ANASAYFAKURUMSAL BİLGİLEREĞİTİM VE ÖĞRETİM PROGRAMLARI Grafik TasarımıSERTİFİKA PROGRAMLARIÖĞRENCİLER İÇİN FAYDALI BİLGİLER, KAYNAKLAR VE SERVİSLERFAYDALI LİNKLER VE DÖKÜMANLARİLAVE VE DESTEKLEYİCİ BİLGİLER

DERSİN GENEL BİLGİLERİ

Ders Kodu Ders Adı Yıl Yarıyıl Teorik Pratik Kredi AKTS
60212METOZ-GRT0466 Sürdürülebilir Tasarım 3 Bahar 1 2 2 4
Dersin Türü: Zorunlu
Dersin Düzeyi: Lisans      TYYÇ:6. Düzey      QF-EHEA:1. Düzey      EQF-LLL:6. Düzey
Dersin Öğretim Dili: Türkçe
Dersin Ön/Yan Koşulu: Yoktur
Dersin Veriliş Şekli: Yüz yüze
Dersin Koordinatörü: Arş.Gör. AYŞE MERVE KÖSE
Dersin Öğretim Eleman(lar)ı: Arş.Gör. AYŞE MERVE KÖSE
Dersin Kategorisi: Temel Alan

BÖLÜM II: DERSİN TANITIMI

Dersin Amacı ve İçeriği

Dersin Amacı: Bu derste öğrencilerin, ham maddelerin seçimi ile başlayıp analiz edip strateji geliştirerek; bunların kullanımı, üretimi, paketlenmesi, nakliyesi, dağıtımı, reklamı, montajı, bakımı ve ürünün ömrünün sona ermesine kadar devam eden süreci evrensellik ilkesine uygun şekilde sürdürülebilir yaratıcı ürünler tasarlamalarını amaçlar.
Dersin İçeriği: Tasarımcılar’ kullanıcı ve çevre arasındaki ilişkiyi kalıcı ve sürdürülebilir kılabilmek için toplumun da bu konuda bilinç kazanması sağlanmalıdır.
Grafik tasarım öğrencileri; tasarım piramidine uygun şekilde grafik tasarım yöntemlerinde (örnek olarak basili ve ambalaj grafiği) doğa dostu/ekolojik hedefli analiz, araştırma, ihtiyaç kitlesi belirleme, fikir, taslak, malzeme, yenilikçi, çözüm ve amaca uygun tasarımların hammaddeden urunun ömrünün sona ermesine kadar olan sureci kapsayan yaratıcı projelerini kurumsal ve kitlesel uygulama için doğru strateji belirlemeleriyle yaratıcı projeler çıkarmalarına yardımcı olur.

Dersin Öğrenme Çıktıları (DÖÇ)

Ders Öğrenme Çıktıları (DÖÇ), dersi başarı ile tamamlayan öğrencilerin kendilerinden sahip olmaları beklenen bilgi, beceri ve yetkinlikleri ifade eder. Bu bağlamda, bu ders için tanımlanmış olan Ders Öğrenme Çıktıları aşağıda verilmektedir.
Bilgi (Kuramsal ve/veya olgusal bilgi olarak tanımlanmıştır.)
  1) Sanat ve tasarım materyallerini yetkin düzeyde kullanabilme becerisi kazanır.
  2) Çok boyutlu algılayabilme, düşünebilme, tasarlayabilme, uygulayabilme becerileri ile tasarım sürecini planlanlar ve yönetir.
  3) Eleştirel düşünme ve sentez yapma yeterliliği kazanır, üst düzey beceri gerektiren bir tasarımı yorumlar.
Beceriler (Bilişsel ve/veya uygulama becerileri olarak tanımlanmıştır.)
  1) Disiplinler arası etkileşim konusunda bilgi sahibidir.
Yetkinlikler ("Bağımsız Çalışabilme", "Sorumluluk Alabilme", "Öğrenme", "İletişim ve Sosyal" ve "Alana Özgü" yetkinlikler olarak tanımlanmıştır.)
  1) Tasarım bilgilerini ve becerileri ile birlikte alanın gerektirdiği teknolojik donanımı ileri düzeyde kullanarak bağımsız projeler tasarlar.
  2) Çözümleyici ve eleştirel düşünerek, özgün fikirler üretebilme ve uygular.
  3) Uzmanlık alanları ile ilgili olarak ulusal ve uluslararası çevrelerle iletişim kurabilme ve alana yönelik görüşlerini etkin bir şekilde aktarma becerisi kazanır.
  4) Sanat ve tasarım konusunda ulusal ve uluslararası değerleri tanıyarak estetik farkındalık geliştirir.
  5) Hedef kitlesinin insani ve kültürel özelliklerine göre tasarımlar yapma konusunda sorumluluk bilinci kazanır.
  6) Çevre bilinci olan yenilikçi, özgün sanat ve tasarım yapıtları sunma yetkinliği kazanır.

