DERSİN GENEL BİLGİLERİ

Ders Kodu Ders Adı Yıl Yarıyıl Teorik Pratik Kredi AKTS
60322TATOZ-RTS0333 Türkiye Sinema Tarihi 2 Güz 2 0 2 4
Dersin Türü: Zorunlu
Dersin Düzeyi: Lisans      TYYÇ:6. Düzey      QF-EHEA:1. Düzey      EQF-LLL:6. Düzey
Dersin Öğretim Dili: Türkçe
Dersin Ön/Yan Koşulu: Yoktur
Dersin Veriliş Şekli: Yüz yüze
Dersin Koordinatörü: Doçent Dr. LEVENT YILMAZOK
Dersin Öğretim Eleman(lar)ı:




Dersin Kategorisi: Temel Alan

BÖLÜM II: DERSİN TANITIMI

Dersin Amacı ve İçeriği

Dersin Amacı: Bu dersi başarıyla tamamlayan bir öğrencinin Türkiye sinemasının başlangıcından bugüne tarihsel gelişimini değerlendirmesi, sinemayı ülkenin ekonomik, politik ve toplumsal gerçekleriyle ilişkilendirmesi ve Türkiye toplumunun sinemasal birikimini özetlemesi amaçlanır.
Dersin İçeriği: Türkiye’de sinemacılık etkinlikleri bu sanatın ortaya çıkmasına olanak veren teknolojileri geliştiren ülkelerden kısa bir süre sonra başlamıştır. Bu dönem aynı zamanda Osmanlı Devleti’nin son yıllarına karşılık gelmektedir.
İlk birkaç on yılda çok önemli bir sinema ülkesi olmamasına karşın 1950’lerden başlayarak Türkiye’de sinema sektörü büyük bir gelişme göstermiş, film ve seyirci sayısı artmaya, sanat değeri görece yüksek işler üretilmeye başlamıştır. Öyle ki, ülke bir dönem dünyanın en fazla film üreten ülkelerinden biri konumuna gelmiştir.
Yıllar içinde, her dönemin ekonomik, teknolojik ve sosyo-politik koşullarına göre seyri değişmekle birlikte Türkiye sineması her zaman kendine özgü nitelikler göstermiş, halkın ve coğrafyanın kültürü filmlerde kendine yer bulmuştur.
Ders kapsamında Osmanlı döneminde sinemanın ülkeye girişi ve yaygınlaşması ile konulu ve belge ilk yerli filmler ele alındıktan sonra sırasıyla Muhsin Ertuğrul dönemi, yeni sinemacıların gelişi, 1950-60, 1960-75, 1975-80, 1980-90 ve 1990’dan bugüne kadar olan dönemler ekonomik, teknolojik ve sosyo-politik arka planlarıyla birlikte incelenecektir.

Dersin Öğrenme Çıktıları (DÖÇ)

Ders Öğrenme Çıktıları (DÖÇ), dersi başarı ile tamamlayan öğrencilerin kendilerinden sahip olmaları beklenen bilgi, beceri ve yetkinlikleri ifade eder. Bu bağlamda, bu ders için tanımlanmış olan Ders Öğrenme Çıktıları aşağıda verilmektedir.
Bilgi (Kuramsal ve/veya olgusal bilgi olarak tanımlanmıştır.)
  1) Türkiye sinema tarihinin belli başlı olgularını tanımlar.
  2) Türkiye sinemasının önemli yönetmenlerini hatırlar.
  3) Türkiye sinemasının önemli filmlerini hatırlar.
  4) Türkiye sinemasına etki eden tarihsel, toplumsal, ekonomik ve siyasal olguları anlatır.
  5) Türkiye sinema tarihindeki teknolojik gelişmeleri tanımlar.
Beceriler (Bilişsel ve/veya uygulama becerileri olarak tanımlanmıştır.)
Yetkinlikler ("Bağımsız Çalışabilme", "Sorumluluk Alabilme", "Öğrenme", "İletişim ve Sosyal" ve "Alana Özgü" yetkinlikler olarak tanımlanmıştır.)

