ANASAYFAKURUMSAL BİLGİLEREĞİTİM VE ÖĞRETİM PROGRAMLARI Radyo,Televizyon ve SinemaSERTİFİKA PROGRAMLARIÖĞRENCİLER İÇİN FAYDALI BİLGİLER, KAYNAKLAR VE SERVİSLERFAYDALI LİNKLER VE DÖKÜMANLARİLAVE VE DESTEKLEYİCİ BİLGİLER

DERSİN GENEL BİLGİLERİ

Ders Kodu Ders Adı Yıl Yarıyıl Teorik Pratik Kredi AKTS
60213TATOZ-RTS0323 Sinema Kuramları 2 Güz 2 0 2 4
Dersin Türü: Zorunlu
Dersin Düzeyi: Lisans      TYYÇ:6. Düzey      QF-EHEA:1. Düzey      EQF-LLL:6. Düzey
Dersin Öğretim Dili: Türkçe
Dersin Ön/Yan Koşulu: Yoktur
Dersin Veriliş Şekli: Yüz yüze
Dersin Koordinatörü: Dr. Öğr. Üyesi MURAT ÇETİNKAYA
Dersin Öğretim Eleman(lar)ı:



Dersin Kategorisi: Temel Alan

BÖLÜM II: DERSİN TANITIMI

Dersin Amacı ve İçeriği

Dersin Amacı: Bu derste öğrencilerin, sinema sanatının gelişiminin ve bugünkü sinema okumalarının temeli olan kuramları anlamaları hedeflenmektedir. Öğrencilerin, bir film, bir yönetmen veya bir sinema akımını sinema kuramları ile ilişkilendirebilecek, kendine ait sinematik bakışı geliştirmek adına sinemanın kuramlarından yararlanabilecek düzeye ulaşması hedeflenmektedir.
Dersin İçeriği: Sinemanın bir sanat formu olarak gelişimi ile birlikte ortaya çıkan ilk kuramlar, sinemada gerçekçi ve biçimci yaklaşımları geliştiren kuramcılar ve sinemacılar, film türleri, Auteur kuramı, başlıca sinema akımları, göstergebilim, psikanaliz, feminizm, queer, üçüncü sinema ve Dogma 95 akımı, dijitalleşen sinema, postmodern sinema başlıkları dersin içeriğini oluşturmaktadır.

Dersin Öğrenme Çıktıları (DÖÇ)

Ders Öğrenme Çıktıları (DÖÇ), dersi başarı ile tamamlayan öğrencilerin kendilerinden sahip olmaları beklenen bilgi, beceri ve yetkinlikleri ifade eder. Bu bağlamda, bu ders için tanımlanmış olan Ders Öğrenme Çıktıları aşağıda verilmektedir.
Bilgi (Kuramsal ve/veya olgusal bilgi olarak tanımlanmıştır.)
  1) Sinemada kuram olgusunu tanımlar.
  2) Sinemada ilk kuramsal yaklaşımları tanımlar.
  3) Sinemada kuramsal yaklaşımların çeşitliliğini değerlendirir.
Beceriler (Bilişsel ve/veya uygulama becerileri olarak tanımlanmıştır.)
  1) Film çözümlerken, incelerken ya da eleştirirken teorik referanslardan kullanır.
  2) Kendi film ve sinema pratiğinde teorik akımların birikimlerinden yapılandırır.
  3) Sinema estetiği ve biçimi konusunda kuramsal düşünme kapasitesini geliştirir.
Yetkinlikler ("Bağımsız Çalışabilme", "Sorumluluk Alabilme", "Öğrenme", "İletişim ve Sosyal" ve "Alana Özgü" yetkinlikler olarak tanımlanmıştır.)
  1) Filmleri salt kendi başına değil, fikirsel altyapı, çekildiği tarih, yönetmeni, mekanı vb. düşünerek bir araya getirir.
  2) Sistematik bir film/sinema çözümlemesi için gerekli kuramsal altyapıyı kullanır.
  3) Sinema kuramlarını disiplinler arası organize eder.

Haftalık Ders Planı

Hafta Konu
Materyal Paylaşımı *
Ön Hazırlık Pekiştirme
1) Giriş, Tanışma & Ders Kaynaklarının ve İçeriklerinin Aktarımı, Sanat Olarak Sinema, Estetik ve İlk Film Kuramcıları (Hugo Münsterberg & Rudolf Arnheim)
2) Gerçekçi Film Kuramcıları (Siegfried Kracauer & Andre Bazin)
3) Biçimci Film Kuramcıları (Sovyet Montaj Kuramı & Bela Balasz)
4) Sinemada Tür ve Anlatı Kuramları
5) Auteur Kuram
6) Alman Dışavurumculuğu & Fransız Yeni Dalgası
7) İtalyan Yeni Gerçekçiliği & İngiliz Belgesel Hareketi
8) Vize haftası
9) Sinema ve Göstergebilim
10) Psikanaliz ve Film Eleştirisi
11) Deleuze, Felsefe ve Sinema
12) Feminist ve Queer Sinema Teorisi
13) Üçüncü Sinema Kuramı ve Dogma 95 Açılımı
14) Dijital Film Teorisi ve Postmodern Sinema Kavramı
*Bu alan öğrencilerin ders öncesi hazırlık ve sonrası dersi pekiştirme için paylaşılan ders materyallerini içerir.