Haftalık Ders Planı

Hafta Konu
Materyal Paylaşımı *
Ön Hazırlık Pekiştirme
1) Giriş , ders içeriğinin açıklanması
2) Sürdürülebilirlik kavramı, ürün yaşam döngüsü
3) Grafik tasarımda sürdürülebilirlik kavramı
4) Spekülatif tasarım, sürdürülebilir gelecek tasarımı
5) Sürdürülebilir dünya yaratma
6) Sürdürülebilir dünya yaratma, karakter oluşturma
7) Yaratılan dünyaya uygun sürdürülebilir ürün tasarımı
8) Ara Sınav
9) Tasarımcı, ürün, kullanıcı ilişkisi
10) Malzeme ve piyasa analizi ile hedef kitle belirlenmesi
11) Sürdürülebilir tasarım projesini belirleme
12) Belirlenen proje çalışması
13) Belirlenen proje çalışması
14) Belirlenen proje çalışması
15) Final Proje savunma
*Bu alan öğrencilerin ders öncesi hazırlık ve sonrası dersi pekiştirme için paylaşılan ders materyallerini içerir.

Ders İçin Zorunlu/Önerilen Kaynaklar

Ders Notları / Kitaplar: 1. Boullosa, Nicholas. “The Secret Of Cradle-To-Cradle-Ready Products”.
https://faircompanies.com/articles/the-secret-of-cradle-to-cradle-ready-products/
2. Özdemir, Sencer. Türkiye Karton Ambalaj Sektöründe Çevresel Sürdürülebilir Ambalaj Tasarımı Yaklaşımının Benimsenme Profili. Yüksek Lisans Tezi. İstanbul: Mimar Sinan Güzel Sanatlar Üniversitesi. 2016.
3. Oduncu, Semih. “Grafik Tasarımın Sürdürülebilirlik İçerisindeki Rolü ve Bioposter
Tasarımı”. idil, 67 (2020 Mart): s. 481–496. doi: 10.7816/idil-09-67-07
4. http://www.c2cn.eu/gph/verpackungszentrum-graz
5. http://www.c2cn.eu/gph/ecover-ecological-cleaning-products-green-packaging
6. http://www.c2cn.eu/gph/lampi-di-stampa-print-demand
7. http://ecodesign.Ibooro.ec.uk/index.php?section=129¤tsubsection
8. https://recturkey.files.wordpress.com/2017/02/eko-tasarim.pdf
9. https://sustainablepackaging.org/
10. https://www.gov.uk/government/publications/guidance-on-applying-the-waste-hierarchy
11. https://www.cevko.org.tr/
12. https://www.theguardian.com/sustainable-business/2014/jul/18/good-product-bad-pack
age-plastic-recycle-mistakes
13. 'Birleşmiş Milletler İklimDeğişikliği ÇerçeveSözleşmesive Kyoto Protokolü' , 'Metinler ve
Temel Bilgiler', Yayına Hazırlayan:Yunus Arıkan, sf.10, madde:2, Bölgesel Çevre
Merkezi, Ankara, Nisan 2006 URL: (http://www.ttgv.org.tr/UserFiles/File/REC.pdf )
,23.12.2009
14. VAN DER RYN S., COWAN S., 'Ecological Design', Island Press, USA 1996
15. WILHILDE E., 'ECO; An Essential Source Book for Environmentally Friendly Design
and Decoration', Universe Pub., 2002, sf.122-125
16. VEBRY M., 'Issues of Sustainable Building material on Aceh Reconstruction and Rehabilitation Process', 2005 National Green Building Program, 21.12.2009
www.nahbgreen.org
Diğer Kaynaklar: Güncel kaynaklar dersin öğretim üyesi tarafından verilecektir.

BÖLÜM III: DERSİN PROGRAM ÖĞRENME ÇIKTILARI İLE İLİŞKİSİ

(Aşağıdaki matris, ders öğrenme çıktıları (DÖÇ) ile program öğrenme çıktıları (KPÖÇ ve APÖÇ) ile bağını ve (varsa) onlara hangi düzeyde katkı sağladığını sayısal olarak göstermektedir.