Haftalık Ders Planı

Hafta Konu
Materyal Paylaşımı *
Ön Hazırlık Pekiştirme
1) Osmanlı’da Sinemanın İlk Yılları: 1896-1914
2) İlk Yerli Filmler: 1914-1922
3) Muhsin Ertuğrul Dönemi ve Tiyatrocular: 1922-1939
4) Muhsin Ertuğrul Dönemi ve Tiyatrocular: 1922-1939
5) Geçiş Dönemi: 1939-1950
6) 1950-60 Dönemi ve “Sinemacılar”
7) 1950-60 Dönemi ve “Sinemacılar”
8) Vize Sınavı
9) Türkiye Sinemasının “Altın” Yılları: 1960-75 Dönemi
10) Türkiye Sinemasının “Altın” Yılları ve Sansür: 1960-75 Dönemi
11) Çöküş Yılları: 1975-80 Dönemi
12) 1980-90 Dönem
13) 1990’lar ve “Bağımsız” Sinema
14) 2000 ve Sonrası
*Bu alan öğrencilerin ders öncesi hazırlık ve sonrası dersi pekiştirme için paylaşılan ders materyallerini içerir.

Ders İçin Zorunlu/Önerilen Kaynaklar

Ders Notları / Kitaplar: Yılmazok, Levent. 2022-23 Güz Dönemi Ders Notları.
Diğer Kaynaklar: - Özgüç, Agah. 2003. Türk Film Yönetmenleri Sözlüğü. İstanbul: Agora.
- Özgüç, Agah. 2005. Türlerle Türk Sineması: Dönemler, Modalar, Tiplemeler. İstanbul: Dünya Kitapları.
- Karadoğan, Ali & Semire Ruken Öztürk. 2022. Türkiye'de Sinema Sansürünün Tarihi: 1932-1988. Ankara: T.C. Kültür ve Turizm Bakanlığı.
- Özön, Nijat. 2010. Türk Sineması Tarihi: 1896-1960. 3. Baskı. İstanbul: Doruk.
- Scognamillo, Giovanni. 2010. Türk Sinema Tarihi. 3. Baskı. İstanbul: Kabalcı. (Temel Kaynak)
- https://sinema.ktb.gov.tr/TR-144750/turkiye39de-sinema.html
- https://www.tsa.org.tr/tr/sayfa/timeline

Dersin Program Öğrenme Çıktılarına Katkı Düzeyi

Etkisi Yok 1 En Düşük 2 Düşük 3 Orta 4 Yüksek 5 En Yüksek
           
Program Öğrenme Çıktıları Katkı Oranı (1-5)
1) Radyo, televizyon ve sinema alanlarında kuramsal bilgileri tanımlayabilme, bu alanların tarihi gelişimini değerlendirebilme 5
2) Güncel toplumsal olaylar, tarih ve kültür-sanat dünyasına ilişkin gelişmeleri yorumlayabilme 5
3) Kitle iletişimi ve dijital iletişimin toplum üzerindeki etkisini değerlendirebilme 5
4) Radyo, televizyon ve sinema alanında güncel medya teknolojileri ve araçlarını değerlendirebilme ve kullanabilme 3
5) Bir filmi, radyo ya da televizyon programını yorumlayabilme 4
6) Haber, kurmaca, belgesel, video sanatı gibi medyanın farklı alanlarını tanımlayabilme; bu alanlarda uluslararası gelişmeleri takip edip değerlendirebilme 5
7) Uygun kuram ve yöntemleri kullanarak medya yapım ve yönetim süreçlerini koordine edebilme 1
8) Dijital Medya teknolojileri dönüşümü ile ilgili gelişmeleri değerlendirebilme
9) Bir yarı yıl boyunca iş hayatının içinde bulunarak öğrendiği teorik bilgileri uygulayabilme
10) Radyo, televizyon ve sinema alanında yaratıcı içerik üretebilme 2
11) Değişimi değerlendirebilme ve yönetebilme yetkinliği kazanır
12) Yaşamboyu öğrenme bilinciyle kişisel ve sosyal gelişim gösterebilme
13) Avrupa Dil Portfolyosunun en az B1 düzeyinde tanımlanan Yabancı Dilde (İngilizce) iletişim kurabilme (Öğretim dili İngilizce olan programlar için B2/B2+ düzeyinde).

