DERSİN GENEL BİLGİLERİ |
Ders Kodu | Ders Adı | Yıl | Yarıyıl | Teorik | Pratik | Kredi | AKTS |
60213TATOZ-RTS0323 | Sinema Kuramları | 2 | Güz | 2 | 0 | 2 | 4 |
Dersin Türü: | Zorunlu |
Dersin Düzeyi: | Lisans TYYÇ:6. Düzey QF-EHEA:1. Düzey EQF-LLL:6. Düzey |
Dersin Öğretim Dili: | Türkçe |
Dersin Ön/Yan Koşulu: | Yoktur |
Dersin Veriliş Şekli: | Uzaktan Eğitim |
Dersin Koordinatörü: | Dr. Öğr. Üyesi EMRE AHMET SEÇMEN |
Dersin Öğretim Eleman(lar)ı: |
Dr. Öğr. Üyesi EMRE AHMET SEÇMEN |
Dersin Kategorisi: | Temel Alan |
BÖLÜM II: DERSİN TANITIMI |
Dersin Amacı: | Bu dersi başarıyla tamamlayan bir öğrenci, sinemanın kuramsal olarak hangi teoriler üzerinden okunduğunu açıklayabilecektir. Bir film, bir yönetmen veya bir sinema akımı çerçevesinde filmleri karşılaştırabilecektir. Öğrenci, kendisine ait sinematik bakışı geliştirmek adına sinemanın kuramsal açıklamaları ekseninde kendi fikirlerini yapılandırabilecektir. |
Dersin İçeriği: | Sinemanın bir sanat formu olarak gelişimi sonrası ortaya çıkan ilk teoriler; sinemada gerçekçilik ve biçimcilik fikirlerini savunan teorisyenler ve sinemacılar; film türleri ve anlatı; Auteur yaklaşım; önemli sinema akımları ve teorileri; göstergebilim, psikanaliz, feminizm, queer gibi kavramlarıyla sinemanın açıklanması; üçüncü sinema kavramı ve Dogma 95 fikri, dijitalleşen sinema ile birlikte postmodern kavramının sinemaya getirdiği yeni fikirler gibi başlıklar dersin içeriğini oluşturmaktadır. |
Bilgi (Kuramsal ve/veya olgusal bilgi olarak tanımlanmıştır.) | ||
1) Sinemada kuram olgusunu tanımlar. |
||
2) Sinemada ilk kuramsal yaklaşımları tanımlar. |
||
3) Sinemada kuramsal yaklaşımların çeşitliliğini değerlendirir. |
||
Beceriler (Bilişsel ve/veya uygulama becerileri olarak tanımlanmıştır.) | ||
1) Film çözümlerken, incelerken ya da eleştirirken teorik referanslardan kullanır. |
||
2) Kendi film ve sinema pratiğinde teorik akımların birikimlerinden yapılandırır. |
||
3) Sinema estetiği ve biçimi konusunda kuramsal düşünme kapasitesini geliştirir. |
||
Yetkinlikler ("Bağımsız Çalışabilme", "Sorumluluk Alabilme", "Öğrenme", "İletişim ve Sosyal" ve "Alana Özgü" yetkinlikler olarak tanımlanmıştır.) | ||
1) Filmleri salt kendi başına değil, fikirsel altyapı, çekildiği tarih, yönetmeni, mekanı vb. düşünerek bir araya getirir. |
||
2) Sistematik bir film/sinema çözümlemesi için gerekli kuramsal altyapıyı kullanır. |
||
3) Sinema kuramlarını disiplinler arası organize eder. |
Hafta | Konu | ||
Ön Hazırlık | Pekiştirme | ||
1) | Giriş, Tanışma & Ders Kaynaklarının ve İçeriklerinin Aktarımı, Sanat Olarak Sinema, Estetik ve İlk Film Kuramcıları (Hugo Münsterberg & Rudolf Arnheim) | ||
2) | Gerçekçi Film Kuramcıları (Siegfried Kracauer & Andre Bazin) | ||
3) | Biçimci Film Kuramcıları (Sovyet Montaj Kuramı & Bela Balasz) | ||
4) | Sinemada Tür ve Anlatı Kuramları | ||
5) | Auteur Kuram | ||
6) | Alman Dışavurumculuğu & Fransız Yeni Dalgası | ||
7) | İtalyan Yeni Gerçekçiliği & İngiliz Belgesel Hareketi | ||
8) | Vize haftası | ||
9) | Sinema ve Göstergebilim | ||
10) | Psikanaliz ve Film Eleştirisi | ||
11) | Deleuze, Felsefe ve Sinema | ||
12) | Feminist ve Queer Sinema Teorisi | ||