Ders İçin Zorunlu/Önerilen Kaynaklar

Ders Notları / Kitaplar: ● Sinema Kuramları 1&2 – Ed. Zeynep Özarslan – Su Yayınları
● Sinema Teorisine Giriş – Robert Stam – Ayrıntı Yayınları
● Büyük Sinema Kuramları – Dudley Andrew – Doruk Yayınları
Diğer Kaynaklar: Önerilen kaynaklar:
(Aşağıdaki liste genel anlamda yardımcı kaynaklardır)

● Sinema Kuramı – Bela Balasz – Doruk Yayınları
● Film Teorisi – Siegfried Kracauer – Metis Yayınları
● Popüler Sinemanın Mitolojisi – V. Atayman & T. Çetinkaya – Ayrıntı Yayınları
● Film Kuramı – T. Elsaesser & M. Hagener – Dipnot Yayınları
● Sinema ve Gerçeklik – Roy Armes – Doruk Yayınları
● Dünya Sinemasında Akımlar – Doruk Yayınları
● Popüler Sinema ve Film Türleri – Nilgün Abisel – DeKi Yayınları
● Sinema Araştırmaları – Murat İri – Derin Yayınları
● Sinema Nedir? – Andre Bazin – Doruk Yayınları
● Sanat Olarak Sinema – Rudolf Arnheim – Hil Yayınları
● Üçüncü Sinema – Battal Odabaş – Agora Yayınları
● Sine-Göz – Dziga Vertov – Agora Yayınları
● Film Duyumu – Sergei Eisenstein – Payel Yayınları
● Sinemada Anlatı ve Türler – Vadi Yayınları
● Sanat, Tasarım ve Görsel Kültür – Malcolm Barnard – Ütopya Yayınları
● Film, Biçim ve Kültür – Robert Kolker – DeKi Yayınları
● Sinemada Anlam Yaratma – Seçil Büker – Hayalperest Yayınları
● Sinemada Anlam ve Anlatım – Oğuz Adanır – Say Yayınları
● Öykü ve Söylem – Seymour Chatman – DeKi Yayınları
● Sinemada Göstergeler ve Anlam – Peter Wollen – Metis Yayınları
● 20. Yüzyıl Batı Sanatında Akımlar – Ahu Antmen – Sel Yayıncılık
● Dijitalin Sineması – Emre Ahmet Seçmen – Doruk Yayınları

Web Kaynakları:

● TSA (Türk Sineması Araştırmaları)
https://www.tsa.org.tr/tr/
(Üye olarak ücretsiz kaynak ve birçok makale indirilebilir)

● Google Scholar (akademik)
Konu başlığı yazılarak ilgili tez, makale, kitap pdf vs. ulaşılabilir

● https://sinekutuphane.wordpress.com/pdf-arsivi/
Sinema Kütüphanesi – Kitap PDF dosyalarına erişim sağlanabilir.

● https://filmkafa.wordpress.com/pdf-kafasi/
Kitap PDF dosyalarına erişim sağlanabilir.

● YÖK tez arşivi (tez.yok.gov.tr)
Tez No: 274950 – Yeşim Ustaoğlu Filmlerinin Auteur Kuram Açısından İncelenmesi – MÜJDE ARSLAN
Tez No: 356520 – Black Moon (Kara Ay) Avangard Filminin Feminist Kuram ve Kadın Hareketi Bağlamında İncelenmesi – İPEK GÜRKAN

Dersin Program Öğrenme Çıktılarına Katkı Düzeyi

Etkisi Yok 1 En Düşük 2 Düşük 3 Orta 4 Yüksek 5 En Yüksek
           
Program Öğrenme Çıktıları Katkı Oranı (1-5)
1) Radyo, televizyon ve sinema alanlarında kuramsal bilgileri tanımlayabilme, bu alanların tarihi gelişimini değerlendirebilme 5
2) Güncel toplumsal olaylar, tarih ve kültür-sanat dünyasına ilişkin gelişmeleri yorumlayabilme 5
3) Kitle iletişimi ve dijital iletişimin toplum üzerindeki etkisini değerlendirebilme 3
4) Radyo, televizyon ve sinema alanında güncel medya teknolojileri ve araçlarını değerlendirebilme ve kullanabilme
5) Bir filmi, radyo ya da televizyon programını yorumlayabilme 5
6) Haber, kurmaca, belgesel, video sanatı gibi medyanın farklı alanlarını tanımlayabilme; bu alanlarda uluslararası gelişmeleri takip edip değerlendirebilme
7) Uygun kuram ve yöntemleri kullanarak medya yapım ve yönetim süreçlerini koordine edebilme 2
8) Dijital Medya teknolojileri dönüşümü ile ilgili gelişmeleri değerlendirebilme
9) Bir yarı yıl boyunca iş hayatının içinde bulunarak öğrendiği teorik bilgileri uygulayabilme
10) Radyo, televizyon ve sinema alanında yaratıcı içerik üretebilme
11) Değişimi değerlendirebilme ve yönetebilme yetkinliği kazanır
12) Yaşamboyu öğrenme bilinciyle kişisel ve sosyal gelişim gösterebilme
13) Avrupa Dil Portfolyosunun en az B1 düzeyinde tanımlanan Yabancı Dilde (İngilizce) iletişim kurabilme (Öğretim dili İngilizce olan programlar için B2/B2+ düzeyinde).

