DERSİN GENEL BİLGİLERİ |
Ders Kodu | Ders Adı | Yıl | Yarıyıl | Teorik | Pratik | Kredi | AKTS |
60211METOZ-RTS0252 | Radyo ve TV Programcılığına Giriş | 1 | Bahar | 1 | 2 | 2 | 5 |
Dersin Türü: | Zorunlu |
Dersin Düzeyi: | Lisans TYYÇ:6. Düzey QF-EHEA:1. Düzey EQF-LLL:6. Düzey |
Dersin Öğretim Dili: | Turkish |
Dersin Ön/Yan Koşulu: | Yoktur |
Dersin Veriliş Şekli: | Uzaktan Eğitim |
Dersin Koordinatörü: | Dr. Öğr. Üyesi ENES DÖNMEZ |
Dersin Öğretim Eleman(lar)ı: |
|
Dersin Kategorisi: | Mesleki Alan |
BÖLÜM II: DERSİN TANITIMI |
Dersin Amacı: | Bu dersi başarıyla tamamlayan bir öğrenci, radyo ve televizyona dair temel kavramları açıklayabilecektir. Radyo ve televizyonda program içeriği üretme sürecinde derste öğrenilen bilgileri kullanacaktır. |
Dersin İçeriği: | Dünyada ve Türkiye’de radyo yayınlarının tarihçesi, radyoların sınıflandırılması, kategorileri ve bölümleri, içerik oluşturma, bilgi toplama ve doğrulama, spikerlik, diksiyon ve sunum teknikleri, radyoda program yapımcılığı, sunuculuk ve dijital radyoculuk, otomasyon, prodüksiyon ve teknik, radyoda reklam ve hukuk, televizyonun tanımı ve tarihsel gelişimi, geleneksel televizyon yayıncılığından yeni medya yayıncılığına geçiş, Türkiye’de televizyonculuğun gelişimi, televizyonda yapım ekibi ve yönetim, televizyon haberciliği ve metin hazırlama başlıkları dersin içeriğini oluşturmaktadır. |
Bilgi (Kuramsal ve/veya olgusal bilgi olarak tanımlanmıştır.) | ||
1) Dünyada ve Türkiye’de radyoculuğun gelişimini açıklar. |
||
2) Radyo ve televizyon programları için temel içerik taslağı hazırlar. |
||
3) Radyoda spikerlik, diksiyon ve sunuculuk olgularını gerçekleştirir. |
||
4) Radyo ve televizyon programcılığına dair temel bilgileri tanımlar. |
||
Beceriler (Bilişsel ve/veya uygulama becerileri olarak tanımlanmıştır.) | ||
1) Radyo ve televizyon programları için dış ses ve çekim metni taslakları hazırlar. |
||
2) Geleneksel, uluslararası ve yeni medya yayıncılığı arasındaki farkları ayırt eder. |
||
3) Radyo ve televizyonda dış ses ve sunum kaydını yönetir. |
||
Yetkinlikler ("Bağımsız Çalışabilme", "Sorumluluk Alabilme", "Öğrenme", "İletişim ve Sosyal" ve "Alana Özgü" yetkinlikler olarak tanımlanmıştır.) | ||
1) Radyo ve televizyonda program yapım ve yönetim ekibinde kendini geliştirir. |
||
2) Radyo ve televizyonda yapım ve yönetimi organize eder. |
||
3) Radyo ve televizyon yayınlarına dair eleştirel bakış açısı geliştirir. |
Hafta | Konu | ||
Ön Hazırlık | Pekiştirme | ||
1) | Giriş, Tanışma & Ders Kaynaklarının ve İçeriklerinin Aktarımı, Dünyada ve Türkiye’de Radyo Yayınlarının Tarihçesi | ||
2) | Radyo Sınıflandırılmaları, Kategorileri, Radyonun Bölümleri | ||
