Ders Öğrenme Çıktıları (DÖÇ), dersi başarı ile tamamlayan öğrencilerin kendilerinden sahip olmaları beklenen bilgi, beceri ve yetkinlikleri ifade eder. Bu bağlamda, bu ders için tanımlanmış olan Ders Öğrenme Çıktıları aşağıda verilmektedir.
|
|
Bilgi
(Kuramsal ve/veya olgusal bilgi olarak tanımlanmıştır.)
|
1) Yönetim kavramı ile toplumsal düzeydeki önemi ve sahip olduğu değerleri açıklar.
|
2) Yönetim yaklaşımlarının işletme tarihi içerisindeki değişimini bilir ve günümüz yönetim uygulamalarındaki etkisini değerlendirir.
|
3) Yönetici ile lider arasındaki farklılıkları ayırt eder.
|
4) Yönetim fonksiyonlarını sıralar ve işletmelerdeki yönetim etkinliklerini yönetici kademelerine göre değerlendirir.
|
5) Çağdaş yönetim yaklaşımlarını bilir ve işletme gerekliliklerine göre değerlendirir.
6.1) Yenilik (inovasyon) ve kriz türlerini bilir, işletme için gerekli olan yönetim sürecini değerlendirir.
6.2) Farklılık ve çatışma türlerini bilir, işletme için gerekli olan yönetim sürecini değerlendirir.
6.3) Değişim ve risk türlerini bilir, işletme için gerekli olan yönetim sürecini değerlendirir.
|
Beceriler
(Bilişsel ve/veya uygulama becerileri olarak tanımlanmıştır.)
|
Yetkinlikler
("Bağımsız Çalışabilme", "Sorumluluk Alabilme", "Öğrenme", "İletişim ve Sosyal" ve "Alana Özgü" yetkinlikler olarak tanımlanmıştır.)
|
Hafta |
Konu |
Materyal Paylaşımı * |
|
Ön Hazırlık |
Pekiştirme |
1) |
1. Yönetim Kavramına Genel Bakış
a. Yönetim nedir; Bilim? Sanat ? Felsefe?
b. Yönetim ve Yönetici kavramlarına genel bakış
c. Yöneten & Yönetilen İlişkisi
d. Yönetim düşüncesinin inceleme alanları; çevre – örgüt – insan – yönetici dinamikleri
|
|
|
2) |
2. Yönetimin Tarihsel Gelişimi
a. Tarım toplumundan sanayi toplumuna yönetim olgusunun değişimi
b. Değişen paradigma ışığında bilgi toplumunda yönetim öncelikleri (Bilgiyi elde etme ve kullanmanın önemi)
|
|
|
3) |
3. Klasik ve Neo-Klasik Yönetim Düşüncelerinin Yöneticiye Bakışları
a. Klasik Yönetim Anlayışına Genel Bakış; F. TAYLOR: Bilimsel Yönetim İlkeleri, H. FAYOL: Yönetsel Kuram, M. WEBER: Bürokrasi Kuramı
b. E. MAYO ve Hawthorne Deneyleri – Psikoloji temelli yaklaşım
c. Örgütsel yapıda bütünleşme – güç & otorite (L.R. Lowman), durum & uyum (M. P. Follett), birey & örgüt (K. Lewin)
|
|
|
4) |
4. Modern ve Post-Modern Yönetim Düşüncelerinin Yöneticiye Bakışları
a. Sistem yaklaşımının ağırlık kazanması. İnsanın sisteme uyumu yanında katkısının önemi.
