Dersin Amacı: |
Bu dersi başarıyla tamamlayan bir öğrencinin Türkiye sinemasının başlangıcından bugüne tarihsel gelişimini değerlendirmesi, sinemayı ülkenin ekonomik, politik ve toplumsal gerçekleriyle ilişkilendirmesi ve Türkiye toplumunun sinemasal birikimini özetlemesi amaçlanır. |
Dersin İçeriği: |
Türkiye’de sinemacılık etkinlikleri bu sanatın ortaya çıkmasına olanak veren teknolojileri geliştiren ülkelerden kısa bir süre sonra başlamıştır. Bu dönem aynı zamanda Osmanlı Devleti’nin son yıllarına karşılık gelmektedir.
İlk birkaç on yılda çok önemli bir sinema ülkesi olmamasına karşın 1950’lerden başlayarak Türkiye’de sinema sektörü büyük bir gelişme göstermiş, film ve seyirci sayısı artmaya, sanat değeri görece yüksek işler üretilmeye başlamıştır. Öyle ki, ülke bir dönem dünyanın en fazla film üreten ülkelerinden biri konumuna gelmiştir.
Yıllar içinde, her dönemin ekonomik, teknolojik ve sosyo-politik koşullarına göre seyri değişmekle birlikte Türkiye sineması her zaman kendine özgü nitelikler göstermiş, halkın ve coğrafyanın kültürü filmlerde kendine yer bulmuştur.
Ders kapsamında Osmanlı döneminde sinemanın ülkeye girişi ve yaygınlaşması ile konulu ve belge ilk yerli filmler ele alındıktan sonra sırasıyla Muhsin Ertuğrul dönemi, yeni sinemacıların gelişi, 1950-60, 1960-75, 1975-80, 1980-90 ve 1990’dan bugüne kadar olan dönemler ekonomik, teknolojik ve sosyo-politik arka planlarıyla birlikte incelenecektir.
|
Ders Öğrenme Çıktıları (DÖÇ), dersi başarı ile tamamlayan öğrencilerin kendilerinden sahip olmaları beklenen bilgi, beceri ve yetkinlikleri ifade eder. Bu bağlamda, bu ders için tanımlanmış olan Ders Öğrenme Çıktıları aşağıda verilmektedir.
|
|
Bilgi
(Kuramsal ve/veya olgusal bilgi olarak tanımlanmıştır.)
|
1) Türkiye sinema tarihinin belli başlı olgularını tanımlar.
|
2) Türkiye sinemasının önemli yönetmenlerini hatırlar.
|
3) Türkiye sinemasının önemli filmlerini hatırlar.
|
4) Türkiye sinemasına etki eden tarihsel, toplumsal, ekonomik ve siyasal olguları anlatır.
|
5) Türkiye sinema tarihindeki teknolojik gelişmeleri tanımlar.
|
Beceriler
(Bilişsel ve/veya uygulama becerileri olarak tanımlanmıştır.)
|
Yetkinlikler
("Bağımsız Çalışabilme", "Sorumluluk Alabilme", "Öğrenme", "İletişim ve Sosyal" ve "Alana Özgü" yetkinlikler olarak tanımlanmıştır.)
