DERSİN GENEL BİLGİLERİ |
Ders Kodu | Ders Adı | Yıl | Yarıyıl | Teorik | Pratik | Kredi | AKTS |
60213METOZ-RTS0231 | Temel Fotoğraf | 1 | Güz | 1 | 2 | 2 | 6 |
Dersin Türü: | Zorunlu |
Dersin Düzeyi: | Lisans TYYÇ:6. Düzey QF-EHEA:1. Düzey EQF-LLL:6. Düzey |
Dersin Öğretim Dili: | Türkçe |
Dersin Ön/Yan Koşulu: | Yoktur |
Dersin Veriliş Şekli: | Uzaktan Eğitim |
Dersin Koordinatörü: | Öğretim Görevlisi Dr. DEFNE SESİN OKAY FIRAT |
Dersin Öğretim Eleman(lar)ı: |
Dr. Öğr. Üyesi EMRE AHMET SEÇMEN |
Dersin Kategorisi: | Mesleki Alan |
BÖLÜM II: DERSİN TANITIMI |
Dersin Amacı: | Farklı disiplinlerle olan ilişkisi üzerinde durarak fotoğrafın sosyoloji, antropoloji, felsefe, sinema, güzel sanatların tüm dalları ile iç içe olmasının getirdiği sorumlulukla, görselliğin hemen her yerdeki kullanımına ve insanlar üzerindeki etkisine ilişkin farkındalık yaratmak temel amaçlardan biridir. Öğrenciler bireysel bir çalışma yaparken aynı zamanda sınıfça gidilen çekim gezilerinde, özellikle çekim esnasında, birbirlerini gözeterek ve çekim alanlarına müdahale etmeden çalışmalarına devam edebilmeleri ve birbirlerine alan sağlamaları konusunda izleme ve uygulamaya yönelik çalışmalar yapılır. Görsel dikkat, ışık ve gölge algısı, nesnelerin ışık karşısındaki değişken etkisi, konuların görsel olarak aktarımı üzerinde durulur. |
Dersin İçeriği: | İnsanın ifade biçimlerinden biri görsel bir dil olan fotoğraftır. Bu dili iyi ve bilinçli kullanabilmenin yolu fotoğraf çekim tekniklerini bilmek, konunun içeriğini bu teknik bilginin kullanımı ile anlatabilmektir. Bu derste yapılacak olan çalışmalar, öncelikle makinenin doğru kullanımı, ışık-nesne ilişkisi, renk, kompozisyon, perspektif, fotoğrafın keşfi ve tarihsel süreç içindeki gelişimi gibi konularla öğrencilerin bir başlangıç yapmasını sağlamaktır. |
Bilgi (Kuramsal ve/veya olgusal bilgi olarak tanımlanmıştır.) | ||
1) Fotoğraf makinesi üzerindeki kavramları tanımlar.
|
||
2) Işığın nesneler üzerindeki etkisini bilir. |
||
3) Nesneler arasındaki ilişkiyi analiz eder. |
||
4) Konuya yaklaşım amacına bağlı olarak teknik çözümlemede bulunur.
|
||
Beceriler (Bilişsel ve/veya uygulama becerileri olarak tanımlanmıştır.) | ||
1) Fotoğrafın farklı disiplinlerle olan ilişkisini gözetir. |
||
2) Fotoğraf tarihinden belli başlı isimleri ve bu isimlerin fotoğrafa olan katkılarını bilir. |
||
3) Fotoğrafın felsefesine giriş yapar. |
||
Yetkinlikler ("Bağımsız Çalışabilme", "Sorumluluk Alabilme", "Öğrenme", "İletişim ve Sosyal" ve "Alana Özgü" yetkinlikler olarak tanımlanmıştır.) | ||
1) Fotoğrafın doğru kullanımı ve yaklaşımı ile, toplum bilincinin gelişiminde önemli bir rolü olduğunu bilir.