b. Bilgi ve İletişim ağı temelli yönetim
c. Sürdürülebilir yönetim ve iş birliklerinin önemi ile yöneticiden beklentideki değişim
|
|
|
5) |
5. Yöneticilik ve Liderlik; Kavramlar & Farklılıklar
a. Yönetici tanımı, özellikleri ve rolleri
b. Liderlik tanımı, özellikleri ve tipleri
c. Yönetici ile lider arasındaki farkların örgüt açısından değerlendirilmesi
|
|
|
6) |
6. İşletmelerde Yönetim Kademeleri ve Yönetimin Planlama Fonksiyonu
a. Yönetim Kademeleri ve yönetici özellikleri (Alt/orta/üst kademe yöneticiler ve becerileri)
b. Plan ve Planlama süreçleri
c. Planlamanın örgütler için önemi ve plan çeşitleri
d. Yönetim kademelerine göre planlama süreçlerinin dağılımı
|
|
|
7) |
7. Yönetimin Örgütleme ve Yöneltme Fonksiyonları
a. Örgütsel yapı içerisinde yöneticinin temel işlevleri
b. Örgütlerde yetki ve yetki türleri
c. Güç ve otorite kavramları
d. Disiplin ve motivasyon kavramları
|
|
|
8) |
8. VİZE Sınavı (ARASINAV) |
|
|
9) |
9. Yönetimin Koordinasyon ve Denetim Fonksiyonları
a. “Koordinasyon ve eşgüdüm kavramları ışığında yönetimden beklentiler
b. Örgüt kültürü ve iletişimin yönetimdeki yeri
c. Denetim ve yönetim ilişkisi
d. Kurumsal denetim ve kurumsal performans yönetimi kavramları
|
|
|
10) |
10. Çağdaş Yönetim Yaklaşımları I – Yenilik (Inovasyon) Yönetimi
a. İcat, keşif ve yenilik kavramları
b. Yenilik yaratma süreci
c. Yenilik Türleri
d. Yenilik yönetiminin yarattığı değer ve örgütler için önemi
|
|
|
11) |
11. Çağdaş Yönetim Yaklaşımları II – Kriz Yönetimi
a. Kriz kavramı ve türleri
b. Örgütlerde kriz nedenleri
c. Kriz aşamaları ve sürecin yönetimi
|
|
|
12) |
12. Çağdaş Yönetim Yaklaşımları III – Farklılık Yönetimi ve Çatışma Yönetimi
a. Farklılık tanımı ve türleri
b. Bireysel ve örgütsel farklılıkların tanımlanması
c. Farklılık yönetiminin amacı ve küresel farklılıkların yönetimi
d. Çatışma kavramı ve türleri
e. Çatışma yönetimi stratejileri
|
|
|
13) |
13. Çağdaş Yönetim Yaklaşımları IV – Değişim Yönetimi ve Risk Yönetimi
a. Değişim kavramı ile planlı ve plansız değişim çeşitlerinin incelenmesi
b. Değişim yönetimi süreci ve örgütsel değişim
c. Risk kavramı, çeşitleri ve riskin değerlendirilmesi
d. Risk yönetim süreci
|
|
|
14) |
14. Çağdaş Yönetim Yaklaşımları V – Bilgi Yönetimi
a. Bilgi kavramı ve bilgi üretim sarmalı
b. Bilginin elde edilmesi, kullanılması, saklanması ve yeniden bilgi üretilmesi süreçleri
c. Bilgi yönetim süreci ve örgütler için öneminin değerlendirilmesi
d. Örgütlerde bilgi yönetimi için yol planı
|
|
|
15) |
15. FİNAL Sınavı
|
|
|
Ders Notları / Kitaplar: |
• Klasik Yönetim Düşüncesi, Aykut Berber, Alfa Yayınları
• Yönetim Felsefesi, Christopher Hodgkinson / Çeviri Editörleri; İbrahim Anıl & Binali Doğan, Beta Yayınları
• Yönetim: Örgüt ve Yönetim Kuramları, Nail Öztaş, Otorite Yayınları
• Çağdaş Yönetim Bilimi, Prof. Dr. Şadi Can Saruhan, Müge Leyla Yıldız, Beta Yayınları
|
Diğer Kaynaklar: |
• Çalışma Düşüncesi, John W. Budd, Ayrıntı Yayınları
• Yaşadığımız Sefalet, André Gorz, Ayrıntı Yayınları
• Akışkan Hayat, Zygmunt Bauman, Ayrıntı Yayınları
• İşletme Hastalığına Tutulmuş Toplum, Vincent de Gaulejac, Ayrıntı Yayınları
• Ücretli Çalışmanın Tarihçesi, Robert Castel, İletişim Yayınları
|
(KPÖÇ: Kilit Program Öğrenme Çıktılarını; APÖÇ: KPÖÇ ile ilişkilendirilmiş Alt Öğrenme Çıktılarını tanımlar. )
|
Program Öğrenme Çıktıları |
Katkı Oranı (1-5) |
1) |
İşletme biliminin temel ve destekleyici alt alanlarına ilişkin bilgi, kavram ve teorileri kavrar ve kullanır. |
5 |
|
1.1 İşletmenin; yönetim- organizasyon muhasebe-finans, pazarlama ve insan kaynakları olmak üzere temel alt alanlarında edindiği bilgiyi uygulayacak donanımına sahiptir. |
5 |
|