BÖLÜM IV: DERSİN ÖĞRENME VE ÖĞRETME YÖNTEMLERİ İLE ÖLÇME VE DEĞERLENDİRME YÖNTEMLERİ

Dersin Öğrenme ve Öğretme Yöntemleri

(Üniversitemiz genelinde kullanılan tüm öğrenme ve öğretme yöntemleri sistematik olarak yönetilmektedir. Akademik birimlerden gelen talepler doğrultusunda bölüm/programların öğrenme ve öğretme yöntemleri ilgili kurullarımız tarafından değerlendirilmekte ve uygun bulunursa, üniversite havuzunda toplanmaktadır. Bölüm ve programlar, kendileri için program tasarımlarına uygun olan yöntemleri bu havuzdan seçebilmektedirler. Benzer şekilde, dersler için kullanılması uygun görülen yöntemler de programlar düzeyinde belirlenmiş olan yöntemler arasından seçilebilmektedir.)
Programa Genelinde Kullanılan Öğrenme ve Öğretme Yöntemleri
Ders İçin Kullanılan Öğrenme ve Öğretme Yöntemleri
Anlatım
Tartışma
Gösterim
Okuma
Ödev
Proje Hazırlama
Beyin Fırtınası
Soru Cevap

Dersin Ölçme ve Değerlendirme Yöntemleri

(Üniversitemiz genelinde kullanılan tüm ölçme ve değerlendirme yöntemleri sistematik olarak yönetilmektedir. Akademik birimlerden gelen talepler doğrultusunda bölüm/programların ölçme ve değerlendirme yöntemleri ilgili kurullarımız tarafından değerlendirilmekte ve uygun bulunursa, üniversite havuzunda toplanmaktadır. Bölüm ve programlar, kendileri için program tasarımlarına uygun olan yöntemleri bu havuzdan seçebilmektedirler. Benzer şekilde, dersler için kullanılması uygun görülen yöntemler de programlar düzeyinde belirlenmiş olan yöntemler arasından seçilebilmektedir.)
Programa Genelinde Kullanılan Ölçme ve Değerlendirme Yöntemleri
Ders İçin Kullanılan Ölçme ve Değerlendirme Yöntemleri
Ara Sınav
Yarıyıl Sonu Sınavı
Kısa Sınav
Ödev Değerlendirme

Dersin Ölçme ve Değerlendirme Yöntemlerinin Başarı Notuna Katkısı

Ölçme ve Değerlendirme Yöntemleri Uygulama Sayısı / Yarıyıl Katkı Oranı
Kısa Sınavlar 1 % 10.00
Ödev 1 % 10.00
Ara Sınavlar 1 % 30.00
Yarıyıl Sonu Sınavı 1 % 50.00
Toplam % 100
YARIYIL İÇİ ÖLÇME VE DEĞERLENDİRME YÖNTEMLERİNİN BAŞARI NOTUNA KATKI ORANI % 50
YARIYIL SONU SINAVININ BAŞARI NOTUNA KATKI ORANI % 50
Toplam % 100

BÖLÜM V: DERSİN İŞ YÜKÜ VE AKTS KREDİSİ

ÖĞRENME VE ÖĞRETME ETKİNLİKLERİ İŞ YÜKÜ
Öğrenme ve Öğretme Etkinlikleri Etkinlik Sayısı/Yarıyıl Süresi (saat) Toplam İş Yükü
Ders 14 2 28
Laboratuvar 0 0 0
Uygulama 0 0 0
Derse Özgü Staj 0 0 0
Arazi Çalışması 3 15 45
Sınıf Dışı Ders Çalışması 0 0 0
Sunum / Seminer 1 15 15
Proje 0 0 0
Ödevler 0 0 0
Öğrenme ve Öğretme Etkinlikleri Toplam İş Yükü - - 88
ÖLÇME VE DEĞERLENDİRME ETKİNLİKLERİ İŞ YÜKÜ
Ölçme ve Değerlendirme Etkinlikleri Etkinlik Sayısı/Yarıyıl Süresi (saat) Toplam İş Yükü
Kısa Sınav 2 6 12
Ara Sınavlar 1 2 2
Yarıyıl Sonu Sınavı 1 2 2
Ölçme ve Değerlendirme Etkinlikleri Toplam İş Yükü - - 16
TOPLAM İŞ YÜKÜ (Öğrenme ve Öğretme + Ölçme ve Değerlendirme Etkinlikleri) 104
DERSİN AKTS KREDİSİ (Toplam İş Yükü/25.5 Saat) 4