Ders Öğrenme Çıktıları ile Program Öğrenme Çıktıları İlişki Matrisi

(KPÖÇ: Kilit Program Öğrenme Çıktılarını; APÖÇ: KPÖÇ ile ilişkilendirilmiş Alt Öğrenme Çıktılarını tanımlar. )
DÖÇ/PÖÇ KPÖÇ 1 KPÖÇ 2 KPÖÇ 3 KPÖÇ 4 KPÖÇ 5
1 2 3 1 2 3 4 1 2 3 4 1 2 3 4 1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12
DÖÇ1
DÖÇ2
DÖÇ3
DÖÇ4
DÖÇ5
DÖÇ6
DÖÇ7
DÖÇ8
DÖÇ9
DÖÇ10

Dersin Program Öğrenme Çıktılarına Katkı Düzeyi

Etkisi Yok 1 En Düşük 2 Düşük 3 Orta 4 Yüksek 5 En Yüksek
           
Program Öğrenme Çıktıları Katkı Oranı (1-5)
1) Görsel unsurları, anlaşılabilir, özgün ve işlevine uygun bir biçimde tasarlar. 5
2) Eleştirel olarak analiz edilen teorik bilgileri uygulama ile birleştirerek bilgi ve beceriyi, tasarım projesi çalışmasının işlenmesini ve sunumunu destekler. 5
3) Biçimsel ve kavramsal olarak yenilikçi yollarla bağlamlarına yanıt veren tasarımlar hazırlar. 5
4) Bir yarı yıl boyunca iş hayatının içinde bulunarak öğrendiği teorik bilgilerini uygular. 4
5) İş dünyasının ve toplumun beklentileri doğrultusunda gelişen ve üniversitemizin kurumsal çıktıları olarak tanımlamış olduğu yetkinlikleri ileri düzeyde kazanır. 5

BÖLÜM IV: DERSİN ÖĞRENME VE ÖĞRETME YÖNTEMLERİ İLE ÖLÇME VE DEĞERLENDİRME YÖNTEMLERİ

Dersin Öğrenme ve Öğretme Yöntemleri

(Üniversitemiz genelinde kullanılan tüm öğrenme ve öğretme yöntemleri sistematik olarak yönetilmektedir. Akademik birimlerden gelen talepler doğrultusunda bölüm/programların öğrenme ve öğretme yöntemleri ilgili kurullarımız tarafından değerlendirilmekte ve uygun bulunursa, üniversite havuzunda toplanmaktadır. Bölüm ve programlar, kendileri için program tasarımlarına uygun olan yöntemleri bu havuzdan seçebilmektedirler. Benzer şekilde, dersler için kullanılması uygun görülen yöntemler de programlar düzeyinde belirlenmiş olan yöntemler arasından seçilebilmektedir.)
Programa Genelinde Kullanılan Öğrenme ve Öğretme Yöntemleri
Ders İçin Kullanılan Öğrenme ve Öğretme Yöntemleri
Anlatım
Tartışma
Vaka Çalışması
Problem Çözme
Gösterip Yaptırma
Gösterim
Laboratuvar
Okuma
Ödev
Proje Hazırlama
Tez Hazırlama
Akran Eğitimi
Seminer
Teknik Gezi
Ders Konferansı
Beyin Fırtınası
Soru Cevap
Bireysel ve Grup Çalışması
Rol Oynama-Canlandırma-Doğaçlama
Stüdyo Uygulamaları
Derse Aktif Katılım

Dersin Ölçme ve Değerlendirme Yöntemleri

(Üniversitemiz genelinde kullanılan tüm ölçme ve değerlendirme yöntemleri sistematik olarak yönetilmektedir. Akademik birimlerden gelen talepler doğrultusunda bölüm/programların ölçme ve değerlendirme yöntemleri ilgili kurullarımız tarafından değerlendirilmekte ve uygun bulunursa, üniversite havuzunda toplanmaktadır. Bölüm ve programlar, kendileri için program tasarımlarına uygun olan yöntemleri bu havuzdan seçebilmektedirler. Benzer şekilde, dersler için kullanılması uygun görülen yöntemler de programlar düzeyinde belirlenmiş olan yöntemler arasından seçilebilmektedir.)
Programa Genelinde Kullanılan Ölçme ve Değerlendirme Yöntemleri
Ders İçin Kullanılan Ölçme ve Değerlendirme Yöntemleri
Ara Sınav
Sunum
Yarıyıl Sonu Sınavı
Kısa Sınav
Rapor Değerlendirme
Ödev Değerlendirme
Sözlü sınav
Tez Sunma
Jüri Değerlendirmesi
Uygulama Sınavı
İşyerinde Uygulama Eğitimi Değerlendirmesi
Derse Aktif Katılım
Tartışmalara Katılım