3) | İçerik Oluşturma, Bilgi Toplama ve Doğrulama | ||
4) | Spikerlik, Diksiyon & Sunum Teknikleri | ||
5) | Program Yapımcılığı, Sunuculuk ve Dijital Radyoculuk | ||
6) | Otomasyon, Prodüksiyon, Teknik | ||
7) | Radyoda Reklam ve Hukuk | ||
8) | Vize Haftası | ||
9) | Televizyonun Tanımı ve Tarihsel Gelişimi | ||
10) | Geleneksel Televizyon Yayıncılığından Yeni Medya Yayıncılığına Geçiş | ||
11) | Türkiye’de Televizyonculuğun Gelişimi | ||
12) | Yapım Ekibi | ||
13) | Televizyonda Yönetim | ||
14) | Televizyon Haberciliği ve Metin |
Ders Notları / Kitaplar: | ● Radyo Yayıncılığı – Aysel Aziz – Nobel Yayınları ● Sayısal Televizyon Tekniği – Avni Morgül – Papatya Yayınları ● Yeni Medya Çağında Televizyon – Sedat Özel – Derin Yayınları |
Diğer Kaynaklar: | Önerilen kaynaklar: (Aşağıdaki liste genel anlamda yardımcı kaynaklardır) ● Televizyonda Yapım ve Yönetim – Gerald Millerson – Turgen Yayınları ● Dijital Radyo ve E-Dinleyici – Bahar Öztürk – Akademisyen Kitabevi ● Televizyon Program Yapımcılığı ve Yönetmenliği – Gürol Gökçe – Der Yayınları ● Radyonun İçindeki Adam – Mansur El Sabah – Şimdi Yayınları ● Dijital Çağda Televizyon ve Medya – Ceyhan Kandemir – Der Yayınları ● Türkiye’nin Dijital Dönüşümünde Radyonun Rolü – Tülay Arsal – Duvar Yayınları ● Televizyon ve Radyo Yayıncılığı – Aysel Aziz – Hiperlink Yayınları ● Alternatif Radyo Yayıncılığı – Fırat Tufan – Gece Akademi Yayınları Web Kaynakları: ● Google Scholar (akademik) Konu başlığı yazılarak ilgili tez, makale, kitap pdf vs. ulaşılabilir ● RİAK – Radyo Dinleme Hizmetleri Organizasyon Tanıtım ve Yayıncılık Anonim Şirketi www.riak.com.tr ● URYAD – Ulusal Radyo Yayıncıları Derneği www.uryad.org.tr ● TİAK – Televizyon İzleme Araştırmaları A.Ş. www.tiak.com.tr ● RTÜK – Radyo ve Televizyon Üst Kurulu Kamuoyu Araştırmaları https://www.rtuk.gov.tr/rtuk-kamuoyu-arastirmalari-3890 ● YÖK tez arşivi (tez.yok.gov.tr) Tez No: 262498 – Radyo Dinleme Ölçümleri ve Program Planlamasındaki Rolü – FIRAT TUFAN Tez No: 492945 – Radyo Yayıncılığının Dijitalleşmesi ve Radyo Dinleyicisinin Dönüşümü – BAHAR ÖZTÜRK Tez No: 585349 – Türkiye’de Yaşanan Dijital Dönüşümün Radyo Yayıncılığına Etkisi: Değişen Dinleyici Profili – TÜLAY ARSAL |
Etkisi Yok | 1 En Düşük | 2 Düşük | 3 Orta | 4 Yüksek | 5 En Yüksek |
Program Öğrenme Çıktıları | Katkı Oranı (1-5) | |
1) | Radyo, televizyon ve sinema alanlarında kuramsal bilgileri tanımlayabilme, bu alanların tarihi gelişimini değerlendirebilme | 4 |
2) | Güncel toplumsal olaylar, tarih ve kültür-sanat dünyasına ilişkin gelişmeleri yorumlayabilme | 3 |
3) | Kitle iletişimi ve dijital iletişimin toplum üzerindeki etkisini değerlendirebilme | 4 |