13) | Üçüncü Sinema Kuramı ve Dogma 95 Açılımı | ||
14) | Dijital Film Teorisi ve Postmodern Sinema Kavramı |
Ders Notları / Kitaplar: | ● Sinema Kuramları 1&2 – Ed. Zeynep Özarslan – Su Yayınları ● Sinema Teorisine Giriş – Robert Stam – Ayrıntı Yayınları ● Büyük Sinema Kuramları – Dudley Andrew – Doruk Yayınları |
Diğer Kaynaklar: | Önerilen kaynaklar: (Aşağıdaki liste genel anlamda yardımcı kaynaklardır) ● Sinema Kuramı – Bela Balasz – Doruk Yayınları ● Film Teorisi – Siegfried Kracauer – Metis Yayınları ● Popüler Sinemanın Mitolojisi – V. Atayman & T. Çetinkaya – Ayrıntı Yayınları ● Film Kuramı – T. Elsaesser & M. Hagener – Dipnot Yayınları ● Sinema ve Gerçeklik – Roy Armes – Doruk Yayınları ● Dünya Sinemasında Akımlar – Doruk Yayınları ● Popüler Sinema ve Film Türleri – Nilgün Abisel – DeKi Yayınları ● Sinema Araştırmaları – Murat İri – Derin Yayınları ● Sinema Nedir? – Andre Bazin – Doruk Yayınları ● Sanat Olarak Sinema – Rudolf Arnheim – Hil Yayınları ● Üçüncü Sinema – Battal Odabaş – Agora Yayınları ● Sine-Göz – Dziga Vertov – Agora Yayınları ● Film Duyumu – Sergei Eisenstein – Payel Yayınları ● Sinemada Anlatı ve Türler – Vadi Yayınları ● Sanat, Tasarım ve Görsel Kültür – Malcolm Barnard – Ütopya Yayınları ● Film, Biçim ve Kültür – Robert Kolker – DeKi Yayınları ● Sinemada Anlam Yaratma – Seçil Büker – Hayalperest Yayınları ● Sinemada Anlam ve Anlatım – Oğuz Adanır – Say Yayınları ● Öykü ve Söylem – Seymour Chatman – DeKi Yayınları ● Sinemada Göstergeler ve Anlam – Peter Wollen – Metis Yayınları ● 20. Yüzyıl Batı Sanatında Akımlar – Ahu Antmen – Sel Yayıncılık ● Dijitalin Sineması – Emre Ahmet Seçmen – Doruk Yayınları Web Kaynakları: ● TSA (Türk Sineması Araştırmaları) https://www.tsa.org.tr/tr/ (Üye olarak ücretsiz kaynak ve birçok makale indirilebilir) ● Google Scholar (akademik) Konu başlığı yazılarak ilgili tez, makale, kitap pdf vs. ulaşılabilir ● https://sinekutuphane.wordpress.com/pdf-arsivi/ Sinema Kütüphanesi – Kitap PDF dosyalarına erişim sağlanabilir. ● https://filmkafa.wordpress.com/pdf-kafasi/ Kitap PDF dosyalarına erişim sağlanabilir. ● YÖK tez arşivi (tez.yok.gov.tr) Tez No: 274950 – Yeşim Ustaoğlu Filmlerinin Auteur Kuram Açısından İncelenmesi – MÜJDE ARSLAN Tez No: 356520 – Black Moon (Kara Ay) Avangard Filminin Feminist Kuram ve Kadın Hareketi Bağlamında İncelenmesi – İPEK GÜRKAN |
BÖLÜM III: DERSİN PROGRAM ÖĞRENME ÇIKTILARI İLE İLİŞKİSİ |
DÖÇ/PÖÇ | KPÖÇ 1 | KPÖÇ 2 | KPÖÇ 3 | KPÖÇ 4 | KPÖÇ 5 | |||||||||||||||||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
1 | 2 | 3 | 4 | 1 | 2 | 3 | 4 | 1 | 2 | 1 | 2 | 3 | 4 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | 6 | 7 | 8 | 9 | 10 | 11 | 12 | |
DÖÇ1 | ||||||||||||||||||||||||||
DÖÇ2 | ||||||||||||||||||||||||||
DÖÇ3 | ||||||||||||||||||||||||||
DÖÇ4 | ||||||||||||||||||||||||||
DÖÇ5 | ||||||||||||||||||||||||||
DÖÇ6 | ||||||||||||||||||||||||||
DÖÇ7 | ||||||||||||||||||||||||||
DÖÇ8 | ||||||||||||||||||||||||||
DÖÇ9 |
Etkisi Yok | 1 En Düşük | 2 Düşük | 3 Orta | 4 Yüksek | 5 En Yüksek |
BÖLÜM IV: DERSİN ÖĞRENME VE ÖĞRETME YÖNTEMLERİ İLE ÖLÇME VE DEĞERLENDİRME YÖNTEMLERİ |
Anlatım | |
Tartışma | |
Vaka Çalışması | |
