DERSİN GENEL BİLGİLERİ |
Ders Kodu | Ders Adı | Yıl | Yarıyıl | Teorik | Pratik | Kredi | AKTS |
60213METOZ-RTS0313 | Senaryo Yazımı I | 2 | Güz | 1 | 2 | 2 | 4 |
Dersin Türü: | Zorunlu |
Dersin Düzeyi: | Lisans TYYÇ:6. Düzey QF-EHEA:1. Düzey EQF-LLL:6. Düzey |
Dersin Öğretim Dili: | Türkçe |
Dersin Ön/Yan Koşulu: | Yoktur |
Dersin Veriliş Şekli: | Yüz yüze |
Dersin Koordinatörü: | Dr. Öğr. Üyesi MURAT ÇETİNKAYA |
Dersin Öğretim Eleman(lar)ı: |
|
Dersin Kategorisi: | Mesleki Alan |
BÖLÜM II: DERSİN TANITIMI |
Dersin Amacı: | Bu derste öğrencilerin, hikaye anlatısının temel unsurlarını kavramaları, bunun ötesine geçerek kendilerine ait, özgün anlatı dillerini keşfetmeleri, kısa metrajlı ve uzun metrajlı film senaryosunun farklı doğalarını kavramaları ve bir dramatik çatışmayı bir kısa film senaryosuna evriltmeleri, profesyonel düzeyde senaryo yazımının temel tekniklerini öğrenmeleri hedeflenmektedir. |
Dersin İçeriği: | Ders kapsamında öğrenciler, senaryo yazımının başlıca unsurlarını ve yöntemlerini kavradıktan sonra profesyonel senaryo yazımı tekniğine hakim hale gelecekler. Tema, logline, sinopsis ve tretman gibi hikaye geliştirme aşamalarıyla tanışacaklar. Ders kapsamında her öğrencinin kısa metrajlı bir film senaryosu ve uzun metrajlı bir film sinopsisi yazması beklenmektedir. |
Bilgi (Kuramsal ve/veya olgusal bilgi olarak tanımlanmıştır.) | ||
1) Senaryonun temel kavramlarını açıklar. |
||
2) Senaryonun bir film için önemini açıklar. |
||
3) Senaryo yazımına katkısı olabilecek kaynakları listeler. |
||
4) Senaryo yazımında yapılmaması gereken temel yanlışları açıklar. |
||
Beceriler (Bilişsel ve/veya uygulama becerileri olarak tanımlanmıştır.) | ||
1) Sinopsis ve tretman yazımı bilgisini uygular. |
||
2) Kısa veya orta metraj film senaryosu yaratır. |
||
Yetkinlikler ("Bağımsız Çalışabilme", "Sorumluluk Alabilme", "Öğrenme", "İletişim ve Sosyal" ve "Alana Özgü" yetkinlikler olarak tanımlanmıştır.) |
Hafta | Konu | ||
Ön Hazırlık | Pekiştirme | ||
1) | Film Yapımının Aşamaları ve Senaryonun Önemi | ||
2) | Film Öyküsünün Kaynakları | ||
3) | Tema ve Sinopsis | ||
4) | Sinopsis Yazımı | ||
5) | Tretman ve Senaryonun Tanımı | ||
6) | Senaryonun Kapsamı | ||
7) | Dramatik Senaryo ve Dramatik Yapı | ||
8) | Vize Sınavı | ||
9) | Temel Yanlışlar | ||
10) | Senaryo Yazım Atölyesi | ||
11) | Senaryo Yazım Atölyesi | ||
12) | Senaryo Yazım Atölyesi | ||
13) | Senaryo Yazım Atölyesi | ||
14) | Senaryo Yazım Atölyesi |
Ders Notları / Kitaplar: | Ders Notları / Lecture Notes |
Diğer Kaynaklar: | - Arpa, Yasemin. 2017. Ne Kadar Gamlı Bu Akşam Vakti: "Safa Önal Kitabı". İstanbul: Profil Kitap. - Aslanyürek, Semir. 2004. Senaryo Kuramı. İstanbul: Pan. - Field, Syd. 2020. Senaryo Yazarının El Kitabı. Çev. Mehmet Gürsel. İstanbul: Alfa. (Temel Kaynak) - Indick, William. 2020. Senaryo Yazarları İçin Psikoloji. Çev. Ertan Yılmaz & Yeliz Karaarslan. İstanbul: Agora. - Miller, William. 2016. Senaryo Yazımı: Sinema ve Televizyon İçin. Çev. Yılmaz Büyükerşen, Yalçın Demir, Nesrin Esen. İstanbul: Hayalperest. - Türk, İbrahim. 2004. Senaryo Bülent Oran. İstanbul: Dergah. |