|
||
2) Fotoğrafın bir ifade biçimi olduğunu bilir. |
||
3) Ekip içinde ve tek başına çekim yapma disiplinini öğrenir. |
||
4) Çekim sırasında nesnelere olan yaklaşımını belirler, etik kurallara uyar. |
Hafta | Konu | ||
Ön Hazırlık | Pekiştirme | ||
1) | Öğrencilerle tanışma, dönem içi işlenecek konulara giriş. | ||
2) | Geçmişten günümüze kısa fotoğraf tarihi, günümüz yerli-yabancı fotoğrafçılardan örnekler | ||
3) | Fotoğrafta ışığın önemi, ışığın geliş açıları, kullanım alanları ve amacı. | ||
4) | Fotoğraf makineleri ve kullanım alanları. Lens çeşitleri ve kullanım alanları. | ||
5) | Enstantane ve diyafram nedir? Birbirleri ile olan ilişkisi nedir? | ||
6) | Net alan derinliği nedir? | ||
7) | Hareketli nesnelerin çekiminde uygulamalar. Pozometre nedir? Doğrudan ve yansıyan ışık kullanımında pozometre kullanımı. | ||
8) | Vize | ||
9) | İSO(ASA) nedir? İso değerleri hangi koşulda ve nasıl kullanılmalıdır? Avantaj- dezavantajları nelerdir? Final ödevine giriş. | ||
10) | Paraflaş ve makine flaşı. Filteler ve beyaz ayarı. Vize üzerinden genel bir değerlendirme. Filtreler ve etkileri. | ||
11) | Final için verilmiş uygulama ödevi-Getirilen ödevler üzerinde konuşma (I) | ||
12) | Final için verilmiş uygulama ödevi-Getirilen ödevler üzerinde konuşma (II) | ||
13) | Final için verilmiş uygulama ödevi-Getirilen ödevler üzerinde konuşma (III) | ||
14) | Final için verilmiş uygulama ödevi-Getirilen ödevler üzerinde konuşma (IV) |
Ders Notları / Kitaplar: | ● A’dan Z’ye Fotoğraf – Özer Kanburoğlu – Say Yayınları |
Diğer Kaynaklar: | Diğer Kaynaklar: Önerilen kaynaklar: (Aşağıdaki liste genel anlamda yardımcı kaynaklardır) - Görme Biçimleri - John Berger - Metis Yayınları - O Ana Adanmış - John Berger – Metis Yayınları - Yaratma Cesareti- Rollo May – Metis Yayınları - Işık Sözcükleri – Eduardo Cadava – Metis Yayınları - Dialogue with Photography – Paul Hill & Thomas Cooper – Dewi Lewis Publishing - Fotoğraf, Zihinsel Şey.. – A. Tufan Palalı – Altıkırkbeş Yayın Web kaynaklar: Fotomuzeturkiye – Gülderen Bölük - instagram www.fotografkonusmalari.com - Ahmet Sel Filmler: The Salt of The Earth – Wim Wenders Born İnto Brothels - Ross Kauffman, Zana Briski Fur: An İmaginary Portrait of Diane Arbus – Steven Shainberg Finding Vivian Maier – Charlie Siskel, John Maloof |
BÖLÜM III: DERSİN PROGRAM ÖĞRENME ÇIKTILARI İLE İLİŞKİSİ |
DÖÇ/PÖÇ | KPÖÇ 1 | KPÖÇ 2 | KPÖÇ 3 | KPÖÇ 4 | KPÖÇ 5 | |||||||||||||||||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
1 | 2 | 3 | 4 | 1 | 2 | 3 | 4 | 1 | 2 | 1 | 2 | 3 | 4 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | 6 | 7 | 8 | 9 | 10 | 11 | 12 | |
DÖÇ1 | ||||||||||||||||||||||||||
DÖÇ2 | ||||||||||||||||||||||||||
DÖÇ3 | ||||||||||||||||||||||||||
DÖÇ4 | ||||||||||||||||||||||||||
DÖÇ5 | ||||||||||||||||||||||||||
DÖÇ6 | ||||||||||||||||||||||||||
DÖÇ7 | ||||||||||||||||||||||||||
DÖÇ8 | ||||||||||||||||||||||||||
DÖÇ9 | ||||||||||||||||||||||||||
DÖÇ10 | ||||||||||||||||||||||||||
DÖÇ11 |
Etkisi Yok | 1 En Düşük | 2 Düşük | 3 Orta | 4 Yüksek | 5 En Yüksek |
BÖLÜM IV: DERSİN ÖĞRENME VE ÖĞRETME YÖNTEMLERİ İLE ÖLÇME VE DEĞERLENDİRME YÖNTEMLERİ |
Anlatım | |
Tartışma | |
Vaka Çalışması | |
