DERSİN GENEL BİLGİLERİ |
Ders Kodu | Ders Adı | Yıl | Yarıyıl | Teorik | Pratik | Kredi | AKTS |
60211METOZ-RTS0252 | Radyo ve TV Programcılığına Giriş | 1 | Bahar | 1 | 2 | 2 | 5 |
Dersin Türü: | Zorunlu |
Dersin Düzeyi: | Lisans TYYÇ:6. Düzey QF-EHEA:1. Düzey EQF-LLL:6. Düzey |
Dersin Öğretim Dili: | Türkçe |
Dersin Ön/Yan Koşulu: | Yoktur |
Dersin Veriliş Şekli: | Uzaktan Eğitim |
Dersin Koordinatörü: | Öğretim Görevlisi FARUK SOLMAZ |
Dersin Öğretim Eleman(lar)ı: |
Öğretim Görevlisi FARUK SOLMAZ |
Dersin Kategorisi: | Mesleki Alan |
BÖLÜM II: DERSİN TANITIMI |
Dersin Amacı: | Bu dersi başarıyla tamamlayan bir öğrenci, radyo ve televizyona dair temel kavramları açıklayabilecektir. Radyo ve televizyonda program içeriği üretme sürecinde derste öğrenilen bilgileri kullanacaktır. |
Dersin İçeriği: | Dünyada ve Türkiye’de radyo yayınlarının tarihçesi, radyoların sınıflandırılması, kategorileri ve bölümleri, içerik oluşturma, bilgi toplama ve doğrulama, spikerlik, diksiyon ve sunum teknikleri, radyoda program yapımcılığı, sunuculuk ve dijital radyoculuk, otomasyon, prodüksiyon ve teknik, radyoda reklam ve hukuk, televizyonun tanımı ve tarihsel gelişimi, geleneksel televizyon yayıncılığından yeni medya yayıncılığına geçiş, Türkiye’de televizyonculuğun gelişimi, televizyonda yapım ekibi ve yönetim, televizyon haberciliği ve metin hazırlama başlıkları dersin içeriğini oluşturmaktadır. |
Bilgi (Kuramsal ve/veya olgusal bilgi olarak tanımlanmıştır.) | ||
1) Dünyada ve Türkiye’de radyoculuğun gelişimini açıklar. |
||
2) Radyo ve televizyon programları için temel içerik taslağı hazırlar. |
||
3) Radyoda spikerlik, diksiyon ve sunuculuk olgularını gerçekleştirir. |
||
4) Radyo ve televizyon programcılığına dair temel bilgileri tanımlar. |
||
Beceriler (Bilişsel ve/veya uygulama becerileri olarak tanımlanmıştır.) | ||
1) Radyo ve televizyon programları için dış ses ve çekim metni taslakları hazırlar. |
||
2) Geleneksel, uluslararası ve yeni medya yayıncılığı arasındaki farkları ayırt eder. |
||
3) Radyo ve televizyonda dış ses ve sunum kaydını yönetir. |
||
Yetkinlikler ("Bağımsız Çalışabilme", "Sorumluluk Alabilme", "Öğrenme", "İletişim ve Sosyal" ve "Alana Özgü" yetkinlikler olarak tanımlanmıştır.) | ||
1) Radyo ve televizyonda program yapım ve yönetim ekibinde kendini geliştirir. |
||
2) Radyo ve televizyonda yapım ve yönetimi organize eder. |
||
3) Radyo ve televizyon yayınlarına dair eleştirel bakış açısı geliştirir. |
Hafta | Konu | ||
Ön Hazırlık | Pekiştirme | ||
1) | Giriş, Tanışma & Ders Kaynaklarının ve İçeriklerinin Aktarımı, Dünyada ve Türkiye’de Radyo Yayınlarının Tarihçesi | ||
2) | Radyo Sınıflandırılmaları, Kategorileri, Radyonun Bölümleri | ||
3) | İçerik Oluşturma, Bilgi Toplama ve Doğrulama | ||
4) | Spikerlik, Diksiyon & Sunum Teknikleri | ||
5) | Program Yapımcılığı, Sunuculuk ve Dijital Radyoculuk | ||
6) | Otomasyon, Prodüksiyon, Teknik | ||
7) | Radyoda Reklam ve Hukuk | ||
8) | Vize Haftası | ||