1.2 İşletme biliminin matematik, istatistik, davranış bilimleri, hukuk, bilişim teknolojileri gibi tamamlayıcı/destekleyici alanlarında bilgi sahibidir. |
3 |
2) |
Uygun teori ve yöntemleri kullanarak işletmelerde ekonomik, teknolojik ve bilgi kaynak ve araçlarını etkin şekilde planlama ve kullanma becerisine sahiptir. |
|
|
2.1 İşletmecilik alanında ekonomik ve teknolojik kaynakları etkin ve verimli şekilde kullanır. |
|
|
2.2 İşletmecilik uygulamalarında bilgi ve iletişim teknolojilerini etkin şekilde kullanır. |
|
3) |
Çağdaş iş yaşamının beklentilerini karşılayacak şekilde sürekli öğrenmeye istekli, yenilik ve değişimlere kolay uyum sağlayabilen çalışan/yönetici profiline uygun yetkinliklere sahiptir. |
4 |
|
3.1 Belirlenen strateji ve hedefleri uygulamada öz disiplin ve zaman yönetimi yetkinliklerini kullanır. |
4 |
|
3.2 İletişim kanallarını ve süreçlerini etkin şekilde planlar ve yönetir. |
5 |
|
3.3 Liderlik ve takım çalışması, girişimcilik ve değişim yönetimi becerilerini kazanır. |
|
|
3.4 Etik değerler ve sosyal sorumluluklarının bilincinde olarak sorunları çözer ve karar verir. |
3 |
4) |
Bir yarıyıl boyunca iş hayatının içinde bulunarak öğrendiği teorik bilgilerini uygular. |
3 |
|
4.1 İş hayatındaki tüm süreçleri deneyimler. |
|
|
4.2 Alanında faaliyet gösteren bir işletmede eğitim alanı ile ilgili faaliyetlerde yer alır. |
|
|
4.3 Teorik bilgiler ile uygulamayı karşılaştırır. |
3 |
|
4.4 Alanında edindiği bilgi ve tecrübeleri derler. |
|
5) |
İş dünyasının ve toplumun beklentileri doğrultusunda gelişen ve üniversitemizin kurumsal çıktıları olarak tanımlamış olduğu yetkinlikleri ileri düzeyde kazanır. |
5 |
|
5.1 Problemleri analiz edebilme, çözebilme ve çatışmaları yönetebilme yetkinliği kazanır. |
5 |
|
5.2 Sorunların çözümlenmesini gerektiren ortamlarda ekip üyesi olarak görev ve sorumluluk alır, gerektiğinde liderlik yapar. |
5 |
|
5.3 Etik ve sosyal sorumluluk bilincine sahiptir. |
2 |
|
5.4 Öğrendiklerini nicel ve nitel veriler ile destekleyerek; yazılı, sözlü ve görsel iletişim araçlarını kullanarak, sistemli ve etkileyici bir biçimde alanı ve alanı dışındaki gruplara aktarır. |
2 |
|
5.5 Sorumluluk aldığı çalışmalarda var olan normları ve standartları eleştirel bakış açısıyla değerlendir. |
5 |
|
5.6 Stratejik, yenilikçi ve girişimci fikirler geliştirir. |
5 |
|
5.7 Değişimi yönetebilme yetkinliği kazanır. |
5 |
|
5.8 Yaşamboyu öğrenme bilinciyle kişisel ve sosyal gelişim gösterir. |
1 |
|
5.9 İleri teknolojileri ve dijital dönüşüm ile ilgili gelişmeleri takip eder |
2 |
|
5.10 Kültürel bilince sahiptir ve bunu alanı ve alanı dışındaki gruplara aktarır. |
3 |
|
5.11 Yurttaşlık yeterliliği konusunda bilinç sahibidir. |
|
|
5.12 Avrupa Dil Portfolyosunun en az B1 düzeyinde tanımlanan Yabancı Dilde (İngilizce) iletişim kurma yetkinliği kazanır. (Öğretim dili İngilizce olan programlar için B2/B2+ düzeyinde) |
|
ÖĞRENME VE ÖĞRETME ETKİNLİKLERİ İŞ YÜKÜ |
Öğrenme ve Öğretme Etkinlikleri |
Etkinlik Sayısı/Yarıyıl |
Süresi (saat) |
Toplam İş Yükü |
Ders |
14 |
3 |
42 |
Laboratuvar |
0 |
0 |
0 |
Uygulama |
0 |
0 |
0 |
Derse Özgü Staj |
0 |
0 |
0 |
Arazi Çalışması |
0 |
0 |
0 |
Sınıf Dışı Ders Çalışması |
1 |
20 |
20 |
Sunum / Seminer |
1 |
3 |
3 |
Proje |
0 |
0 |
0 |
Ödevler |
1 |
12 |
12 |
Öğrenme ve Öğretme Etkinlikleri Toplam İş Yükü |
- |
- |
77 |
ÖLÇME VE DEĞERLENDİRME ETKİNLİKLERİ İŞ YÜKÜ |
Ölçme ve Değerlendirme Etkinlikleri |
Etkinlik Sayısı/Yarıyıl |
Süresi (saat) |
Toplam İş Yükü |
Kısa Sınav |
2 |
5 |
10 |
Ara Sınavlar |
1 |
20 |
20 |
Yarıyıl Sonu Sınavı |
1 |
15 |
15 |
Ölçme ve Değerlendirme Etkinlikleri Toplam İş Yükü |
- |
- |
45 |
TOPLAM İŞ YÜKÜ (Öğrenme ve Öğretme + Ölçme ve Değerlendirme Etkinlikleri) |
122 |
DERSİN AKTS KREDİSİ (Toplam İş Yükü/25.5 Saat) |
5 |