Problem Çözme | |
Gösterip Yaptırma | |
Gösterim | |
Laboratuvar | |
Okuma | |
Ödev | |
Proje Hazırlama | |
Tez Hazırlama | |
Akran Eğitimi | |
Seminer | |
Teknik Gezi | |
Ders Konferansı | |
Beyin Fırtınası | |
Soru Cevap | |
Bireysel ve Grup Çalışması | |
Rol Oynama-Canlandırma-Doğaçlama | |
Stüdyo Uygulamaları | |
Derse Aktif Katılım |
Ara Sınav | |
Sunum | |
Yarıyıl Sonu Sınavı | |
Kısa Sınav | |
Rapor Değerlendirme | |
Ödev Değerlendirme | |
Sözlü sınav | |
Tez Sunma | |
Jüri Değerlendirmesi | |
Uygulama Sınavı | |
İşyerinde Uygulama Eğitimi Değerlendirmesi | |
Derse Aktif Katılım | |
Tartışmalara Katılım |
ÖĞRENME VE ÖĞRETME YÖNTEMLERİ | ÖLÇME VE DEĞERLENDİRME YÖNTEMLERİ | ||||||||||||||||||||||
DÖÇ1 | DÖÇ2 | DÖÇ3 | DÖÇ4 | DÖÇ5 | DÖÇ6 | DÖÇ7 | DÖÇ8 | DÖÇ9 | DÖÇ10 | DÖÇ11 | |||||||||||||
-Anlatım | -Ara Sınav | ||||||||||||||||||||||
-Tartışma | -Sunum | ||||||||||||||||||||||
-Vaka Çalışması | -Yarıyıl Sonu Sınavı | ||||||||||||||||||||||
-Problem Çözme | -Kısa Sınav | ||||||||||||||||||||||
-Gösterip Yaptırma | -Rapor Değerlendirme | ||||||||||||||||||||||
-Gösterim | -Ödev Değerlendirme | ||||||||||||||||||||||
-Laboratuvar | -Sözlü sınav | ||||||||||||||||||||||
-Okuma | -Tez Sunma | ||||||||||||||||||||||
-Ödev | -Jüri Değerlendirmesi | ||||||||||||||||||||||
-Proje Hazırlama | -Uygulama Sınavı | ||||||||||||||||||||||
-Tez Hazırlama | -İşyerinde Uygulama Eğitimi Değerlendirmesi | ||||||||||||||||||||||
-Akran Eğitimi | -Derse Aktif Katılım | ||||||||||||||||||||||
-Seminer | -Tartışmalara Katılım | ||||||||||||||||||||||
-Teknik Gezi | |||||||||||||||||||||||
-Ders Konferansı | |||||||||||||||||||||||
-Beyin Fırtınası | |||||||||||||||||||||||
-Soru Cevap | |||||||||||||||||||||||
-Bireysel ve Grup Çalışması | |||||||||||||||||||||||
-Rol Oynama-Canlandırma-Doğaçlama | |||||||||||||||||||||||
-Stüdyo Uygulamaları | |||||||||||||||||||||||
-Derse Aktif Katılım |
Ölçme ve Değerlendirme Yöntemleri | Uygulama Sayısı / Yarıyıl | Katkı Oranı |
Ödev | 2 | % 20.00 |
Ara Sınavlar | 1 | % 30.00 |
Yarıyıl Sonu Sınavı | 1 | % 50.00 |
Toplam | % 100 | |
YARIYIL İÇİ ÖLÇME VE DEĞERLENDİRME YÖNTEMLERİNİN BAŞARI NOTUNA KATKI ORANI | % 50 | |
YARIYIL SONU SINAVININ BAŞARI NOTUNA KATKI ORANI | % 50 | |
Toplam | % 100 |
BÖLÜM V: DERSİN İŞ YÜKÜ VE AKTS KREDİSİ |
ÖĞRENME VE ÖĞRETME ETKİNLİKLERİ İŞ YÜKÜ | |||
Öğrenme ve Öğretme Etkinlikleri | Etkinlik Sayısı/Yarıyıl | Süresi (saat) | Toplam İş Yükü |
Ders | 14 | 3 | 42 |
Laboratuvar | 0 | 0 | 0 |
Uygulama | 0 | 0 | 0 |
Derse Özgü Staj | 0 | 0 | 0 |
Arazi Çalışması | 0 | 0 | 0 |
Sınıf Dışı Ders Çalışması | 0 | 0 | 0 |
Sunum / Seminer | 0 | 0 | 0 |
Proje | 0 | 0 | 0 |
Ödevler | 1 | 15 | 15 |
Öğrenme ve Öğretme Etkinlikleri Toplam İş Yükü | - | - | 57 |
ÖLÇME VE DEĞERLENDİRME ETKİNLİKLERİ İŞ YÜKÜ | |||
Ölçme ve Değerlendirme Etkinlikleri | Etkinlik Sayısı/Yarıyıl | Süresi (saat) | Toplam İş Yükü |
Kısa Sınav | 2 | 15 | 30 |
Ara Sınavlar | 1 | 25 | 25 |
Yarıyıl Sonu Sınavı | 1 | 35 | 35 |
Ölçme ve Değerlendirme Etkinlikleri Toplam İş Yükü | - | - | 90 |
TOPLAM İŞ YÜKÜ (Öğrenme ve Öğretme + Ölçme ve Değerlendirme Etkinlikleri) | 147 | ||
DERSİN AKTS KREDİSİ (Toplam İş Yükü/25.5 Saat) | 6 |