9) | Televizyonun Tanımı ve Tarihsel Gelişimi | ||
10) | Geleneksel Televizyon Yayıncılığından Yeni Medya Yayıncılığına Geçiş | ||
11) | Türkiye’de Televizyonculuğun Gelişimi | ||
12) | Yapım Ekibi | ||
13) | Televizyonda Yönetim | ||
14) | Televizyon Haberciliği ve Metin |
Ders Notları / Kitaplar: | ● Radyo Yayıncılığı – Aysel Aziz – Nobel Yayınları ● Sayısal Televizyon Tekniği – Avni Morgül – Papatya Yayınları ● Yeni Medya Çağında Televizyon – Sedat Özel – Derin Yayınları |
Diğer Kaynaklar: | Önerilen kaynaklar: (Aşağıdaki liste genel anlamda yardımcı kaynaklardır) ● Televizyonda Yapım ve Yönetim – Gerald Millerson – Turgen Yayınları ● Dijital Radyo ve E-Dinleyici – Bahar Öztürk – Akademisyen Kitabevi ● Televizyon Program Yapımcılığı ve Yönetmenliği – Gürol Gökçe – Der Yayınları ● Radyonun İçindeki Adam – Mansur El Sabah – Şimdi Yayınları ● Dijital Çağda Televizyon ve Medya – Ceyhan Kandemir – Der Yayınları ● Türkiye’nin Dijital Dönüşümünde Radyonun Rolü – Tülay Arsal – Duvar Yayınları ● Televizyon ve Radyo Yayıncılığı – Aysel Aziz – Hiperlink Yayınları ● Alternatif Radyo Yayıncılığı – Fırat Tufan – Gece Akademi Yayınları Web Kaynakları: ● Google Scholar (akademik) Konu başlığı yazılarak ilgili tez, makale, kitap pdf vs. ulaşılabilir ● RİAK – Radyo Dinleme Hizmetleri Organizasyon Tanıtım ve Yayıncılık Anonim Şirketi www.riak.com.tr ● URYAD – Ulusal Radyo Yayıncıları Derneği www.uryad.org.tr ● TİAK – Televizyon İzleme Araştırmaları A.Ş. www.tiak.com.tr ● RTÜK – Radyo ve Televizyon Üst Kurulu Kamuoyu Araştırmaları https://www.rtuk.gov.tr/rtuk-kamuoyu-arastirmalari-3890 ● YÖK tez arşivi (tez.yok.gov.tr) Tez No: 262498 – Radyo Dinleme Ölçümleri ve Program Planlamasındaki Rolü – FIRAT TUFAN Tez No: 492945 – Radyo Yayıncılığının Dijitalleşmesi ve Radyo Dinleyicisinin Dönüşümü – BAHAR ÖZTÜRK Tez No: 585349 – Türkiye’de Yaşanan Dijital Dönüşümün Radyo Yayıncılığına Etkisi: Değişen Dinleyici Profili – TÜLAY ARSAL |
BÖLÜM III: DERSİN PROGRAM ÖĞRENME ÇIKTILARI İLE İLİŞKİSİ |
DÖÇ/PÖÇ | KPÖÇ 1 | KPÖÇ 2 | KPÖÇ 3 | KPÖÇ 4 | KPÖÇ 5 | |||||||||||||||||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
1 | 2 | 3 | 4 | 1 | 2 | 3 | 4 | 1 | 2 | 1 | 2 | 3 | 4 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | 6 | 7 | 8 | 9 | 10 | 11 | 12 | |
DÖÇ1 | ||||||||||||||||||||||||||
DÖÇ2 | ||||||||||||||||||||||||||
DÖÇ3 | ||||||||||||||||||||||||||
DÖÇ4 | ||||||||||||||||||||||||||
DÖÇ5 | ||||||||||||||||||||||||||
DÖÇ6 | ||||||||||||||||||||||||||
DÖÇ7 | ||||||||||||||||||||||||||
DÖÇ8 | ||||||||||||||||||||||||||
DÖÇ9 | ||||||||||||||||||||||||||
DÖÇ10 |
Etkisi Yok | 1 En Düşük | 2 Düşük | 3 Orta | 4 Yüksek | 5 En Yüksek |
BÖLÜM IV: DERSİN ÖĞRENME VE ÖĞRETME YÖNTEMLERİ İLE ÖLÇME VE DEĞERLENDİRME YÖNTEMLERİ |
Anlatım | |
Tartışma | |
Vaka Çalışması | |
Problem Çözme | |
Gösterip Yaptırma | |
Gösterim | |
Laboratuvar | |
Okuma | |
Ödev | |
Proje Hazırlama | |
Tez Hazırlama | |
Akran Eğitimi | |
Seminer | |
Teknik Gezi | |
Ders Konferansı | |
