri
Ders İçin Kullanılan Öğrenme ve Öğretme Yöntemleri
Anlatım
Okuma
Ödev
Proje Hazırlama
Bireysel ve Grup Çalışması
Stüdyo Uygulamaları

Dersin Ölçme ve Değerlendirme Yöntemleri

(Üniversitemiz genelinde kullanılan tüm ölçme ve değerlendirme yöntemleri sistematik olarak yönetilmektedir. Akademik birimlerden gelen talepler doğrultusunda bölüm/programların ölçme ve değerlendirme yöntemleri ilgili kurullarımız tarafından değerlendirilmekte ve uygun bulunursa, üniversite havuzunda toplanmaktadır. Bölüm ve programlar, kendileri için program tasarımlarına uygun olan yöntemleri bu havuzdan seçebilmektedirler. Benzer şekilde, dersler için kullanılması uygun görülen yöntemler de programlar düzeyinde belirlenmiş olan yöntemler arasından seçilebilmektedir.)
Programa Genelinde Kullanılan Ölçme ve Değerlendirme Yöntemleri
Ders İçin Kullanılan Ölçme ve Değerlendirme Yöntemleri

Dersin Ölçme ve Değerlendirme Yöntemlerinin Başarı Notuna Katkısı

Ölçme ve Değerlendirme Yöntemleri Uygulama Sayısı / Yarıyıl Katkı Oranı
Ödev 2 % 20.00
Ara Sınavlar 1 % 30.00
Yarıyıl Sonu Sınavı 1 % 50.00
Toplam % 100
YARIYIL İÇİ ÖLÇME VE DEĞERLENDİRME YÖNTEMLERİNİN BAŞARI NOTUNA KATKI ORANI % 50
YARIYIL SONU SINAVININ BAŞARI NOTUNA KATKI ORANI % 50
Toplam % 100

BÖLÜM V: DERSİN İŞ YÜKÜ VE AKTS KREDİSİ

ÖĞRENME VE ÖĞRETME ETKİNLİKLERİ İŞ YÜKÜ
Öğrenme ve Öğretme Etkinlikleri Etkinlik Sayısı/Yarıyıl Süresi (saat) Toplam İş Yükü
Ders 14 3 42
Laboratuvar 0 0 0
Uygulama 0 0 0
Derse Özgü Staj 0 0 0
Arazi Çalışması 0 0 0
Sınıf Dışı Ders Çalışması 0 0 0
Sunum / Seminer 0 0 0
Proje 0 0 0
Ödevler 3 5 15
Öğrenme ve Öğretme Etkinlikleri Toplam İş Yükü - - 57
ÖLÇME VE DEĞERLENDİRME ETKİNLİKLERİ İŞ YÜKÜ
Ölçme ve Değerlendirme Etkinlikleri Etkinlik Sayısı/Yarıyıl Süresi (saat) Toplam İş Yükü
Kısa Sınav 0 0 0
Ara Sınavlar 1 20 20
Yarıyıl Sonu Sınavı 1 30 30
Ölçme ve Değerlendirme Etkinlikleri Toplam İş Yükü - - 50
TOPLAM İŞ YÜKÜ (Öğrenme ve Öğretme + Ölçme ve Değerlendirme Etkinlikleri) 107
DERSİN AKTS KREDİSİ (Toplam İş Yükü/25.5 Saat) 4