4) | Radyo, televizyon ve sinema alanında güncel medya teknolojileri ve araçlarını değerlendirebilme ve kullanabilme | 4 |
5) | Bir filmi, radyo ya da televizyon programını yorumlayabilme | 3 |
6) | Haber, kurmaca, belgesel, video sanatı gibi medyanın farklı alanlarını tanımlayabilme; bu alanlarda uluslararası gelişmeleri takip edip değerlendirebilme | 2 |
7) | Uygun kuram ve yöntemleri kullanarak medya yapım ve yönetim süreçlerini koordine edebilme | |
8) | Dijital Medya teknolojileri dönüşümü ile ilgili gelişmeleri değerlendirebilme | |
9) | Bir yarı yıl boyunca iş hayatının içinde bulunarak öğrendiği teorik bilgileri uygulayabilme | |
10) | Radyo, televizyon ve sinema alanında yaratıcı içerik üretebilme | 4 |
11) | Değişimi değerlendirebilme ve yönetebilme yetkinliği kazanır | |
12) | Yaşamboyu öğrenme bilinciyle kişisel ve sosyal gelişim gösterebilme | |
13) | Avrupa Dil Portfolyosunun en az B1 düzeyinde tanımlanan Yabancı Dilde (İngilizce) iletişim kurabilme (Öğretim dili İngilizce olan programlar için B2/B2+ düzeyinde). |
BÖLÜM IV: DERSİN ÖĞRENME VE ÖĞRETME YÖNTEMLERİ İLE ÖLÇME VE DEĞERLENDİRME YÖNTEMLERİ |
Anlatım | |
Tartışma | |
Gösterim | |
Okuma | |
Ödev | |
Proje Hazırlama | |
Soru Cevap | |
Bireysel ve Grup Çalışması |
Ara Sınav | |
Yarıyıl Sonu Sınavı | |
Kısa Sınav | |
Ödev Değerlendirme |
Ölçme ve Değerlendirme Yöntemleri | Uygulama Sayısı / Yarıyıl | Katkı Oranı |
Projeler | 2 | % 20.00 |
Ara Sınavlar | 1 | % 30.00 |
Yarıyıl Sonu Sınavı | 1 | % 50.00 |
Toplam | % 100 | |
YARIYIL İÇİ ÖLÇME VE DEĞERLENDİRME YÖNTEMLERİNİN BAŞARI NOTUNA KATKI ORANI | % 50 | |
YARIYIL SONU SINAVININ BAŞARI NOTUNA KATKI ORANI | % 50 | |
Toplam | % 100 |
BÖLÜM V: DERSİN İŞ YÜKÜ VE AKTS KREDİSİ |
ÖĞRENME VE ÖĞRETME ETKİNLİKLERİ İŞ YÜKÜ | |||
Öğrenme ve Öğretme Etkinlikleri | Etkinlik Sayısı/Yarıyıl | Süresi (saat) | Toplam İş Yükü |
Ders | 14 | 3 | 42 |
Laboratuvar | 0 | 0 | 0 |
Uygulama | 0 | 0 | 0 |
Derse Özgü Staj | 0 | 0 | 0 |
Arazi Çalışması | 0 | 0 | 0 |
Sınıf Dışı Ders Çalışması | 0 | 0 | 0 |
Sunum / Seminer | 0 | 0 | 0 |
Proje | 0 | 0 | 0 |
Ödevler | 1 | 10 | 10 |
Öğrenme ve Öğretme Etkinlikleri Toplam İş Yükü | - | - | 52 |
ÖLÇME VE DEĞERLENDİRME ETKİNLİKLERİ İŞ YÜKÜ | |||
Ölçme ve Değerlendirme Etkinlikleri | Etkinlik Sayısı/Yarıyıl | Süresi (saat) | Toplam İş Yükü |
Kısa Sınav | 2 | 10 | 20 |
Ara Sınavlar | 1 | 3 | 3 |
Yarıyıl Sonu Sınavı | 1 | 3 | 3 |
Ölçme ve Değerlendirme Etkinlikleri Toplam İş Yükü | - | - | 26 |
TOPLAM İŞ YÜKÜ (Öğrenme ve Öğretme + Ölçme ve Değerlendirme Etkinlikleri) | 78 | ||
DERSİN AKTS KREDİSİ (Toplam İş Yükü/25.5 Saat) | 5 |