|
Hafta |
Konu |
Materyal Paylaşımı * |
|
Ön Hazırlık |
Pekiştirme |
1) |
Osmanlı’da Sinemanın İlk Yılları: 1896-1914 |
|
|
2) |
İlk Yerli Filmler: 1914-1922 |
|
|
3) |
Muhsin Ertuğrul Dönemi ve Tiyatrocular: 1922-1939 |
|
|
4) |
Muhsin Ertuğrul Dönemi ve Tiyatrocular: 1922-1939 |
|
|
5) |
Geçiş Dönemi: 1939-1950 |
|
|
6) |
1950-60 Dönemi ve “Sinemacılar” |
|
|
7) |
1950-60 Dönemi ve “Sinemacılar” |
|
|
8) |
Vize Sınavı |
|
|
9) |
Türkiye Sinemasının “Altın” Yılları: 1960-75 Dönemi |
|
|
10) |
Türkiye Sinemasının “Altın” Yılları ve Sansür: 1960-75 Dönemi |
|
|
11) |
Çöküş Yılları: 1975-80 Dönemi |
|
|
12) |
1980-90 Dönem |
|
|
13) |
1990’lar ve “Bağımsız” Sinema |
|
|
14) |
2000 ve Sonrası |
|
|
|
Program Öğrenme Çıktıları |
Katkı Oranı (1-5) |
1) |
Radyo, televizyon ve sinema alanlarında kuramsal bilgileri tanımlayabilme, bu alanların tarihi gelişimini değerlendirebilme |
5 |
2) |
Güncel toplumsal olaylar, tarih ve kültür-sanat dünyasına ilişkin gelişmeleri yorumlayabilme |
5 |
3) |
Kitle iletişimi ve dijital iletişimin toplum üzerindeki etkisini değerlendirebilme |
5 |
4) |
Radyo, televizyon ve sinema alanında güncel medya teknolojileri ve araçlarını değerlendirebilme ve kullanabilme |
3 |
5) |
Bir filmi, radyo ya da televizyon programını yorumlayabilme |
4 |
6) |
Haber, kurmaca, belgesel, video sanatı gibi medyanın farklı alanlarını tanımlayabilme; bu alanlarda uluslararası gelişmeleri takip edip değerlendirebilme |
5 |
7) |
Uygun kuram ve yöntemleri kullanarak medya yapım ve yönetim süreçlerini koordine edebilme |
1 |
8) |
Dijital Medya teknolojileri dönüşümü ile ilgili gelişmeleri değerlendirebilme |
|
9) |
Bir yarı yıl boyunca iş hayatının içinde bulunarak öğrendiği teorik bilgileri uygulayabilme |
|
10) |
Radyo, televizyon ve sinema alanında yaratıcı içerik üretebilme |
2 |
11) |
Değişimi değerlendirebilme ve yönetebilme yetkinliği kazanır |
|
12) |
Yaşamboyu öğrenme bilinciyle kişisel ve sosyal gelişim gösterebilme |
|
13) |
Avrupa Dil Portfolyosunun en az B1 düzeyinde tanımlanan Yabancı Dilde (İngilizce) iletişim kurabilme (Öğretim dili İngilizce olan programlar için B2/B2+ düzeyinde). |
|
ÖĞRENME VE ÖĞRETME ETKİNLİKLERİ İŞ YÜKÜ |
Öğrenme ve Öğretme Etkinlikleri |
Etkinlik Sayısı/Yarıyıl |
Süresi (saat) |
Toplam İş Yükü |
Ders |
14 |
2 |
28 |
Laboratuvar |
0 |
0 |
0 |
Uygulama |
0 |
0 |
0 |
Derse Özgü Staj |
0 |
0 |
0 |
Arazi Çalışması |
0 |
0 |
0 |
Sınıf Dışı Ders Çalışması |
1 |
14 |
14 |
Sunum / Seminer |
1 |
4 |
4 |
Proje |
0 |
0 |
0 |
Ödevler |
1 |
4 |
4 |
Öğrenme ve Öğretme Etkinlikleri Toplam İş Yükü |
- |
- |
50 |
ÖLÇME VE DEĞERLENDİRME ETKİNLİKLERİ İŞ YÜKÜ |
Ölçme ve Değerlendirme Etkinlikleri |
Etkinlik Sayısı/Yarıyıl |
Süresi (saat) |
Toplam İş Yükü |
Kısa Sınav |
1 |
2 |
2 |
Ara Sınavlar |
1 |
14 |
14 |
Yarıyıl Sonu Sınavı |
1 |
28 |
28 |
Ölçme ve Değerlendirme Etkinlikleri Toplam İş Yükü |
- |
- |
44 |
TOPLAM İŞ YÜKÜ (Öğrenme ve Öğretme + Ölçme ve Değerlendirme Etkinlikleri) |
94 |
DERSİN AKTS KREDİSİ (Toplam İş Yükü/25.5 Saat) |
4 |