Etkisi Yok | 1 En Düşük | 2 Düşük | 3 Orta | 4 Yüksek | 5 En Yüksek |
Program Öğrenme Çıktıları | Katkı Oranı (1-5) | |
1) | Radyo, televizyon ve sinema alanlarında kuramsal bilgileri tanımlayabilme, bu alanların tarihi gelişimini değerlendirebilme | 4 |
2) | Güncel toplumsal olaylar, tarih ve kültür-sanat dünyasına ilişkin gelişmeleri yorumlayabilme | 5 |
3) | Kitle iletişimi ve dijital iletişimin toplum üzerindeki etkisini değerlendirebilme | 5 |
4) | Radyo, televizyon ve sinema alanında güncel medya teknolojileri ve araçlarını değerlendirebilme ve kullanabilme | 3 |
5) | Bir filmi, radyo ya da televizyon programını yorumlayabilme | 5 |
6) | Haber, kurmaca, belgesel, video sanatı gibi medyanın farklı alanlarını tanımlayabilme; bu alanlarda uluslararası gelişmeleri takip edip değerlendirebilme | 4 |
7) | Uygun kuram ve yöntemleri kullanarak medya yapım ve yönetim süreçlerini koordine edebilme | 2 |
8) | Dijital Medya teknolojileri dönüşümü ile ilgili gelişmeleri değerlendirebilme | |
9) | Bir yarı yıl boyunca iş hayatının içinde bulunarak öğrendiği teorik bilgileri uygulayabilme | |
10) | Radyo, televizyon ve sinema alanında yaratıcı içerik üretebilme | 5 |
11) | Değişimi değerlendirebilme ve yönetebilme yetkinliği kazanır | |
12) | Yaşamboyu öğrenme bilinciyle kişisel ve sosyal gelişim gösterebilme | |
13) | Avrupa Dil Portfolyosunun en az B1 düzeyinde tanımlanan Yabancı Dilde (İngilizce) iletişim kurabilme (Öğretim dili İngilizce olan programlar için B2/B2+ düzeyinde). |
BÖLÜM IV: DERSİN ÖĞRENME VE ÖĞRETME YÖNTEMLERİ İLE ÖLÇME VE DEĞERLENDİRME YÖNTEMLERİ |
Anlatım | |
Tartışma | |
Gösterim | |
Okuma | |
Ödev | |
Beyin Fırtınası | |
Soru Cevap |
Ara Sınav | |
Sunum | |
Yarıyıl Sonu Sınavı | |
Kısa Sınav | |
Ödev Değerlendirme | |
Uygulama Sınavı | |
Tartışmalara Katılım |
Ölçme ve Değerlendirme Yöntemleri | Uygulama Sayısı / Yarıyıl | Katkı Oranı |
Kısa Sınavlar | 1 | % 10.00 |
Ödev | 1 | % 10.00 |
Ara Sınavlar | 1 | % 30.00 |
Yarıyıl Sonu Sınavı | 1 | % 50.00 |
Toplam | % 100 | |
YARIYIL İÇİ ÖLÇME VE DEĞERLENDİRME YÖNTEMLERİNİN BAŞARI NOTUNA KATKI ORANI | % 50 | |
YARIYIL SONU SINAVININ BAŞARI NOTUNA KATKI ORANI | % 50 | |
Toplam | % 100 |
BÖLÜM V: DERSİN İŞ YÜKÜ VE AKTS KREDİSİ |
ÖĞRENME VE ÖĞRETME ETKİNLİKLERİ İŞ YÜKÜ | |||
Öğrenme ve Öğretme Etkinlikleri | Etkinlik Sayısı/Yarıyıl | Süresi (saat) | Toplam İş Yükü |
Ders | 14 | 1 | 14 |
Laboratuvar | 0 | 0 | 0 |
Uygulama | 14 | 2 | 28 |
Derse Özgü Staj | 0 | 0 | 0 |
Arazi Çalışması | 0 | 0 | 0 |
Sınıf Dışı Ders Çalışması | 14 | 1 | 14 |
Sunum / Seminer | 0 | 0 | 0 |
Proje | 0 | 0 | 0 |
Ödevler | 1 | 5 | 5 |
Öğrenme ve Öğretme Etkinlikleri Toplam İş Yükü | - | - | 61 |
ÖLÇME VE DEĞERLENDİRME ETKİNLİKLERİ İŞ YÜKÜ | |||
Ölçme ve Değerlendirme Etkinlikleri | Etkinlik Sayısı/Yarıyıl | Süresi (saat) | Toplam İş Yükü |
Kısa Sınav | 1 | 1 | 1 |
Ara Sınavlar | 1 | 8 | 8 |
Yarıyıl Sonu Sınavı | 1 | 40 | 40 |
Ölçme ve Değerlendirme Etkinlikleri Toplam İş Yükü | - | - | 49 |
TOPLAM İŞ YÜKÜ (Öğrenme ve Öğretme + Ölçme ve Değerlendirme Etkinlikleri) | 110 | ||
DERSİN AKTS KREDİSİ (Toplam İş Yükü/25.5 Saat) | 4 |