Problem Çözme | |
Gösterip Yaptırma | |
Gösterim | |
Laboratuvar | |
Okuma | |
Ödev | |
Proje Hazırlama | |
Tez Hazırlama | |
Akran Eğitimi | |
Seminer | |
Teknik Gezi | |
Ders Konferansı | |
Beyin Fırtınası | |
Soru Cevap | |
Bireysel ve Grup Çalışması | |
Rol Oynama-Canlandırma-Doğaçlama | |
Stüdyo Uygulamaları | |
Derse Aktif Katılım |
Ara Sınav | |
Sunum | |
Yarıyıl Sonu Sınavı | |
Kısa Sınav | |
Rapor Değerlendirme | |
Ödev Değerlendirme | |
Sözlü sınav | |
Tez Sunma | |
Jüri Değerlendirmesi | |
Uygulama Sınavı | |
İşyerinde Uygulama Eğitimi Değerlendirmesi | |
Derse Aktif Katılım | |
Tartışmalara Katılım |
ÖĞRENME VE ÖĞRETME YÖNTEMLERİ | ÖLÇME VE DEĞERLENDİRME YÖNTEMLERİ | |||||||||||||||||||||
DÖÇ1 | DÖÇ2 | DÖÇ3 | DÖÇ4 | DÖÇ5 | DÖÇ6 | DÖÇ7 | DÖÇ8 | DÖÇ9 | ||||||||||||||
-Anlatım | -Ara Sınav | |||||||||||||||||||||
-Tartışma | -Sunum | |||||||||||||||||||||
-Vaka Çalışması | -Yarıyıl Sonu Sınavı | |||||||||||||||||||||
-Problem Çözme | -Kısa Sınav | |||||||||||||||||||||
-Gösterip Yaptırma | -Rapor Değerlendirme | |||||||||||||||||||||
-Gösterim | -Ödev Değerlendirme | |||||||||||||||||||||
-Laboratuvar | -Sözlü sınav | |||||||||||||||||||||
-Okuma | -Tez Sunma | |||||||||||||||||||||
-Ödev | -Jüri Değerlendirmesi | |||||||||||||||||||||
-Proje Hazırlama | -Uygulama Sınavı | |||||||||||||||||||||
-Tez Hazırlama | -İşyerinde Uygulama Eğitimi Değerlendirmesi | |||||||||||||||||||||
-Akran Eğitimi | -Derse Aktif Katılım | |||||||||||||||||||||
-Seminer | -Tartışmalara Katılım | |||||||||||||||||||||
-Teknik Gezi | ||||||||||||||||||||||
-Ders Konferansı | ||||||||||||||||||||||
-Beyin Fırtınası | ||||||||||||||||||||||
-Soru Cevap | ||||||||||||||||||||||
-Bireysel ve Grup Çalışması | ||||||||||||||||||||||
-Rol Oynama-Canlandırma-Doğaçlama | ||||||||||||||||||||||
-Stüdyo Uygulamaları | ||||||||||||||||||||||
-Derse Aktif Katılım |
Ölçme ve Değerlendirme Yöntemleri | Uygulama Sayısı / Yarıyıl | Katkı Oranı |
Kısa Sınavlar | 1 | % 10.00 |
Ödev | 1 | % 10.00 |
Ara Sınavlar | 1 | % 30.00 |
Yarıyıl Sonu Sınavı | 1 | % 50.00 |
Toplam | % 100 | |
YARIYIL İÇİ ÖLÇME VE DEĞERLENDİRME YÖNTEMLERİNİN BAŞARI NOTUNA KATKI ORANI | % 50 | |
YARIYIL SONU SINAVININ BAŞARI NOTUNA KATKI ORANI | % 50 | |
Toplam | % 100 |
BÖLÜM V: DERSİN İŞ YÜKÜ VE AKTS KREDİSİ |
ÖĞRENME VE ÖĞRETME ETKİNLİKLERİ İŞ YÜKÜ | |||
Öğrenme ve Öğretme Etkinlikleri | Etkinlik Sayısı/Yarıyıl | Süresi (saat) | Toplam İş Yükü |
Ders | 14 | 2 | 28 |
Laboratuvar | 0 | 0 | 0 |
Uygulama | 0 | 0 | 0 |
Derse Özgü Staj | 0 | 0 | 0 |
Arazi Çalışması | 0 | 0 | 0 |
Sınıf Dışı Ders Çalışması | 0 | 0 | 0 |
Sunum / Seminer | 0 | 0 | 0 |
Proje | 0 | 0 | 0 |
Ödevler | 1 | 3 | 3 |
Öğrenme ve Öğretme Etkinlikleri Toplam İş Yükü | - | - | 31 |
ÖLÇME VE DEĞERLENDİRME ETKİNLİKLERİ İŞ YÜKÜ | |||
Ölçme ve Değerlendirme Etkinlikleri | Etkinlik Sayısı/Yarıyıl | Süresi (saat) | Toplam İş Yükü |
Kısa Sınav | 2 | 6 | 12 |
Ara Sınavlar | 1 | 2 | 2 |
Yarıyıl Sonu Sınavı | 1 | 2 | 2 |
Ölçme ve Değerlendirme Etkinlikleri Toplam İş Yükü | - | - | 16 |
TOPLAM İŞ YÜKÜ (Öğrenme ve Öğretme + Ölçme ve Değerlendirme Etkinlikleri) | 47 | ||
DERSİN AKTS KREDİSİ (Toplam İş Yükü/25.5 Saat) | 4 |