BÖLÜM IV: DERSİN ÖĞRENME VE ÖĞRETME YÖNTEMLERİ İLE ÖLÇME VE DEĞERLENDİRME YÖNTEMLERİ

Dersin Öğrenme ve Öğretme Yöntemleri

(Üniversitemiz genelinde kullanılan tüm öğrenme ve öğretme yöntemleri sistematik olarak yönetilmektedir. Akademik birimlerden gelen talepler doğrultusunda bölüm/programların öğrenme ve öğretme yöntemleri ilgili kurullarımız tarafından değerlendirilmekte ve uygun bulunursa, üniversite havuzunda toplanmaktadır. Bölüm ve programlar, kendileri için program tasarımlarına uygun olan yöntemleri bu havuzdan seçebilmektedirler. Benzer şekilde, dersler için kullanılması uygun görülen yöntemler de programlar düzeyinde belirlenmiş olan yöntemler arasından seçilebilmektedir.)
Programa Genelinde Kullanılan Öğrenme ve Öğretme Yöntemleri
Ders İçin Kullanılan Öğrenme ve Öğretme Yöntemleri
Anlatım
Tartışma
Gösterim
Okuma
Ödev
Soru Cevap

Dersin Ölçme ve Değerlendirme Yöntemleri

(Üniversitemiz genelinde kullanılan tüm ölçme ve değerlendirme yöntemleri sistematik olarak yönetilmektedir. Akademik birimlerden gelen talepler doğrultusunda bölüm/programların ölçme ve değerlendirme yöntemleri ilgili kurullarımız tarafından değerlendirilmekte ve uygun bulunursa, üniversite havuzunda toplanmaktadır. Bölüm ve programlar, kendileri için program tasarımlarına uygun olan yöntemleri bu havuzdan seçebilmektedirler. Benzer şekilde, dersler için kullanılması uygun görülen yöntemler de programlar düzeyinde belirlenmiş olan yöntemler arasından seçilebilmektedir.)
Programa Genelinde Kullanılan Ölçme ve Değerlendirme Yöntemleri
Ders İçin Kullanılan Ölçme ve Değerlendirme Yöntemleri
Ara Sınav
Sunum
Yarıyıl Sonu Sınavı
Kısa Sınav
Ödev Değerlendirme
Tartışmalara Katılım

Dersin Ölçme ve Değerlendirme Yöntemlerinin Başarı Notuna Katkısı

Ölçme ve Değerlendirme Yöntemleri Uygulama Sayısı / Yarıyıl Katkı Oranı
Kısa Sınavlar 1 % 5.00
Ödev 1 % 15.00
Ara Sınavlar 1 % 30.00
Yarıyıl Sonu Sınavı 1 % 50.00
Toplam % 100
YARIYIL İÇİ ÖLÇME VE DEĞERLENDİRME YÖNTEMLERİNİN BAŞARI NOTUNA KATKI ORANI % 50
YARIYIL SONU SINAVININ BAŞARI NOTUNA KATKI ORANI % 50
Toplam % 100

BÖLÜM V: DERSİN İŞ YÜKÜ VE AKTS KREDİSİ

ÖĞRENME VE ÖĞRETME ETKİNLİKLERİ İŞ YÜKÜ
Öğrenme ve Öğretme Etkinlikleri Etkinlik Sayısı/Yarıyıl Süresi (saat) Toplam İş Yükü
Ders 14 2 28
Laboratuvar 0 0 0
Uygulama 0 0 0
Derse Özgü Staj 0 0 0
Arazi Çalışması 0 0 0
Sınıf Dışı Ders Çalışması 1 14 14
Sunum / Seminer 1 4 4
Proje 0 0 0
Ödevler 1 4 4
Öğrenme ve Öğretme Etkinlikleri Toplam İş Yükü - - 50
ÖLÇME VE DEĞERLENDİRME ETKİNLİKLERİ İŞ YÜKÜ
Ölçme ve Değerlendirme Etkinlikleri Etkinlik Sayısı/Yarıyıl Süresi (saat) Toplam İş Yükü
Kısa Sınav 1 2 2
Ara Sınavlar 1 14 14
Yarıyıl Sonu Sınavı 1 28 28
Ölçme ve Değerlendirme Etkinlikleri Toplam İş Yükü - - 44
TOPLAM İŞ YÜKÜ (Öğrenme ve Öğretme + Ölçme ve Değerlendirme Etkinlikleri) 94
DERSİN AKTS KREDİSİ (Toplam İş Yükü/25.5 Saat) 4