DÖÇ İle Öğrenme-Öğretme Yöntemleri ve Ölçme-Değerlendirme Yöntemleri İlişki Matrisi

(Aşağıdaki matris, dersin öğrenme çıktıları ile ilişkili olarak ders için belirlenmiş olan öğrenme ve öğretme yöntem(leri) ile ölçme ve değerlendirme yöntem(leri)ni göstermektedir.)
ÖĞRENME VE ÖĞRETME YÖNTEMLERİ
DERS ÖĞRENME ÇIKTILARI
ÖLÇME VE DEĞERLENDİRME YÖNTEMLERİ
DÖÇ1 DÖÇ2 DÖÇ3 DÖÇ4 DÖÇ5 DÖÇ6 DÖÇ7 DÖÇ8 DÖÇ9 DÖÇ10
-Anlatım -Ara Sınav
-Tartışma -Sunum
-Vaka Çalışması -Yarıyıl Sonu Sınavı
-Problem Çözme -Kısa Sınav
-Gösterip Yaptırma -Rapor Değerlendirme
-Gösterim -Ödev Değerlendirme
-Laboratuvar -Sözlü sınav
-Okuma -Tez Sunma
-Ödev -Jüri Değerlendirmesi
-Proje Hazırlama -Uygulama Sınavı
-Tez Hazırlama -İşyerinde Uygulama Eğitimi Değerlendirmesi
-Akran Eğitimi -Derse Aktif Katılım
-Seminer -Tartışmalara Katılım
-Teknik Gezi
-Ders Konferansı
-Beyin Fırtınası
-Soru Cevap
-Bireysel ve Grup Çalışması
-Rol Oynama-Canlandırma-Doğaçlama
-Stüdyo Uygulamaları
-Derse Aktif Katılım

Dersin Ölçme ve Değerlendirme Yöntemlerinin Başarı Notuna Katkısı

Ölçme ve Değerlendirme Yöntemleri Uygulama Sayısı / Yarıyıl Katkı Oranı
Ödev 1 % 10.00
Projeler 1 % 10.00
Ara Sınavlar 1 % 30.00
Yarıyıl Sonu Sınavı 1 % 50.00
Toplam % 100
YARIYIL İÇİ ÖLÇME VE DEĞERLENDİRME YÖNTEMLERİNİN BAŞARI NOTUNA KATKI ORANI % 50
YARIYIL SONU SINAVININ BAŞARI NOTUNA KATKI ORANI % 50
Toplam % 100

BÖLÜM V: DERSİN İŞ YÜKÜ VE AKTS KREDİSİ

ÖĞRENME VE ÖĞRETME ETKİNLİKLERİ İŞ YÜKÜ
Öğrenme ve Öğretme Etkinlikleri Etkinlik Sayısı/Yarıyıl Süresi (saat) Toplam İş Yükü
Ders 14 3 42
Laboratuvar 0 0 0
Uygulama 0 0 0
Derse Özgü Staj 0 0 0
Arazi Çalışması 0 0 0
Sınıf Dışı Ders Çalışması 0 0 0
Sunum / Seminer 2 5 10
Proje 2 6 12
Ödevler 1 6 6
Öğrenme ve Öğretme Etkinlikleri Toplam İş Yükü - - 70
ÖLÇME VE DEĞERLENDİRME ETKİNLİKLERİ İŞ YÜKÜ
Ölçme ve Değerlendirme Etkinlikleri Etkinlik Sayısı/Yarıyıl Süresi (saat) Toplam İş Yükü
Kısa Sınav 2 6 12
Ara Sınavlar 1 10 10
Yarıyıl Sonu Sınavı 1 10 10
Ölçme ve Değerlendirme Etkinlikleri Toplam İş Yükü - - 32
TOPLAM İŞ YÜKÜ (Öğrenme ve Öğretme + Ölçme ve Değerlendirme Etkinlikleri) 102
DERSİN AKTS KREDİSİ (Toplam İş Yükü/25.5 Saat) 4