Beyin Fırtınası | |
Soru Cevap | |
Bireysel ve Grup Çalışması | |
Rol Oynama-Canlandırma-Doğaçlama | |
Stüdyo Uygulamaları | |
Derse Aktif Katılım |
Ara Sınav | |
Sunum | |
Yarıyıl Sonu Sınavı | |
Kısa Sınav | |
Rapor Değerlendirme | |
Ödev Değerlendirme | |
Sözlü sınav | |
Tez Sunma | |
Jüri Değerlendirmesi | |
Uygulama Sınavı | |
İşyerinde Uygulama Eğitimi Değerlendirmesi | |
Derse Aktif Katılım | |
Tartışmalara Katılım |
ÖĞRENME VE ÖĞRETME YÖNTEMLERİ | ÖLÇME VE DEĞERLENDİRME YÖNTEMLERİ | |||||||||||||||||||||
DÖÇ1 | DÖÇ2 | DÖÇ3 | DÖÇ4 | DÖÇ5 | DÖÇ6 | DÖÇ7 | DÖÇ8 | DÖÇ9 | DÖÇ10 | |||||||||||||
-Anlatım | -Ara Sınav | |||||||||||||||||||||
-Tartışma | -Sunum | |||||||||||||||||||||
-Vaka Çalışması | -Yarıyıl Sonu Sınavı | |||||||||||||||||||||
-Problem Çözme | -Kısa Sınav | |||||||||||||||||||||
-Gösterip Yaptırma | -Rapor Değerlendirme | |||||||||||||||||||||
-Gösterim | -Ödev Değerlendirme | |||||||||||||||||||||
-Laboratuvar | -Sözlü sınav | |||||||||||||||||||||
-Okuma | -Tez Sunma | |||||||||||||||||||||
-Ödev | -Jüri Değerlendirmesi | |||||||||||||||||||||
-Proje Hazırlama | -Uygulama Sınavı | |||||||||||||||||||||
-Tez Hazırlama | -İşyerinde Uygulama Eğitimi Değerlendirmesi | |||||||||||||||||||||
-Akran Eğitimi | -Derse Aktif Katılım | |||||||||||||||||||||
-Seminer | -Tartışmalara Katılım | |||||||||||||||||||||
-Teknik Gezi | ||||||||||||||||||||||
-Ders Konferansı | ||||||||||||||||||||||
-Beyin Fırtınası | ||||||||||||||||||||||
-Soru Cevap | ||||||||||||||||||||||
-Bireysel ve Grup Çalışması | ||||||||||||||||||||||
-Rol Oynama-Canlandırma-Doğaçlama | ||||||||||||||||||||||
-Stüdyo Uygulamaları | ||||||||||||||||||||||
-Derse Aktif Katılım |
Ölçme ve Değerlendirme Yöntemleri | Uygulama Sayısı / Yarıyıl | Katkı Oranı |
Projeler | 2 | % 20.00 |
Ara Sınavlar | 1 | % 30.00 |
Yarıyıl Sonu Sınavı | 1 | % 50.00 |
Toplam | % 100 | |
YARIYIL İÇİ ÖLÇME VE DEĞERLENDİRME YÖNTEMLERİNİN BAŞARI NOTUNA KATKI ORANI | % 50 | |
YARIYIL SONU SINAVININ BAŞARI NOTUNA KATKI ORANI | % 50 | |
Toplam | % 100 |
BÖLÜM V: DERSİN İŞ YÜKÜ VE AKTS KREDİSİ |
ÖĞRENME VE ÖĞRETME ETKİNLİKLERİ İŞ YÜKÜ | |||
Öğrenme ve Öğretme Etkinlikleri | Etkinlik Sayısı/Yarıyıl | Süresi (saat) | Toplam İş Yükü |
Ders | 14 | 3 | 42 |
Laboratuvar | 0 | 0 | 0 |
Uygulama | 0 | 0 | 0 |
Derse Özgü Staj | 0 | 0 | 0 |
Arazi Çalışması | 0 | 0 | 0 |
Sınıf Dışı Ders Çalışması | 0 | 0 | 0 |
Sunum / Seminer | 0 | 0 | 0 |
Proje | 0 | 0 | 0 |
Ödevler | 1 | 10 | 10 |
Öğrenme ve Öğretme Etkinlikleri Toplam İş Yükü | - | - | 52 |
ÖLÇME VE DEĞERLENDİRME ETKİNLİKLERİ İŞ YÜKÜ | |||
Ölçme ve Değerlendirme Etkinlikleri | Etkinlik Sayısı/Yarıyıl | Süresi (saat) | Toplam İş Yükü |
Kısa Sınav | 2 | 10 | 20 |
Ara Sınavlar | 1 | 3 | 3 |
Yarıyıl Sonu Sınavı | 1 | 3 | 3 |
Ölçme ve Değerlendirme Etkinlikleri Toplam İş Yükü | - | - | 26 |
TOPLAM İŞ YÜKÜ (Öğrenme ve Öğretme + Ölçme ve Değerlendirme Etkinlikleri) | 78 | ||
DERSİN AKTS KREDİSİ (Toplam İş Yükü/25.5 Saat) | 5 |